Case "Pölyinen Rusina" (Ryzen 5 2600) siirtyy seuraavaan vaiheeseen!
Kuluttajariitalautakunta on ratkaissut asian asiakkaan eduksi:
Suomessa ei siis voi yksipuolisesti sanella "vastaanottovahvistuksia" ja "tilaussopimuksia" tms erikseen. Jos tuote on maksettu, on kauppa syntynyt ja sitä hintaa pitää kunnioittaa. Koko keissi ratkottiin tämän asian ympärillä, alennusprosenttiin tai hintavirheeseen ei puututtu, koska Dustin ei ollut käyttänyt näitä argumentteja asioidessaan kuluttajaviranomaisen kanssa.
Sitte vaan ostohousut jalkaan ja kaupoille!
Edit: Pikku recappi: vuosi sitten minä moni muu foorumilainen osti Dustinista Ryzen 5 2600 -prosessorin hyvällä alennushinnalla (38% alle amatsonin, 50% alle lähimmän kotimaisen). Dustin perui kaupat vedoten hintavirheeseen. Moni meistä asioi kuluttajaneuvonnan kanssa ja tämän jälkeen Dustin vetosi omiin ehtoihinsa, joissa aluksi lähetetään vain "tilauksen vastaanottovahvistus" ja sopimus syntyy vasta myöhemmin. Kuluttajariitalautakunnan päätös kesti karvan yli vuoden eikä toki ole sitova.
Kuluttajariitalautakunta on ratkaissut asian asiakkaan eduksi:
Kuluttajansuojalain 3 luvun 4 §:n mukaan, jos sopimuksen ehto on laadittu etukäteen ilman, että kuluttaja on voinut vaikuttaa sen sisältöön, ja ehdon merkityksestä syntyy epätietoisuutta, ehtoa on tulkittava kuluttajan hyväksi. Myyjäliike ei myöskään voi omilla sopimusehdoillaan heikentää kuluttajan laissa säädettyä asemaa. Edellä mainituilla perusteilla lautakunta katsoo, että sopimus on syntynyt, kun asiakas on tilannut ja maksanut tuotteen. Myyjäliike on näin ollen sidottu sopimukseen kyseisen tuotteen tilaamisesta ja velvollinen toimittamaan tuotteen asiakkaalle sovittuun 77,29 euron hintaan.
Suomessa ei siis voi yksipuolisesti sanella "vastaanottovahvistuksia" ja "tilaussopimuksia" tms erikseen. Jos tuote on maksettu, on kauppa syntynyt ja sitä hintaa pitää kunnioittaa. Koko keissi ratkottiin tämän asian ympärillä, alennusprosenttiin tai hintavirheeseen ei puututtu, koska Dustin ei ollut käyttänyt näitä argumentteja asioidessaan kuluttajaviranomaisen kanssa.
Sitte vaan ostohousut jalkaan ja kaupoille!
Edit: Pikku recappi: vuosi sitten minä moni muu foorumilainen osti Dustinista Ryzen 5 2600 -prosessorin hyvällä alennushinnalla (38% alle amatsonin, 50% alle lähimmän kotimaisen). Dustin perui kaupat vedoten hintavirheeseen. Moni meistä asioi kuluttajaneuvonnan kanssa ja tämän jälkeen Dustin vetosi omiin ehtoihinsa, joissa aluksi lähetetään vain "tilauksen vastaanottovahvistus" ja sopimus syntyy vasta myöhemmin. Kuluttajariitalautakunnan päätös kesti karvan yli vuoden eikä toki ole sitova.
Viimeksi muokattu: