Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Niin eihän siinä mitään jos loukuttomilla autoilla pilataan naapurien hengitysilmaa. Kiinnostaisko sua jos tulisin vaikka siihen sun pihaan heittelemään vanhoja paristoja maatumaan? Ei nyt ehkä ihan suoraan verrattavissa, mutta periaate on sama.

Pitäisi varmaan suhteuttaa saastutuksen määrää ja saasteille altistumista muuhun tavanomaiseen naapurin ilman pilaamiseen. Miten hiukkasloukun poistaminen suhteutuu vaikka tupakointiin parvekkeella, grillaukseen pihalla tai puunpolttoon avotakassa, kiukaassa tai varaavassa tulisijassa?

Jos ainoastaan dieselien hiukkaspäästöt nostetaan tikunnokkaan, niin kyse ei ole rationaalisesta argumentoinnista vaan pikemminkin yleisestä autoilun dissaamisesta.
 
Niin eihän siinä mitään jos loukuttomilla autoilla pilataan naapurien hengitysilmaa. Kiinnostaisko sua jos tulisin vaikka siihen sun pihaan heittelemään vanhoja paristoja maatumaan? Ei nyt ehkä ihan suoraan verrattavissa, mutta periaate on sama.
Meillä on 2 naapuria. Toinen kilometrin päässä ja toinen parisataa metriä.

Niin eipä häiritse päästöt.

Patterien heittely tontille tässä tapauksessa häiritsee enemmän kuin se että naapuri ajaa 2 kertaa päivässä tuosta ohi. Oli loukkua tai ei.

Elämä on valintoja. Jos saasteet häiritsee niin ei ainakaan kannata asua isossa kaupungissa. Eikä ehkä pientaloalueellakaan ( takan poltto ).

Eli landelle.. tai sitte nasse päähän.

Suomessa kuitenkin asiat aika hyvin ilmanlaadun suhteen ja paranee vaan kun autokanta uusiutuu ja hiilivoimaloita suljetaan.


MyDieselin hinnan pitäs pysyä samana?
 
Viimeksi muokattu:
Samalla nousee kyllä kaiken hinta kun yhtään tuotetta ei tuoda kaupan hyllylle bensalla, sähköllä tai kaasulla kuin korkeintaan promillen matkasta...

Hallituksella olisi kyky laskea tai pitää hinta samana (jossain Venäjällä lie litra maksaa sen alle 60c?), mutta ahneuksissaan halua ei löydy.

Kuljetuskustannukset ovat kuitenkin yksi niistä asioista jotka voivat katkaista sen talouden nousun.
 
Itse juuri katsellut seuraavaksi kärryksi bensa veekaseja kun noin 8-10tkm vuosittaisella ajelulla sellainen tulee halvemmaksi kuin iso dieseli verot mukaan luettuna. Itse asiassa vaikka 1997 c5 vette on verot n.250€ vuodessa kun ei mene vielä päästöjen mukaan vero niin ei ollenkaan paha. Säästyykö siinä sitten luonto dieseliin verrattuna, en tiedä mutta tähän tilanteeseen ainakin minun kohalla nykyagenda ajanut suuntauksen.
 
Niin eihän siinä mitään jos loukuttomilla autoilla pilataan naapurien hengitysilmaa. Kiinnostaisko sua jos tulisin vaikka siihen sun pihaan heittelemään vanhoja paristoja maatumaan? Ei nyt ehkä ihan suoraan verrattavissa, mutta periaate on sama.
Siis kai sä nyt jo trollaat vai mikä just niissä dieseleissä hiertää vakosessa? Ja missä ihmeen täyteen ahdetussa kiinakorttelissa tai parkkipaikan telttamajoituksessa sä asut, jos naapurin loukuton auto pilaa sun hengitysilman totaalisesti?
Ja kuten tossa jo mainittiin, niin jännä homma kun yhtä aikaa ei sitten yhtään häiritse kaikki muu samanlainen lähialuetta saastuttava katsinogeeneja tuottava toiminta, kuten se tupakointi, grillaus, notski, takan poltto jne...

Vai oonko mä taas ajattelematon mulkku ja itsekeskeinen kusipää kun tempaisen ok-lähiössä talvipakkasilla tulet takkaan enkä lämmitäkkään taloa sillä täysin saasteettomalla töpselistä tulevalla. Kesällä kehtaan makkaratkin lämmittää avotulella omalla pihalla ja naapuri siellä taas kiroaa henkitoreissaan meikäläistä...
 
Siis kai sä nyt jo trollaat vai mikä just niissä dieseleissä hiertää vakosessa? Ja missä ihmeen täyteen ahdetussa kiinakorttelissa tai parkkipaikan telttamajoituksessa sä asut, jos naapurin loukuton auto pilaa sun hengitysilman totaalisesti?
Ja kuten tossa jo mainittiin, niin jännä homma kun yhtä aikaa ei sitten yhtään häiritse kaikki muu samanlainen lähialuetta saastuttava katsinogeeneja tuottava toiminta, kuten se tupakointi, grillaus, notski, takan poltto jne...

Vai oonko mä taas ajattelematon mulkku ja itsekeskeinen kusipää kun tempaisen ok-lähiössä talvipakkasilla tulet takkaan enkä lämmitäkkään taloa sillä täysin saasteettomalla töpselistä tulevalla. Kesällä kehtaan makkaratkin lämmittää avotulella omalla pihalla ja naapuri siellä taas kiroaa henkitoreissaan meikäläistä...

Jos sä et näe eroa dieselin DPF:n poistamisessa ja takan lämmittämisessä niin ei vissiin sitten mahda mitään.
 
Jos sä et näe eroa dieselin DPF:n poistamisessa ja takan lämmittämisessä niin ei vissiin sitten mahda mitään.
Näen ja tiedän.
Ja aivan satavarmasti mullakin naapurin papan piipusta tulee paljon haitallisempaa tavaraa kuin yhdestäkään loukuttomasta diisseliautosta. (Ko. pappa kun tuntuu polttavan takassaan kaiken vähänkään tulta ottavan).
En silti ole papalle huutelemassa aidan yli yhtään mitään, samoin kuin ei kävisi mielessäkään olla kitisemässä niistä pöntöistä...
 
Näen ja tiedän.
Ja aivan satavarmasti mullakin naapurin papan piipusta tulee paljon haitallisempaa tavaraa kuin yhdestäkään loukuttomasta diisseliautosta. (Ko. pappa kun tuntuu polttavan takassaan kaiken vähänkään tulta ottavan).
En silti ole papalle huutelemassa aidan yli yhtään mitään, samoin kuin ei kävisi mielessäkään olla kitisemässä niistä pöntöistä...

Takassakaan ei toki saa polttaa mitä tahansa. Puuta saa, ainakin toistaiseksi. Dieselautosta ei saa poistaa loukkua. Piste.
 
Moni asia on kiellettyä, mutta silti niitä tehdään. Ja varmasti loukun poiston huomaamiseksi saadaan sellainen kalusto katsastajille, että narahduksia tulee.
 
Takassakaan ei toki saa polttaa mitä tahansa. Puuta saa, ainakin toistaiseksi. Dieselautosta ei saa poistaa loukkua. Piste.
No miksi sua ei häiritse se, että varmasti paljon suurempi prosentti polttaa paljon esim. jätettä, joka on kiellettyä, kuin mitä dieselautoista poistetaan loukkuja? Vai onko se ero sun silmissä nimenomaan siinä, että loukunpoistot on joku lainsäätäjä hoksannut erikseen kieltää, mutta muovin polttamista takassa ei?

Paitsi että käytännössä kaikista Euro5 koneisista ja sitä vanhemmista sen loukun voi ja saa poistaa, jos päästörajat täyttyy. Piste.
 
No miksi sua ei häiritse se, että varmasti paljon suurempi prosentti polttaa paljon esim. jätettä, joka on kiellettyä, kuin mitä dieselautoista poistetaan loukkuja? Vai onko se ero sun silmissä nimenomaan siinä, että loukunpoistot on joku lainsäätäjä hoksannut erikseen kieltää, mutta muovin polttamista takassa ei?

Paitsi että käytännössä kaikista Euro5 koneisista ja sitä vanhemmista sen loukun voi ja saa poistaa, jos päästörajat täyttyy. Piste.

Häiritsee mua se jätteiden poltto takassakin. Sekin on kiellettyä. Ei vaan liity tämän ketjun aiheeseen vaikka koitatkin koko ajan olkiukkoja ympärillesi kyhätä.

Monessako loukulla varustetussa Dieselissä päästörajat täyttyy jos loukun poistaa? En usko, että kovin monessa.
 
Häiritsee mua se jätteiden poltto takassakin. Sekin on kiellettyä. Ei vaan liity tämän ketjun aiheeseen vaikka koitatkin koko ajan olkiukkoja ympärillesi kyhätä.

Monessako loukulla varustetussa Dieselissä päästörajat täyttyy jos loukun poistaa? En usko, että kovin monessa.
No lopetetaas sitten aiheen sivuaminen, ihmettelin vain miksi just se hlö.autodiesel on se suurin demoni, kun todellisuus on jotain aivan muuta. Näemmä lööpit purreet hyvin...
 
Viimeksi muokattu:
No lopetetaas sitten aiheen sivuaminen, ihmettelin vain miksi just se hlö.autodiesel on se suurin demoni, kun todellisuus on jotain aivan muuta. Näemmä lööpit purreet hyvin...

Se on yksi demoni muiden joukossa. Kokonaisuus koostuu pienistä asioista. Loukunpoistelijat on yksi niistä. Uudet Dieselautot on puhtaita eikä mulla ole mitään niitä vastaan niin kauan kuin se loukku on paikallaan.

Henk. koht. mua itseäni vituttaa kaikki maapallon likaajat jotka tekee sen tietoisesti ja asenteella, että ei mun teot kuitenkaan mitään merkitse.
 
Monessako loukulla varustetussa Dieselissä päästörajat täyttyy jos loukun poistaa? En usko, että kovin monessa.

Mitä tarkoitat päästörajoilla, niitä uusimpia ja tiukimpia vai niitä jotka on katsastuksessa määritelty tietylle autolle? Jos jälkimmäisitä niin aika monessa ne rajat täyttyy, kerta menevät katsastuksesta läpi. Eihän niitä loukkuja muuten voisi poistella.
 
Mitä tarkoitat päästörajoilla, niitä uusimpia ja tiukimpia vai niitä jotka on katsastuksessa määritelty tietylle autolle? Jos jälkimmäisitä niin aika monessa ne rajat täyttyy, kerta menevät katsastuksesta läpi. Eihän niitä loukkuja muuten voisi poistella.

Katsastuksen savutuksen mittauksella ei ole mitään tekemistä euro x päästörajojen kanssa mistä tässä ollut puhe.
 
Minkälaisia kokemuksia haetaan?

Paska keksintöhän tuo Adblue on. Hlöautoissa tankit on lämmitetty jäätyimisen estämiseksi, joten toimiessaan ei ongelmia. Silloin tällöin noita menee rikki (ihan kaikissa merkeissä) ja edessä on korjaamoreissu. Taattu ongelmapesäke kun autot vanhenevat.
Hlöautoihinhan on vielä rakennettu järjestelmä, joka tiputtaa autosta tehot pois jos urea loppu tai lisäainejärjestelmä vikatilassa. Paskimmat ei edes lähde käyntiin ja korjaamolle mennään lavetilla...
 
Yhdeltä talvelta kokemusta, eli kestosta en voi sanoa, mutta pakkanen ei ole ongelma.
Minkälaisia kokemuksia haetaan?

Paska keksintöhän tuo Adblue on. Hlöautoissa tankit on lämmitetty jäätyimisen estämiseksi, joten toimiessaan ei ongelmia. Silloin tällöin noita menee rikki (ihan kaikissa merkeissä) ja edessä on korjaamoreissu. Taattu ongelmapesäke kun autot vanhenevat.
Hlöautoihinhan on vielä rakennettu järjestelmä, joka tiputtaa autosta tehot pois jos urea loppu tai lisäainejärjestelmä vikatilassa. Paskimmat ei edes lähde käyntiin ja korjaamolle mennään lavetilla...
Toki mikä tahansa järjestelmä on yksi potenttiaalinen vikakohde, mutta en nyt ole erityisesti AdBlue ongelmista kuullut. Lisäksi tuo laskee kulutusta vaihtoehtoihin nähden.

Loppumisella pelottelu on jo koomista. Huhun mukaan ”paskimmat” autot ei myöskään edes käynnisty jos polttoaineen päästää loppumaan...
Kusisäiliön tilan näkee koska haluaa ja auto slkaa varoittelemaan tuhansia kilometrejä ennen täyttötarpeesta.

Eli ihan kuskin moka jos ei siitä huolimatta jaksa täyttää. Ja jos näin kävisi, niin ei tarvita lavettia, vaan kävely/taksireissu huoltoasemalle tai markettiin täydennystä hakemaan, jos ei toisella autolla pääse.
 
Yhdeltä talvelta kokemusta, eli kestosta en voi sanoa, mutta pakkanen ei ole ongelma.
Toki mikä tahansa järjestelmä on yksi potenttiaalinen vikakohde, mutta en nyt ole erityisesti AdBlue ongelmista kuullut. Lisäksi tuo laskee kulutusta vaihtoehtoihin nähden.

Loppumisella pelottelu on jo koomista. Huhun mukaan ”paskimmat” autot ei myöskään edes käynnisty jos polttoaineen päästää loppumaan...
Kusisäiliön tilan näkee koska haluaa ja auto slkaa varoittelemaan tuhansia kilometrejä ennen täyttötarpeesta.

Eli ihan kuskin moka jos ei siitä huolimatta jaksa täyttää. Ja jos näin kävisi, niin ei tarvita lavettia, vaan kävely/taksireissu huoltoasemalle tai markettiin täydennystä hakemaan, jos ei toisella autolla pääse.
No on kuskin moka tai ei, niin säännöllisesti niitä tyhjiin ajettuja ja väärin tankattuja lisäaineettomiakin tulee vastaan.
Ja ei ehkä enää nykyään niin ongelma, mutta sitä AdBlueta ei edelleenkään ihan joka paikasta saa, jonka kyllä tietää kaikki kehäkolmosen ulkopuolella asuvat... Jotkin merkit myös vaatii silti sen korjuureissun ja vikakoodien kuittauksen, jos tankki ajettu kuivaksi ja auto vikatilassa.

Pointti nyt oli kuitenkin enemmän siinä, että näennäisesti auton toimimiseen mitenkään liittymätön lisäainejärjestelmä rikkoutuessaan pahimmillaan keinotekoisesti brikkaa koko auton hetkellisesti, mitä en taas henkilökohtaisesti sulata...
 
Autossa on aika vitusti "näennäisesti auton toimimiseen mitenkään liittymättömiä xxxjärjestelmiä" ja aika moni niistä estää ajon jos järjestelmä tai anturi on viallinen. Vai meinaatko, että AdBlue järjestelmä on turha?
 
adbluen lisäyshän nyt vielä on mukava homma.

lainaus citikkafoorumilta liittyen Eolys lisäaineeseen :rofl:

https://citroen-foorumi.com/index.php?topic=1678.0 sanoi:
Sen lisäys on suhteelisen yksinkertainen homma, liemen kun ostaa niin mukana tulee täytössä tarvittava letku, sitten vain vasemmalta takalokasuojan sisälokari pois ja sieltä löytyy letku johon tuo mukana tullut täyttöletku liitetään pikaliittimellä, sieltä kyseisen liemen säiliön päästä tulppa pois jotta aine helpommin valuu sitä ohutta letkua pitkin oikealle osastolle. Jatkuvasti tulee ilmoitus että liemi on minimissä joten lienee pakko käydä liikkeessä nollauttamassa se muisti ja samalla lienee päivitettävä koko auton tietojärjestelmä, vaatii vain hesan keikan sillä täällä oleva merkkihuollon työohjaaja ei edes tiennyt että sellaista ainetta autossa on joten ei uskalla heidän käsiin sitä päivityshommaa antaa.
 

F10 520d:stä (vm. 2015 B47 koneella ja Adbluella) meni lämmitin. Auto sytytti adbluen keltaisen merkkivalon, mutta ei muuten valittanut mitään. Ajeltiin sillä 2 kuukautta uutta odotellessa ja annettiin merkkivalon palaa. Tehojakaan ei tippunut.

G30 520d 2017 taas oli vähän monimutkaisempi keissi. Oli uudesta lähtien viallinen adbluen suutin, joka täytti katalysaattorin adbluella kivasti. Meni siis katti + kaikki muukin tukkoon adbluesta. Kyseiseen autoon on uusittu adblue järjestelmästä kaikki + katalysaattori. Hiukkassuodatin ei sentään mennyt tukkoon.

Tukkeutuneella katalysaattorilla saatiin tosin myös suuttimet tukkoon, mutta kun viimeinkin saatiin ne uusittua, alkoi auto toimimaan kunnolla. Oli kiva ajaa kun autossa 100 heppaa ja ehkä 150nm vääntöä. Sen jälkeen on toiminut reippaan vuoden ongelmitta.
 
Asiaton käytös
Autossa on aika vitusti "näennäisesti auton toimimiseen mitenkään liittymättömiä xxxjärjestelmiä" ja aika moni niistä estää ajon jos järjestelmä tai anturi on viallinen. Vai meinaatko, että AdBlue järjestelmä on turha?
Opettele lukemaan idiootti, äläkä väkisin provoonnu/provoa.

Kritisoin tuossa sitä, että auton käyttö pitää käytännössä väkisin estää, kun lisäainjärjestelmä vikoo, oli se sitten AdBlue tai Eolys. Kaikki autot ei täysin halvaannu ja sen tehojen rajoittamisenkin ymmärrän, mutta se että auto kyykkää totaalisesti kusihässäkän hajotessa on täyttä sontaa...

AdBlue hässäkät on vielä suhteellisen lapsenkengissä hlöautoissa ja takuuseen meneviä vikoja niissä on paljon enemmän, kuin niissä sun "aivan vitusti muissakin antureissa". Raskaalla puolella noita on ollut käytössä kohta 20v, ja edelleen ne on paskoja systeemejä sielläkin, ihan vaan siksi että ne soveltuu meidän ilmastoon yhtä hyvin kuin VRän Pendoliinot...
 
Viimeksi muokattu:
Sen siitä saa kun menee sanomaan, ettei ongelmia ole ollut, samana päivänä:
Capture.PNG

Takuukeikaksihan tuo menee, eli ei nyt maata kaada mutta ironinen ajoitus. Tosin tuskin tuokaan pakkasesta johtuu suojakeleillä.
 
Opettele lukemaan idiootti, äläkä väkisin provoonnu/provoa.

Kritisoin tuossa sitä, että auton käyttö pitää käytännössä väkisin estää, kun lisäainjärjestelmä vikoo, oli se sitten AdBlue tai Eolys. Kaikki autot ei täysin halvaannu ja sen tehojen rajoittamisenkin ymmärrän, mutta se että auto kyykkää totaalisesti kusihässäkän hajotessa on täyttä sontaa...

AdBlue hässäkät on vielä suhteellisen lapsenkengissä hlöautoissa ja takuuseen meneviä vikoja niissä on paljon enemmän, kuin niissä sun "aivan vitusti muissakin antureissa". Raskaalla puolella noita on ollut käytössä kohta 20v, ja edelleen ne on paskoja systeemejä sielläkin, ihan vaan siksi että ne soveltuu meidän ilmastoon yhtä hyvin kuin VRän Pendoliinot...

Onhan se vittumaista, jos auto ei suostu käynnistymään vaikka se kyllä liikkuisi eteenpäin ilman saastelaitteitakin. Ja erityisen vittumaista jos laitteet ovat vielä vikaherkkiä. Mutta millä se valmistaja muuten varmistaa, että autoilija varmasti huolehtii sen lisäaineen täytöstä? Tässäkin ketjussa on tullut varsin selväksi, että jos auto ei siihen pakota niin osa ei tekisi yhtään mitään sen eteen, että auton putkesta tulee se sallittu määrä ympäristöhaittoja.

Yksi ratkaisu on tietty jättää se Dieselauto kauppaan.
 
^Mitä tuosta opimme.?

Älä ikinä raahaa markilles bemaria..

No jaa, valmistusviallinen suutin oli tuossa uudemmassa autossa ihan uudesta lähtien. Valmistusvikahan on valmistusvika. Kaikki vaihdettiin luonnollisesti tehtaan piikkiin. Ihan jokainen osa.

Tuossa vanahassa F10:ssä tuo lämmitinvastus on ihan rutiinityyppivika, eikä edes maksa niin paljoa. Meidän autoon sekin vaihdettiin takuuseen luonnollisesti.

Kumpikin auto kulki kuitenkin menemään, kun taas esim. Mersut menee heti itkumoodiin...
 
Kritisoin tuossa sitä, että auton käyttö pitää käytännössä väkisin estää, kun lisäainjärjestelmä vikoo, oli se sitten AdBlue tai Eolys. Kaikki autot ei täysin halvaannu ja sen tehojen rajoittamisenkin ymmärrän, mutta se että auto kyykkää totaalisesti kusihässäkän hajotessa on täyttä sontaa...

Tämä on kyllä totta, ei saisi vaikuttaa ajoon vaikka neste on loppu. Eolysin puutteessa on kyllä ajettu yli 30tkm ilman muuta kuin ajotietokoneen herja, joten siltä osin kehitys kehittyy.

AdBlue hässäkät on vielä suhteellisen lapsenkengissä hlöautoissa ja takuuseen meneviä vikoja niissä on paljon enemmän, kuin niissä sun "aivan vitusti muissakin antureissa". Raskaalla puolella noita on ollut käytössä kohta 20v, ja edelleen ne on paskoja systeemejä sielläkin, ihan vaan siksi että ne soveltuu meidän ilmastoon yhtä hyvin kuin VRän Pendoliinot...

Tämä on onneksi jäänyt henkilöautoissa jo käsittääkseni pois. Ainakin PSA:lla on siirrytty eri versioihin Eolysistä joskus -09 lähtien.
 
Tämä on kyllä totta, ei saisi vaikuttaa ajoon vaikka neste on loppu. Eolysin puutteessa on kyllä ajettu yli 30tkm ilman muuta kuin ajotietokoneen herja, joten siltä osin kehitys kehittyy.

Tämä on onneksi jäänyt henkilöautoissa jo käsittääkseni pois. Ainakin PSA:lla on siirrytty eri versioihin Eolysistä joskus -09 lähtien.

Sinänsä tuo ceriumoksidipohjainen Eolys on täysin toisenlainen aine kuin AdBlue. Sitä käytetään polttoaineen mukana kulkevana katalyyttinä (FBC, fuel borne catalyst) madaltamaan hiukkaspolton lämpötila 550°C:stä 450 asteeseen. Mikäli loukun lämpötila nousee tuon korkeamman rajan yli itsekseen (esim isolla kuormalla vedättäessä), poltto tapahtuu ongelmitta myös ilman tököttiä. Matalammalla kuormituksella eolyksen loputtua riskinä ei ole kasvaneet päästöt vaan tukkeutunut loukku.

AdBluen urea taas on aktiivinen kemikaali typen oksidien pelkistämisreaktiossa, eli NOxien puhdistusjärjestelmä lakkaa toimimasta täysin sillä hetkellä, kun litku loppuu kesken.

Omasta mielestäni on ihan järkevää, että auto alkaa piipittämään ja nimenomaan vaatii käyttäjältä toimia, mikäli päästöjen puhdistusjärjestelmä ei toimi. Oli kyseessä sitten tavallinen katalysaattori, hiukkasloukku (bensassa tai diisselissä) tai joku muu härveli. Muutenhan ihmiset viis veisaisivat asiasta ja yksinkertaisesti jatkaisivat ajeluaan päästellen menemään ja uudempien autojen hyvin hoidetuista päästöistä ei olisi mitään hyötyä.

Vinkunan päästönpoistolaitteiden turhuudesta voi jättää omaan arvoonsa ja toivoa, että katsastushenkilökunta hoitaa hommansa ja viranomaiset rankaisevat rikkomuksista. Jos ei ole varaa ja halua pitää autoa lain ja luokitusten mukaisessa kunnossa niin sitten pitää varmaan ajella fillarilla.
 
Sinänsä tuo ceriumoksidipohjainen Eolys on täysin toisenlainen aine kuin AdBlue. Sitä käytetään polttoaineen mukana kulkevana katalyyttinä (FBC, fuel borne catalyst) madaltamaan hiukkaspolton lämpötila 550°C:stä 450 asteeseen. Mikäli loukun lämpötila nousee tuon korkeamman rajan yli itsekseen (esim isolla kuormalla vedättäessä), poltto tapahtuu ongelmitta myös ilman tököttiä. Matalammalla kuormituksella eolyksen loputtua riskinä ei ole kasvaneet päästöt vaan tukkeutunut loukku.

Kyllä, ja pussin vaihtoväli on kohtalaisen pitkä (vähintään 120 tkm) ja pitkässä juoksussa varmasti edullisempi kuin jatkuva AdBluen lisäys vaikka onkin kalliimpi kertainvestointi.

Mutta tosiaan pussin vaihdolla rupesi poltot toimimaan taas normaalisti. Edellinen omistaja oli vetänyt pari vuotta ilman nesteitä eikä ainakaan niillä ajoilla saanut loukkua tukkoon.
 
Kyllä, ja pussin vaihtoväli on kohtalaisen pitkä (vähintään 120 tkm) ja pitkässä juoksussa varmasti edullisempi kuin jatkuva AdBluen lisäys vaikka onkin kalliimpi kertainvestointi.
Eihän nuo ei ole millään tasolla vaihtoehtoja toisilleen. Eolys liittyy hiukkaspäästöjen vähentämiseen (tai sitä varten olevan suodattimen auki pitämiseen), AdBlue NOx:ien eliminointiin.

Muutenkin itse AdBlue-neste on täysin olematon kustannus. Sitä kuluu luokkaa litra tonnilla ja litku maksaa euron litra. Eli jos autolla ajetaan 500k, niin koko auton elinaikana AdBlue:hun menee huimat 500€. Käytännössä säästää enemmän kuin tuon takaisin polttoainekuluissa, kun vaihtoehto olisi (tai oli ennen päästörajojen kiristymistä) taistella NOx päästöjä vastaan rikkaammalla seoksella, eli polttoaineella.
 
Itselle uutta autoa ostaessa diesel oli itsestäänselvä vaihtoehto. Ei siinä mietitty päästöjä tai litrahintoja, vaan tykkään yksinkertaisesti dieselin luonteesta paljon enemmän, varsinkin diesel-automaatti on aivan mahtava kombinaatio johon tykästyin jo edellisen auton aikana.
Media saa työntää propagandaansa kaikessa rauhassa, dieselit ei häviä mihinkään vielä pitkiin aikoihin ja sittenkin kun häviää, niin häviää kyllä muutkin polttomoottorit.
 
Itselle uutta autoa ostaessa diesel oli itsestäänselvä vaihtoehto. Ei siinä mietitty päästöjä tai litrahintoja, vaan tykkään yksinkertaisesti dieselin luonteesta paljon enemmän, varsinkin diesel-automaatti on aivan mahtava kombinaatio johon tykästyin jo edellisen auton aikana.
Media saa työntää propagandaansa kaikessa rauhassa, dieselit ei häviä mihinkään vielä pitkiin aikoihin ja sittenkin kun häviää, niin häviää kyllä muutkin polttomoottorit.

Mikä siitä turbodieselin luonteessa on parempaa kuin turbobensassa?
Karkeampi ääni, kapeampi käyttöalue ja yleensä heikompi suorituskyky samasta iskutilavuudesta siinä ainakin on "ominaisuuksina".
 
Mikä siitä turbodieselin luonteessa on parempaa kuin turbobensassa?
Karkeampi ääni, kapeampi käyttöalue ja yleensä heikompi suorituskyky samasta iskutilavuudesta siinä ainakin on "ominaisuuksina".
Dieselvero on miinusta ja myös hybrideillä pääsee pienellä kulutuksella. Diesel on myös vähän painavampi (kestävämpi?).

Itse en mitään suurta eroa huomaa pienen bensaturbon ja dieselin välillä. Bensan toki valitsisin dieselveron takia. Nyt ajan vanhalla 130hv dieselillä ja olen siihen hyvin tyytyväinen. Luotettavasti toimii (HDi) ja moottorin ominaisuudet on paremmat kuin vastaavassa 18v bensassa. Diesel manuaali on sekin ihan ok, onpahan jotain tekemistä ajaessa. :)
 
Riippuu moottorin litratilavuudesta ja viritysasteesta.
... ja ahtimien määrästä.

Esim. mersun 250 CDI:ssä on kyllä 2.1 litraiseksi muikeat väännöt todella alhaalta toisen ahtimen ansiosta. :D

Mikä siitä turbodieselin luonteessa on parempaa kuin turbobensassa?
Karkeampi ääni, kapeampi käyttöalue ja yleensä heikompi suorituskyky samasta iskutilavuudesta siinä ainakin on "ominaisuuksina".
Sitten kun siihen bensakoneen jälkeen tottui, niin ei tuo "tehot pienemmällä alueella" ollut ollenkana paha juttu - siis jos on tehoja verrattavissa siihen bensakoneeseen. (~230hv/450Nm rajoitettu diesel siis oma, verrokkina edellinen 210hv/320Nm bensaturboon.)

Vähemmän kierrättämistä, nopeasti saatavilla hyvä vääntöalue, jne.

Siis varsinkin automaatilla 6 / 7 vaihteisena.

Toki johonkin käsivaihteiseen kinneriin missä tykkää esim. mutkissa pitää kierroksia ylhäällä tehoalueella, joku bensa on "hauskempi".

Muutenhan esim. VAGin perusdieselit (2.0TDI ~150hv) ovat olleet jo varmaan viimeiset 15 vuotta sellaisia ettei niitä hirveästi enää perus-bensavehkeistä erota normaaliliikenteessä. Eli kertävät sinne 6000 kierroksen ja vaativat muutenkin kierroksia liikkumiseen.
 
Viimeksi muokattu:
No dieselin alavääntö on jotain sellaista, mitä et bensavehkeestä saa.

BMW M3 vääntää 550Nm 1850-5500rpm, 3l diesel 550d vääntää 760Nm 2000-3000rpm ja käytetty kaksinkertainen määrä turboja. Loppujen lopuksi saman kokoinen, vastaavalla tavalla ahdettu bensa on hyvin lähellä dieselin käytöstä alakierrokilla ja menee omia menojaan kierrosten kasvaessa. Kulutus onkin sitten toinen juttu..
 
Dieselin kapeampi käyttöalue ei ole mikään ongelma kun autossa on automaattivaihteet. Manuaalina bensa on tietysti paljon leppoisampi kun kepittäminen ei vaadi yhtä paljon huomiota.
 
Dieselin kapeampi käyttöalue ei ole mikään ongelma kun autossa on automaattivaihteet. Manuaalina bensa on tietysti paljon leppoisampi kun kepittäminen ei vaadi yhtä paljon huomiota.
Dieseleissä on pidemmät vaihteet joten sama vaihde kattaa n. saman nopeusvälin eli kepityksen määrä on suurinpiirtein sama.
 
BMW M3 vääntää 550Nm 1850-5500rpm, 3l diesel 550d vääntää 760Nm 2000-3000rpm ja käytetty kaksinkertainen määrä turboja. Loppujen lopuksi saman kokoinen, vastaavalla tavalla ahdettu bensa on hyvin lähellä dieselin käytöstä alakierrokilla ja menee omia menojaan kierrosten kasvaessa. Kulutus onkin sitten toinen juttu..
Ja hinta.
 

Yleensä hinnat hyvin lähellä samoja pienemmissä koneissa, kuten VW-konsernin 2.0 T(F)SI vs 2.0 TDI, joissa valmistumäärät molemmilla koneilla kohtuullisen suuria. Pienemmissä koneissa ero hinnassa ei ole kovin suuri, vaikka CO2 pohjainen autovero suosii dieselia, toisaalta dieseleissä päästöjen hallinta kaliimpaa. Suuremmissa koneissa hintaeroa alkaa syntymään enemmän erinäisistä syistä, kuten valmistusmäärät.
 
Yleensä hinnat hyvin lähellä samoja pienemmissä koneissa, kuten VW-konsernin 2.0 T(F)SI vs 2.0 TDI, joissa valmistumäärät molemmilla koneilla kohtuullisen suuria. Pienemmissä koneissa ero hinnassa ei ole kovin suuri, vaikka CO2 pohjainen autovero suosii dieselia, toisaalta dieseleissä päästöjen hallinta kaliimpaa. Suuremmissa koneissa hintaeroa alkaa syntymään enemmän erinäisistä syistä, kuten valmistusmäärät.
Meinasin tota M3 ja 550d vertailua lähinnä. Pikaisesti kun vilkaisin niin 550d alkaa saamaan miltei puoleen hintaan vrt. M3.
 
Meinasin tota M3 ja 550d vertailua lähinnä. Pikaisesti kun vilkaisin niin 550d alkaa saamaan miltei puoleen hintaan vrt. M3.

Ainakin Suomessa nuo on melko samanhintaisia, tietty 5 sarja ja 3 sarja ettei mitenkään vertailukelpoisia sen suhteen. Veroton hinta M550D:llä on huomattavasti suurempi kuin M3:lla.
 
Ainakin Suomessa nuo on melko samanhintaisia, tietty 5 sarja ja 3 sarja ettei mitenkään vertailukelpoisia sen suhteen. Veroton hinta M550D:llä on huomattavasti suurempi kuin M3:lla.
Jep. Varmaan reilumpaa verrata 3 sarjaa keskenään tai sitten 5 sarjaa keskenään. 5 sarja tietysti kalliimpi.
 
Mä tykkäsin Dieselin (BMW 116da jossa siis 2.0 litrainen turbodiesel 8-pykäläisellä mehumaijalla) luonteesta, mutta onhan se tyhjäkäyntiääni varsinkin kylmänä ihan hirveää kuunneltavaa, kun oli sitä aiemmin tottunut bensakoneiden hiljaiseen hyrinään. Start/stopiakaan ei viitsinyt käyttää kun sen toiminta oli niin karkeaa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 256
Viestejä
4 487 678
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom