• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä
    • Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan huolimatta jotkut yritykset jatkavat Venäjällä liiketoimintaa. Tälläisissä tapauksissa tarjousketjuissa voi kertaalleen linkittää tähän viestiketjuun ja jatkaa keskustelua aiheesta siellä.

Kaupankäynnin kiistatilanteet (hintavirheet, takuut, palautukset jne.)

Kuluttajaneuvoja vastasi, että kuluttajalla on kohtuuttoman toimitusajan vuoksi mahdollisuus perua kauppa=saada rahat takaisin, eikä muuta. Eli ei auta valittaa, jos kauppa ei halua toimittaa tuotetta. Tämän perusteella se olisi heidän oikeutensa. Mikäli myyjä peruu tilauksen yksipuolisesti, niin siinä kohtaa olisi oikeus vaatia toimitusta tai tehdä kateosto
Tuota vähän pelkäsinkin eli tuolta pohjalta esim. verkkokauppa.com ei toimita korvaavaa, jos ei niiden ole pakko perua ts. tuotetta ei enää valmisteta.
 
Virhevastuun hakeminen: Tuotteen virransyöttö hajosi yllättäen. Olin yhteydessä jälleenmyyjään, joka pyysi olemaan yhteydessä valmistajaan (Philips Suomi), koska 24 kuukauden takuu oli mennyt umpeen viime jouluna. Valmistajalta ei löydy mitään järkevää paikkaa hakea korvausta tuotteen hajoamisesta virhevastuuseen vedoten (Sivujen linkit pääosin rikki ja suomenkielinen osuus vedetty Google translatella), joten laitoin heille sähköpostia. Meneekö putkeen, vai pitäisikö olla yhteydessä myös KKV:n ?
 
Virhevastuun hakeminen: Tuotteen virransyöttö hajosi yllättäen. Olin yhteydessä jälleenmyyjään, joka pyysi olemaan yhteydessä valmistajaan (Philips Suomi), koska 24 kuukauden takuu oli mennyt umpeen viime jouluna. Valmistajalta ei löydy mitään järkevää paikkaa hakea korvausta tuotteen hajoamisesta virhevastuuseen vedoten (Sivujen linkit pääosin rikki ja suomenkielinen osuus vedetty Google translatella), joten laitoin heille sähköpostia. Meneekö putkeen, vai pitäisikö olla yhteydessä myös KKV:n ?
Ainahan valmistajalta voi kysyä, mutta virhevastuusta vastaa jälleenmyyjä. Eli kysymystä myyjälle, että miten korvataan/korjataan. Jos kyseessä on ulkomaalainem yritys, niin kkv ei ikävä kyllä auta mahdollisen myyjän haluttomuuden kanssa
 
Ainahan valmistajalta voi kysyä, mutta virhevastuusta vastaa jälleenmyyjä. Eli kysymystä myyjälle, että miten korvataan/korjataan. Jos kyseessä on ulkomaalainem yritys, niin kkv ei ikävä kyllä auta mahdollisen myyjän haluttomuuden kanssa
Sitä varten Euroopassa on oma.
 
Virhevastuun hakeminen: Tuotteen virransyöttö hajosi yllättäen. Olin yhteydessä jälleenmyyjään, joka pyysi olemaan yhteydessä valmistajaan (Philips Suomi), koska 24 kuukauden takuu oli mennyt umpeen viime jouluna. Valmistajalta ei löydy mitään järkevää paikkaa hakea korvausta tuotteen hajoamisesta virhevastuuseen vedoten (Sivujen linkit pääosin rikki ja suomenkielinen osuus vedetty Google translatella), joten laitoin heille sähköpostia. Meneekö putkeen, vai pitäisikö olla yhteydessä myös KKV:n ?

Elektroniikan yleinen virhevastuu on yleensä 2 vuotta, ja nyt on mennyt jo yli 2.5v.. Voi olla, ettei tässä saa korvauksia.
 
Ei kannata tosiaankaan totena selittää tällaista soopaa. Nimenomaanhan KKVn sivuilla lukee;
Ostaja voi vedota tavaran virheeseen myös kuuden kuukauden virheolettaman ja takuuajan päättymisen jälkeen, jos tavaran kestoikä normaalikäytössä jää lyhyemmäksi kuin mitä ostaja voi yleisen mittapuun perusteella olettaa.
@hsalonen puhui virhevastuusta, ei takuusta, joten turhaan sotket takuuta tähän.
 
Mitens kun tommoinen reititin 3v. takuulla hajosi, ja sain kyllä uuden mutta takuu ei kata uutta 3 vuotta, vaan alkuperäisen takuun loppuun, (pari kk. jäljellä).
Lounea siis myyjä.
Mitä jos tuo uusi kyykkää parin vuoden sisällä ?
Voiko huudattaa jotain valmiste/tms takuuta ?
 
Mitens kun tommoinen reititin 3v. takuulla hajosi, ja sain kyllä uuden mutta takuu ei kata uutta 3 vuotta, vaan alkuperäisen takuun loppuun, (pari kk. jäljellä).
Lounea siis myyjä.
Mitä jos tuo uusi kyykkää parin vuoden sisällä ?
Voiko huudattaa jotain valmiste/tms takuuta ?

Lyhyesti, et voi.
Saamasi uusi laite korvaa alun perin ostamasi laitteen ja uudella laitteella ei ole omaa erillistä takuutaan, vaan sitä koskee alkuperäisen laitteen takuu.

Joskus kyllä myyjä/valmistaja saattaa antaa sille vaihturille ihan oman takuun jolloin takuu menee sen mukaan.
 
Ei tuossa takuuseen sitä laitettaisikaan vaan virhevastuuseen. Etkö lukenut sitä viestiä jota @hsalonen oli lainannut, eli että tuote on sen pari vuotta vanha. Nyt sitten vähän tarkkuutta :)
Niin, takuu oli mennyt umpeen, jolloin virhevastuu on se jonka alla mennnään. Hsalonen mukaan virhevastuu on 2 vuotta ja nyt on mennyt jo 2,5 vuotta, joten jos virhevastuu on 2 vuotta, ei kannata kovasti käyttää aikaa ja energiaa asian suhteen. Se on eri asia, jos tuotteen virhevastuu on pidenpi kuin 2 vuotta. Joten edelleen ihan turhaan sotket takuuta tähän.
 
Mitens kun tommoinen reititin 3v. takuulla hajosi, ja sain kyllä uuden mutta takuu ei kata uutta 3 vuotta, vaan alkuperäisen takuun loppuun, (pari kk. jäljellä).
Lounea siis myyjä.
Mitä jos tuo uusi kyykkää parin vuoden sisällä ?
Voiko huudattaa jotain valmiste/tms takuuta ?
Et voi. Ostajalle turvataan vain alkuperäisen tuotteen takuuaika tai virhevastuuaika (oletettu käytöikä), jos se on annettua takuuta pidempi.
 
Eikös tämä paskalafka operoi nykyään Virosta käsin, sikäläisellä palvelumentaliteetilla?
Sopiiko kysyä miksi näin asenteellinen asenne? Itselleni vastailtiin hitaasti (ei vastattu ensimmäiseen tiedusteluun) kun kysyin että mitä tehdään kun uusi maastopyörä on paketista viallinen. Ehdotin itse tilaavani uudet osat(vaihdan itse) ja he maksaisivat kulut. Tämä sopi heille ja viallinen takavaihtaja vaihtui paria pykälää parempaan malliin. Ei siis itselleni huono kokemus, kun raha tuli tilausvahvistuksen toimituksesta 3 päivän kuluttua tilille
 
Sopiiko kysyä miksi näin asenteellinen asenne? Itselleni vastailtiin hitaasti (ei vastattu ensimmäiseen tiedusteluun) kun kysyin että mitä tehdään kun uusi maastopyörä on paketista viallinen. Ehdotin itse tilaavani uudet osat(vaihdan itse) ja he maksaisivat kulut. Tämä sopi heille ja viallinen takavaihtaja vaihtui paria pykälää parempaan malliin. Ei siis itselleni huono kokemus, kun raha tuli tilausvahvistuksen toimituksesta 3 päivän kuluttua tilille
Jos on yhtään tätä forumia seurannut, niin jatkuvasti on jotain ongelmia hobby hallin kanssa.. Itse en tuolta kyllä mitään tilaisi ellei olisi joku aivan uskomattoman hyvä tarjous (joka kylläkin sekin yleensä peruutetaan hintavirheenä)
 
Mitä sä nyt sössötät? Ei ole mitään maagista 2 vuoden virhevastuuta. Justhan mä laitoin lainausta että voit virhevastuun nojalla valittaa sen takuunkin jälkeen vaikka tuon puolivuotta. Nyt tarkkuutta :facepalm:
Valittaa voi tietty aina :) mutta ei myöskään maagisesti ole yli 2 vuoden virhevastuuta vaan kesto riippuu monesta tekijästä. Esim. jos ostat jonkun halvimman mahdollisen vempeleen, niin se virhevastuu voi hyvinkin jäädä siihen 2 vuoteen.
Virhevastuu ja takuu kulutustavaran kaupassa - Kilpailu- ja kuluttajavirasto (kkv.fi)
Tavaran kauppa: Virhevastuu ja takuu | Kuluttajaliitto
Myyjän vastuu elektroniikan kaupassa - Minilex

Kuluttajariitalautakunnan ratkaisuja selaamalla voi löytää jotain linjausta, jota sitten pitää vielä soveltaa siihen omaan ostokseen.
 
Kyllä televisionkin tulee kestää KKVn mukaan sen 4 vuotta vaikka ne halvimmat rimpulat varmasti ovatkin ser-jätettä 2 vuoden takuun päättyessä.
Myös digibokseilla noin 4 vuoden virhevastuu.
Sähkölieden tulee toimia yli 4 vuotta.
Pesukone ei saa hajota parissa vuodessa.

Lähde:
Noitakin ratkaisuja kun katsot, niin siellä vedotaan esim. hintaan tai siihen mikä osa on hajonnut eli ei tuosta kyllä faktana voi sanoa, että esim. "Kyllä televisionkin tulee kestää KKVn mukaan sen 4 vuotta vaikka ne halvimmat rimpulat varmasti ovatkin ser-jätettä 2 vuoden takuun päättyessä."

Mutta kuten sanoin, niin aina voi valittaa. Lopputulos vain ei välttämättä tyydytä.
 
Joten miksi @hsalonen lausuntoa pitäisi pitää absoluuttisena totuutena kun hänellä ei ole mitään hajua mistä tuotteesta puhuttiin ja mikä sen ostohinta on ollut? Tottakai kannattaa aina olla yhteydessä KKVlle jos asiat ei luonnista, eikä vihjailla että niele tappiosi ja osta uusi :facepalm:
En tiedä, itse en ole kommentoinut kyseistä lausuntoa :) Tosin en kyllä myöskään sanoisi, että aina kannattaa olla yhteydessä KKV:lle, vaan kannattaa tsekata noita ohjeistuksia ensin, ettei ihan järjettömiä lähde vaatimaan, vaikka tuo virhevastuu vähän epämääräinen onkin.

Tietty jos ohjeistuksia ei ole tai tuntuu edelleen epäselvältä, niin ei muuta kun yhteyttä sinne KKV:lle.
 
Viimeksi muokattu:
Tosiaan jonkun jääkaapin oletettu kestoikä pitäisi olla vähintään kymmenisen vuotta. Virallinen kanta taitaa olla viisi vuotta joka kyllä on mielestäni aivan liian vähän.
 
Joten miksi @hsalonen lausuntoa pitäisi pitää absoluuttisena totuutena kun hänellä ei ole mitään hajua mistä tuotteesta puhuttiin ja mikä sen ostohinta on ollut? Tottakai kannattaa aina olla yhteydessä KKVlle jos asiat ei luonnista, eikä vihjailla että niele tappiosi ja osta uusi :facepalm:

Ihanaa. Olet lukenut yhden rivin vastaukseni tahallaan väärin ja huudellut minua tänne koko lauantain, kun olin grillaamassa.

Jätän tämän vain tähän:

EU-lainsäädännön mukaan elinkeinonharjoittajan on annettava kuluttajalle vähintään 2 vuoden takuu (lakisääteinen takuu / virhevastuu) siltä varalta, että tuote on virheellinen tai se ei näytä samalta tai toimi siten kuin etukäteen on kerrottu. Joidenkin EU-maiden kansallisessa lainsäädännössä voidaan edellyttää pidempiä takuuaikoja.

Käytin termiä yleinen virhevastuu, joka siis tarkoittaa kaikkien tuotteiden (tai jos haluat vääntää sanasta, niin elektroniikan) yleistä virhevastuuikää.

--

Ehkä tässä välttelen sitä, että aivan tarpeettomasti nimimerkkiäni tägätään ihan jokaiseen viestiin sillä, että laitan @qnixsuomi ignoreen. Jos aiheesta on tarvetta keskustella enemmän, niin saa joku muu avautua.
 
Erikoinen tilanne gigantin kanssa.
Peruutin tilauksen, jonka olin jo maksanut, mutta näytönohjainta ei ollut vielä toimitettu.
Rahoja ei kuulu takaisin, kolmesti olen jo ollut yhteydessä ja aina sama vastaus: rahat näyttäisi olevan palautettu ja lupaavat laittaa asia uudelleen eteenpäin käsittelyyn. Peruutuksesta aikaa nyt 30 päivää...
 
Erikoinen tilanne gigantin kanssa.
Peruutin tilauksen, jonka olin jo maksanut, mutta näytönohjainta ei ollut vielä toimitettu.
Rahoja ei kuulu takaisin, kolmesti olen jo ollut yhteydessä ja aina sama vastaus: rahat näyttäisi olevan palautettu ja lupaavat laittaa asia uudelleen eteenpäin käsittelyyn. Peruutuksesta aikaa nyt 30 päivää...
Ota yhteyttä kuluttajaneuvontaan ja/tai suoraan sähköpostia maajohtajalle.
 
Maksoin vielä mobilpayllä, johon liitetty Debit kortti, joten hankala ilmeisesti perua pankin kautta?
 
Äiti oli ostanut Geisha-sydänrasian jonka suklaissa oli valkoista pinnassa vaikka päiväystä vielä oli. Hän laittoi palautteen Fazerille ja sai hyvityksenä 5€ lahjakortin Fazerin verkkokauppaan. Kyseinen suklaarasia maksaa siellä 7,65€. Eikö olisi ollut reilua hyvittää edes sen verran että saa uuden vastaavan tuotteen? Pointti ei ole tuo parin euron erotus, vaan ihan periaatteena näen että olisi ollut reilua antaa uusi vastaava tuote :) En sitten tiedä miten muut asian näkee, eikä tässä nyt sen isompaa soppaa aleta keittämään näin pienestä asiasta.

Tämmönen siis: Geisha Sydänrasia 225 g
 
Pointti ei ole tuo parin euron erotus, vaan ihan periaatteena näen että olisi ollut reilua antaa uusi vastaava tuote :) En sitten tiedä miten muut asian näkee, eikä tässä nyt sen isompaa soppaa aleta keittämään näin pienestä asiasta.
Ottiko äitisi yhteyttä ostopaikkaan, vai oliko rasia ostettu esim. ruokakaupasta?
 
Äiti oli ostanut Geisha-sydänrasian jonka suklaissa oli valkoista pinnassa vaikka päiväystä vielä oli. Hän laittoi palautteen Fazerille ja sai hyvityksenä 5€ lahjakortin Fazerin verkkokauppaan. Kyseinen suklaarasia maksaa siellä 7,65€. Eikö olisi ollut reilua hyvittää edes sen verran että saa uuden vastaavan tuotteen? Pointti ei ole tuo parin euron erotus, vaan ihan periaatteena näen että olisi ollut reilua antaa uusi vastaava tuote :) En sitten tiedä miten muut asian näkee, eikä tässä nyt sen isompaa soppaa aleta keittämään näin pienestä asiasta.

Tämmönen siis: Geisha Sydänrasia 225 g

Jos tuote olisi pilaantunut niin voisi ajatella että ostohinta olisi vähintään hyvityksenä. Siitähän tässä ei kuitenkaan ole kyse. Muutenkin tuo sulkaan "harmaantuminen" johtuu yleensä liian korkeasta säilytyslämpötilasta ja on todennäköisemmin valmistajan sijaan kauppaketjun logistiikan vika.
 
Äiti oli ostanut Geisha-sydänrasian jonka suklaissa oli valkoista pinnassa vaikka päiväystä vielä oli. Hän laittoi palautteen Fazerille ja sai hyvityksenä 5€ lahjakortin Fazerin verkkokauppaan. Kyseinen suklaarasia maksaa siellä 7,65€. Eikö olisi ollut reilua hyvittää edes sen verran että saa uuden vastaavan tuotteen? Pointti ei ole tuo parin euron erotus, vaan ihan periaatteena näen että olisi ollut reilua antaa uusi vastaava tuote :) En sitten tiedä miten muut asian näkee, eikä tässä nyt sen isompaa soppaa aleta keittämään näin pienestä asiasta.

Tämmönen siis: Geisha Sydänrasia 225 g
Kuten aikaisemminkin sanottiin niin pinnan harmaus johtuu siitä, että suklaa on altistunut kuumalle ja suklaan rasvat kiteytynyt pintaan. Kyseessä on puhtaasti esteettinen haitta.

Puolison isä on Fazerilla töissä ja hän on aikoinaan myös hoitanut näitä reklamaatioita. Muistaakseni tämä on yksi yleisimmistä reklamaation aiheista, vaikka suklaat ja makeiset eivät pilaannu helposti. Koostumus vain muuttuu kun tuotetta on säilytetty väärin.
 
Ostin autopurkaamot.com sivulta lokasuojan, lokasuojan kunto ei vastannut ilmoitettua, palautin lokasuojan, palautuskulut menee omasta pussista, mutta mites se alkuperäisen rahdin hinta jonka maksoin lähetyksestä, eikö tuo pitäisi palauttaa ostajalle takaisin? Purkaamon tyyppi sanoi että ei palauteta.
 
Ostin autopurkaamot.com sivulta lokasuojan, lokasuojan kunto ei vastannut ilmoitettua, palautin lokasuojan, palautuskulut menee omasta pussista, mutta mites se alkuperäisen rahdin hinta jonka maksoin lähetyksestä, eikö tuo pitäisi palauttaa ostajalle takaisin? Purkaamon tyyppi sanoi että ei palauteta.
Jos ostamasi tuotteen kunto ei vastannut ilmoitettua, olet mielestäni oikeutettu täyteen hyvitykseen (ml. sinun vastuullasi olevat palautuskulut). Kannattaa selata KKV puolelta tavaran virhesivut, ottaa uudestaan yhteyttä myyjään ja sen jälkeen kuluttajaneuvontaan.

Tämä tietysti riippuu sitä, millä tekstillä ja kuvilla tuotetta on markkinoitu vs. mitä olet vastaanottanut.
 
Jos ostamasi tuotteen kunto ei vastannut ilmoitettua, olet mielestäni oikeutettu täyteen hyvitykseen (ml. sinun vastuullasi olevat palautuskulut). Kannattaa selata KKV puolelta tavaran virhesivut, ottaa uudestaan yhteyttä myyjään ja sen jälkeen kuluttajaneuvontaan.

Tämä tietysti riippuu sitä, millä tekstillä ja kuvilla tuotetta on markkinoitu vs. mitä olet vastaanottanut.
Tuotetta myytiin A2 kuntoisena, eli A tarkoittaa: ”Varaosa on mahdollisimman täydellinen” ja 2 tarkoittaa kuntoluokkaa joka on: ”Varaosan kunto on hyvä ja voidaan ottaa käyttöön ilman merkittävää kunnostusta” Ilmoituksessa mainittiin että naarmuja, lokasuojassa, oli pieni klommo, jonkin verran ruostetta ja niin syviä naarmuja että olisi vaatinut uudelleen maalauksen. Olis pitäny ottaa kuvat tuosta mutta ei tullut otettua. Omasta mielestä kunto vastasi A3:sta. Kuva oli sen verran blurrinen ettei kuvasta nähnyt naarmuja ja kuntoa kunnolla, luotin vaan A2 merkintään. A3 taas tarkoittaa: ”Varaosan kunto on välttävä, käyttöönotto edellyttää korjaustoimenpiteitä”
 
Kyllä siinä syyllistyy rikokseen. Esimerkiksi kaupassa otat tuotteen joka maksaa 100€ mutta kassa antaa hinnaksi vian/bugin takia 10€. Jos et mainitse asiaa vaan maksat tietoisesti väärän summan tuottesta ja lähdet syyllistyt petokseen. Nyt kun on käytetty bugia hyödyksi (useaan otteeseen) ja saatu taloudellista haittaa yritykselle voisivat viedä oikeuteen:D. En kyllä usko että viitsivät kun voivat vain perua tilauksen
Ihan samoin kauppa sitten syyllistyy rikokseen päivittäin kymmeniä ellei jopa satoja kertoja, kun laskuttavat kassalla asiakkailta enemmän kuin mitä hintalappu näyttää kaupassa. Esimerkiksi lähi-Lidl:ssä saa oikoa heidän hintojaan lähes joka kolmas kerta, kun siellä ei päivitetä hintoja kassaan oikein vs. mitä hinta näyttää kaupassa.
 
Kuten aikaisemminkin sanottiin niin pinnan harmaus johtuu siitä, että suklaa on altistunut kuumalle ja suklaan rasvat kiteytynyt pintaan. Kyseessä on puhtaasti esteettinen haitta.

Puolison isä on Fazerilla töissä ja hän on aikoinaan myös hoitanut näitä reklamaatioita. Muistaakseni tämä on yksi yleisimmistä reklamaation aiheista, vaikka suklaat ja makeiset eivät pilaannu helposti. Koostumus vain muuttuu kun tuotetta on säilytetty väärin.
Nämä nykyiset Geishat harmaantuvat todella herkästi. Syynä on ilmeisesti se, että reseptiä on muutettu niin, että aiemmat perinteiset rasvat ovat nykyään korvattu palmuöljyllä ja steariinihappoisella karitevoilla. Samalla maku on tässä entisessä lempisuklaassani mennyt täysin pilalle ja kitalakeen jää muutaman geishan jälkeen kynttilän makuinen rasvakalvo. Mutta ilmeisesti ihmiset eivät tällaisia eroja keskimäärin huomaa tai niistä välitä. Ennen oli kaikki paremmin.
 
Uskaltaakohan täällä kysyä miten Tokmanni suhtautuu tuohon uutiskirjebonuksen käyttöön samalta tilaajalta? Gmail osoitteeseen piste uudelle tilaukselle.
 
Uskaltaakohan täällä kysyä miten Tokmanni suhtautuu tuohon uutiskirjebonuksen käyttöön samalta tilaajalta? Gmail osoitteeseen piste uudelle tilaukselle.
Itse olen tuon käyttänyt ties kuinka monta kertaa, käyttänyt kylläkin temp mail osoitetta noista parista palvelusta, mutta tilaukset siis tehty omalla yhdellä tilillä. Eipä ole ollut ongelmia sen suhteen...

Nyt vaan joutu lopettaa tilaamisen, ku ainoastaan Klarna maksu tapana, eikä kiinnosta enää sitä lafkaa käyttää, ku tietoturvat vuotaa ku mikäkin.

Edit. Eiku, taitaa siellä voida maksaa vielä suoraan kortilla ilman välikäsiä...
 
Viimeksi muokattu:
Voisitko @pomk linkata tähän ne vallitsevat lainkohdat ja ennakkotapaukset, joiden perusteella OLED-television huoltomenuun meneminen EI vaikuta takuun raukeamiseen. Ja joihin foorumilainen voi vedota, mikäli valmistaja on toista mieltä. Kun kerran sellaiset tiedät. Kiitos.

Tämä siksi hyvää tietoa myös OLED-televisioketjussa, sillä ilmeisen moni sinun lisäksesi on saanut sydämentykytyksiä nyt ruuvailtuaan huoltovalikkoja ajattelemattomuuttaan.
Valmistajan vapaaehtoisesti antamaan takuuseen vaikuttaa ensisijaisesti valmistajan itse kyseiselle takuulle asettamat rajoitukset. LG ei sivuillaan valitettavasti listaa Suomessa myytyjen televisioiden takuuehtoja, ja oma takuulipukkeeni on häkkivarastossa pakkausmateriaalien sisällä ja en sitä sieltä ajatellut nyt kaivaa. Jos sinulla sattuu tuo dokumentti olemaan käsillä, niin voisitko sen skannata ja liittää tähän keskusteluun.

LG antaa saataville USA mallien takuuehdot, jotka on kirjoitettu siten, että service menun avaaminen ei riko takuuehtoja. Mitä luultavimmin ns. suomitakuu on sanamuodoiltaan jotakuinkin identtinen. https://www.lg.com/us/PDF/LG_TV_WTY_2019.pdf
Voit toki tulkita että 'proper use' ei kata service menun käyttämistä, mutta jenkeissäkään et ole pakotettu käyttämään valmistajan tarjoamia huoltopalveluja takuun säilyttämiseksi ja siten kyseinen tulkinta on väärä. Service menun kautta jos brickaat telkkarisi, niin takuu takuuehtojen mukaan raukeaa, pelkkä valikon avaaminen ei siihen millään järjellä riitä.

Myyjän virhevastuu on paljon yksinkertaisempi keissi. Laitteen rikkoutuessa myyjä on velvollinen näyttämään todennäköiseksi että rikkoutuminen johtui käyttäjän tekemistä toimista, jotta se vapautuisi virhevastuusta. Myyjän tai LG:n on todennäköisesti vaikea perustella miksi esim. käyttötuntien katsominen service menusta rikkoisi laitteen.

Hyvä ennakkotapaus on puhelinten roottaukseen liittyvät väännöt aikanaan. Puhelimen roottaus ei poista myyjän virhevastuuta sellaisissa tilanteissa joissa roottauksen ei voida osoittaa todennäköisesti johtaneen laitteen rikkoutumiseen. Joku telkkarin service menun vilkuileminen on dramaattisesti vähemmän laitetta muuttavaa toimintaa.

Tässä ketjussa löytynee ihmisiä joilla on enemmän kokemusta takuu- ja virhevastuuväännöistä ja voinee tarvittaessa tarkentaa.
 
Valmistajan vapaaehtoisesti antamaan takuuseen vaikuttaa ensisijaisesti valmistajan itse kyseiselle takuulle asettamat rajoitukset. LG ei sivuillaan valitettavasti listaa Suomessa myytyjen televisioiden takuuehtoja, ja oma takuulipukkeeni on häkkivarastossa pakkausmateriaalien sisällä ja en sitä sieltä ajatellut nyt kaivaa. Jos sinulla sattuu tuo dokumentti olemaan käsillä, niin voisitko sen skannata ja liittää tähän keskusteluun.

LG antaa saataville USA mallien takuuehdot, jotka on kirjoitettu siten, että service menun avaaminen ei riko takuuehtoja. Mitä luultavimmin ns. suomitakuu on sanamuodoiltaan jotakuinkin identtinen. https://www.lg.com/us/PDF/LG_TV_WTY_2019.pdf
Voit toki tulkita että 'proper use' ei kata service menun käyttämistä, mutta jenkeissäkään et ole pakotettu käyttämään valmistajan tarjoamia huoltopalveluja takuun säilyttämiseksi ja siten kyseinen tulkinta on väärä. Service menun kautta jos brickaat telkkarisi, niin takuu takuuehtojen mukaan raukeaa, pelkkä valikon avaaminen ei siihen millään järjellä riitä.

Myyjän virhevastuu on paljon yksinkertaisempi keissi. Laitteen rikkoutuessa myyjä on velvollinen näyttämään todennäköiseksi että rikkoutuminen johtui käyttäjän tekemistä toimista, jotta se vapautuisi virhevastuusta. Myyjän tai LG:n on todennäköisesti vaikea perustella miksi esim. käyttötuntien katsominen service menusta rikkoisi laitteen.

Hyvä ennakkotapaus on puhelinten roottaukseen liittyvät väännöt aikanaan. Puhelimen roottaus ei poista myyjän virhevastuuta sellaisissa tilanteissa joissa roottauksen ei voida osoittaa todennäköisesti johtaneen laitteen rikkoutumiseen. Joku telkkarin service menun vilkuileminen on dramaattisesti vähemmän laitetta muuttavaa toimintaa.

Tässä ketjussa löytynee ihmisiä joilla on enemmän kokemusta takuu- ja virhevastuuväännöistä ja voinee tarvittaessa tarkentaa.

Huutelit lakipykälien ja ennakkotapausten perään, mutta onnistuit kaivamaan jenkkien takuuehdot. :facepalm:
Jenkkien takuuehdot harvoin suoraan menevät yksiin Euroopan alueen saati Suomen kuluttajalainsäädännön kanssa.
(Myyjän vihevastuussa näyttötaakka muuten siirtyy ostajalle myönnetyn takuun päättymisen jälkeen)

Perustelu valmistajalta on IMO helppoa: "Kuluttaja on käyttänyt laitetta vastoin käyttöohjetta menemällä vain huollolle tarkoitettuun valikkoon ja aiheuttanut todennäköisesti tätä kautta laitteen rikkoitumisen."

Kysytään selvemmin: Millä SUOMEN kuluttajalainsäädännön pykälällä perustelet, että kuluttaja voi muuttaa laitetta TAI käyttää laitetta käyttöohjeen vastaisesti ilman, että se vaikuttaa takuuseen?
Käyttöohjeessa ei ole mainintaa tai opastusta kyseisen valikon käyttämisesta tai avaamisesta.
 
Kysytään selvemmin: Millä SUOMEN kuluttajalainsäädännön pykälällä perustelet, että kuluttaja voi muuttaa laitetta TAI käyttää laitetta käyttöohjeen vastaisesti ilman, että se vaikuttaa takuuseen?
Käyttöohjeessa ei ole mainintaa tai opastusta kyseisen valikon käyttämisesta tai avaamisesta.
Takuu voi hommassa rauetakkin riippuen niistä takuuehdoista. Linkkaa toki takuuehdot niin päästään niistä vääntämään. Huoltovalikkoon meneminen ei käsittääkseni ilmoita takuun raukeamisesta, niin todennäköisesti asiasta väännettäessä homma menisi joka tapauksessa kuluttajan eduksi vaikka takuuehdoissa jotain asiasta lukisikin.

Takuu ei myöskään raukea jos laitetta huolletaan, ja huolto voi hyvinkin vaatia service menun käyttämistä. Uskottavia huoltotoimenpiteitä on esim. paneelin vaihto käyttäjästä johtuvan tapaturman seurauksena. LG jopa myy paneeleja loppukäyttäjille omilla nettisivuillaan, ja korostaa tuotteen omistajan oikeutta huoltaa laitteitaan itse.

Virhevastuu ei raukea, ellei myyjä osoita että virhe on johtunut väärästä käytöstä: (13.12.2001/1258)
Pelkkä väärä käyttö ei riitä kaiken kattavaan virhevastuun kuolettumiseen. Heitä ihmeessä joku laki tai ennakkotapaus jossa näin on kerrottu, jos olet asiasta eri mieltä.

(Myyjän vihevastuussa näyttötaakka muuten siirtyy ostajalle myönnetyn takuun päättymisen jälkeen)
Jep, mutta kuitenkin käytännössä: Kuluttajariitalautakunta on lisäksi vakiintuneessa ratkaisukäytännössään katsonut, että jos tavarassa ilmenee vika tai puute selvästi ennen tavaran tavanomaisen käyttöiän päättymistä eikä myyjä esitä mitään selvitystä sen tueksi, että vika on aiheutunut ostajan puolella olevasta tai muusta myyjästä riippumattomasta syystä, tavaran oletetaan olevan virheellinen. Virhevastuu ja takuu kulutustavaran kaupassa
 
Takuu voi hommassa rauetakkin riippuen niistä takuuehdoista. Linkkaa toki takuuehdot niin päästään niistä vääntämään. Huoltovalikkoon meneminen ei käsittääkseni ilmoita takuun raukeamisesta, niin todennäköisesti asiasta väännettäessä homma menisi joka tapauksessa kuluttajan eduksi vaikka takuuehdoissa jotain asiasta lukisikin.

Takuu ei myöskään raukea jos laitetta huolletaan, ja huolto voi hyvinkin vaatia service menun käyttämistä. Uskottavia huoltotoimenpiteitä on esim. paneelin vaihto käyttäjästä johtuvan tapaturman seurauksena. LG jopa myy paneeleja loppukäyttäjille omilla nettisivuillaan, ja korostaa tuotteen omistajan oikeutta huoltaa laitteitaan itse.

Virhevastuu ei raukea, ellei myyjä osoita että virhe on johtunut väärästä käytöstä: (13.12.2001/1258)
Pelkkä väärä käyttö ei riitä kaiken kattavaan virhevastuun kuolettumiseen. Heitä ihmeessä joku laki tai ennakkotapaus jossa näin on kerrottu, jos olet asiasta eri mieltä.


Jep, mutta kuitenkin käytännössä: Kuluttajariitalautakunta on lisäksi vakiintuneessa ratkaisukäytännössään katsonut, että jos tavarassa ilmenee vika tai puute selvästi ennen tavaran tavanomaisen käyttöiän päättymistä eikä myyjä esitä mitään selvitystä sen tueksi, että vika on aiheutunut ostajan puolella olevasta tai muusta myyjästä riippumattomasta syystä, tavaran oletetaan olevan virheellinen. Virhevastuu ja takuu kulutustavaran kaupassa

Turhaa vänkäämistä IMO viestitolkulla. Perustelin kantani jo toisessa ketjussa mielestäni tarpeeksi hyvin.
Jos olet oman takuusi saanut sössittyä käyttämällä laitetta muutoin kuin käyttöohjeessa on mainittu, olet ottanut jo sen riskin että tulet häviämään kuluttajariitalautakunnassa tapauksen. Harmittaahan se varmasti.
Voit perustella asiaa itsellesi kuinka haluat, näin se nyt vaan on. Myös takuun myöntäjällä on oikeuksia, vaikka et ehkä sitä usko.
 
Myös takuun myöntäjällä on oikeuksia
Kerro lisää. Mitä takuun myöntäjän oikeuksia rikotaan jos käyttää huoltomenua? Miten käy myyjän virhevastuun ja miksi?

Turhaa vänkäämistä IMO viestitolkulla.
Täysin samaa mieltä. Lopeta jo tuo väärien tulkintojen levittäminen totena. Ymmärrän kyllä että se harmittaa kun huomaa olevansa väärässä ja asian myöntäminen on vaikeaa.

edit:
Lakihan sanoo näin:
"Jos myyjä on sitoutunut vastaamaan tavaran käyttökelpoisuudesta tai muista ominaisuuksista määrätyn ajan (takuu), tavarassa katsotaan olevan virhe, jos tavara tänä aikana huonontuu takuussa tarkoitetulla tavalla. Virhevastuuta ei kuitenkaan synny, jos myyjä saattaa todennäköiseksi, että huonontuminen johtuu tapaturmasta, tavaran vääränlaisesta käsittelystä tai muusta ostajan puolella olevasta seikasta"
Boldasin ylle sen oleellisen, eli "Virhevastuuta ei synny, jos myyjä saattaa todennäköiseksi, että huonontuminen johtuu tavaran vääränlaisesta käsittelystä." Se pitää siis osoittaa että nimenomaan se vääränlainen käsittely johti siihen virheeseen.

KKV näin:
”14. Takuun rajoitukset
Takuu on voimassa niin laajasti kuin takuuehdoissa määritellään. Takuun ulkopuolelle voidaan rajata virheet, jotka ovat aiheutuneet ostajasta. Syitä ovat esimerkiksi käyttö- tai hoito-ohjeiden laiminlyönti, muu tavaran vääränlainen tai huolimaton käsittely tai vaikkapa luovutuksen jälkeen sattunut tapaturma. ”
Boldasin ylle sen oleellisen, eli "Takuun ulkopuolelle voidaan rajata virheet, jotka ovat aiheutuneet ostajasta." Taas pitää siis osoittaa että virhe on aiheutunut ostajasta. Pelkkä joku valikon avaaminen ei millään järjellä mitään virhettä aiheuta. Eri asia jos telkkarisi brickaat valikon avulla.

Ja Kuluttajaliitto näin:
”Myyjä on aina ensisijaisesti vastuussa tavaran virheestä. Virhevastuun kestolle ei ole kiinteää ylärajaa. Kaikki tavarassa olevat viat eivät kuitenkaan kuulu myyjän vastuulle. Myyjä ei ole esimerkiksi vastuussa siitä, jos asiakas ei ole noudattanut tavaran käyttö- tai hoito-ohjeita.”
Kuluttajaliitto ei näitä asioita mitenkään ratkaise ja niillä on muutenkin välillä todella outoja tulkintoja. Em. lauseessa on aika rajusti yksinkertaistettu lakia ja vallitsevia käytäntöjä.
 
Viimeksi muokattu:
Kerro lisää. Mitä takuun myöntäjän oikeuksia rikotaan jos käyttää huoltomenua? Miten käy myyjän virhevastuun ja miksi?

Myyjällä on oikeus määritellä takuunsa ehdot ja käyttöohjeen sisältö. Mikäli laitetta käytetään käyttöohjeen vastaisesti, myyjä ei ole siitä vastuussa. Piste.

Esimerkki Sonyn takuuehdoista: Korjaus ja takuu
- tuotteen käyttö muuhun kuin sen normaaliin käyttötarkoitukseen tai Sonyn suosittelemaa käyttöä ja huoltoa koskevien ohjeiden vastaisesti.
- tuotetta ei ole huollettu Sonyn antamien asianmukaisten huolto-ohjeiden mukaan
säädöt tai muutokset, jotka on tehty ilman Sonyn etukäteen antamaa kirjallista suostumusta mukaan lukien:
- tuotteen muunteleminen tai muuttaminen sen nostamiseksi ohjekirjassa kuvattua tavanomaista laatua korkeampaan luokkaan tai.
- tuotteen muuntelu niin että se noudattaa kansallisia tai paikallisia teknisiä tai turvallisuusstandardeja maissa, jotka eivät kuulu niihin maihin, joita varten tuote on alun perin suunniteltu ja valmistettu.

Lakihan sanoo näin:
"Jos myyjä on sitoutunut vastaamaan tavaran käyttökelpoisuudesta tai muista ominaisuuksista määrätyn ajan (takuu), tavarassa katsotaan olevan virhe, jos tavara tänä aikana huonontuu takuussa tarkoitetulla tavalla. Virhevastuuta ei kuitenkaan synny, jos myyjä saattaa todennäköiseksi, että huonontuminen johtuu tapaturmasta, tavaran vääränlaisesta käsittelystä tai muusta ostajan puolella olevasta seikasta"

Myyjän siis ei tarvitse kuin "SAATTAA TODENNÄKÖISEKSI" se, että vika on johtunut käyttäjästä: Matkapuhelimen kauppa. Tavaran virhe. Takuu. Näyttö halki. - Kuluttajariitalautakunta
Ei tarvitse epäillä, että "lasiin on nimenomaisesti lyöty vasaralla" tai että "huoltovalikosta oli vaihdettu asetuksia x/y". Kunhan kolmas osapuoli (esim huolto) toteaa huoltovalikossa käynnin, voidaan tällä saattaa "todennäköisyys" voimaan.

KKV näin:
”14. Takuun rajoitukset
Takuu on voimassa niin laajasti kuin takuuehdoissa määritellään. Takuun ulkopuolelle voidaan rajata virheet, jotka ovat aiheutuneet ostajasta. Syitä ovat esimerkiksi käyttö- tai hoito-ohjeiden laiminlyönti, muu tavaran vääränlainen tai huolimaton käsittely tai vaikkapa luovutuksen jälkeen sattunut tapaturma. ”

Ja Kuluttajaliitto näin:
”Myyjä on aina ensisijaisesti vastuussa tavaran virheestä. Virhevastuun kestolle ei ole kiinteää ylärajaa. Kaikki tavarassa olevat viat eivät kuitenkaan kuulu myyjän vastuulle. Myyjä ei ole esimerkiksi vastuussa siitä, jos asiakas ei ole noudattanut tavaran käyttö- tai hoito-ohjeita.”

Tässä ennakkotapaus puhelimen roottaamisesta: MATKAPUHELIMEN KAUPPA. PUHELIN EI LÄHTENYT LATAUKSEN JÄLKEEN KÄYNTIIN. PUHELIMEEN ASENNETTU EI-VIRALLINEN KÄYTTÖJÄRJESTELMÄ. TAKUUKORJAUS EVÄTTY. - Kuluttajariitalautakunta
Kuluttajariitalautakunnalle on riittänyt selvitys siitä, mitä vikoja roottaaminen "on voinut aiheuttaa". Samalla tavalla esimerkiksi ASBL:n poiskytkeminen television huoltovalikosta "voi aiheuttaa" kuvan palamisen OLED-television ruutuun. Ja mikäli valmistaja pystyy vielä todistamaan huoltovalikossa käynnin (jota ei ole ohjeistettu ohjekirjassa) aletaankin olemaan jo aika heikoilla.

Kannattaa siis ennen huoltovalikoihin menemistä IMO tarkistaa takuunantajan kanta asiaan, vaikka kuinka tuntuisikin voimiensa tunnossa olevansa oikeassa.
No, omalla riskillään kukin. Olen varoittanut :)
 
Viimeksi muokattu:
Myyjällä on oikeus määritellä takuunsa ehdot ja käyttöohjeen sisältö. Mikäli laitetta käytetään käyttöohjeen vastaisesti, myyjä ei ole siitä vastuussa. Piste.
Valmistajan antaman takuun voi tosiaan menettää, mutta myyjän virhevastuusta ei voi päästä eroon millään takuuehdoilla. Myyjän virhevastuu on televisioilla katsottu olevan neljä vuotta.

Esimerkki Sonyn takuuehdoista: Korjaus ja takuu
Tuo ei millään tapaa mainitse että takuu kuolettuisi jos käy huoltovalikossa. Siinä vain todetaan että viat jotka johtuvat normaalin käytön vastaisesta käytöstä eivät ole takuun piirissä.

Eli siis, kaikki muut viat ovat takuun piirissä, paitsi ne jotka johtuvat käyttäjän tekemistä normaalia käyttöä vastaamattomasta käytöstä.

edit:
vielä selvennykseksi:

esimerkki 1: käyt huoltovalikossa ja brickaat telkkarisi huoltovalikkoa räplätessäsi
- vika johtui normaalia käyttöä vastaamattomasta käytöstä ja siten takuu ei ole voimassa

esimerkki 2: käyt katsomassa käyttötunnit huoltovalikosta ja vuotta myöhemmin telkkarisi virtalähde hajoaa
- vika tuotteessa ei syntynyt normaalia käyttöä vastaamattomasta käytöstä ja siten takuu on voimassa
 
- tuotteen muuntelu niin että se noudattaa kansallisia tai paikallisia teknisiä tai turvallisuusstandardeja maissa, jotka eivät kuulu niihin maihin, joita varten tuote on alun perin suunniteltu ja valmistettu.
Huoltovalikossa käyminen rikkoo jotain turvallisuusstandardeja? :confused:

Ei tossa sonyn takuussa ole mitään joka eväisi takuun huoltovalikossa käymisen takia. Vain viat jotka SYNTYVÄT siitä kun siellä huoltovalikossa räpeltää on takuun ulkopuolella.

Virhevastuuta ei kuitenkaan synny, jos myyjä saattaa todennäköiseksi, että huonontuminen johtuu tapaturmasta, tavaran vääränlaisesta käsittelystä tai muusta ostajan puolella olevasta seikasta"
Kerro mulle, miten myyjä saattaa todennäköiseksi että telkkarin virtalähde on hajonnut huoltovalikossa käynnistä johtuen?
 
Kunhan kolmas osapuoli (esim huolto) toteaa huoltovalikossa käynnin, voidaan tällä saattaa "todennäköisyys" voimaan.
Mihin perustat tämän tulkintasi? (ihan vinkkinä, että noin ei homma todellakaan toimi virhevastuun suhteen)

Saat tutkitusti rootata/jailbreikata puhelimesi ja myyjän virhevastuu ei mihinkään katoa, vaikka mielestäsi tällöinkin on joku ""todennäköisyys"" varmaan voimassa.

edit: toi lain "saattaa todennäköiseksi" vaatii siis että ostajan tekemien toimien ja vikaantumisen välille pitää esittää joku todennäköinen syy-seuraus -suhde. Tämän suhteen pitää olla todennäköisempi kuin vaihtoehtoinen, ostajan esittämä, tulkinta siitä että laite vikaantui laitteessa olleen virheen takia. Tarvittaessa tämä arvio todennäköisestä syystä sitten tarkistetaan kuluttaja-asiamiehen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Kiva lukea monta sivua liibalaabaa OLED-ketjussa, haluaisin nähdä yhdenkin ennakkotapauksen Suomesta missä evätään virhevastuu tai takuu sen takia, että laite on käynyt huoltovalikossa :confused:
 
Viallisten telkkareiden vastaanottaminen ja huoltoon työntäminen oli itelle aikoinaan arkipäiväistä duunia, eikä kyllä yksikään televisio tullut minkään valmistajan huollosta bumerangina sen vuoksi, että asiakas olisi käynyt huoltovalikossa. Ymmärtääkseni moisen huoltovalikossa käymisen osoittaminen on valmistajalle tai sen edustamalle huollolle myös aika hankalaa ellei mahdotonta etenkin sen puolesta, että se olisi juuri asiakas joka siellä on käynyt, jos siellä ylipään joku huoltovalikon avaamislaskuri on edes olemassa.

Nuo "vääränlaiset ja huolimattomat käsittelyt" tarkoittavat oman kokemukseni mukaan lähinnä fyysisiä laiminlyöntejä: kuljetetaan plasmaa väärässä asennossa, kannetaan/siirretään telkkaria näytön reunasta puristaen niin, että se vaurioituu jne.
 
Tässä ennakkotapaus puhelimen roottaamisesta: MATKAPUHELIMEN KAUPPA. PUHELIN EI LÄHTENYT LATAUKSEN JÄLKEEN KÄYNTIIN. PUHELIMEEN ASENNETTU EI-VIRALLINEN KÄYTTÖJÄRJESTELMÄ. TAKUUKORJAUS EVÄTTY. - Kuluttajariitalautakunta
Kuluttajariitalautakunnalle on riittänyt selvitys siitä, mitä vikoja roottaaminen "on voinut aiheuttaa".
Kyse ei ole roottaamisesta, vaan uuden käyttöjärjestelmän, ns. customROMin, asentamisesta. Kyseinen ROM myös (ainakin ennakkotapauksen mukaan) mm. ylikellottaa laitteen. Lienee kaikille selvää että puhelimen ylikellottaminen voi evätä takuun ja myyjän virhevastuun, sillä laitetta ei olla suunniteltu välttämättä kestämään kasvanutta kuormaa.

Roottauksessa kyse on vain ns. root käyttäjäoikeuksien käyttöönotosta ja silloin laitetta ei muuteta mm. virranhallinnan osalta sellaiseksi millainen se ei ole tehtaalta tullessaan ollut.

Huoltovalikossa käyminen ei ylikellota televisiota, tai muutenkaan saa sitä toimimaan eri tavalla kuin miten se on tehtaalta tullessaan toiminut.

Olen varoittanut :)
Kaikilla on oikeus olla väärässä. Voisitko kuitenkin jatkossa olla levittämättä FUDia ympäriinsä. :)
 
Viimeksi muokattu:
Samalla tavalla esimerkiksi ASBL:n poiskytkeminen television huoltovalikosta "voi aiheuttaa" kuvan palamisen OLED-television ruutuun. Ja mikäli valmistaja pystyy vielä todistamaan huoltovalikossa käynnin (jota ei ole ohjeistettu ohjekirjassa) aletaankin olemaan jo aika heikoilla.
Kuten jo kymmenisen viestiä sitten mainitsinkin:
Lisäksi jos esim. kuvanpalamismitigaatioita kytkee veke, niin kuvanpalamisesta takuuseen valittaminen on aika turhaa.

Niin kauan kun ei huoltovalikon kautta riko laitetta niin mitään ongelmaa ei sen käytössä ole.


Kannattaa siis ennen huoltovalikoihin menemistä IMO tarkistaa takuunantajan kanta asiaan, vaikka kuinka tuntuisikin voimiensa tunnossa olevansa oikeassa.
Valmistajat tutkitusti puhuvat paskaa takuukyselyissä, sillä ne voivat vain voittaa siinä. Mitään sakkoa ei yritys saa siitä jos se valehtelee takuusta kysyttäessä, minkä takia ne joko eivät vastaa mihinkään spesifeihin kysymyksiin ollenkaan, tai vastaavat niihin heille edullisella tavalla. Kaikki takuuseen liittyvät asiat saa varmistettua vain käytännössä. Myyjän virhevastuun suhteen maalaisjärjellä onneksi pääsee lähes aina samaan lopputulokseen kuin mihin kuluttaja-asiamieskin päätyy.

Edit: ja pahoittelut modeille siitä että viestejä on useampi peräjälkeen. @HeEBELI jostain syystä ninja-editoi tota viimeisintä viestiään urakalla ja minusta on loogisempaa vastata muutoksiin uusilla viesteillä, niin keskustelun temporaalinen luonne säilyy.
 
Viimeksi muokattu:
Myyjän siis ei tarvitse kuin "SAATTAA TODENNÄKÖISEKSI" se, että vika on johtunut käyttäjästä: Matkapuhelimen kauppa. Tavaran virhe. Takuu. Näyttö halki. - Kuluttajariitalautakunta
Ei tarvitse epäillä, että "lasiin on nimenomaisesti lyöty vasaralla" tai että "huoltovalikosta oli vaihdettu asetuksia x/y". Kunhan kolmas osapuoli (esim huolto) toteaa huoltovalikossa käynnin, voidaan tällä saattaa "todennäköisyys" voimaan.


Meneekö sulla nyt todennäköisyys ja mahdollisuus sekaisin? Se että joku on todennäköistä vaatii kohtalaisen painavat todisteet. Huoltovalikossa käynnillä saa "mahdollisuuden" voimaan, mutta ei todellakaan "todennäköisyyttä".
 

Meneekö sulla nyt todennäköisyys ja mahdollisuus sekaisin? Se että joku on todennäköistä vaatii kohtalaisen painavat todisteet. Huoltovalikossa käynnillä saa "mahdollisuuden" voimaan, mutta ei todellakaan "todennäköisyyttä".

Ei mene.

Mikä tarve voisi olla kuluttajalla mennä huoltovalikkoon, jota ei käyttöoppaassa opasteta? Huvikseen katselemaan vai muuttamaan asetuksia?

Luonnollisesti tällaisen toimenpiteen tehnyt asiakas ei ole mielestään tehnyt mitään väärin, mutta ”todennäköisyys” täyttyy sillä kyseistä valikkoa ei normaalissa kuluttajakäytössä tarvitse mihinkään. Eikä sinne pääsyä ole edes kuluttajille tarkoitettu. Eikä valikon käyttöä opastettu valmistajan toimesta.

Jokuhan voi huoltokeikkansa yhteydessä vapaasti kokeilla, miten päin homma menee. Jos uskaltaa. Eiköhän roplaajia foorumilta löydy. Mielelläni kuulisin, kuten @pomk peräänkuulutti, tämän ”käytännössä”.
 
Mikä tarve voisi olla kuluttajalla mennä huoltovalikkoon, jota ei käyttöoppaassa opasteta? Huvikseen katselemaan vai muuttamaan asetuksia?

Luonnollisesti tällaisen toimenpiteen tehnyt asiakas ei ole mielestään tehnyt mitään väärin, mutta ”todennäköisyys” täyttyy sillä kyseistä valikkoa ei normaalissa kuluttajakäytössä tarvitse mihinkään. Eikä sinne pääsyä ole edes kuluttajille tarkoitettu. Eikä valikon käyttöä opastettu valmistajan toimesta.

Toisaalta voidaan tehdä vastakysymys. Mikäli on ostanut PS3 missä ohjekirjan mukaan neuvotaan miten Linuxin saa päälle sekä miten on suositeltavaa ja miten pitäisi tehdä PS päivitykset.
Sitten jos noita tekee ihan ohjekirjan mukaan ollaankin äkkiä tilanteessa missä tuo linux ei enää toimikaan.. ..ihan ohjekirjan mukaan kun toimitaan ja tehdään. Nyt siis sai sitten 4v sisällä ostosta uuden PS3 tilalle jos vanha ei enää toimi tai vanha korjataan toimimaan siten että Netflix jne. toimii sekä tietysti myös uusimmat pelit ja Linux?

Tai esim. jos ostin nykyisen puhelimeni (Honor View20) missä luvataan päivityksiä ja tukea, saan uuden version mihin tulee android versio 11 jos en saa tätä ohjekirjan mukaan päivitettyä android versioon 11 koska se pitäisi tuen piirissä olla? Tai sitten 4v sisällä ostosta rahat takaisin / puhelin korjataan siten että ohjekirjan mukaisesti saan sen päivityksen siihen? Kun nyt ei ohjekirjan mukaisesti päivitys android versioon 11 vielä toimi....

Näin siis kuluttajan näkökulmasta ja ohjekirjaa katsoen... Ei siis mitään "random" kolmannen tai edes ensimmäisen puolen uutisia netistä vaan ihan ohjekirjaa ja ostohetken tietoja katsellen. Koska eihän jälkikäteen saa enää noita kait muutella? Tai esim. netistä katsoa että löytyy jotain valikoita jos niitä ei myyntihetkellä ohjekirjassa mainita (kuten huoltovalikko)?
 
Ei mene.

Mikä tarve voisi olla kuluttajalla mennä huoltovalikkoon, jota ei käyttöoppaassa opasteta? Huvikseen katselemaan vai muuttamaan asetuksia?

Luonnollisesti tällaisen toimenpiteen tehnyt asiakas ei ole mielestään tehnyt mitään väärin, mutta ”todennäköisyys” täyttyy sillä kyseistä valikkoa ei normaalissa kuluttajakäytössä tarvitse mihinkään. Eikä sinne pääsyä ole edes kuluttajille tarkoitettu. Eikä valikon käyttöä opastettu valmistajan toimesta.

Jokuhan voi huoltokeikkansa yhteydessä vapaasti kokeilla, miten päin homma menee. Jos uskaltaa. Eiköhän roplaajia foorumilta löydy. Mielelläni kuulisin, kuten @pomk peräänkuulutti, tämän ”käytännössä”.

Yllä olevassa ratkaisussa jonka linkitin niin puhelimen huolto sanoi että näytön hajoaminen johtui luultavasti näyttöön kohdistuneesta paineesta ja tämäkään ei kuluttajariitalautakunnalle riittänyt täyttämään todennäköisyyden määritelmää, niin miten huoltovalikon avaus voisi tämän täyttää esim. siinä tilanteessa että virtalähde menee rikki?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 328
Viestejä
4 509 649
Jäsenet
74 352
Uusin jäsen
JuhaSaar

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom