Tärkeä Kauppa-alueen säännöt ja ohjeet

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 198
Tarjoukseni poistettiin eräästä myynti-lmoituksesta saatesanoin ”Yli hintapyynnin tarjoaminen on säännöissä kielletty”. Noh, säännöissähän sitä ei lue niin oisko aiheellista se sinne lisätä? Ihme nörtteilyä.
Tuohan epäsuorasti kieltää ylitarjoamisen. Voidaan toki harkita tuon lisäämistä sääntöihin ellei tuosta osaa rivien välistä asiaa tulkita.
- Tuote on myytävä ensimmäiselle hintapyynnön tarjonneelle ostajalle. Kiistatilanteissa ensimmäinen tarjous on pystyttävä tarvittaessa todentamaan ylläpidon jäsenelle
 
Liittynyt
26.03.2018
Viestejä
34
Tuohan epäsuorasti kieltää ylitarjoamisen. Voidaan toki harkita tuon lisäämistä sääntöihin ellei tuosta osaa rivien välistä asiaa tulkita.
Lisättävä sääntöihin ehdottomasti. Tuo kyllä epäsuorasti sen kyllä kieltää, vaan ei selvästi. Eiköhän se olis myyjän päätettävissä myykö, jos joku tarjoutuukin maksamaan enemmän. Eritoten tilanteissa joissa ensimmäinen tarjous onkin yli hp (ilman, että joku on hp tarjonnut).
 
Liittynyt
19.05.2020
Viestejä
898
Joo käsi pystyyn virheen merkiksi. Meni viesti vanhasta tottumuksesta. Eli suotavaa siis on olla paikkakunta, mutta ei pakollista.
Juu, noita sattuu itse kullekkin. Toivon kyllä, että olisit ollut oikeassa. Vaatimuksen poisto oli selkeä heikennys toimivuuteen.
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
1 575
Lisättävä sääntöihin ehdottomasti. Tuo kyllä epäsuorasti sen kyllä kieltää, vaan ei selvästi. Eiköhän se olis myyjän päätettävissä myykö, jos joku tarjoutuukin maksamaan enemmän. Eritoten tilanteissa joissa ensimmäinen tarjous onkin yli hp (ilman, että joku on hp tarjonnut).
Miten tämä logiikka nyt toimii, miksi kukaan koskaan tarjoaisi ylin hintapyynnön ostajana, kun kerta hintapyynnöllä pakko maksaa? Ei myyjä voi päättää myyvänsä yli hintapyynnöllä missään tilanteessa täällä foorumilla ainakin nykyisten sääntöjen mukaan.

Sitten tekisi mieli herättää kysymystä, että olisiko sääntöihin mahdollisuus lisätä näitä tarjouksia YV:llä-keikkoja, varsinkin jos kyse HP:sta? Jokin vaikka että jos hintapyyntö on ketjussa, on kyseiselle myytävä, niin ei tule näitä yksäri "lähetin viestin ennen sinua"-mankeleita. Vaikeahan tuota itse tarjouksille ylläpitää sääntöjä, mutta HP:n kannalta tilanne olisi aika selkeä. Tämähän siis pätisi vain, kun on kyse missä monta ostajaa samaan aikaan laittamassa hintapyyntö tarjouksia. Omia mietteitä vaan, jolla yritän herättää keskustelua :).
 

Signa

▯sᴍᴀʟʟ ᴘᴄ – BIG RADIATOR ⊞
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
2 843
Tässä myydään saapumatonta tuotetta +50€ hinnalla mitä tuote on ilmoitettuna ostopäivänä maksanut, eikö tosiaan riko sääntöjä?
Kyllä, hinnan tulee lähtökohtaisesti olla halvempi kuin ostohinta sekä myyntihetkellä markkinoilla vallitseva hinta. Ei ole tarkoitus, että kauppa-alueella koitetaan hyödyntää mitään porsaanreikiä ja ylläpito puuttuu tarvittaessa tapauskohtaisesti raporttien kautta, jos jotain epäselvyyksiä syntyy.

"Hintapyyntö tulee olla alle uuden tuotteen hinnan, koska kauppa-alue on tarkoitettu ensisijaisesti käytetyn tavaran myymiseen" ja lisäksi säännöissä kielletään myös "tarjoustuotteiden myyminen voitontekotarkoituksessa".
Edit: Säännöissä ei siis lue sanatarkasti, että "tarjoustuotteiden myyminen voitontekotarkoituksessa" olisi kiellettyä, joten sen voisi mielestäni sinne lisätä
 

Liitteet

Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 752
Edit: Säännöissä ei siis lue sanatarkasti, että "tarjoustuotteiden myyminen voitontekotarkoituksessa" olisi kiellettyä, joten sen voisi mielestäni sinne lisätä
Sääntöjä päivitetty tai ennemminkin alla oleva sääntökohta poistettu sen johdosta, että sen tulkinta on mennyt suorastaan älyttömyyksiin.

- Tarjous-, hintavirhe- ja erikoistuotteiden myyminen voitontekotarkoituksessa on kielletty

Jatkossa ainoa hintaa koskeva sääntö on se, että myytävän tuotteen hinta on alhaisempi kuin uuden tuotteen hinta myyntihetkellä ja hinnan voi tarkistaa esim. Hinta.fi.

Tarjous- ja hintavirhetuotteiden kohdalla jätä tarjoamatta/ostamatta, niin kysynnän ja tarjonnan laki hoitaa homman. Hinnasta valittaminen on edelleen kielletty.
Nykyään saa myydä tarjoustuotteita ostohintaa kalliimmalla.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
443

Gobi

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 691
Olen laittanut selkeästi ilmoitukseen "Nouto / Toimitus pk-seudulla sovittaessa" enkä maininnut tuossa postia.

Alle tosin mainitsin jos ei noudolla mene, niin sitten postilla. HP nouto tuli joten pahoittelut ja onnea kortin etsintään :kippis:
Jees, kuten mainitsin uusi case. Itselle en käytettyä ostaisi, olisi mennyt lähipiiriin. :thumbsup:
 
Liittynyt
26.08.2017
Viestejä
1 273
Olisiko mahdollista luoda jossei suoraan mitään sääntöä, niin ainakin vahva suositus myyjien ilmoittaa millä hinnalla tuote lopulta meni kaupaksi? Tekisi helpommaksi tuotteiden markkinahinnan seuraamista niin osaisi myyjänä suoraan hinnoitella ja ostajana tietää mitä tarjota.
 
Liittynyt
12.05.2019
Viestejä
1 249
Olisiko mahdollista luoda jossei suoraan mitään sääntöä, niin ainakin vahva suositus myyjien ilmoittaa millä hinnalla tuote lopulta meni kaupaksi? Tekisi helpommaksi tuotteiden markkinahinnan seuraamista niin osaisi myyjänä suoraan hinnoitella ja ostajana tietää mitä tarjota.
"- Kun olet myynyt tuotteet, kerro siitä viiveettä ilmoituksessa, muokkaa otsikon etuliitteeksi Myyty, säilytä alkuperäinen myynti-ilmoitus ja ilmoita vielä, millä hinnalla tuote myytiin"

Kyllähän se säännöistä jo nykyäänkin löytyy, mutta suurin osa käyttäjistä näkee huomattavasti helpompana muuttaa vain tuon etuliitteen myydyksi, jos edes sitäkään vähää. :tdown:

Itse pyrin aina jos/kun on vain mahdollista niin ilmoittamaan lopullisen hinnan posteilla tai ilman juurikin tästä syystä, että olisi huomattavasti helpompaa seuraaville sitten pohtia, että mikä voisi mahdollisesti olla HP:na.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
169
Jaa, oikeastaan ei jaksa. Tuskin järkevää vastausta edes tulisi
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
1 575
Jaa, oikeastaan ei jaksa. Tuskin järkevää vastausta edes tulisi
Jos tuotetta yrität voittotarkoituksella myydä, joka on kiellettyä, missä muut yrittävät ottaa mahdollisimman vähän tappiota korteistaan, josta ovat todennäköisesti maksaneet enemmän (tosin tämä ei ole todistettavissa, mutta ostohinta kaupasta ko. kortilla ei ole voinut olla myyntihinnan alapuolella). Kauppa käy kysynnän ja tarjonnan periaatteilla, jos 2070 super kortin hintapyynti 430e ja oikeasti myyty 400e niin joku on tietoisesti kyseisen kortin tuolla 400e ostanut oletettavasti ostajan tietävän uusista korteista, kun täällä foorumilla käy. Ylläpidon nyt ihmisten tietämättömyyttä tarvitse suojella, jos on tullut uudempaa tavaraa myyntiin. Tuo sinun "törkeä trokaaminen" ei toimi jos 430€ korttia ei koskaan kyseisellä hinnalla ole uutena kaupasta saanut, niin :confused: :confused:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
169
-
Jos tuotetta yrität voittotarkoituksella myydä, joka on kiellettyä, missä muut yrittävät ottaa mahdollisimman vähän tappiota korteistaan, josta ovat todennäköisesti maksaneet enemmän (tosin tämä ei ole todistettavissa, mutta ostohinta kaupasta ko. kortilla ei ole voinut olla myyntihinnan alapuolella). Kauppa käy kysynnän ja tarjonnan periaatteilla, jos 2070 super kortin hintapyynti 430e ja oikeasti myyty 400e niin joku on tietoisesti kyseisen kortin tuolla 400e ostanut oletettavasti ostajan tietävän uusista korteista, kun täällä foorumilla käy. Ylläpidon nyt ihmisten tietämättömyyttä tarvitse suojella, jos on tullut uudempaa tavaraa myyntiin. Tuo sinun "törkeä trokaaminen" ei toimi jos 430€ korttia ei koskaan kyseisellä hinnalla ole uutena kaupasta saanut, niin :confused: :confused:
Tuota voi käännellä kukin miten haluaa. Käsittääkseni se että koitetaan saada mahdollisimman vähän tappioo menee mulla samaan kastiin kun katsoo missä markkinat ovat. Tämä nyt vain minun mielipiteeni ja ilmeisesti moni ajattelee toisin.

Edit. Tässä en syytä foorumia. vaan foorumin käyttäjiä. Ilman käyttäjiä täällä ei olisi mitään ja käyttäjät muokkaavat tätä omanlaisekseen. Sen vain nyt opin, ehkä jälkijunassa mut osta muualta, ja myy täällä. Täällä saa vanhoista tuotteista priimahintaa ja se on täysin ok.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
1 575
-

Tuota voi käännellä kukin miten haluaa. Käsittääkseni se että koitetaan saada mahdollisimman vähän tappioo menee mulla samaan kastiin kun katsoo missä markkinat ovat. Tämä nyt vain minun mielipiteeni ja ilmeisesti moni ajattelee toisin.

Edit. Tässä en syytä foorumia. vaan foorumin käyttäjiä. Ilman käyttäjiä täällä ei olisi mitään ja käyttäjät muokkaavat tätä omanlaisekseen. Sen vain nyt opin, ehkä jälkijunassa mut osta muualta, ja myy täällä. Täällä saa vanhoista tuotteista priimahintaa ja se on täysin ok.
Näen kyllä tuon pointin että just torista/outletista pystyy pilkkahintaan ostelemaan just jotain 2070 malleja halvalla, kun ei kaikki sieltä uskalla ostaa postilla yms. Mutta tuon moderointi olisi aivan liian vaikeata, että mistä myyjä on oikeasti tuotteen hankkinut.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 062
Siis mitä väliä sillä on mihin hintaan myyjä sen tuotteen ostanut? Entä jos myyjä voitti sen arvonnassa, eikö hän silloin saisi myydä tuotetta markkinahinnalla, vaan se pitäisi lahjoittaa ilmaiseksi?

Myyjä asettaa haluamansa hintapyynnön ja ostaja voi ostaa joko pyyntihinnalla tai tarjota ostavansa halvemmalla, ja myyjä joko hyväksyy tai on hyväksymättä tarjousta.

Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää ja miksi tästä tarvitsee jauhaa?
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
1 575
Siis mitä väliä sillä on mihin hintaan myyjä sen tuotteen ostanut? Entä jos myyjä voitti sen arvonnassa, eikö hän silloin saisi myydä tuotetta markkinahinnalla, vaan se pitäisi lahjoittaa ilmaiseksi?

Myyjä asettaa haluamansa hintapyynnön ja ostaja voi ostaa joko pyyntihinnalla tai tarjota ostavansa halvemmalla, ja myyjä joko hyväksyy tai on hyväksymättä tarjousta.

Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää ja miksi tästä tarvitsee jauhaa?
Kun ko. henkilö on yrittänyt myydä 6900 XT:tä foorumilla 200€ ostohintansa yli, joka on selkeää trokausta, niin hän vain mietti että miksi hänen trokausyrityksensä saa moitteita vaikka monet vanhoja kortteja myyvät saattavat trokata myös
 

Timo 2

Premium-jäsen
Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 062
Kun ko. henkilö on yrittänyt myydä 6900 XT:tä foorumilla 200€ ostohintansa yli, joka on selkeää trokausta, niin hän vain mietti että miksi hänen trokausyrityksensä saa moitteita vaikka monet vanhoja kortteja myyvät saattavat trokata myös
Kun markkinatilanne on mitä on, niin minun kanta on että siitä vaan, lycka till.
Ainoastaan vain se merkitsee että ei tule ilmoitustulvaa, eikä ilmoitusta nosteta useammin kuin kerran 72 tunnissa.

Ps. Miksi halvat Windows lisenssien myynti kiellettiin? Itse en näe siihen perusteita, korkeintaan lisäsääntö että nosto max kerran viikkoon ja ostoilmoitukset YV:llä
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 740
Ne halvat windows-lisenssit ei ole ihan kosher käyttöehtojen ynnä muiden kannalta. Juu juu, ei päde täällä ja mitään ei tapahdu jne. jne. mutta ymmärrän kyllä jos ei tuollaista "rajoilla" olevaa toimintaa tänne haluta. Tai näin olen käsittänyt.

Trokaamisen kiellossa on käsittääkseni ihan se ajatus, että näin tavallisena ser-jätteen loppukäyttäjänä on melko perseestä kun trokarit ostavat alet ja uutuudet loppuun saadakseen myydä ne kalliimmalla eteenpäin. Se ei tee myöskään käytettyjen markkinoille oikein hyvää jos hintoja nostatetaan turhaan. Tätä toki on vaikea nähdä, kun keskittyy tuijottamaan omaan peräreikäänsä.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 062
Trokaamisen kiellossa on käsittääkseni ihan se ajatus, että näin tavallisena ser-jätteen loppukäyttäjänä on melko perseestä kun trokarit ostavat alet ja uutuudet loppuun saadakseen myydä ne kalliimmalla eteenpäin. Se ei tee myöskään käytettyjen markkinoille oikein hyvää jos hintoja nostatetaan turhaan. Tätä toki on vaikea nähdä, kun keskittyy tuijottamaan omaan peräreikäänsä.
Joo eihän se ole kivaa jos ei mistään saa normihinnalla tuotteita, mutta so what?
Aina on paikka, jossa trokarit voivat yritää myydä kalliimmalla. Lisäksi jokainen voi itse vaikuttaa sillä että kieltäytyy ostamasta kalliimmalla, ja jälleemyyjät voivat estää useamman kuin yhden kappaleen ostamisen.

Tämä on vähän sama asia kuin että valmistaja nostaa myyntihintaa aina uusien mallien julkaisun yhteydessä. Onhan se kuluttajan kannalta todella ikävää, mutta se on vähän voi voi. Kysynnän ja tarjonnan laki asettaa hinnat oikeaksi, ja jos ei hinnasta pidä, niin osta myöhemmin, kun hinta on laskenut. Uusi näytönohjain ei ole välttämättömyys, toisin kuin elintarvikkeet.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
443
Se on kysyntä ja tarjonta mikä pitkälle määrittää käytettyjen osien hinnan. Tällä hetkellä on kova kysyntä näytönohjaimista ja prosessoreista, ihmiset ovat valmiita maksamaan osista enemmän ja tämän ovat myyjät täällä huomanneet, sen takia myydään vähän kalliimmalla kun halutaan siitä omasta osasta mahdollisimman hyvä hinta.

Kuukauden tai parin päästä voi tilanne olla ihan eri ja hinnat menevät alas päin koska kenelläkään ei ole tarvetta osille, niin myyjät tiputtavat hintojaan jotta saisivat osansa myytyä. Näin se vaan menee joka puolella maailmaa, se on sellaista vuoristorataa ylös ja alas.

Omasta mielestäni käytettyjen näytönohjaimien hintoja on vaikea arvioida mikä on trokausta ja mikä ei, esim nvidian 1000 tai 2000 sarjaa on vaikea vertailla hintaa kaupan hyllyltä, tämän takia moni suhteuttaa hinnan 3000 sarjan hintojen mukaan eli miten kortin teho vertautuu 3000 sarjan korttiin ja määrittää hinnan sen mukaan. Ja totuus on kuitenkin se että 3000 sarjan korttien saatavuus menee pitkälle ensi vuoteen ennen kuin näitä aletaan kunnolla saamaan markkinoille.

Se että joku tietämättömyyttään myy esim Torissa tai Huuto.net osan halvalla, ostaja saa tämän halvalla ja laittaa tänne kalliimmalla myyntiin, niin on mielestäni ihan ok niin kauan kuin hintataso on tämän foorumin mukainen. En näe siinä mitään väärää että esim joku Torissa myy näytönohjaimen 200e vaikka arvo olisi jossain 300e tietämillä, joku ostaa tämän 200e ja laittaa tänne myyntiin 300e. Ei täällä myyjää voi rankaista siitä jos hän on napannut "hyvä diilin" jossain muualla ja haluaa saada siitä vähän voittoa, huom kunhan hinta on foorumin tason mukainen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
169
Siis mitä väliä sillä on mihin hintaan myyjä sen tuotteen ostanut? Entä jos myyjä voitti sen arvonnassa, eikö hän silloin saisi myydä tuotetta markkinahinnalla, vaan se pitäisi lahjoittaa ilmaiseksi?

Myyjä asettaa haluamansa hintapyynnön ja ostaja voi ostaa joko pyyntihinnalla tai tarjota ostavansa halvemmalla, ja myyjä joko hyväksyy tai on hyväksymättä tarjousta.

Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää ja miksi tästä tarvitsee jauhaa?
Juuri tästä halusin herättää hiukan keskustelua, en oikeastaan mitään muuta. Oma viestini oli aivan liian pitkä ja tajunnanvirtaa ja siksi sen editoin pois mutta silti ei se kai poistanut sitä että on hyvä keskustella avoimesti siitä että miksi myyjät toimii miten toimii.

Ymmärrän täysin että on mahdotonta seurata käytettyjen tuotteiden markkinahintoja ja se mitä myyjät niistä pyytävät, ymmärrän sen myöskin ihan täysin että räikeästi uusien tuotteiden hinnoilla voitontekeminen on kielletty. Ne ovat tämän foorumin sääntöjä, ja niin alas en vajoa kun osa repii mukaan että mutku laki sanoo näin nii voi tehdä voittoa. Laki on täysin eri juttu kuin tälläisen foorumin säännöt ja se on selvää ainakin minulle. Tottakai halusin tehdä omasta voittoa ja käyttää markkinatilannetta hyväkseni, kun tänä syksynä on uusia osia kaivannut niin olen itse törmännyt trokareihin myös ja niiltä ei voi välttyä. Se ottaa kupoliin, mutta ymmärrän tilanne on nyt tämä mikä on, niin minkäs sille myöskään voi.
Jutussani käytin esimerkkiä, että minua katsotaan kuin syöpää jos koitan tehdä uudesta 200e voittoa, mut käytettyjen osalta kukaan ei puutu siihen että tehdään se joku 200e voittoa. Kun tosiaan markkinoita seuraamalla huomaa ja juurikin kun vertaa uusien korttien tehoja ja hintoja niin vanhoista pyydetään aivan poskettomia summia.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 062
Juuri tästä halusin herättää hiukan keskustelua, en oikeastaan mitään muuta. Oma viestini oli aivan liian pitkä ja tajunnanvirtaa ja siksi sen editoin pois mutta silti ei se kai poistanut sitä että on hyvä keskustella avoimesti siitä että miksi myyjät toimii miten toimii.

Ymmärrän täysin että on mahdotonta seurata käytettyjen tuotteiden markkinahintoja ja se mitä myyjät niistä pyytävät, ymmärrän sen myöskin ihan täysin että räikeästi uusien tuotteiden hinnoilla voitontekeminen on kielletty. Ne ovat tämän foorumin sääntöjä, ja niin alas en vajoa kun osa repii mukaan että mutku laki sanoo näin nii voi tehdä voittoa. Laki on täysin eri juttu kuin tälläisen foorumin säännöt ja se on selvää ainakin minulle. Tottakai halusin tehdä omasta voittoa ja käyttää markkinatilannetta hyväkseni, kun tänä syksynä on uusia osia kaivannut niin olen itse törmännyt trokareihin myös ja niiltä ei voi välttyä. Se ottaa kupoliin, mutta ymmärrän tilanne on nyt tämä mikä on, niin minkäs sille myöskään voi.
Jutussani käytin esimerkkiä, että minua katsotaan kuin syöpää jos koitan tehdä uudesta 200e voittoa, mut käytettyjen osalta kukaan ei puutu siihen että tehdään se joku 200e voittoa. Kun tosiaan markkinoita seuraamalla huomaa ja juurikin kun vertaa uusien korttien tehoja ja hintoja niin vanhoista pyydetään aivan poskettomia summia.
Minun mielestä voit vapaasti pyytää juuri sen verran siitä näytönohjaimesta, kuin haluat, ei voisi vähempää kiinnostaa. Jos myytävä tuote on liian kallis, ei se mene kaupaksi, ja se ei ole kenenkään muun ongelma kuin sinun. Jos myytävä tuote kiinnostaisi minua, enkä haluaisi maksaa pyyntihintaa, niin tekisin tarjouksen, jota todennäköisesti perustelisin, miksi tarjoamani hinta on reilu, ja sinä joko hyväksyt tarjoukseni, tai sitten et hyväksy.

Joten mielestäni sinun toiminnasta valitetaan ihan turhaan.
 

Signa

▯sᴍᴀʟʟ ᴘᴄ – BIG RADIATOR ⊞
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
2 843
Tottakai halusin tehdä omasta voittoa ja käyttää markkinatilannetta hyväkseni, kun tänä syksynä on uusia osia kaivannut niin olen itse törmännyt trokareihin myös ja niiltä ei voi välttyä. Se ottaa kupoliin, mutta ymmärrän tilanne on nyt tämä mikä on, niin minkäs sille myöskään voi.
Myönnät, että trokarit ottaa kupoliin, mutta et silti tuntenut huonoa omaatuntoa siinä vaiheessa kun olit itse siihen "syyllistymässä"?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
169
Myönnät, että trokarit ottaa kupoliin, mutta et silti tuntenut huonoa omaatuntoa siinä vaiheessa kun olit itse siihen "syyllistymässä"?
Markkinat nyt vain toimivat niin, ja jos se tuntuu pahalta niin ei sitten osta mitään. Myönnän että olen ostellut muutamia osia kalliimmalla kuin uuden hinta on ja tilanne on se että mikäli haluan niin joudun maksamaan. Ei minun toiminta ole mitenkää kostoa että kun itse maksoin enempi nii haluan että muutkin maksaa. Näin se nyt vain valitettavasti menee. En menetä yöunia nyt yhtään sen takia että koitan saada jostain näyttiksestä enempi kuin itse maksan siitä. Täysin samaa tuntuvat täällä tekevän ne jotka myyvät käytettyjä.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
443
Jutussani käytin esimerkkiä, että minua katsotaan kuin syöpää jos koitan tehdä uudesta 200e voittoa, mut käytettyjen osalta kukaan ei puutu siihen että tehdään se joku 200e voittoa.
Onneksi on muita myyntialustoja kuin tämä Io-tech, säännöissä tosiaan mainitaan "Hintapyyntö tulee olla alle uuden tuotteen hinnan " mutta tähän ylläpito on ohjeistanut näiden uusien korttien osalta niin, että voi myydä siihen hintaan kuin itse on kaupasta kortista maksanut. Eli jos olet kortistasi maksanut 600e ja hinta.fi näyttää hintaa 500e halvimmalle, niin ei sinun tarvitse kortista pyytää tuota 500e vaan sen 600e mitä olet siitä itse maksanut. Ja tämä johtuu juurikin tilanteesta mikä nyt vallitsee näytönohjainten osalta kun saatavuus on huono.

Se että jos pyydät täällä kortistasi 800e on vastoin foorumin sääntöjä ja totta kai siitä tulee kitinää, onhan tämä sanomattakin selvää. Itse henk.koht. en nää siinä väärää että laitat 600e korttisi Toriin myyntiin 800e. Jos jollakin on tälle niin kova tarve, että haluaa tuohon hintaan ostaa, niin molemmat ovat tyytyväisiä. Ja tämäkin johtuu tilanteesta mikä on, ei tämä sama onnistu enää vaikka puolen vuoden päästä.

Mutta kyllä siinäkin tietysti menee rajansa kuinka paljon se trokaaminen on, se että vaikka 500 euron PS5 pyydetään 1000e on jo aika räikeetä kusetusta eikä kenelläkään pitäisi olla noin kova tarve laitteelle, että sitä tuohon hintaan tarvitsisi (tai sitten on hemmetisti ylimääräistä rahaa). Mutta kuitenkin tuohon hintaan niitä on myyty... Trokaaminen on hyödyllistä niin kauan kuin ihmiset suostuvat maksamaan tällaisia älyttömiä hintoja laitteista. Jos ihmiset eivät näitä ostaisi, niin ei myöskään olisi trokaamista. Trokaaminen on vähän sellainen paha miltä ei tällä hetkellä voi välttyä.
 

Griffin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 136
Tänne voisi lisätä myyntitavaksi huutokaupan:
- Tarjoukset vain ja ainoastaan ketjuun.
- Ilmoituksessa aloitushinta ja sulkeutumisaika.
Osaisiko foorumi softa pistää threadin lukkoon, kun myyntiaika kuluu umpeen?
Ostohinnan tulisi olla sitova sekä myyjän, että ostajan puolelta.
Otsikossa olisi "huutokauppa" tagi ja sulkeutumisaika.
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
1 575
Tänne voisi lisätä myyntitavaksi huutokaupan:
- Tarjoukset vain ja ainoastaan ketjuun.
- Ilmoituksessa aloitushinta ja sulkeutumisaika.
Osaisiko foorumi softa pistää threadin lukkoon, kun myyntiaika kuluu umpeen?
Ostohinnan tulisi olla sitova sekä myyjän, että ostajan puolelta.
Otsikossa olisi "huutokauppa" tagi ja sulkeutumisaika.
En itse lainkaan pidä huutokaupasta ideana, kun siinä sitten ostaja joutuu vartoomaan tavaraa pidempään kuin ois tarvis, lisäksi kukaan myyjä lopulta huutokauppaa haluaisi tehdä kun sitova viimeiseen hintaan missä taas nykyään voi pitää loputonta huutokauppaa, kunhan hintapyyntö on itselleen mielekäs
 

Juhalius

Yhteistyökumppani
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 203
Tuo huutokauppahan oli sallittua 'wanhan ajan murossa' ja sille oli todella monta hyvää syytä miksi Sampsa sen siellä kielsi ja hyvä niin :).. Ja onhan nää täälläkin aika huutokauppoja usein kun myyjät pyytää uuden hintaa ja sit huudellaan tarjouksia :)
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
1 216
Vähän olen nyt pihalla, että mitä saan pyytää 3080 Ventuksesta. Onkos se maksimissaan se hinta mitä olen itse maksanut, vai millä hinnalla sitä myydään uutena? Eli kortista olen itse maksanut 799€, mutta uusien keskihinta on 850€ ja kallein uusi on 879€. Eli saanko pyytää kortista 798€, 849€ vai 878€?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 752
Vähän olen nyt pihalla, että mitä saan pyytää 3080 Ventuksesta. Onkos se maksimissaan se hinta mitä olen itse maksanut, vai millä hinnalla sitä myydään uutena? Eli kortista olen itse maksanut 799€, mutta uusien keskihinta on 850€ ja kallein uusi on 879€. Eli saanko pyytää kortista 798€, 849€ vai 878€?
Alle uuden tuotteen hinta, eli 878,99e.
 
Liittynyt
19.09.2019
Viestejä
261
Meneekös YV:llä huudetut HP:T Ilmoitukseen huudeltujen HP:N edelle? Olin ensimmäinen kuka huusi HP:N tuotteeseen 5min julkaisusta, mutta joku oli YV:llä kuulemma kerennyt ensin?
 

Mop

Liittynyt
30.07.2017
Viestejä
459
Meneekös YV:llä huudetut HP:T Ilmoitukseen huudeltujen HP:N edelle? Olin ensimmäinen kuka huusi HP:N tuotteeseen 5min julkaisusta, mutta joku oli YV:llä kuulemma kerennyt ensin?
Tuote on myytävä ensimmäiselle hintapyynnön tarjonneelle ostajalle. Kiistatilanteissa ensimmäinen tarjous on pystyttävä tarvittaessa todentamaan ylläpidon jäsenelle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 444
Pidempään jo ihmetellyt koko YV kaupankäyntiä. Ihan rehellisesti pakko kysyä, mitä lisäarvoa se tuo kaupankäyntiin? Tuntuu usein lähinnä tekevän myyntiketjuista sekavampia, kun tarjoukset ja relevantit kysymykset tuotteesta eivät ole näkyvissä kaikille. En ainakaan itse ole koskaan törmännyt tilanteeseen, missä en voisi esittää tarjoustani tai kysymystäni tuotteesta siellä ketjussa.
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
1 575
Pidempään jo ihmetellyt koko YV kaupankäyntiä. Ihan rehellisesti pakko kysyä, mitä lisäarvoa se tuo kaupankäyntiin? Tuntuu usein lähinnä tekevän myyntiketjuista sekavampia, kun tarjoukset ja relevantit kysymykset tuotteesta eivät ole näkyvissä kaikille. En ainakaan itse ole koskaan törmännyt tilanteeseen, missä en voisi esittää tarjoustani tai kysymystäni tuotteesta siellä ketjussa.
Varmaan joko yksityisyydentarve(minulle vähän :confused: ) että ei halua muiden ihmisten tietävän ostoksista, mikä on hyvin hämmentävää minusta tai sitten tarjouksiin liittyen että ei tulisi kilpailua, kun ketjuun kirjoittelu nostaa ketjun ylös ja herättää täten enemmän huomiota.
Omasta mielestä hp:n tarjonta olisi aina pakollisesti ketjussa, eikä yksäreillä, niin säästyttäisiin kaikilta "minä sanoin ensin" kiistatilanteilta :think:
 
Liittynyt
19.09.2019
Viestejä
261
Omasta mielestä hp:n tarjonta olisi aina pakollisesti ketjussa, eikä yksäreillä, niin säästyttäisiin kaikilta "minä sanoin ensin" kiistatilanteilta :think:
Täähän se olis. Tarjouksen teon toki ymmärän YV:n kautta, jos ei haluta "kilpailua" omalle tarjoukselle.
 
Liittynyt
19.05.2020
Viestejä
898
Olen pari kertaa nähnyt hupitarjouksista tulleen huomautuksen. Joten ajattelin, että teen raportin sellaisesta. 300 euron hintapyyntiin, tuli 100 euron tarjous. En ketjussa kyseenalaistanut, kun ohje on, että ylläpidolle raportti. Voi toki olla jonkun mielestä oikea tarjous, mutta omaan silmään näytti pelleilyltä. Moden vastaus "Myyjä osaa varmasti hylätä tarjouksen jos näkee tarpeettoman alhaiseksi". Eli olenko ymmärtänyt väärin ja höpötarjoukset ei olekkaan niin sanotusti "pelleilyä"?
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
1 575
Olen pari kertaa nähnyt hupitarjouksista tulleen huomautuksen. Joten ajattelin, että teen raportin sellaisesta. 300 euron hintapyyntiin, tuli 100 euron tarjous. En ketjussa kyseenalaistanut, kun ohje on, että ylläpidolle raportti. Voi toki olla jonkun mielestä oikea tarjous, mutta omaan silmään näytti pelleilyltä. Moden vastaus "Myyjä osaa varmasti hylätä tarjouksen jos näkee tarpeettoman alhaiseksi". Eli olenko ymmärtänyt väärin ja höpötarjoukset ei olekkaan niin sanotusti "pelleilyä"?
No riippuen mikä tuote niin ei tuo ehkä aivan ylitsepääsemätön hupihuutelu ole, kaveri tod näk on valmis sen sillä 100€ valmis ostamaan, jos ei muuta viestissä laittanut. Modet varmaan ihmisiä kanssa ja raportteja käsittelevät hieman eri ilmaisuilla. Riippuen tuotteesta 100€ 300 hp:sta ei minusta mikään hupihuutelu ole jos ei muuta trollailua tehdä, vaan ihan tarjous. Toinen asia jos vaikka heitetään huulta ja tarjotaan 10€
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
120
@Juha Kokkonen Oon huomannut että hinnoista on aiemminkin ollut polemiikkia ja jaeltu penaalia. Tarkoittaako nuo säännöt, että hinnan pitää olla edullisempi kuin ostopaikasta sillä hetkellä vai verrataanko intternetin halvimpaan?
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 379
@Juha Kokkonen Oon huomannut että hinnoista on aiemminkin ollut polemiikkia ja jaeltu penaalia. Tarkoittaako nuo säännöt, että hinnan pitää olla edullisempi kuin ostopaikasta sillä hetkellä vai verrataanko intternetin halvimpaan?
Säännöt: "Hintapyyntö tulee olla alle uuden tuotteen hinnan, koska kauppa-alue on tarkoitettu ensisijaisesti käytetyn tavaran myymiseen (tarkista uuden nykyhinta esim. hinta.fi)"

Tämän hetken halvin hinta, trokaamista ei myöskään katsota hyvällä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 042
Laitan nyt tännekin, kun moderaattorien mielestä tämä ilmoitus ei riko sääntöjä:

Mielestäni se rikkoo sitä 72h uppimissääntöä.

Käyttäjällä on jo toinen ilmoitus "Ostetaan näytönohjaimia", joka oli ~48h vanha kun tuo ilmoitus tehtiin:

Nyt hän vain teki toisen ilmoituksen , kun piti saada näytönohjain "nopeasti".

Mielestäni tämä on edelleen sääntörikkomus, niin valitan tästä nyt julkisesti. Missä olen väärässä?

"Ylläpito on käsitellyt raporttisi: Viesti keskustelussa 'Ostetaan - Näytönohjain noudolla nopeasti (1-2kpl) (Siilinjärvi, Vuorela)' - en näe tässä mitään sääntörikkomusta tai suoranaista puuttumisen tarvetta "
 
Liittynyt
25.01.2020
Viestejä
2 159
Laitan nyt tännekin, kun moderaattorien mielestä tämä ilmoitus ei riko sääntöjä:

Mielestäni se rikkoo sitä 72h uppimissääntöä.

Käyttäjällä on jo toinen ilmoitus "Ostetaan näytönohjaimia", joka oli ~48h vanha kun tuo ilmoitus tehtiin:

Nyt hän vain teki toisen ilmoituksen , kun piti saada näytönohjain "nopeasti".

Mielestäni tämä on edelleen sääntörikkomus, niin valitan tästä nyt julkisesti. Missä olen väärässä?

"Ylläpito on käsitellyt raporttisi: Viesti keskustelussa 'Ostetaan - Näytönohjain noudolla nopeasti (1-2kpl) (Siilinjärvi, Vuorela)' - en näe tässä mitään sääntörikkomusta tai suoranaista puuttumisen tarvetta "
Ilmoituksen voi poistaa, ei todellakaan ollut tarkoitus rikkoa sääntöjä, jos se on sääntöjen vastainen. Ei tullut tuo edes mieleenkään. Oli vain tarkoitus saada nopeasti mutta ymmärrän kyllä mitä tarkoitat:)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 042
Ilmoituksen voi poistaa, ei todellakaan ollut tarkoitus rikkoa sääntöjä, jos se on sääntöjen vastainen. Ei tullut tuo edes mieleenkään. Oli vain tarkoitus saada nopeasti mutta ymmärrän kyllä mitä tarkoitat:)
Eipä tässä mitään sinua vastaan ole, eikä tämä ollut ylläpidon mielestä edes puuttumisen arvoinen asia. Pitäisi varmaan saada se selkiytys sääntöihin, että onko tämä ok ja siksi kysyn nyt täällä.

Ymmärtäähän sen, että viikonloppuna on helpompi hakea, mutta olisin laittanut sinut odottamaan lauantaihin :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 076
Eikös noissa kaikissa neljässä ketjussa haeta käytännössä täysin samoja asioita, jotka voi mahduttaa (on jo) yhteen ketjuun, jota voi edelleen nostaa kolmen päivän välein. Vaikea nähdä, että yksityishenkilöllä olisi niin kova tarve löytää mitä tahansa komponentteja hyvin edullisella hinnalla, että kolmen päivän nostoväli muodostuisi haasteeksi, ellei tavaraa sitten kaupata esim. muilla kauppapaikoilla eteenpäin.

Jokaiselta jobbarilta jos tulee sama määrä ketjuja niin palsta on pika-pikaa lukukelvoton.




 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.01.2020
Viestejä
2 159
Eikös noissa kaikissa neljässä ketjussa haeta käytännössä täysin samoja asioita, jotka voi mahduttaa (on jo) yhteen ketjuun, jota voi edelleen nostaa kolmen päivän välein. Vaikea nähdä, että yksityishenkilöllä olisi niin kova tarve löytää mitä tahansa komponentteja hyvin edullisella hinnalla, että kolmen päivän nostoväli muodostuisi haasteeksi, ellei tavaraa sitten kaupata esim. muilla kauppapaikoilla eteenpäin.

Jokaiselta jobbarilta jos tulee sama määrä ketjuja niin palsta on pika-pikaa lukukelvoton.




Kiitos huomautuksesta, teen kokonaan uuden yhden ketjun klo 15.06 kun ylläpito sotki ne kokonaan yhdeksi jossa ei ole mitään järkeä:)
 
Liittynyt
25.01.2020
Viestejä
2 159
Onko tämä siis sääntö, että saa olla yksi ostoilmoitus koska palstalta löytyy monia joilla on ainakin kaksi ostoilmoitusta, ja ne saa tiivistettyä yhteen?
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
1 575
Onko tämä siis sääntö, että saa olla yksi ostoilmoitus koska palstalta löytyy monia joilla on ainakin kaksi ostoilmoitusta, ja ne saa tiivistettyä yhteen?
Ei varmaan mutta voisi hyvinkin olla :tup:. Varmaan sun tilanteessa kun kirjaimellisesti samoja tuotteita haet eri ilmoissa niin ei sallittua veikkaisin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 552
Viestejä
4 194 635
Jäsenet
70 751
Uusin jäsen
Seilaaja

Hinta.fi

Ylös Bottom