• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä
    • Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan huolimatta jotkut yritykset jatkavat Venäjällä liiketoimintaa. Tälläisissä tapauksissa tarjousketjuissa voi kertaalleen linkittää tähän viestiketjuun ja jatkaa keskustelua aiheesta siellä.

Kaupankäynnin kiistatilanteet (hintavirheet, takuut, palautukset jne.)

Tjaa... Urheilukello päätti sitten seota eilisellä kotimatkalla. Töistä lähtiessä kello toimi ja kotiin päästessä näyttö oli mennyt sameaksi ja vaakasuora viiva juoksi näytöllä. Voineen olettaa, että pyöräilin kaatumatta kotimatkan, koska mitään muuta ei ollut rikki :D. Katselin, että laite on postitettu 5.8.2024 ja eilen oli 9.8.2025. Takuuajaksi muutama kauppa kertoo 12kk ja keskisenkello 24kk. Laittelin myyjälle multitroniciin takuupyyntöä, saapa nähdä miten käy. Mutta 4 päivää tuon 12kk takuun päättymisen jälkeen kello kaput... ohhoh. Huonoa tuuria kun edellinen Garmin hajosi kahteen kertaan, eka meni akku, ei korvannut takuu, vaihdoin itse uuden, seuraavaksi hajosi näyttö... Arvelin että kokeilen muuta merkkiä. Nykyinen siis Amazfit T-Rex 2, joka on ollut ihan loistava ja olen tykännyt kyllä kellosta, mutta väkisinkin tulee mieleen planned obsolescence....
Oletko ollut suoraan yhteydessä Garminiin? Mulla on aika hyvät kokemukset Garminin tuesta. Kuten tuossa yllä mainittiinkin niin ei kannata puhua takuusta kun reklamoi tuoteongelmista, vaan suoraan vedota virhevastuuseen. Hieman tuotteesta riippuen se saattaa yllättävän pitkä, mutta vähintään kaksi vuotta.
 
Tjaa... Urheilukello päätti sitten seota eilisellä kotimatkalla. Töistä lähtiessä kello toimi ja kotiin päästessä näyttö oli mennyt sameaksi ja vaakasuora viiva juoksi näytöllä. Voineen olettaa, että pyöräilin kaatumatta kotimatkan, koska mitään muuta ei ollut rikki :D. Katselin, että laite on postitettu 5.8.2024 ja eilen oli 9.8.2025. Takuuajaksi muutama kauppa kertoo 12kk ja keskisenkello 24kk. Laittelin myyjälle multitroniciin takuupyyntöä, saapa nähdä miten käy. Mutta 4 päivää tuon 12kk takuun päättymisen jälkeen kello kaput... ohhoh. Huonoa tuuria kun edellinen Garmin hajosi kahteen kertaan, eka meni akku, ei korvannut takuu, vaihdoin itse uuden, seuraavaksi hajosi näyttö... Arvelin että kokeilen muuta merkkiä. Nykyinen siis Amazfit T-Rex 2, joka on ollut ihan loistava ja olen tykännyt kyllä kellosta, mutta väkisinkin tulee mieleen planned obsolescence....
Takuuajan laskenta alkaa siitä hetkestä kun olet saanut tuotteen haltuusi. Virheestä ilmoittamiseenkin saa mennä kohtuullinen määrä aikaa, eli vaikka ilmoittaisi takuuajan päätyttyä niin ei voi silti evätä takuuta (olettaen siis että virhe havaittu takuuajan sisällä). KKV:ltä lainattua:
Kuluttajan pitää ilmoittaa virheestä kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt havaita se. Virheilmoituksen voi kuitenkin aina tehdä kahden kuukauden kuluessa siitä, kun kuluttaja havaitsi tai hänen olisi pitänyt havaita virhe.

Kohtuullinen reklamaatioaika arvioidaan aina tapauskohtaisesti.
 
Takuuajan laskenta alkaa siitä hetkestä kun olet saanut tuotteen haltuusi. Virheestä ilmoittamiseenkin saa mennä kohtuullinen määrä aikaa, eli vaikka ilmoittaisi takuuajan päätyttyä niin ei voi silti evätä takuuta (olettaen siis että virhe havaittu takuuajan sisällä). KKV:ltä lainattua:
Tänään tuli multitronicilta palautusohjeet, eli hyväksyvät takuuseen. Eli kellolla on heidän mukaan 2v takuu tai sit noudattavat tuota minimiä. Tosiaan kyllä useemman satasen kello on kestettävä vuosia vuoden sijaan.

Kokeilin vielä eilen, että heräiskö kello lataamalla. No heräsihän se, käynnistykin normaalisti, latasin tovin akkua ja laitoin ranteeseen, mietin jo, että perkele oliko vaan softabugi. About tunnin päästä, kello alko polttaa rannetta ja näyttö sekoili omiaan, heitin vesisankoon kun arvelin että palaako koko paska.

Pitää lisätä tästä teksti mukaan palautukseen, ei tunnu turvalliselta paljon korjaillakaan tuotetta. Hiton outo homma!
 
FE+ tuli, kuulokkeita ei tokikaan kun oli silloin tilatessa kätevästi "loppu".

VInkkinä tähän, että jos haluat kuulokkeet niin riita-asia vaan nettilomakkeelle Kuluttaja-asiamiehelle. Meni ehkä 5 minsaa täyttäessä Tab S10 Ultran näppäimistön osalta. Sieltä tulee 1-2 päivässä sähköpostia, jonka voit laittaa Samsungille. Tässä on sinulla tietenkin päivänselvä tapaus, mutta kääntyvät kyllä herkästi kuluttajan puoleen jos siellä näkyy jossain päin sivustoa banneri, jossa mainostetaan kaupanpäällistä, jota ei yhtäkkiä mukaan tulekaan. Heidän mukaansa mainostaja on vastuussa mainoksistaan, kuten loogisesti voi päätelläkin. Jos eivät saa bannereitaan pois reaaliaikaisesti, kun saldo on loppunut tai kampanja päättynyt, niin silloin tuote tulee toimittaa joka tapauksessa. Moni saattaa tehdä ostopäätöksen sen takia, että kaupan päälle ilmoitetaan tulevan joku melkeen 200€:n tuote tai muuta arvokasta. Näistä pitäisi vaan ottaa herkemmin heti yhteyttä tuonne kuluttajavirastoon jos vastaavat sen perinteisen "ei voi mitään, koska syy x"- litanian. Ite en koe asiaa mitenkään hankalan asiakkaan vänkäämisenä jos jumankauta yhtiö itse ei toimi tyyliin missään kaupanpäälliskampanjassaan sääntöjen puitteissa ja tuotteita lähetellään samaan aikaan ostaneille summan mutikassa joillekin ja toisille ei ollenkaan. Noissa ei myöskään ole mitään logiikkaa. Tämän tunnin aikana asiasta mainitsevalle voidaan lähettää tuote. Tunnin päästä yhteyttä ottava saa vaan pahoittelut. Azerbahm voi hoittaa asian chatissa kuntoon, Jeevelsson pahoittelee asiaa jne jne.

Alla mietteitä kuluttajaneuvonnasta. Tuo pitäisi olla Samsungin toimiston fläppitaululla joka kerta, kun suunnittelevat seuraavaa kampanjaa:

"Myyjän huolellisuusvelvoitteeseen kuuluu riittävä huolellisuus muun muassa markkinoinnin toteuttamisessa. Kuluttajalla on oikeus odottaa, että mainoksen tiedot pitävät paikkaansa.

Verkkokaupoissa ja -mainonnassa tietoja voi päivittää nopeasti ja milloin tahansa, minkä takia internetissä mainostajalla on suurempi vastuu mainosten ja kauppapaikkojen oikeista tiedoista ja huolellisuusvaatimus korostuu. Internetissä lähtökohta on, että myyjän ilmoittamat tiedot tuotteesta, esimerkiksi hinnasta ja ominaisuuksista ovat sitovia."
 
Onko liian myöhäistä tehdä reklamaatio? Ostin viime syyskuussa gigantin outletista kannettavan tietokoneen, joka toimitettiin minulle ilman alkuperäistä pakkausta. Tuli vain nopeasti katsottua, että on lenovon laturi ja asia sillä selvä. Käytin kannettavaa muutamia kertoja akkuvirralla ja käytön jälkeen latasin sitä sammutettuna normaalisti. Nyt koulujen alkaessa päivittelin läppäriä kuntoon ja huomasin, että eihän se lataa jos virrat ovat päällä ja tuo 45W on aivan liian riittämätön tähän tehtävään. Otin heti yhteyttä giganttiin. Myymälästä josta tuote lähetettiin soiteltiin sitten ja todettiin, että on kulunut suhteellisen kauan aikaa (11kk) ostohetkestä, että ei oikein voi tehdä asialle mitään, tervetuloa ostamaan uutta laturia. Pyysin sitten yhteystietoja asian viemiseksi eteenpäin ja kirjoittelin tänään asiasta reklamaatiota.

Vetosin tässä nyt virhevastuuseen, koska tuotteessa on virhe, koska se ei vastaa sitä, mitä on sovittu tai mitä minulla kuluttajana on ollut aihetta odottaa.

Ollaanko tässä heikoilla vesillä enää tässä vaiheessa vai taistelenko ihan aiheesta?
 
Ollaanko tässä heikoilla vesillä enää tässä vaiheessa vai taistelenko ihan aiheesta?

Ongelma tuossa on se että:
"
"
Virheilmoitus pitää tehdä myyjälle kohtuullisessa ajassa virheen havaitsemisesta". Toki voit väittää että havaitsit virheen vasta nyt mutta myyjä voi taas todeta että (esim. verkkokauppa) tuotteen arvo vähenee tietyn prosenttimäärän per käytetty kuukausi. Eli et voi saada ostosummaa takaisin kokonaan ja koska tuote ei ole virallisesti rikki.. hieman hankalaa.

Eli teoriassa sinun pitäisi palauttaa tuo laturi (sekä katsoa mikä on sen arvo uutena - käytetty aika) ja sitten heidän pitäisi laskea paljonko maksaisi oikea laturi miinus 11k käyttöä.. menee hieman hankalaksi eivätkä he välttämättä halua sitten tuotetta vaan pelkästään lahjakorttia liikkeeseen tuon alentuneen hinnan verran. Eikä tuote ole edes rikki (eikä sitä välttämättä saa edes myytyä koska sitä on käytetty 11kk edes käytettynä joten se tuottaisi heille tappiota)

Tosin herää kysymys onko kyse sitten välittäjän vastuusta koska tuotteen osti joku toinen joka sitten palautti sen ja yritys "välitti" tuotteen edelleen outlet tuotteena?
"
Tavaran, palvelun tai digisisällön virhetilanteessa hyvitystä voi vaatia myös kaupan välittäneeltä yritykseltä. Jos myyjä on yksityishenkilö, vastaa välittäjänä toimiva yritys aina virheestä kuluttajansuojalain mukaisesti. Jos myyjänä on toinen yritys, ei välittäjälle synny vastuuta, jos kuluttajalle on sopimuksentekohetkellä selkeästi kerrottu, että vain myyjänä toimivalla yrityksellä on vastuu sopimuksen täyttämisestä.
"
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
285 094
Viestejä
4 899 932
Jäsenet
78 917
Uusin jäsen
Brootaldood

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom