• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä
    • Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan huolimatta jotkut yritykset jatkavat Venäjällä liiketoimintaa. Tälläisissä tapauksissa tarjousketjuissa voi kertaalleen linkittää tähän viestiketjuun ja jatkaa keskustelua aiheesta siellä.

Kaupankäynnin kiistatilanteet (hintavirheet, takuut, palautukset jne.)

ei ole ostettu lahjakortilla, maksoin silloin paypallin kautta kun oli silloin vielä ainakin mahdollista gigantissa. Tässä nyt oon reilun tunnin jonottanu kuluttaja neuvontaan. 20min voi kerralla jonottaa ja sitten aina pitää alusta aloittaa. Onneks on kesäloma niin on aikaa tapella näiden kanssa.
Kuluttaja-asiamiehelle soittoa vaan, ja jätät soittopyynnön.

E. Tee ensin kkv:n sivuilla olevan ohjeen mukaan reklamaatio Gigantille, uskoisin, että se riittää.
 
Operaattorin asiakassivuilla tuon voi yleensä poistaa väliaikaisesti jos haluaa. Puhelinnumeron näkyminen vastaanottajalle ei vaikuta siihen onko puhelinnumero listattuna numerohakemistoissa.
 
Soitto pyynnön jättäminen ei onnistu omasta puhelimesta kun on salainen numero, jos ei pääse läpi täytyy lainata jonkun muun puhelinta ja siitä jättää soittopyyntöä.
Ja eikö monessa palvelussa kysytä, että mihin numeroon haluat jättää soittopyynnön, ja sitten se ensisijaisesti luettelee sinun numerosi, mutta ainakin moni paikka tarjoaa "jos haluat jättää soittopyynnön johonkin toiseen numeroon, paina X ja naputtele numerot tai sitten jätä viesti äänimerkin jälkeen" tms.
 
Nyt tämä alkaa ehkä selviämään gigantin kanssa. Sain eilen jätettyä soittopyynnön toisesta puhelimesta kuluttaja asiamiehelle. Tosiaan siellä ei onnistu soittopyynnön jättäminen toiseen numeroon ja välillä ei voi jäättää soitto pyyntöä mistään numerosta jos siellä on paljon ruuhkaa. Kuluttaja asiamies soitti eilen takaisin ja sano että ei tarvitse noihin ehtoihin suostua. Käski tehdä vielä kirjallisen reklamaation sähköpostin kautta gigantille asiasta. Tänään puoli 9 aikaan gigantista soitettiin ja oli kanta muuttunutkin yön aikana täysin. Nyt lupasi tarjota vastaavilla tai paremmilla ominaisuuksilla olevia kuulokkeita tai kaupan perumista. Katsotaan nyt vielä laittoi soittopyynnön paikallisesta gigantista minulle että mihin päädytään. Tosiaan kuulemma ei voi noista 2 gigantista tarjota samoja kuulokkeita ei saanut tosin selkeää vastausta miksi. Toimintahan on suoraa vittuilua asiakasta kohti. Ei suostuta mihinkään ennen kuin ottaa kuluttaja asiamieheen yhteyttä. Ilmeisesti suurin osa ei jaksa näistä valittaa ja menee nämä gigantin vaihtoehdot läpi ja sitä kokeillaan kaikille.
 
Nyt tämä alkaa ehkä selviämään gigantin kanssa. Sain eilen jätettyä soittopyynnön toisesta puhelimesta kuluttaja asiamiehelle. Tosiaan siellä ei onnistu soittopyynnön jättäminen toiseen numeroon ja välillä ei voi jäättää soitto pyyntöä mistään numerosta jos siellä on paljon ruuhkaa. Kuluttaja asiamies soitti eilen takaisin ja sano että ei tarvitse noihin ehtoihin suostua. Käski tehdä vielä kirjallisen reklamaation sähköpostin kautta gigantille asiasta. Tänään puoli 9 aikaan gigantista soitettiin ja oli kanta muuttunutkin yön aikana täysin. Nyt lupasi tarjota vastaavilla tai paremmilla ominaisuuksilla olevia kuulokkeita tai kaupan perumista. Katsotaan nyt vielä laittoi soittopyynnön paikallisesta gigantista minulle että mihin päädytään. Tosiaan kuulemma ei voi noista 2 gigantista tarjota samoja kuulokkeita ei saanut tosin selkeää vastausta miksi. Toimintahan on suoraa vittuilua asiakasta kohti. Ei suostuta mihinkään ennen kuin ottaa kuluttaja asiamieheen yhteyttä. Ilmeisesti suurin osa ei jaksa näistä valittaa ja menee nämä gigantin vaihtoehdot läpi ja sitä kokeillaan kaikille.

Juuri näin. Ne koittaa jokaisen kohdalla aina kepillä jäätä ensin, koska suurin osa tyytyy siihen eikä jaksa tapella sen kummemmin. Sitten kun huomaavat että tämä tyyppi ei jätä asiaa siihen, niin sitten vasta tekevät niin kuin pitääkin. Kai ne säästää tolla isot summat vuosittain, koska onhan toi aikamoista pelleilyä ja asiakkaalle vittuilua, mutta niin kauan kun kauppa käy...
 
Juuri näin. Ne koittaa jokaisen kohdalla aina kepillä jäätä ensin, koska suurin osa tyytyy siihen eikä jaksa tapella sen kummemmin. Sitten kun huomaavat että tämä tyyppi ei jätä asiaa siihen, niin sitten vasta tekevät niin kuin pitääkin. Kai ne säästää tolla isot summat vuosittain, koska onhan toi aikamoista pelleilyä ja asiakkaalle vittuilua, mutta niin kauan kun kauppa käy...
No tuota samaahan tekee esim. vakuutusyhtiöt, toki isommassa mittakaavassa, esimerkiksi sairauksien ja leikkauksien kanssa ns. väsytystaistelua.
Nyt tämä alkaa ehkä selviämään gigantin kanssa. Sain eilen jätettyä soittopyynnön toisesta puhelimesta kuluttaja asiamiehelle. Tosiaan siellä ei onnistu soittopyynnön jättäminen toiseen numeroon ja välillä ei voi jäättää soitto pyyntöä mistään numerosta jos siellä on paljon ruuhkaa. Kuluttaja asiamies soitti eilen takaisin ja sano että ei tarvitse noihin ehtoihin suostua. Käski tehdä vielä kirjallisen reklamaation sähköpostin kautta gigantille asiasta. Tänään puoli 9 aikaan gigantista soitettiin ja oli kanta muuttunutkin yön aikana täysin. Nyt lupasi tarjota vastaavilla tai paremmilla ominaisuuksilla olevia kuulokkeita tai kaupan perumista. Katsotaan nyt vielä laittoi soittopyynnön paikallisesta gigantista minulle että mihin päädytään. Tosiaan kuulemma ei voi noista 2 gigantista tarjota samoja kuulokkeita ei saanut tosin selkeää vastausta miksi. Toimintahan on suoraa vittuilua asiakasta kohti. Ei suostuta mihinkään ennen kuin ottaa kuluttaja asiamieheen yhteyttä. Ilmeisesti suurin osa ei jaksa näistä valittaa ja menee nämä gigantin vaihtoehdot läpi ja sitä kokeillaan kaikille.
Johtuisiko siitä, että nuo pari myymälää taitavat olla franchise-myymälöitä, eivät Gigantin omia. Eli siksi kuulokkeita ei välttämättä voida toimittaa toisesta myymälästä.
 
Nyt on gigantin kanssa asioista sovittu. Myyjä ehdotti vaihtoa näihin. Omasta mielestä nämä ei vastaa ominaisuuksiltaan steelseriesin kuulokkeita. Tultiin siihen tulokseen että voin odottaa samoja kuulokkeita jotka meni takuuseen kunhan saavat niitä vain keskusvarastoon. Muistakaa vaan tapalla vastaan näissä eikä tyytyä suoraan kusetus vaihtoehtoihin!
 
Sunnuntaina tuli maili että nyt ehdottavat korvaavaksi hiireksi Steelseries Sensei Ten. Eli samaa minkä alunperin tilasin. Pistin kysymyksen että miten tilaus hoidetaan käytännössä ja nyt on taas radiohiljaisuus.
Saaga jatkuu. Ei tullut sähköpostiin vastausta. Soitin asiakaspalveluun, missä nainen venäläisellä tai virolaisella aksentilla sanoi että kirjaa tilauksen tietoihin, että olen lähettänyt heille sähköpostia. Vastaavat sitten ehkä sähköpostiin ensi viikon alussa koska juhannus.
 
Hobby Hall menee mustalle listalle. Kuluttajariitalautakunta antoi huhtikuussa suosituksen tapaukseen, jota Hobby Hall ei ole halukas noudattamaan. Alkuun he vastasivat sähköposteihin erilaisiin tekosyihin vedoten, etteivät voi toimittaa tilausta, koska tavaraa ei ole saatavilla eli yritivät tehdä kaikkensa kierrelläkseen omaa vastuutaan. Yrittivät vain pitkittää ratkaisua ja saada minua luovuttamaan. Nyt viimeiseen kolmeen viikkoon eivät ole vastannut sähköposteihin ollenkaan ja viimeisimpänä tänään katkaisivat puhelun sanomatta mitään heti kun olin kertonut mitä asiani koskee.

Suosittelen pysymään kaukana Hobby Hall:sta, koska ainakaan Suomen lakeja tämä firma ei halua noudattaa.
 
Sama vahva suositus. Firma on nykyään ihan scam-tasoa.

Omaan hiirikeissiini liittyen eivät luonnollisesti ole vastanneet selvityspyyntöihin ollenkaan

Suosittelen pysymään kaukana Hobby Hall:sta, koska ainakaan Suomen lakeja tämä firma ei halua noudattaa.
 
Hobby Hall menee mustalle listalle. Kuluttajariitalautakunta antoi huhtikuussa suosituksen tapaukseen, jota Hobby Hall ei ole halukas noudattamaan. Alkuun he vastasivat sähköposteihin erilaisiin tekosyihin vedoten, etteivät voi toimittaa tilausta, koska tavaraa ei ole saatavilla eli yritivät tehdä kaikkensa kierrelläkseen omaa vastuutaan. Yrittivät vain pitkittää ratkaisua ja saada minua luovuttamaan. Nyt viimeiseen kolmeen viikkoon eivät ole vastannut sähköposteihin ollenkaan ja viimeisimpänä tänään katkaisivat puhelun sanomatta mitään heti kun olin kertonut mitä asiani koskee.

Suosittelen pysymään kaukana Hobby Hall:sta, koska ainakaan Suomen lakeja tämä firma ei halua noudattaa.
Kannattaa pyytää kulutaja-asiamiestä viemään tapaus oikeuteen. Yleensä alkaa tapahtumaan pelkällä tiedolla, että prosessi on sinne menossa.
 
Kannattaa pyytää kulutaja-asiamiestä viemään tapaus oikeuteen. Yleensä alkaa tapahtumaan pelkällä tiedolla, että prosessi on sinne menossa.
Kuluttaja-asiamies ei taida kiinnostua yksittäistapauksista, vaan keskittyy isoihin merkittäviin juttuihin. Ja intoa tuskin nostaa se että ulkomailta toimiva firma.

Jos Hobby Hallista tulee paljon valituksia, niin ehkä jonkun varoitus tiedotteen vääntävät.

Kannustan kaikki Hobby Hallin kanssa asioineita ja pieniinkiin ongelmiin törmänneitä valittaan, valittaan, valittaan. Firmalle ja kunnalliseen kuluttaja neuvotaan, voi tuonne valtakunnalliseenkin jotain netti kaavaketta täytellä.

Siis nämä hintavirheet, ja markkinointi, jossa markkinoidaan alennusta joka ei ole todellinen jne.

Vaikka ei tuo suronaisesti ole rahoja vienyt, mutta vedätyksillään vaikuttaa negatiivisesti markkinaan.
 
Viimeksi muokattu:
Gigantista ostettu Netgearin reititin hajos just ny. 35 päivää kahden vuoden takuun jälkeen. Oliko tässä mitään mahdollisuutta lähtee vääntään Gigantin kanssa vai suosilla vaan hyväksyä tappio ja uutta ostamaan ?
 
Gigantista ostettu Netgearin reititin hajos just ny. 35 päivää kahden vuoden takuun jälkeen. Oliko tässä mitään mahdollisuutta lähtee vääntään Gigantin kanssa vai suosilla vaan hyväksyä tappio ja uutta ostamaan ?
Kyllähän tuolla on virhevastuu. Kandee ainakin yrittää. Mitä nopeammin olet yhteydessä, niin sitä vahvemmilla. Aina voi myös kysyttyä kuluttajaneuvojan mielipiteen.
 
Kyllähän tuolla on virhevastuu. Kandee ainakin yrittää. Mitä nopeammin olet yhteydessä, niin sitä vahvemmilla. Aina voi myös kysyttyä kuluttajaneuvojan mielipiteen.

Jep. Riippuu varmaan myös minkä hintaisesta tuotteesta on kyse. 20€ reititin vai useamman satasen.
 
Jep. Riippuu varmaan myös minkä hintaisesta tuotteesta on kyse. 20€ reititin vai useamman satasen.
Ovh reilu 200, tarjouksessa maksoin itse 149e. Ikävästi heidän puhelin ei enää tänää palvele ja chatbot ei tajua mistään mitään :) Spostia eivät näemmä tarjoa. Tarvii odotella maanantaihin sitten.
 
Ovh reilu 200, tarjouksessa maksoin itse 149e. Ikävästi heidän puhelin ei enää tänää palvele ja chatbot ei tajua mistään mitään :) Spostia eivät näemmä tarjoa. Tarvii odotella maanantaihin sitten.

Luulisi kyllä että virhevastuu kattaa ton, mutta eihän sitä ikinä nykyään tiedä jos haluavat vääntää asiasta.
 
Voihan sitä koittaa olla suoraan valmistajaankin yhteydessä, jos ei tuota tulosta, niin Giganttiin. Välillä valmistajat hoitavat nuo pienemmällä väännöllä.
 
Avaatko hieman?

Hinnalla voi olla vaikutusta.

Virhevastuu ja takuu kulutustavaran kaupassa

Tavaran normaalia kestoikää arvioitaessa otetaan huomioon säännös, jonka mukaan tavaran pitää vastata kestävyydeltään sitä, mitä kuluttaja yleensä voi perustellusti olettaa samanlaisen tavaran kaupassa kestävän. Arviointi perustuu yleiseen mittapuuhun, ei yksittäisen kuluttajan odotuksiin. Arvioinnissa on otettava huomioon myös hinta, koska tavaroiden laatuerot heijastuvat usein hintatasossa.

Jos kodinkone vioittuu 2 – 4 vuoden välillä, sen mahdollinen virheellisyys joudutaan arvioimaan tapauskohtaisesti. Arviointikriteerejä ovat tällöin mm. tavarasta annetut markkinointitiedot, se, mikä tavara on kyseessä ja mikä on ollut sen hinta, vian luonne ja merkitys, tavaran käyttötapa ja määrä sekä vian ilmenemisajankohta 2 – 4 vuoden välillä.
 
Voihan sitä koittaa olla suoraan valmistajaankin yhteydessä, jos ei tuota tulosta, niin Giganttiin. Välillä valmistajat hoitavat nuo pienemmällä väännöllä.
Toki koska myyjällä on se vastuu, niin niille tehdystä ilmoituksesta lähtee aika laskemaan. Se jos olet ensin pari kuukautta valmistajan kanssa vekslannut, voi aiheuttaa jopa sen ettet ole myyjälle kohtuullisessa ajassa antanut mahdollisuutta korjata virhettä.
 
Iski kyllä silmään tuolla Jimssin keskustelussa taas miten jälleenmyyjät koittaa rimpuilla irti virhevastuusta takuuseen vedoten. Onko oikeasti liikkeet niin epätietoisia kuluttajansuojalaista vai eivätkö halua ymmärtää mitä virhevastuu meinaa ja kokeilevat kepillä jäätä jos asiakas ei olisi niin oikeuksistaan tietoinen? Tuntuu että aina oletuksena jälleenmyyjäliike yrittää vierittää vastuun kuluttajalle tai tukkurille.
 
Iski kyllä silmään tuolla Jimssin keskustelussa taas miten jälleenmyyjät koittaa rimpuilla irti virhevastuusta takuuseen vedoten. Onko oikeasti liikkeet niin epätietoisia kuluttajansuojalaista vai eivätkö halua ymmärtää mitä virhevastuu meinaa ja kokeilevat kepillä jäätä jos asiakas ei olisi niin oikeuksistaan tietoinen? Tuntuu että aina oletuksena jälleenmyyjäliike yrittää vierittää vastuun kuluttajalle tai tukkurille.

Ymmärrettävästi mikään taho ei vapaaehtoisesti halua ottaa satoja tai tuhansia euroja turskaa, vaikka se taakka kyseiselle taholle lain puitteissa kuuluisikin?

Jonkun kulutuselektroniikan ollessa kyseessä, aika monta / kymmentä tuotetta saa keskimäärin myydä, ennen kuin joku parin sadan euron turska on katettu.
 
Ymmärrettävästi mikään taho ei vapaaehtoisesti halua ottaa satoja tai tuhansia euroja turskaa, vaikka se taakka kyseiselle taholle lain puitteissa kuuluisikin?

Jonkun kulutuselektroniikan ollessa kyseessä, aika monta / kymmentä tuotetta saa keskimäärin myydä, ennen kuin joku parin sadan euron turska on katettu.

Totta, ei varmana kukaan haluaisi noita tehdä muttakun se on pakko. En minäkään haluaisi ajaa rajoitusten mukaisesti mutta kyllä silti pitäis.
 
Totta, ei varmana kukaan haluaisi noita tehdä muttakun se on pakko. En minäkään haluaisi ajaa rajoitusten mukaisesti mutta kyllä silti pitäis.
No tuo ei ole edes yksiselitteistä. Aina tapaus ei mene esim virhevastuun piikkiin. Siksi olisi hölmöä hyväksyä nuo suoraan. Ylinopeus on aina joko tai, sitä on tai ei ole, ei paljoa tulkinnanvaraa ole.
 
Iski kyllä silmään tuolla Jimssin keskustelussa taas miten jälleenmyyjät koittaa rimpuilla irti virhevastuusta takuuseen vedoten. Onko oikeasti liikkeet niin epätietoisia kuluttajansuojalaista vai eivätkö halua ymmärtää mitä virhevastuu meinaa ja kokeilevat kepillä jäätä jos asiakas ei olisi niin oikeuksistaan tietoinen? Tuntuu että aina oletuksena jälleenmyyjäliike yrittää vierittää vastuun kuluttajalle tai tukkurille.
Tän takii en tilaa mitään enää suomesta ellei ole pakko. Amazonista kun tilaa siis suoraan niiltä takuut hoituu ilman kysymyksiä. Toki joku voi vetää sen riistokortin tähän, mut en oo miljonääri niin säästö on säätöä.
 
Ymmärrettävästi mikään taho ei vapaaehtoisesti halua ottaa satoja tai tuhansia euroja turskaa, vaikka se taakka kyseiselle taholle lain puitteissa kuuluisikin?

Jonkun kulutuselektroniikan ollessa kyseessä, aika monta / kymmentä tuotetta saa keskimäärin myydä, ennen kuin joku parin sadan euron turska on katettu.
Jos joku ottaa jälleenmyyntiin tuotetta jossa jälleenmyyjä ottaa vastuun tuotteen virheistä, nin myyjä itse on tehtnyt laskelman mikä sisältää riskit.

Jos kannattavuus perustuu siihen että vedätetään asiakkaita, niin toivon hartaasti että jokainen asiakas vetää pidemmän ja raskaimman kaavan kautta asiat maalliin tuollaisten koijarien kanssa.

Se on ainoa konsti millä kuluttajat varmistaa että ne firmat pärjää jotka hoitavat asiat kunnolla.

Jonkun kulutuselektroniikan ollessa kyseessä, aika monta / kymmentä tuotetta saa keskimäärin myydä, ennen kuin joku parin sadan euron turska on katettu.
Myyjä on hinnoittelut tuotteet sen mukaan mitä markkinoilta saa kuitekin niin että riskit huomioiden se kannattaa.

Joten jos myyjä selittää jotain että tulee tappiota jos korjaa virheensä, niin se on höpö höpö, ehkä jopa laitonta markkinointia. Ja kuluttajan muistettava että siinä myyjä vieä hänen rahojaaan, ei päinvastoin.

(kommentti lievästi kärjistäen)
 
iPhone XR:n akku alkanut temppuilla ja puhelin sammuilee akun ollessa 30%-20%. Katselin että 3.2019 ostettu eli 2 vuotta on jo hitusen pitkänä. Onko ihan toivoton tarjota tuota takuuseen? Eikö oletettu käyttöikä kuitenkin olisi lähtökohtaisesti 3-5v
 
iPhone XR:n akku alkanut temppuilla ja puhelin sammuilee akun ollessa 30%-20%. Katselin että 3.2019 ostettu eli 2 vuotta on jo hitusen pitkänä. Onko ihan toivoton tarjota tuota takuuseen? Eikö oletettu käyttöikä kuitenkin olisi lähtökohtaisesti 3-5v

Akku on sen verran kulutustavaraa että en usko tuon menevän enää edes virhevastuun piikkiin. Tietysti jos vika on puhelimessa eikä akussa, niin sitten todennäköisesti menee.
 
Akku on sen verran kulutustavaraa että en usko tuon menevän enää edes virhevastuun piikkiin. Tietysti jos vika on puhelimessa eikä akussa, niin sitten todennäköisesti menee.
Applen tapauksessa voi kyllä kannattaa selvittää valmistajan suunnalta, vaikka olisi akun ongelma. Itse sain uuden ipodin ilmaiseksi olikohan 5v vanhan yksilön tilalle, kun niissä oli ollut viallisia akkuja. Omassa ei ollut edes mitään ongelmia, mutta tietty tartuin tarjoukseen, kun tuli vaihtokampanja. Sai ilmaiseksi lähettää vaihtoon ja sieltä tuli uusi pienempi versio tilalle.
 
Gigantti otti laitteen tutkittavaks ja ilmoittivat että laitetta ei saada korjattua kuntoon. Tekevät mulle takuu/tuotevaihdon. Eli toistaseks kaikki hyvin, nyt tässä lähipäivinä menen myymälässä käymään ja katsomaan mitä tarjoavat tilalle. Mihis kaikkeen mun on suostuttava, tai toisinsanoen maksamassani 149e tarjous hinnassa ei näytä vastaavaa laitetta olevan tarjolla mutta hieman kalliimmissa löytyy vähintään samat ominaisuudet. Hajonnutta mallia ei enään ole saatavilla. Onko minulla siis oikeus vaatia että uudessa tuotteessa on vähintään samat ominaisuudet kuin vanhassa vaikka hinta ei täsmää vai onko tyydyttävä ns. heikompaan laitteeseen joka täsmää hinnan kanssa?
 
Gigantti otti laitteen tutkittavaks ja ilmoittivat että laitetta ei saada korjattua kuntoon. Tekevät mulle takuu/tuotevaihdon. Eli toistaseks kaikki hyvin, nyt tässä lähipäivinä menen myymälässä käymään ja katsomaan mitä tarjoavat tilalle. Mihis kaikkeen mun on suostuttava, tai toisinsanoen maksamassani 149e tarjous hinnassa ei näytä vastaavaa laitetta olevan tarjolla mutta hieman kalliimmissa löytyy vähintään samat ominaisuudet. Hajonnutta mallia ei enään ole saatavilla. Onko minulla siis oikeus vaatia että uudessa tuotteessa on vähintään samat ominaisuudet kuin vanhassa vaikka hinta ei täsmää vai onko tyydyttävä ns. heikompaan laitteeseen joka täsmää hinnan kanssa?
Eikö ole vastaavaa mallia tullut? Esimerkiksi taannoin oma G400 hajosi, sain G400S tilalle jne. Eli onko tuo tuote sellainen, ettei ns. uutta mallia ole koskaan siitä tullut?
 
Eikö ole vastaavaa mallia tullut? Esimerkiksi taannoin oma G400 hajosi, sain G400S tilalle jne. Eli onko tuo tuote sellainen, ettei ns. uutta mallia ole koskaan siitä tullut?
Netgearin R8000P oli tuo enkä gigantilla näe tuosta uudempaa mallia eikä nopea googletuskaan tuottanut tulosta.
 
Gigantti otti laitteen tutkittavaks ja ilmoittivat että laitetta ei saada korjattua kuntoon. Tekevät mulle takuu/tuotevaihdon. Eli toistaseks kaikki hyvin, nyt tässä lähipäivinä menen myymälässä käymään ja katsomaan mitä tarjoavat tilalle. Mihis kaikkeen mun on suostuttava, tai toisinsanoen maksamassani 149e tarjous hinnassa ei näytä vastaavaa laitetta olevan tarjolla mutta hieman kalliimmissa löytyy vähintään samat ominaisuudet. Hajonnutta mallia ei enään ole saatavilla. Onko minulla siis oikeus vaatia että uudessa tuotteessa on vähintään samat ominaisuudet kuin vanhassa vaikka hinta ei täsmää vai onko tyydyttävä ns. heikompaan laitteeseen joka täsmää hinnan kanssa?
Hinta on yhdentekevä. Tuotteen pitää olla vastaava ominaisuuksiltaan.

Otetaan esimerkki näytönohjaimista. Sulla on rtx 3080 hajonnut. Tässä välissä hinnat on nousseet pilviin. Sun pitää saada toìnen rtx 3080 tilalle ja niistäkin suurinpiirtein vastaavalla tai paremmalla jäähyllä. Ei riitä että sä saat 3060 tai edes 3070 näytönohjaimen.
 
Hinta on yhdentekevä. Tuotteen pitää olla vastaava ominaisuuksiltaan.

Otetaan esimerkki näytönohjaimista. Sulla on rtx 3080 hajonnut. Tässä välissä hinnat on nousseet pilviin. Sun pitää saada toìnen rtx 3080 tilalle ja niistäkin suurinpiirtein vastaavalla tai paremmalla jäähyllä. Ei riitä että sä saat 3060 tai edes 3070 näytönohjaimen.
Onko tästä ennakkotapaus? KKV sanoo, että jos ei tule kohtuuttomia kuluja tms myyjälle. Eli kun hinnat nousseet 800e —> 1800e tyylisesti, en tiedä onko pakko antaa korvaavaa tilalle.

e. "Yritys voi kieltäytyä vastaavan virheettömän tavaran toimittamisesta, jos se aiheuttaa kohtuuttomia kustannuksia, esimerkiksi silloin kun tavara on mittatilaustuote tai tavaran valmistus on lopetettu."
En tiedä lasketaanko yli 100% hintojen nousu kohtuuttomaksi, joten vaikea sanoa. Mielestäni tuo on aika kohtuuton hintojen nousu, jos hinnat ovat tuplaantuneet. Eli jos ajattelet, että kahvikuppi maksaisi nyt 2,5e, niin pitäisitkö kohtuuttomana, jos jatkossa sen hinta olisi vaikka 5,5e, itse ainakin pitäisin.

Netgearin R8000P oli tuo enkä gigantilla näe tuosta uudempaa mallia eikä nopea googletuskaan tuottanut tulosta.
Ok, no sitten vaadit samoja ominaisuuksia. Kannattaa etsiä joku valmiiksi, ja sanot että ”tässä lanit yhtä nopeat, wifi yhtä nopea jne”, ei kannata kuitenkaan kalleinta valita, jos
 
Eli jos ajattelet, että kahvikuppi maksaisi nyt 2,5e, niin pitäisitkö kohtuuttomana, jos jatkossa sen hinta olisi vaikka 5,5e, itse ainakin pitäisin.
Kyse on virhevastuusta. Kuluttaja ostanut tuotteen ja voi olettaa sen kestävän tai hajonneen tilalle saada vastaavan ominaisuuksiltaan. Kuluttaja ostaa ominaisuuksien perusteella, eikä hinnan perusteella.

Se on eri asia halutaanko me että myyjällä on virhevastuu.
 
Kyse on virhevastuusta. Kuluttaja ostanut tuotteen ja voi olettaa sen kestävän tai hajonneen tilalle saada vastaavan ominaisuuksiltaan. Kuluttaja ostaa ominaisuuksien perusteella, eikä hinnan perusteella.

Se on eri asia halutaanko me että myyjällä on virhevastuu.
No tuo on suora lainaus KKV:n sivuilta. Älä viestinviejän päälle käy, mutta ellei ole ennakkotapausta, ei kannata asioita sanoa 100% varmoiksi. Itsellä ei ainakaan riitä kompetenssi sanomaan, onko yli 100% hintojenkasvu kohtuutonta vai ei.
 
Hinta on yhdentekevä. Tuotteen pitää olla vastaava ominaisuuksiltaan.

Otetaan esimerkki näytönohjaimista. Sulla on rtx 3080 hajonnut. Tässä välissä hinnat on nousseet pilviin. Sun pitää saada toìnen rtx 3080 tilalle ja niistäkin suurinpiirtein vastaavalla tai paremmalla jäähyllä. Ei riitä että sä saat 3060 tai edes 3070 näytönohjaimen.
Veljellä hajosi evga 3080 ftw3 ultra ja kikantti vaan tarjosi rahoja takaisin koska eivät saa uutta tilalle. Erityisesti vituttaa se, että suoraan evgalle lähetettynä olisi 100% varmasti saanut uuden kortin tilalle. Olisi joutunut vain maksamaan postikulut. Kaiken lisäksi kikantti ei voi syystä tai toisesta lähettää sitä alkuperäistä rikkinäistä korttia takaisin, jotta itse voisi lähettää sen suoraan Evgalle. Mitenköhän tässä kannattaisi toimia? Rahoja ei siis olla vielä otettu vastaan.
 
No tuo on suora lainaus KKV:n sivuilta. Älä viestinviejän päälle käy, mutta ellei ole ennakkotapausta, ei kannata asioita sanoa 100% varmoiksi. Itsellä ei ainakaan riitä kompetenssi sanomaan, onko yli 100% hintojenkasvu kohtuutonta vai ei.

Ilet ostanut rtx 3080 julkaisuhintaan. 6 kk ja se hajoaa. Olisiko sinusta kohtuullista ja virhevastuuta noudatettu jos Kauppa tarjoaa sulle hyvityksenä rtx 3060 näytönohjainta? Ei ainakaan minusta.

En nyt ala kaivamaan lähteitä mutta tämän pitäisi sanoa maalaisjärki. Se on sitten eri asia jos ollaan sitä mieltä että virhevastuu on turha ja tarpeeton, mutta se on eri keskustelu.
 
Veljellä hajosi evga 3080 ftw3 ultra ja kikantti vaan tarjosi rahoja takaisin koska eivät saa uutta tilalle. Erityisesti vituttaa se, että suoraan evgalle lähetettynä olisi 100% varmasti saanut uuden kortin tilalle. Olisi joutunut vain maksamaan postikulut. Kaiken lisäksi kikantti ei voi syystä tai toisesta lähettää sitä alkuperäistä rikkinäistä korttia takaisin, jotta itse voisi lähettää sen suoraan Evgalle. Mitenköhän tässä kannattaisi toimia? Rahoja ei siis olla vielä otettu vastaan.
Vaatia sitä näytönohjainta takaisin tai että gigantti tekee rma:n evga:lle ja lähettää sulle vastaavan näytönohjaimen joko varastosta tai sen, jonka evga lähettää gigantille. Joka tapauksessa ota yhteyttä kuluttajaneuvontaan. Ehkä he saavat gigantille puhuttua järkeä päähän. Kaupan purku on vasta viimeisin vaihtoehto.
 
Ilet ostanut rtx 3080 julkaisuhintaan. 6 kk ja se hajoaa. Olisiko sinusta kohtuullista ja virhevastuuta noudatettu jos Kauppa tarjoaa sulle hyvityksenä rtx 3060 näytönohjainta? Ei ainakaan minusta.

En nyt ala kaivamaan lähteitä mutta tämän pitäisi sanoa maalaisjärki. Se on sitten eri asia jos ollaan sitä mieltä että virhevastuu on turha ja tarpeeton, mutta se on eri keskustelu.
Ei, vaan rahat takaisin eli kaupanpurku. Toki tämä vaatii sen, että 100% hintojen nousu on kilpailu- ja kuluttajaviraston mielestä kohtuuton kustannus, josta en ole varma, siksi kysyinkin, onko tästä jotain ennakkotapausta. Valitsit varmaan huonoimman mahdollisen vaihtoehdon, koska missään muussa tuotteessa hinnat eivät ole raketoineet täysin poikkeuksellisesti kuin näytönohjaimissa.

"Yritys voi kieltäytyä vastaavan virheettömän tavaran toimittamisesta, jos se aiheuttaa kohtuuttomia kustannuksia, esimerkiksi silloin kun tavara on mittatilaustuote tai tavaran valmistus on lopetettu."
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 312
Viestejä
4 509 025
Jäsenet
74 351
Uusin jäsen
Hopis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom