• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä
    • Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan huolimatta jotkut yritykset jatkavat Venäjällä liiketoimintaa. Tälläisissä tapauksissa tarjousketjuissa voi kertaalleen linkittää tähän viestiketjuun ja jatkaa keskustelua aiheesta siellä.

  • Hyvää joulua!

    Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>

    SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>

Kaupankäynnin kiistatilanteet (hintavirheet, takuut, palautukset jne.)

FE+ tuli, kuulokkeita ei tokikaan kun oli silloin tilatessa kätevästi "loppu".

VInkkinä tähän, että jos haluat kuulokkeet niin riita-asia vaan nettilomakkeelle Kuluttaja-asiamiehelle. Meni ehkä 5 minsaa täyttäessä Tab S10 Ultran näppäimistön osalta. Sieltä tulee 1-2 päivässä sähköpostia, jonka voit laittaa Samsungille. Tässä on sinulla tietenkin päivänselvä tapaus, mutta kääntyvät kyllä herkästi kuluttajan puoleen jos siellä näkyy jossain päin sivustoa banneri, jossa mainostetaan kaupanpäällistä, jota ei yhtäkkiä mukaan tulekaan. Heidän mukaansa mainostaja on vastuussa mainoksistaan, kuten loogisesti voi päätelläkin. Jos eivät saa bannereitaan pois reaaliaikaisesti, kun saldo on loppunut tai kampanja päättynyt, niin silloin tuote tulee toimittaa joka tapauksessa. Moni saattaa tehdä ostopäätöksen sen takia, että kaupan päälle ilmoitetaan tulevan joku melkeen 200€:n tuote tai muuta arvokasta. Näistä pitäisi vaan ottaa herkemmin heti yhteyttä tuonne kuluttajavirastoon jos vastaavat sen perinteisen "ei voi mitään, koska syy x"- litanian. Ite en koe asiaa mitenkään hankalan asiakkaan vänkäämisenä jos jumankauta yhtiö itse ei toimi tyyliin missään kaupanpäälliskampanjassaan sääntöjen puitteissa ja tuotteita lähetellään samaan aikaan ostaneille summan mutikassa joillekin ja toisille ei ollenkaan. Noissa ei myöskään ole mitään logiikkaa. Tämän tunnin aikana asiasta mainitsevalle voidaan lähettää tuote. Tunnin päästä yhteyttä ottava saa vaan pahoittelut. Azerbahm voi hoittaa asian chatissa kuntoon, Jeevelsson pahoittelee asiaa jne jne.

Alla mietteitä kuluttajaneuvonnasta. Tuo pitäisi olla Samsungin toimiston fläppitaululla joka kerta, kun suunnittelevat seuraavaa kampanjaa:

"Myyjän huolellisuusvelvoitteeseen kuuluu riittävä huolellisuus muun muassa markkinoinnin toteuttamisessa. Kuluttajalla on oikeus odottaa, että mainoksen tiedot pitävät paikkaansa.

Verkkokaupoissa ja -mainonnassa tietoja voi päivittää nopeasti ja milloin tahansa, minkä takia internetissä mainostajalla on suurempi vastuu mainosten ja kauppapaikkojen oikeista tiedoista ja huolellisuusvaatimus korostuu. Internetissä lähtökohta on, että myyjän ilmoittamat tiedot tuotteesta, esimerkiksi hinnasta ja ominaisuuksista ovat sitovia."
 
Onko liian myöhäistä tehdä reklamaatio? Ostin viime syyskuussa gigantin outletista kannettavan tietokoneen, joka toimitettiin minulle ilman alkuperäistä pakkausta. Tuli vain nopeasti katsottua, että on lenovon laturi ja asia sillä selvä. Käytin kannettavaa muutamia kertoja akkuvirralla ja käytön jälkeen latasin sitä sammutettuna normaalisti. Nyt koulujen alkaessa päivittelin läppäriä kuntoon ja huomasin, että eihän se lataa jos virrat ovat päällä ja tuo 45W on aivan liian riittämätön tähän tehtävään. Otin heti yhteyttä giganttiin. Myymälästä josta tuote lähetettiin soiteltiin sitten ja todettiin, että on kulunut suhteellisen kauan aikaa (11kk) ostohetkestä, että ei oikein voi tehdä asialle mitään, tervetuloa ostamaan uutta laturia. Pyysin sitten yhteystietoja asian viemiseksi eteenpäin ja kirjoittelin tänään asiasta reklamaatiota.

Vetosin tässä nyt virhevastuuseen, koska tuotteessa on virhe, koska se ei vastaa sitä, mitä on sovittu tai mitä minulla kuluttajana on ollut aihetta odottaa.

Ollaanko tässä heikoilla vesillä enää tässä vaiheessa vai taistelenko ihan aiheesta?
 
Ollaanko tässä heikoilla vesillä enää tässä vaiheessa vai taistelenko ihan aiheesta?

Ongelma tuossa on se että:
"
"
Virheilmoitus pitää tehdä myyjälle kohtuullisessa ajassa virheen havaitsemisesta". Toki voit väittää että havaitsit virheen vasta nyt mutta myyjä voi taas todeta että (esim. verkkokauppa) tuotteen arvo vähenee tietyn prosenttimäärän per käytetty kuukausi. Eli et voi saada ostosummaa takaisin kokonaan ja koska tuote ei ole virallisesti rikki.. hieman hankalaa.

Eli teoriassa sinun pitäisi palauttaa tuo laturi (sekä katsoa mikä on sen arvo uutena - käytetty aika) ja sitten heidän pitäisi laskea paljonko maksaisi oikea laturi miinus 11k käyttöä.. menee hieman hankalaksi eivätkä he välttämättä halua sitten tuotetta vaan pelkästään lahjakorttia liikkeeseen tuon alentuneen hinnan verran. Eikä tuote ole edes rikki (eikä sitä välttämättä saa edes myytyä koska sitä on käytetty 11kk edes käytettynä joten se tuottaisi heille tappiota)

Tosin herää kysymys onko kyse sitten välittäjän vastuusta koska tuotteen osti joku toinen joka sitten palautti sen ja yritys "välitti" tuotteen edelleen outlet tuotteena?
"
Tavaran, palvelun tai digisisällön virhetilanteessa hyvitystä voi vaatia myös kaupan välittäneeltä yritykseltä. Jos myyjä on yksityishenkilö, vastaa välittäjänä toimiva yritys aina virheestä kuluttajansuojalain mukaisesti. Jos myyjänä on toinen yritys, ei välittäjälle synny vastuuta, jos kuluttajalle on sopimuksentekohetkellä selkeästi kerrottu, että vain myyjänä toimivalla yrityksellä on vastuu sopimuksen täyttämisestä.
"
 
Oletko tarkistanut, että kyseisessä kannettavassa pitäisi tulla isompi laturi vakiona mukana?
 
Ongelma tuossa on se että:
"
"
Virheilmoitus pitää tehdä myyjälle kohtuullisessa ajassa virheen havaitsemisesta". Toki voit väittää että havaitsit virheen vasta nyt mutta myyjä voi taas todeta että (esim. verkkokauppa) tuotteen arvo vähenee tietyn prosenttimäärän per käytetty kuukausi. Eli et voi saada ostosummaa takaisin kokonaan ja koska tuote ei ole virallisesti rikki.. hieman hankalaa.

Eli teoriassa sinun pitäisi palauttaa tuo laturi (sekä katsoa mikä on sen arvo uutena - käytetty aika) ja sitten heidän pitäisi laskea paljonko maksaisi oikea laturi miinus 11k käyttöä.. menee hieman hankalaksi eivätkä he välttämättä halua sitten tuotetta vaan pelkästään lahjakorttia liikkeeseen tuon alentuneen hinnan verran. Eikä tuote ole edes rikki (eikä sitä välttämättä saa edes myytyä koska sitä on käytetty 11kk edes käytettynä joten se tuottaisi heille tappiota)

Tosin herää kysymys onko kyse sitten välittäjän vastuusta koska tuotteen osti joku toinen joka sitten palautti sen ja yritys "välitti" tuotteen edelleen outlet tuotteena?
"
Tavaran, palvelun tai digisisällön virhetilanteessa hyvitystä voi vaatia myös kaupan välittäneeltä yritykseltä. Jos myyjä on yksityishenkilö, vastaa välittäjänä toimiva yritys aina virheestä kuluttajansuojalain mukaisesti. Jos myyjänä on toinen yritys, ei välittäjälle synny vastuuta, jos kuluttajalle on sopimuksentekohetkellä selkeästi kerrottu, että vain myyjänä toimivalla yrityksellä on vastuu sopimuksen täyttämisestä.
"
Jep, juuri tuota "kohtuullista aikaa" pohdin. Mietin myös sellaista vaihtoehtoa, että entä jos vien läppärin takuuseen gigantin tiskille ja sanon ettei tämä lataa laitteen ollessa päällä, niin tulisiko takuuseen uusi jos eivät meinaa lähettää minulle oikeaa laturia. :D
 
Läppärin tuotesivulta ei tarkkaa tietoa löytynyt, mutta ilmeisesti 100-140W laturi pitäisi olla googlailun perusteella. Lenovo Yoga Pro 7 kyseessä.

Onko Yoga pro jossa erillis GPU vai integroitu näytönohjain? Jos erillis GPU niin mukana tulee 140 W poweri, jos taas integroidulla niin oliskohan ollut 90 W, mutta kuitenkin peruslaturia tehokkaampi. Toi 45 W on taas jo ihan mopolaturi eikä sillä lataannu kaikki toimistoläppäritkään kunnolla, jo se toimistoläppäreiden perustasokin on 65 W.

Mulla kävi itse asiassa sama homma gigantin outletin kanssa, erillis GPU koneeseen oli paketoitu mukaan 65 W poweri, huomasin tämän kotona ja reklamoin asiasta, myymälä tilasi huollosta oikean powerin koneeseen tilalle. Ongelma tässä sun keississä nyt on varmaan se, että sulla meni 11 kuukautta huomata tämä asia, muutenhan tämä olis ihan selvä asia että oikea poweri pitää toimittaa.

Joka tapauksessa mun nähdäkseni edelleenkin sulla on oikeus saada riiittävän tehokas laturi koneeseen vaikka aikaa onkin mennyt tässä välissä. Kyseessä on selkeä virhe tuotteessa joka sulle on myyty jos siihen on laitettu joku mopolaturi mukaan eikä kone edes toimi kunnolla ilman sitä.
 
Onko Yoga pro jossa erillis GPU vai integroitu näytönohjain? Jos erillis GPU niin mukana tulee 140 W poweri, jos taas integroidulla niin oliskohan ollut 90 W, mutta kuitenkin peruslaturia tehokkaampi. Toi 45 W on taas jo ihan mopolaturi eikä sillä lataannu kaikki toimistoläppäritkään kunnolla, jo se toimistoläppäreiden perustasokin on 65 W.

Mulla kävi itse asiassa sama homma gigantin outletin kanssa, erillis GPU koneeseen oli paketoitu mukaan 65 W poweri, huomasin tämän kotona ja reklamoin asiasta, myymälä tilasi huollosta oikean powerin koneeseen tilalle. Ongelma tässä sun keississä nyt on varmaan se, että sulla meni 11 kuukautta huomata tämä asia, muutenhan tämä olis ihan selvä asia että oikea poweri pitää toimittaa.

Joka tapauksessa mun nähdäkseni edelleenkin sulla on oikeus saada riiittävän tehokas laturi koneeseen vaikka aikaa onkin mennyt tässä välissä. Kyseessä on selkeä virhe tuotteessa joka sulle on myyty jos siihen on laitettu joku mopolaturi mukaan eikä kone edes toimi kunnolla ilman sitä.
Joo tuossa oli integroitu näyttis, niin sitten se taitaa olla tuo 90W. Katsotaan mitä vastaavat reklamaatioon ja täytyy sitten olla kuluttajaneuvontaan yhteydessä tarvittaessa :thumbsup:
 
Onko liian myöhäistä tehdä reklamaatio? Ostin viime syyskuussa gigantin outletista kannettavan tietokoneen, joka toimitettiin minulle ilman alkuperäistä pakkausta. Tuli vain nopeasti katsottua, että on lenovon laturi ja asia sillä selvä. Käytin kannettavaa muutamia kertoja akkuvirralla ja käytön jälkeen latasin sitä sammutettuna normaalisti. Nyt koulujen alkaessa päivittelin läppäriä kuntoon ja huomasin, että eihän se lataa jos virrat ovat päällä ja tuo 45W on aivan liian riittämätön tähän tehtävään. Otin heti yhteyttä giganttiin. Myymälästä josta tuote lähetettiin soiteltiin sitten ja todettiin, että on kulunut suhteellisen kauan aikaa (11kk) ostohetkestä, että ei oikein voi tehdä asialle mitään, tervetuloa ostamaan uutta laturia. Pyysin sitten yhteystietoja asian viemiseksi eteenpäin ja kirjoittelin tänään asiasta reklamaatiota.

Vetosin tässä nyt virhevastuuseen, koska tuotteessa on virhe, koska se ei vastaa sitä, mitä on sovittu tai mitä minulla kuluttajana on ollut aihetta odottaa.

Ollaanko tässä heikoilla vesillä enää tässä vaiheessa vai taistelenko ihan aiheesta?
Unohda tuo, oliko se rikki silloin jo ostettaessa vai ei, sillä ei ole nyt väliä, kun aikaa on vierähtänyt. Nyt läppäri tai laturi on rikki, jos ei lataa, joten virhevastuu tai takuu hoitaa homman kuntoon.
 
Virhevastuussa on vuoden virheolettama, käytä sitä ja vaadi laturi, joka koneeseen on oikeasti kuulunut. Mutta älä vetoa mihinkään vikaan, koska jos tuote ei ole viallinen, niin siitä napsuu herkästi lisämaksua.


Lenovon sivuilta löytää varmaan koneen tuotekoodilla lisätietoa.
 
Onko liian myöhäistä tehdä reklamaatio? Ostin viime syyskuussa gigantin outletista kannettavan tietokoneen, joka toimitettiin minulle ilman alkuperäistä pakkausta. Tuli vain nopeasti katsottua, että on lenovon laturi ja asia sillä selvä. Käytin kannettavaa muutamia kertoja akkuvirralla ja käytön jälkeen latasin sitä sammutettuna normaalisti. Nyt koulujen alkaessa päivittelin läppäriä kuntoon ja huomasin, että eihän se lataa jos virrat ovat päällä ja tuo 45W on aivan liian riittämätön tähän tehtävään. Otin heti yhteyttä giganttiin. Myymälästä josta tuote lähetettiin soiteltiin sitten ja todettiin, että on kulunut suhteellisen kauan aikaa (11kk) ostohetkestä, että ei oikein voi tehdä asialle mitään, tervetuloa ostamaan uutta laturia. Pyysin sitten yhteystietoja asian viemiseksi eteenpäin ja kirjoittelin tänään asiasta reklamaatiota.

Vetosin tässä nyt virhevastuuseen, koska tuotteessa on virhe, koska se ei vastaa sitä, mitä on sovittu tai mitä minulla kuluttajana on ollut aihetta odottaa.

Ollaanko tässä heikoilla vesillä enää tässä vaiheessa vai taistelenko ihan aiheesta?
Eilen myymälästä soiteltiinkin yhtäkkiä uudestaan ja kysyttiin oliko mulle soitettu jo tästä asiasta. Nyt on sitten laturi tulossa postiin, niin kuin kuuluukin :tup:
 
Vetkuttelin Powerista Dreame L10S PLUS (199€) ostamista ja se on ollut loppu jo jonkin aikaa. Tänään kuitenkin tuli Powerin mainoslehti jossa sitä edelleen mainostetaan. Mitään kappalemääriä tai rajoitettuja eriä ei mainita ja tarjouksen sanotaan olevan voimassa 14.9. asti.

Voinko nyt ajaa kauppaan, ostaa tuotteen ja heidän pitää se tai korvaava tuote toimittaa 199€ hintaan vaikka saldot verkkosivuilla näyttävät nollaa eikä sitä pysty verkkosivuilta tilaamaan?
 
Tuotetta ei tällä hetkellä ole varastossa
Tuote on tilapäisesti loppu varastosta, eikä uutta varastoontuloaikaa ole tiedossa. Katso vaihtoehtoisia tuotteita, tai tilaa ilmoitus kun tuotetta on taas saatavilla.

Laita seurantaan ja ostat kun on jälleen varastossa?
 
Vetkuttelin Powerista Dreame L10S PLUS (199€) ostamista ja se on ollut loppu jo jonkin aikaa. Tänään kuitenkin tuli Powerin mainoslehti jossa sitä edelleen mainostetaan. Mitään kappalemääriä tai rajoitettuja eriä ei mainita ja tarjouksen sanotaan olevan voimassa 14.9. asti.

Voinko nyt ajaa kauppaan, ostaa tuotteen ja heidän pitää se tai korvaava tuote toimittaa 199€ hintaan vaikka saldot verkkosivuilla näyttävät nollaa eikä sitä pysty verkkosivuilta tilaamaan?
Jos luet tarjouslehteä tarkemmin niin lopussa mainitaan että kaikkia tarjoustuotteita on rajallinen erä
 
Samaisessa Powerin lehdessä on DL40ULTRA eli Dreame L40 Ultra 599€, vaikka tälläkin hetkellä Powerin sivut näyttävät 569€. No, kerrankos näin.
 
Jos luet tarjouslehteä tarkemmin niin lopussa mainitaan että kaikkia tarjoustuotteita on rajallinen erä

Missä päin lehteä moinen maininta on? Ei tuolla maininnalla tosin taida ole mitään merkitystä. Pitäisi ilmoittaa kappalemäärä.

>– "Rajoitettu erä" tai "Niin kauan kuin hyödykkeitä riittää"-tyyppisiä ilmauksia ei voi käyttää yleisluontoisina ja koko tarjousmarkkinointia koskevina rajoituksina. Rajoitettuun erään viittaamisen on perustuttava tosiasioille ja sille, että tarjous aidosti kohdistuu vain tiettyyn erään tuotetta, tähdentää erityisasiantuntija Saija Kivimäki Kilpailu- ja kuluttajavirastosta.

>– Kuluttaja-asiamies on linjannut, että tilanteessa, jossa tarjoustuotteita on saatavilla poikkeuksellisen pieni määrä ja/tai jo etukäteen on tiedossa, että suuren kysynnän vuoksi tuotteet loppuvat todennäköisesti erittäin nopeasti, on kappalemäärä ilmoitettava jo mainoksessa, esimerkiksi: 'Tarjoustuotetta on 100 kappaletta'.


Kävin kaupassa samana päivänä kun tarjouslehti tuli ja tarjosivat L10S plus mallin sijasta D10 plus gen2 robottia 199€ hinnalla. Ongelma on että tuosta puuttuu pyörivät mopit ja imutehokin on hiljaisempi. Selvästi heikompi tuote jonka normaalihinta on 100€ halvempi.

Tämä on täsmälleen tilanne jota varten laki on kirjoitettu. Gigantti harrasti tätä paljon. Mainostettiin alennustuotetta jota ei oikeasti ollut ja sitten yritettiin myydä saapuneelle asiakkaalle paremmin voittoa tuottava tuottava.
 
Viimeksi muokattu:
Missä päin lehteä moinen maininta on? Ei tuolla maininnalla tosin taida ole mitään merkitystä. Pitäisi ilmoittaa kappalemäärä.

>– "Rajoitettu erä" tai "Niin kauan kuin hyödykkeitä riittää"-tyyppisiä ilmauksia ei voi käyttää yleisluontoisina ja koko tarjousmarkkinointia koskevina rajoituksina. Rajoitettuun erään viittaamisen on perustuttava tosiasioille ja sille, että tarjous aidosti kohdistuu vain tiettyyn erään tuotetta, tähdentää erityisasiantuntija Saija Kivimäki Kilpailu- ja kuluttajavirastosta.

>– Kuluttaja-asiamies on linjannut, että tilanteessa, jossa tarjoustuotteita on saatavilla poikkeuksellisen pieni määrä ja/tai jo etukäteen on tiedossa, että suuren kysynnän vuoksi tuotteet loppuvat todennäköisesti erittäin nopeasti, on kappalemäärä ilmoitettava jo mainoksessa, esimerkiksi: 'Tarjoustuotetta on 100 kappaletta'.


Kävin kaupassa samana päivänä kun tarjouslehti tuli ja tarjosivat L10S plus mallin sijasta D10 plus gen2 robottia 199€ hinnalla. Ongelma on että tuosta puuttuu pyörivät mopit ja imutehokin on hiljaisempi. Selvästi heikompi tuote jonka normaalihinta on 100€ halvempi.

Tämä on täsmälleen tilanne jota varten laki on kirjoitettu. Gigantti harrasti tätä paljon. Mainostettiin alennustuotetta jota ei oikeasti ollut ja sitten yritettiin myydä saapuneelle asiakkaalle paremmin voittoa tuottava tuottava.

Näyttökuva 2025-08-28 104325.png
 
>– "Rajoitettu erä" tai "Niin kauan kuin hyödykkeitä riittää"-tyyppisiä ilmauksia ei voi käyttää yleisluontoisina ja koko tarjousmarkkinointia koskevina rajoituksina.
Niin nyt vaan tapahtuu ihan yleisesti. Esim. tässä ensimmäinen:
1756368960018.png

Olisi aika tekopyhää alkaa vaatimaan että pitäisi esim. banaanin tai kilon tai rasian tarkkuudella merkitä jokainen tuote tai edes lisätä "tarjolla tonnin painosta yhteensä kaikkia hedelmiä ja vihanneksia" tms. tarjoukseen... Eihän tuossa edes eritellä muuten kuin että kilohinta on 1-11€/kg ja tuo euro on kg/pussi tai kappale.. ..mikä on myös hyvin epämääräistä mutta epäilen ettei siitä silti voi kuluttaja-asiamiestä alkaa vaivaamaan...
 
Tämä on täsmälleen tilanne jota varten laki on kirjoitettu. Gigantti harrasti tätä paljon. Mainostettiin alennustuotetta jota ei oikeasti ollut ja sitten yritettiin myydä saapuneelle asiakkaalle paremmin voittoa tuottava tuottava.

Juuri näin. Jokaikisen tarjouskampanjan pieneen pränttiin voisi kirjoittaa "rajattu erä" tai "niin kauan, kuin varastoa riittää". En ole vielä nähnyt missään mainoksessa mitään "rajaton määrä tuotteita"- slogania. Tuskin ihmiset sellaista olettaakaan. Silkkaa valehteluahan tuo monesti on ja varasto sattuu mystisesti loppumaan usein kaupalle sopivalla hetkellä.

Jos en ihan väärässä ole niin ProShopilla on ollut hyvin hoidettuja kampanjoita. Lukee kappalemäärä ja rajan tultua täyteen sivuilla lukee, että "kampanjaerä myyty loppuun".

Noinhan sen pitäisi toimia joka paikassa. Kuluttajaneuvonta painottaa sitä, että nettihommissa reagointi mainostamisessa pitää tapahtua nopeasti. Saldoihin ja mainoksiin on pystyttävä luottamaan. Jos kampanja on voimassa ja mainokset vaan pyörii, niin kyllä kauppa on velvollinen toimittamaan tuotteen.
 
Kyselen selvyyden vuoksi miten asiat vastaavassa tilanteessa kuuluisi hoitua, kun ei ole aiempaa kokemusta. Eli kyse kotimaisesta, pelkästään netissä toimivasta ATK-kaupasta ja sieltä ostetusta Intelin suorittimesta, joka pitäisi lähettää takuuhuoltoon. Sain vastauksen, että lähetys tapahtuu asiakkaan omaan kustannukseen ja suoraan huoltoon, mahdollisesti suoraan Intelille. Onko asiakkaalla kustannusvelvoite postikuluissa, jos muuta vaihtoehtoa ei ole tarjolla, kuten tuotteen vientiä myyjän luokse? Lisätietona asiakas kuulemma kustantaa postikulun 20€ saakka ja myyjäyritys yli menevän osan.

Mikäli tavarassa todetaan vika ja se vaihdetaan, vaikuttaako se asiaan?
 
Kyselen selvyyden vuoksi miten asiat vastaavassa tilanteessa kuuluisi hoitua, kun ei ole aiempaa kokemusta. Eli kyse kotimaisesta, pelkästään netissä toimivasta ATK-kaupasta ja sieltä ostetusta Intelin suorittimesta, joka pitäisi lähettää takuuhuoltoon. Sain vastauksen, että lähetys tapahtuu asiakkaan omaan kustannukseen ja suoraan huoltoon, mahdollisesti suoraan Intelille. Onko asiakkaalla kustannusvelvoite postikuluissa, jos muuta vaihtoehtoa ei ole tarjolla, kuten tuotteen vientiä myyjän luokse? Lisätietona asiakas kuulemma kustantaa postikulun 20€ saakka ja myyjäyritys yli menevän osan.

Mikäli tavarassa todetaan vika ja se vaihdetaan, vaikuttaako se asiaan?

Kerro nyt ihmeessä mistä kaupasta kyse niin osataan jatkossa välttää tämänkaltaista toimintaa harjoittava kauppa ?
 
Kyselen selvyyden vuoksi miten asiat vastaavassa tilanteessa kuuluisi hoitua, kun ei ole aiempaa kokemusta. Eli kyse kotimaisesta, pelkästään netissä toimivasta ATK-kaupasta ja sieltä ostetusta Intelin suorittimesta, joka pitäisi lähettää takuuhuoltoon. Sain vastauksen, että lähetys tapahtuu asiakkaan omaan kustannukseen ja suoraan huoltoon, mahdollisesti suoraan Intelille. Onko asiakkaalla kustannusvelvoite postikuluissa, jos muuta vaihtoehtoa ei ole tarjolla, kuten tuotteen vientiä myyjän luokse? Lisätietona asiakas kuulemma kustantaa postikulun 20€ saakka ja myyjäyritys yli menevän osan.

Mikäli tavarassa todetaan vika ja se vaihdetaan, vaikuttaako se asiaan?
Myyjä vastaa tavaran virheistä antamansa takuun ehtojen mukaisesti. Myyjä vastaa myös valmistajan tai maahantuojan antamasta takuusta, ellei hän ennen kaupan tekoa ole nimenomaisesti irtisanoutunut siitä.
Takuunantaja on velvollinen hyvittämään omalla kustannuksellaan virheen, joka on ilmennyt takuuaikana.
Ostajalta ei voi takuuaikana periä maksua vian selvittämisestä.


Sinun pitää antaa myyjälle mahdollisuus virheen toteamiseen. Usein tämä tarkoittaa sitä, että tavara tulee lähettää myyjälle tai myyjän osoittamaan huoltoliikkeeseen tutkittavaksi.
Korjauksesta tai vaihdosta ei saa aiheutua sinulle kustannuksia

 
Kerro nyt ihmeessä mistä kaupasta kyse niin osataan jatkossa välttää tämänkaltaista toimintaa harjoittava kauppa ?

Hieman epäroin laittaa firman nimeä tänne. Ostin tuotteen Huuto.netin kautta ja sain tosi halvalla verrattuna hintavertailujen halvimpiin myymälähintoihin (lähes -50%). Firmalla on myös oma nettikauppa omilla domainkotisivuilla. Oli sinetöity uusi ja avaamaton tuote. Sanoi myyvänsä BF-tarjouksista jäänyttä ylijäämäkamaa, mutta ihan firman nimellä varustetulla käyttäjätunnuksella ja maksoin kauppasumman laskuna firman nimellä ja viitenumerolla. Kuittia en kyselyistä huolimatta saanut, vaan sanoi, että tarvittaessa takuu hoituu suoraan hänen kauttaan.

edit: Katsotaan nyt. Jos takuuasia hoituu asiallisesti, niin en mielellään laita firman nimeä tänne, ettei asialla lähdetä revittelemään ja koidu yrittäjälle mahdollisesti harmia.
 
Viimeksi muokattu:
Hieman epäroin laittaa firman nimeä tänne. Ostin tuotteen Huuto.netin kautta ja sain tosi halvalla verrattuna hintavertailujen halvimpiin myymälähintoihin (lähes -50%). Firmalla on myös oma nettikauppa omilla domainkotisivuilla. Oli sinetöity uusi ja avaamaton tuote. Sanoi myyvänsä BF-tarjouksista jäänyttä ylijäämäkamaa, mutta ihan firman nimellä varustetulla käyttäjätunnuksella ja maksoin kauppasumman laskuna firman nimellä ja viitenumerolla. Kuittia en kyselyistä huolimatta saanut, vaan sanoi, että tarvittaessa takuu hoituu suoraan hänen kauttaan.

Tuo voi olla hieman "lavea" käsitys. Olen itsekin ostanut esim. Muropaketin kautta (foorumin) tuotetta mikä myyjän mukaan.. hän toimi yrityksen nimissä ja takuu toimisi hänen kauttaan, kuitin kyllä sai tai kuvan siitä missä oli useita muitakin tuotteita. Kun tuli ongelmaa (muistaakseni emon kanssa) hän oli "yllättäen reissussa" ja kehoitti hoitamaan yrityksen kautta. Myös tuote itse (prosessori) oli avattu eli myyjä oli kutakuinkin 100% varmuudella testannut jokaisen prosessorin mitä osti ennenkuin lähetti kimppatilauksen tehneille kavereille heidän tuotteensa ja piti itse parhaiten kellottuvan yksilön.

Yrityksen mukaan he kyllä tiesivät tämän henkilön ja kauppa oli tehty mutta hän ei todellakaan puhunut yrityksen nimissä, ei ollut (ei koskaan) heillä töissä ja oli noin kymmenisen konepakettia ostanut kyseistä tuotetta (tai aihiota, eli emoa + prosessoria + muisteja).

Ei siinä sinänsä ongelmia tullut mutta jouduin itse maksamaan tietysti postit sitten emolevylle ja minulle lähetettiin uudempi versio kotiin postitse takuun alaisena tuotteena.
 
Tuo voi olla hieman "lavea" käsitys. Olen itsekin ostanut esim. Muropaketin kautta (foorumin) tuotetta mikä myyjän mukaan.. hän toimi yrityksen nimissä ja takuu toimisi hänen kauttaan, kuitin kyllä sai tai kuvan siitä missä oli useita muitakin tuotteita. Kun tuli ongelmaa (muistaakseni emon kanssa) hän oli "yllättäen reissussa" ja kehoitti hoitamaan yrityksen kautta. Myös tuote itse (prosessori) oli avattu eli myyjä oli kutakuinkin 100% varmuudella testannut jokaisen prosessorin mitä osti ennenkuin lähetti kimppatilauksen tehneille kavereille heidän tuotteensa ja piti itse parhaiten kellottuvan yksilön.

Yrityksen mukaan he kyllä tiesivät tämän henkilön ja kauppa oli tehty mutta hän ei todellakaan puhunut yrityksen nimissä, ei ollut (ei koskaan) heillä töissä ja oli noin kymmenisen konepakettia ostanut kyseistä tuotetta (tai aihiota, eli emoa + prosessoria + muisteja).

Ei siinä sinänsä ongelmia tullut mutta jouduin itse maksamaan tietysti postit sitten emolevylle ja minulle lähetettiin uudempi versio kotiin postitse takuun alaisena tuotteena.
Kuulostaa aika spesiaalilta keissiltä. Ihan vastaavasta veivauksesta ei tässä ole kyse. Kommunikoin kuitenkin Huuto.net-kaupoista nyt takuuasiointiin asti sähköpostiosoiteen myynti@firmandomainosoite.fi kanssa.
 
Kuulostaa aika spesiaalilta keissiltä. Ihan vastaavasta veivauksesta ei tässä ole kyse. Kommunikoin kuitenkin Huuto.net-kaupoista nyt takuuasiointiin asti sähköpostiosoiteen myynti@firmandomainosoite.fi kanssa.
Sitten luultavasti on oikeasti siellä töissä eikä heitä "kuutamokeikkaa" tai väitä olevansa töissä kun opiskelee tms..
 
Kyselen selvyyden vuoksi miten asiat vastaavassa tilanteessa kuuluisi hoitua, kun ei ole aiempaa kokemusta. Eli kyse kotimaisesta, pelkästään netissä toimivasta ATK-kaupasta ja sieltä ostetusta Intelin suorittimesta, joka pitäisi lähettää takuuhuoltoon. Sain vastauksen, että lähetys tapahtuu asiakkaan omaan kustannukseen ja suoraan huoltoon, mahdollisesti suoraan Intelille. Onko asiakkaalla kustannusvelvoite postikuluissa, jos muuta vaihtoehtoa ei ole tarjolla, kuten tuotteen vientiä myyjän luokse? Lisätietona asiakas kuulemma kustantaa postikulun 20€ saakka ja myyjäyritys yli menevän osan.

Mikäli tavarassa todetaan vika ja se vaihdetaan, vaikuttaako se asiaan?

Tuli täysin yllättäen sen verran erikoinen ja epäkohtelias sähköposti ko. firman toimarilta takuukeissiin liittyen, että olen todella lähellä siirränkö asian julkiseksi ja jatkan ko. firman omassa ketjussa asiasta. Laitetaan firman nimi jo tänne ja mietin vielä copy-pasteanko meidän sähköpostikeskustelun suoraan sinne jatkoksi:

Laitoin firmaa mahdollisesti yksin pyörittävälle toimarille vastauksen hänen edelliseen sähköpostiinsa. Ehkä odotan ensin sitä, minkä sävyinen se on, mutta omat fiilikset on hieman paskat edellisen jäljiltä.

edit: Sieltä tuli epämääräinen pahoittelun ja kiiston sekoitus. Sinänsä hyvin erikoista, että kiistää sanoneensa sen, mitä edellisessä sähköpostissa täysin selvästi sanoi. :facepalm:

Vähän kallistumassa siihen suuntaan, että meidän sähköpostiketju reklamaatioasiassa löytyy tuokion kuluttua tuolta firman ketjusta.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kiistaa vielä mutta "vain muutama jäljellä" ennen kuin kaupanteko alella alkanut, eikö tuossa pitäisi olla joku erä kpl maininta=?

Miten se toimisi käytännössä? Merkittäisiin päivämäärä kun inventoorio on tehty ja sitten kappalemäärät mitä jokaisesta Suomen liikkeestä löytyy paikanpäältä ostettavana sekä verkkokaupan varastosta? Vai riittäisikö että merkitään "summittainen" määrä vai pitäisikö sen olla yhden kappaleen tarkkuudella (mitä ei yleensä haluta käyttää koska se herättää pikemminkin kysymyksiä, "miksi täällä on 142 kappaletta mistä 8 on Tampereen toimipisteessä ja vain 3 Espoon?")

EDIT: + tietysti juuri nytkin niitä tuotteita voidaan ostaa.. ..joten joku voi myydä tuollaisen ja sitten taas valitettaisiin että "tulin tänne Espoon POWER:n ja piti olla 8kpl mutta vaikka olin 7 jonossa ei riittänyt minulle" jos esim. ennen tarjouksen alkamista niitä olikin ostettu...
 
Miten se toimisi käytännössä? Merkittäisiin päivämäärä kun inventoorio on tehty ja sitten kappalemäärät mitä jokaisesta Suomen liikkeestä löytyy paikanpäältä ostettavana sekä verkkokaupan varastosta? Vai riittäisikö että merkitään "summittainen" määrä vai pitäisikö sen olla yhden kappaleen tarkkuudella (mitä ei yleensä haluta käyttää koska se herättää pikemminkin kysymyksiä, "miksi täällä on 142 kappaletta mistä 8 on Tampereen toimipisteessä ja vain 3 Espoon?")

EDIT: + tietysti juuri nytkin niitä tuotteita voidaan ostaa.. ..joten joku voi myydä tuollaisen ja sitten taas valitettaisiin että "tulin tänne Espoon POWER:n ja piti olla 8kpl mutta vaikka olin 7 jonossa ei riittänyt minulle" jos esim. ennen tarjouksen alkamista niitä olikin ostettu...
Tästä on selvä KKV:n sääntö:

>Tarjoustuotteen loppuminen

>Kun mainos on julkaistu, sinulla on oikeus odottaa, että tarjoustuotetta on saatavilla. Mainostajan on etukäteen varmistettava, että tuotteita riittää koko tarjousajan.

>Jos tarjoustuote loppuu kesken eikä markkinoinnissa ole kerrottu tarjouksen koskevan vain tiettyä kappalemäärää
>-voit esittää mahdollisuutta saada tuote myöhemmin tarjoushintaan tai annettava vastaava tuote tilalle
>-sinulle on korvattava matkakulut turhasta käynnistä, ellei myyjä osoita toimineensa asianmukaisesti.

>Jos markkinoinnissa on kerrottu, että tuotetta on saatavilla vain tietty kappalemäärä, myyjällä ei ole erän loputtua velvollisuutta antaa sinulle mahdollisuutta ostaa tuotetta myöhemmin tarjoushintaan tai velvollisuutta myydä vastaavaa tuotetta tilalle.

 
Jos markkinoinnissa on kerrottu, että tuotetta on saatavilla vain tietty kappalemäärä
Eli ilmeisestikin se riittää jos isolla kerrotaan "TUOTETTA RAJOITETTU ERÄ: VARATAAN 15 MINUUTIKSI" ja sitten alempana "vain muutama jäljellä".
Mistä voisi päätellä että tuota on vain tietty kappalemäärä?

Tai tuota voi tietysti testata laittamalla esim. sähköpostia että ostat tuotteen ja tulet hakemaan sitten myöhemmin tuolla hinnalla kun ei näkynyt olevan enää tarjolla.. ..sitten mennä oikeuteen ja todeta että noista viesteistä mitä heidän sivuillaan luki ei käynyt ilmi että sitä olisi vain tietty kappalemäärä tarjolla joten haluat ostaa myöhemmin tuotteen samaan hintaan...
 
Eli ilmeisestikin se riittää jos isolla kerrotaan "TUOTETTA RAJOITETTU ERÄ: VARATAAN 15 MINUUTIKSI" ja sitten alempana "vain muutama jäljellä".
Mistä voisi päätellä että tuota on vain tietty kappalemäärä?

Tai tuota voi tietysti testata laittamalla esim. sähköpostia että ostat tuotteen ja tulet hakemaan sitten myöhemmin tuolla hinnalla kun ei näkynyt olevan enää tarjolla.. ..sitten mennä oikeuteen ja todeta että noista viesteistä mitä heidän sivuillaan luki ei käynyt ilmi että sitä olisi vain tietty kappalemäärä tarjolla joten haluat ostaa myöhemmin tuotteen samaan hintaan...
Ei riitä.

>Jos tarjoustuotteita on saatavilla poikkeuksellisen pieni määrä ja/tai jo etukäteen on tiedossa, että suuren kysynnän vuoksi tuotteet loppuvat todennäköisesti erittäin nopeasti tarjouskampanjan alettua, on tarjousmarkkinoinnissa ilmoitettava tarjoustuotteiden kappalemäärä. Riittävää ei tällöin ole se, että tarjoustuotteiden määrään viitataan käyttämällä vain ”Rajoitettu erä” -tyyppistä varaumaa, sillä sen perusteella kuluttajan ei ole mahdollista arvioida tarkemmin tarjoustuotteen todellista saatavuutta.

 
Ei riitä.

>Jos tarjoustuotteita on saatavilla poikkeuksellisen pieni määrä ja/tai jo etukäteen on tiedossa, että suuren kysynnän vuoksi tuotteet loppuvat todennäköisesti erittäin nopeasti tarjouskampanjan alettua, on tarjousmarkkinoinnissa ilmoitettava tarjoustuotteiden kappalemäärä. Riittävää ei tällöin ole se, että tarjoustuotteiden määrään viitataan käyttämällä vain ”Rajoitettu erä” -tyyppistä varaumaa, sillä sen perusteella kuluttajan ei ole mahdollista arvioida tarkemmin tarjoustuotteen todellista saatavuutta.

Siitä sitten todistamaan, että myyjä on tiennyt jo etukäteen, että tuotteet loppuvat erittäin nopeasti, helppo homma ;) Tietty jos niitä oikeasti on vain muutama jäljellä, niin sitten näin voinee olettaa, mutta verkkosivun määrätieto ei välttämättä ole ajantasalla vaan kampanjaa varten määrä päivitetään vasta sen alkaessa.
 
Pakko purkautua hiukan näistä lisävaihtokampanjoiden sekoiluista ja yleisesti siitä, että asiakas tietää enemmän kuin asiakaspalvelija.

DNA:n vaihtohyvityksessä mainostetaan, että vaihtolaitteet otetaan vastaan "kuntoon katsomatta" ja ainakin omaa OnePlussaa hankkiessa joskus 1-3v sitten IMEI:stä (pakko löytyä!) ei puhuttu heidän sivuilla mitään.

Silti on edelleenkin myyjästä kiinni hyväksytäänkö vaihtokapula. Ihan helvetin raivostuttavaa. Miten tilanne voi olla se, että näinkin yleistä asiaa ei perehdytetä myyjille ennen kuin myyjä laitetaan palvelemaan yksinään asiakkaita? Toisaalta pahimmassa tapauksessa myyjä kysyy asiaa joltain ylempiarvoiselta myyjältä ja hänkään ei tiedä mistään mitään.

Omassa tapauksessa vaihtoluuri lähti ensin kihlatun mukana kohti DNA:n liikettä reissun yhteydessä. Missään ei mainittu, että asiakkaan pitäisi kaivaa ruuvimeisselillä IMEI- koodi jostain rikkinäisen luurin akun alta. Noh, se jäi vaihtamatta sillä kerralla ja homma onnistui sitten eri kaupungin DNA- liikkeessä.

Ei voi jumankauta olla niin, että nettisivuilla hehkutetaan lähtökohtana olevan, että jokaisesta laitteesta saa hyvityksen ja kuntoon katsomatta, mutta sitten paikan päällä sanotaan, että eheei, syystä x, y tai z juuri tätä ei nyt vaan voida ottaa vastaan.

Jos IMEI- koodin pakollisuus mainitaan nykyään jossain ehdoissa pienellä präntillä, niin asia on ilmoitettu huonosti. Noin olennainen asia pitäisi löytyä ihan sieltä samasta litaniasta, missä luetellaan miten kaikki käy.

Jos laitteen IMEI- koodia ei löydy, niin silloinhan järjestelmässä pitäisi olla joku täppi, millä yksinkertaisesti merkataan, että nyt tuli kooditon laite ja hyvitetään se euro + lisävaihtari. Ei se sen vaikeampaa ole. Sen sijaan missään skenaariossa asiakasta ei tulisi lähettää paluumatkalle ilman lisävaihtohyvitystä.
 
Jos laitteen IMEI- koodia ei löydy, niin silloinhan järjestelmässä pitäisi olla joku täppi, millä yksinkertaisesti merkataan, että nyt tuli kooditon laite ja hyvitetään se euro + lisävaihtari. Ei se sen vaikeampaa ole. Sen sijaan missään skenaariossa asiakasta ei tulisi lähettää paluumatkalle ilman lisävaihtohyvitystä.
No tämä, jos tarkasti katsotaan niin jos siellä lukee että tuo mikä tahansa vanha puhelin voit tuoda vaikka lankapuhelimen ja se pitäisi hyväksyä...
 
Siitä sitten todistamaan, että myyjä on tiennyt jo etukäteen, että tuotteet loppuvat erittäin nopeasti, helppo homma ;) Tietty jos niitä oikeasti on vain muutama jäljellä, niin sitten näin voinee olettaa, mutta verkkosivun määrätieto ei välttämättä ole ajantasalla vaan kampanjaa varten määrä päivitetään vasta sen alkaessa.
Ei siellä mitään päivittyvää saldoa tarvitse olla. Kuten yllä niin alkuperäisen satsin määrä riittää.
 
Ei siellä mitään päivittyvää saldoa tarvitse olla. Kuten yllä niin alkuperäisen satsin määrä riittää.
Paitsi että sitä tarkkaa määrää ei tarvitse olla, jos ei ole tiedossa, että määrä loppuu erittäin nopeasti kampanjan alettua kuten tuossa KKV:n lainauksessa todetaan. Jos siellä onkin reilusti enemmän kampanjassa kuin nyt näkyvä "muutamia jäljellä", niin tarkkaa määrää ei tarvitsekaan laittaa - lähinnä siis viittasin tuohon.
 
Mites muilla on mennyt nuo Samsungin vaihtohyvitykset? Laitoin oman vaihtotabletin postiin ehtojen mukaisesti, nyt postin seurannan mukaan ollut noin viikon perillä Foxwayllä, mutta samsungin trade in sivulla lukee vain "valmis lähetettäväksi". Ei siis edes näy että olisi lähetetty. Kyselin aamulla Samsungin WhatsAppissa ja luvattiin olla vielä tänään yhteydessä, no eipä ole kuulunut. Onneksi otin kuvan seurantanumerosta jne niin pääsin seuraamaan missä tuo menee. Pitäisi kuitenkin 100e hyvitystä tulla, jatkossa kyllä pitäydyn SERin lähettelyssä...
 
Mites muilla on mennyt nuo Samsungin vaihtohyvitykset? Laitoin oman vaihtotabletin postiin ehtojen mukaisesti, nyt postin seurannan mukaan ollut noin viikon perillä Foxwayllä, mutta samsungin trade in sivulla lukee vain "valmis lähetettäväksi". Ei siis edes näy että olisi lähetetty. Kyselin aamulla Samsungin WhatsAppissa ja luvattiin olla vielä tänään yhteydessä, no eipä ole kuulunut. Onneksi otin kuvan seurantanumerosta jne niin pääsin seuraamaan missä tuo menee. Pitäisi kuitenkin 100e hyvitystä tulla, jatkossa kyllä pitäydyn SERin lähettelyssä...
s25 julkaisun aikaan meni varmaan kuukausi siitä kun lähetin vanhan puhelimen ennen kuin hyvitys tuli.
 
Kerran lähetin vaihtopuhelimen myöhässä, no en saanut sitä parin euron hyvitystä ja puhelinkin palautui joskus puolenvuoden päästä takaisin kotiin.
 
Liekö kysely saanut asioihin vauhtia vai oliko sattumaa, mutta asia on edennyt. Ensin tuli viesti, että laite on arvioitu ja kaikki kunnossa, sitten perään että arvioidaan vielä ja voi kestää tavallista kauemmin. 🙈 No näkyy ainakin hyväksyttynä siellä trade in sivulla, kaipa se hyvitys sieltä kortillekin sitten valuu joskus.
 
Nyt kun lopputulokseen kaupan kanssa vihdoin pääsin niin kokemukset tälläiset ihan kaupan nimellä:

Ostin Etelä-Suomen autotalolta heidän Saksasta maahantuomansa Kia e-soul vm 2020. Auto myytiin että tehdastakuu voimassa. Jo alle viikon kaupan jälkeen huomasin moottorissa kuuluvan rallatuksen. Wheel of Fortune ticking sound löytyy netistä nopeasti lisätietoja. Yleinen selvä tyyppivika tämän voimalinjan sisältävissä autoissa 2019-2021. Samaa ongelmaa Kia e-niroissa ja Hyundai Konissa.

Ongelmaa tutkittiin merkkihuollossa, moottorin kannakkeet vaihdettiin. Ongelma ei poistunut ja korjausohjeen mukaan seuraavana ohjelmassa oli moottorin vaihto uuteen (listahinta 12000€). Ennen tätä KIA vaati todistusta jäähdytysnesteen vaihdosta. Paljastui että jäähdytysneste oli vaihdettu 14kk myöhässä. Epäselväksi jäi oliko myyjä tästä tietoinen. Heidän omistuksessaan Suomessa auto huollossa kävi jossa jäähdytysneste oli vaihdettu. Joka tapauksesta myyjä vastaa lain mukaan myymästään autosta tiesi asiasta tai ei. Kyseessä täysin selvä tiedonantovirhe. Kuukauden verran myyjä "selvitteli" ongelmaa. Kuukauden jälkeen vastaus oli edelleenkin että heidän mielestään takuu 100% voimassa, ilman mitään lisätietoja tai mitään selitystä miten asiaa oli selvitetty. Vaadin heti myyjältä kaupanpurkua. Toimitusjohtajankin viesteihin mukaan laitoin. Hänen vastauksensa kokonaisuudessaan: "asiakaspalvelumme vastaa näihin kysymyksiin".

Tämän jälkeen alkoivat ilmeisesti oikeasti tutkimaan ja tarjosivat vaihtoehtoisen korjaustapaa, jossa moottorin laakerit vaihdettaisiin. Vaadin edelleen kaupan purkua, kun eihän takuun ulkopuolella korjattu moottori ole sama kuin merkkihuollossa uuteen vaihdettu. Ehdottivat vaihtoa toiseen autoon, mutta hinta ei ollut hyvä. Takuun osittaisesta voimassa olosta vielä yrittivät kertoilla ja lupasivat korjata jos jotain lopputakuuaikana tulee. Tehdas-akkutakuuhan ei myöskään enää voimassa ole kun sama jäähdytysneste siellä kiertää kuin moottorissakin. Lopulta kuitenkin kaupan purkuun päästiin. Vaativat, kaiken vaivan päälle vielä sinänsä normaalin käyttöhyöty korvauksen ajetuilta kilometreiltä. Tosin ehdottivat ensin 0,3€/km kun kuluttajariitalautakunnan suosittelema tämän hintaiseen autoon on 0,2€/km. Suostuin tähän sitten ja kaupat purettiin.

Vaikka lopulta rahallista menetystä ei tullutkaan kuin +160€ käyttöhyödystä ja toiset +300€ varusteista mitkä ehdin ostaa. Osan näiden hinnasta saan toivottavasti vielä myymällä pois (ja kyllä ehdotin varusteiden antamista mukaan, mutta eivät halunneet uutta frunk boxia ja kumimattoja. Uudet pyyhkijän sulat jouduin mukaan antamaan kun vanhat ehdin jo roskiin pistää). Sekä tietenkin kolmisen tuntia menetettyä palkkaa kun huoltoihin piti aiemmin lähteä. Ja työpäivän verran menetettyä vapaa-aikaa siellä huollossa ja asiasta reklamoidessa.
Hienon opinnäytetyön taitaisi saada tästä asiakaspalvelukokemuksesta :p
 
Omat autokaupat eivät kovin mairittelevasti menneet ko. puljun kanssa: Kaupankäynnin kiistatilanteet (hintavirheet, takuut, palautukset jne.)
Mun mielestä tuossahan ei ollut mitään huonoa palvelua? Ehdottivat monta tapaa ratkaista ongelma ja ainoa mihin sinä suostuit oli kaupan purku ja se kävi heille, vaikka on harvinaista näissä.

Purkivat kaupat ja ottivat tappiollisen auton itselleen, en usko että tiesivät sen ongelmista ja toki ovat takaisin maksussa oikeutettuja käyttöhyödyn vähennykseen ihan lain puitteissa.

Myyjä liikkeellä on velvollisuuksia totta kai kuluttajakaupassa, mutta on niillä myös oikeutensa ja he käyttivät kaikki oikeutensa ja silti tekivät kuten halusit.
 
Mun mielestä tuossahan ei ollut mitään huonoa palvelua? Ehdottivat monta tapaa ratkaista ongelma ja ainoa mihin sinä suostuit oli kaupan purku ja se kävi heille, vaikka on harvinaista näissä.

Purkivat kaupat ja ottivat tappiollisen auton itselleen, en usko että tiesivät sen ongelmista ja toki ovat takaisin maksussa oikeutettuja käyttöhyödyn vähennykseen ihan lain puitteissa.

Myyjä liikkeellä on velvollisuuksia totta kai kuluttajakaupassa, mutta on niillä myös oikeutensa ja he käyttivät kaikki oikeutensa ja silti tekivät kuten halusit.
Kyllä mielestäni aika huonoa palvelua sain melko kaikinpuolin. Päällimmäisenä tietenkin että auto myytiin "TEHDASTAKUULLA" joka ei sitten ollutkaan voimassa. Kai autoliikkeen pitäisi tietää jos ko. automallin kallein yksittäinen huoltokohde tehdään 14kk myöhässä niin takuu ei voimassa enää ole. Tietenkin mahdollista että osaamattomuutta/tietämättömyyttä, mutta mistäpä sen tietäisi, kun en tiedä mitä kauppa tiesi tai ei tiennyt. Käsittääkseni lain mukaankin myyjä vastaa myös tiedonanto virheestä josta ei tiennyt. Mitään vastaan tuloa ei tästä virheestä minulle ehdotettu.

Olisitko itse tyytyväinen pelkkään takuun ulkopuolella tehtyyn laakereiden vaihtoon jos tehdastakuullisena myydyssä autossa tälläinen moottori vika ilmenisi?

Reklamaatioon vastailu oli myös hyvin hidasta ja kaikkiin kysymyksiin ei vastattu ollenkaan. Meni pisimmillään tosiaan kuukausi Kia:n lisä kyselyn jälkeen ja silloinkin vastasivat vain että takuu on heidän mielestään voimassa ilman mitään lisätietoja.
 
Ainakaan itse en asiakkaana jaksa aina joka asiasta ajatella että "mitä jos".
Korjaustapa on mielestäni hyväksyttävä jos auto toimii tarkoitetulla tavalla sen oletetun elinkaaren. Aivan sama mikä se korjaustapa on. Samalla tapaa tässä tapauksessa ymmärrykseni on, että olisivat omakustanteisesti korvanneet mahdolliset vikakohteet? Eikö periaattessa kuluttaja säilynyt nettovoittajana tässä, kun sai ajaa autolla jonka arvo ei käytännössä alentunut lainkaan, pelkästä käyttöhyödystä maksettiin ja omalla rahalla ostetut lisävarusteet voitiin muuttaa / muutettiin rahaksi kuluttajan omasta toimesta myöhemmin?

Muutenkaan Suomessa onneksi vallitseva oikeuskäytäntö on ollut, että korvauksia ei saa etukäteen mistään hypoteettisesta mahdollisesti vahingosta, jota ei kuitenkaan ole sattunut.

Siitähän se riemu vasta repeäisi kun joku kaveri alkaisi vaatimaan korvauksia huonojen renkaiden nojalla siitä, että olisi voinut ajaa koululaisryhmän päälle sadekelillä koska huonot renkaat.
 
Kyllä mielestäni aika huonoa palvelua sain melko kaikinpuolin. Päällimmäisenä tietenkin että auto myytiin "TEHDASTAKUULLA" joka ei sitten ollutkaan voimassa. Kai autoliikkeen pitäisi tietää jos ko. automallin kallein yksittäinen huoltokohde tehdään 14kk myöhässä niin takuu ei voimassa enää ole. Tietenkin mahdollista että osaamattomuutta/tietämättömyyttä, mutta mistäpä sen tietäisi, kun en tiedä mitä kauppa tiesi tai ei tiennyt. Käsittääkseni lain mukaankin myyjä vastaa myös tiedonanto virheestä josta ei tiennyt. Mitään vastaan tuloa ei tästä virheestä minulle ehdotettu.

Olisitko itse tyytyväinen pelkkään takuun ulkopuolella tehtyyn laakereiden vaihtoon jos tehdastakuullisena myydyssä autossa tälläinen moottori vika ilmenisi?

Reklamaatioon vastailu oli myös hyvin hidasta ja kaikkiin kysymyksiin ei vastattu ollenkaan. Meni pisimmillään tosiaan kuukausi Kia:n lisä kyselyn jälkeen ja silloinkin vastasivat vain että takuu on heidän mielestään voimassa ilman mitään lisätietoja.
Näitä kuule tehdastakuullisia autoja on myynnissä tuhansia, mitkä ei sitten olekaan tehdastakuullisia. Liikkeissä autoja menee sitä vauhtia, että virheitä sattuu varmasti.

Liikehän tuli vastaan ja perui kaupat? Toki heillä on ensiksi mahdollisuus ihan lain puitteissa myös korjata virhe, omasta mielestäni sait parhaimman palvelun kun peruivat kaupat, sillä se paskin olisi ollut, että korjaavat vian jollain virityksellä ja auto jää sulle.

Kaikkiin kyselyihin vastaaminen kestää aina pitkään, koska siellä taustalla liike joutuu olemaan pahimmillaan tehtaalle asti yhteydessä.

Mietin tässä vielä, että koetko että sinulle olisi pitänyt maksaa jokin korvaus asiasta, että olisit 100% tyytyväinen? Käytetyn auton osto on AINA riski ja nyt riskin maksaa liike, et sinä, kuinka paljon paremmin se olisi voinut mennä?
 
Viimeksi muokattu:
Näitä kuule tehdastakuullisia autoja on myynnissä tuhansia, mitkä ei sitten olekaan tehdastakuullisia. Liikkeissä autoja menee sitä vauhtia, että virheitä sattuu varmasti.

Liikehän tuli vastaan ja perui kaupat? Toki heillä on ensiksi mahdollisuus ihan lain puitteissa myös korjata virhe, omasta mielestäni sait parhaimman palvelun kun peruivat kaupat, sillä se paskin olisi ollut, että korjaavat vian jollain virityksellä ja auto jää sulle.

Kaikkiin kyselyihin vastaaminen kestää aina pitkään, koska siellä taustalla liike joutuu olemaan pahimmillaan tehtaalle asti yhteydessä.

Mietin tässä vielä, että koetko että sinulle olisi pitänyt maksaa jokin korvaus asiasta, että olisit 100% tyytyväinen? Käytetyn auton osto on AINA riski ja nyt riskin maksaa liike, et sinä, kuinka paljon paremmin se olisi voinut mennä?
Jos myyjä myy takuullisena autoa vaikka tietää että takuu ei ole voimassa niin sehän on puhdas huijaus. Mutta jos ei tietäisikään, vaikka ehkä olisi pitänyt, niin myyjä jokatapauksessa vastuussa virheistä.

Autossa siis kaksi virhettä. Hajonneet laakerit ja tiedonantovirhe takuun voimassa olosta (3v piti vielä jäljellä olla). Kumpikin virhe oli autossa sitä ostettaessa. Autoa en ilman takuun voimassa oloa olisi ostanut missään tapauksessa. Joten siksi kaupan purkua aloin vaatimaan silloin kun alkoi vaikuttaa ettei takuukorjauksena autoa kuntoon saada. Paha näin mennä mitään sanomaan mitä olisin pitänyt oikeana vastaantulona. 3000€ ainakin auton pyyntihintaa kaupan purun jälkeen laskivat ennenkuin myynti-ilmoitus katosi lopulta. Joten siitä voinee päätellä että ainakin osa siitä hinnan laskusta johtuu että auto ilman takuuta ja huollettu takuun ulkopuolella.

Mielestäni kaupan purku ei ole varsinainen vastaantulo. Romun myivät ja vielä väärillä tiedoilla. Niin kyllä aika lähelle nollaa pitäisi kulujen minulle olla tässä tapauksessa että edes jollain tapaa tyytyväinen olisin voinut olla. N. 100€ lisävarusteista takkiin tuli lopulta kun 10kk myöhemmin viimeiset menivät kaupaksi. Ehdotin siis kaupalle että olisivat nämä ottaneet korvauksena käyttöhyödystä, mutta eivät siihen tarttuneet.

Aika paljon parempi kokemus olisi ollut jos nopeasti, säännöllisesti ja avoimesti olisi asiaa hoidettu. Asiat tietenkin aina kestää, mutta ihan kohteliasta olisi sitten kertoa että missä mennään. Ihan siis asiakaspalvelun perusjutut kuntoon niin kokemus olisi voinut olla edes kohtuullinen. Jokainen voi omat johtopäätöksensä tästä tehdä. Itse en uudestaan tässä autoliikkeessä tule enää asioimaan, vaikka pienin menetyksin lopulta selvisinkin.
 
Näitä kuule tehdastakuullisia autoja on myynnissä tuhansia, mitkä ei sitten olekaan tehdastakuullisia. Liikkeissä autoja menee sitä vauhtia, että virheitä sattuu varmasti.

Liikehän tuli vastaan ja perui kaupat? Toki heillä on ensiksi mahdollisuus ihan lain puitteissa myös korjata virhe, omasta mielestäni sait parhaimman palvelun kun peruivat kaupat, sillä se paskin olisi ollut, että korjaavat vian jollain virityksellä ja auto jää sulle.

Kaikkiin kyselyihin vastaaminen kestää aina pitkään, koska siellä taustalla liike joutuu olemaan pahimmillaan tehtaalle asti yhteydessä.

Mietin tässä vielä, että koetko että sinulle olisi pitänyt maksaa jokin korvaus asiasta, että olisit 100% tyytyväinen? Käytetyn auton osto on AINA riski ja nyt riskin maksaa liike, et sinä, kuinka paljon paremmin se olisi voinut mennä?

Mutta tuossa tapauksessahan auto myytiin eri ominaisuuksilla kuin se oli, joilloin se kaupanpurku pitäisi olla välitön oikeus. Tehdastakuu on merkittävästi auton arvoon vaikuttava ominaisuus siinä missä väärät kilometritkin. Laki suojelee valitettavasti autoliikkeitä ja mahdollistaa tuollaiset kusetukset, joissa myydään autoja täysin väärillä spekseillä ja kaupanpurku ei ole mikään automaattinen oikeus vaan kuluttaja joutuu taistelemaan jopa tuollaisesta perustavanlaisesta asiasta. Jos autossa on noin merkittävä virhe, pitäisi kaupan purun olla automaatio ja kuluttajalle maksaa korvausta hukkaan heitetystä ajasta (sen sijaan autokauppiaalle pitää maksaa siitä, että kuluttajan oikeus kaupan purkuun on huono).

Sen ei pitäisi olla mikään tekosyy kysettaa asiakasta, että autojen myyntimäärä on suurta. Todella monilla aloilla yritysten myyntivolyymit on suuret, mutta vain autokaupoille me jotenkin helposti sallitaan jatkuvat "virheet", joista on tullut alan tapa. Kuvaavaa on, että edes isot ketjut ei ole tuon maantavan ulkopuolella eli siitä ei selvästikään tule mainehaittaa kun perseilee. Itselläni on ikää jo jonkin verran takana ja olen jo oppinut, että autoliikkeet kusettaa pääosin aina, joskus isommin joskus pienemmin. Kaikilla aloilla myyjät luonnollisesti koittaa selittää myymiensa asioiden ongelmat parhain päin, mutta autokaupassa suora valehtelu ja salaaminen on sallittua ja se on vitun väärin.

On surullista, että nimenomaan autoliikkeet on se syy miksi olen opettanut lapsilleni miten asialliset kirjalliset reklamaatiot kirjoitetaan. Toki se taito on tärkeä koko elämässä, mutta autoliikkeethän se pääasiallinen syy tuon taidon osaamiseen on.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
295 932
Viestejä
5 057 028
Jäsenet
81 006
Uusin jäsen
iljakytomaki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom