• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä
    • Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan huolimatta jotkut yritykset jatkavat Venäjällä liiketoimintaa. Tälläisissä tapauksissa tarjousketjuissa voi kertaalleen linkittää tähän viestiketjuun ja jatkaa keskustelua aiheesta siellä.

Kaupankäynnin kiistatilanteet (hintavirheet, takuut, palautukset jne.)

Käsittääkseni kaupoilla ei ole mitään velvollisuutta erikseen ilmoitella virhevastuusta/virheolettamasta ja niiden kestoista. Tällä saavat monet asiakkaat jättämään vaatimukset tekemättä koska eivät osaa/tiedä vedota virhevastuuseen vaan menevät vain kaupan antaman vapaaehtoisen takuun keston perusteella.
Takuuta ei tarvi tarjota, mutta jos tuo Tekniikkaosat kauppa on suunnattu kuluttajille ja mainostaa takuuta jossa ei ole mitään lisäarvoa kuluttajalle niin tuoksahtaa pahalta.

Aiemmin takuun piti nimenomaan olla lisäarvo, jotain etua, pykälät on vähän muuttuneet joten en uskalla väittää nyky tilannetta, mutta tuoksahtaa se joka tapauksessa. Ja kannusta alkuperäistä kysyjää viemään asian loppuunasti.

Hänellä taisi olla kyse akusta, akut toki kuluu ja ne voi tuhota nopeasti, jos laitteessa ei ole "logeja" niin voi toki olla haastavaa todistaa käyttö, jos vuoden sisään havaitsi vian niin pientä viivyttelyä jos nyt reklamoi, siis siltä kantilta että myyjän pitäisi takuuaikana osoittaa että virhe muualla.

Yleisen käsityksen mukaan li-ion pohjaisten akku systeemien pitäisi kestää satoja syklejä tietty kapasiteetti säilyttäen (en nyt väitä oliko se 70% vai mitä), virtapankkeja markkinoidaan mAh todennäköisesti 3,6v nimellisjännitteellä vaikka antavat minimissään ulos 5V .

Alkuperäinen viesti
Mikähän juttu muuten, kun tilasin tekniikkaosilta power bankin syyskuussa 2023, joka nyt tekee sitä että alle 40% laskee silmissä iphonen latauksessa prosentit 20 000 mah:in virtalähteessä.

Mitä rupesin ihmettelemään on se että ostoehdoissa sanotaan näin: "Tarjoamme 12 kuukauden takuun koko valikoimallemme.". Hyvä juttu, mutta eikös EU-alueella kun myydään niin EU:ssa pitää _vähintään_ 24kk takuu antaa tuotteille?

Laitoin reklamaation tuotteesta ja maintisin tuosta EU:n 2 vuoden takuusta. Eivät ole vielä vastanneet, mutta olenko jotain väärin ymmärtänyt? :hmm:

Tuli mieleen , miten tuon alle 40% havaitset ja pitääkö se paikkansa?
 
Tuli mieleen , miten tuon alle 40% havaitset ja pitääkö se paikkansa?

Kun iPhone on kiinni virtalähteessä niin vähintään alle 30% rupeaa laskemaan prosentit. Voi laskea että miten paljon 10% vastaa 20 000 mAhin akussa, mutta sain sen videolle että 10 sekunnin videolla akun oma näyttö laskee 20% ja tietenkin kun videoimisen lopetin niin virtalähde sammui ja nollaa näytti. Vaikka se 10% (mukamas latasi) niin iphonessa ei edes prosenttia noussut palkki, ei tarvitse kummoista pitkää matematiikkaa laskemaan että miten paljon se todellisuudessa latasi siinä 30% jälkeen.

On tehnyt näin ennenkin.


Katsoivat että tuotteessasi oleva vika on syntynyt oston jälkeen ja myös takuun päätyttyä, että minulla ei ole oikeutta hyvitykseen tai korjaukseen. Ainoastaan siinä tapauksessa, että voin todistaa vian olleen olemassa jo ennen tuotteen vastaanottamista, niin silloin vasta minulla on oikeus reklamoida tuote. Tässä tapauksessa todistustaakka on (kuulemma) minulla, ja minun tulee osoittaa, että vika oli olemassa jo ostohetkellä. Heidän mukaansa näin on tarpeen, että todetaan että kyseessä valmistusvirhe eikä käyttäjän toiminnasta tai kulumisesta johtuva vika.

Oma vastineeni oli käytännössä:
-Käytön odotettu kesto, että 20 000 mahin akun pitäisi kestää pidempään kun 1v ja 4kk
-Ei ole isompia kolhuja tai naarmuja laitteessa
-Toistuvat ongelmat
-Video liitteenä virheestä
-laitteen suunnittelu ja tarkoitus (esimerkiksi normaalitilanteissa puhelimille annetaan pidempi takuuaika kuin heidän 6kk aikansa).


Tuote oli siis 35€ varavirtalähde että tuskinpa itse lähden oikeuteen rinnat paukkuen tästä huutelemaan. Mutta mikäli vastineen jälkeen alkavat ulisemaan vielä niin lähetän kuluttajansuojaan viestiä ja kyselen että miten toimitaan? Voipi olla, että mm. trustpilottiin tästä jonkunnäköisen arvostelun kyllä teen. :kahvi:
 
Kun iPhone on kiinni virtalähteessä niin vähintään alle 30% rupeaa laskemaan prosentit. Voi laskea että miten paljon 10% vastaa 20 000 mAhin akussa, mutta sain sen videolle että 10 sekunnin videolla akun oma näyttö laskee 20% ja tietenkin kun videoimisen lopetin niin virtalähde sammui ja nollaa näytti. Vaikka se 10% (mukamas latasi) niin iphonessa ei edes prosenttia noussut palkki, ei tarvitse kummoista pitkää matematiikkaa laskemaan että miten paljon se todellisuudessa latasi siinä 30% jälkeen.
ok, aika selvältä näyttää. Sitä vähän hain että jos laitteen varaustilan ilmaisin on hakoteillä, mutta jos menee nolliin eikä käyttäjällä ole luvattua kapasiteettia käytettävissä niin selvä juttuhan se on.

Aiemmin takuun oleellisin lisäarvo kuluttajakaupassa oli se käännetty näyttävelvollisuus, ja jos ei ollut takuuta niin asiakkaan piti osoittaa virhe, sen lakisääteisen virheolettaman ajan jälkeen. Joskus se oli 6kk, nykyään virheolettama taitaa olla 12kk, eli jos olisit havainnut virheen vuoden sisällä niin myyjän olisi pitänyt osoittaa ettei virhettä.

Mutta kertoo toki liikkeestä paljo jos olet kuvaillut virheen ilmeisen hyvin ja selkeästi niin myyjä aukoo päin naamaa, että todista lisää. Ilmeisesti kyse ei ole mistään yksittäistapauksesta vaan huonosti suunniteltu tuote jotka hajoaa käsiin.

Jos ei niitä purkukertoja ylitä niin miten muuten tuollaisen saa ennenaikojaan hajalle. uittamalla, mekaanisesti ?

Tuote oli siis 35€ varavirtalähde että tuskinpa itse lähden oikeuteen rinnat paukkuen tästä huutelemaan. Mutta mikäli vastineen jälkeen alkavat ulisemaan vielä niin lähetän kuluttajansuojaan viestiä ja kyselen että miten toimitaan? Voipi olla, että mm. trustpilottiin tästä jonkunnäköisen arvostelun kyllä teen. :kahvi:


Myyjä toki laskee senvaraan että asiakkaat antaa olla, ja toki asiakkaan suunnalta ymmärettävää, silti kannusta taisteleen, ihan vain muiden kuluttajien puolesta. ja niidenkauppiaiden puolesta jotka ottavat enemmän vastuuta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 471
Viestejä
4 577 705
Jäsenet
75 456
Uusin jäsen
Taitz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom