Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Eipä se akku taida polttiksissa latautua riittävästi jos Webastoa laulattaa samalla tavalla kun laulatan teslassa esi ja taukolämmitystä. Ja arkiajot on 30km/sivu töihi ja kauppareissut.
Nyrkkisääntöhän on, että max saman verran lämmitystä kuin ajoa. Eli kyllä ainakin taajama-alueilla riittää reippaasti lyhyempiäkin työmatka normaaliin vartin lämmittelyyn ennen lähtöä.

Ei kyllä ollut tuon kanssa edellisessä autossa (nykyinen lämpenee sähköllä) ongelmaa, vaikka huomattavasti lyhyempi työmatka. Eikä ollut edes ylläpitolaturia. Toki välillä tuli pidempää matkaankin ajettua, mutta ei nyt jatkuvasti.
 
Ei siitä pitkä aika ole, kun Corollasta sanottiin että kuka hullu ottaisi Japanilaista autoa. Autot olivat se viimeinen asia jonka kokoonpano vietiin halpamaihin mutta niin vain nekin siellä kootaan kaikki.
En tiedä ketjun lukijoiden keski-ikää, nuoremmille tuo iso-isiltä kuultuja tarinoita, menee jonnekkin >40v taakse, tämä siis johdantona sille että seuraavan kierroksen kävi korealaiset, mikä kesti aikansa ja nyt sähkiksissä aika salonkikelpolpoista. Kiinalaiset aikajannalla nyt jossain 60-70 vaihteessa japsi vertauksessa, vai olisko kuvaavampa 70-90, ei siitä ole pitkäkään aika kun yrittivät länsimarkkinoille, nyt tulee jo Volvo tyyppisiltä kiinalaisilta jo ihan salankikelpoista kamaa, ja alkanyt vyörytys ihan heidän omilla merkeillä. Olisko Japani vertaus 90-2000 luku. Jos saksalaiset nukkuu, niin kohta niitä verrataan birritiautoteollisuuteen.
 
No minäkin kertaan. Mukaanluettuna huoltokustannukset. Miten täyssähköllä ajavat kokevat nuo huoltohinnat? Laatikko- ja hihnahuollot varmaan loistavat poissaolollaan. Mitä vastaavia isoja kulueriä autohuollot ovat keksineet tilalle? Käyttövoiman halpuus nyt on niin triviaali, että se lienee kaikille selvää.

2005 bensa primeran huoltokulut 15v/210tkm ajalta olivat n. 3000€. Eikai tuo nyt niin paha vielä ole?

Linkkarista bongattua:

Käyttövoiman valinnan vaikeus ja autoilun kokonaiskustannusten huomioiminen.

Monesti olen törmännyt siihen, miten auton hankintaa katsotaan pelkästään käyttövoimasta aiheutuvien kulujen kautta.

Arvonalenema lie kuitenkin se suurin menoerä, etenkin mitä uudempaa ja kalliimpaa on ostamassa.

Edellisessä autossani meni yli 10v ennenkuin bensakulut ylittivät arvon aleneman...


”Toimittajat ajoivat 274 km mökkimatkan ja matka kustansi hybridillä 26,05€ (0,096€/km) ja sähköllä 21,35€ (0,078€/km).

Sähköllä matkasi siten edullisemmin.

Kun huomioidaan pääomakulut, eli EV hankintahinta 49900€ vs. hybridin 42320€ muuttuukin paketti.

Kuolettaakseen sähköauton 7580€ kalliimman hankintahinnan on 0,018€/km halvemmalla km-hinnalla ajettava 421 000km...

Aiemmin halvemmilta vaikuttavat kilometrit voivat siten muuttua jonkin verran kun otetaan hankintahinta huomioon.

Toki laskelma muuttuu aivan täysin jos ajelee vain kotinurkissa ja voi ladata kotona. niin 14c/kWh sähkön kokonaishinnalla sähköauton km-hinta onkin enää 0,022€/km ja silloin tuo hankintahinnan erotus on kuoletettu jo 102 000km jälkeen.

 
Aiemmin halvemmilta vaikuttavat kilometrit voivat siten muuttua jonkin verran kun otetaan hankintahinta huomioon.
Toki, siksi kysyinkin niitä huoltokuluja. Ja kysyn edelleen sen hybridin huoltokuluja verrattuna täyssähköön. Voisin toki itsekin ottaa selvää, mutta katson mieluummin telkkarista urheilua.


E. Löytyi niin nopeasti ainakin yksi vertailu, minkä haluan tähän tuoda mukaan:

Linkki: Hybridi, kaasu, diesel vai sähkö? Jari laski autojensa todelliset käyttökulut nykyisillä hirmuhinnoilla

Oleellinen osuus:
  • Kaasuauton käyttökulut: 13,10 e/100 km ja 405 e/kk
  • Sähköauton käyttökulut: 7,00 e/100 km ja 176 e/kk
  • Lataushybridin käyttökulut: 25,70 e/100 km ja 585 e/kk
  • Dieselauton käyttökulut: 19,70 e/100 km ja 509 e/kk


Toki hinnat ovat tuossa tarkkailijan kannalta subjektiiviset, mutta antavat suuntaa.
 
Webasto alkaa kylla merkittamaan merkitystaan jos jaykkaa virtaa aina tarjolla kun auto on parkissa.
Mitä ihmettä tarkoitat? Kyllä mä pidän suositusten mukaan sitä ylläpitolaturin piuhaa aina tolpassa kiinni. Webaston ajastan päälle, jos lähden ajelemaan enkä halua täristä penkillä auton lämpiämiseen asti.
 
Toki, siksi kysyinkin niitä huoltokuluja. Ja kysyn edelleen sen hybridin huoltokuluja verrattuna täyssähköön. Voisin toki itsekin ottaa selvää, mutta katson mieluummin telkkarista urheilua.


E. Löytyi niin nopeasti ainakin yksi vertailu, minkä haluan tähän tuoda mukaan:

Linkki: Hybridi, kaasu, diesel vai sähkö? Jari laski autojensa todelliset käyttökulut nykyisillä hirmuhinnoilla

Oleellinen osuus:
  • Kaasuauton käyttökulut: 13,10 e/100 km ja 405 e/kk
  • Sähköauton käyttökulut: 7,00 e/100 km ja 176 e/kk
  • Lataushybridin käyttökulut: 25,70 e/100 km ja 585 e/kk
  • Dieselauton käyttökulut: 19,70 e/100 km ja 509 e/kk


Toki hinnat ovat tuossa tarkkailijan kannalta subjektiiviset, mutta antavat suuntaa.
Diesel verrokkina range rover :D
 
Kun sitten sen piuhan paassa voisi olla myos sisatilanlammitin ja lohkolammitin.
Jos ei mietitä käryjä, niin ainakin osassa poltiksia se "webasta" on varsin tehokas, eli koppi jo moottori lämmin varsin lyhyellä käynnillä ja lämmintä ilmaa heti ajoon lähtiessä, vaikka se kopin lämmitys olisi jäänyt vajaaksi. Eli lämmityn päälle, kun tekee päätöksen lähteä.

Vs lohkolämmitin ja yksi sisätilanlämmitin.
 
Kun sitten sen piuhan paassa voisi olla myos sisatilanlammitin ja lohkolammitin.
Ja niitä kannattaa siis töhöttää, vaikkei olisi menossa minnekään useampaan viikkoon? Auton elektroniikka kuitenkin syö koko tämän ajan akkua, koska tuo setup ei välitä akusta paskaakaan.
 
Diesel verrokkina range rover :D
Ja lataushybridinä XC90, Model 3:sen verrokkina :rofl:, ja sitä Volvoa ei ilmeisesti ladata ollenkaan, kun kulutukseksi on ilmeisesti laskettu joku toistakymmentä litraa satasella. Ja Teslaa ei huoltaa ollenkaan.

Mitäköhän nuo muut hatusta revityt kuukausitilityksen on? Laskettu, että Tesla sen lisäksi että sitä ei tarvitse huoltaa ei myöskään menetä arvoaan?
Dieseliäkin laskettu menevän ilmeisesti laskelmissa joku 10l/100 km ja luonnollisesti kaikki laskettuna kovimmilla mahdollisilla polttoaineen hinnoilla mitä on ollut.

Kas kun ei vielä ole laskettu, että Tesla kasvattaa arvoaan ja ladata voi ilmaisissa asiointilatauksissa.

Pitäisiköhän sitä itsekin tehdä viime perjantain sähkönpiikkihinnoilla ja tämän hetken luottokoroilla laskelma kuinka paljon kalliimpaa on ajaa sähköautolla kuin polttiksella (sähköauto voi olla vaikka Model S Plaid ja polttis karvalakki Seat Ibiza).
 
Viimeksi muokattu:
Kun naita DIY juttuja tulee kirjoiteltua niin auton yllapitolataukseen kytkeminen on perseesta niin sita voi askarrella paskarrella autoonsa yllapitolauksen powerbankin ja usb-c avaulla.


Talla piirilevylla saa uusista paremmista powerbankeista yli 14V ulos. Sitten mahdollisesti taytyy lisata jonkinlainen virranrajoitus vastus mutta siita voi oikaista 1 Ohmin tehovastuksella. Mukava sitten kerran viikossa kytkea powerbankki yoksi lataamaan auton akkua.
Miten hyvin tuollaiset ilmeisesti lähinnä puhelimien lataukseen tarkoitetut voimapankit toimivat kovemmilla pakkasilla? Eli voiko sellaisen hyvillä mielin jättää yöllä autoon kiinni tuolla Kuusamo-Levin seudulla -40 asteen pakkasessa, ja jopa tekeekin jotain?
 
Miten hyvin tuollaiset ilmeisesti lähinnä puhelimien lataukseen tarkoitetut voimapankit toimivat kovemmilla pakkasilla? Eli voiko sellaisen hyvillä mielin jättää yöllä autoon kiinni tuolla Kuusamo-Levin seudulla -40 asteen pakkasessa, ja jopa tekeekin jotain?
Varmaan helpompaa lienee ostaa vaan tarkoitukseen tehty langaton akkulaturi:
 
Varmaan helpompaa lienee ostaa vaan tarkoitukseen tehty langaton akkulaturi:
Hinta noin 200€
Maailman ensimmäinen ladattava, ilman verkkovirtaa käytettävä akku- ja ylläpitolaturi Adaptive Boost -tekniikalla joka soveltuu lyijy- ja litiumakuille (12V LiFePO4) kapasiteetilla 10-130Ah. Adaptive Boost analysoi tyhjän akun nopeasti, sopeutuu akun jännitetasoon, ja lataa sen turvallisesti käyttövalmiiksi 15 minuutissa ilman verkkojännitettä.
...
Sisäinen akku on 66Wh polymeeri-litium, pysyy täyteen ladattuna vuoden, ja sen voi ladata USB-C-kaapelilla täyteen tunnissa.
Käyttöohejetta ei tuossa ollut, tuotemerkin sivuilla lisää

Kysytty käyttölämpötila-20 °C – +50 °C , latauslämpötila 0-50, elinkaari 300 sykliä 80%, USB-C tulo

66Wh sisäinen akku, lähtö enintään 240W, tuosta voi sitten arpoa kuinka pitkää ylläpitolatausta kertalatauksella pystyy, ja onko tuo netto vai brutto, onko 5Ah pyöristettynä lähellä ? Sillä ei polttoainelämmitintä montaa päivää pyöritellä.

Jos ajatus se että tuo käytetään kopissa, kytketään virtaliitäntää, ja lataus virtakytkimen takanaolevalla USB laturilla. Ylläpitolaturina ideassa heikkouksia, ennemmin ostaa tukevamman akun, jos idea se että on varalla ja kytketään vasta sitten jos se pääakku on päässyt vajaaksi.

Sähkiksessä jos idea se että kytketään energiaakun jatkuvaan virranantoon USB laturi, niin sitten potkua riittää.

Prjuista ei osunut silmään onko suojat kunnossa, eli että ei lataa jos pakkasta ja ei suotu purkaan jos pakkasta -20 tai kylmempää. Ohjeessa tavallaan kiellittiin käyttämäst jos pääakussa kuormaa, mutta saatto olla enemmän kyse siitä että ei toimi suunnitellusti
 

Liitteet

  • kuva_2024-01-09_104829694.png
    kuva_2024-01-09_104829694.png
    217,4 KB · Luettu: 3
Hinta noin 200€

Käyttöohejetta ei tuossa ollut, tuotemerkin sivuilla lisää

Kysytty käyttölämpötila-20 °C – +50 °C , latauslämpötila 0-50, elinkaari 300 sykliä 80%, USB-C tulo

66Wh sisäinen akku, lähtö enintään 240W, tuosta voi sitten arpoa kuinka pitkää ylläpitolatausta kertalatauksella pystyy, ja onko tuo netto vai brutto, onko 5Ah pyöristettynä lähellä ? Sillä ei polttoainelämmitintä montaa päivää pyöritellä.

Jos ajatus se että tuo käytetään kopissa, kytketään virtaliitäntää, ja lataus virtakytkimen takanaolevalla USB laturilla. Ylläpitolaturina ideassa heikkouksia, ennemmin ostaa tukevamman akun, jos idea se että on varalla ja kytketään vasta sitten jos se pääakku on päässyt vajaaksi.

Sähkiksessä jos idea se että kytketään energiaakun jatkuvaan virranantoon USB laturi, niin sitten potkua riittää.

Prjuista ei osunut silmään onko suojat kunnossa, eli että ei lataa jos pakkasta ja ei suotu purkaan jos pakkasta -20 tai kylmempää. Ohjeessa tavallaan kiellittiin käyttämäst jos pääakussa kuormaa, mutta saatto olla enemmän kyse siitä että ei toimi suunnitellusti
En tiedä mikä oli idea, mutta pointti nyt vaan oli, että jos on tarvetta ylläpitolaturille ja ei mahdollisuutta verkkovirran käyttöön, niin ennemmin ostaisin tuollaisen kun alkaisin kiivaampaan jotain USB-virtapankeista kasaamaan ja kolvaamaan.

Kumpikaan ei varmasti sovellu mihinkään jatkuvaan Webaston pyörittelyyn, mutta tuo langaton ylläpitolaturi on varmaankin ihan ok, jos on huolta siitä kestääkö akku talvella lisääntyvää weban käyttöä ja haluaa satunnaisesti ylläpitoladata (ja/tai lisävarmuutta että saa käyntiin).

Mutta alkaa menemään varmaan hieman sivuraiteelle, vaikka homma sähkö vs. polttis esilämmityksestä lähtikin.
 
Kun sitten sen piuhan paassa voisi olla myos sisatilanlammitin ja lohkolammitin.
Kyllä se auto on weballa lämmitettynä ihan erilailla lämmin, kuin sisätilalämmittimellä. Lisäksi se ei puhalla autoa samantein täuyeen kylmää ilmaa kun jyräyttää käyntiin.

Ja kyllä tuo webasto saattaa olla myös halvempikin käyttää, jos ei ole halpaa sähköä.

Ei se sähköautoon laitettava polttoainewebasto ole niin kovin pöljä ajatus.
 
Ja lataushybridinä XC90, Model 3:sen verrokkina :rofl:, ja sitä Volvoa ei ilmeisesti ladata ollenkaan, kun kulutukseksi on ilmeisesti laskettu joku toistakymmentä litraa satasella. Ja Teslaa ei huoltaa ollenkaan.

Mitäköhän nuo muut hatusta revityt kuukausitilityksen on? Laskettu, että Tesla sen lisäksi että sitä ei tarvitse huoltaa ei myöskään menetä arvoaan?
Dieseliäkin laskettu menevän ilmeisesti laskelmissa joku 10l/100 km ja luonnollisesti kaikki laskettuna kovimmilla mahdollisilla polttoaineen hinnoilla mitä on ollut.

Kas kun ei vielä ole laskettu, että Tesla kasvattaa arvoaan ja ladata voi ilmaisissa asiointilatauksissa.

Pitäisiköhän sitä itsekin tehdä viime perjantain sähkönpiikkihinnoilla ja tämän hetken luottokoroilla laskelma kuinka paljon kalliimpaa on ajaa sähköautolla kuin polttiksella (sähköauto voi olla vaikka Model S Plaid ja polttis karvalakki Seat Ibiza).

Oli kyllä mahtava vertailu. Tokihan artikkelissa lukeekin että se "kertoo yhden käyttäjän kokemuksista neljän eri käyttövoiman suhteen".

Itse siirryin syksyllä dieselistä plugariin kun ajokilometrit jäi alle 15tkm/vuosi tasolle ja lyhyttä (työmatka) pätkäajoa paljon. Nyt 4tkm kulutus 4l/100km + 10 kWh/100km. Ei toki ideaaliset plugarille, mutta nämä on aina tapauskohtaisia. Työmatka on ainakin toistaiseksi sellainen ettei talvella pääse pelkällä sähköllä eestaas millään. Lisäksi talvi ollut tähän saakka kylmä joka vaikuttaa myös oleellisesti etenkin sähkön käyttöön.
Matka-ajossa menee alle 5l/100km jos korkeajänniteakussa on lähtiessä virtaa, ja about litran enemmän jos sähkörange on nollilla lähtiessä eli akku tyhjä. Useimmiten 4hlö + tavarat kyydissä. Eli menee pikkuisen pienemmällä / samalla kuin saman korinen ex nelivetodiesel.
 
Oli kyllä mahtava vertailu. Tokihan artikkelissa lukeekin että se "kertoo yhden käyttäjän kokemuksista neljän eri käyttövoiman suhteen".
Juttu noin vuoden takaa, ja tosiaan käyttövoimankanssa tuolla ei ollut mitään tekeä, jos ne jätetään pois niin otsikko "
Jari laski autojensa todelliset käyttökulut nykyisillä hirmuhinnoilla
" Olisi ollut jo ihan hyvä, mutta taisi olla jo ihan laskijankin motiivi joku muu kuin käyttövoima vertailu.

Laskelmakuvan linkki (ei ehkä toimi suoraan), en nyt tähänhätään saanut suoraa linkkiä postaukseen, löytyy jotenkin kelailemalla tästä.

Hups olikin väärä, toinen kuva linkki laskelmaan. tässä jälkimmäisessä ei pääomia, ensimmäisessä oli,

Kaasu Audi A4 Avant g-tron
65tkm/21 kk
kaasu 4,3 kg/100km + bensa 0,15
1/100km

Sähkö Tesla Model 3 LR
60tkm/24kk
sähkö 19,3/27,6 kWh/100km
(ajonaikainen/latauksista
laskettu)

Ladattava Hybridi Volvo XC90 T8
82tkm/36kk
Bensa: 6,4 l/100km + sähkö 18

Diesel
Range Rover Evoque
145tkm/56kk
Diesel 6,4 l/100km
kWh/100km

Toisessa oli
Kaasu
Audi A4 Avant g-tron
46 470 €
65tkm/21 kk
Sähkö
Tesla Model 3 LR
65 415 € 60tkm/2v

Diesel
Audi A4 Avant TDI
55 271 €
60tkm/3v
 
Ärsyttää kuskeissa ketjusta

Mitäs luulet että käy sähkön hinnalle jatkossa kun kysyntä rajusti kasvaa? Jostain mutta mistä sakotetaan.;)
Sähkön verottoman hinnan osalta ei odoteta ihmeitä , sen luenteeseen kuuluu erittäin iso vaihtelu latauspisteissä vs polttoaineet. Tuotannon odotetaan kasvavan jatkossakin, ja ha autoliikenteen sähköistyminen muistivaraisesti taitaa olla yhden perinteisen automivoimalan luokkaa, ja meille tullut hiljan OL3. Nyt meiltä puuttuu itätuonti, mikä sitä häiriötä tuo, mutta tuotanto kapasiteetti lisääntynyt paljon, ja työnalla pohjoisia siirtolinjoja länteen, joka tuo meidän markkinoille sikäläistä kapastiteettia.

Polttoaineiden osalta odotetaan pumppuhintojen nousevan 2-3 kertaiseksi, ja seuraava sähkön keskihintaa isolla kertoimella, syynä se että ei ole näköpiirissä edullisia puhtaita vaihtoehtoja. Synteettiset taasen pohjaavat halpaan sähköön.

Edit, sori, moka allaoleva olikin sähköautokeskustelusta, no liittyy vahvasti käyttövoimavalintaakin, jos joku siltä kantilta pohtii.
Noi ABRP:n range/kulutusarviot on kyllä ihan silkkaa fantasiaa -40 asteen pakkaselle.
Jos on jotain faktaa, niin heruttelu on kivaa, muta kivaa olisi myös mennä suoraan perusteluihin, faktoihin. Jos kyse sähköuatosta joka suunniteltu moisiin akrtisiin keleihin, niin millaiset käyrät siinä on. Pystyn kyllä kuvitteleen mihin sitä energiaa saadaa hassattua, mutta mikä nyt esimerkissäsi on se juttu.

Toki etelen Suomi poika ei moisiin oloihin omalla autolla joudu, ja satunnainen lapinloma noihin kaadu.
 
Viimeksi muokattu:
Turhanpäiväisen teamsin aikana voi taas hiukan multi-taskailla. Löysin Moottorin kuluvertailun. Tässä tiivistettynä:


"Autoliiton kustantama Moottori-lehti on tekee pitkiä käyttötestejä niin uusille kuin käytetyillekin autoille. Nyt se on selvittänyt omasta datastaan, millaisiksi viime vuosien käyttötestiautojen kokonaiskustannukset muodostuvat sillä oletuksella, että autoilla ajetaan 60 000 kilometriä ja niitä pidetään kolme vuotta.

Mukaan on laskettu kaikki auton kustannukset arvon alenemisesta ja vakuutuksista renkaisiin ja korjauksiin."


Moottorin käyttötestiautojen kulut (36 kk ja 60 000 km)
KäyttötestiautoArvon aleneminenKokonaiskustannus
Honda Civic Type R (2002)0 €/kk658 €/kk
Ford Mondeo (2007)29 €/kk554 €/kk
Volkswagen Golf (2009)54 €/kk707 €/kk
Nissan Leaf (2009)125 €/kk561 €/kk
Hyundai Ioniq Electric392 €/kk727 €/kk
Seat Arona TGI244 €/kk711 €/kk
Mercedes-Benz A 250e454 €/kk931 €/kk
Toyota Corolla Hybrid279 €/kk751 €/kk
Volkswagen ID.3410 €/kk788 €/kk
Hyundai Ioniq 5307 €/kk746 €/kk
Nissan Qashqai301 €/kk816 €/kk
Peugeot 308 PHEV443 €/kk952 €/kk

Jutun alussa linkki testattujen autojen tarkempaan esittelyyn.
 
Mitäs luulet että käy sähkön hinnalle jatkossa kun kysyntä rajusti kasvaa? Jostain mutta mistä sakotetaan.;)
Mikä sitä kysyntää kasvattaa niin rajusti että sillä olisi valtava merkitys sähkön hinnalle?

Politiikka voi tietysti sähköveroja nostaa, vaikkakin liikennepolttoaineiden veroja tullaan nostamaan paljon suuremmalla todennäköisyydellä.
 
Sähkön kysynnän arvellaan n. tuplaantuvan seuraavalle vuosikymmenelle päästessä. Liikenne ja teollisuuden prosessien korvaaminen (ja polttamisen yleisesti) vaatii paljon lisää sähköä.

Sinänsä pikalataus seuraa varmaan markkinatrendejä ja kallistuu todennäköisesti jonkin verran nykyisestä. Sähkön kysyntä tuskin merkittävästi tuohon tosin vaikuttaa ja vaikuttavat tekijät ovat enemmänkin muut seikat.
 
Kyllähän se sähkön kysynnän arveltu lisääntyminen samalla myös lisää sitä tuottaviin laitoksiin sijoittamista.

Mä vähän koitin provota jotakuta väittämään että sähköautot lisäisivät jotenkin merkittävästi sähkönkulutusta. Käytännössä nykyisellään surkealla hyötysuhteella poltettavat liikennepolttoaineet edustavat aika pientä osaa suomen vuotuisesta energiankulutuksesta.
 
Jos on jotain faktaa, niin heruttelu on kivaa, muta kivaa olisi myös mennä suoraan perusteluihin, faktoihin. Jos kyse sähköuatosta joka suunniteltu moisiin akrtisiin keleihin, niin millaiset käyrät siinä on. Pystyn kyllä kuvitteleen mihin sitä energiaa saadaa hassattua, mutta mikä nyt esimerkissäsi on se juttu.

Toki etelen Suomi poika ei moisiin oloihin omalla autolla joudu, ja satunnainen lapinloma noihin kaadu.

Vastaukseni oli faktaa. Mulla on esimerkin auto ja pystyn suoraan toteamaan sen aiemmin viestin ABRP-laskelman fantasiaksi. Jollei auto sitten vie -40:ssa merkittävästi vähemmän virtaa kun vaikka -10:ssa tai -20:ssa. En ole taipuvainen uskomaan siihen. Sitä millä käyrillä tms. tuo pitäisi laskea en osaa sanoa, joten mitään oikeaa täsmällistä kulutusta en osaa siihen -40 esimerkkiin laskea.
 
Kyllähän se sähkön kysynnän arveltu lisääntyminen samalla myös lisää sitä tuottaviin laitoksiin sijoittamista.

Mä vähän koitin provota jotakuta väittämään että sähköautot lisäisivät jotenkin merkittävästi sähkönkulutusta.
Lisää ne merkittävästi, tosin ennen muuta sähköistymistä sen arvoitiin olevan helposti hanskattava juttu, se kuuluisi yksi ydinvoimala yksikkö.
Nykyisin sähkönkulutuksen ennustetaan kasvavan paljon, ja ha liikenteen osuus kasvusta on murto-osa ja akkuliikennettä aletaan jopa pitää kysyntä/tarjonta/jakelun kannalta epä haitallisena, jopa positiivisia piirteitä.

Se isompi teollisuuden ym kysynnän kasvu kulkee käsikädessä tuotannon kasvunkanssa, isot hankkeet vaatii sen tuotannon rakentamisen ajoituksen samaan.
 
Kyllähän se sähkön kysynnän arveltu lisääntyminen samalla myös lisää sitä tuottaviin laitoksiin sijoittamista.

Mä vähän koitin provota jotakuta väittämään että sähköautot lisäisivät jotenkin merkittävästi sähkönkulutusta. Käytännössä nykyisellään surkealla hyötysuhteella poltettavat liikennepolttoaineet edustavat aika pientä osaa suomen vuotuisesta energiankulutuksesta.
Sähköautojen (ja pluggarien) kulutus on toki yhtenä tekijänä sähkön kulutusta lisäämässä, mutta ei niitä mitenkään käy syyttäminen sähkön niukkuudesta jos sellainen ongelma muodostuu.

Sähköauthan jo luonnostaan tasaa kulutuspiikkejä kun usein ladataan ihan luonnostaan öisin kun auto ei ole käytössä, saati sitten jos omistaja vielä ajoittaa pörssisähkön mukaan latausta.

Lisäksihän mikään ei estäisi käyttämästä osaa liikenteestä säästyneitä fossiilisten käyttöä säätövoiman tuottamiseen. Jos eli kun näin ei tehdä vaan suljetaan kaikki fossiiliset voimalat kunnianhimoisen ilmastopolitiikan nimissä ennen kuin korvaava säästövoima on löydetty ja rakennettu, niin se ei ole vähimmässäkään määrin sähköauton vika.

Toki nyt jos palataan siis käyttövoimavertailuun kustannusten osalta niin siihen vaikuttaa merkittävästi lähinnä vain ja ainoastaan verotus, kun se on se merkittävin osa autoilun kustannuksia. Jos lasketaan verottomat hinnat, niin bensa ja diesel autoilu on niin halpaa, ettei paljoa paremmaksi voi pistää.
 
Mielenkiintoista nähdä millä köyhemmät ajaa 10-20 v päästä, kun käytettyjen polttisten saatavuuteen alkaa tulla murhetta. 10-vuotias sähköauto lienee uusitulla akulla arvokas ja loppuunajetulla akulla turha. Meillä on kuitenkin merkittävä kansanosa, joka hankkii auton hintaluokassa 5-10 k€ ja ajaa sen aina paaliin asti ennen seuraavaa. Mahdollisia skenaarioita:

- Nykyisille polttomoottoriautoille käy lopulta kuten Kuubassa, siellä ajellaan edelleen ihan sujuvasti 50-luvun autoilla.
- Akustojen hinnat laskevat maximit ja niitä alettaa diyttää omissa talleissa enenevästi.
- Polttisten tarjonta ei lopu ihan kokonaan, jolloin käytettyjen hinta nousee. Jälleenmyyntiarvon lisääntyminen johtaa uusien autojen markkinoilla kasvavaan kysyntään. Tämä kyllä varmaan verotettaisiin aika äkkiä loppumaan.
- Ihmiset siirtyvät isossa mittakaavassa asumaan taajamiin ja käyttävät julkisia. Asuntojen hinnat räjähtää.
- Kotipolttoa aletaan harjoittaa isossa mittakaavassa etanolikonvertoituihin autoihin bensiinin hinnan vuoksi. Poliisit käy ratsaamassa kyliä, että viinaa vain juodaan, eikä tankata.
- Jotain muuta?

Ranskassa ottivat käyttöön tukijärjestelmän, jolla pienituloisten sähköautoilua tuetaan hyvillä yksityisleasing-soppareilla (TLDR: Halvimman karvalakkisähkiksen saa liisata 40 €/kk 3 vuoden sopparilla). Tuossa on kuitenkin tuloraja n. 15 k€ / a, jonka alle ei kaiketi työssäkäyviä kuuluisi kovin paljon jäädä. Tulorajan pitäisi olla about tuplat, että siitä saisi vaikka laitoshuoltajan ja myyjän palkoilla ilon irti, joilla ei kuitenkaan välttämättä ole tosiasiallista mahdollisuutta hankkia kunnollista sähkistä itselleen ja toisaalta onko ylipäätään valtion homma alkaa ostaa autoja asukkailleen. Joka tapauksessa tässä jää "heitteille" 15 - 30 (?) k€ tienaavat. En ole ihan varma millä palkoilla uusien autojen hankinta alkaa yleistyä, mutta tuskin alle 30 tonttua tienaavat niitä paljon ostelee.

E: Joka tapauksessa voittajia ovat autovalmistajat, koska auton käyttöikä tulee olemaan 5-10 v nykyisen 30 - 40 v sijasta. Toki jos akkujen korjailu kotitallissa muuttuu halvaksi kansanhuviksi niin sittenhän nämä kaiketi kestää yhtä hyvin kuin polttiksetkin.
 
E: Joka tapauksessa voittajia ovat autovalmistajat, koska auton käyttöikä tulee olemaan 5-10 v nykyisen 30 - 40 v sijasta. Toki jos akkujen korjailu kotitallissa muuttuu halvaksi kansanhuviksi niin sittenhän nämä kaiketi kestää yhtä hyvin kuin polttiksetkin.
Jänniä arvauksia luvuista. Tänään Suomessa keskimääräinen hlöautojen romutusikä on noin 22 vuotta. Tuskinpa se tuosta paljoa muuttuu, koska ruostehan se nuo autot usein tappaa. Tai kalliit tekniset viat. Sähköautot tuskin tuosta 22 vuoden keskiarvosta paljoa eroavat, ruosteen tuhotessa nekin ihan yhtä lailla.
 
Jänniä arvauksia luvuista. Tänään Suomessa keskimääräinen hlöautojen romutusikä on noin 22 vuotta. Tuskinpa se tuosta paljoa muuttuu, koska ruostehan se nuo autot usein tappaa. Tai kalliit tekniset viat. Sähköautot tuskin tuosta 22 vuoden keskiarvosta paljoa eroavat, ruosteen tuhotessa nekin ihan yhtä lailla.
Joo kunhan heitin hatusta jotain. Mutta onko olemassa siis joku ratkaisu tuohon akkujen kuoleentumiseen? Oon ymmärtänyt, että akut pelaa sen 5-10 vuotta ja takuun ulkopuolella kun ostaa sähköauton niin akun vaihto maksaa 5-numeroisen summan rahaa. Voi kyllä olla, että oon pudonnut kelkasta näiden kanssa.
 
Joo kunhan heitin hatusta jotain. Mutta onko olemassa siis joku ratkaisu tuohon akkujen kuoleentumiseen? Oon ymmärtänyt, että akut pelaa sen 5-10 vuotta ja takuun ulkopuolella kun ostaa sähköauton niin akun vaihto maksaa 5-numeroisen summan rahaa. Voi kyllä olla, että oon pudonnut kelkasta näiden kanssa.
Kyllähän nuo akut kauemminkin kestää mutta varmasti enemmän tulee ongelmaksi se putoava range eli paljonko siitä on enää jäljellä vaikka 15 vuoden kohdalla. Toisaalta en usko että tuo range on noissa isoin ongelma, kaikki sähköautot ja uudemmat polttiksetkin on täynnä niin paljon muuta kuluttajalle kallista tekniikkaa + nämä kaikki mobiiliäpit varmaan jää pois tuen piiristä noin vanhoilta malleilta (jos ei muuten niin ihan tuon verkkotekniikan taajuuksien muuttumisen vuoksi kuten nyt kävi tuon 3G:n kanssa) niin ominaisuuksia alkaa tippumaan jo muutenkin siitä autosta.

Mutta voihan se olla että tuo "tonnin pommi" hintaluokka tulee aikanaan häviämään kunhan nykyiset romut on sieltä ajettu loppuun. Mutta vaikea tuota on ennustaa kun siihen vaikuttaa tulevaisuudessa polttoaineiden verotus ja taloyhtiöiden into investoida latausmahdollisuuksiin.
 
Oon ymmärtänyt, että akut pelaa sen 5-10 vuotta
Lifepot ja suola-akut kestavat helposti syklien puolesta miljoona kilometria. Siita puuttuu tietoa mita kalenteriaika tekee. Akkuja tulee hajoilemaan muihin vikoihin kuin kennojen vioittumiseen ja niita voidaan korjailla edelleen halvalla. Kenno kwh maksaa 10 vuoden paasta 50e/kwh ja 10 vuoden paasta suomessa on alle 4% yli 10 vuotiaita sahkoautoja.
 
Noisa on hyvä huomoida että noi huolletaan erittäin säntillisesti. Kun taas tavan käyttäjä sillä 2002 civicillä ei välttämättä korjaa 300eur sähköikkunaa ja 200e repsikan penkin lämppäriä.
Suuntaa antaviahan kaikki nuo käyttötestit ovat. Ne ovat kuitenkin huomattavasti perusteellisempia kuin "mulla meni sähköön kolmesataa viime vuonna, paljos sulla meni bensaan?".
 
Jänniä arvauksia luvuista. Tänään Suomessa keskimääräinen hlöautojen romutusikä on noin 22 vuotta. Tuskinpa se tuosta paljoa muuttuu, koska ruostehan se nuo autot usein tappaa. Tai kalliit tekniset viat. Sähköautot tuskin tuosta 22 vuoden keskiarvosta paljoa eroavat, ruosteen tuhotessa nekin ihan yhtä lailla.

Olihan tuosta MOT juttu Norjasta missä 4v e-golf meni lunariin kun auton arvo 16k€ ja akun uusiminen 27k€.

Ostivat auton pois ja laitattivat korjatun akun 7k€:lla ja saivat ehjän auton.

Autojen koppa kyllä kestää, mutta akkupaketin hinta saisi tulla alle 5k€, ennenkuin noita noin vain ryhdytään uusimaan siinä missä polttomoottoreita.

Lifepot ja suola-akut kestavat helposti syklien puolesta miljoona kilometria. Siita puuttuu tietoa mita kalenteriaika tekee. Akkuja tulee hajoilemaan muihin vikoihin kuin kennojen vioittumiseen ja niita voidaan korjailla edelleen halvalla. Kenno kwh maksaa 10 vuoden paasta 50e/kwh ja 10 vuoden paasta suomessa on alle 4% yli 10 vuotiaita sahkoautoja.

Jos kenno maksaa 2600-5000€ ja noita menee 6-12x niin ei vielä kovin halvasta rempasta puhuta.

Koko akkupaketti pitäisi saada 2-5k€ niin sähkisten käyttöikä olisi tuplat polttiksiin.
 
Olihan tuosta MOT juttu Norjasta missä 4v e-golf meni lunariin kun auton arvo 16k€ ja akun uusiminen 27k€.

Ostivat auton pois ja laitattivat korjatun akun 7k€:lla ja saivat ehjän auton.
Ei tuossa nyt hirveän kaukana olla polttomoottorihinnoista samanlaisissa kauhuskenaarioita, jos volkkarin polttiksen uusiminen on rapiat kymppitonnin.


Ja eiköhän ne akkujen hinnatkin laske ja samoin niiden korjaamisen.
Autojen koppa kyllä kestää, mutta akkupaketin hinta saisi tulla alle 5k€, ennenkuin noita noin vain ryhdytään uusimaan siinä missä polttomoottoreita.



Jos kenno maksaa 2600-5000€ ja noita menee 6-12x niin ei vielä kovin halvasta rempasta puhuta.

Koko akkupaketti pitäisi saada 2-5k€ niin sähkisten käyttöikä olisi tuplat polttiksiin.
Hinta olisi 50€/kWh niin aika iso akku saa olla jos meinaat että koko akku maksaa 30 000€. Hintaspekulaarion realistisuuden en osaa ottaa kantaa.

Mutta eihän noita nyt lähtökohtaisestikaan ole tarkoitus joka autoon uusia, ihan kuten joka autoon ei uusita moottoria tai vaihdelaatikkoa. Ja oikeastaan tuo akun hinta nimenomaan ei vaikuta millään tavalla niihin, jotka ajavat halpoja autoja paaliin.
Jos auton arvo on välillä 0-5000€ sen käyttöiän aikana, niin samahan se on maksaako uusi akku 5000€ vai 20 000€, joka tapauksessa paaliin menee jos hajoaa eikö voi korjata. Mutta ei tuo riski nyt ole sen suurempi kuin että se 10 000€ polttis porsii.

Jos jossain riskit kasvaa niin nimenomaan siellä kymmenien tuhansien käytetyissä, jossa ongelmaa ei voi ratkaista vaan palaamalla auton ilman isompia menetyksiä. Mikä ei sinänsä poikkea nykytilanteesta, suurin riski isolle remonttilaskulle on tietysti nytkin niissä keskihintaisissa, missä autoa ei voi noin vain paalata jos tulee kallis vika, mutta jossa on jo takuut ja goodwillit mennyttä.

Ja samaa keskusteluahan on myös käyty jokaisen uuden tekniikan kanssa siitä kuinka ne ABS/ESP/hybridi/ruisku/katalysaattori/hiukkassuodatin/tietokoneen omaavat/näytölliset/jne autot on sitten 10-20 vuoden päästä arvottomia kun ovat niin kalliita korjata.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tuossa nyt hirveän kaukana olla polttomoottorihinnoista samanlaisissa kauhuskenaarioita, jos volkkarin polttiksen uusiminen on rapiat kymppitonnin.


Ja eiköhän ne akkujen hinnatkin laske ja samoin niiden korjaamisen.

Hinta olisi 50€/kWh niin aika iso akku saa olla jos meinaat että koko akku maksaa 30 000€. Hintaspekulaarion realistisuuden en osaa ottaa kantaa.

Mutta eihän noita nyt lähtökohtaisestikaan ole tarkoitus joka autoon uusia, ihan kuten joka autoon ei uusita moottoria tai vaihdelaatikkoa. Ja oikeastaan tuo akun hinta nimenomaan ei vaikuta millään tavalla niihin, jotka ajavat halpoja autoja paaliin.
Jos auton arvo on välillä 0-5000€ sen käyttöiän aikana, niin samahan se on maksaako uusi akku 5000€ vai 20 000€, joka tapauksessa paaliin menee jos hajoaa eikö voi korjata. Mutta ei tuo riski nyt ole sen suurempi kuin että se 10 000€ polttis porsii.

Jos jossain riskit kasvaa niin nimenomaan siellä kymmenien tuhansien käytetyissä, jossa ongelmaa ei voi ratkaista vaan palaamalla auton ilman isompia menetyksiä. Mikä ei sinänsä poikkea nykytilanteesta, suurin riski isolle remonttilaskulle on tietysti nytkin niissä keskihintaisissa, missä autoa ei voi noin vain paalata jos tulee kallis vika, mutta jossa on jo takuut ja goodwillit mennyttä.

Ja samaa keskusteluahan on myös käyty jokaisen uuden tekniikan kanssa siitä kuinka ne ABS/ESP/hybridi/ruisku/katalysaattori/hiukkassuodatin/tietokoneen omaavat/näytölliset/jne autot on sitten 10-20 vuoden päästä arvottomia kun ovat niin kalliita korjata.
Hyundai kona akku 34k€…


Tovin vanha juttu, mutta näyttäisi noitten akkujen hinnat seilaavan jonkin verran

 
Mielenkiintoista nähdä millä köyhemmät ajaa 10-20 v päästä, kun käytettyjen polttisten saatavuuteen alkaa tulla murhetta. 10-vuotias sähköauto lienee uusitulla akulla arvokas ja loppuunajetulla akulla turha. Meillä on kuitenkin merkittävä kansanosa, joka hankkii auton hintaluokassa 5-10 k€ ja ajaa sen aina paaliin asti ennen seuraavaa. Mahdollisia skenaarioita:

Tällähetkellä noista yli 10v sähköautoista on jo ihan käytännön kokemuksia. Eli Ne 10V vanhat leafit joissa ei ole minkäänlaista akun lämpötilahallintaa (ts. edustavat pitkälti sitä pahinta skenaariota) ovat hiipuneet hyvin pitkälti kuten on ennustettukin. Autot ovat edelleen käyttökelpoisia paikallisajossa, rangen ollessa 80-100km, mutta tuo johtuu pitkälti siitä että se range ei ollut kuin jotain 130km uutenakaan. Pelkkä 80km range kuulostaa tietysti todella surkealta, mutta suhteutettuna orkkiskapaan tuo ei ole hälyttävää.

Vanhojen autojen suhteen tilanne ei sinänsä muutu miksikään, mutta sillä erolla että sillä paalauskuntoisella autolla on enemmän arvoa. Se sähköautoon liiaksi hiipunut akku on vielä käyttökelpoinen monessa muussa sovellutuksessa energia varastona

- Nykyisille polttomoottoriautoille käy lopulta kuten Kuubassa, siellä ajellaan edelleen ihan sujuvasti 50-luvun autoilla.
Tätä on jossainmäärin nähtävissä jo nyt. Autojen keski-ikä on sen ~13v, mutta liikenteessä on kokoajan enemmän vanhoja autoja. Siis yli 30v ikäisiä tms. Johtuu siitä että autot ovat kokoajan vaan kestävämpiä.
- Akustojen hinnat laskevat maximit ja niitä alettaa diyttää omissa talleissa enenevästi.
Akkujen hinnat laskevat, niitä aletaan puuhaamaan kotitalleissa, ja myös "nyrkkipajat" yleistyvät kysynnän mukana.
- Polttisten tarjonta ei lopu ihan kokonaan, jolloin käytettyjen hinta nousee. Jälleenmyyntiarvon lisääntyminen johtaa uusien autojen markkinoilla kasvavaan kysyntään. Tämä kyllä varmaan verotettaisiin aika äkkiä loppumaan.
POlttisten tarjonta ei lopu kokonaan, mutta tuskin se radikaalisti nostaa käytettyjen hintoja. Tilalle tulevat käytetyt sähköautot.
E: Joka tapauksessa voittajia ovat autovalmistajat, koska auton käyttöikä tulee olemaan 5-10 v nykyisen 30 - 40 v sijasta. Toki jos akkujen korjailu kotitallissa muuttuu halvaksi kansanhuviksi niin sittenhän nämä kaiketi kestää yhtä hyvin kuin polttiksetkin.

Ei auton käyttöikä romahda, suurin selätettävä ongelma on valmistajien tekemät tarkoitukselliset estot autojen korjaamiseksi. Ohjelmalliset ovat olleet enemmän tai vähemmän läsnä jo pitkään, mutta esim tesla esitteli jo liimalla täytetyn akun, jota ei voi avata, eikä siten korjatakaan. EU lobbaus on asian suhteen jo varmasti käynnisttä muutaman sadan miljoonan budjetilla.

Olihan tuosta MOT juttu Norjasta missä 4v e-golf meni lunariin kun auton arvo 16k€ ja akun uusiminen 27k€.

Ostivat auton pois ja laitattivat korjatun akun 7k€:lla ja saivat ehjän auton.

Autojen koppa kyllä kestää, mutta akkupaketin hinta saisi tulla alle 5k€, ennenkuin noita noin vain ryhdytään uusimaan siinä missä polttomoottoreita.



Jos kenno maksaa 2600-5000€ ja noita menee 6-12x niin ei vielä kovin halvasta rempasta puhuta.

Koko akkupaketti pitäisi saada 2-5k€ niin sähkisten käyttöikä olisi tuplat polttiksiin.

No ongelmahan on tällä hetkellä se että markkinoilla on vain marmoritiskin hinnat. Uusi polttomoottori on marmorilla 15k€ apulaitteinen 20k€. En tiedä miten polttiksen saisi vakuutukseen (ajaen johonkin vaakapilariin niin että menisi maskista ja moottorista läpi?), mutta vakuutusyhtiöltä perittävillä OVH hinnoilla sekin olisi tuolla 27k€ tuntumassa.

Tuollainen 2-5k€ on ihan realistinen hinta vioittuneen akun korjaamiselle, koska se akku oikein voi hajota kerrasta kokonaan (kuten polttomoottori esim jakopään pettäessä), vaan siellä on vain pieni osa-alue joka pitää vaihtaa moduulina, ja käytännössä se moduulikin on vielä korjattavissa koska muodostuu kennoista. TIetysti koko akkukin voi hajota, mutta käytännössä edellyttää tulipaloa tai jotain ulkoista kolhimista, joka jokatapauksessa pistää auton lunastuskuntoon.
 
Mielenkiintoista nähdä millä köyhemmät ajaa 10-20 v päästä, kun käytettyjen polttisten saatavuuteen alkaa tulla murhetta. 10-vuotias sähköauto lienee uusitulla akulla arvokas ja loppuunajetulla akulla turha. Meillä on kuitenkin merkittävä kansanosa, joka hankkii auton hintaluokassa 5-10 k€ ja ajaa sen aina paaliin asti ennen seuraavaa. Mahdollisia skenaarioita:
Jos nyky tahdilla ja näkymyksillä mennään niin ajavat sähkiksillä.

- Nykyisille polttomoottoriautoille käy lopulta kuten Kuubassa, siellä ajellaan edelleen ihan sujuvasti 50-luvun autoilla.
Tulevan 5v-15v välillä voi olla että vähän ajavat ajavat <20v vanhoilla polttiksilla, jotka välttämättä haluavat omistaa auton.
Iso merkitys sillä paljonko se polttiksen omistaminen kustantaa, jos omistamisen verot poistuu, niin niitä voi säilyä enemmän, ja en pidä mahdottomana jos joillain alueilla kakkosautona. Merkitystä voi olla myös sillä löytyykö markkinoita kolmansista maista, jos niitä lähdetään viemään niihin maihin, niin käyt kuin Ladoille. ne katoaa.

- Akustojen hinnat laskevat maximit ja niitä alettaa diyttää omissa talleissa enenevästi.
Jos akkujen hintakehitys jatkuu odotusten mukaan, niin se tuo markkinoille edullisia sähköautoja joissa on myös akkukapasiteetti kohtuudella. Uskon myös että akkupuolelle syntyy ns korjausosaamista, mutta, vanhemman sähköauton kannan osalta se ei välttämättä tarkoita että elinkaari jatkuisi siinä autossa.

- Polttisten tarjonta ei lopu ihan kokonaan, jolloin käytettyjen hinta nousee. Jälleenmyyntiarvon lisääntyminen johtaa uusien autojen markkinoilla kasvavaan kysyntään. Tämä kyllä varmaan verotettaisiin aika äkkiä loppumaan.
Siis meinaat että käytettyjen polttisten hinta nousee, vaikka myynti on nyt vähäistä, niin 5v-10v päästä ehkä niitä käytettyjä polttiksia on tarjolla yllinkyllin kaikilla halukkaille, ja markkinahintaa kannattelee 3. maihiin vienti, tosin odotan että siihen voi tulla jarruja.

- Ihmiset siirtyvät isossa mittakaavassa asumaan taajamiin ja käyttävät julkisia. Asuntojen hinnat räjähtää.
- Kotipolttoa aletaan harjoittaa isossa mittakaavassa etanolikonvertoituihin autoihin bensiinin hinnan vuoksi. Poliisit käy ratsaamassa kyliä, että viinaa vain juodaan, eikä tankata.
- Jotain muuta?

Siis ihmiset siirtyvät sähkiksiin, jos kustannus kehitys etenee oletusten mukaan, eikä verottaja tee ajamista kalliiksi, niin siirrytään sähkiksiin. Tätä siirtymää uhkaa lähinnä se että sähkisten kustannuskehitys ei laske odotetusti, korot ampaisee, tuotanto ei vastaa kysyntää, jne. Jos esim koronan, putinin jälkeen syntyy kriisiä kriisiä toisen perään.

Ranskassa ottivat käyttöön tukijärjestelmän, jolla pienituloisten sähköautoilua tuetaan hyvillä yksityisleasing-soppareilla (TLDR: Halvimman karvalakkisähkiksen saa liisata 40 €/kk 3 vuoden sopparilla).
Jos realikorto on matalalla, rahaa markkinoilla, markkinoille tulee tarjontaa alle 20 000€, niin ihan markkinaehtoisesti uudet sähkikset syrjäyttää nykyisilläkin polttoaineet hinoilla vanhat polttikset. Kyllä jo ennen putinin sekoiluja nähtii tarjouksia joilla uutta sähkistä sai hinnoilla jotka kilpailivat 15 000km/a vuodessa ajavien vanhojen ei niin nuukien polttisten kanssa kustannuksissa. Toinen kilpailia on nämä "yhteisö" autot, mitä jo markkinoilla. nuoret jo osaa laskea ei se auton omistaminen ole halpaa ja jos se ei ole itsetarkoitus niin ei sitä kannata omistaa(*.

Joka tapauksessa tässä jää "heitteille" 15 - 30 (?) k€ tienaavat. En ole ihan varma millä palkoilla uusien autojen hankinta alkaa yleistyä, mutta tuskin alle 30 tonttua tienaavat niitä paljon ostelee.
Omistamisen kannalta putoamis vaarassa ovat he joilla talous kuralla, jotka ei saa nyt sitä viiden tonnin käytettyä rahoituksella, eivät saa vuokra-auto ilman vakuutta, ja jos omistavat jonkin arvokkaamman niin vouti vie. Tosin romutspalkkion arvoisia polttiksia uskon olevan vielä seuraavat 5v ihan löysäsit saatavilla, ja polttoaine vielä jonkin aikaa "halpaa", ja aikaa myöten käytettyjen markkinoille tulee niitä sähkiksiä joissa pyynti on sen kierrätysarvon luokkaa,mutta ovat ajokuntoisia, kantama voi olla niukka, ja muutakin ongelmaa, sopii käyttäjä ryhmälle jolla ne kerta-ajot on lyhyitä ja ei niin vaarallista jos auto jättää tielle, sähkiksen osalta se SER hyvitys voi olla niin iso että omistaja saa vielä rahaakin kun se romu haettu pois.

Edit
(* omistamisella tässä tarkoitan myös niitä luotto, osari, liisari kuvioita.
 
Viimeksi muokattu:
Tovin vanha juttu, mutta näyttäisi noitten akkujen hinnat seilaavan jonkin verran

Laintaan oleellinen kohta
il.fi sanoi:
12.12.2022
Tänä vuonna akkujen hinnat ovat nousseet keskimäärin 7 prosenttia.
...
kyseessä olevan ensimmäinen kerta kun hinnat nousevat koko tilastoinnin aikana.
Eli jutun päiväys 22 lopulla. ja huomata että jutussa kuvailtiin poikkeuksellisesti.

Tuolloin oli vähä joka komponentit kohdalla tomitusketjut kuralla ja komponentti pulaa, ja paljon muutakin hinta inflaatiota, jopa hyvin rajuja. Toimitusvaikeudet johti jopa siihen että käytetyistä maksettiin enemmän kuin uutena. Tuon jälkeen on jo valmistajat päivitelleet näkemyksiä ja mm se koska arvioidaan sähkisten valmistamisen olevan halvemaa kuin polttisten ei ole kauhesti pitkittynyt. Mutta varsinkin perinteisten polttisvalmistajien näkemyksissä on merkittävää vaihtelua, mm VAG konserni kipuilee ihan julkisesti, onko heillä sitten akkutoimitus ketju kuralla vai mitä. ketjussa hiljan postauksia että VW lykkää Polo luokan sähkiksen myyntiin tuloa, samaan aikaan kilpalijat rynniin jopa halvempiin hintaryhmiin. Toki tilanteessa paistaa hyvin kiinan (Xi) politiikka ja tässä tapauksesa akkuihin liittyvä kauppapolitiikka, ei sattumaa että kiinalaistaustaiset tai muuten hyvissä väleissä olevat ohjaa hintoja. VAG konsernilla ehkä jotain kädenvääntöä, onhan se pitkään ollut kiinassa vahva ja sillä niitä kimppa touhuja siellä.
 
Jos Eurooppa aikoo millään tapaa pysyä auton valmistuksessa niin nyt täytyisi lyödä kovaa paukkuja siihen ettei Kiina saa mistää kohtaan valmistajien palleja kouraansa. Pitää olla jonkin verran akkutuotantoa ja mikropiiri tuotantoa. Suola-akut vaikuttavat tällähetkellä loistavalta kehityssuunnalta koska ne eivät ole riippuvaisia harvinaisista maametalleista, joten niiden kanssa ei voi jäädä toimittaja loukkuun.
 
Kyllähän tuo kiinan puristusote kaikkien munista on aika hyvin tiedossa, suurin ongelmahan on se että nykyisellään kiina on siinämäärin fiksusti rakentanut mallinsa että lyhyentähtäimen pääoman kannalta se kiinalaisen suosiminen on järkevää, ja länsimainen talous pyörii lähes kokonaan juurikin kvartaalitaloudessa ja lyhyentähtäimen tuotossa.
 
Mielenkiintoista nähdä millä köyhemmät ajaa 10-20 v päästä, kun käytettyjen polttisten saatavuuteen alkaa tulla murhetta. 10-vuotias sähköauto lienee uusitulla akulla arvokas ja loppuunajetulla akulla turha. Meillä on kuitenkin merkittävä kansanosa, joka hankkii auton hintaluokassa 5-10 k€ ja ajaa sen aina paaliin asti ennen seuraavaa. Mahdollisia skenaarioita:

- Nykyisille polttomoottoriautoille käy lopulta kuten Kuubassa, siellä ajellaan edelleen ihan sujuvasti 50-luvun autoilla.
Kuuba-ilmiö oli mahdollista, kun 50-luvun autot voi korjata itse työstämillä osilla. 2000-luvun autoissa on niin paljon elektroniikkaa ja muuta tekkiä, että vaatii melkoiset autosähköasentajan taidot ylläpitää autoa. Ja kaikki turvavarusteina myyty elektroniikka kaistavahdista peruutuskameraan asti pitää toimia katsastuksessa. Koskee toki myös sähköautoja...

Pienituloisimmat tulee ajamaan pikkuakkuisilla kiinalaisilla autoilla. Lyhyt range riittää hyvin kaikkiin arkisiin ajoihin jopa maaseudulla. Pidemmillä matkoilla jonotetaan sitten ämpärilatureilla.

Esimakua tulevasta voi katsoa Dacia Springistä. Pienen 25kWh akun uusiminenkaan ei käy 100€/kWh hinnalla kalliiksi.
 
Kyllähän tuo kiinan puristusote kaikkien munista on aika hyvin tiedossa, suurin ongelmahan on se että nykyisellään kiina on siinämäärin fiksusti rakentanut mallinsa että lyhyentähtäimen pääoman kannalta se kiinalaisen suosiminen on järkevää, ja länsimainen talous pyörii lähes kokonaan juurikin kvartaalitaloudessa ja lyhyentähtäimen tuotossa.
Joo, ei mun mielestä kannata tarkkailla vain sähköautoja, kun samaan aikaan "kaikki" valmistetaan Kiinassa. Autoteollisuus on kuitenkin edelleen merkittävä Euroopassa valmistava teollisuuden muoto, joten sille riittää vielä lobbareita ja taloudellisia intressejä. Mutta siis ylipäätään pitäisi kyseenalaistaa kaikki Kiinassa valmistaminen, ei pelkästään sähköautojen.

Ja karu totuus on se, että jos Kiina suljetaan sähköautomarkkinoilta, niin autoilu ei tule sähköistymään lähellekään "aikataulussa", eli sitten suunnitelmia pitää myös muuttaa.
 
Kuuba-ilmiö oli mahdollista, kun 50-luvun autot voi korjata itse työstämillä osilla. 2000-luvun autoissa on niin paljon elektroniikkaa ja muuta tekkiä, että vaatii melkoiset autosähköasentajan taidot ylläpitää autoa.
Toki riippuu autosta ja diyttäjän motivaatiosta, mutta aika isolla prosentilla noita vempaimia pystyy itse fiksailemaan sikäli kun vaan alibaban kaverit myy jonkinlaisia osia noihin. Katsastuksessa kuitenkin riittää, että vikakoodeja ja -valoja ei tule. Toki onhan tuo kaukaa haettua, että 2060 täällä ajeltaisiin -04 Golffilla, ellei sitten ole jokin harrasteauto kyseessä, johon rahaa on upotettu parinkin sähköauton verran.

Ehkä nuo sähkärit yleistyessään sitten alkaa halventua. Tuntuu vain, että jatkossa ei välttämättä ole kovin hyviä vaihtoehtoja sellaiselle muutaman tonnin diesel-Volvolle, jolla voi kuitenkin edelleen melko huolettomasti painaa pitkää siivua ja suurin osa vioista on korjattavissa kotitallissa. Toki sähköautot on vasta alkutaipaleella noin yleisesti ja varmaankin kehitystä tulee tapahtumaan.

Onhan sitten nuo polttokennosysteemitkin vielä, vaikka niihin ei taideta samalla tavalla panostaa kuin akkuihin. Vetysäiliöt poistaisivat akkujen aiheuttamat ongelmat, kuten painon, hitaan lataamisen ja käsiin jäävän akkuromun määrän. Jakeluverkoston rakentaminen lienee vain sen verran iso ja epävarma urakka kannattavuudeltaan, että se hidastaa tuota kehitystä.
 
Ehkä nuo sähkärit yleistyessään sitten alkaa halventua. Tuntuu vain, että jatkossa ei välttämättä ole kovin hyviä vaihtoehtoja sellaiselle muutaman tonnin diesel-Volvolle, jolla voi kuitenkin edelleen melko huolettomasti painaa pitkää siivua ja suurin osa vioista on korjattavissa kotitallissa. Toki sähköautot on vasta alkutaipaleella noin yleisesti ja varmaankin kehitystä tulee tapahtumaan.
Vaikea nähdä jollekkin diesel volvolle kysyntää 10v päästä, toki alle 15 vuotias diesel Volvo voi olla hyvässä kunnossa ja sillä voi teknisesti ajella pitkää pätkää, mutta oikeesti, tulee mieleen joku Volvo kokoontumis ajot.

Siis pointti on se että iäkkäät suunnittelin käyttöiän ylittäneet autot ei ihan ole niitä joilla nimenomaan lähdetään ajamaan pitkää vetoa. ja tuolla aika ikkunalla pitkissä vedoissa alkaa jo tuntuu ne polttoainekustannukset. En väitä etteikö 10v päästä joku etelän ihminen vetäisi rovaniemien keikan polttiksella, ihan vaan koska on halua ja varaa.


Eli sille diesel volvolle on vaihtoehtoja, mutta se millaisia riippuu nyt siitä yksilöstä. ja toki voidaan keksiä skenaario missä polttis, mutta silloin ei pointti ole muutaman tonnin arvossa, vaan jossain muussa.

Edit:
Jos on oikeasti jonkinverran tarvetta polttomoottorille, niin ei kannata unohtaa lataushybridejä, niitä myydään näinaikoina vielä aika paljon, ja niitä voisi 15v ja alle ikäluokassa olla kohtuudella tarjolla
 
Viimeksi muokattu:
Onhan sitten nuo polttokennosysteemitkin vielä, vaikka niihin ei taideta samalla tavalla panostaa kuin akkuihin. Vetysäiliöt poistaisivat akkujen aiheuttamat ongelmat, kuten painon, hitaan lataamisen ja käsiin jäävän akkuromun määrän. Jakeluverkoston rakentaminen lienee vain sen verran iso ja epävarma urakka kannattavuudeltaan, että se hidastaa tuota kehitystä.
Polttokenno + vetysäiliö on kalliimpi kuin pieni (20-30kWh) akku. Isokokoinen vetytankki rajaa vedyn isokokoisiin autoihin, joka sekin lisää vetyautojen hintaa. Vety ei siis auta ratkaisemaan pienituloisten kulkemisen problematiikka - vety on pikemminkin rikkaille mahdollisuus ostaa iso auto jota ei tarvitse pysähtyä lataamaan.
 
Suomen ilmastossa ja teiden suolauksessa taitaa olla turhaa haaveilua että auton kori ja mekaniikka pelaisi arkiajoissa 70 vuotta muuttumatta punaiseksi pölyksi
 
Eipä sitä kyllä kestä mikään muukaan. Edes vanhat talot jotka on tehty kestämään eivät kestä vaan vaativat pientä päivitystä ja korjailua ajoittain (vaikka ns. runko hirsineen kestäisikin). Ovat ylläpidettäviä kuten mikä tahansa muu laite/asia.
 
Vaikea nähdä jollekkin diesel volvolle kysyntää 10v päästä, toki alle 15 vuotias diesel Volvo voi olla hyvässä kunnossa ja sillä voi teknisesti ajella pitkää pätkää, mutta oikeesti, tulee mieleen joku Volvo kokoontumis ajot.

Siis pointti on se että iäkkäät suunnittelin käyttöiän ylittäneet autot ei ihan ole niitä joilla nimenomaan lähdetään ajamaan pitkää vetoa. ja tuolla aika ikkunalla pitkissä vedoissa alkaa jo tuntuu ne polttoainekustannukset.
Ei mun ole lainkaan vaikea nähdä sitä kysyntää. Tietysti 10 v kuluttua tuo toiminta lienee siihen malliin verotettua, ettei sen vuoksi ole mahdollista. Noin muuten kun asiaa tarkastelee niin tuollainen isompi dieselauto on tilava, taloudellinen, melko mukava ajella ja kohtuu luotettavakin huollettuna. Oikeastaan ainoat huonot puolet liittyy verotukseen, tällä ja ilmastosyillä niiden kehitys on jo pitkälti tapettukin ja luultavasti lopun alettua vauhti kiihtyy verottajan toimesta.

En mä sitä sano, ettei isompi sähköauto ole kaikkia noita, mutta ei ole oikein niiden ulottuvilla, jotka voi laittaa autoon vaikka 5k.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 248
Viestejä
4 490 997
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom