Asiakkaan ei tarvitse todistella yhtään mitään. Riittää, että tuote on hajonnut ennen oletetun eliniän loppua.
Koska on noin muuttunut ? ja koskeeko yli kaksivuotta vanhoja kauppoja ? ko viraston sivuilla vielä vanhaa tarinaa.
Aiemmin takuunaikana noin, mutta sen jälkeen on pitänyt osoittaa se virhe (jos yli puolivuotta hankinnasta).
Käytännössä toki on mennyt niin että kun kuluttaja on virheestä kertonu heti, ja todistella on tarvinnut vasta siinä vaiheessa jos myyjä on sellaista vaatinut, yleensä se miina on siinä että härveli menee huoltoon ja huolto toteen ettei virhettä, jos kuluttaja ei sitä hyväksy niin on sitten kaivettavat jostain todeistei kumotakseen sen.
Mutta noin siis aiemmin, ja jos on muuttunut, niin en väitä vastaan.
Minä en siis tiedä onko tuotteessa virhe vai ei. , jos käyttöohjeen ja myynnin lupauksen mukaisessa käytössä ja ympäristössä laite hajoaa, ja alite suunniteltu viidenvuoden käytölle ko ympäristössä, niin virheeltä toki vaikuttaa.
Jos sen virheen joutuu todistaa, niin varmistaa sen että myyjä tai maahantuoja kykenee myös vastuun kantaan. (saa rahansa ).
Se että jos on reklamoinu muutamapivä sitten asioista, niin ei tavatonta että vielä arvotaan.
Jos on vaatinut rahoja takaisin tai jotain huoltomiestä kotikäynnille tiettyyn sävyyn, niin en ihmettele jos pieni aikalisä paikallaan.
Mielipide yleensä.
Vaikka jotkin tuotteet vaikuttaa jo ihan ostaessa rimpuloilta, niin hinnaltaa kuin vähän muutenkin, ellei ei edes syytä olettaa että kestävät pitkään, mutta jos niitä markkinoidaan hyvinä ja kovaan käyttöön, esim autoihin asennettavaksi, ilman että tuodaan esille ette ne kestä sitä käyttää montaa kuukautta.
Jos kyse jälkimmäisestä, niin kannaustan pistämään myyjän koville, jotta kaikenmailman roskan myynti menisi oikealla tontille.