Nyt kun lopputulokseen kaupan kanssa vihdoin pääsin niin kokemukset tälläiset ihan kaupan nimellä:
Ostin Etelä-Suomen autotalolta heidän Saksasta maahantuomansa Kia e-soul vm 2020. Auto myytiin että tehdastakuu voimassa. Jo alle viikon kaupan jälkeen huomasin moottorissa kuuluvan rallatuksen. Wheel of Fortune ticking sound löytyy netistä nopeasti lisätietoja. Yleinen selvä tyyppivika tämän voimalinjan sisältävissä autoissa 2019-2021. Samaa ongelmaa Kia e-niroissa ja Hyundai Konissa.
Ongelmaa tutkittiin merkkihuollossa, moottorin kannakkeet vaihdettiin. Ongelma ei poistunut ja korjausohjeen mukaan seuraavana ohjelmassa oli moottorin vaihto uuteen (listahinta 12000€). Ennen tätä KIA vaati todistusta jäähdytysnesteen vaihdosta. Paljastui että jäähdytysneste oli vaihdettu 14kk myöhässä. Epäselväksi jäi oliko myyjä tästä tietoinen. Heidän omistuksessaan Suomessa auto huollossa kävi jossa jäähdytysneste oli vaihdettu. Joka tapauksesta myyjä vastaa lain mukaan myymästään autosta tiesi asiasta tai ei. Kyseessä täysin selvä tiedonantovirhe. Kuukauden verran myyjä "selvitteli" ongelmaa. Kuukauden jälkeen vastaus oli edelleenkin että heidän mielestään takuu 100% voimassa, ilman mitään lisätietoja tai mitään selitystä miten asiaa oli selvitetty. Vaadin heti myyjältä kaupanpurkua. Toimitusjohtajankin viesteihin mukaan laitoin. Hänen vastauksensa kokonaisuudessaan: "asiakaspalvelumme vastaa näihin kysymyksiin".
Tämän jälkeen alkoivat ilmeisesti oikeasti tutkimaan ja tarjosivat vaihtoehtoisen korjaustapaa, jossa moottorin laakerit vaihdettaisiin. Vaadin edelleen kaupan purkua, kun eihän takuun ulkopuolella korjattu moottori ole sama kuin merkkihuollossa uuteen vaihdettu. Ehdottivat vaihtoa toiseen autoon, mutta hinta ei ollut hyvä. Takuun osittaisesta voimassa olosta vielä yrittivät kertoilla ja lupasivat korjata jos jotain lopputakuuaikana tulee. Tehdas-akkutakuuhan ei myöskään enää voimassa ole kun sama jäähdytysneste siellä kiertää kuin moottorissakin. Lopulta kuitenkin kaupan purkuun päästiin. Vaativat, kaiken vaivan päälle vielä sinänsä normaalin käyttöhyöty korvauksen ajetuilta kilometreiltä. Tosin ehdottivat ensin 0,3€/km kun kuluttajariitalautakunnan suosittelema tämän hintaiseen autoon on 0,2€/km. Suostuin tähän sitten ja kaupat purettiin.
Vaikka lopulta rahallista menetystä ei tullutkaan kuin +160€ käyttöhyödystä ja toiset +300€ varusteista mitkä ehdin ostaa. Osan näiden hinnasta saan toivottavasti vielä myymällä pois (ja kyllä ehdotin varusteiden antamista mukaan, mutta eivät halunneet uutta frunk boxia ja kumimattoja. Uudet pyyhkijän sulat jouduin mukaan antamaan kun vanhat ehdin jo roskiin pistää). Sekä tietenkin kolmisen tuntia menetettyä palkkaa kun huoltoihin piti aiemmin lähteä. Ja työpäivän verran menetettyä vapaa-aikaa siellä huollossa ja asiasta reklamoidessa.
Hienon opinnäytetyön taitaisi saada tästä asiakaspalvelukokemuksesta