Käytetyn autokaupan vuodatusta luvassa seuraavaksi:
Ostin autoliikkeen Saksasta maahantuoman Kia sähköauton vm 2020 (ajettu +40000km). Auto myytiin että tehdastakuu voimassa, kun se tavallinen 7v takuuhan pitäisikin olla. Jo ensimmäisellä viikolla huomasin konepellin alta kuuluvaa rallattavaa ääntä. Ääni on melko lievä yleensä, mutta voimistuu täysin selvästi ohjaamon asti kuuluvaksi varsinkin pidemmän ajon jälkeen. Suurin osa ajosta lyhyttä ja koeajollakaan ei pariin tuntiin korviin sattunut. Kuulu kyllä kaiken aikaa kun moottori pyörii. Parhaiten varmuuden sain, kun myöhemmin kameran konepellin alle nippusiteella laitoin ja lenkkiä ajoin.
Ääni on mitä ilmeisemmin jonkinlainen tyyppivika joko sähkömoottorissa ja/tai alennusvaihteessa. Netissä tästä löytyy keskustelua paljonkin Wheel of Fortune sound -nimellä. Tätä vaikuttaisi keskustelujen perusteella olevan kaikissa Kia-Hyundai malleissa jotka samaa voimalinjaa käyttivät 2019-2022 (E-soul, Niro, Kona). Amerikasta jopa Nirolle löysin huolto-ohjeen ääninäytteineen joka täsmää kaikkineen omaan autooni:
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2021/MC-10193244-0001.pdf.
Eipä siinä mitään. Ilmoitin myyneeseen auto liikkeeseen asiasta ja varasin merkkihuoltoon ajan selvitykseen seuraavalle viikolle. Myynyt liike vastasi suht nopeasti että takuu tietenkin voimassa ota yhteyttä jos ei merkkihuolto onnistu.
Lähdin töistä aiemmin ja 2,5h meni ensimmäisellä kerralla. Tiskillä ilmoittivat että epäilynä moottorissa hajonnut laakeri ja selvittävät seuraavat toimenpiteet.
Parin viikon päästä tuli soitto että osia oli saapunut ja vein 2,5h uudestaan taas aiemmin töistä lähtien. Olivat huolto-ohjeen mukaisesti moottorin kannakkeet vaihtaneet, mutta tämä ei ollut ongelmaa poistanut. Huoltoneuvoja otti huoltokirjasta kopiot ja sanoi lähettävänsä selvitykseen Kia:lle. Kuulemma moottorin vaihto listan mukaan 12000€ olisi seuraava toimenpide. Huoltokirjassa on Kia:n saksalaisen merkkihuollon leimat jokaisella vuodella ihan huolto-ohjelman kilometri määrien mukaan.
Muuutamia päiviä myöhemmin sain merkkihuollosta tiedon että:
"Autoon tullut vaihtaa moottorin ja inverterin jäähdytysneste 07/2023 mennessä. Tämä osoitettava vaihdetuksi. Nesteen vaihtokampanja on suoritettu 2024, joten jos nestettä ei ole vaihdettu sitä ennen, takuu ei korvaa sähkömoottorin uusintaa."
Alkoi melkoisesti ketuttamaan kun samana päivänä kuuumessa juuri olin. Laitoin tämän myyneelle autoliikkeelle tiedoksi vajaa kuukausi sitten. Kysyin että kuinka aiotte tilanteen korjata. Pariin päivään reklamaatioon ei reagoitu mitenkään ja vasta toiseen osoitteeseen lähettämäni viestin jälkeen tuli vastaus että selvitellään. N. 3viikkoon ei kuulunut mitään. Laitoin kyselyn että missä mennään. Kolme arkipäivää tästä tuli vastaus että: "meidän käsityksen mukaan auto on 100% merkkihuollettu." Eikä yhtään mitään tietoa ovatko edes yrittäneet mitenkään selvittää mitä Saksan päässä olisi mahdollisesti tehty.
Laitoin tämän merkkihuoltoon sitten ja vastauksen myyneelle että eipä varmaan taida mitään auttaa kun kerran tiettyä asiasta todisteita vaativat ja heidän hommahan se on kyllä tämä selvittää että onko takuu voimassa. Vaadin jo kaupan purkamista myös samalla kun sen verran päähän ottaa jo
.
Useamman satasen latausjohtoon, kumimattoihin, Frunkiin ja pyyhkijöihinkin kun mennyt rahaa tässä oston jälkeen. Onneksi en sentään toisia vanteita ehtinyt hankkia vielä.
Hämäräksi kyllä on vielä tästä jäänyt että miksi uusimmassa Suomeen tulon jälkeen huollossa 2024 on moottorin ja inverterin jäähdytysneste vaihdettu. Huoltolapussa vain ruksi tarkistuksen kohdalla. Onko Kia:lla tai myyneellä autoliikkeellä tiedossa sitten ollut että sitä ei 2023 ole vaihdettu. Kampanjasta Kia:n viesti puhuu mutta huolto-ohjelman mukaan nesteen vaihto kuuluu kyllä tehdä 3v/60tkm.
Saapa nähdä kuinka vastaavat ultimaattumiin.. Kian vastauksenhan nyt tiedän varmaan jo ilman että vastausta on tullutkaan. Seuraavan kerran hankkimatta kyllä tuontiauto jää jo tällä kokemuksella.