• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä
    • Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan huolimatta jotkut yritykset jatkavat Venäjällä liiketoimintaa. Tälläisissä tapauksissa tarjousketjuissa voi kertaalleen linkittää tähän viestiketjuun ja jatkaa keskustelua aiheesta siellä.

Kaupankäynnin kiistatilanteet (hintavirheet, takuut, palautukset jne.)

Oliko Gigantille jotain sähköpostia? Nettisivut ohjaavat asiakaspalvelua halutessa Chat-botille joka ohjaa jollein gonahtaneelle geelitukalle, prosessissa pitää ilmoittaa kolme kertaa samat asiat jotka tilausnumerolla saa irti. Tilasin ATK-komponentteja, status ei ikinä päivittynyt (yhdessä mahdollinen hintavirhe, johon ei ole vedottu) ja tavara odottaa edelleen nettisivujen mukaan käsittelyä. Peruin tilauksen Chatissa ja lupasivat laittaa eteenpäin noutoliikkeeseen jossa nuo kuulemma olisivat odottamassa, mutta hiljaista on. Luottokortilla maksettu, eli ajattelin reklamoida ja laittaa sitä kautta etenemään.

Palvelun taso on kyllä luokkaa -2, eikä tarvinnut edes käyttää hakua kun tämä topicci tuntuu olevan kohtalontovereita puolillaan. Ei tässä ainakaan tarvi kokea huonoa omaatuntoa jos tilaa jotain Amazonista tms jos kivijalkaliikkeistä saa tätä.
 
Olin tilannut Hobby Hallista kaksi Steelseries Sensei Ten -pelihiirtä kun olivat hyvään hintaan. Peruivat kaupan yksipuolisesti ja palauttivat rahat. Vastasin heti että en hyväksy kaupan purkua ja vien tarvittaessa kuluttajariitalautakuntaan.

Maanantaina yllättäen vastasivat minulle ja tarjosivat Logitechin langatonta hiirtä (keskiarvohinnaltaan halvempaa) tilalle samaan hintaan. Vastasin että tarjottu hiiri ei käy, ja ehdotin langallista Logitechiä tilalle koska se vastaa Steelseriessiä ominaisuuksiltaan paremmin ja on lähempänä samaa hintaluokkaa. Ei ole kuulunut vastausta tuon jälkeen.

Mitenkäs muilla?
 
Case "Pölyinen Rusina" (Ryzen 5 2600) siirtyy seuraavaan vaiheeseen!

Kuluttajariitalautakunta on ratkaissut asian asiakkaan eduksi:
Kuluttajansuojalain 3 luvun 4 §:n mukaan, jos sopimuksen ehto on laadittu etukäteen ilman, että kuluttaja on voinut vaikuttaa sen sisältöön, ja ehdon merkityksestä syntyy epätietoisuutta, ehtoa on tulkittava kuluttajan hyväksi. Myyjäliike ei myöskään voi omilla sopimusehdoillaan heikentää kuluttajan laissa säädettyä asemaa. Edellä mainituilla perusteilla lautakunta katsoo, että sopimus on syntynyt, kun asiakas on tilannut ja maksanut tuotteen. Myyjäliike on näin ollen sidottu sopimukseen kyseisen tuotteen tilaamisesta ja velvollinen toimittamaan tuotteen asiakkaalle sovittuun 77,29 euron hintaan.

Suomessa ei siis voi yksipuolisesti sanella "vastaanottovahvistuksia" ja "tilaussopimuksia" tms erikseen. Jos tuote on maksettu, on kauppa syntynyt ja sitä hintaa pitää kunnioittaa. Koko keissi ratkottiin tämän asian ympärillä, alennusprosenttiin tai hintavirheeseen ei puututtu, koska Dustin ei ollut käyttänyt näitä argumentteja asioidessaan kuluttajaviranomaisen kanssa.

Sitte vaan ostohousut jalkaan ja kaupoille!

Edit: Pikku recappi: vuosi sitten minä moni muu foorumilainen osti Dustinista Ryzen 5 2600 -prosessorin hyvällä alennushinnalla (38% alle amatsonin, 50% alle lähimmän kotimaisen). Dustin perui kaupat vedoten hintavirheeseen. Moni meistä asioi kuluttajaneuvonnan kanssa ja tämän jälkeen Dustin vetosi omiin ehtoihinsa, joissa aluksi lähetetään vain "tilauksen vastaanottovahvistus" ja sopimus syntyy vasta myöhemmin. Kuluttajariitalautakunnan päätös kesti karvan yli vuoden eikä toki ole sitova.
 
Viimeksi muokattu:
Oliko Gigantille jotain sähköpostia? Nettisivut ohjaavat asiakaspalvelua halutessa Chat-botille joka ohjaa jollein gonahtaneelle geelitukalle, prosessissa pitää ilmoittaa kolme kertaa samat asiat jotka tilausnumerolla saa irti. Tilasin ATK-komponentteja, status ei ikinä päivittynyt (yhdessä mahdollinen hintavirhe, johon ei ole vedottu) ja tavara odottaa edelleen nettisivujen mukaan käsittelyä. Peruin tilauksen Chatissa ja lupasivat laittaa eteenpäin noutoliikkeeseen jossa nuo kuulemma olisivat odottamassa, mutta hiljaista on. Luottokortilla maksettu, eli ajattelin reklamoida ja laittaa sitä kautta etenemään.

Palvelun taso on kyllä luokkaa -2, eikä tarvinnut edes käyttää hakua kun tämä topicci tuntuu olevan kohtalontovereita puolillaan. Ei tässä ainakaan tarvi kokea huonoa omaatuntoa jos tilaa jotain Amazonista tms jos kivijalkaliikkeistä saa tätä.
asiakaspalvelu@gigantti.fi
Tuolta esim. löytyy tuo osoite (muistaakseni ei vaan ole mitenkään nopeaa se vastaaminen tuolta):
 
@mendoza Mistä tuotteesta tuossa on kysymys?

Ryzen 5 2600 ja silloinen hinta oli 77,29 euroa sis postimaksun. Vuosi sitten kuvittelin, että näin vanhan raudan hinta tulisi romahtamaan ja kuluttajariitalautakunta olisi vain huvin, urheilun ja kansalaisvelvollisuuden harjoittamista. Mutta kas, maailma onkin muuttunut ja tässähän on mahdollisuus tehdä messevää profittia hintavirheestä (/s) tai sitten ostan ja heitän pois kun kerran halvalla sai (myös sarkasmia). Itseasiassa ostin tällaisen viime kesänäkin käytettynä hintaan 90€ ja myin eteenpäin 100€ (rakkaudesta lajiin) ja edelleen näyttävät käytetyt liikkunvan 80-100€ ja uudet 145+€.

Tein Dustinille avauksen: a) sovittu tuote sovittuun hintaan, b) vastaava tuote sovittuun hintaan tai c) erotus sovitun hinnan ja toisen liikkeen nykyhinnan välillä käteisenä ;) Viimeinen on aikamoista kalastelua, mut ei voi voittaa jos ei veikkaa.
 
En tiedä sopisiko tämä kysymys tänne osastolle, mutta siirrettäköön, jos ei.

Ajattelin tuossa tänään taas Verkkokaupasta tuotteen ostaessani, että kuluneen vuoden aikana on tullut sieltä aika paljonkin kaikenlaista ostettua, mutta sitten kuitenkin, syystä tai toisesta, ehkä 60% ostetuista tuotteista palauttanut, siellä, kun on tämä mainio 30pv palautusoikeus, vaikka tuotetta olisi jo käyttänyt sen kokoajan.

Mietin sitä, että onkohan Verkkiksellä jokin salainen tai ihan tiedossakin oleva "musta lista" asiakkaista, jotka palauttavat tuotteita enemmän ja täten jossain vaiheessa alkaisivat asiasta huomauttamaan tai jopa vakavempaakin? Kauppahan tuossa aina kai vähän menettää, koska palautettu tuote on sitten myytävä Outlet tuotteena alennuksella.
 
Ajattelin tuossa tänään taas Verkkokaupasta tuotteen ostaessani, että kuluneen vuoden aikana on tullut sieltä aika paljonkin kaikenlaista ostettua, mutta sitten kuitenkin, syystä tai toisesta, ehkä 60% ostetuista tuotteista palauttanut, siellä, kun on tämä mainio 30pv palautusoikeus, vaikka tuotetta olisi jo käyttänyt sen kokoajan.

Mietin sitä, että onkohan Verkkiksellä jokin salainen tai ihan tiedossakin oleva "musta lista" asiakkaista, jotka palauttavat tuotteita enemmän ja täten jossain vaiheessa alkaisivat asiasta huomauttamaan tai jopa vakavempaakin? Kauppahan tuossa aina kai vähän menettää, koska palautettu tuote on sitten myytävä Outlet tuotteena alennuksella.
Tuskin, mutta suosittelen vahvasti miettimään uudelleen millä perusteella tilaat tuotteita. 60 % palautusosuus kuulostaa että tilaat tuotteita hetken mielijohteesta. Ja kaikella ystävyydellä: mielestäni se ei ole oikea tapa toimia. Mutta tämä on vain oma mielipiteeni ja kehoitukseni. Tee kuten parhaaksi näet.
 
En tiedä sopisiko tämä kysymys tänne osastolle, mutta siirrettäköön, jos ei.

Ajattelin tuossa tänään taas Verkkokaupasta tuotteen ostaessani, että kuluneen vuoden aikana on tullut sieltä aika paljonkin kaikenlaista ostettua, mutta sitten kuitenkin, syystä tai toisesta, ehkä 60% ostetuista tuotteista palauttanut, siellä, kun on tämä mainio 30pv palautusoikeus, vaikka tuotetta olisi jo käyttänyt sen kokoajan.

Mietin sitä, että onkohan Verkkiksellä jokin salainen tai ihan tiedossakin oleva "musta lista" asiakkaista, jotka palauttavat tuotteita enemmän ja täten jossain vaiheessa alkaisivat asiasta huomauttamaan tai jopa vakavempaakin? Kauppahan tuossa aina kai vähän menettää, koska palautettu tuote on sitten myytävä Outlet tuotteena alennuksella.
Tuo alkaa olemaan jo tosiaan sen verran iso palautusprosentti, että olet luultavammin heille jo tappiollinen asiakas. On noita ”estoja” aina joskus tullut ainakin uutisissa vastaan, kuten Nyt tuli stoppi palautusrallille – iso nettikauppa ei suostunut enää toimittamaan Riikan tilausta, koska hän oli palauttanut liikaa tuotteita.
 
Tuskin, mutta suosittelen vahvasti miettimään uudelleen millä perusteella tilaat tuotteita. 60 % palautusosuus kuulostaa että tilaat tuotteita hetken mielijohteesta. Ja kaikella ystävyydellä: mielestäni se ei ole oikea tapa toimia. Mutta tämä on vain oma mielipiteeni ja kehoitukseni. Tee kuten parhaaksi näet.

Tuo alkaa olemaan jo tosiaan sen verran iso palautusprosentti, että olet luultavammin heille jo tappiollinen asiakas. On noita ”estoja” aina joskus tullut ainakin uutisissa vastaan, kuten Nyt tuli stoppi palautusrallille – iso nettikauppa ei suostunut enää toimittamaan Riikan tilausta, koska hän oli palauttanut liikaa tuotteita.

Niin, kyllähän tämä laittoi juuri miettimään kulutustottumuksiani ja osaltaan palautusprosenttia selittää itse tuotteet, jotka aika suurelta osin koostuu soittimista. Se mikä netistä tutkittuna on näyttänyt hyvälle, ei sitten olekkaan ollut kotona soittaessa sellainen kuin oli kuvitellut.

Ja en siis varsinaisesti tilaa netin kautta näitä, vaan käyn aina Verkkokauppa.comin kivijalkaliikeessä noutamassa ja palauttamassa. Eli hävikkiähän tuosta ei liikkeelle tule kuin se itse tuotteen pienoinen arvonalenema. B-tuotteenahan nuo outletissa yleensä aina menee, kun pidän huolta, että paketista lähtien käsittelen tuotetta hyvin.
 
Niin, kyllähän tämä laittoi juuri miettimään kulutustottumuksiani ja osaltaan palautusprosenttia selittää itse tuotteet, jotka aika suurelta osin koostuu soittimista. Se mikä netistä tutkittuna on näyttänyt hyvälle, ei sitten olekkaan ollut kotona soittaessa sellainen kuin oli kuvitellut.

Ja en siis varsinaisesti tilaa netin kautta näitä, vaan käyn aina Verkkokauppa.comin kivijalkaliikeessä noutamassa ja palauttamassa. Eli hävikkiähän tuosta ei liikkeelle tule kuin se itse tuotteen pienoinen arvonalenema. B-tuotteenahan nuo outletissa yleensä aina menee, kun pidän huolta, että paketista lähtien käsittelen tuotetta hyvin.
Soittimet ovat kyllä vittumaisia siinä suhteessa, että testaamatta on aika huono lähtä hankkimaan. Joskus olen joutunut käymään räpläämässä jotain demoa kivijalkaliikkeessä ja kusipäänä tilannut halvemmalla Thomannilta..
 
Kyllä noita jonkun verran seurataan ainakin omalla työpaikalla ja sitten tarpeen vaatiessa aletaan tutkimaan palautuksien syitä.
 
Ryzen 5 2600 ja silloinen hinta oli 77,29 euroa sis postimaksun. Vuosi sitten kuvittelin, että näin vanhan raudan hinta tulisi romahtamaan ja kuluttajariitalautakunta olisi vain huvin, urheilun ja kansalaisvelvollisuuden harjoittamista. Mutta kas, maailma onkin muuttunut ja tässähän on mahdollisuus tehdä messevää profittia hintavirheestä (/s) tai sitten ostan ja heitän pois kun kerran halvalla sai (myös sarkasmia). Itseasiassa ostin tällaisen viime kesänäkin käytettynä hintaan 90€ ja myin eteenpäin 100€ (rakkaudesta lajiin) ja edelleen näyttävät käytetyt liikkunvan 80-100€ ja uudet 145+€.

Tein Dustinille avauksen: a) sovittu tuote sovittuun hintaan, b) vastaava tuote sovittuun hintaan tai c) erotus sovitun hinnan ja toisen liikkeen nykyhinnan välillä käteisenä ;) Viimeinen on aikamoista kalastelua, mut ei voi voittaa jos ei veikkaa.

Onko kuulunut mitään tähän liittyen?
 
Onko kuulunut mitään tähän liittyen?
Jos päätös on, niin ei kannata sen kummemmin odotella, vaan toimia ohjeen mukaan:

Ostajalle - Kuluttajariitalautakunta
Näin toimit saatuasi ratkaisun
Saat tiedon kuluttajariitalautakunnan päätöksestä sähköpostilla tai kirjeellä.

Jos lautakunta suosittaa hyvitystä, ota yhteyttä vastapuoleen ja ilmoita sille tilinumerosi. Älä jää odottamaan, että vastapuoli ottaa yhteyttä sinuun.

Päätöstä tulisi noudattaa yleensä kolmen viikon kuluessa päätöksen saamisesta. Jos et ole saanut hyvitystä kolmen viikon kuluessa, ilmoita asiasta lautakuntaan. Jos saat rahat myöhemmin, ilmoita siitäkin lautakuntaan. Pidämme kirjaa siitä, onko yritys noudattanut päätöstä vai ei.

Oma korvausvaatimus kateostosta meni myös läpi ja Dustin on nyt ilmoittanut "ottaneensa asian käsittelyyn".

Jos vaatimus on rahallinen, kuten yleensä, niin asiassa ei pitäisi olla mitään epäselvyyttä, muuta kuin että noudatetaanko päätöstä vai ei. Dustinilla lukee toimitusehdoissa, että noudattaa KRL:n päätöksiä.
 
Mites tuon Hobbyhallin hiirille kävi? Mä en tykkää kinata noiden kanssa melko selvistä virheistä, joten hyväksyin äänettömästi sen palautuksen. Ja ne on myös palattaneet sen. Gigantilta ilomielen otin sen 30 euroa peruutetusta 3080:sta. Jne.

Nyt vaan tuli postilta tekstiviesti että on lähetys Hobbyhallista. Koskaan aikaisemmin en ole noiden asiakas ollut, ennen tuota hiirtä. Kerran mulle on tullut viesti jostain matkahuollolta toiselta puolen maata että olisi joku urheilupulveriliikkeen lähetys noudettavana. Mutta tuo postin viesti tuli kyllä sellaisesta postista jota yleensä käytän tilauksiin ja olen määritellyt myös oletuspostiksi, se ei ole edes postinumeron mukainen posti.

Eli onko siellä joku ilmainen hiiri vai joku joutava hyvityslahjarihkama? Turussa sataa ja ukkostaa, peelottaa mennä ulos.
 
Mites tuon Hobbyhallin hiirille kävi? Mä en tykkää kinata noiden kanssa melko selvistä virheistä, joten hyväksyin äänettömästi sen palautuksen. Ja ne on myös palattaneet sen. Gigantilta ilomielen otin sen 30 euroa peruutetusta 3080:sta. Jne.

Nyt vaan tuli postilta tekstiviesti että on lähetys Hobbyhallista. Koskaan aikaisemmin en ole noiden asiakas ollut, ennen tuota hiirtä. Kerran mulle on tullut viesti jostain matkahuollolta toiselta puolen maata että olisi joku urheilupulveriliikkeen lähetys noudettavana. Mutta tuo postin viesti tuli kyllä sellaisesta postista jota yleensä käytän tilauksiin ja olen määritellyt myös oletuspostiksi, se ei ole edes postinumeron mukainen posti.

Eli onko siellä joku ilmainen hiiri vai joku joutava hyvityslahjarihkama? Turussa sataa ja ukkostaa, peelottaa mennä ulos.

Tänne tuli kanssa viestiä, että Hobby Hallin paketti haettavissa. Olin kanssa tuon hiiren tilaillut, jonka sitten peruuttivat. Paketista paljastui näytönsuoja Oneplus 9 Pro -puhelimeen :hmm:
Soitin sitten asiakaspalveluun, että mikäs tämä juttu on, niin ei oikein tahtonut löytää tuosta mitään tietoa ja ohjeisti nakkaamaan asiakaspalautuksella takaisin.
 
Tänne tuli kanssa viestiä, että Hobby Hallin paketti haettavissa. Olin kanssa tuon hiiren tilaillut, jonka sitten peruuttivat. Paketista paljastui näytönsuoja Oneplus 9 Pro -puhelimeen :hmm:
Soitin sitten asiakaspalveluun, että mikäs tämä juttu on, niin ei oikein tahtonut löytää tuosta mitään tietoa ja ohjeisti nakkaamaan asiakaspalautuksella takaisin.
Tännekkin tuli op9 pro suojalasit enkä tosiaan ollut niitä tilannut :hmm: Harmi kun luuri on Nord eikä 9 pro :rofl:
 
Onko kuulunut mitään tähän liittyen?

Moi! Sama kuin Tepellä, eli ilmoittivat tiistaina vastaanottaneensa viestin ja ottavat myöhemmin yhteyttä.

Laitoin omaan yhteydenottooni myös Dustinin "kuluttaja-asiamiehen" vastaanottajaksi. Hänen osoitteensa on etunimi.sukunimi(löytyyn sivuilta)@dustin.se Tähän mennessä ei ole tullut vaikutelmaa, että hän mitenkään hoitaisi Suomen asiakkaiden asioita, mutta pidetään mukana loopissa ;)


EDIT SEURAAVA PÄIVÄ: Dustin ilmoittaa noudattavansa kuluttajariilalautakunnan päätöksiä ja tarjoutuu myymään minulle tuotteen “AMD RYZEN 5 2600 3.9GHZ 19MB AM4 WRAITH STEALTH” hintaan €71,30 sis. alv 24%. Homma klaari ja kiitos PAF!
 
Viimeksi muokattu:
Itse en ollut Ryzen(ien) perään kysellyt sitten viime kevään, mailiin paukahti eilen viesti heiltä samankaltaisella sisällöllä kuin yllä. Sitten vaan verkkokuopan outletistä halpaa emoa kattelemaan. :D
 
Samahan sitä itselle myös tuli sähköpostiin. Eipä vain nyt enää ole tarvetta oikeastaan ollenkaan. Pitäisiköhän silti periaatteesta ottaa ja vaikka myydä sitten täällä, silloin tilauksen perumisen aikaan hieman harmitti kun oli tullut oheisrompetta jo hommattua.
 
linkkaan tänne kun varmasti porukalla täällä enemmän tietoa asiasta, auttakaa tietämätöntä.
 
linkkaan tänne kun varmasti porukalla täällä enemmän tietoa asiasta, auttakaa tietämätöntä.

Yritys saa ensin korjata tuotteen, jos siitä ei aiheudu kohtuuttomia kustannuksia.

Jos tämä ei ole mahdollista, tuote voidaan vaihtaa samanlaiseen tai vastaavaan, jos siitä ei aiheudu kohtuuttomia kustannuksia.

Tämän jälkeen vasta olet oikeutettu saamaan rahasi takaisin. Muista että olet oikeutettu ostohintaan, et mihinkään arvonalenemaan:

Siinä missä myyjällä on oikeus käyttöhyötykorvaukseen, kuluttajalla on oikeus tuottokorkoon maksamastaan kauppahinnasta.

Kuluttajariitalautakunta on usein ratkaisuissaan katsonut tuottokoron ja käyttöhyödyn vastaavaan toisiaan.

Sitä en osaa sanoa, mitkä ovat nuo "kohtuuttomat kustannukset". Jos Jimms pahasti panee vastaan, ole yhteydessä KKV:hen.
 
Yritys saa ensin korjata tuotteen, jos siitä ei aiheudu kohtuuttomia kustannuksia.

Jos tämä ei ole mahdollista, tuote voidaan vaihtaa samanlaiseen tai vastaavaan, jos siitä ei aiheudu kohtuuttomia kustannuksia.

Tämän jälkeen vasta olet oikeutettu saamaan rahasi takaisin. Muista että olet oikeutettu ostohintaan, et mihinkään arvonalenemaan:



Sitä en osaa sanoa, mitkä ovat nuo "kohtuuttomat kustannukset". Jos Jimms pahasti panee vastaan, ole yhteydessä KKV:hen.
niin elikkä koittaa jimm's halvimmalla päästä ja varmasti vetoutuu tuohon kohtuuttomiin kustannuksiin kun mallin hinta on noussut 1000€? ostohintaan rahojen palautus jimmsille varmasti parhain vaihtoehto mutta edes suoraa palautusta ei tarjottu vaan lahjakorttia?
 
Dustinhomelta nyt tilattu ja maksettu Ryzen 5 2600. Tilauksen päätteeksi tuli "tuttu" teksti: Huomaa, että tämä on vahvistus tilauksesi vastaanottamisesta. Tilausvahvistus on sähköposti, jonka otsikkona on" Tilauksesi on matkalla ".
-- ja toki samaa tuubaa myös myyntiehdoissa.

Välillä sitä toivoo, että maailma muuttuisi paremmaksi paikaksi, mutta tuo toivo murskataan julmasti, uudelleen ja uudelleen.
 
niin elikkä koittaa jimm's halvimmalla päästä ja varmasti vetoutuu tuohon kohtuuttomiin kustannuksiin kun mallin hinta on noussut 1000€? ostohintaan rahojen palautus jimmsille varmasti parhain vaihtoehto mutta edes suoraa palautusta ei tarjottu vaan lahjakorttia?

Lahjakorttia ei sitten tarvitse ottaa vastaan. Mutta älä ota rahojakaan ennen kun olet asioinut KKV:n kanssa, jos Jimms on hankala.
 
Dustinhomelta nyt tilattu ja maksettu Ryzen 5 2600. Tilauksen päätteeksi tuli "tuttu" teksti: Huomaa, että tämä on vahvistus tilauksesi vastaanottamisesta. Tilausvahvistus on sähköposti, jonka otsikkona on" Tilauksesi on matkalla ".
-- ja toki samaa tuubaa myös myyntiehdoissa.

Välillä sitä toivoo, että maailma muuttuisi paremmaksi paikaksi, mutta tuo toivo murskataan julmasti, uudelleen ja uudelleen.
Onhan tämä mielenkiintoinen tapa, koska tässä kuluttaja hyväksyy sopimuksen ja yleensä maksaakin sen jo tilauksen tehdessään, mutta yritys hyväksyy sopimuksen vasta, kun lähettää tavaran.
 
Lahjakorttia ei sitten tarvitse ottaa vastaan. Mutta älä ota rahojakaan ennen kun olet asioinut KKV:n kanssa, jos Jimms on hankala.
kiitos avusta, jännä että tilauksessa roikkuville (jotka oli onnistunut tilaamaan msrp) tuo gaming x trio vaihdettiin gaming z trio mukisematta ja porukka täällä sitä juhlistikin mutta nyt kun takuu olisi kyseessä niin ilmeisesti malli onkin niin erilainen että ei jimms pysty korvaamaan.. vaikka itse sampsa kurrikin varmistanut että tuossa on vain backplate muuttunut: MSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trion valmistus lopetettu, Gaming Z Trio korvaa
 
Kannattaa kokeilla selvittää miten MSI itse hoitaisi takuuvaihdot ja -korjaukset. Ts. saisko sieltä ja jos saa miksi Jimms ei suostu vaihtoon.
 
Onhan tämä mielenkiintoinen tapa, koska tässä kuluttaja hyväksyy sopimuksen ja yleensä maksaakin sen jo tilauksen tehdessään, mutta yritys hyväksyy sopimuksen vasta, kun lähettää tavaran.
Tosiaan outo teksti, koska verkkokaupassa homma yleensä menee niin että myyjä itse laatii tarjouksen ostajalle, ja ostaja sen hyväksyy tekemällä tilauksen. Tilausvahvistus, jota väittää joksikin muuksi, on hyvin outoa käytöstä. (eikö se ole juuri vahvaistu, jos myyjä kuittaa saaneensa tilauksen)


Tuolla varmaan haetaan suojaa siltä että järjestelmässä olisi tekninen virhe, joka suoltaisi ilmeisen virheellistä dataa, käytännössä tuo vain kuvaa sitä että myyjä ei luota itseensä.

Toinen asia sitten jos asiakas on omatoimisesti tehnyt jonkin tilauksen, esim lähettänyt maililla, tilaan tämän tällä rahalla ja myyjä kuittaa saaneensa ostorjouksen, jonka sitten myöhemmin tarkistaa ja hyväksyy tai ei.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattavampaa antaa lahjakorttina ja myydä uutena takuuvaihdosto tullut kortti +1000€ hintaan.

Samaa itsekin mietin, mutta en halunnut sanoa ääneen kun todisteita ei taida olla. Kieltämättä tuon lahjakortin tarjoamisen yrittäminenkin on aika törkeää. Toki se voisi olla vaihtoehtona mutta myyjän kyllä pitäisi selkeästi ilmoittaa, että voi saada rahatkin takaisin ilman, että asiakas erikseen pyytää sitä.
 
Viimeksi muokattu:
Olin tilannut Hobby Hallista kaksi Steelseries Sensei Ten -pelihiirtä kun olivat hyvään hintaan. Peruivat kaupan yksipuolisesti ja palauttivat rahat. Vastasin heti että en hyväksy kaupan purkua ja vien tarvittaessa kuluttajariitalautakuntaan.

Maanantaina yllättäen vastasivat minulle ja tarjosivat Logitechin langatonta hiirtä (keskiarvohinnaltaan halvempaa) tilalle samaan hintaan. Vastasin että tarjottu hiiri ei käy, ja ehdotin langallista Logitechiä tilalle koska se vastaa Steelseriessiä ominaisuuksiltaan paremmin ja on lähempänä samaa hintaluokkaa. Ei ole kuulunut vastausta tuon jälkeen.

Mitenkäs muilla?
Sunnuntaina tuli maili että nyt ehdottavat korvaavaksi hiireksi Steelseries Sensei Ten. Eli samaa minkä alunperin tilasin. Pistin kysymyksen että miten tilaus hoidetaan käytännössä ja nyt on taas radiohiljaisuus.
 
niin elikkä koittaa jimm's halvimmalla päästä ja varmasti vetoutuu tuohon kohtuuttomiin kustannuksiin kun mallin hinta on noussut 1000€? ostohintaan rahojen palautus jimmsille varmasti parhain vaihtoehto mutta edes suoraa palautusta ei tarjottu vaan lahjakorttia?
Lahjakortteja ei pidä eikä kannata hyväksyä ikinä.
 
En löytänyt nyt vastausta äkkiä. Ostin gigantista vajaa 2 vuotta sitten kuulokkeet jotka makso silloin 150€(tarjous) normaali hinta +300€. Nyt ne hajosi ja gigantti haluaa antaa minulle 150€ lahjakortin. Täytyykö minun siihen suostua vai voinko vaatia samanlaisia kuulokkeita?
 
En löytänyt nyt vastausta äkkiä. Ostin gigantista vajaa 2 vuotta sitten kuulokkeet jotka makso silloin 150€(tarjous) normaali hinta +300€. Nyt ne hajosi ja gigantti haluaa antaa minulle 150€ lahjakortin. Täytyykö minun siihen suostua vai voinko vaatia samanlaisia kuulokkeita?
Jos heillä on vielä samaa hyllyssä niin vaatisin korvaavan tuotteen ja käsittääkseni siihen ensisijaisesti pitääkin pyrkiä. Soittaisin kuluttajaneuvojalle, jos ei hyllystä uutta heru.
 
En löytänyt nyt vastausta äkkiä. Ostin gigantista vajaa 2 vuotta sitten kuulokkeet jotka makso silloin 150€(tarjous) normaali hinta +300€. Nyt ne hajosi ja gigantti haluaa antaa minulle 150€ lahjakortin. Täytyykö minun siihen suostua vai voinko vaatia samanlaisia kuulokkeita?
Jos niissä on takuuta jäljellä, niin ensisijaisesti ne korjataan tai korvataan vastaavilla. Jos tämä ei onnistu sulla on oikeus saada rahat takaisin. Lahjakortia ei ole pakko hyväksyä, vaan voit vaatia rahojennpalausta tilille.
 
Kannattaa tutustua KKV:n ohjeisiin, sieltä löytyy vastauksia yleisiin kysymyksiin.


KKV:lla on myös yksinkertainen apuri josta voi saada perustietoa yksinkertaisiin kysymyksiin: Kuluttajansuoja-apuri

Ensisijaisesti myyjällä on oikeus korjata tuote tai vaihtaa se vastaavaan. Kaupan purku on viimeinen vaihtoehto ja silloinkaan ei tarvitse hyväksyä lahjakorttia.
 
Joo mulle meinas käydä Gigantissa samoin kun vein takuuseen satasen näppiksen, jonka olin ostanut viidelläkympillä. Tyrkytti rahoja takaisin mutta tarpeeksi kun jankutin niin sain uuden samanlaisen näppäimistön tilalle.
 
Kiitos vastauksista! Pitääpä huomenna soittaa tuonne gigantin asiakaspalveluun ja jos eivät ole yhteistyö haluisia. Soittaa sen jälkeen kuluttaja asiamiehelle. Syynä kerrottiin että ei voi tilata noita kyseisiä kuulokkeita enää, vaikka tälläkin hetkellä näyttää olevan 2 gigantin myymälässä niitä. Kysessä siis tämä tuote: SteelSeries Arctis Pro Wireless pelikuulokkeet (musta) - Kuulokkeet pelaamiseen
Jos asut tammisaaren tai kokkolan lähellä, ehdota että käyt hakemassa ne kuulokkeet myymälästä.
 
Kiitos vastauksista! Pitääpä huomenna soittaa tuonne gigantin asiakaspalveluun ja jos eivät ole yhteistyö haluisia. Soittaa sen jälkeen kuluttaja asiamiehelle. Syynä kerrottiin että ei voi tilata noita kyseisiä kuulokkeita enää, vaikka tälläkin hetkellä näyttää olevan 2 gigantin myymälässä niitä. Kysessä siis tämä tuote: SteelSeries Arctis Pro Wireless pelikuulokkeet (musta) - Kuulokkeet pelaamiseen
Jos takuu on voimassa, niin SteelSeriesin kautta saanee uudet. Itsellä oli vastaavat jotka eivät toimineet kunnolla ja sain uudet. Prosessi oli tosin hieman haastava kun piti hajoittaa vanhat ja ottaa kuvat jokaisesta eri kulmasta jne.

Edit: Tosin eipä näytä olevan valmistajallakaan varastossa, olisiko malli poistumassa.
 
Jos takuu on voimassa, niin SteelSeriesin kautta saanee uudet. Itsellä oli vastaavat jotka eivät toimineet kunnolla ja sain uudet. Prosessi oli tosin hieman haastava kun piti hajoittaa vanhat ja ottaa kuvat jokaisesta eri kulmasta jne.
Joo sehän tässä nyt itseäni ärsyttääkin kun kerkesin viedä ne gigantille ja ne oli tehnyt valmistajalle hyvityspyynnön. Steelseriesiin olin yhteydessä jo tämän asian kanssa. Sieltä varmaan saisikin uudet sähköpostien perusteella. Tuskin ne enää antaa uusia kun gigantti on jo tehyt samalla sarjanumerolla hyvityspyynnön niille. Soitin just äsken gigantin asiakaspalveluun ja sanoivat että eivät voi antaa mulle noista 2 liikkeestä uusia. Toinen vaihtoehto oli että vastaavat kuulokeet ois voinu kattoo gigantin valikoimasta, mutta ei sillä 150€ saa vastaavia. kolmas vaihtoehto oli lahjakortti. Tilille ei suostuta maksamaan rahoja. Sanoin että minäpä otan sillen kuluttaja asiamieheen yhteyttä ja kysyn siltä mitä tehään tässä nyt.
 
Joo sehän tässä nyt itseäni ärsyttääkin kun kerkesin viedä ne gigantille ja ne oli tehnyt valmistajalle hyvityspyynnön. Steelseriesiin olin yhteydessä jo tämän asian kanssa. Sieltä varmaan saisikin uudet sähköpostien perusteella. Tuskin ne enää antaa uusia kun gigantti on jo tehyt samalla sarjanumerolla hyvityspyynnön niille. Soitin just äsken gigantin asiakaspalveluun ja sanoivat että eivät voi antaa mulle noista 2 liikkeestä uusia. Toinen vaihtoehto oli että vastaavat kuulokeet ois voinu kattoo gigantin valikoimasta, mutta ei sillä 150€ saa vastaavia. kolmas vaihtoehto oli lahjakortti. Tilille ei suostuta maksamaan rahoja. Sanoin että minäpä otan sillen kuluttaja asiamieheen yhteyttä ja kysyn siltä mitä tehään tässä nyt.
Joo ei missään nimessä tarvitse hyväksyä noita Gigantin tarjoamia vaihtoehtoja.
 
Joo sehän tässä nyt itseäni ärsyttääkin kun kerkesin viedä ne gigantille ja ne oli tehnyt valmistajalle hyvityspyynnön. Steelseriesiin olin yhteydessä jo tämän asian kanssa. Sieltä varmaan saisikin uudet sähköpostien perusteella. Tuskin ne enää antaa uusia kun gigantti on jo tehyt samalla sarjanumerolla hyvityspyynnön niille. Soitin just äsken gigantin asiakaspalveluun ja sanoivat että eivät voi antaa mulle noista 2 liikkeestä uusia. Toinen vaihtoehto oli että vastaavat kuulokeet ois voinu kattoo gigantin valikoimasta, mutta ei sillä 150€ saa vastaavia. kolmas vaihtoehto oli lahjakortti. Tilille ei suostuta maksamaan rahoja. Sanoin että minäpä otan sillen kuluttaja asiamieheen yhteyttä ja kysyn siltä mitä tehään tässä nyt.

Mitähän helvettiä Gigantti oikein puuhaa nykyisin? Korvaavaa tuotetta löytyy myymälöiden hyllystä, mutta "eivät voi antaa"? Vastaavat kuulokkeet voi katsoa heidän valikoimasta, mutta sitten hinnan pitääkin yhtäkkiä olla alle 150 euroa? Vastaavat on vastaavat, ei ostohinnalla ole sen kanssa mitään tekemistä. Ja sitten vielä pakotettu lahjakortti? Lahjakorttia ei voi missään olosuhteissa pakottaa korvauksen maksutavaksi! Sen tarjoaminenkin on vähän rajatapaus, koska KKV:n lähtökohta on aina alkuperäisen maksutavan mukainen hyvitys.

Aivan uskomatonta toimintaa. Toivottavasti edes joku ymmärtää hävetä Gigantilla.
 
Mitähän helvettiä Gigantti oikein puuhaa nykyisin? Korvaavaa tuotetta löytyy myymälöiden hyllystä, mutta "eivät voi antaa"? Vastaavat kuulokkeet voi katsoa heidän valikoimasta, mutta sitten hinnan pitääkin yhtäkkiä olla alle 150 euroa? Vastaavat on vastaavat, ei ostohinnalla ole sen kanssa mitään tekemistä. Ja sitten vielä pakotettu lahjakortti? Lahjakorttia ei voi missään olosuhteissa pakottaa korvauksen maksutavaksi! Sen tarjoaminenkin on vähän rajatapaus, koska KKV:n lähtökohta on aina alkuperäisen maksutavan mukainen hyvitys.

Aivan uskomatonta toimintaa. Toivottavasti edes joku ymmärtää hävetä Gigantilla.
Gigantin mielestä vastaava korvaava tuote tässä tapauksessa on mikä tahansa 150e headsetti, mutta kun tapaus on toisinpäin niin vastaava korvaava tuote Gigabyten RTX 3080 Gaming OCn kanssa on ainoastaan sama tuote, koska muissa 3080 malleissa on eri kellotaajuudet ja ovat fyysisesti eri kokoisia.
 
Gigantin mielestä vastaava korvaava tuote tässä tapauksessa on mikä tahansa 150e headsetti, mutta kun tapaus on toisinpäin niin vastaava korvaava tuote Gigabyten RTX 3080 Gaming OCn kanssa on ainoastaan sama tuote, koska muissa 3080 malleissa on eri kellotaajuudet ja ovat fyysisesti eri kokoisia.

Joo, eikä jää edes siihen. Näyttisten osalta ei missään nimessä ole esim. fyysisesti täsmälleen samanlainen OC-malli korvaava tuote, sehän on ihan eri! Pakko perua alkuperäiset tilaukset ja myydä tuo OC-malli kaksinkertaisella hinnalla tilalle! :rolleyes:

Nyt on selvästi linjana loukata kuluttajan oikeuksia aina kun mahdollista, joten muistakaa tapella vastaan. Linja ei todennäköisesti nyt Gigantilla muutu muuten kuin KKV:n kautta riittävän monen riitatapauksen herättämänä.
 
kolmas vaihtoehto oli lahjakortti. Tilille ei suostuta maksamaan rahoja

Selvyyden vuoksi pitää kysyä, että oliko tuote ostettu lahjakortilla? Ymmärtääkseni tässä tapauksessa rahat voi palauttaa samaan paikkaan kuin millä ne oli ostettu eli lahjakorttiin, tosin tämä on mutua joten sekin kannattaa varmistaa.
 
Selvyyden vuoksi pitää kysyä, että oliko tuote ostettu lahjakortilla? Ymmärtääkseni tässä tapauksessa rahat voi palauttaa samaan paikkaan kuin millä ne oli ostettu eli lahjakorttiin, tosin tämä on mutua joten sekin kannattaa varmistaa.
ei ole ostettu lahjakortilla, maksoin silloin paypallin kautta kun oli silloin vielä ainakin mahdollista gigantissa. Tässä nyt oon reilun tunnin jonottanu kuluttaja neuvontaan. 20min voi kerralla jonottaa ja sitten aina pitää alusta aloittaa. Onneks on kesäloma niin on aikaa tapella näiden kanssa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 773
Viestejä
4 498 640
Jäsenet
74 281
Uusin jäsen
staffanjohansson34

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom