• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä
    • Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan huolimatta jotkut yritykset jatkavat Venäjällä liiketoimintaa. Tälläisissä tapauksissa tarjousketjuissa voi kertaalleen linkittää tähän viestiketjuun ja jatkaa keskustelua aiheesta siellä.

Kaupankäynnin kiistatilanteet (hintavirheet, takuut, palautukset jne.)

mutta ”todennäköisyys” täyttyy
Et edelleenkään ole selittänyt että mihin tämän tulkintasi perustat.

Todennäköisyyden arvioi loppupeleissä kuluttaja-asiamies, eikä kyse ole mistään ””täyttymisestä””, vaan kilpailevien teorioiden uskottavuudesta (=todennäköisyydestä) vian syntyä pohdittaessa.

Ja edelleen, väärinkäyttö ei evää myyjän virhevastuuta mitenkään globaalisti, vaan vain silloin jos väärinkäyttö itsessään johtaa laitteen vikaantumiseen.

Lisäksi saat itse lain mukaan huoltaa omistamiasi tuotteita, ilman että se vaikuttaa takuuseen. Siis niin kauan kun et ”huoltamalla” riko tuotettasi.

Edit: ja jos ei suomenkielen käsitteet ”saattaa” ja ”todennäköiseksi” ole kunnolla hallussa, niin kannattaa käydä lukaisemassa se vuoden 99 direktiivi jonka pohjalta toi tännekkin moneen kertaan linkattu suomen lakipykälä on säädetty. Noottia ei siitä ole tullut EU:n suunnalta, joten voidaan olettaa että ne on toiminnallisesti sellaiset että suomalainen laki on vähintään yhtä kattava kuluttajan oikeuksien näkökulmasta. EU -direktiivien englanninkielinen teksti on niin typerän yksinkertaisesti kirjoitettu, että ei kyllä jää epäselväksi että ””todennäköisyydet täyttyy”” tulkintasi on väärä ja niin edelleen.
 
Viimeksi muokattu:
Olen mielipiteeni perustellut jo sen tsiljoona kertaa.

Eiköhän lopeteta tämä juupas-eipäs kun olemme molemmat mielestämme oikeassa ja roplata huoltovalikoita kukin oman uskalluksemme mukaan - käyttöohjeen mukaisesti tai vastaisesti. Niinkuin itse haluaa.

Palataan asiaan kun ennakkotapauksia tulee.
 
Eiköhän lopeteta tämä juupas-eipäs kun olemme molemmat mielestämme oikeassa ja roplata valikoita kukin oman uskalluksemme mukaan - käyttöohjeen mukaisesti tai vastaisesti. Niinkuin itse haluaa.
Senkus lopetat, ei se taida muiden toimista olla kiinni että jatkatko käsittämättömien tulkintojesi levittämistä täällä vai et.

Voisitko kuitenkin vielä kertoa että mihin perustat ton sun ”todennäköisyys täyttyy” -teoriasi. Laissa ei moista ole, eivätkä ennakkotapaukset anna ymmärtää moista toimintatapaa.

Palataan asiaan kun ennakkotapauksia tulee.
You can’t prove a negative ja silleen. Ennakkotapaus tulee vain jos joku valmistaja tuon perusteella yrittäisi takuun evätä. Eiköhän sellainen tapaus olisi tullut jo jonkun tietoon jos moista tapahtuisi. Huoltovalikkoja on selattu jo maailman sivu.

Millaisen ennakkotapauksen oikein haluaisit jotta ymmärtäisit olevasi väärässä?

edit: ja tässä vielä europa.eu:sta että miten homma toimii:
The legal guarantee covers any defects presumed to have existed at the time of delivery and which become apparent within a period of two years.

ts. jos virtalähde hajoaa, niin se on todennäköisesti ollut viallinen jo tehtaalta lähtiessään ja niin kauan kun huoltovalikossa vehtaamisen ei voida olettaa vaikuttaneen vikaan niin se on edelleen virhevastuun piirissä.
 
Viimeksi muokattu:
Millaista korvausta voi vaatia, kun ensi viikolle varasi saunan puhelimitse, ja paikan vuokraaja pyysi vielä lähettämään tarkemmat tiedot sähköpostilla (montako tulee jne), ja sanoi, että varaus onnistuu. Tiedot pistettiin sähköpostilla heti puhelun jälkeen, ja nyt illalla vuokraaja ilmoitti, että kyseinen sauna varattiinkin saunaonlinen kautta päivän aikana.

Nyt on vähän ongelma edessä, kun pitäisi lyhyellä aikataululla löytää sopiva paikka, ja kun tuo päivä on vielä sellainen, että tietyn tapahtuman takia suurin osa (kohtuuhintaisista) paikoista on varattu. Rahallista korvausta? Ilmainen vuokraus joskus myöhemmin? Vai mikä olisi järkevä vaatimus.
 
Millaista korvausta voi vaatia, kun ensi viikolle varasi saunan puhelimitse, ja paikan vuokraaja pyysi vielä lähettämään tarkemmat tiedot sähköpostilla (montako tulee jne), ja sanoi, että varaus onnistuu. Tiedot pistettiin sähköpostilla heti puhelun jälkeen, ja nyt illalla vuokraaja ilmoitti, että kyseinen sauna varattiinkin saunaonlinen kautta päivän aikana.

Nyt on vähän ongelma edessä, kun pitäisi lyhyellä aikataululla löytää sopiva paikka, ja kun tuo päivä on vielä sellainen, että tietyn tapahtuman takia suurin osa (kohtuuhintaisista) paikoista on varattu. Rahallista korvausta? Ilmainen vuokraus joskus myöhemmin? Vai mikä olisi järkevä vaatimus.

Varmaan vuokranantajan tulkinta tuosta on, että puhelimessa ei vielä lyöty kauppoja lukkoon, kun pyydettiin sähköpostilla jatkot. Ilman mitään tilausvahvistusta aika heikoilla tuossa on. Toki myyjä varmaan jonkuun alennuksen toiseen varaukseen antaa, mutta tuskin paljoa -20% enempää.
 
Keskustelua hieman seuranneena heräsi kysymys, että onko esim tuon Jimmsin toiminta nykyään millaista noissa takuu ja virhetilanteissa? Vieläkö yrittivätä kovasti saada kaiken kuluttajan piikkiin.
Taannoin oli ihan yleinen kokemus, että Jimms vetoaa aina käyttäjän virheeseen ja perii vielä ylimääräistä maksua tästä loogisesta päättelystä.
 
Keskustelua hieman seuranneena heräsi kysymys, että onko esim tuon Jimmsin toiminta nykyään millaista noissa takuu ja virhetilanteissa? Vieläkö yrittivätä kovasti saada kaiken kuluttajan piikkiin.
Taannoin oli ihan yleinen kokemus, että Jimms vetoaa aina käyttäjän virheeseen ja perii vielä ylimääräistä maksua tästä loogisesta päättelystä.
Kannattaa käydä katsomassa firman ketju, kyllähän siellä viimeiset pari sivua on taisteltu eriävistä näkemyksistä ja kuluttajaviranomainen hoitaa asiaa tällä hetkellä.
 
Keskustelua hieman seuranneena heräsi kysymys, että onko esim tuon Jimmsin toiminta nykyään millaista noissa takuu ja virhetilanteissa? Vieläkö yrittivätä kovasti saada kaiken kuluttajan piikkiin.
Taannoin oli ihan yleinen kokemus, että Jimms vetoaa aina käyttäjän virheeseen ja perii vielä ylimääräistä maksua tästä loogisesta päättelystä.
Tarkoittaa, että kyllä yrittää jos se vain on mahdollista. Kannattaa siis pitää tavaroista hyvää huolta ja ennenkaikkea laittaa takuuseen vaan jos ei ole kolhinut tms.
 
Kannattaa muistaa, että näyttötaakka näissä asioissa on yrityksellä, eli jos sanovat "ei mene takuuseen koska X" niin yrityksen pitää pystyä osoittamaan miten X on johtanut laitteen rikkoontumiseen. Jos perustelut ei miellytä ja yhteisymmärrykseen ei päästä niin niiden kanssa voi sitten lähteä asiaa viemään eteenpäin kuluttajaviranomaisten ratkaistavaksi.

Ja mitään tarkastusmaksuja ei saa asiakkaalta periä ellei tuotteen vika ole ilmeisesti johtunut asiakkaan toiminnasta, kuten esim. jos yrittää laittaa järvessä uinutta (ei-suojasluokiteltua) mykkää puhelinta tai lattialla tippuneen television paneelin rikkoutumista takuuseen. Tämä ei tietenkään estä firmoja yrittämästä periä niitä, mutta mitään ei kannata maksaa ainakaan ennen kuin asia on selvitetty loppuun.
 
Mikä tarve voisi olla kuluttajalla mennä huoltovalikkoon, jota ei käyttöoppaassa opasteta? Huvikseen katselemaan vai muuttamaan asetuksia?
No itsellä oli tarve/mielenkiinto nähdä ne käyttötunnit kun ostin tämän LG oled television käytettynä, tosin jo paljon aiemmin kuin menin tuolla huoltovalikossa käymään ja sitä varten ostin kiinasta ns huoltokaken. Joten oli ainakin ihan harkittu teko ;)
Mitään asetuksia en muuttanut, mutta en myöskään ihan huviksenikaan sinne mennyt.
 
End of case. Ainakin Sonyn osalta
No eipä tuonne ole tarvetta mennä, olen tyytyväinen kuvaan ilman service menuun kajoamista.
Kirkkautta tuolta saisi puristettua lisää , jos on uskominen D-Niceen ja hänen ehdottamiin "enchnaced asetuksiin".
Voisitko pyytää heitä selväsanaisesti kirjoittamaan, takuuehtoihin viitaten, että miksi se takuu raukeaa.

Myyjän virhevastuuseen tuolla(kaan) ei ole (onneksi) mitään vaikutusta.
 
Voisitko pyytää heitä selväsanaisesti kirjoittamaan, takuuehtoihin viitaten, että miksi se takuu raukeaa.

Myyjän virhevastuuseen tuolla(kaan) ei ole (onneksi) mitään vaikutusta.

En jaksa alkaa kinnaamaan heidän kanssa tästä. Oli asian miten oli, niin takuuasiat menevät kimuranteiksi jos on räpeltänyt huoltomenuja.
Se että pitääko tuo juridisesti, siihen en ota kantaa. Valmistaja voi siis heittäytyä hankalaksi jos menuja on koeleoinnut ja se on monelle tarpeeksi iso pelote. Itse en jaksaisi tuo asian takia alkaa taistelemaan valmistajaa vastaan. Ei se niin tarkeä juttu ole.

En myöskään tiedä mikä on LG:n ja Samapan kanta asiaan. Laittakaa kysely sinnekin. LG voi hyvinkin olla hövelimpi tuon suhteen. Sony on tunnetusti hieman kakea puulaaki vähän joka asiassa.
 
Itse sen verran monta tiedon jyvää täältä ja murosta saanut, että ihan mielellään jakaa tälläisistä harvinaisista, mutta kuitenkin mahdollisista tapauksista tietoa. Tuurilla voi auttaa jotakuta muuta :)

KKV:lle valitus, mutta vähän epäselvä käsitteleekö ne eurooppalaisia juttuja vai oisko oikea paikka ollut joku EU:n virasto. Paypalilla on kuitenkin nettisivut suomeksi ja sähköpostit mitä sieltä tulee on suomea... Eiköhän ne ohjaa sitten eteenpäin jos väärä paikka.

Pistetään se nyt tänne kanssa kun tiivistettynä koko tapaus:

kkv valitus.JPG

Tuo on Euroopan versio KKV:stä:

Siellä olen yhden tapauksen ajanut. Hirveää vääntöä, mutta onnistuin vaateissani. Vastasivat KKV:n sähköpostista (@kkv.fi) , niin kai sielläkin osaavat ohjata tuonne.
 
Tuo on Euroopan versio KKV:stä:

Siellä olen yhden tapauksen ajanut. Hirveää vääntöä, mutta onnistuin vaateissani. Vastasivat KKV:n sähköpostista (@kkv.fi) , niin kai sielläkin osaavat ohjata tuonne.

Katotaan mitä tulee 5 päivää oli paluupostissa vastausaika.

Taidan takertua tuohon heidän viimeisimmän päätöksensä ainoaan syyhyn eli:
"
1 590,00 EUR on nyt veloitettu PayPal-tililtäsi seuraavista syistä:
  • Tuotteet on palautettu sinulle.
Lisäksi PayPal-tililtäsi on veloitettu takaisinveloituspalkkio, jonka suuruus on 16,00 EUR.

"

Paypallille ilmoitin:

"Thanks for the answer.

As a consumer, I consider that you have acted incorrectly as a company when you acted before returning the product. The email you sent on August 5, 2021 only mentions the reason for the decision: "The products have been returned to you." According to the monitoring data, the product was not returned until 12.8.2021. So the decision was made falsely.

Because I am no longer aware of third parties (the buyer’s financial institution) and I cannot directly influence these events. I believe that my counterpart is a company (Paypal) and not an individual (Russian buyer). And so I am entitled to consumer protection. I have notified the Finnish Competition and Consumer Agency. I am waiting for an answer from them or they may direct me to contact the European Consumer Agency."

Toisaalta tiedän, että yksittäisiin muotoseikkoihin takertuminen on huono koska silloin heillä on vain tuo yksi virhe kumottavana. Kuitenkin tuo on heidän ilmoittamansa päätöksen ainut peruste niin ei minun pitäisi saada kumottua kuin se ja päätös raukeaa.

Kaiken kaikkiaan nyt on taas vähän positiivisempi mieli tämän asian suhteen jos tämän tosiaan saa keikautettua malliin, että olen kuluttajan roolissa yritystä vastaan. Yrittiköhän se paypal virkailija sitä vinkata juuri kun neuvoi ottamaan yhteyttä kuluttaja viranomaisiin? Kyllähän ne tietää, että sieltä tarjotaan lämmintä kättä jos itken, että Ryssä vei näyttiksen ja rahat ebay/paypallin kautta, että menkää hakee ne takas.
 
Katotaan mitä tulee 5 päivää oli paluupostissa vastausaika.

Taidan takertua tuohon heidän viimeisimmän päätöksensä ainoaan syyhyn eli:
"
1 590,00 EUR on nyt veloitettu PayPal-tililtäsi seuraavista syistä:
  • Tuotteet on palautettu sinulle.
Lisäksi PayPal-tililtäsi on veloitettu takaisinveloituspalkkio, jonka suuruus on 16,00 EUR.

"

Paypallille ilmoitin:

"Thanks for the answer.

As a consumer, I consider that you have acted incorrectly as a company when you acted before returning the product. The email you sent on August 5, 2021 only mentions the reason for the decision: "The products have been returned to you." According to the monitoring data, the product was not returned until 12.8.2021. So the decision was made falsely.

Because I am no longer aware of third parties (the buyer’s financial institution) and I cannot directly influence these events. I believe that my counterpart is a company (Paypal) and not an individual (Russian buyer). And so I am entitled to consumer protection. I have notified the Finnish Competition and Consumer Agency. I am waiting for an answer from them or they may direct me to contact the European Consumer Agency."

Toisaalta tiedän, että yksittäisiin muotoseikkoihin takertuminen on huono koska silloin heillä on vain tuo yksi virhe kumottavana. Kuitenkin tuo on heidän ilmoittamansa päätöksen ainut peruste niin ei minun pitäisi saada kumottua kuin se ja päätös raukeaa.

Kaiken kaikkiaan nyt on taas vähän positiivisempi mieli tämän asian suhteen jos tämän tosiaan saa keikautettua malliin, että olen kuluttajan roolissa yritystä vastaan. Yrittiköhän se paypal virkailija sitä vinkata juuri kun neuvoi ottamaan yhteyttä kuluttaja viranomaisiin? Kyllähän ne tietää, että sieltä tarjotaan lämmintä kättä jos itken, että Ryssä vei näyttiksen ja rahat ebay/paypallin kautta, että menkää hakee ne takas.
Tosi harmillinen tapaus kyseessä mutta en ymmärrä miksi paypallin pitäisi maksaa muuta kuin ehkä toi 16€ takaisin kun ei se heidän syytä/vastuuta ole jos joku ryssien postissa on tuon näyttiksen vienyt ja pistänyt paskaa takaisin. Pitäisi ehkä vaan hyväksyä tappio kun ei sieltä mistään löydy korvausvelvollista jos et itse lähde itärajan taakse karhuamaan. Ja seuraavalla kerralla vakuutettu lähetys, mutta se ei ole halpaa ja tuskin enää lähettelet paketteja venäjälle tämän tapauksen jälkeen.
 
Tosi harmillinen tapaus kyseessä mutta en ymmärrä miksi paypallin pitäisi maksaa muuta kuin ehkä toi 16€ takaisin kun ei se heidän syytä/vastuuta ole jos joku ryssien postissa on tuon näyttiksen vienyt ja pistänyt paskaa takaisin. Pitäisi ehkä vaan hyväksyä tappio kun ei sieltä mistään löydy korvausvelvollista jos et itse lähde itärajan taakse karhuamaan. Ja seuraavalla kerralla vakuutettu lähetys, mutta se ei ole halpaa ja tuskin enää lähettelet paketteja venäjälle tämän tapauksen jälkeen.

Ilman postin selvitystä voisi olla mahdollinen skenaario.

"Lähetys xx on palautumassa Suomeen, koska vastaanottaja ei noutanut lähetystä paikallisesta toimipisteestä. Häneen oltiin useasti yhteydessä ja vielä ennen palauttamista soitettiin, mutta hän ei ollut Pietarissa."

Tuon jälkeen Paypal päättikin asian hyväkseni. Mikä pyörrettiin sen jälkeen kun ostaja valitti luottokorttiyhtiön kautta paypallille.

Lisäksi päätös tehtiin virheellisesti ja tapauksen paljastuttua huijuakseksi sitä ei kuulemma voi enää muuttaa. Mielestäni tuossa on selvä merkki yrityksen virheen puolesta.

Ei tätä paskaa purematta niellä vaikka nielemään sen varmaan joutuu.
 
Keskustelua hieman seuranneena heräsi kysymys, että onko esim tuon Jimmsin toiminta nykyään millaista noissa takuu ja virhetilanteissa? Vieläkö yrittivätä kovasti saada kaiken kuluttajan piikkiin.
Taannoin oli ihan yleinen kokemus, että Jimms vetoaa aina käyttäjän virheeseen ja perii vielä ylimääräistä maksua tästä loogisesta päättelystä.
En suosittele tuota puljua.
 
Kiitos tästä kattavasta raportista. :tup:
Ostaminen on helppoa. Mutta sitten kun pitäisi palauttaa, tai joku tuote ei toimi kuten pitää, ongelmat alkavat. Asioiden hoitamisen hitaus suurin syy miksi tilaan atk:t jatkossa muualta.
E: niin ja vielä vittuilevan sävyiset viestit päälle kun ei palautus mennytkään heidän mielestään oikein, vaikka tein kuten chat asiakaspalvelija opasti eli jätin paketin noutamatta postista.
 
Viimeksi muokattu:
Keskustelua hieman seuranneena heräsi kysymys, että onko esim tuon Jimmsin toiminta nykyään millaista noissa takuu ja virhetilanteissa? Vieläkö yrittivätä kovasti saada kaiken kuluttajan piikkiin.
Taannoin oli ihan yleinen kokemus, että Jimms vetoaa aina käyttäjän virheeseen ja perii vielä ylimääräistä maksua tästä loogisesta päättelystä.
Laitoin kesäkuun lopussa asus 3070 dual oc näytönohjaimen RMA vaihtoon kun hajosi toinen tuuletin, korvaava kappale saapui postissa eilen, itse palautus käsiteltiin nopeasti mutta tavaran ilmestymistä hyllyyn odoteltiin melkein puolitoista kuukautta, mutta minkäs teet kun ei ole missään muuallakaan myynnissä samaa mallia ja isompi malli ei mahdu koteloon lainkaan.
 
Ilman postin selvitystä voisi olla mahdollinen skenaario.

"Lähetys xx on palautumassa Suomeen, koska vastaanottaja ei noutanut lähetystä paikallisesta toimipisteestä. Häneen oltiin useasti yhteydessä ja vielä ennen palauttamista soitettiin, mutta hän ei ollut Pietarissa."

Tuon jälkeen Paypal päättikin asian hyväkseni. Mikä pyörrettiin sen jälkeen kun ostaja valitti luottokorttiyhtiön kautta paypallille.

Lisäksi päätös tehtiin virheellisesti ja tapauksen paljastuttua huijuakseksi sitä ei kuulemma voi enää muuttaa. Mielestäni tuossa on selvä merkki yrityksen virheen puolesta.

Ei tätä paskaa purematta niellä vaikka nielemään sen varmaan joutuu.
Tuolta toisesta ketujsta luin tämän tapauksen historiaa, niin eikös tässä kohtaa ole ainoa oikea toimintatapa ottaa ja marssia poliisisedän juttusille. Teet rikosilmoituksen petoksesta ja vastaavan selvityksen mitä teit kkv:lle. Poliisilla sitten saattaa olla valtuuksia alkaa pyytelemään tietoja tämän ostajan rahoituslaitoksesta ja sitä kautta homma saattaa lähteä purkautumaan.

Tosin enpä henkeäni pidättelisi odotellessa, eiköhän poliisikin ole sen verran ylityöllistetty, että ei ihan hetkessä homma ratkea.
 
Ovatko muut saaneet Prisman veroalemyynnistä tilaamansa tuotteet? Onko kuluttajansuojalaissa jotain uusia aukkoja, kun Prisma vetoaa siihen että tuotetta ei tarvitse toimittaa, koska ostoskori ei varaa tuotetta eivätkä nettikaupan saldot pidä paikkaansa. Ennen kuluttajasuojalautakunnan linja on ollut se, että tilausvahvistus on sitova (olen saanut sen) mutta siinäkin Prisma yrittää vesittää sitä:
Varastosaldo on suuntaa-antava, emmekä voi taata kaikkien tuotteiden saatavuutta, kun keräys tapahtuu myymälässä.​

Ensinnäkin, tilasin nettikaupasta enkä myymälästä. Se ei ole minun ongelmani jos päästävät kuluttajia pörräämään nettikauppansa varastoon. Laitanko lakimiehet asialle vai onko tässä jotain mikä voi mennä pieleen?
 
Ovatko muut saaneet Prisman veroalemyynnistä tilaamansa tuotteet? Onko kuluttajansuojalaissa jotain uusia aukkoja, kun Prisma vetoaa siihen että tuotetta ei tarvitse toimittaa, koska ostoskori ei varaa tuotetta eivätkä nettikaupan saldot pidä paikkaansa. Ennen kuluttajasuojalautakunnan linja on ollut se, että tilausvahvistus on sitova (olen saanut sen) mutta siinäkin Prisma yrittää vesittää sitä:
Varastosaldo on suuntaa-antava, emmekä voi taata kaikkien tuotteiden saatavuutta, kun keräys tapahtuu myymälässä.​

Ensinnäkin, tilasin nettikaupasta enkä myymälästä. Se ei ole minun ongelmani jos päästävät kuluttajia pörräämään nettikauppansa varastoon. Laitanko lakimiehet asialle vai onko tässä jotain mikä voi mennä pieleen?

Lähtökohta on se, että tilausvahvistus sitoo eikä kuluttaja ole velvollinen vastaamaan myyjän paskasta verkkokaupasta ja/tai varastonhallintajärjestelmän sopimattomuudesta tehtäväänsä. Mikäli kyseessä on rajatun saatavuuden tuote (rajoitettu erä) tulee tämä mainita tuotesivulla, eikä tällaista voi käyttää yleisluontoisena rajauksena joka koskee kaikkia saatavilla olevia tuotteita.

Lähtkökohtaisesti myyjä on velvollinen toimittamaan tilatut tuotteet vahvistetulla hinnalla. Mikäli tämä ei onnistu saatavuusongelmien takia, voidaan toissijaisena keinona käyttää esim. kateostoa jossa hankit tuotteet muualta ja alkuperäinen myyjä korvaa hinnanerotuksen sinulle rahana.

Mullekin kerran Veikon Kone yritti kertoa että oli saldovirhe varastossa eikä tilaamaani tuotetta voitukaan toimittaa, mutta yllättäen niitä löytyikin "vielä muutama" kun tarjosin heille mahdollisuutta korvata kateostona hinnanerotus kun hankin tuotteen toiselta myyjältä jolla sitä on varastossa.

Kuluttaja-asiamiehen linjaukset - Alennusilmaisut markkinoinnissa
[...]
6.2 Tarjouksen rajaukset ja perättömät väitteet
[...]
Tarjoustuotteiden on oltava kuluttajien saatavissa koko tarjouksen kestoajan. Kuluttajien on saatava markkinoinnista selkeät tiedot siitä, minä aikana, miten toimien ja millä muilla edellytyksillä hän voi saada tarjoustuotteen tai muun edun.

”Rajoitettu erä”-tyyppistä varaumaa voi käyttää vain silloin, kun kysymyksessä on pieni tuote-erä, jonka loppuminen nopeasti on todennäköistä.

Jos tarjouksella markkinoitavia tuotteita on saatavilla niin vähän, että ne todennäköisesti loppuvat tarjouksen voimassaoloaikana, markkinoinnissa on syytä mainita tuotteiden kappalemäärä, jotta kuluttajalla on mahdollisuus arvioida tarjouksen ajallista kestoa. Muussa tapauksessa riskinä on, että markkinointi luo harhaanjohtavan kuvan markkinoidun edun saatavuudesta.

”Rajoitettu erä”- tai ”niin kauan kuin tavaraa riittää”-tyyppisiä ilmauksia ei voi käyttää yleisluontoisina ja kaikkea tarjousmarkkinointia koskevina rajoituksina. Tällaisista ilmaisuista kuluttaja ei voi todellisuudessa päätellä, minä aikana hän voi saada tarjoustuotteen tai markkinoidun edun.

 
Minkä takia Verkkokauppa.com ei suostu hyvittämään Outletista ostamaani tuotetta?
Olen tilannut laitteen 24.7., noutanut sen Postista 30.7. ja tehnyt sähköpostilla peruutus ilmoituksen 13.8., joka on etämyynin 14 vuorokauden peruuttamisajan sisällä?
Asiakaspalvelijan mukaan Verkkokaupalla on kuulemma 14 päivän palautusoikeus Outlet tuotteille, joka on jo umpeutunut ”aikaa sitten.”
Onko tässä joku kohta, mitä en nyt ymmärrä? :confused:
 
Minkä takia Verkkokauppa.com ei suostu hyvittämään Outletista ostamaani tuotetta?
Olen tilannut laitteen 24.7., noutanut sen Postista 30.7. ja tehnyt sähköpostilla peruutus ilmoituksen 13.8., joka on etämyynin 14 vuorokauden peruuttamisajan sisällä?
Asiakaspalvelijan mukaan Verkkokaupalla on kuulemma 14 päivän palautusoikeus Outlet tuotteille, joka on jo umpeutunut ”aikaa sitten.”
Onko tässä joku kohta, mitä en nyt ymmärrä? :confused:
Tuohan on ollut sinulla 14 päivää, eli ilmoitus olisi pitänyt tehdä edeltävänä päivänä?

Edit. Kannattaa toki silti kertoa verkkikseen, että koska olet sen postista saanut omaan hallintaasi
 
Tuohan on ollut sinulla 14 päivää, eli ilmoitus olisi pitänyt tehdä edeltävänä päivänä?

Edit. Kannattaa toki silti kertoa verkkikseen, että koska olet sen postista saanut omaan hallintaasi
Voi olla, että sen takia ei sitten onnistu. Mutta noudin sen perjantaina 30.7. ja tein perjantaina 13.8. ilmoituksen. Eikö tuossa ole 14 vuorokautta nopeasti laskettuna?
 
Minkä takia Verkkokauppa.com ei suostu hyvittämään Outletista ostamaani tuotetta?
Olen tilannut laitteen 24.7., noutanut sen Postista 30.7. ja tehnyt sähköpostilla peruutus ilmoituksen 13.8., joka on etämyynin 14 vuorokauden peruuttamisajan sisällä?
Asiakaspalvelijan mukaan Verkkokaupalla on kuulemma 14 päivän palautusoikeus Outlet tuotteille, joka on jo umpeutunut ”aikaa sitten.”
Onko tässä joku kohta, mitä en nyt ymmärrä? :confused:

Kerro nyt ensin että onko kyseessä pikselivikainen telkkari (joka ehkä syystäkin outletissa) vai paskana oleva leivänpaahdin joka ei lämpeä?
 
Kerro nyt ensin että onko kyseessä pikselivikainen telkkari (joka ehkä syystäkin outletissa) vai paskana oleva leivänpaahdin joka ei lämpeä?
No ei ole nyt sillä merkitystä, minkä tuotteen olen ostanut. Ihan on täydellisesti toimiva tuote, mutta tulin katumapäälle ostoksen kanssa.
 
No ei ole nyt sillä merkitystä, minkä tuotteen olen ostanut. Ihan on täydellisesti toimiva tuote, mutta tulin katumapäälle ostoksen kanssa.

Jos kerran puhuvat palautusoikeuden loppumisesta "aikaa sitten" niin asiakaspalvelija varmaan laskeskelee sitä tilauspäivästä alkaen. Kerrot sinne että olet sen noutanut postista vasta 30.7 ja peruutusilmoituksen teit 14 vuorokauden sisällä niin eiköhän se siitä.
 
Jos kerran puhuvat palautusoikeuden loppumisesta "aikaa sitten" niin asiakaspalvelija varmaan laskeskelee sitä tilauspäivästä alkaen. Kerrot sinne että olet sen noutanut postista vasta 30.7 ja peruutusilmoituksen teit 14 vuorokauden sisällä niin eiköhän se siitä.

Niin tai näin.. Kyllä se nyt on vähän kauppiaankin puolella oltava että mitään olympialais-telkkareita ei noin vain palauteta, tai käytetä hyväksi sitä palautus-oikeutta.
 
Jos kerran puhuvat palautusoikeuden loppumisesta "aikaa sitten" niin asiakaspalvelija varmaan laskeskelee sitä tilauspäivästä alkaen. Kerrot sinne että olet sen noutanut postista vasta 30.7 ja peruutusilmoituksen teit 14 vuorokauden sisällä niin eiköhän se siitä.
Olen tosiaan selittänyt tilannetta, niin vastaus oli, että palautusoikeus on jo umpeutunut ja tuotteen voi lähettää huoltoon, jos siinä on vikaa. Mietin vaan jaksaako tämä nyt nähdä vaivaa, kun joutuu tappelemaan asiasta. :tdown:

Niin tai näin.. Kyllä se nyt on vähän kauppiaankin puolella oltava että mitään olympialais-telkkareita ei noin vain palauteta, tai käytetä hyväksi sitä palautus-oikeutta.
Ei ole mikään tällainen hyväksikäyttö, ihan normaali palautus. Muutenkin tulee harvoin mitään palauteltua, mutta olkoot.
 
Voi olla, että sen takia ei sitten onnistu. Mutta noudin sen perjantaina 30.7. ja tein perjantaina 13.8. ilmoituksen. Eikö tuossa ole 14 vuorokautta nopeasti laskettuna?
Kyllä se on ikävä kyllä mennyt umpeen, vaikka miten laskee
Päivä 1=30.7
Päivä 2=31.7
3=1.8
4=2.8
5=3
6=4
7=5
8=6
9=7
10=8
11=9
12=10
13=11
14=12
Ja 15=13.8.

13.8 on siis 15 palautuspäivä
 
Kyllä se on ikävä kyllä mennyt umpeen, vaikka miten laskee
Päivä 1=30.7
Päivä 2=31.7
3=1.8
4=2.8
5=3
6=4
7=5
8=6
9=7
10=8
11=9
12=10
13=11
14=12
Ja 15=13.8.

13.8 on siis 15 palautuspäivä
Joo mun moka. Mä laskin vaan nopeasti, että 7 arkipäivää viikossa, kaksi viikkoa = 14 vuorokautta. :facepalm:

E: paitsi että, tällä laskukaavalla vuorokausi olisi jo perjantai 30.7. (24 tunnin aika). Millä perusteella?
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se on ikävä kyllä mennyt umpeen, vaikka miten laskee
Päivä 1=30.7
Päivä 2=31.7
3=1.8
4=2.8
5=3
6=4
7=5
8=6
9=7
10=8
11=9
12=10
13=11
14=12
Ja 15=13.8.

13.8 on siis 15 palautuspäivä

Kyllä toi 30.7 on päivä 0.

Peruuttamisajan laskeminen alkaa tavaran vastaanottamista tai sopimuksen tekemistä seuraavasta päivästä. Riittävää on, että ilmoitus on lähetetty ennen määräajan päättymistä. Jos tavara esimerkiksi vastaanotetaan tai sopimus tehdään kuukauden 1. päivänä, sopimus voidaan peruuttaa vielä kuukauden 15. päivänä. Jos peruuttamisajan viimeinen päivä on lauantai tai pyhäpäivä, peruuttamisilmoitus voidaan tehdä kuitenkin vielä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. (KSL 12:1e)

 
Jos mä nyt oikein tulkitsen niin silloin tuo tavara pitäisi olla palautettavissa? Ja että kyse oli varmaan siitä ettei Verkkokaupassa otettu huomioon sitä koska se tavara oli tosiasiallisesti saatu?
 
Ovatko muut saaneet Prisman veroalemyynnistä tilaamansa tuotteet? Onko kuluttajansuojalaissa jotain uusia aukkoja, kun Prisma vetoaa siihen että tuotetta ei tarvitse toimittaa, koska ostoskori ei varaa tuotetta eivätkä nettikaupan saldot pidä paikkaansa. Ennen kuluttajasuojalautakunnan linja on ollut se, että tilausvahvistus on sitova (olen saanut sen) mutta siinäkin Prisma yrittää vesittää sitä:

Prisma perui mun tilauksesta pannun;

Ikäviä uutisia! Tilauksesi sisältää tuotteita, joita ei olekaan saatavilla.

Pahoittelut, emme voikaan toimittaa kaikkia tilauksesi ***** sisältämiä tuotteita, koska niitä ei ole saatavilla.
Hyvitettävät tuotteet

Fiskars All Steel Pure paistinpannu 28cm
Tuotenumero: 6424002013129
Koko: 28CM
Määrä: 1
Hinta: 53,13 €
Tuotteet yhteensä
Palautettava summa
alv. 24%
53,13 €
53,13 €


Sivu näyttää vieläkin 2-4 pv:n toimitusaikaa. https://www.prisma.fi/fi/prisma/fiskars-all-steel-pure-paistinpannu-28cm

Tilauksesta lähettivät mulle pelkän tölkinavaajan ja muuta pientä sälää, josta jouduin siis maksaa postit. Postissa tuli erikseen pelkkä tölkinavaaja pahvipaketissa. Bezoksella ei mitään hätää vs prisma.
 
Itseltä Prisma perui 3 euron muovikulhon. Pari kattilaa ja muutama saunatarvike tulivat ongelmitta perille vaikka kestikin. Prismalle tuo verkkokauppa tuntuu olevan vain kivijalkamyymälöiden lisänä jos kerran tavarat noukitaan suoraan myymälästä.
 
Prisma perui mun tilauksesta pannun;

Ikäviä uutisia! Tilauksesi sisältää tuotteita, joita ei olekaan saatavilla.

Pahoittelut, emme voikaan toimittaa kaikkia tilauksesi ***** sisältämiä tuotteita, koska niitä ei ole saatavilla.
Hyvitettävät tuotteet

Fiskars All Steel Pure paistinpannu 28cm
Tuotenumero: 6424002013129
Koko: 28CM
Määrä: 1
Hinta: 53,13 €
Tuotteet yhteensä
Palautettava summa
alv. 24%
53,13 €
53,13 €


Sivu näyttää vieläkin 2-4 pv:n toimitusaikaa. https://www.prisma.fi/fi/prisma/fiskars-all-steel-pure-paistinpannu-28cm

Tilauksesta lähettivät mulle pelkän tölkinavaajan ja muuta pientä sälää, josta jouduin siis maksaa postit. Postissa tuli erikseen pelkkä tölkinavaaja pahvipaketissa. Bezoksella ei mitään hätää vs prisma.
Pistä takaisin, niin oppivat olemaan, sillä onhan tuo nyt ihan käsittämätöntä perseilyä ja helposti tuossa käy niin, että ostat sälät toimituskulujen vuoksi kalliimmalla kuin kävelemällä itse prismaan ja ostamalla ne normihinnalla ilman alekampanjaa.
 
Mulle pistivät laskuun postikulut vaikka tilasin yli satasella tavaraa... Valitus tehty, katsotaan mitä vastaavat.
 
Mulle pistivät laskuun postikulut vaikka tilasin yli satasella tavaraa... Valitus tehty, katsotaan mitä vastaavat.
Laskuun? Eikös tuolta tilaukset pitänyt maksaa ennakkoon? Toimituskulut olivat ilmaiset vain pakettiautomaattitoimituksella. Olihan toimitus tilattu sellaiseen? Itsellä jäi myös vähän huono maku, kun jäi nimenomaan se tuote saamatta mitä varten tein tilauksen. Sain kuitenkin alennuskoodin uutta tilausta varten, joten ongelma "ratkesi" sillä
 
Laskuun? Eikös tuolta tilaukset pitänyt maksaa ennakkoon? Toimituskulut olivat ilmaiset vain pakettiautomaattitoimituksella. Olihan toimitus tilattu sellaiseen? Itsellä jäi myös vähän huono maku, kun jäi nimenomaan se tuote saamatta mitä varten tein tilauksen. Sain kuitenkin alennuskoodin uutta tilausta varten, joten ongelma "ratkesi" sillä

Sai laskulle jos ääs-kortillisena rekisteröityi kauppaan. Kauppahan oli täysin jumissa silloin illalla ja kännyllä yritin tilausta rakennella, kahteen kertaan ostoskorikin tyhjentyi ja piti aloittaa alusta. Lopulta se ei tarjonnut kuin yhtä postitusvaihtoehtoa tai noutoa joistain tietyistä Prismoista. Kokeilin myös välillä lähes tyhjällä korilla että ei tarjoa kuin yhtä postitusvaihtoehtoa, ja kyllä nuo lopulta tilatut tavaratkin mahtuivat annettujen rajojen sisään. Ajattelin sitten että vielä tilausta tehdessä avautuu vielä yksi sivu jossa tuota tarkemmin määritellään, ei avautunut vaan kiitettiin tilauksesta. Tokihan paketit toimitettiin sitten automaattiin. Oletan että sivun jumituksen takia jäi postikulut sinne voimaan.

Kävinpä nyt vilkaisemassa, ja tosiaan siellä kaupassa on nyt erikseen tuo pakettiautomaattitoimitus ja saa valita sen kohteen.
 
Moikka arvon auttajat.
Onko mitään järkeä lähteä vääntämään tästä asiasta kuluttajaviranomaisen kautta ?
Eli sähköpostiin tuli tarjousta Telian kuituliittymien päivityksista tarjoushinnoin.

Itselläni on telian kuitu (tosin avoinkuitu) ja chätin kautta tätä tarjousta tilailin kun ei onnistunut suoraan omillasivuilla tätä päivitystä tuolla hinnalla tekemään. Kun asia oli käytännössä lyöty lukkkoon, asiakaspalvelija sanoikin: "Tarkistan vielä onko tuo saatavilla tuohon liittymään ja palaan asiaan sähköpostilla tai tekstiviestillä." No niinhän siinä sitten kävi että tällainen vastaus sitten tuli sähköpostiin.

--cut--
Moikka! Selvitin tuon saatavuuden tarjoukselle teidän osoitteeseen ja valitettavasti se ei ole sinne mahdollinen. Koska kyseessä on avoin kuitu ei noita tarjouksia ole mahdollista saada. Tuo tarjous oli yleinen sähköpostitarjous, joka ei ole asiakaskohtainen eli tarjoukset ei ole kaikille saatavilla. Pahoittelut tästä. Nopeuden nosto kyllä onnistuu, mutta tuo etuhinta ei ole saatavilla. Nyt ei ole tehty muutoksia liittymän suhteen.
--cut--
 

Liitteet

  • SmartSelect_20210817-222436_Gmail.jpg
    SmartSelect_20210817-222436_Gmail.jpg
    293,3 KB · Luettu: 138
Moikka arvon auttajat.
Onko mitään järkeä lähteä vääntämään tästä asiasta kuluttajaviranomaisen kautta ?
Eli sähköpostiin tuli tarjousta Telian kuituliittymien päivityksista tarjoushinnoin.

Itselläni on telian kuitu (tosin avoinkuitu) ja chätin kautta tätä tarjousta tilailin kun ei onnistunut suoraan omillasivuilla tätä päivitystä tuolla hinnalla tekemään. Kun asia oli käytännössä lyöty lukkkoon, asiakaspalvelija sanoikin: "Tarkistan vielä onko tuo saatavilla tuohon liittymään ja palaan asiaan sähköpostilla tai tekstiviestillä." No niinhän siinä sitten kävi että tällainen vastaus sitten tuli sähköpostiin.

--cut--
Moikka! Selvitin tuon saatavuuden tarjoukselle teidän osoitteeseen ja valitettavasti se ei ole sinne mahdollinen. Koska kyseessä on avoin kuitu ei noita tarjouksia ole mahdollista saada. Tuo tarjous oli yleinen sähköpostitarjous, joka ei ole asiakaskohtainen eli tarjoukset ei ole kaikille saatavilla. Pahoittelut tästä. Nopeuden nosto kyllä onnistuu, mutta tuo etuhinta ei ole saatavilla. Nyt ei ole tehty muutoksia liittymän suhteen.
--cut--
Miten voi olla "yleinen" sähköpostitarjous, joka ei kuitenkaan ole kaikille asiakkaille saatavilla? On tuo jollakin tavalla kohdennettu sähköposti, koska esim itselle ei tuota tullut ja kaapelilaajakaista on käytössä (mitä tuossa myöskin tarjotaan).
 
Mulle pistivät laskuun postikulut vaikka tilasin yli satasella tavaraa... Valitus tehty, katsotaan mitä vastaavat.

Vastauksessa kesti viisi päivää, mikä on suorastaan käsittämätöntä Prisman/S-ryhmän kokoiselta lafkalta. Mutta lähettivät kiltisti uuden laskun ilman postikuluja, mikä on oikein kiva juttu.
 
No niin, tällä kertaa Kärkkäinen tekee oharit. Tilasin tuon tarjous Deuterin repun ja nyt sanoo että ei ole ja hyvitykseksi tarjoavat ilmaiset postit seuraavaan tilaukseen. Tähän nyt en nyt ihan heti suostu kun tämänkin tilauksen olisi toimittanut ilmaiseksi VALAVUORI. Mitä tuohon nyt voisi asiallisesti vastata?
 
No niin, tällä kertaa Kärkkäinen tekee oharit. Tilasin tuon tarjous Deuterin repun ja nyt sanoo että ei ole ja hyvitykseksi tarjoavat ilmaiset postit seuraavaan tilaukseen. Tähän nyt en nyt ihan heti suostu kun tämänkin tilauksen olisi toimittanut ilmaiseksi VALAVUORI. Mitä tuohon nyt voisi asiallisesti vastata?

Vastaa että pistät lakimiehesi asialle ja vaadit repun ilmaiseksi sekä lisäksi tonnin kivusta ja särystä mitä tämä sinulle aiheutti.
 
No niin, tällä kertaa Kärkkäinen tekee oharit. Tilasin tuon tarjous Deuterin repun ja nyt sanoo että ei ole ja hyvitykseksi tarjoavat ilmaiset postit seuraavaan tilaukseen. Tähän nyt en nyt ihan heti suostu kun tämänkin tilauksen olisi toimittanut ilmaiseksi VALAVUORI. Mitä tuohon nyt voisi asiallisesti vastata?

Vastaat että voit odottaa että saavat lisää tuotetta kohtuullisessa ajassa, tai mikäli tämä ei onnistu, hankit repun kateostona toisesta liikkeestä ja Kärkkäinen korvaa hinnanerotuksen sulle.
 
Jaa, minä tilasin Kärkkäisen outletista kengät, mutta eivät voi toimittaa, koska ei ole varastolla. Ei mitään hyvityksiä - paitsi rahojen palautus. No, ei kai jaksa riidellä.
 
Kärkkäiseltä reppuun mukaan kevyt sadetakki:

Mac In Sac neon takki

"Pahoittelut emme pysty toimittamaan takkia..." Antoivat kuitenkin koodin jolla sai ilmaiset toimitukset. Koska takkia oli vielä myytävänä, niin ostin uudelleen ja se on kuljetuksessa. Hieman outo homma.

Deuterin pikkureppu hyvässä tarjouksessa: Deuter Speed lite 20 reppu | Karkkainen.com verkkokauppa

Esittelyvideo:


"Pahoittelut emme pysty toimittamaan tätäkään tuotetta...". Tästä ei mitään koodeja sitten enää annettukaan. Erikoista kaupankäyntiä.:hmm: Saikohan kukaan ostettua tuota reppua?
 
"Pahoittelut emme pysty toimittamaan tätäkään tuotetta...". Tästä ei mitään koodeja sitten enää annettukaan. Erikoista kaupankäyntiä.:hmm: Saikohan kukaan ostettua tuota reppua?

Sain ostettua. Sivuilla taisi olla varastosaldona 7 kpl, kun laitoin tilauksen sisään ja reppu tuli postissa parissa päivässä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 385
Viestejä
4 493 618
Jäsenet
74 123
Uusin jäsen
Eezy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom