- Liittynyt
- 21.02.2019
- Viestejä
- 2 316
Suositus on käyttää sitä ylläpitolaturia aina, kun auto on parkissa.Mukava sitten kerran viikossa kytkea powerbankki yoksi lataamaan auton akkua.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Suositus on käyttää sitä ylläpitolaturia aina, kun auto on parkissa.Mukava sitten kerran viikossa kytkea powerbankki yoksi lataamaan auton akkua.
Nyrkkisääntöhän on, että max saman verran lämmitystä kuin ajoa. Eli kyllä ainakin taajama-alueilla riittää reippaasti lyhyempiäkin työmatka normaaliin vartin lämmittelyyn ennen lähtöä.Eipä se akku taida polttiksissa latautua riittävästi jos Webastoa laulattaa samalla tavalla kun laulatan teslassa esi ja taukolämmitystä. Ja arkiajot on 30km/sivu töihi ja kauppareissut.
En tiedä ketjun lukijoiden keski-ikää, nuoremmille tuo iso-isiltä kuultuja tarinoita, menee jonnekkin >40v taakse, tämä siis johdantona sille että seuraavan kierroksen kävi korealaiset, mikä kesti aikansa ja nyt sähkiksissä aika salonkikelpolpoista. Kiinalaiset aikajannalla nyt jossain 60-70 vaihteessa japsi vertauksessa, vai olisko kuvaavampa 70-90, ei siitä ole pitkäkään aika kun yrittivät länsimarkkinoille, nyt tulee jo Volvo tyyppisiltä kiinalaisilta jo ihan salankikelpoista kamaa, ja alkanyt vyörytys ihan heidän omilla merkeillä. Olisko Japani vertaus 90-2000 luku. Jos saksalaiset nukkuu, niin kohta niitä verrataan birritiautoteollisuuteen.Ei siitä pitkä aika ole, kun Corollasta sanottiin että kuka hullu ottaisi Japanilaista autoa. Autot olivat se viimeinen asia jonka kokoonpano vietiin halpamaihin mutta niin vain nekin siellä kootaan kaikki.
No minäkin kertaan. Mukaanluettuna huoltokustannukset. Miten täyssähköllä ajavat kokevat nuo huoltohinnat? Laatikko- ja hihnahuollot varmaan loistavat poissaolollaan. Mitä vastaavia isoja kulueriä autohuollot ovat keksineet tilalle? Käyttövoiman halpuus nyt on niin triviaali, että se lienee kaikille selvää.
Toki, siksi kysyinkin niitä huoltokuluja. Ja kysyn edelleen sen hybridin huoltokuluja verrattuna täyssähköön. Voisin toki itsekin ottaa selvää, mutta katson mieluummin telkkarista urheilua.Aiemmin halvemmilta vaikuttavat kilometrit voivat siten muuttua jonkin verran kun otetaan hankintahinta huomioon.
Webasto alkaa kylla merkittamaan merkitystaan jos jaykkaa virtaa aina tarjolla kun auto on parkissa.Suositus on käyttää sitä ylläpitolaturia aina, kun auto on parkissa.
Mitä ihmettä tarkoitat? Kyllä mä pidän suositusten mukaan sitä ylläpitolaturin piuhaa aina tolpassa kiinni. Webaston ajastan päälle, jos lähden ajelemaan enkä halua täristä penkillä auton lämpiämiseen asti.Webasto alkaa kylla merkittamaan merkitystaan jos jaykkaa virtaa aina tarjolla kun auto on parkissa.
Diesel verrokkina range roverToki, siksi kysyinkin niitä huoltokuluja. Ja kysyn edelleen sen hybridin huoltokuluja verrattuna täyssähköön. Voisin toki itsekin ottaa selvää, mutta katson mieluummin telkkarista urheilua.
E. Löytyi niin nopeasti ainakin yksi vertailu, minkä haluan tähän tuoda mukaan:
Linkki: Hybridi, kaasu, diesel vai sähkö? Jari laski autojensa todelliset käyttökulut nykyisillä hirmuhinnoilla
Oleellinen osuus:
- Kaasuauton käyttökulut: 13,10 e/100 km ja 405 e/kk
- Sähköauton käyttökulut: 7,00 e/100 km ja 176 e/kk
- Lataushybridin käyttökulut: 25,70 e/100 km ja 585 e/kk
- Dieselauton käyttökulut: 19,70 e/100 km ja 509 e/kk
Toki hinnat ovat tuossa tarkkailijan kannalta subjektiiviset, mutta antavat suuntaa.
Jos ei mietitä käryjä, niin ainakin osassa poltiksia se "webasta" on varsin tehokas, eli koppi jo moottori lämmin varsin lyhyellä käynnillä ja lämmintä ilmaa heti ajoon lähtiessä, vaikka se kopin lämmitys olisi jäänyt vajaaksi. Eli lämmityn päälle, kun tekee päätöksen lähteä.Kun sitten sen piuhan paassa voisi olla myos sisatilanlammitin ja lohkolammitin.
Ja niitä kannattaa siis töhöttää, vaikkei olisi menossa minnekään useampaan viikkoon? Auton elektroniikka kuitenkin syö koko tämän ajan akkua, koska tuo setup ei välitä akusta paskaakaan.Kun sitten sen piuhan paassa voisi olla myos sisatilanlammitin ja lohkolammitin.
Ja lataushybridinä XC90, Model 3:sen verrokkina , ja sitä Volvoa ei ilmeisesti ladata ollenkaan, kun kulutukseksi on ilmeisesti laskettu joku toistakymmentä litraa satasella. Ja Teslaa ei huoltaa ollenkaan.Diesel verrokkina range rover
Miten hyvin tuollaiset ilmeisesti lähinnä puhelimien lataukseen tarkoitetut voimapankit toimivat kovemmilla pakkasilla? Eli voiko sellaisen hyvillä mielin jättää yöllä autoon kiinni tuolla Kuusamo-Levin seudulla -40 asteen pakkasessa, ja jopa tekeekin jotain?Kun naita DIY juttuja tulee kirjoiteltua niin auton yllapitolataukseen kytkeminen on perseesta niin sita voi askarrella paskarrella autoonsa yllapitolauksen powerbankin ja usb-c avaulla.
USB Type-C PD PD Decoy Module QC Fast Charging Test Board Adjustable Voltage DIY | eBay
1x Decoy Module. Support USB Type-C PD, support forward and reverse plug detection and automatic switching. Interface: Support USB Type-C PD. Support PD3.0/2.0, BC1.2 and other fast charging protocols.www.ebay.com
Talla piirilevylla saa uusista paremmista powerbankeista yli 14V ulos. Sitten mahdollisesti taytyy lisata jonkinlainen virranrajoitus vastus mutta siita voi oikaista 1 Ohmin tehovastuksella. Mukava sitten kerran viikossa kytkea powerbankki yoksi lataamaan auton akkua.
Varmaan helpompaa lienee ostaa vaan tarkoitukseen tehty langaton akkulaturi:Miten hyvin tuollaiset ilmeisesti lähinnä puhelimien lataukseen tarkoitetut voimapankit toimivat kovemmilla pakkasilla? Eli voiko sellaisen hyvillä mielin jättää yöllä autoon kiinni tuolla Kuusamo-Levin seudulla -40 asteen pakkasessa, ja jopa tekeekin jotain?
Hinta noin 200€Varmaan helpompaa lienee ostaa vaan tarkoitukseen tehty langaton akkulaturi:
CTEK CS FREE 12V 5A ladattava akkulaturi
CTEK CS FREE 12V 5A – Ensimmäinen ladattava akkulaturi Adaptive Boost -tekniikalla. Nopea, turvallinen, soveltuu 10-130Ah akuille. USB-lataus, sisäinen litiumakku.www.akku-assa.fi
Käyttöohejetta ei tuossa ollut, tuotemerkin sivuilla lisääMaailman ensimmäinen ladattava, ilman verkkovirtaa käytettävä akku- ja ylläpitolaturi Adaptive Boost -tekniikalla joka soveltuu lyijy- ja litiumakuille (12V LiFePO4) kapasiteetilla 10-130Ah. Adaptive Boost analysoi tyhjän akun nopeasti, sopeutuu akun jännitetasoon, ja lataa sen turvallisesti käyttövalmiiksi 15 minuutissa ilman verkkojännitettä.
...
Sisäinen akku on 66Wh polymeeri-litium, pysyy täyteen ladattuna vuoden, ja sen voi ladata USB-C-kaapelilla täyteen tunnissa.
En tiedä mikä oli idea, mutta pointti nyt vaan oli, että jos on tarvetta ylläpitolaturille ja ei mahdollisuutta verkkovirran käyttöön, niin ennemmin ostaisin tuollaisen kun alkaisin kiivaampaan jotain USB-virtapankeista kasaamaan ja kolvaamaan.Hinta noin 200€
Käyttöohejetta ei tuossa ollut, tuotemerkin sivuilla lisää
Kysytty käyttölämpötila-20 °C – +50 °C , latauslämpötila 0-50, elinkaari 300 sykliä 80%, USB-C tulo
66Wh sisäinen akku, lähtö enintään 240W, tuosta voi sitten arpoa kuinka pitkää ylläpitolatausta kertalatauksella pystyy, ja onko tuo netto vai brutto, onko 5Ah pyöristettynä lähellä ? Sillä ei polttoainelämmitintä montaa päivää pyöritellä.
Jos ajatus se että tuo käytetään kopissa, kytketään virtaliitäntää, ja lataus virtakytkimen takanaolevalla USB laturilla. Ylläpitolaturina ideassa heikkouksia, ennemmin ostaa tukevamman akun, jos idea se että on varalla ja kytketään vasta sitten jos se pääakku on päässyt vajaaksi.
Sähkiksessä jos idea se että kytketään energiaakun jatkuvaan virranantoon USB laturi, niin sitten potkua riittää.
Prjuista ei osunut silmään onko suojat kunnossa, eli että ei lataa jos pakkasta ja ei suotu purkaan jos pakkasta -20 tai kylmempää. Ohjeessa tavallaan kiellittiin käyttämäst jos pääakussa kuormaa, mutta saatto olla enemmän kyse siitä että ei toimi suunnitellusti
Kyllä se auto on weballa lämmitettynä ihan erilailla lämmin, kuin sisätilalämmittimellä. Lisäksi se ei puhalla autoa samantein täuyeen kylmää ilmaa kun jyräyttää käyntiin.Kun sitten sen piuhan paassa voisi olla myos sisatilanlammitin ja lohkolammitin.
Ja lataushybridinä XC90, Model 3:sen verrokkina , ja sitä Volvoa ei ilmeisesti ladata ollenkaan, kun kulutukseksi on ilmeisesti laskettu joku toistakymmentä litraa satasella. Ja Teslaa ei huoltaa ollenkaan.
Mitäköhän nuo muut hatusta revityt kuukausitilityksen on? Laskettu, että Tesla sen lisäksi että sitä ei tarvitse huoltaa ei myöskään menetä arvoaan?
Dieseliäkin laskettu menevän ilmeisesti laskelmissa joku 10l/100 km ja luonnollisesti kaikki laskettuna kovimmilla mahdollisilla polttoaineen hinnoilla mitä on ollut.
Kas kun ei vielä ole laskettu, että Tesla kasvattaa arvoaan ja ladata voi ilmaisissa asiointilatauksissa.
Pitäisiköhän sitä itsekin tehdä viime perjantain sähkönpiikkihinnoilla ja tämän hetken luottokoroilla laskelma kuinka paljon kalliimpaa on ajaa sähköautolla kuin polttiksella (sähköauto voi olla vaikka Model S Plaid ja polttis karvalakki Seat Ibiza).
Juttu noin vuoden takaa, ja tosiaan käyttövoimankanssa tuolla ei ollut mitään tekeä, jos ne jätetään pois niin otsikko "Oli kyllä mahtava vertailu. Tokihan artikkelissa lukeekin että se "kertoo yhden käyttäjän kokemuksista neljän eri käyttövoiman suhteen".
Kaasu Audi A4 Avant g-tron
65tkm/21 kk
kaasu 4,3 kg/100km + bensa 0,15
1/100km
Sähkö Tesla Model 3 LR
60tkm/24kk
sähkö 19,3/27,6 kWh/100km
(ajonaikainen/latauksista
laskettu)
Ladattava Hybridi Volvo XC90 T8
82tkm/36kk
Bensa: 6,4 l/100km + sähkö 18
Diesel
Range Rover Evoque
145tkm/56kk
Diesel 6,4 l/100km
kWh/100km
Sähkön verottoman hinnan osalta ei odoteta ihmeitä , sen luenteeseen kuuluu erittäin iso vaihtelu latauspisteissä vs polttoaineet. Tuotannon odotetaan kasvavan jatkossakin, ja ha autoliikenteen sähköistyminen muistivaraisesti taitaa olla yhden perinteisen automivoimalan luokkaa, ja meille tullut hiljan OL3. Nyt meiltä puuttuu itätuonti, mikä sitä häiriötä tuo, mutta tuotanto kapasiteetti lisääntynyt paljon, ja työnalla pohjoisia siirtolinjoja länteen, joka tuo meidän markkinoille sikäläistä kapastiteettia.Mitäs luulet että käy sähkön hinnalle jatkossa kun kysyntä rajusti kasvaa? Jostain mutta mistä sakotetaan.
Jos on jotain faktaa, niin heruttelu on kivaa, muta kivaa olisi myös mennä suoraan perusteluihin, faktoihin. Jos kyse sähköuatosta joka suunniteltu moisiin akrtisiin keleihin, niin millaiset käyrät siinä on. Pystyn kyllä kuvitteleen mihin sitä energiaa saadaa hassattua, mutta mikä nyt esimerkissäsi on se juttu.Noi ABRP:n range/kulutusarviot on kyllä ihan silkkaa fantasiaa -40 asteen pakkaselle.
Käyttötestiauto | Arvon aleneminen | Kokonaiskustannus |
Honda Civic Type R (2002) | 0 €/kk | 658 €/kk |
Ford Mondeo (2007) | 29 €/kk | 554 €/kk |
Volkswagen Golf (2009) | 54 €/kk | 707 €/kk |
Nissan Leaf (2009) | 125 €/kk | 561 €/kk |
Hyundai Ioniq Electric | 392 €/kk | 727 €/kk |
Seat Arona TGI | 244 €/kk | 711 €/kk |
Mercedes-Benz A 250e | 454 €/kk | 931 €/kk |
Toyota Corolla Hybrid | 279 €/kk | 751 €/kk |
Volkswagen ID.3 | 410 €/kk | 788 €/kk |
Hyundai Ioniq 5 | 307 €/kk | 746 €/kk |
Nissan Qashqai | 301 €/kk | 816 €/kk |
Peugeot 308 PHEV | 443 €/kk | 952 €/kk |
Mikä sitä kysyntää kasvattaa niin rajusti että sillä olisi valtava merkitys sähkön hinnalle?Mitäs luulet että käy sähkön hinnalle jatkossa kun kysyntä rajusti kasvaa? Jostain mutta mistä sakotetaan.
Jos on jotain faktaa, niin heruttelu on kivaa, muta kivaa olisi myös mennä suoraan perusteluihin, faktoihin. Jos kyse sähköuatosta joka suunniteltu moisiin akrtisiin keleihin, niin millaiset käyrät siinä on. Pystyn kyllä kuvitteleen mihin sitä energiaa saadaa hassattua, mutta mikä nyt esimerkissäsi on se juttu.
Toki etelen Suomi poika ei moisiin oloihin omalla autolla joudu, ja satunnainen lapinloma noihin kaadu.
Lisää ne merkittävästi, tosin ennen muuta sähköistymistä sen arvoitiin olevan helposti hanskattava juttu, se kuuluisi yksi ydinvoimala yksikkö.Kyllähän se sähkön kysynnän arveltu lisääntyminen samalla myös lisää sitä tuottaviin laitoksiin sijoittamista.
Mä vähän koitin provota jotakuta väittämään että sähköautot lisäisivät jotenkin merkittävästi sähkönkulutusta.
Sähköautojen (ja pluggarien) kulutus on toki yhtenä tekijänä sähkön kulutusta lisäämässä, mutta ei niitä mitenkään käy syyttäminen sähkön niukkuudesta jos sellainen ongelma muodostuu.Kyllähän se sähkön kysynnän arveltu lisääntyminen samalla myös lisää sitä tuottaviin laitoksiin sijoittamista.
Mä vähän koitin provota jotakuta väittämään että sähköautot lisäisivät jotenkin merkittävästi sähkönkulutusta. Käytännössä nykyisellään surkealla hyötysuhteella poltettavat liikennepolttoaineet edustavat aika pientä osaa suomen vuotuisesta energiankulutuksesta.
Jänniä arvauksia luvuista. Tänään Suomessa keskimääräinen hlöautojen romutusikä on noin 22 vuotta. Tuskinpa se tuosta paljoa muuttuu, koska ruostehan se nuo autot usein tappaa. Tai kalliit tekniset viat. Sähköautot tuskin tuosta 22 vuoden keskiarvosta paljoa eroavat, ruosteen tuhotessa nekin ihan yhtä lailla.E: Joka tapauksessa voittajia ovat autovalmistajat, koska auton käyttöikä tulee olemaan 5-10 v nykyisen 30 - 40 v sijasta. Toki jos akkujen korjailu kotitallissa muuttuu halvaksi kansanhuviksi niin sittenhän nämä kaiketi kestää yhtä hyvin kuin polttiksetkin.
Joo kunhan heitin hatusta jotain. Mutta onko olemassa siis joku ratkaisu tuohon akkujen kuoleentumiseen? Oon ymmärtänyt, että akut pelaa sen 5-10 vuotta ja takuun ulkopuolella kun ostaa sähköauton niin akun vaihto maksaa 5-numeroisen summan rahaa. Voi kyllä olla, että oon pudonnut kelkasta näiden kanssa.Jänniä arvauksia luvuista. Tänään Suomessa keskimääräinen hlöautojen romutusikä on noin 22 vuotta. Tuskinpa se tuosta paljoa muuttuu, koska ruostehan se nuo autot usein tappaa. Tai kalliit tekniset viat. Sähköautot tuskin tuosta 22 vuoden keskiarvosta paljoa eroavat, ruosteen tuhotessa nekin ihan yhtä lailla.
Oon ymmärtänyt, että akut pelaa sen 5-10 vuotta
Kyllähän nuo akut kauemminkin kestää mutta varmasti enemmän tulee ongelmaksi se putoava range eli paljonko siitä on enää jäljellä vaikka 15 vuoden kohdalla. Toisaalta en usko että tuo range on noissa isoin ongelma, kaikki sähköautot ja uudemmat polttiksetkin on täynnä niin paljon muuta kuluttajalle kallista tekniikkaa + nämä kaikki mobiiliäpit varmaan jää pois tuen piiristä noin vanhoilta malleilta (jos ei muuten niin ihan tuon verkkotekniikan taajuuksien muuttumisen vuoksi kuten nyt kävi tuon 3G:n kanssa) niin ominaisuuksia alkaa tippumaan jo muutenkin siitä autosta.Joo kunhan heitin hatusta jotain. Mutta onko olemassa siis joku ratkaisu tuohon akkujen kuoleentumiseen? Oon ymmärtänyt, että akut pelaa sen 5-10 vuotta ja takuun ulkopuolella kun ostaa sähköauton niin akun vaihto maksaa 5-numeroisen summan rahaa. Voi kyllä olla, että oon pudonnut kelkasta näiden kanssa.
Lifepot ja suola-akut kestavat helposti syklien puolesta miljoona kilometria. Siita puuttuu tietoa mita kalenteriaika tekee. Akkuja tulee hajoilemaan muihin vikoihin kuin kennojen vioittumiseen ja niita voidaan korjailla edelleen halvalla. Kenno kwh maksaa 10 vuoden paasta 50e/kwh ja 10 vuoden paasta suomessa on alle 4% yli 10 vuotiaita sahkoautoja.Oon ymmärtänyt, että akut pelaa sen 5-10 vuotta
Suuntaa antaviahan kaikki nuo käyttötestit ovat. Ne ovat kuitenkin huomattavasti perusteellisempia kuin "mulla meni sähköön kolmesataa viime vuonna, paljos sulla meni bensaan?".Noisa on hyvä huomoida että noi huolletaan erittäin säntillisesti. Kun taas tavan käyttäjä sillä 2002 civicillä ei välttämättä korjaa 300eur sähköikkunaa ja 200e repsikan penkin lämppäriä.
Jänniä arvauksia luvuista. Tänään Suomessa keskimääräinen hlöautojen romutusikä on noin 22 vuotta. Tuskinpa se tuosta paljoa muuttuu, koska ruostehan se nuo autot usein tappaa. Tai kalliit tekniset viat. Sähköautot tuskin tuosta 22 vuoden keskiarvosta paljoa eroavat, ruosteen tuhotessa nekin ihan yhtä lailla.
Lifepot ja suola-akut kestavat helposti syklien puolesta miljoona kilometria. Siita puuttuu tietoa mita kalenteriaika tekee. Akkuja tulee hajoilemaan muihin vikoihin kuin kennojen vioittumiseen ja niita voidaan korjailla edelleen halvalla. Kenno kwh maksaa 10 vuoden paasta 50e/kwh ja 10 vuoden paasta suomessa on alle 4% yli 10 vuotiaita sahkoautoja.
Ei tuossa nyt hirveän kaukana olla polttomoottorihinnoista samanlaisissa kauhuskenaarioita, jos volkkarin polttiksen uusiminen on rapiat kymppitonnin.Olihan tuosta MOT juttu Norjasta missä 4v e-golf meni lunariin kun auton arvo 16k€ ja akun uusiminen 27k€.
Ostivat auton pois ja laitattivat korjatun akun 7k€:lla ja saivat ehjän auton.
Hinta olisi 50€/kWh niin aika iso akku saa olla jos meinaat että koko akku maksaa 30 000€. Hintaspekulaarion realistisuuden en osaa ottaa kantaa.Autojen koppa kyllä kestää, mutta akkupaketin hinta saisi tulla alle 5k€, ennenkuin noita noin vain ryhdytään uusimaan siinä missä polttomoottoreita.
Jos kenno maksaa 2600-5000€ ja noita menee 6-12x niin ei vielä kovin halvasta rempasta puhuta.
Koko akkupaketti pitäisi saada 2-5k€ niin sähkisten käyttöikä olisi tuplat polttiksiin.
Hyundai kona akku 34k€…Ei tuossa nyt hirveän kaukana olla polttomoottorihinnoista samanlaisissa kauhuskenaarioita, jos volkkarin polttiksen uusiminen on rapiat kymppitonnin.
Rauman seutu
ls24.fi
Ja eiköhän ne akkujen hinnatkin laske ja samoin niiden korjaamisen.
Hinta olisi 50€/kWh niin aika iso akku saa olla jos meinaat että koko akku maksaa 30 000€. Hintaspekulaarion realistisuuden en osaa ottaa kantaa.
Mutta eihän noita nyt lähtökohtaisestikaan ole tarkoitus joka autoon uusia, ihan kuten joka autoon ei uusita moottoria tai vaihdelaatikkoa. Ja oikeastaan tuo akun hinta nimenomaan ei vaikuta millään tavalla niihin, jotka ajavat halpoja autoja paaliin.
Jos auton arvo on välillä 0-5000€ sen käyttöiän aikana, niin samahan se on maksaako uusi akku 5000€ vai 20 000€, joka tapauksessa paaliin menee jos hajoaa eikö voi korjata. Mutta ei tuo riski nyt ole sen suurempi kuin että se 10 000€ polttis porsii.
Jos jossain riskit kasvaa niin nimenomaan siellä kymmenien tuhansien käytetyissä, jossa ongelmaa ei voi ratkaista vaan palaamalla auton ilman isompia menetyksiä. Mikä ei sinänsä poikkea nykytilanteesta, suurin riski isolle remonttilaskulle on tietysti nytkin niissä keskihintaisissa, missä autoa ei voi noin vain paalata jos tulee kallis vika, mutta jossa on jo takuut ja goodwillit mennyttä.
Ja samaa keskusteluahan on myös käyty jokaisen uuden tekniikan kanssa siitä kuinka ne ABS/ESP/hybridi/ruisku/katalysaattori/hiukkassuodatin/tietokoneen omaavat/näytölliset/jne autot on sitten 10-20 vuoden päästä arvottomia kun ovat niin kalliita korjata.
Mielenkiintoista nähdä millä köyhemmät ajaa 10-20 v päästä, kun käytettyjen polttisten saatavuuteen alkaa tulla murhetta. 10-vuotias sähköauto lienee uusitulla akulla arvokas ja loppuunajetulla akulla turha. Meillä on kuitenkin merkittävä kansanosa, joka hankkii auton hintaluokassa 5-10 k€ ja ajaa sen aina paaliin asti ennen seuraavaa. Mahdollisia skenaarioita:
Tätä on jossainmäärin nähtävissä jo nyt. Autojen keski-ikä on sen ~13v, mutta liikenteessä on kokoajan enemmän vanhoja autoja. Siis yli 30v ikäisiä tms. Johtuu siitä että autot ovat kokoajan vaan kestävämpiä.- Nykyisille polttomoottoriautoille käy lopulta kuten Kuubassa, siellä ajellaan edelleen ihan sujuvasti 50-luvun autoilla.
Akkujen hinnat laskevat, niitä aletaan puuhaamaan kotitalleissa, ja myös "nyrkkipajat" yleistyvät kysynnän mukana.- Akustojen hinnat laskevat maximit ja niitä alettaa diyttää omissa talleissa enenevästi.
POlttisten tarjonta ei lopu kokonaan, mutta tuskin se radikaalisti nostaa käytettyjen hintoja. Tilalle tulevat käytetyt sähköautot.- Polttisten tarjonta ei lopu ihan kokonaan, jolloin käytettyjen hinta nousee. Jälleenmyyntiarvon lisääntyminen johtaa uusien autojen markkinoilla kasvavaan kysyntään. Tämä kyllä varmaan verotettaisiin aika äkkiä loppumaan.
E: Joka tapauksessa voittajia ovat autovalmistajat, koska auton käyttöikä tulee olemaan 5-10 v nykyisen 30 - 40 v sijasta. Toki jos akkujen korjailu kotitallissa muuttuu halvaksi kansanhuviksi niin sittenhän nämä kaiketi kestää yhtä hyvin kuin polttiksetkin.
Olihan tuosta MOT juttu Norjasta missä 4v e-golf meni lunariin kun auton arvo 16k€ ja akun uusiminen 27k€.
Ostivat auton pois ja laitattivat korjatun akun 7k€:lla ja saivat ehjän auton.
Autojen koppa kyllä kestää, mutta akkupaketin hinta saisi tulla alle 5k€, ennenkuin noita noin vain ryhdytään uusimaan siinä missä polttomoottoreita.
Jos kenno maksaa 2600-5000€ ja noita menee 6-12x niin ei vielä kovin halvasta rempasta puhuta.
Koko akkupaketti pitäisi saada 2-5k€ niin sähkisten käyttöikä olisi tuplat polttiksiin.
Jos nyky tahdilla ja näkymyksillä mennään niin ajavat sähkiksillä.Mielenkiintoista nähdä millä köyhemmät ajaa 10-20 v päästä, kun käytettyjen polttisten saatavuuteen alkaa tulla murhetta. 10-vuotias sähköauto lienee uusitulla akulla arvokas ja loppuunajetulla akulla turha. Meillä on kuitenkin merkittävä kansanosa, joka hankkii auton hintaluokassa 5-10 k€ ja ajaa sen aina paaliin asti ennen seuraavaa. Mahdollisia skenaarioita:
Tulevan 5v-15v välillä voi olla että vähän ajavat ajavat <20v vanhoilla polttiksilla, jotka välttämättä haluavat omistaa auton.- Nykyisille polttomoottoriautoille käy lopulta kuten Kuubassa, siellä ajellaan edelleen ihan sujuvasti 50-luvun autoilla.
Jos akkujen hintakehitys jatkuu odotusten mukaan, niin se tuo markkinoille edullisia sähköautoja joissa on myös akkukapasiteetti kohtuudella. Uskon myös että akkupuolelle syntyy ns korjausosaamista, mutta, vanhemman sähköauton kannan osalta se ei välttämättä tarkoita että elinkaari jatkuisi siinä autossa.- Akustojen hinnat laskevat maximit ja niitä alettaa diyttää omissa talleissa enenevästi.
Siis meinaat että käytettyjen polttisten hinta nousee, vaikka myynti on nyt vähäistä, niin 5v-10v päästä ehkä niitä käytettyjä polttiksia on tarjolla yllinkyllin kaikilla halukkaille, ja markkinahintaa kannattelee 3. maihiin vienti, tosin odotan että siihen voi tulla jarruja.- Polttisten tarjonta ei lopu ihan kokonaan, jolloin käytettyjen hinta nousee. Jälleenmyyntiarvon lisääntyminen johtaa uusien autojen markkinoilla kasvavaan kysyntään. Tämä kyllä varmaan verotettaisiin aika äkkiä loppumaan.
- Ihmiset siirtyvät isossa mittakaavassa asumaan taajamiin ja käyttävät julkisia. Asuntojen hinnat räjähtää.
- Kotipolttoa aletaan harjoittaa isossa mittakaavassa etanolikonvertoituihin autoihin bensiinin hinnan vuoksi. Poliisit käy ratsaamassa kyliä, että viinaa vain juodaan, eikä tankata.
- Jotain muuta?
Jos realikorto on matalalla, rahaa markkinoilla, markkinoille tulee tarjontaa alle 20 000€, niin ihan markkinaehtoisesti uudet sähkikset syrjäyttää nykyisilläkin polttoaineet hinoilla vanhat polttikset. Kyllä jo ennen putinin sekoiluja nähtii tarjouksia joilla uutta sähkistä sai hinnoilla jotka kilpailivat 15 000km/a vuodessa ajavien vanhojen ei niin nuukien polttisten kanssa kustannuksissa. Toinen kilpailia on nämä "yhteisö" autot, mitä jo markkinoilla. nuoret jo osaa laskea ei se auton omistaminen ole halpaa ja jos se ei ole itsetarkoitus niin ei sitä kannata omistaa(*.Ranskassa ottivat käyttöön tukijärjestelmän, jolla pienituloisten sähköautoilua tuetaan hyvillä yksityisleasing-soppareilla (TLDR: Halvimman karvalakkisähkiksen saa liisata 40 €/kk 3 vuoden sopparilla).
Omistamisen kannalta putoamis vaarassa ovat he joilla talous kuralla, jotka ei saa nyt sitä viiden tonnin käytettyä rahoituksella, eivät saa vuokra-auto ilman vakuutta, ja jos omistavat jonkin arvokkaamman niin vouti vie. Tosin romutspalkkion arvoisia polttiksia uskon olevan vielä seuraavat 5v ihan löysäsit saatavilla, ja polttoaine vielä jonkin aikaa "halpaa", ja aikaa myöten käytettyjen markkinoille tulee niitä sähkiksiä joissa pyynti on sen kierrätysarvon luokkaa,mutta ovat ajokuntoisia, kantama voi olla niukka, ja muutakin ongelmaa, sopii käyttäjä ryhmälle jolla ne kerta-ajot on lyhyitä ja ei niin vaarallista jos auto jättää tielle, sähkiksen osalta se SER hyvitys voi olla niin iso että omistaja saa vielä rahaakin kun se romu haettu pois.Joka tapauksessa tässä jää "heitteille" 15 - 30 (?) k€ tienaavat. En ole ihan varma millä palkoilla uusien autojen hankinta alkaa yleistyä, mutta tuskin alle 30 tonttua tienaavat niitä paljon ostelee.
Laintaan oleellinen kohtaTovin vanha juttu, mutta näyttäisi noitten akkujen hinnat seilaavan jonkin verran
Autoilun sähköistyminen vaarassa? Akkujen hinnat kääntyneet nousuun
Akkujen hinnat olivat laskeneet tasaisesti yli 10 vuoden ajan, joten muutos on merkittävä.www.iltalehti.fi
Eli jutun päiväys 22 lopulla. ja huomata että jutussa kuvailtiin poikkeuksellisesti.il.fi sanoi:12.12.2022
Tänä vuonna akkujen hinnat ovat nousseet keskimäärin 7 prosenttia.
...
kyseessä olevan ensimmäinen kerta kun hinnat nousevat koko tilastoinnin aikana.
Kuuba-ilmiö oli mahdollista, kun 50-luvun autot voi korjata itse työstämillä osilla. 2000-luvun autoissa on niin paljon elektroniikkaa ja muuta tekkiä, että vaatii melkoiset autosähköasentajan taidot ylläpitää autoa. Ja kaikki turvavarusteina myyty elektroniikka kaistavahdista peruutuskameraan asti pitää toimia katsastuksessa. Koskee toki myös sähköautoja...Mielenkiintoista nähdä millä köyhemmät ajaa 10-20 v päästä, kun käytettyjen polttisten saatavuuteen alkaa tulla murhetta. 10-vuotias sähköauto lienee uusitulla akulla arvokas ja loppuunajetulla akulla turha. Meillä on kuitenkin merkittävä kansanosa, joka hankkii auton hintaluokassa 5-10 k€ ja ajaa sen aina paaliin asti ennen seuraavaa. Mahdollisia skenaarioita:
- Nykyisille polttomoottoriautoille käy lopulta kuten Kuubassa, siellä ajellaan edelleen ihan sujuvasti 50-luvun autoilla.
Joo, ei mun mielestä kannata tarkkailla vain sähköautoja, kun samaan aikaan "kaikki" valmistetaan Kiinassa. Autoteollisuus on kuitenkin edelleen merkittävä Euroopassa valmistava teollisuuden muoto, joten sille riittää vielä lobbareita ja taloudellisia intressejä. Mutta siis ylipäätään pitäisi kyseenalaistaa kaikki Kiinassa valmistaminen, ei pelkästään sähköautojen.Kyllähän tuo kiinan puristusote kaikkien munista on aika hyvin tiedossa, suurin ongelmahan on se että nykyisellään kiina on siinämäärin fiksusti rakentanut mallinsa että lyhyentähtäimen pääoman kannalta se kiinalaisen suosiminen on järkevää, ja länsimainen talous pyörii lähes kokonaan juurikin kvartaalitaloudessa ja lyhyentähtäimen tuotossa.
Toki riippuu autosta ja diyttäjän motivaatiosta, mutta aika isolla prosentilla noita vempaimia pystyy itse fiksailemaan sikäli kun vaan alibaban kaverit myy jonkinlaisia osia noihin. Katsastuksessa kuitenkin riittää, että vikakoodeja ja -valoja ei tule. Toki onhan tuo kaukaa haettua, että 2060 täällä ajeltaisiin -04 Golffilla, ellei sitten ole jokin harrasteauto kyseessä, johon rahaa on upotettu parinkin sähköauton verran.Kuuba-ilmiö oli mahdollista, kun 50-luvun autot voi korjata itse työstämillä osilla. 2000-luvun autoissa on niin paljon elektroniikkaa ja muuta tekkiä, että vaatii melkoiset autosähköasentajan taidot ylläpitää autoa.
Vaikea nähdä jollekkin diesel volvolle kysyntää 10v päästä, toki alle 15 vuotias diesel Volvo voi olla hyvässä kunnossa ja sillä voi teknisesti ajella pitkää pätkää, mutta oikeesti, tulee mieleen joku Volvo kokoontumis ajot.Ehkä nuo sähkärit yleistyessään sitten alkaa halventua. Tuntuu vain, että jatkossa ei välttämättä ole kovin hyviä vaihtoehtoja sellaiselle muutaman tonnin diesel-Volvolle, jolla voi kuitenkin edelleen melko huolettomasti painaa pitkää siivua ja suurin osa vioista on korjattavissa kotitallissa. Toki sähköautot on vasta alkutaipaleella noin yleisesti ja varmaankin kehitystä tulee tapahtumaan.
Polttokenno + vetysäiliö on kalliimpi kuin pieni (20-30kWh) akku. Isokokoinen vetytankki rajaa vedyn isokokoisiin autoihin, joka sekin lisää vetyautojen hintaa. Vety ei siis auta ratkaisemaan pienituloisten kulkemisen problematiikka - vety on pikemminkin rikkaille mahdollisuus ostaa iso auto jota ei tarvitse pysähtyä lataamaan.Onhan sitten nuo polttokennosysteemitkin vielä, vaikka niihin ei taideta samalla tavalla panostaa kuin akkuihin. Vetysäiliöt poistaisivat akkujen aiheuttamat ongelmat, kuten painon, hitaan lataamisen ja käsiin jäävän akkuromun määrän. Jakeluverkoston rakentaminen lienee vain sen verran iso ja epävarma urakka kannattavuudeltaan, että se hidastaa tuota kehitystä.
Ei mun ole lainkaan vaikea nähdä sitä kysyntää. Tietysti 10 v kuluttua tuo toiminta lienee siihen malliin verotettua, ettei sen vuoksi ole mahdollista. Noin muuten kun asiaa tarkastelee niin tuollainen isompi dieselauto on tilava, taloudellinen, melko mukava ajella ja kohtuu luotettavakin huollettuna. Oikeastaan ainoat huonot puolet liittyy verotukseen, tällä ja ilmastosyillä niiden kehitys on jo pitkälti tapettukin ja luultavasti lopun alettua vauhti kiihtyy verottajan toimesta.Vaikea nähdä jollekkin diesel volvolle kysyntää 10v päästä, toki alle 15 vuotias diesel Volvo voi olla hyvässä kunnossa ja sillä voi teknisesti ajella pitkää pätkää, mutta oikeesti, tulee mieleen joku Volvo kokoontumis ajot.
Siis pointti on se että iäkkäät suunnittelin käyttöiän ylittäneet autot ei ihan ole niitä joilla nimenomaan lähdetään ajamaan pitkää vetoa. ja tuolla aika ikkunalla pitkissä vedoissa alkaa jo tuntuu ne polttoainekustannukset.