• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä
    • Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan huolimatta jotkut yritykset jatkavat Venäjällä liiketoimintaa. Tälläisissä tapauksissa tarjousketjuissa voi kertaalleen linkittää tähän viestiketjuun ja jatkaa keskustelua aiheesta siellä.

  • Hyvää joulua!

    Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>

    SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>

Kaupankäynnin kiistatilanteet (hintavirheet, takuut, palautukset jne.)

Pyysin tosiaan vähintään yhtä hyvää samaan hintaan. Ei tullut napattua kuvaa, mutta mielestäni tuotesivulla luki noin 15min sitten, että saatavilla arviolta 3.12, mutta ei lue ainakaan enää. Eivät tarjoa odotusmahdollisuutta, vaan vetoavat siihen, ettei ole velvollisuutta toimittaa vastaavaa rajatun erän loppumisen jälkeen.

Laita lappu vetämään KKV:lle. Tuo et verkkokaupan saldo muodostuu monesta paikasta ei kuulosta kyl kovin toimivalle ratkaisulle. Kärkkäinen ei kyl asiakkaan neuvoja kuuntele vaan joudut hakemaan ratkaisusuosituksen KKV:ltä.
 
Jos tuosta on mennyt maksu ja tullut tilaus vahvistus. Niin kyllä kauppa on silloin sitova eikä tuota voi oikein hinta virheeksikkään laittaa. Jos eivät toimita niin sinulla on periaatteessa oikeus kateostoon. Todennäköisesti vänkäävät vastaan ja yrittävät väsytys taktiikkaa , mutta sinulla on oikeus kyseisen tasoiseen läppäriin hinnalla millä sen ostit.

Olen samaa mieltä, mutta melko toivottomalta vaikuttaa.

Onhan tuo nyt ihan älytöntä vedota siihen, että siellä olisi ollut noissa vähissä myymälöissä yli 20 asiakasta tuntitolkulla läppäri ostoskärryissä ja he ovat sitten ostaneet nämä koneet ja nettitilaajilta peruttu, koska nettisaldo päivittyy vasta, kun ovat maksaneet koneet kassalla. :O

Näitähän tuli sitä paitsi loppumisen jälkeen uudelleen myyntiin muutama kappale. Kaippa nekin vietiin ostoskärryihin, eikä varattu nettitilaajille. :)
 
Kärkkäisen läppäreihin vielä: tuli vaan selityksenä, että tarjousta on ilmoitettu olevan rajattu määrä. Verkkokauppa kerää kuulemma tilauksia sekä myymälästä, että varaston puolelta. Tällöin ei voida vähentää netissä näkyvästä saldosta niitä, jotka ovat asiakkaiden ostoskorissa, koska saldo päivittyy vasta kassan kohdalla.

En seurannut myymäläsaldoja, mutta kyllähän tuo selitys ontuu todella pahoin, koska saldoa oli jäljellä monta tuntia oman tilauksen jälkeen ja loppumisen jälkeenkin niitä putkahteli yhtäkkiä lisää myyntiin. Tuskin siellä kovin moni asiakas hengailee myymälöissä esim 5 tuntia läppärit kärryissään.
Kärkkäisellä tuo systeemi on hieman hankala, koska kymmenellä ihmisellä saattaa olla kyseinen tuote ostoskärryssä ja myyjät keräävät samoilta hyllyiltä nettitilaukset. Selitys on täysin totta.

Välillä olen katsellut tuota nettitilauksen kärryä ja siellä on usein todella suuret määrät tarjoustuotteita. En tiedä näkyvätkö nekin saldoilla aina pakkausvaiheeseen asti, vai poistetaanko se saldoilta, kun tuote on nettitilausten rullakossa.
 
Kärkkäisellä tuo systeemi on hieman hankala, koska kymmenellä ihmisellä saattaa olla kyseinen tuote ostoskärryssä ja myyjät keräävät samoilta hyllyiltä nettitilaukset. Selitys on täysin totta.

Välillä olen katsellut tuota nettitilauksen kärryä ja siellä on usein todella suuret määrät tarjoustuotteita. En tiedä näkyvätkö nekin saldoilla aina pakkausvaiheeseen asti, vai poistetaanko se saldoilta, kun tuote on nettitilausten rullakossa.

Joo viikonloppuna kävin kivijalassa niin siellä oli 3 tyyppiä keräämässä kolmeen isoon rullakkoon tavaraa pelkästään elektroniikkaosastolla.
 
Varmaan jostain saisi moisen ostettua, täältä foorumilta, ebay, aliexpress..
Tosin kannattaa yleensä olla suoraan Logitechiin yhteydessä, monesti lähettävät uuden tuotteen tilalle ilman että tarvitsee edes vanhaa lähettää vaihdossa.
No ei nyt aleta mitään turhia adaptereita ite etsimään, ei virhevastuusta voi luistaa sillä, että laitteen toiminnan tai vian kannalta epäolennaiset tarvikkeet puuttuu. Sielä joku kesähessu ei ymmärrä asiakaspalautuksen ja reklamaation eroa. Valmistajan kautta voi saada helpommalla, mutta kyllä ite hoitaisin sen myyjän kautta, muutenhan ne kusettaa jatkossakin asiakkaita, oli se sit tahallaan tai vahingossa.
 
maxgaming ei näköjään ottanut tuplaklikkaavaa g pro wirelessiä takuuseen, kun oon heittänyt sen mukana tulevan adapterin pois.
Miten perustelivat tuplaklikkaamisen johtuvat puuttuvasta adapterista? Jos meinaavat takuun evätä niin on kaupan vastuulla todistaa että vika johtuu laitteen väärästä käytöstä.
 
Miten perustelivat tuplaklikkaamisen johtuvat puuttuvasta adapterista? Jos meinaavat takuun evätä niin on kaupan vastuulla todistaa että vika johtuu laitteen väärästä käytöstä.
Eivätpä ole perustellut mitenkään, toivottavasti toimittavat edes kuitin tuohon kun logitech tuki sitä nyt kysyy. Muutenkin maxgamingin tuki oli surkea, piti video tehdä missä näkyy vika ja sarjanumero, sitten vasta sai palautuslapun 😄
 
Kärkkäisellä tuo systeemi on hieman hankala, koska kymmenellä ihmisellä saattaa olla kyseinen tuote ostoskärryssä ja myyjät keräävät samoilta hyllyiltä nettitilaukset. Selitys on täysin totta.
Se että myyjä myy eioota ei ole asiakkaan vika, jos nyt kyse vielä ihan myyjän järjestelmällisesti virheestä minkä tietävät eivätkä edes yritä korjata niin kannustan kysyjää viemään asian loppuun. Laskevat varmaan sen varaan että harva jaksaa valittaa ja vielä harvempi pitkään.
 
Kärkkäisellä tuo systeemi on hieman hankala, koska kymmenellä ihmisellä saattaa olla kyseinen tuote ostoskärryssä ja myyjät keräävät samoilta hyllyiltä nettitilaukset. Selitys on täysin totta.

Se on ihan uskottavaa (vaikkakin umpisurkea malli, joka pitäisi muuttaa), että noin tehdään, mutta eihän nyt jumankauta voi olla tuntitolkulla oman tilauksen jälkeen tuotetta tilattavissa. Lisäksi tarjousketjussa raportoitiin (nyt jo muokattu), että sitä oli tilattavissa myös seuraavana päivänä.
 
Tämä ehkä liittyy tähän ketjuun niin pistetään ilmoille.

Asioin viikonloppuna XXL:n myymälässä. Bongasin hyllystä pyöräilyshortsit hyvässä alennuksessa, normaalihinnaltaan n. 70 euron housut 22,99 euroa. Kassalla housuille piipattiin hinnaksi normaalihinta 69,99 euroa. Huomautin asiasta kassalle joka selvitteli asiaa hetken aikaa, soitti lopulta osastolle jossa myyjä tarkasti tilanteen ja totesi hyllyssä olevan tosiaan hinta 22,99 euroa, mutta oikeasti tällaista tarjousta ei ole olemassakaan. Mutta, koska siellä tällainen hinta luki niin housut voi sillä hinnalla myydä. Hinta siis muutettiin kassalla ilmoitetun mukaiseksi ja housut myytiin 22,99 eurolla.

Olin jo valmistautunut vänkäämään asiasta kassalla, mutta onneksi tuolla kuitenkin ratkaistiin asia suoraan asiakkaan eduksi. Piti jälkikäteen googlailla miten tämä menee ns. pykälien mukaan jos eivät olisi heti lähteneet myymään hyllyhinnalla, koska olin aivan varma että olen lukenut myymälän ilmoitettujen hintojen sitovan myyjää. Olin jonkin verran yllättynyt, että KKV on ilmeisesti lähiaikoina muuttanut kantaansa asiaan ja nykyään kanta on se, että tuotetta ei tarvitse myydä hyllyssä/hintalapussa esitetyllä mikäli kassalla ilmoitettu hinta poikkeaa hyllyhinnasta.

Vielä niinkin äskettäin kuin 2022 KKV on HS:n haastattelussa linjannut että Hinta ei saa vaihtua kaupassa hyllyn ja kassan välillä, mutta tänä vuonna tehdyssä artikkelissa linjaus on muuttunut että kylläpäs saa.

Vuonna 2022 oltiin tätä mieltä
”Lainsäädäntö on yksiselitteinen, ja sen mukaan hyllynreunushinnan on oltava aina ajan tasalla”, sanoo johtava asiantuntija Mika Hakamäki kilpailu- ja kuluttajavirastosta.

Mutta tänä vuonna asiaa katsotaankin siltä kannalta milloin kauppa syntyy
Kyseessä on kiista periaatteellisista näkökulmista, sanoo kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg.

Onko myyjä tehnyt tuotteesta sitovan tarjouksen laittamalla sen hyllyyn? Vai tekeekö kuluttaja tuotteesta tarjouksen tuodessaan sen kassalle?

”Yleensä ollaan katsottu, että jälkimmäinen tulkinta pätee”, Ståhlberg sanoo.

Ståhlberg muistuttaa, että kuluttajallakin on vielä mahdollisuus perääntyä kaupasta. Näin olisi myyjälle epäreilua, jos häntä pidettäisiin kauppaan sitoutuneena.

Erikoiseksi tämän tekee se, että tässä periaatteessa sallitaan myyjän rikkoa lakia ilman mitään seurauksia
Lainsäädäntö onkin yksiselitteinen siitä, että hyllyssä olevan hinnan täytyy vastata kassahintaa. Väärän hinnan esittäminen on kuluttajansuojalain vastaista, kertoo kilpailu- ja kuluttajaviraston johtava asiantuntija Saija Kivimäki.

Silti kuluttajalla ei ole oikeutta vaatia, että hän saisi ostaa tuotteen hyllyssä mainostettuun alempaan hintaan.

Juridisesti sopimuksen kaupasta katsotaan syntyneen vasta kuluttajan ostaessa tuotteen. Jos myyjä kertoo kassalla oikean hinnan, ei sopimusta virheelliseen hintaan ole vielä syntynyt.

Pitää sanoa, että kyllä tässä on taas yksi asia jossa ennen oli paremmin. Mielestäni myymälän hintojen pitäminen ajantasalla on myyjän velvollisuus johon laki velvoittaa ja ilmoitettujen hintojen tulisi sen takia sitoa myyjää. Nykyinen linjaus kuulostaa omaan korvaan oikeusturvan kannalta aika oudolta ja jos tätä lähtee venyttämään niin tämähän mahdollistaa kaikenlaisen kikkailun kun ilmoittat myymälän mainoksessa asian hinnaksi X euroa ja sitten veloitteletkin kaikessa hiljaisuudessa eri summia kassalla tai laittelet eri hinnat sopimuksiin. Aina jos tulee valitusta niin vetoat vaan siihen että voi voi kun ei ne olleet nyt ajantasalla ja olisit tarkistanut hinnan ennen maksua/sopimuksen allekirjoittamista...
 
Pitää sanoa, että kyllä tässä on taas yksi asia jossa ennen oli paremmin. Mielestäni myymälän hintojen pitäminen ajantasalla on myyjän velvollisuus johon laki velvoittaa ja ilmoitettujen hintojen tulisi sen takia sitoa myyjää. Nykyinen linjaus kuulostaa omaan korvaan oikeusturvan kannalta aika oudolta ja jos tätä lähtee venyttämään niin tämähän mahdollistaa kaikenlaisen kikkailun kun ilmoittat myymälän mainoksessa asian hinnaksi X euroa ja sitten veloitteletkin kaikessa hiljaisuudessa eri summia kassalla tai laittelet eri hinnat sopimuksiin. Aina jos tulee valitusta niin vetoat vaan siihen että voi voi kun ei ne olleet nyt ajantasalla ja olisit tarkistanut hinnan ennen maksua/sopimuksen allekirjoittamista...
Hyvin kiteytit tämän! Tässä on nimenomaan se ongelma, että tällainen toiminta mahdollistaa melkoisen vilunkitoiminnan, koska yksittäisessä tuotteessa tuollaisen voi yleensä huomata, mutta jos sulla on kauppalistallinen määrä tavaraa kärryssä, niin ei niitä juuri kukaan ala samantien perkaamaan nimiketasolla, että olihan kaikki tuotteet varmasti sen hintaisia, mitä oli hyllynreunassa.
 
Hyvin kiteytit tämän! Tässä on nimenomaan se ongelma, että tällainen toiminta mahdollistaa melkoisen vilunkitoiminnan, koska yksittäisessä tuotteessa tuollaisen voi yleensä huomata, mutta jos sulla on kauppalistallinen määrä tavaraa kärryssä, niin ei niitä juuri kukaan ala samantien perkaamaan nimiketasolla, että olihan kaikki tuotteet varmasti sen hintaisia, mitä oli hyllynreunassa.
Itse pääsin omaa huomaamattomuuttani tämän kokemaan Laajalahden Powerissa. Summa ei ollut iso, mutta ärsytti sitäkin enemmän.

Bongasin netistä 12.9e cat6 piuhan ja sama hinta näytti olevan hyllyssä. No ystävällinen myyjä tämän löi osastolla koneelle ja ilmoitti että kassalla nimellä löytää tilauksen eikä tarvitse erikseen kanta-asiakastietoja lähteä kaivelemaan enää kun tuntui olevan suht kovat jonot bf johdosta.
Kassalla jälkikasvu roikkui malttamattomana hihassa, niin jäi myyjän ilmoittama summa kuulematta. Lähimaksulla maksu ja kuitti sekä piuha nopeasti taskuun. Kotona kun rojut taskusta levitin pöydälle ja katsoin kuittia, niin siinä seisoikin hintana 14.90.
Laitoin viestiä powerin chatin kautta että mikä juttu. Vastasivat suoriltaan että mene hoitamaan asiasi myymälään.
En kahden euron takia lähtenyt ajelemaan kun bensoihinkin kuluu tästä summasta jo tuplat. Lopputulemana aion välttää kyseistä ketjua omana kannanottonani vaikkei tämä heillä näy minkäänlaisena menetyksenä.
 
Itse pääsin omaa huomaamattomuuttani tämän kokemaan Laajalahden Powerissa. ...
Hintarobotti iski.

Jostain syystä yrittää tarkistaa kassalla että meneekö oikein, vaikka hämisvaisto yrittänyt kehittää, niin välillä huomaa, myös vasta kun jo kaukana liikkeestä.
 
Itse pääsin omaa huomaamattomuuttani tämän kokemaan Laajalahden Powerissa. Summa ei ollut iso, mutta ärsytti sitäkin enemmän.

Bongasin netistä 12.9e cat6 piuhan ja sama hinta näytti olevan hyllyssä. No ystävällinen myyjä tämän löi osastolla koneelle ja ilmoitti että kassalla nimellä löytää tilauksen eikä tarvitse erikseen kanta-asiakastietoja lähteä kaivelemaan enää kun tuntui olevan suht kovat jonot bf johdosta.
Kassalla jälkikasvu roikkui malttamattomana hihassa, niin jäi myyjän ilmoittama summa kuulematta. Lähimaksulla maksu ja kuitti sekä piuha nopeasti taskuun. Kotona kun rojut taskusta levitin pöydälle ja katsoin kuittia, niin siinä seisoikin hintana 14.90.
Laitoin viestiä powerin chatin kautta että mikä juttu. Vastasivat suoriltaan että mene hoitamaan asiasi myymälään.
En kahden euron takia lähtenyt ajelemaan kun bensoihinkin kuluu tästä summasta jo tuplat. Lopputulemana aion välttää kyseistä ketjua omana kannanottonani vaikkei tämä heillä näy minkäänlaisena menetyksenä.
Powerista kannattaa ostaa kaikki aina netistä + chatin kans selvittää/tingata jos hinta tuntuu liian kalliilta tms. ja sitten ennakkoon maksetulla noudolla myymälästä hakuun niin ei tule arpajaisia, koska chattikorin tms. maksaessa näet mitä meinaat maksaa ja jos joku poikkeaa niin ulisee chattiin heti että "toi meni väärin". Muuten saa vänkyillä miks hinta eri hyllyssä kun netissä jne... Paitsi paikallisessa kerran menin ostaan puoli metriä pidempää HDMI-piuhaa PS5:lle ja totesin et en kyl maksa 30 € niin myyjä kysy sitte et "Paljonko se sais maksaa" "15 €" "no katotaas... Ok". Noissa tarvikkeissa on hyvä kate ja oisit varmaan saanut sen kissapiuhaskin kympillä jos oisit kehdannu kysyä tai jos meet valittaan niin pyydät korjaamaan bensakulut niin saat varmaan sen parilla ekellä.
 
Noita Kärkkäisen käytettyjä läppäreitä näyttää olevan taas tilattavissa, vaikka osalta peruttiin tilaukset:


Kannattaa vaatia omaansa. Mulle tuli tuote noin neljännen vaatimusviestin jälkeen. Yhtäkkiä löytyikin vastaava tuote, joka olikin juuri se, jonka olin tilannut. :D
 
Kärkkäinen siis perui läppäritilauksen aiempien viestien mukaisesti ja vänkäsi viestitolkulla vastaan. Heitä ei omien ehtojensa mukaan sido kuluttajansuojalaki, koska ovat itse ilmoittaneet, että nettisaldot voivat heitellä tarjouserien suhteen miten sattuu.

Tänään sekoilu ja vänkääminen huipentui, kun toimittivat yhtäkkiä toisen samanlaisen koneen.

Jos alkavat vaatia rahoja tai konetta niin täällä on varastosaldo loppunut molempien osalta. Nettipankissa voi näyttää jotain, mutta saldo ei ole valitettavasti päivittynyt ajan tasalle. Olen kirjoittanut paperille, että en ota vastuuta mistään asiata, joten vapaudun kaikista vastuista tämänkin osalta. :)
 
Nyt sooloilee Tokmanni. Lapselleni tilasin joululahjaksi Kimblen 3.12. Kymmenen päivän radiohiljaisuuden jälkeen pistivät sähköpostia että kauppa peruttu, kun tavaraa ei ole. Ilman vaihtoehtoisen tuotteen tarjoamista päättivät itse omatoimisesti palauttavansa rahat. Pistin vastausta menemään että, en ole tähän heidän ratkaisuun tyytyväinen. Oli jouluruuhkaa tai ei, heidän moka tämä oli jos verkkokaupan varastosaldot kusevat. Eipä tuo ostos kovin kallis ollut, mutta sapettaa kun oli kimble jo pyyhitty joululahjahankintalistalta.

Edit: onko muilla vastaavia kokemuksia samasta puljusta
 
Ilman vaihtoehtoisen tuotteen tarjoamista päättivät itse omatoimisesti palauttavansa rahat.

Eli olisit ollut tyytyväinen jos olisivat lähettäneet esim. Risk pelin tai jonkun muun lautapelin? Suurin osa ihmisistä haluaa juuri sen kyseisen eikä korvaavaa "lautapeli kuin lautapeli" periaatteella..
 
Paperit tehtiin kyllä ja kengistä tehtiin palautus ja sitten "myivät" koko "bundlen" samaan alkuperäiseen hintaan takaisin. Taidan kysäistä Haltilta suoraan, vaikka sielläkin on kyllä FAQ:ssa neuvottu olemaan yhteydessä ensisijaisesti myyjäliikkeeseen.

Tämä asia ratkesi sitten siihen, että parin viikon sisään edellisestä reklamaatiosta, alkoi ulkopohjatkin vielä irtoamaan molemmista kengistä. Tällä kertaa reklamaatiota tehdessä (n. viikko-pari sitten) ei enää änkyröity mitään liikkeessä, vaan suosiolla tekivät palautuksen.

Joka tapauksessa, oli sitten maanantai-erä tai ei, oli viimeiset Haltin kengät tässä talossa.
 
Miten powerilla menee hintatakuun kanssa ? Olen ostanut tässä viikko pari sitten kaiuttimet ja nyt niiden hinta on pudonnut noin 50e ? Asiakaspalveluun menny kiinni niin ei voi chattiin olla yhteydessä. (Ja lähin poweri jossain 100 km paikkeilla.)
 
Miten powerilla menee hintatakuun kanssa ? Olen ostanut tässä viikko pari sitten kaiuttimet ja nyt niiden hinta on pudonnut noin 50e ? Asiakaspalveluun menny kiinni niin ei voi chattiin olla yhteydessä. (Ja lähin poweri jossain 100 km paikkeilla.)
Päivähän se on uus tänäänkin ja chatti aukee klo 8 tai klo 9.
 
Päivähän se on uus tänäänkin ja chatti aukee klo 8 tai klo 9.
Joo, just sainkin juteltua chätin kanssa. Tekivät ero hyvityksen eikä tarvinnu mitään lähettää \ tilata uudelleen. Tuote oli q acoustics m20. Joskus aikaisemminkin oli tuolla hinnalla mutta muuttui oikeastaan heti 399 ja missään ei lue että olisi jossain tarjouksessa.
 
Miten powerilla menee hintatakuun kanssa ? Olen ostanut tässä viikko pari sitten kaiuttimet ja nyt niiden hinta on pudonnut noin 50e ? Asiakaspalveluun menny kiinni niin ei voi chattiin olla yhteydessä. (Ja lähin poweri jossain 100 km paikkeilla.)

Noin kahden sekunnin googlaus.. tuossa on kerrottu aika selkeästi miten toimii.


edit: kerkesitkin jo väliin
 
Edit, jatkoin tuonne aihetta käsittelevään ketjuun, missä mm oli keskustelua hintatakusta

Noin kahden sekunnin googlaus.. tuossa on kerrottu aika selkeästi miten toimii.


edit: kerkesitkin jo väliin
Hienoa, liitän tähän ne postauksen hetkellä olleet ehdot. aikanaan jossain ketjussa noita arvuuteltiin.

Power hintatakuu ehdot. (lähde)
1. Hintahyvityksen ehdot
Tuotteen palautusoikeuden tulee olla voimassa (suurimmalla osasta tuotteita 60 päivää ostoksesta, poikkeukset löydät palautusehdoistamme)
Koskee identtisiä tuotteita, joita myyvät hyväksytyt kilpailijat Suomessa
Tuotteen tulee olla varastossa ja ostettavissa kilpailijalta


Hintatakuu ei yleensä koske seuraavia:

Rajoitetun ajan tai määrän tarjoukset
Poistomyynnit tai loppuunmyynnit
Erikoistilaukset tai mittatilaustuotteet
Kilpailijan yksinoikeudelliset tai jäsenkohtaiset tarjoukset
Tuotteet, joita ei ole kilpailijan varastossa
Hinnoitteluvirheet tai painovirheet

Aika laajasti rajattu mitä hintatakuu ei koske.
yksinoikeudelliset, tarkoittaako se että ei koske kilpailijan tekemää pätevää tarjousta asiakkaalle

Rajoitetun ajan, tai määrän tarjoukset suljettu pois, eli käytännössä hinta takuu koskee vain ns hinnasto hintoja.
 
Nyt sooloilee Tokmanni. Lapselleni tilasin joululahjaksi Kimblen 3.12. Kymmenen päivän radiohiljaisuuden jälkeen pistivät sähköpostia että kauppa peruttu, kun tavaraa ei ole. Ilman vaihtoehtoisen tuotteen tarjoamista päättivät itse omatoimisesti palauttavansa rahat. Pistin vastausta menemään että, en ole tähän heidän ratkaisuun tyytyväinen. Oli jouluruuhkaa tai ei, heidän moka tämä oli jos verkkokaupan varastosaldot kusevat. Eipä tuo ostos kovin kallis ollut, mutta sapettaa kun oli kimble jo pyyhitty joululahjahankintalistalta.

Edit: onko muilla vastaavia kokemuksia samasta puljusta
Tilasin kaksi elektroniikkarakennuslelua -40% alesta. Tuli ilmoitus että, toinen oli loppu ja hyvittävät sen vastaavasti. Katsoin paikallisen myymälän saldon, näytti 12kpl ja oli monessa muussakin paikassa. Vastasin ettei käy, voin hakea saman tuoteen paikallisesta myymälästä sovittuun hintaan. Tämä sopi, eikä tullut juuri lisää vaivaakaan, koska olin tilannut nettitilauksen ko. myymälään.
 
Käytetyn autokaupan vuodatusta luvassa seuraavaksi:
Ostin autoliikkeen Saksasta maahantuoman Kia sähköauton vm 2020 (ajettu +40000km). Auto myytiin että tehdastakuu voimassa, kun se tavallinen 7v takuuhan pitäisikin olla. Jo ensimmäisellä viikolla huomasin konepellin alta kuuluvaa rallattavaa ääntä. Ääni on melko lievä yleensä, mutta voimistuu täysin selvästi ohjaamon asti kuuluvaksi varsinkin pidemmän ajon jälkeen. Suurin osa ajosta lyhyttä ja koeajollakaan ei pariin tuntiin korviin sattunut. Kuulu kyllä kaiken aikaa kun moottori pyörii. Parhaiten varmuuden sain, kun myöhemmin kameran konepellin alle nippusiteella laitoin ja lenkkiä ajoin.

Ääni on mitä ilmeisemmin jonkinlainen tyyppivika joko sähkömoottorissa ja/tai alennusvaihteessa. Netissä tästä löytyy keskustelua paljonkin Wheel of Fortune sound -nimellä. Tätä vaikuttaisi keskustelujen perusteella olevan kaikissa Kia-Hyundai malleissa jotka samaa voimalinjaa käyttivät 2019-2022 (E-soul, Niro, Kona). Amerikasta jopa Nirolle löysin huolto-ohjeen ääninäytteineen joka täsmää kaikkineen omaan autooni: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2021/MC-10193244-0001.pdf.

Eipä siinä mitään. Ilmoitin myyneeseen auto liikkeeseen asiasta ja varasin merkkihuoltoon ajan selvitykseen seuraavalle viikolle. Myynyt liike vastasi suht nopeasti että takuu tietenkin voimassa ota yhteyttä jos ei merkkihuolto onnistu.
Lähdin töistä aiemmin ja 2,5h meni ensimmäisellä kerralla. Tiskillä ilmoittivat että epäilynä moottorissa hajonnut laakeri ja selvittävät seuraavat toimenpiteet.
Parin viikon päästä tuli soitto että osia oli saapunut ja vein 2,5h uudestaan taas aiemmin töistä lähtien. Olivat huolto-ohjeen mukaisesti moottorin kannakkeet vaihtaneet, mutta tämä ei ollut ongelmaa poistanut. Huoltoneuvoja otti huoltokirjasta kopiot ja sanoi lähettävänsä selvitykseen Kia:lle. Kuulemma moottorin vaihto listan mukaan 12000€ olisi seuraava toimenpide. Huoltokirjassa on Kia:n saksalaisen merkkihuollon leimat jokaisella vuodella ihan huolto-ohjelman kilometri määrien mukaan.

Muuutamia päiviä myöhemmin sain merkkihuollosta tiedon että:
"Autoon tullut vaihtaa moottorin ja inverterin jäähdytysneste 07/2023 mennessä. Tämä osoitettava vaihdetuksi. Nesteen vaihtokampanja on suoritettu 2024, joten jos nestettä ei ole vaihdettu sitä ennen, takuu ei korvaa sähkömoottorin uusintaa."

Alkoi melkoisesti ketuttamaan kun samana päivänä kuuumessa juuri olin. Laitoin tämän myyneelle autoliikkeelle tiedoksi vajaa kuukausi sitten. Kysyin että kuinka aiotte tilanteen korjata. Pariin päivään reklamaatioon ei reagoitu mitenkään ja vasta toiseen osoitteeseen lähettämäni viestin jälkeen tuli vastaus että selvitellään. N. 3viikkoon ei kuulunut mitään. Laitoin kyselyn että missä mennään. Kolme arkipäivää tästä tuli vastaus että: "meidän käsityksen mukaan auto on 100% merkkihuollettu." Eikä yhtään mitään tietoa ovatko edes yrittäneet mitenkään selvittää mitä Saksan päässä olisi mahdollisesti tehty.

Laitoin tämän merkkihuoltoon sitten ja vastauksen myyneelle että eipä varmaan taida mitään auttaa kun kerran tiettyä asiasta todisteita vaativat ja heidän hommahan se on kyllä tämä selvittää että onko takuu voimassa. Vaadin jo kaupan purkamista myös samalla kun sen verran päähän ottaa jo :mad:.
Useamman satasen latausjohtoon, kumimattoihin, Frunkiin ja pyyhkijöihinkin kun mennyt rahaa tässä oston jälkeen. Onneksi en sentään toisia vanteita ehtinyt hankkia vielä.
Hämäräksi kyllä on vielä tästä jäänyt että miksi uusimmassa Suomeen tulon jälkeen huollossa 2024 on moottorin ja inverterin jäähdytysneste vaihdettu. Huoltolapussa vain ruksi tarkistuksen kohdalla. Onko Kia:lla tai myyneellä autoliikkeellä tiedossa sitten ollut että sitä ei 2023 ole vaihdettu. Kampanjasta Kia:n viesti puhuu mutta huolto-ohjelman mukaan nesteen vaihto kuuluu kyllä tehdä 3v/60tkm.

Saapa nähdä kuinka vastaavat ultimaattumiin.. Kian vastauksenhan nyt tiedän varmaan jo ilman että vastausta on tullutkaan. Seuraavan kerran hankkimatta kyllä tuontiauto jää jo tällä kokemuksella.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: aRa
Tuontiautot on vähän vaarallisia jos osuu se epämääräisin tilalle. Monesti voi olla myös kolaroitu ja tämä selviää myöhemmin.
 
Käytetyn autokaupan vuodatusta luvassa seuraavaksi:
Ostin autoliikkeen Saksasta maahantuoman Kia sähköauton vm 2020 (ajettu +40000km). Auto myytiin että tehdastakuu voimassa, kun se tavallinen 7v takuuhan pitäisikin olla. Jo ensimmäisellä viikolla huomasin konepellin alta kuuluvaa rallattavaa ääntä. Ääni on melko lievä yleensä, mutta voimistuu täysin selvästi ohjaamon asti kuuluvaksi varsinkin pidemmän ajon jälkeen. Suurin osa ajosta lyhyttä ja koeajollakaan ei pariin tuntiin korviin sattunut. Kuulu kyllä kaiken aikaa kun moottori pyörii. Parhaiten varmuuden sain, kun myöhemmin kameran konepellin alle nippusiteella laitoin ja lenkkiä ajoin.

Ääni on mitä ilmeisemmin jonkinlainen tyyppivika joko sähkömoottorissa ja/tai alennusvaihteessa. Netissä tästä löytyy keskustelua paljonkin Wheel of Fortune sound -nimellä. Tätä vaikuttaisi keskustelujen perusteella olevan kaikissa Kia-Hyundai malleissa jotka samaa voimalinjaa käyttivät 2019-2022 (E-soul, Niro, Kona). Amerikasta jopa Nirolle löysin huolto-ohjeen ääninäytteineen joka täsmää kaikkineen omaan autooni: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2021/MC-10193244-0001.pdf.

Eipä siinä mitään. Ilmoitin myyneeseen auto liikkeeseen asiasta ja varasin merkkihuoltoon ajan selvitykseen seuraavalle viikolle. Myynyt liike vastasi suht nopeasti että takuu tietenkin voimassa ota yhteyttä jos ei merkkihuolto onnistu.
Lähdin töistä aiemmin ja 2,5h meni ensimmäisellä kerralla. Tiskillä ilmoittivat että epäilynä moottorissa hajonnut laakeri ja selvittävät seuraavat toimenpiteet.
Parin viikon päästä tuli soitto että osia oli saapunut ja vein 2,5h uudestaan taas aiemmin töistä lähtien. Olivat huolto-ohjeen mukaisesti moottorin kannakkeet vaihtaneet, mutta tämä ei ollut ongelmaa poistanut. Huoltoneuvoja otti huoltokirjasta kopiot ja sanoi lähettävänsä selvitykseen Kia:lle. Kuulemma moottorin vaihto listan mukaan 12000€ olisi seuraava toimenpide. Huoltokirjassa on Kia:n saksalaisen merkkihuollon leimat jokaisella vuodella ihan huolto-ohjelman kilometri määrien mukaan.

Muuutamia päiviä myöhemmin sain merkkihuollosta tiedon että:
"Autoon tullut vaihtaa moottorin ja inverterin jäähdytysneste 07/2023 mennessä. Tämä osoitettava vaihdetuksi. Nesteen vaihtokampanja on suoritettu 2024, joten jos nestettä ei ole vaihdettu sitä ennen, takuu ei korvaa sähkömoottorin uusintaa."

Alkoi melkoisesti ketuttamaan kun samana päivänä kuuumessa juuri olin. Laitoin tämän myyneelle autoliikkeelle tiedoksi vajaa kuukausi sitten. Kysyin että kuinka aiotte tilanteen korjata. Pariin päivään reklamaatioon ei reagoitu mitenkään ja vasta toiseen osoitteeseen lähettämäni viestin jälkeen tuli vastaus että selvitellään. N. 3viikkoon ei kuulunut mitään. Laitoin kyselyn että missä mennään. Kolme arkipäivää tästä tuli vastaus että: "meidän käsityksen mukaan auto on 100% merkkihuollettu." Eikä yhtään mitään tietoa ovatko edes yrittäneet mitenkään selvittää mitä Saksan päässä olisi mahdollisesti tehty.

Laitoin tämän merkkihuoltoon sitten ja vastauksen myyneelle että eipä varmaan taida mitään auttaa kun kerran tiettyä asiasta todisteita vaativat ja heidän hommahan se on kyllä tämä selvittää että onko takuu voimassa. Vaadin jo kaupan purkamista myös samalla kun sen verran päähän ottaa jo :mad:.
Useamman satasen latausjohtoon, kumimattoihin, Frunkiin ja pyyhkijöihinkin kun mennyt rahaa tässä oston jälkeen. Onneksi en sentään toisia vanteita ehtinyt hankkia vielä.
Hämäräksi kyllä on vielä tästä jäänyt että miksi uusimmassa Suomeen tulon jälkeen huollossa 2024 on moottorin ja inverterin jäähdytysneste vaihdettu. Huoltolapussa vain ruksi tarkistuksen kohdalla. Onko Kia:lla tai myyneellä autoliikkeellä tiedossa sitten ollut että sitä ei 2023 ole vaihdettu. Kampanjasta Kia:n viesti puhuu mutta huolto-ohjelman mukaan nesteen vaihto kuuluu kyllä tehdä 3v/60tkm.

Saapa nähdä kuinka vastaavat ultimaattumiin.. Kian vastauksenhan nyt tiedän varmaan jo ilman että vastausta on tullutkaan. Seuraavan kerran hankkimatta kyllä tuontiauto jää jo tällä kokemuksella.
Jäähdytysnesteen vaihto kuuluu huolto-ohjelmaan. Jos autosta löytyy merkkihuollon leimat vaadituin välein niin silloinhan ne leimat on osoitus siitä, että huolto-ohjelman mukaiset toimenpiteet on hoidettu. Vai yrittääkö Suomen Kian edustaja väittää, että kuluttaja ei voi luottaa Kia-huoltoihin?
 
Vai yrittääkö Suomen Kian edustaja väittää, että kuluttaja ei voi luottaa Kia-huoltoihin?

Kia tai Hyundai ei ikinä tuontiautoa, maahantuojat just tommosia. Ja Suomi-autotkin oltava huoltokirjoilla, missä jokainen merkintä MARMORILTA ja ajoissa tai voi tulla mitä vaan vittuilua jos mennyt esim. yli 1 kk tai 1+ kkm pitkäksi. Ja tuontiautoihin ei saa sit maahantuojalta sijaria mitenkään, vaikka mikä selkee takuujuttu porsis vaikka kuin uudessa. Vaikeeta on kyl Suomi-autoissakin eli myyneeltä liikkeeltä se heruttava tai oltava lavettihomma et sijari tulee tiepalvelulta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 777
Viestejä
4 557 313
Jäsenet
75 054
Uusin jäsen
Niemis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom