• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä
    • Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan huolimatta jotkut yritykset jatkavat Venäjällä liiketoimintaa. Tälläisissä tapauksissa tarjousketjuissa voi kertaalleen linkittää tähän viestiketjuun ja jatkaa keskustelua aiheesta siellä.

Kaupankäynnin kiistatilanteet (hintavirheet, takuut, palautukset jne.)

En jaksanut enää kauempaa Gigantin aspan kanssa vääntää, kun eivät edes lukeneet sähköpostia vaan vastasivat samaa copy pastea, että tilausta tehdessä olette hyväksyneet kaupan ehdon: "Gigantti pidättää oikeuden perua tilauksen, mikäli tuotteen saatavuudessa tai tilauksen maksussa on esiintynyt ongelmaa. "

Kuluttajariitalautakuntaan saa edetä.
 
Aikanaan oman pumpun kanssa sama homma, gigantti pesi tavallaan kätensä, -ei oo ei tuu- ja mitään et mahda. Kappas kun Kuluttaja aspaan otti yhteyttä niin ei mennyt kuin viikko niin pumppu oli kotiinkuljetuksella pihassa. Toki helpoin on hyväksyä tappio ja ottaa joku kympin lahjakortti ja painaa leuka rintaan. Toki tökeröt hintavirheet sitten oma juttunsa.
 
Aikanaan oman pumpun kanssa sama homma, gigantti pesi tavallaan kätensä, -ei oo ei tuu- ja mitään et mahda. Kappas kun Kuluttaja aspaan otti yhteyttä niin ei mennyt kuin viikko niin pumppu oli kotiinkuljetuksella pihassa. Toki helpoin on hyväksyä tappio ja ottaa joku kympin lahjakortti ja painaa leuka rintaan. Toki tökeröt hintavirheet sitten oma juttunsa.
Tässä tapauksessa kuluttajaneuvonta oli jo yhteydessä Giganttiin, mutta vastaus oli täysin sama. Kuluttajariitalautakunnalla taas kestää kuukausia, ennen kun saa mitään vastausta.
 
Osaatteko sanoa meneekö seuraava takuuseen liittyvä tilanne oikein noin niin kuin kuluttajan oikeuksien näkökulmasta?

Eli olen Gigantista ostanut Evga RTX 3080 FTW3 Ultra -näytönohjaimen marraskuussa. Helmikuun aikoihin kortti lahosi artifaktien saattelemana, enkä kahdella koneella saanut sitä enää boottaamaan, vaan error koodien kera ei toiminut.

Lähetin kortin Gigantille takuukäsittelyyn ja he lähettivät sen Evgalle tarkastettavaksi. Viiden viikon jälkeen kortti tuli takaisin ja oltiin tarkastettu toimivaksi ja testattu yms. Noh, asensin koneeseen ja kappas, kortti toimi ja benchmarkit ym menivät hyvin. Sitten noin kolmannen käynnistyksen jälkeen kortti ei taaskaan bootannut. Edes ledit tai tuulettimet eivät toimineet, kuten ne ensimmäisellä kerralla toimi. Virtaliittimien yhteydessä paloi valo, mikä ilmeisesti viestii jotain pahempaa häikkää (mm. Evgan foorumilla lukuisia samantyyppisiä tapauksia). Lähetin kortin uudelleen Gigantille huoltoon. Vaihtoehtona olisi ollut lähettää suoraan Evgalle Saksaan, mutta silloin joutuisin itse maksamaan jopa yli 100€ rahdin.

Tänään Gigantista soitettiin, että kortti oltiin ilmeisesti Evgalla tarkastettu ja on korjauskelvoton. Mielenkiintoiseksi meni kun Gigantti ilmoittikin, että eivät saa uutta korttia tilalle, koska heille ei ole vahvistettu toimitusta, eikä edes mitään vastaavaa korttia ole tulossa. Sanoivat, että voivat ainoastaan antaa rahat takaisin. No siihen en tietysti suostunut, ja selitin että kortin hinta on tuplaantunut, enkä edes tuplahinnalla saisi samaa korttia mistään.

Ilmeisesti kortti on nyt tulossa takaisin minulle ja ainoa vaihtoehto on lähettää se omaan piikkiini Saksaan Evgalle, koska jostain syystä ilmeisesti Evga ei voi Gigantin kautta lähettää korvaavaa korttia, kuten suoralla RMA:lla heille.

Meneekö tämä nyt oikein? Olen nyt ollut noin 8-9 viikkoa ilman korttia ja tulos on, ettei Gigantti voi asialle mitään ja joudun yli 100€ kustannuksella itse yrittämään takuuta Evgalle.
 
Osaatteko sanoa meneekö seuraava takuuseen liittyvä tilanne oikein noin niin kuin kuluttajan oikeuksien näkökulmasta?

Eli olen Gigantista ostanut Evga RTX 3080 FTW3 Ultra -näytönohjaimen marraskuussa. Helmikuun aikoihin kortti lahosi artifaktien saattelemana, enkä kahdella koneella saanut sitä enää boottaamaan, vaan error koodien kera ei toiminut.

Lähetin kortin Gigantille takuukäsittelyyn ja he lähettivät sen Evgalle tarkastettavaksi. Viiden viikon jälkeen kortti tuli takaisin ja oltiin tarkastettu toimivaksi ja testattu yms. Noh, asensin koneeseen ja kappas, kortti toimi ja benchmarkit ym menivät hyvin. Sitten noin kolmannen käynnistyksen jälkeen kortti ei taaskaan bootannut. Edes ledit tai tuulettimet eivät toimineet, kuten ne ensimmäisellä kerralla toimi. Virtaliittimien yhteydessä paloi valo, mikä ilmeisesti viestii jotain pahempaa häikkää (mm. Evgan foorumilla lukuisia samantyyppisiä tapauksia). Lähetin kortin uudelleen Gigantille huoltoon. Vaihtoehtona olisi ollut lähettää suoraan Evgalle Saksaan, mutta silloin joutuisin itse maksamaan jopa yli 100€ rahdin.

Tänään Gigantista soitettiin, että kortti oltiin ilmeisesti Evgalla tarkastettu ja on korjauskelvoton. Mielenkiintoiseksi meni kun Gigantti ilmoittikin, että eivät saa uutta korttia tilalle, koska heille ei ole vahvistettu toimitusta, eikä edes mitään vastaavaa korttia ole tulossa. Sanoivat, että voivat ainoastaan antaa rahat takaisin. No siihen en tietysti suostunut, ja selitin että kortin hinta on tuplaantunut, enkä edes tuplahinnalla saisi samaa korttia mistään.

Ilmeisesti kortti on nyt tulossa takaisin minulle ja ainoa vaihtoehto on lähettää se omaan piikkiini Saksaan Evgalle, koska jostain syystä ilmeisesti Evga ei voi Gigantin kautta lähettää korvaavaa korttia, kuten suoralla RMA:lla heille.

Meneekö tämä nyt oikein? Olen nyt ollut noin 8-9 viikkoa ilman korttia ja tulos on, ettei Gigantti voi asialle mitään ja joudun yli 100€ kustannuksella itse yrittämään takuuta Evgalle.
Ei mene oikein. Kuluttajalle ei saa aiheutua kuluja takuuhuollosta tai vian selvittämisestä LÄHDE. Tuo ettei ole mitään 3080 kortteja tulossa on samaa paskapuhetta mitä Gigantti noissa Gigabyten korteissa jauhoi. "Ei ole tulossa kortteja" ja omassa nettikaupassa myytiin tänäänkin Palitin 3080 kortteja, joissa toimitus 10.8.2021.
Tuossa sinun tapauksessa, jos gigantti ei kerta korttia pysty huoltamaan niin pyrkisin saamaan sieltä jonkun korvauksen, jos sulle tulee kuluja hoitaa asiaa suoraan EVGA:n kanssa. En kyllä ymmärrä myöskään mikä ero siinä on lähettääkö kortin EVGA:lle takuuseen gigantti vai loppuasiakas.

EDIT: Tämä vähä mitä olen nyt seurannut Gigantin toimintaa komponenttimyynnissä, niin tullut siihen tulokseen että heidän kannattaisi vaan pysyä pesukone ja televisiokauppana. Ihan naurettavaa säheltämistä.
 
Viimeksi muokattu:
Itsekin olisin mielelläni ottanut lahjakortit, mutta kävin Outletista hakemassa Dysonin imurin mutsille viime viikolla, jonka kunto "uutta vastaava" ainoastaan alkuperäinen laatikko puuttuisi. No noudin vehkeen ja sen pölysäiliö oli aivan pölyinen ja useammassa harjaksessa majaili isot valkoiset koirankarvapallot. En tästä mitään sanonut, koska tuote oli hieman uutta halvempi, mutta ei kyllä mainostetussa "uutta vastaava"-kunnossa
 
Osaatteko sanoa meneekö seuraava takuuseen liittyvä tilanne oikein noin niin kuin kuluttajan oikeuksien näkökulmasta?

Eli olen Gigantista ostanut Evga RTX 3080 FTW3 Ultra -näytönohjaimen marraskuussa. Helmikuun aikoihin kortti lahosi artifaktien saattelemana, enkä kahdella koneella saanut sitä enää boottaamaan, vaan error koodien kera ei toiminut.

Lähetin kortin Gigantille takuukäsittelyyn ja he lähettivät sen Evgalle tarkastettavaksi. Viiden viikon jälkeen kortti tuli takaisin ja oltiin tarkastettu toimivaksi ja testattu yms. Noh, asensin koneeseen ja kappas, kortti toimi ja benchmarkit ym menivät hyvin. Sitten noin kolmannen käynnistyksen jälkeen kortti ei taaskaan bootannut. Edes ledit tai tuulettimet eivät toimineet, kuten ne ensimmäisellä kerralla toimi. Virtaliittimien yhteydessä paloi valo, mikä ilmeisesti viestii jotain pahempaa häikkää (mm. Evgan foorumilla lukuisia samantyyppisiä tapauksia). Lähetin kortin uudelleen Gigantille huoltoon. Vaihtoehtona olisi ollut lähettää suoraan Evgalle Saksaan, mutta silloin joutuisin itse maksamaan jopa yli 100€ rahdin.

Tänään Gigantista soitettiin, että kortti oltiin ilmeisesti Evgalla tarkastettu ja on korjauskelvoton. Mielenkiintoiseksi meni kun Gigantti ilmoittikin, että eivät saa uutta korttia tilalle, koska heille ei ole vahvistettu toimitusta, eikä edes mitään vastaavaa korttia ole tulossa. Sanoivat, että voivat ainoastaan antaa rahat takaisin. No siihen en tietysti suostunut, ja selitin että kortin hinta on tuplaantunut, enkä edes tuplahinnalla saisi samaa korttia mistään.

Ilmeisesti kortti on nyt tulossa takaisin minulle ja ainoa vaihtoehto on lähettää se omaan piikkiini Saksaan Evgalle, koska jostain syystä ilmeisesti Evga ei voi Gigantin kautta lähettää korvaavaa korttia, kuten suoralla RMA:lla heille.

Meneekö tämä nyt oikein? Olen nyt ollut noin 8-9 viikkoa ilman korttia ja tulos on, ettei Gigantti voi asialle mitään ja joudun yli 100€ kustannuksella itse yrittämään takuuta Evgalle.

Takuun tulee tosiaan olla maksuton. Joudut aika varmasti omalla kustannuksella lähettämään kortin EVGA:lle, mutta he ovat velvollisia korvaamaan kulut sulle siinä vaiheessa jos/kun kortista löydetään takuunalainen vika.

Myyjällä on myöskin oikeus palauttaa rahat ilman että saat uutta tuotetta tilalle, jos korvaavan tuotteen toimittaminen osoittautuu liian vaikeaksi. Sitä en kyllä tiedä, että mitä tuo "liian vaikeaksi" -pykälä todellisuudessa tarkoittaa. Kaveri sai vasta vajaa kolme vuotta vanhasta RTX 2080 Ti:stä rahat takaisin Verkkokaupasta kun eivät yksinkertaisesti pystyneet toimittamaan vastaavaa tuotetta tilalle kohtuullisessa ajassa.
 
Takuun tulee tosiaan olla maksuton. Joudut aika varmasti omalla kustannuksella lähettämään kortin EVGA:lle, mutta he ovat velvollisia korvaamaan kulut sulle siinä vaiheessa jos/kun kortista löydetään takuunalainen vika.

Myyjällä on myöskin oikeus palauttaa rahat ilman että saat uutta tuotetta tilalle, jos korvaavan tuotteen toimittaminen osoittautuu liian vaikeaksi. Sitä en kyllä tiedä, että mitä tuo "liian vaikeaksi" -pykälä todellisuudessa tarkoittaa. Kaveri sai vasta vajaa kolme vuotta vanhasta RTX 2080 Ti:stä rahat takaisin Verkkokaupasta kun eivät yksinkertaisesti pystyneet toimittamaan vastaavaa tuotetta tilalle kohtuullisessa ajassa.
Tilanne on joo kummallinen, koska Evgan foorumilla porukka on saanut Evgalta kivuttomasti vaihtokortteja. Sitäkin ihmettelen, että miksi Gigantti on ottanut korttini kahteen kertaan takuuhuoltoon, jos vian ilmetessä eivät sitä voi kuitenkaan korjata, vaikka Evga voi.

Rahojen palautus on joo ihan validi ratkaisu, mutta vallitsevaan tilanteeseen nähden se ei mielestäni ainakaan kuluttajaa palvele, koska sillä palautetulla summalla voi pyyhkiä perseen.
 
Tilanne on joo kummallinen, koska Evgan foorumilla porukka on saanut Evgalta kivuttomasti vaihtokortteja. Sitäkin ihmettelen, että miksi Gigantti on ottanut korttini kahteen kertaan takuuhuoltoon, jos vian ilmetessä eivät sitä voi kuitenkaan korjata, vaikka Evga voi.

Rahojen palautus on joo ihan validi ratkaisu, mutta vallitsevaan tilanteeseen nähden se ei mielestäni ainakaan kuluttajaa palvele, koska sillä palautetulla summalla voi pyyhkiä perseen.
Nyky hinnoilla luonnollisesti myyjä tätä vaihtoehtoa tarjoaa korvaavan kortin sijaan. Kannattavin on varmaan lähettää se kortti sinne evgalle ja vaatia gigantilla hyvitystä mahdollisista kuluista.
 
Nyky hinnoilla luonnollisesti myyjä tätä vaihtoehtoa tarjoaa korvaavan kortin sijaan. Kannattavin on varmaan lähettää se kortti sinne evgalle ja vaatia gigantilla hyvitystä mahdollisista kuluista.
Joo näin varmaan teenkin. Kiitos vinkeistä :)
 
Eikä se postitus mitään 100€ maksa. 30€ max ja silläkin rahalla saa ups-lähetyksen.
Asun Kankaanpäässä ja nopeasti vilkaisin DHL:n hintoja. Heikosti täällä noita kuriirifirmoja, mutta ainakin DHL:n pakettiautomaatti on. En kyllä kovin hyvin edes vielä tiedä miten ja kenen kautta olisi järkevin lähettää.

Edit: Taitaakin löytyä myös UPS Access Point. Täytyykin tutkia eri vaihtoehtoja.
 
Viimeksi muokattu:
Asun Kankaanpäässä ja nopeasti vilkaisin DHL:n hintoja. Heikosti täällä noita kuriirifirmoja, mutta ainakin DHL:n pakettiautomaatti on. En kyllä kovin hyvin edes vielä tiedä miten ja kenen kautta olisi järkevin lähettää.

Kannattaa varmaan katsoa noiden pakettienvälitysfirmojen kautta mitkä laskee monelle eri toimitustavalle esim Paketin lähettäminen – helposti ja nopesti. Valitse sopivin | Shipit.fi

Suoraan kuriirilta ostettuna yksityisasiakkaalle hinnat on yleensä kalliimmat. Myös ihan suomen sisällä posti oy:n välityksellä lähettäminen on yleensä halvempaa tuollaisen firman kautta ostamalla :smoke:
 
Asun Kankaanpäässä ja nopeasti vilkaisin DHL:n hintoja. Heikosti täällä noita kuriirifirmoja, mutta ainakin DHL:n pakettiautomaatti on. En kyllä kovin hyvin edes vielä tiedä miten ja kenen kautta olisi järkevin lähettää.

Edit: Taitaakin löytyä myös UPS Access Point. Täytyykin tutkia eri vaihtoehtoja.
Postin kautta hinta 19 x 36 x 60 cm paketille 21 € saksaan. Se on tosin eri asia, kuinka paljon luottaa postiin.
 
Postin kautta hinta 19 x 36 x 60 cm paketille 21 € saksaan. Se on tosin eri asia, kuinka paljon luottaa postiin.
Joo olenkin ensisijaisesti etsinyt vakuutusta tarjoavaa palvelua, mutta se tuntuu karsivan melko tehokkaasti vaihtoehtoja. Posti ei ainakaan kuulemma mitään vakuutusta tarjoa Saksaan.
 
Olenko minä nyt ymmärtänyt oikein, että jos tuolta Powerista ostaa nyt tolla 5 vuoden takuulla esim. puhelimen, jossa on valmistajan lupaama 2 vuoden takuu ja se hajoaa juurin tuon 5v takuun lopussa eikä enään voida huoltaa, niin ikävähennyksien jälkeen minun pitäisi maksaa Powerille 8% hinnasta (ikävähennys 108%) että saan hyvityksen?!
:smoke:
Edit: siis toisin sanoen toi lisätakuu on yhtä tyhjän kanssa?!
Takuuehdot

Powerin myöntämä lisätakuu jatkaa laitteen valmistajan myöntämää takuuta kokonaisuudessaan 5 vuoden mittaiseksi (60 kk, sisältäen valmistajan normaalin 1-2 vuoden takuun). Takuulaajennus koskee vain päätuotetta, ei tarvikkeita, kuluvia osia tai mahdollisia kaupanpäällisiä. Valmistajan normaalit takuuehdot ovat voimassa ja niitä sovelletaan myös Powerin lisätakuun osalta.
Powerin 5 vuoden lisätakuuta sovelletaan valmistajan takuun päättymisen jälkeen. Powerin 5 vuoden lisätakuu koskee vain kuluttaja asiakkaita sekä uusia tuotteita. Lisätakuu ei ole voimassa yritysasiakkaille eikä käytetyille ja/tai outlet tuotteille. 5 vuoden lisätakuu ilmenee ostokuitilta.
Takuu kattaa materiaali ja valmistusvirheet. Takuu ei kata esimerkiksi kosteuden, pudotuksen tai muun vääränlaisen käytön aiheuttamia vaurioita. Power korjaa tai hyvittää laitteen sen rikkoutuessa 5 vuoden lisätakuun aikana takuuehtojen täyttyessä. Korjaus tai hyvityspäätökseen vaikuttaa laitteen ikä, huoltohistoria ja jäljellä oleva laskennallinen arvo ikävähennysten jälkeen. Lisätakuun ikävähennys on valmistajan takuuajan päättymisestä alkaen 3 % per kuukausi.
Powerin 5 vuoden lisätakuu on ikävähennystä lukuun ottamatta sisällöltään sama kuin laitevalmistajan myöntämä takuu. Powerin 5 vuoden lisätakuu jatkaa laitteen takuuta varsinaisen valmistajan takuun päätyttyä. Pääsääntöisesti valmistajan myöntämä takuuaika on 1 tai 2 vuotta ostopäivästä ja Powerin lisätakuu pidentää takuuajan yhteensä 5 vuoden mittaiseksi laitteen ostopäivästä.
Laitteen vikaantuessa valmistajan varsinaisen takuun voimassaoloaikana tuotteen voi toimittaa korjattavaksi myyjän tai valmistajan kautta sekä myös suoraan valtuutetulle huoltoliikkeelle. Valmistajan takuun päätyttyä huoltoon toimitus Powerin kautta. Ole tarvittaessa yhteydessä Powerin asiakaspalveluun saadaksesi lisäohjeita.
 
Olenko minä nyt ymmärtänyt oikein, että jos tuolta Powerista ostaa nyt tolla 5 vuoden takuulla esim. puhelimen, jossa on valmistajan lupaama 2 vuoden takuu ja se hajoaa juurin tuon 5v takuun lopussa eikä enään voida huoltaa, niin ikävähennyksien jälkeen minun pitäisi maksaa Powerille 8% hinnasta (ikävähennys 108%) että saan hyvityksen?!
:smoke:
Edit: siis toisin sanoen toi lisätakuu on yhtä tyhjän kanssa?!

Eikös tällaiset vähennyskertoimet suoriteta aina edelliselle arvolle eli 100€ alkuarvosta on jäljellä 1kk jälkeen 0,97 x 100€ = 97€, 2kk jälkeen 0,97 x 97€ = 94,09€ jne eli lopulta 36kk jälkeen n. 33,40€.
 
Kannattaa varmaan katsoa noiden pakettienvälitysfirmojen kautta mitkä laskee monelle eri toimitustavalle esim Paketin lähettäminen – helposti ja nopesti. Valitse sopivin | Shipit.fi

Suoraan kuriirilta ostettuna yksityisasiakkaalle hinnat on yleensä kalliimmat. Myös ihan suomen sisällä posti oy:n välityksellä lähettäminen on yleensä halvempaa tuollaisen firman kautta ostamalla :smoke:
Tuolta shipitistä ne juurikin kannattaa katsoa jos isompaa tarjontaa haluaa eri firmoihin ja usein myös halvin.
 
Gigantin gigabyte gaming 3080 episodin peruutuksen rahat olivat ilmestyneet omalle luottokortille, että oma tulos tällä hetkellä tästä fiaskosta +30e lahjakortti.
 
Soittivat äsken KKV:lta gigantin Gigabyte gaming 3080 oc -tapauksesta. Miettivät siellä päässä että luultavasti kootaan nämä saman keissin jutut yhteen ja toimitetaan Gigantille. Lisäksi mainitsi että aikovat julkaista lähiaikoina KKV:n nettisivulla jonkun tiedotteen näistä tietotekniikkapuolen tuotteiden perumisista.
 
Tässä tapauksessa kuluttajaneuvonta oli jo yhteydessä Giganttiin, mutta vastaus oli täysin sama. Kuluttajariitalautakunnalla taas kestää kuukausia, ennen kun saa mitään vastausta.
Eipä sillä väliä, kun korttien toimitusajat ovat todennäköisesti vielä pidemmät. :D Täytyy toivoo, ettei omaa tilausta peruta, kop kop. Tosin toivotaan että kkv:n linjaus on sellainen, että valveutuneet ostajat saavat korttinsa tuolta. :)
 
Viimeksi muokattu:
Eipä sillä väliä, kun korttien toimitusajat ovat todennäköisesti vielä pidemmät. :D Täytyy toivoo, ettei omaa tilausta ei peruta, kop kop. Tosin toivotaan että kkv:n linjaus on sellainen, että valveutuneet ostajat saavat korttinsa tuolta. :)
Käsittääkseni Gigantin mielestä he ovat peruneet kaikki tilaukset, riippumatta siitä mitä asiakas vastaa/suostuuko kaupan purkamiseen. Tämän takia itse annoin sen tilinumeron, jotta rahat tulee tilille.
Kuluttajariitalautakunnan käsittelyajat ovat verkkosivujen mukaan 6-14kk, siksi otin rahat ulos mielummin tässä kohtaa ja katsoo sitten lautakunnan ratkaisun perusteella tuleeko jotain vahingonkorvauksia sopimusrikkomuksesta.
 
Tännekin yrittivät maanantaina soittaa Gigantista. En pystynyt silloin vastaamaan, niin lähettivät tekstiviestin "tilaukset täytyy peruuttaa" ja "olisitko yhteydessä asiakaspalveluumme". Tilauksia ei kuitenkaan ole vielä peruttu (ei sähköpostia, päivitystä tilaussivulle tai rahoja takaisin), niin otin tuon enemmän vahvana kehotuksena itse peruuttaa tilaukset. Toisaalta täällä on näköjään peruttu tilauksia kyllä ihan kysymättäkin. En tiedä vaikuttaako se, kun olin Giganttiin etukäteen yhteydessä, että en missään nimessä halua tilauksiani peruttavan ja muistutin case Teliasta. Täällä mainittujen tietojen perusteella ei kyllä näytä mikään estävän perumisia ja kuluttajaneuvonnan yhteydenottokin oli heille kuin ilmaa. Varmaan siis omatkin tilaukset vielä perutaan ja tulen sitten olemaan yhteydessä KKV:hen.
 
Vilaisin tuossa länsinaapurin keskusteluja ja siellä gigantti on vain perunut tilaukset. Eivät saaneet edes lahjakortteja, tosin Ruotsin kuluttajansuoja ei taida olla Suomen (tai Norjan) tasoa, kun en huomannut mitään viranomaisvalitusmeininkiä.
 
Kuluttajaneuvonnasta soittivat ja ainakin tämä virkailija oli kovasti sitä mieltä, että todellista saatavuutta ei ole, vaikka ei mitään näistä ymmärräkään tai oikeastaan tiedä mitä näytönohjaimet ovat. Pyysin ottamaan yhteyttä Giganttiin ja kertomaan, että en hyväksy yksipuolista kaupan purkua ja olen valmis odottamaan, koska täälläkin esitettyjen todisteiden mukaan heillä on tulossa tukkureilta tavaraa.

Rahat näyttivät palautuneen luottokortille automaattisesti, joten eipähän ole rahaa toistaiseksi sidottuna tapaukseen. Joku 30e lahjakorttikin tuli, mutta jätetään se käyttämättä ainakin toistaiseksi.
 
Kuluttajaneuvonnasta soittivat ja ainakin tämä virkailija oli kovasti sitä mieltä, että todellista saatavuutta ei ole, vaikka ei mitään näistä ymmärräkään tai oikeastaan tiedä mitä näytönohjaimet ovat. Pyysin ottamaan yhteyttä Giganttiin ja kertomaan, että en hyväksy yksipuolista kaupan purkua ja olen valmis odottamaan, koska täälläkin esitettyjen todisteiden mukaan heillä on tulossa tukkureilta tavaraa.

Rahat näyttivät palautuneen luottokortille automaattisesti, joten eipähän ole rahaa toistaiseksi sidottuna tapaukseen. Joku 30e lahjakorttikin tuli, mutta jätetään se käyttämättä ainakin toistaiseksi.
Jos nyt ensi kuun alusta alkaa tulla noita Ethereum rajoitettuja kortteja 3070 ja 3080 sarjoista, niin saatavuus niissä parantunee merkittävästi (vaikkei sirupula poistukkaan). Eri asia sitten ovat enää nykyisten arvoisia hinnoiltaa, kun eivät kelpaa mainaukseen. Eli tarpeeksi kun tappelet, niin saanet ennenpitkää jonkun lama-kortin…
 
Jos nyt ensi kuun alusta alkaa tulla noita Ethereum rajoitettuja kortteja 3070 ja 3080 sarjoista, niin saatavuus niissä parantunee merkittävästi (vaikkei sirupula poistukkaan). Eri asia sitten ovat enää nykyisten arvoisia hinnoiltaa, kun eivät kelpaa mainaukseen. Eli tarpeeksi kun tappelet, niin saanet ennenpitkää jonkun lama-kortin…
Itsellä ainakin tulossa ihan pelkästään omaan pelikäyttöön enkä noita käytännössä juurikaan pois myy, niin kunhan nyt tulisi tarjontaa. Jotain antiikkisia näytönohjaimia tietty on hyllyssä, mutta ei ne ketään kiinnosta, vaikka pula olisi mikä.

Ja hyvä vaan jos hinnat laskisi takaisin normitasolle, niin voisi ottaa arvan jos toisenkin yhden nykyisen surkean syksyisen lisäksi. Saisi sen hemmetin 3080:n ilman lompakon teurastusta :)

Edit: Mutta joo, voi olla tosiaan pitkä odotus edessä Gigantin kanssa, vaikka saisi tilauksen jäämään sisälle. Siellä kun on ennestäänkin noita jonoja.
 
Tänne oli myös eilen ja tänään palautunut Visalle rahat. Ainoastaan toisesta tilauksesta on tullut kirjallinen peruutus kuitti sähköpostiin ja 30e lahjakortti.

Gigantin Tilaukset sivuilla nuo näkyvät ihan samanlaisina edelleen. Yhtälailla kaikki aikaisemmatkin tilaukset ja noudetut tuotteet ja kaikki muut ovat tilaus vastaanotettu tilassa.
 
Selvisi sitten suomalaisten tilaustenkin määrä eli 199 täältä. Ruotsissa vähän vähemmän ja norjalaiset veti selkeät pohjat sillä ~1000kpl määrällä. Saa nähdä mihin päätyvät, taitaisi gigantille loppujen lopuksi halvimmaksi tulla laittaa uudet tilaukset jonoon, maksut asiakkailta uudestaan ja toimittaa sitten kun toimittaa.
 
Koominen kyllä toi "kuluttajaviranomaiset puuttuivat asiaan", kun Gigantin tapauksessa heidän osallistumisellaan ei ollut mitään merkitystä. :D
Joo, ei ole tähänastiseen toimintaan kyllä vaikuttanut mitenkään. Tekivät mitä tekivät, jatko jää nähtäväksi.
 
Juttelin hetki sitten kuluttajaneuvonnan kanssa nimenomaan tuosta kateostosta tässä tapauksessa. Ei osannut sanoa, miten tilanne menee toisella 3080 tuotteella korvaten tai että pitääkö saatavuus olla juuri heti.
Tein kuitenkin tilauksen tuotteesta toisaalta ja otin yhteyttä Giganttiin selittäen, miksi en hyväksy heidän perusteluita kaupan purkuun (Kuluttajaneuvonta oli samaa mieltä kanssani, ettei Gigantin peruutuksen perustelu ole pätevä), ja esitin vaatimuksen kateostoon liittynen.

Nyt odotetaan Gigantin kirjallista vastausta ja jos tuohon eivät suostu, niin asia lähtee kuluttajariitalautakuntaan. Siellä käsittelyajat pitkiä (jopa 1,5 vuotta), mutta eipä tuo minulle maksa mitään odotella. Näytönohjaimen ostaisin joka tapauksessa.
En usko, että korvaavan tuotteen toimitusaika pitää olla juuri nyt seuraavista syistä:
1) Alkuperäisessä tilauksessakin tavaraa ei ollut varastossa ja oli annettu vain toimitusajasta arvio.
2) Tilaus on tehty korvaavasta tuotteesta lähes heti, kun tilaus on peruttu ja kyseisiä tuotteita on tässä aikana myyty muualla.
3) Kun asia viimein käsitellään kuluttajariitalautakunnassa, näytönohjain on saapunut.

Jos asia menee kuluttajariitalautakuntaan asti, todennäköisesti Gigantti tämän jälkeen suostuu korvauksiin, koska joutuisi muuten mustalle listalle (mitä ikinä sitten tarkoittaakaan).
 
Juttelin hetki sitten kuluttajaneuvonnan kanssa nimenomaan tuosta kateostosta tässä tapauksessa. Ei osannut sanoa, miten tilanne menee toisella 3080 tuotteella korvaten tai että pitääkö saatavuus olla juuri heti.
Tein kuitenkin tilauksen tuotteesta toisaalta ja otin yhteyttä Giganttiin selittäen, miksi en hyväksy heidän perusteluita kaupan purkuun (Kuluttajaneuvonta oli samaa mieltä kanssani, ettei Gigantin peruutuksen perustelu ole pätevä), ja esitin vaatimuksen kateostoon liittynen.

Nyt odotetaan Gigantin kirjallista vastausta ja jos tuohon eivät suostu, niin asia lähtee kuluttajariitalautakuntaan. Siellä käsittelyajat pitkiä (jopa 1,5 vuotta), mutta eipä tuo minulle maksa mitään odotella. Näytönohjaimen ostaisin joka tapauksessa.
En usko, että korvaavan tuotteen toimitusaika pitää olla juuri nyt seuraavista syistä:
1) Alkuperäisessä tilauksessakin tavaraa ei ollut varastossa ja oli annettu vain toimitusajasta arvio.
2) Tilaus on tehty korvaavasta tuotteesta lähes heti, kun tilaus on peruttu ja kyseisiä tuotteita on tässä aikana myyty muualla.
3) Kun asia viimein käsitellään kuluttajariitalautakunnassa, näytönohjain on saapunut.

Jos asia menee kuluttajariitalautakuntaan asti, todennäköisesti Gigantti tämän jälkeen suostuu korvauksiin, koska joutuisi muuten mustalle listalle (mitä ikinä sitten tarkoittaakaan).
Tuo kateosto käsittääkseni pohjautuu ihan kauppalakiin, jossa puhutaan kohtuullisesta ajasta: Kauppalaki 355/1987 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®

Tästä syystä mainitsin, että en tiedä mikä tuo kohtuullinen aika on, mutta muistan jostain tapauksesta lukeneeni, että vastaava tuote pitää olla saatu, jos ei nyt ihan heti, niin aika pian kuitenkin. Eli tuskin tuohon kuukausia saisi mennä, mikä tällä hetkellä saattaa olla hyvin mahdollista.

Idea on siis, se, että jos vedotaan perumisessa esim. saatavuuteen, niin ostajan pitää osoittaa, että onhan sitä saatavilla. Tällöin se vastaava tuote pitää myös saada käsiin tuossa "kohtuullisessa ajassa".

Edit: Yllättävää kyllä, että kuluttajaneuvonta ei osannut tuosta tarkemmin ohjeistaa, mutta ehkä tuo on sitten sen verran harvinaista.
 
Tuo kateosto käsittääkseni pohjautuu ihan kauppalakiin, jossa puhutaan kohtuullisesta ajasta: Kauppalaki 355/1987 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®

Tästä syystä mainitsin, että en tiedä mikä tuo kohtuullinen aika on, mutta muistan jostain tapauksesta lukeneeni, että vastaava tuote pitää olla saatu, jos ei nyt ihan heti, niin aika pian kuitenkin. Eli tuskin tuohon kuukausia saisi mennä, mikä tällä hetkellä saattaa olla hyvin mahdollista.

Idea on siis, se, että jos vedotaan perumisessa esim. saatavuuteen, niin ostajan pitää osoittaa, että onhan sitä saatavilla. Tällöin se vastaava tuote pitää myös saada käsiin tuossa "kohtuullisessa ajassa".

Niin eikös kateosto ole tapahtunut nyt kun olen uuden tilauksen suorittanut toisaalta ja olen tästä myös Gigantille ilmoittanut. Se miten tämä kolmas osapuoli sitten toimittaa ja käsittelee tilauksia on heidän asiansa, heillä toki tilanteita, joissa tuotteen valmistuksen loppuessa tarjolle annetaan vastaava tuote alkuperäisen hinnalla.
 
Norjalaisten keskustelut valituksista muistaakseni päätyivät samantapaiseen kohtaan paikallisessa lainsäädännössä eli sielläkin paras(?) tapa saada korvauksia oli hankkia vastaava tuote ja myöskin jossain samantapaisessa "kohtuullisessa ajassa". Mikä sitten oli sielläkin ongelmallista, kun ei noita mistään saa.
 
Niin eikös kateosto ole tapahtunut nyt kun olen uuden tilauksen suorittanut toisaalta ja olen tästä myös Gigantille ilmoittanut. Se miten tämä kolmas osapuoli sitten toimittaa ja käsittelee tilauksia on heidän asiansa, heillä toki tilanteita, joissa tuotteen valmistuksen loppuessa tarjolle annetaan vastaava tuote alkuperäisen hinnalla.
Valitettavasti tuo ei taida lainsäädännön puolesta riittää, koska et ole sitä tuotetta saanut myöskään sieltä eli se vastaava tuote pitää olla todistettavasti toimitettu. Pelkät tilaukset eivät riitä, koska tuota voisi muuten käyttää hyväksi esim. perumalla näennäisen tilauksen korvauksen jälkeen. Plus saatavuus ei tule todistetuksi myöskään, siihenkään ei pelkkä tilaaminen riitä.
 
Jos vastaava tuote pitäisi saada heti, voisi os
Valitettavasti tuo ei taida lainsäädännön puolesta riittää, koska et ole sitä tuotetta saanut myöskään sieltä eli se vastaava tuote pitää olla todistettavasti toimitettu. Pelkät tilaukset eivät riitä, koska tuota voisi muuten käyttää hyväksi esim. perumalla näennäisen tilauksen korvauksen jälkeen.
Niin no sehän oli kuluttajaneuvonnassakin kysymysmerkki, että miten tuo ajankohta missäkin vaikuttaa. Asia on kuitenkin vielä käsittelyssä kuluttajaneuvonnan ja Gigantin välillä. Ja niin sanotusti ratkaisua koitetaan vielä etsiä Gigantin ja kuluttajan välillä ilman, että kateostoon tarvitsee päätyä.

Selviää sitten aikanaan.

EDIT: jos kortti pitäisi ostaa heti, voisi sen myös ostaa tori.fi ja pyytää myyjältä ruutupaperille kirjoitettu kuitti, jossa näkyy myyjän ja ostajan tiedot, hinta sekä päivämäärä. Tuollainen kuitti kelpaa yritysmaailmassakin yksityiseltä ostaessa kulujen vähentämiseen, niin miksei myös tässätapauksessa, jos ostaa avaamattoman pakkauksen.
 
Niin no sehän oli kuluttajaneuvonnassakin kysymysmerkki, että miten tuo ajankohta missäkin vaikuttaa. Asia on kuitenkin vielä käsittelyssä kuluttajaneuvonnan ja Gigantin välillä. Ja niin sanotusti ratkaisua koitetaan vielä etsiä Gigantin ja kuluttajan välillä ilman, että kateostoon tarvitsee päätyä.

Selviää sitten aikanaan.
Jep, mielenkiintoista kyllä nähdä miten tuo päättyy. Jos jaksaisi, niin voisi koittaa kaivella jotain ennakkotapauksia noista kateostoista, mutta eiköhän se KKV kaivele niitä työn puolesta :)
 
EDIT: jos kortti pitäisi ostaa heti, voisi sen myös ostaa tori.fi ja pyytää myyjältä ruutupaperille kirjoitettu kuitti, jossa näkyy myyjän ja ostajan tiedot, hinta sekä päivämäärä. Tuollainen kuitti kelpaa yritysmaailmassakin yksityiseltä ostaessa kulujen vähentämiseen, niin miksei myös tässätapauksessa, jos ostaa avaamattoman pakkauksen.
Tuossa myös vaadittiin, että kateosto pitää olla tehty "huolella". Veikkaan, että tori.fi ostos trokarilta hulppeaan hintaan ei täytä tuota ehtoa :hmm:
 
Itse laitoin gigantille tästä kateostosta viestin screenshotin kanssa hyllyssä olevasta 3080:sta Jimssillä. Hinta tosin oli 1700e ja samaa myös kuluttajaneuvonnan asiantuntija sanoi, että ei uskalla suositella tilaamaan koska hintaero alkuperäiseen on niin suuri. Gigantti luonnollisesti ei reagoinut kysymykseen mitenkään vaan vetosi kaupan purkuun ostoehtojen mukaisesti.
En tiedä sitten miten tuo kateosto toimii näyttiksissä, koska oikeastihan mikä tahansa 3080:lla on korvaava tuote. Lain silmissä se vaan saattaa mennä niin, että pitäisi olla täysin sama malli myös.
 
Niin, ajan kohtuullisuus on mielenkiintoinen käsite. Kuluttajaliiton materiaaleissa, tavaran kaupan virhe seuraamuksissa sanotaan "Kohtuullisen ajan" olevan lain mukaan 2kk.
 
Kauppalaista tälläinen
"Ostajalla on oikeus korvaukseen vahingosta, jonka hän kärsii myyjän viivästyksen vuoksi, jollei myyjä osoita, että viivästys johtuu hänen vaikutusmahdollisuuksiensa ulkopuolella olevasta esteestä, jota hänen ei kohtuudella voida edellyttää ottaneen huomioon kaupantekohetkellä ja jonka seurauksia hän ei myöskään kohtuudella olisi voinut välttää eikä voittaa."

Eli kaupantekohetki on se hetki, kun sopimus on tehty.
 
"Korvaavaan tuotteen pitäisi kuitenkin olla täysin samanlainen tai vastaava." ..eli siis samainen Gigabyte malli?...vai mikä tahansa RTX3080?
 
Viimeksi muokattu:
Mummon puhelin meni rikki ja se vietiin Giganttiin. Sieltä se lähetettiin huoltoon, ja arvio huollon kestosta ainakin 2 viikkoa. Puhelin on ostettu viime joulukuussa, mutta kuulemma sitä ei enää valmisteta. En itse ollut paikalla joten en tiedä oliko siinä tarjottu huollon ajaksi varapuhelinta, tai oliko tarjottu takuuvaihtoa tms. mutta ei kuulemma tarjottu. Gigantin sivuilla lukee, että jos huolto kestää yli 7 päivää niin pitäisi olla varatuote, nyt sellaista ei ilmeisesti ole edes tarjottu. Mummolla on vanha puhelin mitä käyttää nyt sen aikaa kun uusi on huollossa.
 
Ei kai Gigantti nyt varmaksi lupaa lainatuotetta? Vai missä muka noin lukee? Ja ei kai mitään puhelinta takuuvaihdeta, ellei kyse ole jostain halvasta näppäinpuhelimesta.

e. Toki siis huollossa voidaan vaihtaa tehdaskorjattuun, jos ei voi huoltaa, mutta tuskin mikään liike antaisi uutta tilalle, paitsi jos luuri on rikki suoraan paketista.
 
Itse laitoin gigantille tästä kateostosta viestin screenshotin kanssa hyllyssä olevasta 3080:sta Jimssillä. Hinta tosin oli 1700e ja samaa myös kuluttajaneuvonnan asiantuntija sanoi, että ei uskalla suositella tilaamaan koska hintaero alkuperäiseen on niin suuri. Gigantti luonnollisesti ei reagoinut kysymykseen mitenkään vaan vetosi kaupan purkuun ostoehtojen mukaisesti.
En tiedä sitten miten tuo kateosto toimii näyttiksissä, koska oikeastihan mikä tahansa 3080:lla on korvaava tuote. Lain silmissä se vaan saattaa mennä niin, että pitäisi olla täysin sama malli myös.

Jos tämän "16.4.2021 Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC 799€" korvaava tuote maksaisi 1700 euroa eli 900 euroa enemmän kuin alun perin tilattu, niin voisihan sitä ajatella, että Gigantin näytönohjain ei ollut myynnissä yleiseen hintatasoon verrattuna vastaavalla hinnalla, vaikka Gigantti ei hinnoitteluvirheeseen kai vedonnutkaan. Varmasti kaikki tilaajat ovat huomanneet normaalia huomattavasti alhaisen hinnan. Ehkä joku tilasi enemmän kuin mitä itse tarvitsi, jotta pääsisi myymään niitä vähintään puoli tonnia kalliimmalla.

Ehkä Gigantin pitäisi pitää tilaukset ja toimittaa niitä näytönohjaimia sitten joskus 1-2 vuoden päästä kun niitä tilattuja ehkä saa sen sijaan, että alkaisi maksaa muista kaupoista tilattuja tuplahintaisia kortteja (joita niitäkin joutuisi odottamaan kuukausia, ellei tilaisi jotain ylihinnoiteltua erikoismallia ja riittäisikö niitäkään parille sadalle tilaajalle).

Monella syyskuussa julkaisusta tilanneilla on yli 7 kk odottelua takana ja odottelu jatkuu. Ehkä kaupan pitäisi antaa kolmen tonnin RTX3090 tilalle, kun niitä on välillä saanut? Tai vesijäähyllä oleva 3080 vesijäähy valmiiksi asennettuna? Tai ei... Epäreilu tilanne kuitenkin monella asiakkaalla ja kaupalla.

Gigantin olisi syytä lopultakin korjata varastonhallintaohjelmistonsa... eivät turhaan lupaisi toimitusta muutamassa päivässä... (joista lupauksista olisi kyllä syytä joutua korvaamaan jotain) ja laittaa varalta kaikkiin näihin näytönohjaimiin niin korkeat hinnat, että kukaan ei varmasti tilaisi, vaikka tulisi uudestaan sama tilanne.
 
Niin siis ongelma on siinä, että Gigantti on luvannut tuotteen myydä kyseiseen hintaan, mutta peruvat sen ilman päteviä perusteita, koska heidän perustelunsa ovat saatavuuteen liittyviä. Gigantin verkkosivuilla on koko tämän ajan näkynyt Gigantin 3080-sarjalaisten hinnat n.800e. Itse tilasin Jimmsilta vastaavan tuotteen 1389e hintaan.

Kyse on nimenomaan siitä, miten Gigantti on tilanteessa toiminut eli väärin. ”Telia ja Gigantti eivät ole ainoita yrityksiä, joilla tämä ongelma on tullut ilmi. Yritysten olisi nyt hyvä tarkistaa viivästystilanteiden menettelytavat”, Kilpailu- ja kuluttajaviraston johtava asiantuntija Raija Marttala sanoo tuolla Hesarin jutussa.

Suomessa kuluttajasuoja on raaka tämänkaltaisissa tilanteissa yrityksiä kohtaan. Jos Gigantti ei olisi peruuttanut tilauksia, ei meillä kuluttajilla olisi minkäänlaista sanottavaa asiaan ja pitäisi vaan odotella kiltisti. Tälläiset tilanteet ja näiden pelko ovat asioita, jotka kasvattavat yhtiöiden järjestelmiä parempaan suuntaan. Eihän siitä tulisi mitään, että jokainen saisi kikkailla miten sattuu.

Voihan sitä ajatella, että tässä ollaan pahoja ja ahneita, kun lähdetään asiaa viemään eteenpäin. Fakta on vaan se, että Gigantti on toiminut tilanteessa väärin. He ovat toimittaneet kirjallisen tilausvahvistuksen, jossa lukee tuotteelle varastoon saapumispäivämääränä 19.04.2021 ja arvioitu toimitusaika 5-10pv. Kirjallisesti toimitetussa tilausvahvistuksessa ei ole mainintaa siitä, että tilausvahvistus olisi mitenkään automaattinen tai ei olisi sitova.
 
Niin siis ongelma on siinä, että Gigantti on luvannut tuotteen myydä kyseiseen hintaan, mutta peruvat sen ilman päteviä perusteita, koska heidän perustelunsa ovat saatavuuteen liittyviä. Gigantin verkkosivuilla on koko tämän ajan näkynyt Gigantin 3080-sarjalaisten hinnat n.800e. Itse tilasin Jimmsilta vastaavan tuotteen 1389e hintaan.

Kyse on nimenomaan siitä, miten Gigantti on tilanteessa toiminut eli väärin. ”Telia ja Gigantti eivät ole ainoita yrityksiä, joilla tämä ongelma on tullut ilmi. Yritysten olisi nyt hyvä tarkistaa viivästystilanteiden menettelytavat”, Kilpailu- ja kuluttajaviraston johtava asiantuntija Raija Marttala sanoo tuolla Hesarin jutussa.

Suomessa kuluttajasuoja on raaka tämänkaltaisissa tilanteissa yrityksiä kohtaan. Jos Gigantti ei olisi peruuttanut tilauksia, ei meillä kuluttajilla olisi minkäänlaista sanottavaa asiaan ja pitäisi vaan odotella kiltisti. Tälläiset tilanteet ja näiden pelko ovat asioita, jotka kasvattavat yhtiöiden järjestelmiä parempaan suuntaan. Eihän siitä tulisi mitään, että jokainen saisi kikkailla miten sattuu.

Voihan sitä ajatella, että tässä ollaan pahoja ja ahneita, kun lähdetään asiaa viemään eteenpäin. Fakta on vaan se, että Gigantti on toiminut tilanteessa väärin. He ovat toimittaneet kirjallisen tilausvahvistuksen, jossa lukee tuotteelle varastoon saapumispäivämääränä 19.04.2021 ja arvioitu toimitusaika 5-10pv. Kirjallisesti toimitetussa tilausvahvistuksessa ei ole mainintaa siitä, että tilausvahvistus olisi mitenkään automaattinen tai ei olisi sitova.
Telian yritys perua tiettyjen näytönohjainten kauppa, oli todella härski. Onneksi kuluttajansuojaviranomaiset tulivat väliin ja Telia pakitti. Osa tilanneista saikin jo korttinsa pakittamisen jälkeen.

Telia siis perui yksipuolisella ilmoituksella tilaukset, mutta ei kuitenkaan peruuttanut omia tilauksiaan tukkurille: se koitti härskisti heivata syksyllä silloisilla hinnoilla kortin ostaneet sivuun ilmeisesti tarkoituksena myydä tulossa olevat kortit ulos uusille asiakkaille nykyisellä hintatasolla. Telian kokoisen yrityksen toimintana tällainen kikkailu on erittäin tuomittavaa. Juristien ja tiedon puutteesta ei ole ainakaan voinut olla kiinni, pienissä yrityksissä ehkä voi vahinkoja tullakin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 279
Viestejä
4 487 494
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom