Tärkeä Kauppa-alueen säännöt ja ohjeet

Liittynyt
11.02.2022
Viestejä
127
Tulikohan tässä nyt itsellä rikottua sääntöjä?

Laitoin hp tarjouksen eilen menemään eilen aamulla ja nyt kun reiluun vuorokauteen ei myyjästä kuulunut mitään ja toinen samanmoinen tuote tuli myyntiin niin ostin sitten sen ja ilmoitin kyllä tälle alkuperäiselle myyjälle peruneeni tarjouksen kun kerkesi toinen ilmaantua jossa myyjä vastasi heti ja ostin tuotteen.
 

Heikki_H

Arch, btw
Tukijäsen
Liittynyt
26.02.2020
Viestejä
1 244
Tulikohan tässä nyt itsellä rikottua sääntöjä?

Laitoin hp tarjouksen eilen menemään eilen aamulla ja nyt kun reiluun vuorokauteen ei myyjästä kuulunut mitään ja toinen samanmoinen tuote tuli myyntiin niin ostin sitten sen ja ilmoitin kyllä tälle alkuperäiselle myyjälle peruneeni tarjouksen kun kerkesi toinen ilmaantua jossa myyjä vastasi heti ja ostin tuotteen.
Jos peruit ennen kuin kauppoja oli sovittu, kaikki ok.
 

Heikki_H

Arch, btw
Tukijäsen
Liittynyt
26.02.2020
Viestejä
1 244
Selvä homma, eli kaikki meni sääntöjen mukaan sitten, kiitoksia!
Aina voisi toki vääntää vaikka loputtomiin, että kauanko on ok odotella vastausta jne. Tokihan ihmisillä on mitä milloinkin, eikä joka päivä välttämättä vaan ehdi foorumille, mutta yhtä kaikki, jos tarjouksen peruu ennen kuin myyjä on siihen ehtiny lyödä kättä päälle, tilanne on niin kuin et olisi tarjousta koskaan tehnytkään jne.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
490
Liittynyt
18.07.2023
Viestejä
12
Miksi uppausviesti poistettiin, vaikka oli 72 tuntia väliä edellisestä?
Edit. Syynä luki liian aikainen nosto.. Eikös se raja ole 72-tuntia?
 
Liittynyt
11.10.2018
Viestejä
89
Millä perusteella myynti-ilmoituksia täällä poistetaan? Oma ketjuni missä oli useita Steam koodeja poistettiin sääntöjen vastaisena. Kuitenkin kun selaan kahta ensimmäistä sivua osiossa "pelit ja pelisisältö" niin siellä on aktiivisena useita ketjuja missä otsikossa lukee "STEAM".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 716
Millä perusteella myynti-ilmoituksia täällä poistetaan? Oma ketjuni missä oli useita Steam koodeja poistettiin sääntöjen vastaisena. Kuitenkin kun selaan kahta ensimmäistä sivua osiossa "pelit ja pelisisältö" niin siellä on aktiivisena useita ketjuja missä otsikossa lukee "STEAM".
Oliko kyse kenties esim. Humble Bundlen tai vastaavien koodeista?

Säännöistä suoraan:
- Pelitilien esim. Steam ja Origin sekä kaiken pelisisällön myyminen on kielletty, jos pelikehittäjä/palvelun ylläpitäjä on kieltänyt myynnin käyttöehdoissaan
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 704
En tiennytkään, että nykyään foorumilla saa trokata tavaraa.
No hyvä tietää.

Varmaan voisi sääntöjä tuon osalta tarkentaa. Jossain vaiheessa taisi olla ainakin näyttisten osalta voitolla myynti kielletty kokonaan, mutta ei enää. Eli jos kerran tai kaksi myyt jotain voitolla niin asia ok, mutta jos teet sitä jatkuvasti niin menee ei sallituksi trokaamiseksi. Mahdotonta näihin on mitään tarkkoja rajoja tehdä, niin varmaan sitten ylläpidon harkinnan ja tulkinnan mukaan.

Ylläpito voisi myös kertoa, että haluaako raportteja jos joku käyttäjä näyttää trokaavan tavaraa, vaikka ei itse olisikaan kaupan osapuoli.
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
976
Varmaan voisi sääntöjä tuon osalta tarkentaa. Jossain vaiheessa taisi olla ainakin näyttisten osalta voitolla myynti kielletty kokonaan, mutta ei enää. Eli jos kerran tai kaksi myyt jotain voitolla niin asia ok, mutta jos teet sitä jatkuvasti niin menee ei sallituksi trokaamiseksi. Mahdotonta näihin on mitään tarkkoja rajoja tehdä, niin varmaan sitten ylläpidon harkinnan ja tulkinnan mukaan.

Ylläpito voisi myös kertoa, että haluaako raportteja jos joku käyttäjä näyttää trokaavan tavaraa, vaikka ei itse olisikaan kaupan osapuoli.
No nyt mieli näköjään muuttui, kun raportoitu ilmoitus poistettu.
Mun mielestä, jos tuote on ostettu vain ja ainoastaan katteellista myyntiä varten on kyseessä trokaaminen.
 

Heikki_H

Arch, btw
Tukijäsen
Liittynyt
26.02.2020
Viestejä
1 244
Mun mielestä, jos tuote on ostettu vain ja ainoastaan katteellista myyntiä varten on kyseessä trokaaminen.
Näinhän se on. En ota kantaa juuri tuohon raportoituun ilmoitukseen kun en edes tiedä mitä siellä oli, mutta joskus se vaan on vähän veteen piirretty viiva onko se tuote ostettu juuri tuota varten.

Joskus käy niinkin, että on ostettu tuote ihan oikeasti käyttöön, myöhemmin mieli muuttuu syystä X ja myydään pois uuden tieltä, toki tuossa kohdassa mieluusti ottaa vastaan joka ikisen euron minkä siitä vaan irti saa. Eli vaikka tuossa tapauksessa se myytäisiinkin voitolla, se ei silti ole trokaamista.
 
Liittynyt
09.06.2023
Viestejä
871
Onhan "ammattimainen" myyminenkin kiellettyä, mutta silti löytyy porukkaa joilla on kymmeniä näytönohjaimia sun muuta myynnissä vuositasolla. Eikä se mua haittaa, mutta säännöillä ei ole mitään virkaa jos niitä ei tarvitse seurata tai jos riippuu naamakertoimesta että kenen täytyy seurata sääntöjä ja kenen ei.
 
Liittynyt
06.12.2019
Viestejä
646
Onhan "ammattimainen" myyminenkin kiellettyä, mutta silti löytyy porukkaa joilla on kymmeniä näytönohjaimia sun muuta myynnissä vuositasolla. Eikä se mua haittaa, mutta säännöillä ei ole mitään virkaa jos niitä ei tarvitse seurata tai jos riippuu naamakertoimesta että kenen täytyy seurata sääntöjä ja kenen ei.
Ihmettelin samaa sääntöjen suhteen Muut-alueella, jossa käydään melko ammattimaisen oloista kauppaa lahjakorteilla. Eipä tuo ole minultakaan mitenkään pois, mutta olisiko sitten turhaan säännöissä maininta tuollaisesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 154
Ihmettelin samaa sääntöjen suhteen Muut-alueella, jossa käydään melko ammattimaisen oloista kauppaa lahjakorteilla. Eipä tuo ole minultakaan mitenkään pois, mutta olisiko sitten turhaan säännöissä maininta tuollaisesta.
Ihan minusta vaan tuntuu siltä, että suurin osa on saanut takuupalautuksesta lahjakortin ja ei enää kiinnosta ostaa kyseisestä liikkeestä/on jo hankittu uutta tilalle - niin siksi myydään lahjakortteja. En kyllä näe tässä ongelmaa ja voi sattua kenelle vaan..

Tietenkin niitä voivat ostaa ihmiset, jotka trokaa tavaroita, mutta onko se myyjien vika?
 
Liittynyt
06.12.2019
Viestejä
646
Ihan minusta vaan tuntuu siltä, että suurin osa on saanut takuupalautuksesta lahjakortin ja ei enää kiinnosta ostaa kyseisestä liikkeestä/on jo hankittu uutta tilalle - niin siksi myydään lahjakortteja. En kyllä näe tässä ongelmaa ja voi sattua kenelle vaan..
Tarkoitin myyjiä, joilla menee huomattavia määriä lahjakortteja jatkuvasti. Mutta kuten sanottu, ei ole minulta pois, osallistuin vain sääntöjä pohtivaan keskusteluun.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 704
Ihan minusta vaan tuntuu siltä, että suurin osa on saanut takuupalautuksesta lahjakortin ja ei enää kiinnosta ostaa kyseisestä liikkeestä/on jo hankittu uutta tilalle - niin siksi myydään lahjakortteja. En kyllä näe tässä ongelmaa ja voi sattua kenelle vaan..

Tietenkin niitä voivat ostaa ihmiset, jotka trokaa tavaroita, mutta onko se myyjien vika?
Itse voitin arvonnasta 50€ lahjakortin jolle ei ollut käyttöä, ja myin sen muistaakseni 30€ + postit hintaan eteenpäin.
En itsekään oikein saa kiinni millä logiikalla lahjakorttien myynnillä saisi voittoa, ellei sitten niitä saa jostain ilmaiseksi tai osamaksulla (jonka jättää maksamatta).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 154
Onhan "ammattimainen" myyminenkin kiellettyä, mutta silti löytyy porukkaa joilla on kymmeniä näytönohjaimia sun muuta myynnissä vuositasolla. Eikä se mua haittaa, mutta säännöillä ei ole mitään virkaa jos niitä ei tarvitse seurata tai jos riippuu naamakertoimesta että kenen täytyy seurata sääntöjä ja kenen ei.
Käyttäjän @Dekone kanssa kävin tästä YV:llä keskustelua ja on kyllä näille tehty jotain.. Valitan tagausta, hänen kanssaan vain keskusteltiin, eikä hänellä ole osaa näihin.

Tuossa käyttäjä saa bannit, kun ammattimaisesti liikuttaa näytönohjaimia foorumilla 2021:

Sitten oli se joulun 2022 banniaalto:

Ehkä tänäkin vuonna loppuvuodesta toivotetaan hyvät joulut ja uusi vuosi sitten jollain toisella palstalla.. :hmm:
 
Liittynyt
24.10.2019
Viestejä
342
Ihan minusta vaan tuntuu siltä, että suurin osa on saanut takuupalautuksesta lahjakortin ja ei enää kiinnosta ostaa kyseisestä liikkeestä/on jo hankittu uutta tilalle - niin siksi myydään lahjakortteja. En kyllä näe tässä ongelmaa ja voi sattua kenelle vaan..

Tietenkin niitä voivat ostaa ihmiset, jotka trokaa tavaroita, mutta onko se myyjien vika?
Jotkut ostavat lahjakortin laskulla, myyvät vähän halvemmalla heti pois että saavat käyttörahaa tilille nopeammin. Maksavat sitten tuon lahjakortin laskun kun palkka tms tulee, tai sitten huijaavat ostajaa eivätkä toimita lahjakorttia laisinkaan.
 
Liittynyt
06.12.2019
Viestejä
646
Muokkaus:
Eipä tuo linkki toimikaan kuten ajattelin. Kauppa-alueen Muut-osastolla tein haun tekijän Jerzie (vain esimerkki, ei mitenkään osallinen itse aiheeseen) kirjoittamista viesteistä.

Laillista toimintaa tietenkin, mutta venyttääkö silti hieman foorumin sääntöjä.

Muokkaus 2: korjattu alkukirjain tunnukseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.12.2019
Viestejä
646
On tuo vähän epäilyttävää, mutta en kyllä oikeasti keksi, miten noita voi trokata voitolla. Eiköhän joku kohta kerro minulle, mistä tässä on kysymys..
Eikä tuokaan myyjä voitolla näytä kauppaavan. Lähinnä pohdin, onko tämän säännön vastaista:
"Tuotteiden "ammattimainen" kauppaaminen suuria määriä on kielletty".
 
Liittynyt
10.12.2020
Viestejä
566
Ilmeisesti "- Hintapyyntö tulee olla alle uuden tuotteen hinnan, koska kauppa-alue on tarkoitettu ensisijaisesti käytetyn tavaran myymiseen (tarkista uuden nykyhinta esim. hinta.fi)" on nykyään siis tarkennettu: " hintaa verrataan kotimaisiin kauppoihin "
 
Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
498
Ilmeisesti "- Hintapyyntö tulee olla alle uuden tuotteen hinnan, koska kauppa-alue on tarkoitettu ensisijaisesti käytetyn tavaran myymiseen (tarkista uuden nykyhinta esim. hinta.fi)" on nykyään siis tarkennettu: " hintaa verrataan kotimaisiin kauppoihin "
Mitens muuten jos on impulsiivisuuspäissään ostanut ihan ~ajantasaisen tuotteen jostakin -50 % viikonloppualennuksesta ja endorfiinien haihduttua ja lyhyen testijakson jälkeen haluaisi jostain syystä laittaa tuotteen eteenpäin? Tällaisia tarjouksia on kuitenkin aika paljonkin esim. oheislaitteissa.

Esimerkkitapaus:
- Proshop ilmeisesti halvimpana kauppana myy Corsair K70 RGB PRO -pelinäppäimistöä MX Speed -kytkimillä tällä hetkellä n. 190 euron hintaan (Corsair K70 RGB PRO - Cherry MX SPEED Hopea - Pelinäppäimistö - Pohjoismainen - Musta)
- iskin toukokuussa kiinni Proshopin 99,99 euron tarjoukseen, jota terästin vielä Starcraftin 20 euron tervetuloa-alennuksella ja maksoin täsmälleen samasta tuotteesta itse lopulta n. 80 euroa

1) Onko minulta soveliasta tällaisissa olosuhteissa listata tuotetta myytäväksi esim. 120 euron hintaan, kun itse olen kuitenkin todellisuudessa maksanut selvästi vähemmän?
2) Saisinko oikeutetusti huutia ylläpidolta, jos ostaja näkisi laitteen mukana toimitettavasta kuitista, että alkuperäinen ostohinta on ollut hintapyyntöä selvästi alempi 80 euroa ja harmistuisi asiasta?
 
Liittynyt
07.01.2020
Viestejä
1 305
Mitens muuten jos on impulsiivisuuspäissään ostanut ihan ~ajantasaisen tuotteen jostakin -50 % viikonloppualennuksesta ja endorfiinien haihduttua ja lyhyen testijakson jälkeen haluaisi jostain syystä laittaa tuotteen eteenpäin? Tällaisia tarjouksia on kuitenkin aika paljonkin esim. oheislaitteissa.

Esimerkkitapaus:
- Proshop ilmeisesti halvimpana kauppana myy Corsair K70 RGB PRO -pelinäppäimistöä MX Speed -kytkimillä tällä hetkellä n. 190 euron hintaan (Corsair K70 RGB PRO - Cherry MX SPEED Hopea - Pelinäppäimistö - Pohjoismainen - Musta)
- iskin toukokuussa kiinni Proshopin 99,99 euron tarjoukseen, jota terästin vielä Starcraftin 20 euron tervetuloa-alennuksella ja maksoin täsmälleen samasta tuotteesta itse lopulta n. 80 euroa

1) Onko minulta soveliasta tällaisissa olosuhteissa listata tuotetta myytäväksi esim. 120 euron hintaan, kun itse olen kuitenkin todellisuudessa maksanut selvästi vähemmän?
2) Saisinko oikeutetusti huutia ylläpidolta, jos ostaja näkisi laitteen mukana toimitettavasta kuitista, että alkuperäinen ostohinta on ollut hintapyyntöä selvästi alempi 80 euroa ja harmistuisi asiasta?
Ei ainakaan ennen ole ollut hyväksyttyä myydä käytetty tuote kalliimmalla, pl edellissukupolven näytönohjainsirkus

" - Kauppa-alue ei ole tarkoitettu trokaamiseen tai voitontekemiseen. "
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 919
Mitens muuten jos on impulsiivisuuspäissään ostanut ihan ~ajantasaisen tuotteen jostakin -50 % viikonloppualennuksesta ja endorfiinien haihduttua ja lyhyen testijakson jälkeen haluaisi jostain syystä laittaa tuotteen eteenpäin? Tällaisia tarjouksia on kuitenkin aika paljonkin esim. oheislaitteissa.

Esimerkkitapaus:
- Proshop ilmeisesti halvimpana kauppana myy Corsair K70 RGB PRO -pelinäppäimistöä MX Speed -kytkimillä tällä hetkellä n. 190 euron hintaan (Corsair K70 RGB PRO - Cherry MX SPEED Hopea - Pelinäppäimistö - Pohjoismainen - Musta)
- iskin toukokuussa kiinni Proshopin 99,99 euron tarjoukseen, jota terästin vielä Starcraftin 20 euron tervetuloa-alennuksella ja maksoin täsmälleen samasta tuotteesta itse lopulta n. 80 euroa

1) Onko minulta soveliasta tällaisissa olosuhteissa listata tuotetta myytäväksi esim. 120 euron hintaan, kun itse olen kuitenkin todellisuudessa maksanut selvästi vähemmän?
2) Saisinko oikeutetusti huutia ylläpidolta, jos ostaja näkisi laitteen mukana toimitettavasta kuitista, että alkuperäinen ostohinta on ollut hintapyyntöä selvästi alempi 80 euroa ja harmistuisi asiasta?
1.) On tietysti.
Myytiinhän näyttiksiäkin mining buumin aikaan aika kovilla ylihinnoilla verrattuna siihen mitä niistä oltiin maksettu kun hintataso silloin oli mitä oli markkinoilla.
Itse olen esim. ostanut emolevyn jonka joku oli saanut jostain alesta halvemmalla (kuitin mukaan) kuin mitä itse siitä maksoin hänelle. Hinta oli kuitenkin about puolet siitä
mitä uusi vastaava olisi maksanut. Ei haittaa meikäläistä, sain hyvään hintaan hyvän emon ja ostaja teki myös hyvät kaupat kun oli aikoinaan osunut hyvä kauppa hänellekin kohdilleen.
Eri asia sitten trokata alesta 10kpl jotain tavaraa joita sitten alkaa kaupittelemaan kuukauden päästä kun kyseessä on selkeästi vain ja ainoastaan rahanteko.
Toki en tuossakaan näe itsessään mitään väärää, jos on rahaa tehdä sijoitus josta sitten odottaa voittoa tulevaisuudessa niin siitä vaan, se on bisnestä se, mutta ei sovi tämän lafkan ideaan myynnistä, jossa
tarkoituksena on myydä eteenpäin alan harrastajille tavaraa jota ei enää itse tarvitse, mutta joku muu tarvitsee. Näin olen ainakin ymmärtänyt.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 704
Itse tulkitsisin sääntöjä trokaamisen ja voitontekemisen osalta niin, että kunhan ei ole jatkuvaa eikä tarkoituksellista* toimintaa niin homma ok.

*tarkoituksellisuus tässä sitä, että ostetaan tarjoustavaraa eikä edes poisteta muoveista omaan käyttöön, ja laitetaan nopeasti myyntiin. Minulla on mahdollisesti jäämässä yksi 24" näyttö ylimääräiseksi jonka olen käytännössä ilmaiseksi saanut, kuvittelisin että voin sen vaikka 20€ hinnalla myydä eteenpäin kun on kuitenkin ollut 1,5v omassa käytössä.
 
Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
498
Vastaajille kiitos. Sellainen huomion arvoinen pointti tuossa tuli itselle mieleen, että kun myynti-ilmoituksen valmispohjassa on kohta "Kuitti löytyy (takuu voimassa):" ja valmispohjan käyttö on pakollista, niin tästä lienee johdettava, että ilmoituksessa varmastikin olisi selvästi tuotava esiin että alkuperäisen kaupallisen myyjän/maahantuojan antama takuu on rahalliselta arvoltaan rajoittunut alkuperäiseen ostohintaan ja siten alle sen mitä ostaja muutoin saattaisi kohtuudella odottaa. Ajatellen siis lähinnä ikäviä tilanteita, jossa takuukorjauksen/-vaihdon sijasta takuunantaja ilmoittaisi bbs-ostajalle, että purkaa* kaupan ja palauttaa (tuotteen markkinahintaan nähden alhaisen) alkuperäisen kauppahinnan.

* Toki tältä osin todettakoon sellainen ei välttämättä kovin hyvin tunnettu juridinen huomio, että elinkeinoharjoittajamyyjällä ei laillisesti ole purkuoikeutta kuluttaja-asiakkaaseen nähden (kyseessä on pelkästään ostajan oikeus), vaan kuluttajaostajalla on oikeus vaatia saavansa soiva peli maksamaansa kauppahintaa vastaan. Käytännön elämässä asiat ei vaan välttämättä halua mennä näin, ainakaan ilman kohtuutonta vaivannäköä asian eteen.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 113
Vastaajille kiitos. Sellainen huomion arvoinen pointti tuossa tuli itselle mieleen, että kun myynti-ilmoituksen valmispohjassa on kohta "Kuitti löytyy (takuu voimassa):" ja valmispohjan käyttö on pakollista, niin tästä lienee johdettava, että ilmoituksessa varmastikin olisi selvästi tuotava esiin että alkuperäisen kaupallisen myyjän/maahantuojan antama takuu on rahalliselta arvoltaan rajoittunut alkuperäiseen ostohintaan ja siten alle sen mitä ostaja muutoin saattaisi kohtuudella odottaa. Ajatellen siis lähinnä ikäviä tilanteita, jossa takuukorjauksen/-vaihdon sijasta takuunantaja ilmoittaisi bbs-ostajalle, että purkaa* kaupan ja palauttaa (tuotteen markkinahintaan nähden alhaisen) alkuperäisen kauppahinnan.

* Toki tältä osin todettakoon sellainen ei välttämättä kovin hyvin tunnettu juridinen huomio, että elinkeinoharjoittajamyyjällä ei laillisesti ole purkuoikeutta kuluttaja-asiakkaaseen nähden (kyseessä on pelkästään ostajan oikeus), vaan kuluttajaostajalla on oikeus vaatia saavansa soiva peli maksamaansa kauppahintaa vastaan. Käytännön elämässä asiat ei vaan välttämättä halua mennä näin, ainakaan ilman kohtuutonta vaivannäköä asian eteen.
Uuden omistajan nuo takuuhommat kuuluu sitten jatkossa hoitaa kauppojen jälkeen. Tavara on vaihtanut omistajaa ja jos sillä on takuu voimassa niin takuuseen vaan uuden omistajan toimesta.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
958
En tiedä onko jo vastattu, mutta sanotaan tilanne että haluan myydä prossun, emon ja muistit erikseen. Onkohan kiellettyä laittaa jokaiselle oma ilmoitus vai täytyykö sääntöjen mukaan lyödä yhteen ja samaan kaikki?
 

emagdnim

dnimretsam
Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 407
En tiedä onko jo vastattu, mutta sanotaan tilanne että haluan myydä prossun, emon ja muistit erikseen. Onkohan kiellettyä laittaa jokaiselle oma ilmoitus vai täytyykö sääntöjen mukaan lyödä yhteen ja samaan kaikki?
Miksi olisi kiellettyä? Mut itse laittaisin samaan ilmoitukseen ihan vaan, koska pääsisin helpommalla.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
958
Miksi olisi kiellettyä? Mut itse laittaisin samaan ilmoitukseen ihan vaan, koska pääsisin helpommalla.
En tiennyt lasketaanko "spämmiksi" :D Mutta joo, mietin vaan sitä että olisi ostajalle helpompaa. Kun on kaikki kolme samassa niin helposti tulee käsitys että koko pakettina myydään.
 

emagdnim

dnimretsam
Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 407
En tiennyt lasketaanko "spämmiksi" :D Mutta joo, mietin vaan sitä että olisi ostajalle helpompaa. Kun on kaikki kolme samassa niin helposti tulee käsitys että koko pakettina myydään.

Tossa esimerkki, jossa yhdessä ilmoituksessa enemmän kamaa:

Kova hommahan tossa olisi kaikista tehdä erillistä ilmoitusta, mut mikään ei estäis sitäki tapaa.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 113
En tiennyt lasketaanko "spämmiksi" :D Mutta joo, mietin vaan sitä että olisi ostajalle helpompaa. Kun on kaikki kolme samassa niin helposti tulee käsitys että koko pakettina myydään.
Samalle ilmoitukselle vain ja laitat joka osalle hinnan.
 
Liittynyt
16.09.2020
Viestejä
102
Miksen voi tehdä "Ostetaan"-palstalle ilmoitusta? Löysin vain että myynti-ilmoituksessa on 30pv karenssi, mutta en muuta tähän liittyen. Tunnus on kuitenkin ollut käytössä jo varmaan useamman vuoden!

E: Tietenkin heti viestin lähetettyä huomasin, että tuo ostopalsta poistuu ja kaikki ilmoitukset menee "Myydään ja ostetaan" alle. My bad! :D
 
Liittynyt
10.08.2021
Viestejä
3 633
Miksen voi tehdä "Ostetaan"-palstalle ilmoitusta? Löysin vain että myynti-ilmoituksessa on 30pv karenssi, mutta en muuta tähän liittyen. Tunnus on kuitenkin ollut käytössä jo varmaan useamman vuoden!
Sen kategorian alla on mainittu selvästi "Alue poistuu käytöstä, jätä ostoilmoitus haluttuun tuotekategoriaan.", joten jätä ostoilmoituksesi haluamaasi kategoriaan aivan kuten jättäisit myynti-ilmoituksenkin.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 599
Uusi alue ajosimulaattoreille ja siihen liittyville tuotteille, näytti olevan noin 100 ilmoitusta parin viime kuukauden ajalta tuolla Muut PC-tarvikkeet:

 
Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
498
Vaikuttaako S & J Media Oy:n ja erityisesti kauppa-alueen toimintaan tämä tänään uutisoitu EU-direktiivin mukanaan tuoma velvoite?


"Uuden lain mukaan niin sanotun alustaoperaattorin tulee ilmoittaa tiedot niistä yrityksistä ja yksityishenkilöistä, jotka ovat saaneet tuloja digitaalisen alustan kautta kalenterivuoden aikana tehdyistä myynneistä ja vuokrauksista.

Alustaoperaattorit ovat yrityksiä, jotka tarjoavat palvelujen tai tavaroiden myymiseen taikka kiinteän omaisuuden tai liikennevälineiden vuokraamiseen tarkoitetun alustan, kuten verkkosivuston, kertoo Verohallinnon ylitarkastaja Elina Väinölä."

"Pienimuotoisesta tavaramyynnistä eli myyjästä, joka on saanut korkeintaan 2 000 euroa myyntihintaa ja jolla on ollut saman alustaoperaattorin kautta yhteensä alle 30 tavaramyyntiä kalenterivuoden aikana, ei tarvitse ilmoittaa tietoja. Väinölän mukaan molempien kriteerien pitää täyttyä."
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 599
Vaikuttaako S & J Media Oy:n ja erityisesti kauppa-alueen toimintaan tämä tänään uutisoitu EU-direktiivin mukanaan tuoma velvoite?


"Uuden lain mukaan niin sanotun alustaoperaattorin tulee ilmoittaa tiedot niistä yrityksistä ja yksityishenkilöistä, jotka ovat saaneet tuloja digitaalisen alustan kautta kalenterivuoden aikana tehdyistä myynneistä ja vuokrauksista.

Alustaoperaattorit ovat yrityksiä, jotka tarjoavat palvelujen tai tavaroiden myymiseen taikka kiinteän omaisuuden tai liikennevälineiden vuokraamiseen tarkoitetun alustan, kuten verkkosivuston, kertoo Verohallinnon ylitarkastaja Elina Väinölä."

"Pienimuotoisesta tavaramyynnistä eli myyjästä, joka on saanut korkeintaan 2 000 euroa myyntihintaa ja jolla on ollut saman alustaoperaattorin kautta yhteensä alle 30 tavaramyyntiä kalenterivuoden aikana, ei tarvitse ilmoittaa tietoja. Väinölän mukaan molempien kriteerien pitää täyttyä."
Vaikea uskoa, eihän me tässä toimita minään maksunvälittäjänä, että raha liikkuisi meidän alusta kautta, tai tiedetä ylipäänsä keitä oikeita henkilöitä nimimerkkien taustalla on, jotka kauppaa keskenään käyvät. Eli käsitykseni mukaan, ei vaikuta meihin.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 704
Vaikea uskoa, eihän me tässä toimita minään maksunvälittäjänä, että raha liikkuisi meidän alusta kautta, tai tiedetä ylipäänsä keitä oikeita henkilöitä nimimerkkien taustalla on, jotka kauppaa keskenään käyvät. Eli käsitykseni mukaan, ei vaikuta meihin.
En tiedä onko maksunvälitys vaatimus, ja koskeeko tälläisiä keskustelupalstoja, mutta uutisessa myös todetaan että
Kaikki alustalla toimivat myyjät ja niiden asuinvaltiot pitää jatkossa tunnistaa ja ilmoittaa vuosi-ilmoituksella Verohallinnolle.

– Verohallinnon tulee lähettää tiedot kansainvälisen tiedonvaihdon kautta muihin EU-valtioihin, jos suomalaisilla alustoilla on muissa EU-maissa asuvia myyjiä taikka jos kiinteää omaisuutta on tarjottu vuokralle muussa EU-maassa.

Jos yrityksellä ei ole käytössä vahvaa tunnistautumista, jolla myyjät voitaisiin selvittää, yrityksen tulee Väinölän mukaan mahdollisesti muuttaa alustaa niin, että lainedellyttämät tiedot voidaan saada.
eli jos katsotaan että koskee tämmöistä foorumitoimintaa, niin sitten pitää tunnistaa käyttäjät.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 154
En tiedä onko maksunvälitys vaatimus, ja koskeeko tälläisiä keskustelupalstoja, mutta uutisessa myös todetaan että


eli jos katsotaan että koskee tämmöistä foorumitoimintaa, niin sitten pitää tunnistaa käyttäjät.
Tai sitten ei tehdä asioista hankalia ja laitetaan sääntöihin:
Kauppa-alue on foorumin käyttäjille, joilla on alle 2000€ edestä tavaraa myynnissä ja alle 30 ilmoitusta/vuosi.
Ne parikymmentä käyttäjää, jotka ei tuohon pysty, voivat olla kärmeissään, mutta suurinta osaa ei koske koko ilmoitusvelvollisuus.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 599
Tai sitten ei tehdä asioista hankalia ja laitetaan sääntöihin:


Ne parikymmentä käyttäjää, jotka ei tuohon pysty, voivat olla kärmeissään, mutta suurinta osaa ei koske koko ilmoitusvelvollisuus.
Jep, tämä on sitten toinen vaihtoehto.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 716
Vaikea uskoa, eihän me tässä toimita minään maksunvälittäjänä, että raha liikkuisi meidän alusta kautta, tai tiedetä ylipäänsä keitä oikeita henkilöitä nimimerkkien taustalla on, jotka kauppaa keskenään käyvät. Eli käsitykseni mukaan, ei vaikuta meihin.
Ei tuossa määritelmässä tosiaan puhuta mitään siitä että rahaliikenteen pitäisi liikkua ko. alustan kautta. Ja ko. laki myös siis velvoittaa tuohon myyjien tunnistamiseen, eli sen perusteella että tunnistamista ei tehdä, ei voi tuosta kiemurrella ulos, vaan ne myyjät pitäisi tunnistaa.

Tai sitten ei tehdä asioista hankalia ja laitetaan sääntöihin:


Ne parikymmentä käyttäjää, jotka ei tuohon pysty, voivat olla kärmeissään, mutta suurinta osaa ei koske koko ilmoitusvelvollisuus.
Ko. käyttäjät voi tietty siinä kohtaa bannata sääntörikkomuksen vuoksi, mutta ei poista sitä ilmoitusvelvollisuutta alustalta siinä kohtaa kun raja on jo ylitetty.

Tuo kyseinen laki vaikuttaa nykymuodossaan kyllä aika heikosti suunnitellulta. Varmaan suoraviivaisin tapa välttyä ilmoitusvelvollisuudelta olisi tuo sääntömuutos mikä rajaa kaupat alle noiden ilmoitusrajojen, ja sitten tämä:
3) poikkeuksen alaisella alustaoperaattorilla alustaoperaattoria, joka vahvistaa ennakolta ja vuosittain Verohallinnolle, että kyseisen alustan koko liiketoimintamalli on sellainen, ettei sillä ole raportoitavia myyjiä;
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 881
Tai sitten ei tehdä asioista hankalia ja laitetaan sääntöihin:


Ne parikymmentä käyttäjää, jotka ei tuohon pysty, voivat olla kärmeissään, mutta suurinta osaa ei koske koko ilmoitusvelvollisuus.
Myy siis 29kpl euron usb johtoja ja 1kpl 2000e pelitietokone, niin jo iskee verottaja päälle ja iotech:ssä tulee bannit :cool: Kieltämättä on mielenkiintoinen tuo laki.

Tori ja huuto.net:han ovat ilmoittaneet jo parivuotta myyntitiedot verottajalle, mutta sitä en tiedä millä perusteella. Kaiketi ainakin niistä ketkä ovat pankkitunnuksilla itsensä varmentaneet -vaikeahan voi olla pelkän nimimerkin perusteella ilmoitusta tehdä, ainakaan luotettavasti.

Itseä ei kyllä haittaisi vaikka pankkitunnuksilla pitäisi tunnistautua foorumin kauppa-osioon ja sen jälkeen saa siellä vasta tehdä kauppaa->Pystytte ilmoittamaan kun myyntiraja ylittyy. Samalla mahdollisiin rikosilmoituksiin olisi tiedossa tunnuksen käyttäjä. Kauppa-alueella hiljenisi varmaan tuollaisella kyllä kuitenkin aika paljon...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
498
Tai sitten ei tehdä asioista hankalia
Ei taida nyt riippua meistä tehdäänkö asioista hankalaa. Kun eivät nyt vaan ajaisi tällä keppihevosella isompana tavoitteena sisään yleistä vahvaa tunnistautumisvelvollisuutta keskustelufoorumeille. Myyntipalstojahan nyt on vähän joka alan harrastelijafoorumilla. "Verottajan tulkinnat" saattavat tulla sitten sitä tarkoitusperää tukien.
 
Liittynyt
07.02.2018
Viestejä
241
Ei mahdollisesti koske Tecbbs-sivuja, koska operaattorilla ei ole tietoa siitä, onko kauppa toteutunut eikä hinnastakaan.

***

Iltalehdessä löydettyä tietoa:

Verohallinto on myös pyrkinyt tunnistamaan yrityksiä, joita muutos koskee ja antanut niille infoa.

Tiedonantovelvollisuus koskee Väinölän mukaan alustoja, joissa operaattorilla on tiedossa, että myynti on tapahtunut alustan kautta sekä tieto osapuolten sopimasta myyntihinnasta.


Esimerkiksi pelkät mainossivustot tai sivustot, jotka ohjaavat ostajan eteenpäin toiselle sivustolle kaupantekoon, eivät ole uuden lain tarkoittamia alustoja.

Edit: poistettu turha kappale
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 599
Ei mahdollisesti koske Tecbbs-sivuja, koska operaattorilla ei ole tietoa siitä, onko kauppa toteutunut eikä hinnastakaan.

***

Iltalehdessä löydettyä tietoa:

Verohallinnon sivuilla on syventävä vero-ohje, josta löytyy ratkaisukaavio avuksi yrityksille.

Verohallinto on myös pyrkinyt tunnistamaan yrityksiä, joita muutos koskee ja antanut niille infoa.

Tiedonantovelvollisuus koskee Väinölän mukaan alustoja, joissa operaattorilla on tiedossa, että myynti on tapahtunut alustan kautta sekä tieto osapuolten sopimasta myyntihinnasta.


Esimerkiksi pelkät mainossivustot tai sivustot, jotka ohjaavat ostajan eteenpäin toiselle sivustolle kaupantekoon, eivät ole uuden lain tarkoittamia alustoja.
Jep, käyttäjät kun tuon kaupan keskenään sopivat niin meillä ei tosiaan tietoa toteutuneesta kauppasummasta jää alustalle.

Seuraamme tilannetta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 716
Ei mahdollisesti koske Tecbbs-sivuja, koska operaattorilla ei ole tietoa siitä, onko kauppa toteutunut eikä hinnastakaan.

***

Iltalehdessä löydettyä tietoa:

Verohallinnon sivuilla on syventävä vero-ohje, josta löytyy ratkaisukaavio avuksi yrityksille.

Verohallinto on myös pyrkinyt tunnistamaan yrityksiä, joita muutos koskee ja antanut niille infoa.

Tiedonantovelvollisuus koskee Väinölän mukaan alustoja, joissa operaattorilla on tiedossa, että myynti on tapahtunut alustan kautta sekä tieto osapuolten sopimasta myyntihinnasta.


Esimerkiksi pelkät mainossivustot tai sivustot, jotka ohjaavat ostajan eteenpäin toiselle sivustolle kaupantekoon, eivät ole uuden lain tarkoittamia alustoja.
Eli siis käytännössä pitää kieltää monien nykyisin harrastama "myyty @edupille 200e" tyyppiset viestit myyntilangoissa. :D
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 881
Jep, käyttäjät kun tuon kaupan keskenään sopivat niin meillä ei tosiaan tietoa toteutuneesta kauppasummasta jää alustalle.

Seuraamme tilannetta.
Nettiautohan hoitaa tuon niin, että ilmoitusta sulkiessa kysyy kauppahintaa. Toivotaan nyt kuitenkin ettei foorumille tulisi mitään lisävaikeuttajia, kun nykyisellään kauppa-alue toimii hyvin
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 186
Viestejä
4 215 137
Jäsenet
71 014
Uusin jäsen
Phaik

Hinta.fi

Ylös Bottom