• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä
    • Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan huolimatta jotkut yritykset jatkavat Venäjällä liiketoimintaa. Tälläisissä tapauksissa tarjousketjuissa voi kertaalleen linkittää tähän viestiketjuun ja jatkaa keskustelua aiheesta siellä.

  • Hyvää joulua!

    Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>

    SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>

Kaupankäynnin kiistatilanteet (hintavirheet, takuut, palautukset jne.)

Ihan avoimilla mielellä lähin näihin "neuvotteluihin", mutta kuukausi on tilauksesta mennyt, ja mitään en ole datatronicilta saanut mihinkään sähköpostiin vastauksena, puhelimeen ihme kyllä vastasivat. Vaikka onkin suomalainen pienempi pulju, niin mielestäni silti samat säännöt pätee kaikilla.

Kokemuksesta kyseisen puljun kanssa sähköpostitse on turha yrittää kommunikoida, kun tuntuvat viestit ohjautuvat kadotuksiin jos ei heti osata vastata. Tarvii vaa soitella ja kysellä Hansia (paikan päällikköä) laittamaan säpöä niin hommatkin alkavat etenemään jossain vaiheessa. Itelläki ongelmia puljun kanssa muutama sivu taaksepäin ja unohdin päivitellä tänne, mutta ilmottamalla kkv:n suosituksesta laittaa asiaa eteepäin niin saatiin viestiteltyä ja sovittua muutoksia koneeseen (sovittiin emolevyn ja kotelon vaihto).

Laitoin pari viikkoa si sähköpostilla kyselyä saisiko jotain kuittia vielä kotelosta ja emolevystä, jos jotain ongelmia tulee tulevaisuudessa tai jos kone vaihtaa omistajaa ja siellä tulee ongelmia. Kun tuo kone lähti uudestaan tänne, sain kaksi lähetystunnussäpöä; toisessa maksulinkki sisältyen palautuksentakaisinmaksu + kotelo + emo - erotukset (luki vain maksulinkki + nimeni), toinen oli alkuperäisen lähetystunnus, jossa oli komponentit listattuna. Tässä kuitenkin väärä emolevy + kotelo.

Ei kuulunu vajaaseen viikkoon mitään ja soitin, ja sanoivat että viesti mennyki kadoksiin ja laittavat kuitit tulemaan.

Lähettivät kaksi kuittia: toinen alkuperäinen kuitti (jossa väärä emo + kotelo). Toinen oli palautuskuitti (kaikki tuotteet minustettuna ja palautuksentakaisinmaksusumma näkyvillä).

Vastasin siihen miten jos kotelon tai emon kanssa tulee ongelmia ja toistin että lisättiin säpön välityksellä ja pvm koska nämä säpöt olivat lähetetty. Ei ole taas viikkoon kuulunut mitään, kattoo jos jaksaisi soitella ja kysellä hansia.

Totta kai komponentit kuuluvat puljun takuun piiriin ja pystytään todentamaan, että tosiaan ovat sieltä, mutta kuitit mukavammat kun konekin myyty eteenpäin ja helpottaisi seuraavaa omistajaa.

Vähä sotkune viesti ja pahoittelut siitä, ei jaksa atm oikolukeeka!
 
Tuli tuossa kuukausi sitten tilattua eräästä suomalaisesta nettikaupasta (datatronic)...

Ovat ottaneet ilmeisesti tuon linjan nykyään että herkästi vetoavat hintavirheisiin vähänkin arvokkaampien tuotteiden kohdalla. Itse tilasin kiintolevyjä 2kpl (205e/kpl, normihinta 650e.) Tilasivat ne tukkurilta ja soittelin vielä asiasta ja kerrottiin että tulee Puolasta että menee hetki. Tästä meni ehkä viikko niin tuli viesti, että 3-10pv päästä tulossa tms. Noh viikko siitä niin viesti hintavirheestä ja peruivat tilauksen.

Tässä touhussa on heidän kannaltaan vaan se huono puoli, että kun näitä tulee ja ihmiset vievät niitä kuluttajariitalautakuntaan niin lopulta datatronic päätyy Kuluttaja.fi mustalle listalle jos ei noudata lautakunnankaan päätöstä. Noh aniharva varmaan tuota listaa on koskaan käynyt läpi edes mutta kuitenkin.

Joskus tiedustelin kuluttajaneuvonnasta hintavirheestä ja muistelisin, että hintavirheestä voidaan puhua selvästi jos tuotteen hinta on 10% normaalihinnasta. Toki vaikuttaa myös mikä tuote kyseessä, että onko alennukset näissä tuotteissa normaaleja.
 
Ovat ottaneet ilmeisesti tuon linjan nykyään että herkästi vetoavat hintavirheisiin vähänkin arvokkaampien tuotteiden kohdalla. Itse tilasin kiintolevyjä 2kpl (205e/kpl, normihinta 650e.) Tilasivat ne tukkurilta ja soittelin vielä asiasta ja kerrottiin että tulee Puolasta että menee hetki. Tästä meni ehkä viikko niin tuli viesti, että 3-10pv päästä tulossa tms. Noh viikko siitä niin viesti hintavirheestä ja peruivat tilauksen.

Tässä touhussa on heidän kannaltaan vaan se huono puoli, että kun näitä tulee ja ihmiset vievät niitä kuluttajariitalautakuntaan niin lopulta datatronic päätyy Kuluttaja.fi mustalle listalle jos ei noudata lautakunnankaan päätöstä. Noh aniharva varmaan tuota listaa on koskaan käynyt läpi edes mutta kuitenkin.

Joskus tiedustelin kuluttajaneuvonnasta hintavirheestä ja muistelisin, että hintavirheestä voidaan puhua selvästi jos tuotteen hinta on 10% normaalihinnasta. Toki vaikuttaa myös mikä tuote kyseessä, että onko alennukset näissä tuotteissa normaaleja.
Et siis jaksanut painia noista tuotteista, vai mikä tässä oli lopputuloksena? Aika samoilla spekseillä kun tää miunki tapaus. Samaa luokkaa prosentit virheelle.
 
Ovat ottaneet ilmeisesti tuon linjan nykyään että herkästi vetoavat hintavirheisiin vähänkin arvokkaampien tuotteiden kohdalla. Itse tilasin kiintolevyjä 2kpl (205e/kpl, normihinta 650e.) Tilasivat ne tukkurilta ja soittelin vielä asiasta ja kerrottiin että tulee Puolasta että menee hetki. Tästä meni ehkä viikko niin tuli viesti, että 3-10pv päästä tulossa tms. Noh viikko siitä niin viesti hintavirheestä ja peruivat tilauksen.

Tässä touhussa on heidän kannaltaan vaan se huono puoli, että kun näitä tulee ja ihmiset vievät niitä kuluttajariitalautakuntaan niin lopulta datatronic päätyy Kuluttaja.fi mustalle listalle jos ei noudata lautakunnankaan päätöstä. Noh aniharva varmaan tuota listaa on koskaan käynyt läpi edes mutta kuitenkin.

Joskus tiedustelin kuluttajaneuvonnasta hintavirheestä ja muistelisin, että hintavirheestä voidaan puhua selvästi jos tuotteen hinta on 10% normaalihinnasta. Toki vaikuttaa myös mikä tuote kyseessä, että onko alennukset näissä tuotteissa normaaleja.
Ongelma on ikävä noilla muutamilla liikkeillä, joiden hinnat tulevat suoraan tukkurilta. Eli Datatronic, Multitronic, Tietokonekauppa yms. Hinnat saattavat elää päivittäin. Toisinaan tukkuri on oikeasti laskenut hintaa ja toisinaan taas tukkurilta on tullut hintavirhe. Välillä tukkuri on ehtinyt myydä tarjouserän loppuun ja liike ei saakaan kiintolevyjä ostettua 200€, vaan 600€ hintaan. Asiakkaan on vaikea tunnistaa virhe, kun useampi vastaavanlainen liike on saman päivän aikana pudottanut hinnan.

Olen kyllä sitä mieltä, että yksittäiset tuotteet tulee lähettää etenkin, jos ne on jo luvattu toimittaa. Sitten on asia erikseen, kun joku postaa tarjousalueelle linkin, josta löytyy esim. RTX 4090 näytönohjaimia puoleen hintaan ja niitä tilataan laskulla satoja tai tuhansia kappaleita. Näiden toimitus saattaisi yksinään kaataa koko yrityksen.
 
Tässä touhussa on heidän kannaltaan vaan se huono puoli, että kun näitä tulee ja ihmiset vievät niitä kuluttajariitalautakuntaan niin lopulta datatronic päätyy Kuluttaja.fi mustalle listalle jos ei noudata lautakunnankaan päätöstä. Noh aniharva varmaan tuota listaa on koskaan käynyt läpi edes mutta kuitenkin.
Aniharva yritys uhmaa kuluttajariitalautakuntaa, enkä jaksa uskoa datatrokicin tälle tielle lähtevän. Toki se on syvältä, jos joutuu kierrättää tapauksen kuluttajariitalautauunnan kautta.
 
Aniharva yritys uhmaa kuluttajariitalautakuntaa, enkä jaksa uskoa datatrokicin tälle tielle lähtevän. Toki se on syvältä, jos joutuu kierrättää tapauksen kuluttajariitalautauunnan kautta.
Joo en oo ite tähän asti vielä mennyt, että kuluttajariitalautakuntaan ottaisin yhteyttä. Tuntuu siltä, että en saa datatronicilta ketään kiinni joka ymmärtää mitä tuo kuluttajaneuvonta edes tarkoittaa. Pitää koittaa yllä mainittua Hansiin yhteydenottoa, jos sieltä vaikka saisi edes selville mikä nyt on firman kanta koko tähän hommaan. Aina vaan selvitellään tai jätetään roikkumaan. Toki voi sekin olla firman kanta, että toivotaan asiakkaan unohtavan.
 
Ymmärrän, että harmittaa kun tilaus perutaan, mutta en oikein ymmärrä sitä, että yritetään saada hyöty toisen tekemästä inhimillisestä virheestä. Varsinkin kun kyseessä on suhteellisen pieni suomalainen yritys, mielestäni olisi eri asia, jos kyseessä olisi vaikkapa Amazon tai joku muu monikansallinen yritys. Toki voihan se olla omien arvojen mukaista, että muiden virheistä yritetään hyötyä maksimaalisesti. Itse olen monesti saattanut kokeilla onneani jonkin tuotteen kanssa, mutta jos tulee ilmoitus hintavirheestä, en ole lähtenyt vänkäämään.

Toki yrittäminen Suomessa on jo muutenkin niin helppoa, että on toisaalta hyvä repiä yrittäjiltä kaikki mahdollinen irti, mikä vain onnistuu.

Ja jos pitäisi arvata, tiedostit jo tilatessa, että kyseessä saattaa ja todennäköisesti onkin virheellinen hinnoittelu, sillä moisia alennuksia ei lähes koskaan ole komponenteista.
 
Et siis jaksanut painia noista tuotteista, vai mikä tässä oli lopputuloksena? Aika samoilla spekseillä kun tää miunki tapaus. Samaa luokkaa prosentit virheelle.
En lähtenyt viemään asiaa eteenpäin. Tähän asti olen ollut varsin tyytyväinen kaikinpuolin heidän toimintaan joten en kokenut että ansaitsevat tässä mitään kuluttajariitalautakunnan kautta vääntämistä.
 
En lähtenyt viemään asiaa eteenpäin. Tähän asti olen ollut varsin tyytyväinen kaikinpuolin heidän toimintaan joten en kokenut että ansaitsevat tässä mitään kuluttajariitalautakunnan kautta vääntämistä.
Joo, itsellä ensimmäinen ostos täältä, niin otanta on minulla aika pieni. Oon kuullut hyvää, joten ajattelin siirtyä jimmssin ja verkkiksen kanta-asiakkaasta tähän piiriin.. Asiakaspalveluntaso on kyllä niin heikkoa, että taidan pysyä noissa aikaisemmin mainituissa. Katsoo nyt mikä tähän on hommaan on motivaation taso, en kyllä varmaan jaksa kuluttajariitalautakuntaan asti viedä. Kuten aiemmin myös mainittu, koska on pienempi kauppa, niin voisin vähän tulla vastaan, mutta en sitten tiiä pitäisikö tälläinenkin erityiskohtelu ansaita.
 
Ongelma on ikävä noilla muutamilla liikkeillä, joiden hinnat tulevat suoraan tukkurilta. Eli Datatronic, Multitronic, Tietokonekauppa yms. Hinnat saattavat elää päivittäin. Toisinaan tukkuri on oikeasti laskenut hintaa ja toisinaan taas tukkurilta on tullut hintavirhe. Välillä tukkuri on ehtinyt myydä tarjouserän loppuun ja liike ei saakaan kiintolevyjä ostettua 200€, vaan 600€ hintaan. Asiakkaan on vaikea tunnistaa virhe, kun useampi vastaavanlainen liike on saman päivän aikana pudottanut hinnan.

Olen kyllä sitä mieltä, että yksittäiset tuotteet tulee lähettää etenkin, jos ne on jo luvattu toimittaa. Sitten on asia erikseen, kun joku postaa tarjousalueelle linkin, josta löytyy esim. RTX 4090 näytönohjaimia puoleen hintaan ja niitä tilataan laskulla satoja tai tuhansia kappaleita. Näiden toimitus saattaisi yksinään kaataa koko yrityksen.
Kyllä, sehän ei ole asiakkaan ongelma jos liikkeen systeemit kusee. Luulisi että herran vuonna 2023 ei enää olisi hommat näin vaikeeta. Huvittaa kun tietotekniikkaa myyvät liikkeet ei osaa hoitaa teknisiä hommia kunnolla.
 
Kyllä, sehän ei ole asiakkaan ongelma jos liikkeen systeemit kusee. Luulisi että herran vuonna 2023 ei enää olisi hommat näin vaikeeta. Huvittaa kun tietotekniikkaa myyvät liikkeet ei osaa hoitaa teknisiä hommia kunnolla.
Ongelmahan ei ole tosiaan näissä liikkeen systeemit vaan tukkureiden, mistä ne automaattiset hintaviat tulee. Tai sitten tarkoitit, että liike on tässä tapauksessa asiakas, ja tukkuri sitä tietotekniikkaa myyvä liike. Se voi tietty huvittaa, että tukkurit eivät osaa hoitaa noita kuntoon :)
 
Ongelmahan ei ole tosiaan näissä liikkeen systeemit vaan tukkureiden, mistä ne automaattiset hintaviat tulee. Se voi tietty huvittaa, että tukkurit eivät osaa hoitaa noita kuntoon :) Tai sitten tarkoitit, että liike on tässä tapauksessa asiakas, ja tukkuri sitä tietotekniikkaa myyvä liike.
Kuvittelisi, että samalla tavalla on sitten tukkuri sitoutunut myymään tuotteen siihen ilmoitettuun hintaan kun on verkkokauppa luvannut kuluttajallekkin.
 
Ongelmahan ei ole tosiaan näissä liikkeen systeemit vaan tukkureiden, mistä ne hintaviat tulee. Se voi tietty huvittaa, että tukkurit eivät osaa hoitaa noita kuntoon :) Tai sitten tarkoitit, että liike on tässä tapauksessa asiakas, ja tukkuri sitä tietotekniikkaa myyvä liike.
Ei kun huvittavaa on se että tukkureiden ja liikkeen väliset ongelmat koitetaan sälyttää loppuasiakkaan niskaan.

Huvittaa kyllä toi koko Datatronicin toiminta. Sivut toimii miten sattuu, hinnat on mitä sattuu, asiakaspalvelu on mitä sattuu. Amatöörimeinikiä. :)
 
Kuvittelisi, että samalla tavalla on sitten tukkuri sitoutunut myymään tuotteen siihen ilmoitettuun hintaan kun on verkkokauppa luvannut kuluttajallekkin.
Ei kun huvittavaa on se että tukkureiden ja liikkeen väliset ongelmat koitetaan sälyttää loppuasiakkaan niskaan.
Valitettavasti yritysten välillä ei ole kuluttajansuojaa, joten tukkuri ei ole velvollinen toimittamaan ilmoittamaansa hintaan. Siinäpä se ongelman juuri onkin...
 
Valitettavasti yritysten välillä ei ole kuluttajansuojaa, joten tukkuri ei ole velvollinen toimittamaan ilmoittamaansa hintaan. Siinäpä se ongelman juuri onkin...
Ei kun ongelma on se että myyjän hinnat ei pidä paikkansa. Kenen syytä se sitten onkin, niin ei ainakaan loppuasiakkaan. Katsos kun tukkurilla ja kuluttajalla ei ole asiakassuhdetta.

Se on sitten Datatronicin ongelma jos myyvät liian halvalla. Toki selkeät hintavirheet erikseen. Joku 32" näyttö kympillä yms.
 
Ongelmaksi voi nousta se että tilataan muut osat sen yhden (ehkä halvan) tilauksen ympärille. Sitten jos sitä tilausta ei saada ne "muut osat" voivat olla turhia.

Siinä ei paljoa lohduta odotella vuotta tai paria päätöstä kun on ensin valittanut asiasta eteenpäin ja liike tietysti odottaa niin pitkään kuin mahdollista.

Yleensä järkevä asiakas sitten äänestää jaloillaan ja muistaa kertoa esim. eri foorumeilla miten liike toimii => muutkin tietävät välttää tälläistä liikettä.
 
Ei kun ongelma on se että myyjän hinnat ei pidä paikkansa. Kenen syytä se sitten onkin, niin ei ainakaan loppuasiakkaan. Katsos kun tukkurilla ja kuluttajalla ei ole asiakassuhdetta.

Se on sitten Datatronicin ongelma jos myyvät liian halvalla. Toki selkeät hintavirheet erikseen. Joku 32" näyttö kympillä yms.
Totta, myyjän hinta ei ole suoraan loppuasiakkaan ongelma, mutta syy ei ole myöskään liikkeen systeemissä, mitä yritit osoitella sormella. Tukkuri taas ei suostu sopimuksiin, missä kantaisivat vastuun virheellisistä hinnoistaan, kun muitakin ottajia tavaroille on. Pienemmillä toimijoilla tilanne on hankala. Jollain amazonilla tilanne voi olla tukkureiden kanssa toinen, jos edes käyttävät moisia.

Parasta olisi, jos tukkurit pistäisivät hintasysteeminsä kuntoon. Mielelläni näkisin näitä pienempiä lähitoimijoita myös jatkossa.
 
mutta syy ei ole myöskään liikkeen systeemissä, mitä yritit osoitella sormella
Koodatkoon väliin vaikka jonkun turvapalikan, mikä estää hintojen laskemisen yli xx%, ellei sitä manuaalisesti hyväksytä.

Loppujen lopuksi asiakas on tilannut tuotteen liikkeeltä, eikä sillä ole asiakkaan näkökulmasta mitään väliä onko vika liikkeen vai tukkurin.
 
Koodatkoon väliin vaikka jonkun turvapalikan, mikä estää hintojen laskemisen yli xx%, ellei sitä manuaalisesti hyväksytä.
Tuohan se tuli mieleen itsellänikin, kun tukkureiden hinta-automaatiosta oli joskus ensimmäisiä kertoja puhetta, mutta tuo vaatisi about 24/7 valvonnan, kun jengi tekee kauppoja milloin sattuu ja itse en ainakaan osaa sanoa, paljonko noita manuaalista väliintuloa vaativia hintoja tulisi, kun en ole sellaisen systeemin kanssa ollut suoraan tekemisissä. Eston laukaisun prosenttimuutos ei voisi olla kovin iso pienen liikkeen katteet sekä liikevaihdon tietäen ja toisaalta hintoja on kymmeniä tuhansia eli ei niitä kovin paljoakaan saisi tulla tarkistettavaksi/korjattavaksi tarvittavan työvoiman kannalta. Loppujen lopuksi noita varsinaisia virheitä taitaa tulla aika vähän(?) tukkureilta, mutta väärän tuotteen kanssa voi yhdestäkin virheestä tulla suhteettomat tappiot.

Edit: Lisäksi ylipäänsä jotenkin hölmöä, että jokaisen liikkeen pitäisi tehdä omia turvapalikoita ja tarkistuksia. Jos jotain pitäisi tehdä, niin se pitäisi tapahtua jo tukkurin päässä.

Loppujen lopuksi asiakas on tilannut tuotteen liikkeeltä, eikä sillä ole asiakkaan näkökulmasta mitään väliä onko vika liikkeen vai tukkurin.
Edelleen totta - en tiedä miksi tuota pitää toistaa :) - mutta edelleen myöskin se, että on sillä asiakkaalle siinä mielessä väliä pidemmällä aikavälillä, että kilpailu on hyvästä.
 
Viimeksi muokattu:
Tilasin alkuviikosta eräästä nettikaupasta tavaraa ja sieltä tulikin aikalailla automaattisen nopeasti tilausvahvistus ja sen perään et tilaus laitettu postiin. Ei tullut seurantanumeroa eikä tuolta nyt ole kyl ketään kiinni saanut niin tuli vähän vaikutelma et oiskohan parempi perua ja tilata muualta. Klarnalla tein maksun niin onko tuo prosessi kuinka kivulias jos tuo myyjä ei nyt ala heräilemään?
 
Varasin ja maksoin jo ennakkoon vuokra-auton pariksi päiväksi ensi kuun ulkomaanmatkalle yhdestä kansainvälisestä autovuokraamosta.

Vuokraamoja tutkiessa tuli vastaan lentoyhtiön sivu, josta tietyn linkin kautta varatessa saa lentopisteitä jokaisesta varauksesta. Linkin takana oli vielä erillinen kampanja heinäkuun lopulla, jossa isolla mainostettiin "jopa 10% alennusta ja ylimääräisiä lentopisteitä". Ajattelin, että no miksi en varaisi heti. Ehdotkin täyttyivät (päivämäärä, autoluokka, maailmanlaajuinen jne.).

Varausta tehdessä huomasin ettei alennus ainakaan samantien näkynyt hinnassa, mutta varasin silti luottokortilla ja laitoin kyselyä jälkeenpäin saisinko tuon alennuksen hyödynnettyä. Kirjoitin sähköpostia suomenkieliseen asiakaspalveluun kun olin varauksenkin tehnyt suomenkielisen varaussivun kautta.

Asia meni selvitykseen pääkonttorille ja sieltä palattiin asiaan, että tarjous ei ole voimassa, kun varaus on maksettu ennakkoon ja liitteenä oli englanninkielisen varaussivun ehdot. Asiasta ei ollut mitään mainintaa suomenkielisellä sivustolla.

Asiasta käytiin mielestäni asiallista viestittelyä ja ilmaisin miten epäselvä kampanja on kuluttajalle, jos pitää alkaa eri kielisten varaussivujen ehtoja vertailemaan. Viimeisimmässä viestissä sain pienen hyvityksen leffalippujen muodossa.

Laitoin vielä jatkokysymyksen asiakaspalveluun, ilmaisin pettymykseni siihen ettei mainittuja lentopisteitäkään olisi tulossa ja laitoin vielä kyselyä paikalliseen toimipisteeseen kohteessa, kun ilmeisesti sopimus tehdään aina paikallisen toimipisteen kanssa. Kummastakaan ei ole nyt kohta viikkoon (aiemman päivittäisen vastauksen sijaan) kuulunut mitään ja mietin onko asia kuluttajaneuvonnassa tappelemisen arvoinen tai onko edes mitään mahdollisuuksia/järkeä vääntää asiasta sen enempää?
 
Varasin ja maksoin jo ennakkoon vuokra-auton pariksi päiväksi ensi kuun ulkomaanmatkalle yhdestä kansainvälisestä autovuokraamosta.

Vuokraamoja tutkiessa tuli vastaan lentoyhtiön sivu, josta tietyn linkin kautta varatessa saa lentopisteitä jokaisesta varauksesta. Linkin takana oli vielä erillinen kampanja heinäkuun lopulla, jossa isolla mainostettiin "jopa 10% alennusta ja ylimääräisiä lentopisteitä". Ajattelin, että no miksi en varaisi heti. Ehdotkin täyttyivät (päivämäärä, autoluokka, maailmanlaajuinen jne.).

Varausta tehdessä huomasin ettei alennus ainakaan samantien näkynyt hinnassa, mutta varasin silti luottokortilla ja laitoin kyselyä jälkeenpäin saisinko tuon alennuksen hyödynnettyä. Kirjoitin sähköpostia suomenkieliseen asiakaspalveluun kun olin varauksenkin tehnyt suomenkielisen varaussivun kautta.

Asia meni selvitykseen pääkonttorille ja sieltä palattiin asiaan, että tarjous ei ole voimassa, kun varaus on maksettu ennakkoon ja liitteenä oli englanninkielisen varaussivun ehdot. Asiasta ei ollut mitään mainintaa suomenkielisellä sivustolla.

Asiasta käytiin mielestäni asiallista viestittelyä ja ilmaisin miten epäselvä kampanja on kuluttajalle, jos pitää alkaa eri kielisten varaussivujen ehtoja vertailemaan. Viimeisimmässä viestissä sain pienen hyvityksen leffalippujen muodossa.

Laitoin vielä jatkokysymyksen asiakaspalveluun, ilmaisin pettymykseni siihen ettei mainittuja lentopisteitäkään olisi tulossa ja laitoin vielä kyselyä paikalliseen toimipisteeseen kohteessa, kun ilmeisesti sopimus tehdään aina paikallisen toimipisteen kanssa. Kummastakaan ei ole nyt kohta viikkoon (aiemman päivittäisen vastauksen sijaan) kuulunut mitään ja mietin onko asia kuluttajaneuvonnassa tappelemisen arvoinen tai onko edes mitään mahdollisuuksia/järkeä vääntää asiasta sen enempää?
No et ainakaan voi mitään pisteitä saada KKVn avustuksella koska tuo "jopa" sana prosenttien edessä muotoilee lauseen niin ettet välttämättä ole oikeutettu yhtään mihinkään alennukseen.
 
No et ainakaan voi mitään pisteitä saada KKVn avustuksella koska tuo "jopa" sana prosenttien edessä muotoilee lauseen niin ettet välttämättä ole oikeutettu yhtään mihinkään alennukseen.
Näinhän se on. Tuntuuhan se vähän hölmöltä tapella muutaman euron alennuksesta ja lentopisteistä, mutta lentoyhtiön ja autovuokraamon kumppanisivulta pitäisi joka tapauksessa tulla pisteitä ilman kampanjoita ja nyt vastausten perusteella ei olisi tulossa mitään. :rolleyes:
 
Tokmanni, tuolla ei koskaan tiedä mitä tuote maksaa tai mitä tarjous koskee. Väittivät viimeksikin ettei koske kyseistä tuotetta, ihan sama mitä koneella lukee jos hyllyn reunassa on -70%, eikä mainita ettei koske tuotteita x.
 
Jaa, selvä homma. Kristallipallo on huollossa niin on hemmetin vaikeata ottaa kantaa suuntaan tai toiseen.
 
Tokmanni, tuolla ei koskaan tiedä mitä tuote maksaa tai mitä tarjous koskee. Väittivät viimeksikin ettei koske kyseistä tuotetta, ihan sama mitä koneella lukee jos hyllyn reunassa on -70%, eikä mainita ettei koske tuotteita x.

Joskus kävin ostamassa osramin nightbreakerit kun lehdessä oli tarjous KAIKKI osram ajoneuvopolttimot -50% tjsp, eikä lueteltu mitään poikkeuksia. Ei myöskään hyllyn kyljessä poikkeuksia. Kassalla alkoivat äpyttämään ja sitten vihdoin vilkaisivat mainosta suostuivat myymään ne tuohon alennushintaan. Kassa sitten soitteli radiolla toiselle myyjälle että ottakaa se ale-kyltti pois varmaan hintavirhe... Tuo on kyllä yksi paska pulju, aina venkoilee hinnoista tai väärät hinnat hyllyn pielessä.
 
Tilasin kärkkäiseltä moottoripyörätakin perjantaina. Tänään ilmottivat että kyseinen tuote loppunut siinä koossa heidän varastosta ja rahat palautetaan.
Kysyin sitte että mitä heillä olisi tarjota tilalle että kuluttajansuojalain mukaan pitäisi tarjota jotain vastaavaa. Sieltä tuli vastauksena kuvankaappaukset heidän ehdoista ympyröitynä kohdat että jos tarjoustuotteet ovat loppuneet niin heillä ei ole velvollisuuksia toimittaa korvaavia tuotteita ym.

Eli riittääkö tommonen maininta heidän ehdoissa että kiertävät sillä toimitusvelvollisuuden? Jos näin niin luulisi että nuo datatronic ym muutkin sen sinne lisäilisivät.
IMG_0306.png
 
Oliko kyseessä siis tarjoustuote? Mainittiinko koskevan tiettyä määrää tuotteita?


Tarjoustuotteen loppuminen
Kun mainos on julkaistu, sinulla on oikeus odottaa, että tarjoustuotetta on saatavilla. Mainostajan on etukäteen varmistettava, että tuotteita riittää koko tarjousajan.

Jos tarjoustuote loppuu kesken eikä markkinoinnissa ole kerrottu tarjouksen koskevan vain tiettyä kappalemäärää

  • voit esittää mahdollisuutta saada tuote myöhemmin tarjoushintaan tai annettava vastaava tuote tilalle
  • sinulle on korvattava matkakulut turhasta käynnistä, ellei myyjä osoita toimineensa asianmukaisesti.
Jos markkinoinnissa on kerrottu, että tuotetta on saatavilla vain tietty kappalemäärä, myyjällä ei ole erän loputtua velvollisuutta antaa sinulle mahdollisuutta ostaa tuotetta myöhemmin tarjoushintaan tai velvollisuutta myydä vastaavaa tuotetta tilalle.
 
Tarjoustuote oli. Näytti pari kappaletta olevan sitä kokoa jäljellä tilaushetkellä.

Kyseessä oli Lindstrandsin takki. Tässä toinen tarjouksessa oleva takki.
IMG_0307.png
 
Kärkkäinenhän saisi kyllä päivittää nuo saldohommat. Mitä ymmärtänyt, niin näyttää mitä on saldoja kaupassa tällä hetkellä. Eli, jos joku menee juuri kassalle viimeisen kappaleen kanssa kanssa, niin verkosta sen saman tuotteen voi vielä ostaa.
 
Kärkkäinenhän saisi kyllä päivittää nuo saldohommat. Mitä ymmärtänyt, niin näyttää mitä on saldoja kaupassa tällä hetkellä. Eli, jos joku menee juuri kassalle viimeisen kappaleen kanssa kanssa, niin verkosta sen saman tuotteen voi vielä ostaa.

Minä on taas käsittänyt sen toisella tavalla. Verkkokaupan puolelta voi joku "tarjous" olla loppunut mut myymälästä saattaa löytyä jne.
 
Kärkkäinen v#tuttaa täälläkin. Ostin sähkötyökalun uutena. Postipaketissa muutakin. Työkalun paketti revitty auki, mööpelissä sormenjälkiä jne eli ns. esittelykappale tms.

Aspa pyytelee kuvia ja selittelee, että tämmöstä tää on joku repiny paketin auki ja käpelöinyt, mutta ihan uus se on. Jos ei kelpaa lähetä takasin. Lähettäisin, mutta tarvin roipetta enkä kerkiä odotteleen paketti-showta saatikka ajelemaan pitkin maakuntaa postiin & takas. Saatanan saatana (pikku juttu, mutta silti).
 
Kun tilaan verkkokaupasta tuotteen siten että noudan ja maksan sen liikkeessä koskeeko tätä lain takaama 2 viikon palautusoikeus etämyynnille?
 
Joskus kävin ostamassa osramin nightbreakerit kun lehdessä oli tarjous KAIKKI osram ajoneuvopolttimot -50% tjsp, eikä lueteltu mitään poikkeuksia. Ei myöskään hyllyn kyljessä poikkeuksia. Kassalla alkoivat äpyttämään ja sitten vihdoin vilkaisivat mainosta suostuivat myymään ne tuohon alennushintaan. Kassa sitten soitteli radiolla toiselle myyjälle että ottakaa se ale-kyltti pois varmaan hintavirhe... Tuo on kyllä yksi paska pulju, aina venkoilee hinnoista tai väärät hinnat hyllyn pielessä.
Muistan tämän keissin. Pari vuotta sitten menin varta vasten ostamaan kalleimmat Osramin Night Breakerit ja kassalta tuli normaali hinta. Ei kuulemma koske juuri sitä, vaan piti ottaa muutaman euron halvemmat Night Laserit. Tarjous oli mallia kaikki Osramin H7 polttimot -50%.
 
Kyllä kyseessä on etämyynti, sopimus on syntynyt kun olet tilauksen tehnyt. Sillä ei ole merkitystä miten ja missä maksat tilauksen.

Minilexin mukaan on, kyseessä on etämyynti jos maksaa tilauksen tilausta tehdessä. Jos taas samalla kun noudat, ei ole etämyyntiä. Etämyynnin määritelmähän on "sopimus on syntynyt myyjän ja ostajan välillä niin, että he eivät ole olleet samanaikaisesti läsnä sen tekohetkellä.", jos maksaa noudettaessa silloinhan ne ovat samaan aikaan läsnä tekoajalla.
 
Kärkkäinenhän saisi kyllä päivittää nuo saldohommat. Mitä ymmärtänyt, niin näyttää mitä on saldoja kaupassa tällä hetkellä. Eli, jos joku menee juuri kassalle viimeisen kappaleen kanssa kanssa, niin verkosta sen saman tuotteen voi vielä ostaa.
Ongelma jolle on hankala tehdä nopeasti mitään. Lahdessa ainakin keräävät kärryyn verkkokaupan tuotteita ja viimeiset kappaleet saattavat hyvinkin olla asiakkaiden ostoskärryissä. Asiakkaita Kärkkäisellä on aina paljon.

Kärkkäisen piti rakentaa erillinen varasto verkkokaupalle ja oli saanut vuosi tai kaksi sitten tontin Lahden kaupungilta. Kaupunki kuitenkin teki oharit, kun Fazer halusikin rakentaa Lahteen uuden makeistehtaan.
 
Minilexin mukaan on, kyseessä on etämyynti jos maksaa tilauksen tilausta tehdessä. Jos taas samalla kun noudat, ei ole etämyyntiä. Etämyynnin määritelmähän on "sopimus on syntynyt myyjän ja ostajan välillä niin, että he eivät ole olleet samanaikaisesti läsnä sen tekohetkellä.", jos maksaa noudettaessa silloinhan ne ovat samaan aikaan läsnä tekoajalla.

Tilausvahvistus on se sopimus. Ei vaadi maksua samalla hetkellä.
 
Tilausvahvistus on se sopimus. Ei vaadi maksua samalla hetkellä.

Voi olla. On monta erilaista näkemystä ja voi olla jollakin pitkä tie selvittää asia. Joissain liikkeissähän tuote vaan varataan vaikka nouto ja kuittiin ei tule mainintaa että tilattu etukäteen, silloin hankala vedota mihinkään tilauksiin.
 
Noniin, riitalautakunta otti asian käsittelyyn ja Samsung oli tehnyt varsin kattavan vastauksen. Luulisi peruslakimiehen/johtajan liksoilla tulevan halvemmaksi jaella telkkareita ilmaiseksi mutta ehkä eivät halua tästä mitään ennakkotapausta tai muuten vain haluavat vääntää ns loppuun asti. Onneksi valtio hoitaa väännön joten antaa mennä vaan.

Samsungin pitkä vastaus spoilerissa, kapulakielestä huolimatta siinä ei lopulta todeta mitään poikkeavaa, pyritään viittaamaan sopimusehtojen kohtuuttomuuteen ja siihen että sopimusehdot ovatkin voimassa vain kunnes tavara on toimitettu. Ehkä kärkevin lainaus:

"televisioiden tarjoamisen ja myymisen ei voida katsoa olevan kuluttajille niin
merkityksellisiä, etteikö elinkeinonharjoittaja voisi tarjota molemmille sopimusosapuolille
peruutusoikeutta."

Eli Samsung toteaa telkkarin olevan sen verran merkityksetön tuote joten sen kohdalla voidaan varmaan poiketa kuluttajan oikeuksista. En taida jaksaa tuohon mitään satuilla vastinetta, jos yhtään kuluttajariitalautakunnassa on valot päällä niin tuosta pitäisi nähdä noin 5 minuutissa läpi.

Tässä lienee hyvää ainestoa jos joskus tulee Samsungin kanssa riitaa esim. takuuehdoista, voi todeta että kännykkä, telkkari tai muu konserin tuote on sen verran merkityksetön että eiköhän tästä sopimuksesta voida irtautua ihan yksipuolisestikin.

Samsung Electronics Nordic AB ("Samsung") kiittää kuluttajariitalautakuntaa lausuntopyynnöstä
asiassa D/850/32/2022. Ratkaisupyynnön johdosta Samsung haluaa ensin lausua Samsungin yleisistä
ostoehdoista kuluttajille (verkkokaupankäynti) ("Ostoehdot") ja niiden kohtuullisuudesta sekä
jäljempänä Samsung-television hintailmoituksen yhteydessä tapahtuneesta virheestä.
Samsung on toiminut Ostoehtojen mukaisesti
Samsung katsoo toimineensa Ostoehtojensa mukaisesti ja ettei valittajalla ole täten oikeutta vaatia
tilaamansa tuotteen toimittamista.
Nyt käsillä olevassa valituksessa on kyse tilanteesta, jossa valittaja on tilannut Samsungin verkkosivuilla
osoitteessa samsung.com/fi ("Sivusto") Samsung-television. Samsungin Ostoehtoja sovelletaan
kaikkiin kuluttajien kanssa Sivustoilla tehtyihin ostosopimuksiin. Ostoehtoja sovelletaan siten myös
käsillä olevassa tapauksessa. Ostoehtojen mukaan Samsungilla on oikeus perua kuluttajan tekemä
tilaus ennen kuin toimitus on tapahtunut.
Kuten valittaja on todennut, valittaja ei ollut saanut ilmoitusta tilauksen siirtymisestä
toimitusvaiheeseen. Samsung onkin perunut valittajan tekemän tilauksen ennen Samsung-television
toimittamista. Samsung on siten toiminut Ostoehtojensa mukaisesti ja perunut tilauksen ennen
Samsung-television toimittamista valittajalle. Lisäksi Samsung on palauttanut valittajalle valittajan
maksun Ostoehtojensa mukaisesti. Tilaus on siis peruttu, maksu on hyvitetty valittajalle ja täten
valittajalla ei voida katsoa olevan oikeutta vaatia enää tuotteen toimittamista.
Samsungin Ostoehtoja ei voida pitää ankarina ja yllättävinä ehtoina
Samsung kiistää väitteen, että Ostoehtoja olisi pidettävänä ankarina ja yllättävinä ehtoina, jotka olisi
tullut tuoda korostetusti esille.
Ensiksikin Ostoehdoissa Samsungille varattua peruutusoikeutta ennen tuotteen toimittamista
kuluttajalle ei voida pitää kohtuuttomana ehtona. Kuluttajansuojalain (38/1978) 3 luvun 1 pykälän
mukaan elinkeinonharjoittaja ei saa käyttää kulutushyödykettä tarjotessaan sopimusehtoa, jota
kulutushyödykkeen hinta ja muut asiaan vaikuttavat seikat huomioon ottaen on pidettävä kuluttajien
kannalta kohtuuttomana. Hallituksen esityksen 8/1977 mukaan kohtuuttomaksi on katsottava
sopimusehto, jonka mukaan elinkeinonharjoittajalle varataan määräämätön tai erittäin pitkä aika
harkita kuluttajan ostotarjouksen hyväksymistä.1 Käsillä olevassa tapauksessa Samsungin
peruuttamisoikeus on kuitenkin rajattu tiukasti koskemaan vain toimitusta edeltävää aikaa eli siihen
vaiheeseen, kun Samsung vastaanottaa tilauksen. Samsungille ei ole varattu määräämätöntä tai
erittäin pitkää aikaa harkita, hyväksyykö Samsung kuluttajan tekemän ostotarjouksen. Näin ollen
Samsungin oikeutta peruuttaa tilaus edellä mainituin rajoituksin ei voida pitää kohtuuttomana ehtona.
Toiseksi, Ostoehtojen ei voida katsoa suosivan Samsungia tavalla, joka järkyttäisi kuluttajan ja
Samsungin välillä vallitsevaa tasapainoa. Hallituksen esityksen 8/1977 mukaan sopimusehdon
kohtuuttomuutta on arvosteltava sen mukaan, onko se luonteeltaan, tyypiltään, omiaan suosimaan
myyjää siinä määrin, ettei sopimusosapuolten välillä voida enää katsoa vallitsevan kohtuullista
tasapainoa, ja kysymys onkin sopimuksen kokonaisvaikutuksen arvioimisesta.2 Samsungin Ostoehtojen
mukaan molemmille osapuolille on annettu peruutusoikeus: kuluttajalla on oikeus perua kauppa 30
1 HE 8/1977, s. 36.
2 HE 8/1977, s. 34.

päivän kuluessa siitä, kun kuluttaja on saanut tavaran hallintaansa, kun taas Samsungilla on oikeus
perua kuluttajan tekemä tilaus ennen kuin toimitus on tapahtunut. Tämän lisäksi kuluttajalla on oikeus
perua kauppa, jos tavarantoimitus kestää enemmän kuin 30 päivää Samsungin toimitusvahvistuksesta,
eikä tämä aiheudu kuluttajasta johtuvasta syystä.
Kun Ostoehtoja arvioidaan kokonaisuutena, niiden ei voida katsoa suosivan Samsungia yksipuolisesti.
Kuten aiemmin on todettu, Samsungin peruutusoikeus on rajattu yksiselitteisesti toimitusta
edeltävään aikaan. Kuluttajalle on taas Ostoehdoissa annettu 30 päivän peruuttamisaika, mikä on
pidempi kuin kuluttajansuojalain 6 luvun 14 pykälässä säädetty 14 päivän peruuttamisoikeus. Näin
ollen kuluttajan peruutusoikeus on selvästi laajempi kuin Samsungin, eikä voida katsoa, että
sopimusosapuolten välillä vallitseva tasapainoa olisi järkkynyt ainakaan Samsungin eduksi.
Kolmanneksi ei voida katsoa, että ostotilauksen täyttämisellä olisi kuluttajalle erityinen merkitys.
Direktiivin 93/13/ETY kuluttajasopimusten kohtuuttomista ehdoista annetun liitteen 1 f) -kohdan
mukaan ehto, jonka tarkoituksena tai seurauksena on elinkeinonharjoittajan valtuuttaminen
purkamaan sopimus oman harkintansa mukaan, jos samaa mahdollisuutta ei anneta kuluttajalle, on
pidettävä kohtuuttomana. Direktiivi implementoitiin Suomen kuluttajanlainsäädäntöön hallituksen
esityksellä 218/1994, jonka mukaan kyseisen ehdon sovittelu voi olla paikallaan varsinkin silloin, kun
sopimuksen täyttämisellä on kuluttajalle erityinen merkitys.3 Mikään valittajan esille tuomista seikoista
ei kuitenkaan tuo ilmi, että ostotilauksella on erityistä merkitys valittajalle; näin erityisesti huomioiden
se, että kyse on tuotteen hankkimisesta tietyllä epätavallisen alhaisella ja markkinatasosta poikkeavalla
hinnalla. Lisäksi televisioiden tarjoamisen ja myymisen ei voida katsoa olevan kuluttajille niin
merkityksellisiä, etteikö elinkeinonharjoittaja voisi tarjota molemmille sopimusosapuolille
peruutusoikeutta.
Täten Samsung katsoo, että käsillä olevassa tapauksessa Ostoehtoja ei voida pitää kohtuuttomina,
saati ankarina ja yllättävinä ehtoina. Kuluttajalle on tarjottu lakisääteistä pidempää peruutusoikeutta,
kun taas Samsungin peruuttamisoikeus on rajattu tiukasti koskemaan vain toimitusta edeltävää aikaa.
Näin ollen Ostoehtoja on kokonaisuutena arvioiden pidettävä kuluttajille kohtuullisina.
Mikäli kuitenkin kuluttajariitalautakunta päätyisi arvioimaan Samsungin tarjoamia Ostoehtoja edellä
esitetystä eriävällä tavalla, Samsung lausuu kunnioittavasti seuraavaa.
Kuluttajan olisi tullut ymmärtää kyseessä olevan hintavirhe
Samsung katsoo, ettei Samsung-television alennettua hintaa voida pitää sitovana, sillä valittajan olisi
tullut ymmärtää kyseessä olevan virheellisesti ilmoitettu hinta eli hintavirhe.
Lain varallisuusoikeudellisista oikeustoimista 32 pykälän mukaan, jos jonkun tahdonilmaisu on
erhekirjoituksen tai muun hänen erehdyksensä johdosta saanut toisen sisällyksen, kuin on tarkoitettu,
ei tahdonilmaisu sellaisena sido sen antajaa, jos se, johon tahdonilmaisu on kohdistettu, tiesi tai hänen
oli pitänyt tietää erehdyksestä. Myös Kilpailu- ja kuluttajavirasto on todennut verkkosivuillaan4, ettei
hintavirhe sido myyjää, jos virhe on niin selvä, että kuluttajan olisi tullut ymmärtää kyseessä olevan
virheellinen tieto.
Käsillä olevassa tapauksessa valittaja on tilannut Samsungin Sivustolta Samsung-television, jonka
alennetuksi hinnaksi oli ilmoitettu 1300 euroa, kun sen normaalihinta on ollut 3500 euroa. Alennus on
ollut siis 2500 euroa, jolloin alennusprosentti on ollut noin 63 %. Kyseistä televisiomallia myytiin
tammikuun alussa 2022 verkkosivuston hinta.fi mukaan keskihintaan 2494,63 euroa. Lisäksi Gigantti
on tarjonnut televisiomallia samanaikaisesti 1999 euron alennettuun hintaan. Samsungin hintavirheen
3 HE 218/1994, s. 11.
4 Sopimuksen hintatiedot – Kilpailu- ja kuluttajavirasto (haettu 24.2.2022)

ollessa noin 48 prosentin alennus keskihinnasta sekä 35 prosenttia alhaisempi kuin Gigantin tarjoama
alennushinta, kuluttajan olisi tullut huomata ja ymmärtää ilmoitetun hinnan olleen virheellinen.
Ilmoitetun hinnan selkeää virheellisyyttä puoltaa myös se, että kyseessä on ollut varsin uusi edellisenä
vuonna julkistettu televisiomalli. Tämän lisäksi Samsungin Ostoehdoissa on nimenomaisesti todettu,
ettei Samsung ota määräaikaisissa kampanjoissa taikka tarjouksissa vastuuta mahdollisista
painovirheistä.
Näin ollen valittajan olisi tullut ymmärtää Samsung-television ilmoitetun hinnan olleen virheellinen.
Kyse on ollut Samsungin tekemästä inhimillisestä virheestä, joka sittemmin korjattiin.
Johtopäätökset
Samsung pitää valitettavana, ettei ostotilausta ole voitu toimittaa valittajalle. Samsung kuitenkin
katsoo toimineensa Ostoehtojen edellyttämällä tavalla. Lisäksi Samsungin peruutusehtoa ei voida
pitää ankarana ja yllättävänä ehtona. Kuluttajalle on tarjottu lakisääteistä pidempää peruutusehtoa, ja
Ostoehtoja onkin pidettävä kokonaisuutena arvioiden vähintään kohtuullisina. Valittajan olisi tullut
lisäksi käsittää, että ilmoitettu hinta oli virheellinen, jolloin ostotilauksen ei voida katsoa sitoneen
Samsungia.
Näin ollen Samsung katsookin, että valittajan esittämät väitteet ovat siten perusteettomia ja
vaatimukset aiheettomia.
Kunnioittavasti
Samsung Electronics Nordic AB

Riitalautakunta teki positiivisen päätöksen, ei perusteita tilauksen perumiselle. Samsung itse mainitsee että noudattaa suosituksia toimitusehdoissaan, nyt vaan pitää miettiä onko telkulle enää tarvetta.

Screenshot_20230828_185727_Firefox.jpg
 
@Lars_A Mikäs televisio se on ja mihin hintaan?
Näyttäisi olevan tämä. Eli reilu 1½ vanha keissi.
Samsung shopista tilattu 85Q70 ja tänään napsahti mailia että tilaus on peruttu.

Laitoin jo vastauksen että mitäs mitäs ja että hyväksyn tilalle vastaavan tuotteen jos tuo on loppu.

Ilmeisesti joku oli saamassa telkkua, mielenkiinnolla odotan tuleeko tästä minkä verran säätöä.
 
Riitalautakunta teki positiivisen päätöksen, ei perusteita tilauksen perumiselle. Samsung itse mainitsee että noudattaa suosituksia toimitusehdoissaan, nyt vaan pitää miettiä onko telkulle enää tarvetta.

Screenshot_20230828_185727_Firefox.jpg
Eli todennäköisesti sama päätös on tännekkin tulossa. Sama pohdinta on itselläkin käynnissä että onko telkulle enään tarvetta, varsinkin kun se on jo aika vanha malli.
 
Voi olla. On monta erilaista näkemystä ja voi olla jollakin pitkä tie selvittää asia. Joissain liikkeissähän tuote vaan varataan vaikka nouto ja kuittiin ei tule mainintaa että tilattu etukäteen, silloin hankala vedota mihinkään tilauksiin.
Jos myyjä runoilee omiaan kuitteihin, niin eikä sen myyjän pitäisi pystyä osoittaan että kyseisessä tapauksessa kuluttaja ei ole tehnyt "varausta" etänä.

Se ei riitä että myyjä mainitsee että etä nouto myymälästä etä myynnissä ei ole katumusaikaa.

Siis muistelen(* että joku myyjä on yrittänyt keplotella asiasta irtsi sillä että nimitti tilausta vain varaukseksi ja kuvaili sitä vain siksi että myyjä varaa tuotteen asiakkaan tutustumista varten myyjän avustuksella. (**

Kyse siis nettietämyynnistä, jossa netisivuilla markkinointiin tuotetta, kerrottiin hinnat, noutoa myymälästä kutsuttiin varaa tuote myymälästä (ja maksu siis jos noutaa). Kuluttajalle tuossa lähinnä tarjotaan pientä lisäetuna sitä että varaaminen ei sido asiakasta noutamaan.


(*
Kyse musitelusta, ja siitä aikaa, jonka jälkeen säädöksiä on voitu hienosäätää ja todennäköisesti ei ollut käräjöinnistä, vaan jostain kulutta istanssin "suosituksesta"

(**
Ja jokainen joka on noutanut "varatun" tuotteen, niin voi miettiä kuinka perusteellisesti myyjä on tuotetta esitellyt, vai onko vain ojentanut paketin ja keskittynyt tutusmis/esittely palvelun sijaan lisämyyntiin.
 
Jos myyjä runoilee omiaan kuitteihin, niin eikä sen myyjän pitäisi pystyä osoittaan että kyseisessä tapauksessa kuluttaja ei ole tehnyt "varausta" etänä.

Se ei riitä että myyjä mainitsee että etä nouto myymälästä etä myynnissä ei ole katumusaikaa.

Siis muistelen(* että joku myyjä on yrittänyt keplotella asiasta irtsi sillä että nimitti tilausta vain varaukseksi ja kuvaili sitä vain siksi että myyjä varaa tuotteen asiakkaan tutustumista varten myyjän avustuksella. (**

Kyse siis nettietämyynnistä, jossa netisivuilla markkinointiin tuotetta, kerrottiin hinnat, noutoa myymälästä kutsuttiin varaa tuote myymälästä (ja maksu siis jos noutaa). Kuluttajalle tuossa lähinnä tarjotaan pientä lisäetuna sitä että varaaminen ei sido asiakasta noutamaan.


(*
Kyse musitelusta, ja siitä aikaa, jonka jälkeen säädöksiä on voitu hienosäätää ja todennäköisesti ei ollut käräjöinnistä, vaan jostain kulutta istanssin "suosituksesta"

(**
Ja jokainen joka on noutanut "varatun" tuotteen, niin voi miettiä kuinka perusteellisesti myyjä on tuotetta esitellyt, vai onko vain ojentanut paketin ja keskittynyt tutusmis/esittely palvelun sijaan lisämyyntiin.

Näyttääpi tuo etämyynti olevan vieläkin aikamoinen viidakko käytännön suhteen, sen miten paljon asiasta vielä riidellään.
 
Tuli motonetistä tilattua tuo tarjouksessa ollut poreallas. Tilausvahvistus tuli ja hetken perästä tilaus peruttu vedoten siihen että altaat loppu. Eikö tuo tilausvahvistus tarkoita sitä että sopimus on syntynyt ja näin ei voi perua
 
Tuli motonetistä tilattua tuo tarjouksessa ollut poreallas. Tilausvahvistus tuli ja hetken perästä tilaus peruttu vedoten siihen että altaat loppu. Eikö tuo tilausvahvistus tarkoita sitä että sopimus on syntynyt ja näin ei voi perua
Periaatteessa kyllä tarkoittaa, erityisesti mikäli tarjouksessa ei sanottu että myynnissä vain rajoitettu erä. Kaupan järjestelmän pitäisi myös estää ylimääräiset tilaukset eli jos tuote on loppu niin kannattaa alkuun kysyä vastaavaa tuotetta tilalle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 742
Viestejä
4 556 112
Jäsenet
75 050
Uusin jäsen
Lartonki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom