Seuraavanlainen case ollut menossa:
Rakennan OKT:ta ja siihen liittyen tilasin saksalaiselta myyjältä maaleja ja niihin liittyviä tarvikkeita. Tilasin tuotteet elokuun alkupuolella. Elokuun loppupuolella tilaus oli lähtenyt matkaan useampana pakettina ja melko pian tulikin asiakaspalvelusta viestiä, että DHL on ilmoittanut yhden paketin vaurioituneen ja pyysivät olemaan yhteyksissä, kun saan paketit, että mitkä tuotteet vaurioituivat, niin osaavat lähettää korvaavat tilalle.
Syyskuun alussa saan paketit yhtä lukuun ottamatta. Tämä yksittäinen paketti on DHL:n seurannan mukaan jäänyt Saksaan ja DHL seurantatiedoissa ilmoittaa, että on asiasta myyjään yhteyksissä. Laitan myyjän asiakaspalveluun sähköpostia niistä tuotteista, jotka minulta jäivät saamatta.
Aikaa kuluu ja myyjästä ei kuulu mitään. Laitan ensiksi yhden viestin ja kyselen tuotteiden perään. Ei kuulu mitään. Laitan toisen viestin. Ei edelleenkään mitään. Olisiko mennyt n. kolme viikkoa ja laitan viimeisen viestin, jossa tuon ilmi, että mikäli eivät ole minuun päin yhteyksissä ja kerro tuotteideni tilanteesta ja/tai toimittamisesta, joudun eskaloimaan asian Paypalin disputeksi. Eipä kuulunut mitään. Käytin myös myyjän vaihtoehtoisia yhteydenottokanavia tavoittaakseni heidät mutta laihoin tuloksin.
Syyskuun loppupuolella laadin Paypalissa disputen kaikista niistä tuotteista, jotka minulta jäivät saamatta. Tässä vaiheessa myyjä vastaa vuorokauden sisällä ja väittää, etten ole ollut heihin päin ollenkaan yhteyksissä (ei pidä paikkansa, tästä minulla oli myös kaikki lähetetyt viestit ja yhteydenottolomakkeet liitettynä disputen kylkeen). Alkuun eivät meinanneet millään ymmärtää sitä, että minulta jäi osa tuotteista kokonaan saamatta, eikä minulle toimitettu lainkaan sitä vaurioitunutta pakettia. Muutaman viestinvaihdon jälkeen lupaavat toimittaa puuttuvat tuotteet ASAP.
Noin viikkoa myöhemmin tulee viestiä, että ovat tilanneet uudet tuotteet valmistajalta. Nyt tuostakin on jo aikaa ja minulla on tämän viikon perjantaihin asti aikaa, kunnes se Paypalin dispute -lomake erääntyy ja sulkeutuu itsekseen, jos en eskaloi asiaa Paypalille tai sulje sitä itse. Tästä myös laitoin myyjälle viestiä, että mikäli perjantaihin mennessä minulla ei ole puuttuvia tuotteita, on minun pakko tuo eskalaatio tehdä, koska Paypalin ehtojen mukaan en voi disputen sulkeuduttua enää samasta asiasta nostaa uutta disputea.
Eli miten olette tällaisessa tilanteessa toimineet? Myyjä väittää edistävänsä asiaa, mutta tässä kohtaa minulla ei ole vielä edes seurantatunnusta, että onko sieltä jotain tulossa vai ei. En voi myöskään ottaa riskiä, että tuo dispute sulkeutuu ja sen jälkeen olen täysin myyjän varassa, että välittävätkö mitään toimittaa vai eivät. Mikä mahtaa olla Paypalin kanta asiaan, jos tällaisessa tilanteessa myyjä ikään kuin on yrittänyt ainakin sanomistensa puolesta ratkoa tilannetta, mutta käytännössä homma vaan venyy ja venyy? Eli vienkö perjantaina homman Paypalille ja myyjä saa ratkoa asiaa suoraan heidän kanssaan?
Kaikkien mieluiten tässä kohtaa siis ottaisin ne puuttuvat tuoteet, kun lähtisin enää näin pitkän ajan jälkeen etsimään niitä muualta ja odottelemaan taas toimitusta. En myöskään mielelläni päädy tilanteeseen, jossa tämä alkuperäinen myyjä sitten jollain käsittämättömällä vasteajalla ne toimittaa ja olen jo ehtinyt samat tuotteet tilata muualta. Tulee kalliit maalit siinä kohtaa.