Kerro lisää. Mitä takuun myöntäjän oikeuksia rikotaan jos käyttää huoltomenua? Miten käy myyjän virhevastuun ja miksi?
Myyjällä on oikeus määritellä takuunsa ehdot ja käyttöohjeen sisältö. Mikäli laitetta käytetään käyttöohjeen vastaisesti, myyjä ei ole siitä vastuussa. Piste.
Esimerkki Sonyn takuuehdoista:
Korjaus ja takuu
- tuotteen käyttö muuhun kuin sen normaaliin käyttötarkoitukseen tai Sonyn suosittelemaa käyttöä ja huoltoa koskevien ohjeiden vastaisesti.
- tuotetta ei ole huollettu Sonyn antamien asianmukaisten huolto-ohjeiden mukaan
säädöt tai muutokset, jotka on tehty ilman Sonyn etukäteen antamaa kirjallista suostumusta mukaan lukien:
- tuotteen muunteleminen tai muuttaminen sen nostamiseksi ohjekirjassa kuvattua tavanomaista laatua korkeampaan luokkaan tai.
- tuotteen muuntelu niin että se noudattaa kansallisia tai paikallisia teknisiä tai turvallisuusstandardeja maissa, jotka eivät kuulu niihin maihin, joita varten tuote on alun perin suunniteltu ja valmistettu.
Lakihan sanoo näin:
"Jos myyjä on sitoutunut vastaamaan tavaran käyttökelpoisuudesta tai muista ominaisuuksista määrätyn ajan (
takuu), tavarassa katsotaan olevan virhe, jos tavara tänä aikana huonontuu takuussa tarkoitetulla tavalla.
Virhevastuuta ei kuitenkaan synny, jos myyjä saattaa todennäköiseksi, että huonontuminen johtuu tapaturmasta, tavaran vääränlaisesta käsittelystä tai muusta ostajan puolella olevasta seikasta"
Myyjän siis ei tarvitse kuin "SAATTAA TODENNÄKÖISEKSI" se, että vika on johtunut käyttäjästä:
Matkapuhelimen kauppa. Tavaran virhe. Takuu. Näyttö halki. - Kuluttajariitalautakunta
Ei tarvitse epäillä, että "lasiin on nimenomaisesti lyöty vasaralla" tai että "huoltovalikosta oli vaihdettu asetuksia x/y". Kunhan kolmas osapuoli (esim huolto) toteaa huoltovalikossa käynnin, voidaan tällä saattaa "todennäköisyys" voimaan.
KKV näin:
”14. Takuun rajoitukset
Takuu on voimassa niin laajasti kuin takuuehdoissa määritellään.
Takuun ulkopuolelle voidaan rajata virheet, jotka ovat aiheutuneet ostajasta. Syitä ovat esimerkiksi käyttö- tai hoito-ohjeiden laiminlyönti, muu tavaran vääränlainen tai huolimaton käsittely tai vaikkapa luovutuksen jälkeen sattunut tapaturma. ”
Ja Kuluttajaliitto näin:
”Myyjä on aina ensisijaisesti vastuussa tavaran virheestä. Virhevastuun kestolle ei ole kiinteää ylärajaa.
Kaikki tavarassa olevat viat eivät kuitenkaan kuulu myyjän vastuulle. Myyjä ei ole esimerkiksi vastuussa siitä, jos asiakas ei ole noudattanut tavaran käyttö- tai hoito-ohjeita.”
Tässä ennakkotapaus puhelimen roottaamisesta:
MATKAPUHELIMEN KAUPPA. PUHELIN EI LÄHTENYT LATAUKSEN JÄLKEEN KÄYNTIIN. PUHELIMEEN ASENNETTU EI-VIRALLINEN KÄYTTÖJÄRJESTELMÄ. TAKUUKORJAUS EVÄTTY. - Kuluttajariitalautakunta
Kuluttajariitalautakunnalle on riittänyt selvitys siitä, mitä vikoja roottaaminen "on voinut aiheuttaa". Samalla tavalla esimerkiksi ASBL:n poiskytkeminen television huoltovalikosta "voi aiheuttaa" kuvan palamisen OLED-television ruutuun. Ja mikäli valmistaja pystyy vielä todistamaan huoltovalikossa käynnin (jota ei ole ohjeistettu ohjekirjassa) aletaankin olemaan jo aika heikoilla.
Kannattaa siis ennen huoltovalikoihin menemistä IMO tarkistaa takuunantajan kanta asiaan, vaikka kuinka tuntuisikin voimiensa tunnossa olevansa oikeassa.
No, omalla riskillään kukin. Olen varoittanut