• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä
    • Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan huolimatta jotkut yritykset jatkavat Venäjällä liiketoimintaa. Tälläisissä tapauksissa tarjousketjuissa voi kertaalleen linkittää tähän viestiketjuun ja jatkaa keskustelua aiheesta siellä.

Kaupankäynnin kiistatilanteet (hintavirheet, takuut, palautukset jne.)

Jouduitko itse pakkaamaan vai napattiinko televisio mukaan suoraan käytöstä?
Mulla oli laatikko vielä tallella (telkkari hajos yhden päivän jälkeen), johon pakkasin ja Posti haki ja toi. Laatikon olisivat toimittaneet myös edellisenä päivänä jos olis alkuperäinen ollut jo kierrätyksessä.
 
Homma hoitui erinomaisesti ja liike palautti täysin televisiosta maksetun summan lähettämättä sitä edes huoltoon. Syytä tälle ei mainittu, mutta kelpaa. Kiitos kommenteista kaikille.
 
Hei, osaisiko joku auttaa kenellä olisi kokemusta vastaavista tilanteista.

Vanhempani olivat ostaneet paikallisesta TV-liikkeestä Luxorin TV:n 2.9.2019. Nyt TV alkanut tökkimään ja vihreä valo vilkkuu alakulmassa satunnaisesti. Ilmeisesti myös sammuilee itsestään. Television takuuaika 24kk, jolloin takuuaikaa olisi vajaa puoli vuotta jäljellä. Kyseinen liike ei enää myy Luxorin televisioita, vaan ilmeisesti huoltavat näitä ainoastaan isäni mukaan. Mikäli uutta vastaavaa ei ole saatavilla, ovatko vanhempani oikeutettuja täyteen rahan palautukseen? Vai mitä vanhempani pystyvät vaatimaan vielä takuu-ajan puitteissa?Riittääkö vastaavissa tilanteissa joskus vain huolto vai voiko vaatia ehdottomasti rahan palautusta? Heille oli tarjottu ”jotain Sonyn saman kokoista televisiota”, mutta eivät olleet sitä hyväksyneet.
Kiitos vastauksista jo kaikille etukäteen.
Liikkeellä on ensisijaisesti oikeus korjata tuote, joten siitä lähdetään. Jos korjaus ei onnistu, voidaan tuote vaihtaa toiseen vastaavaan ja jos tämäkään ei onnistu, tulee kaupan purku kyseeseen.

Riittääkö takuu-ajan puitteissa huolto on kummallinen asenne, koska siitähän aina lähdetään. Se on oletus.
 
Mitä tehdä, kun Yliopiston Apteekin farmaseutit eivät suostu hyvittämään verkkokaupan tilausta?
Tilauksessa kuulemma yksi tuote luetellaan "lääkkeeksi", josta syystä sitä ei voida hyvittää. Kyseessä Corsodyl suuvesi eikä kyseessä ole edes mikään reseptilääke tai vastaava. Lisäksi jätin paketin noutamatta kokonaan Postista, koska sen toimitus viivästyi.

Tämä tuote siis
 
Tilauksessa kuulemma yksi tuote luetellaan "lääkkeeksi", josta syystä sitä ei voida hyvittää.

Nyrkkisääntönä kaikki kuluttajan oikeuksia heikentävät rajaukset ja poikkeukset pitää ilmoittaa ennen tilauksen loppuun saattamista selkeästi ja niin että ne varmasti huomataan. Toimitusehtoihin kirjattu lause palautusoikeuden pätemättömyydestä lääkeaineiksi luokiteltavien tuotteiden tapauksessa siten että siitä ei ole mainintaa tuotesivulla tai tilauksen yhteenvedossa tuskin saa kuluttajaviranomaisten siunausta.

Jos eivät suostu suorilta hyvittämään niin sitten kuluttajaneuvontaan yhteyttä ja hakemaan lausuntoa sieltä.
 
Kuluttaja oli siis tyytymätön toimituksen viivästymiseen. Tosin tässä tapauksessa en tee mitään ei ollut oikea tapa toimia.
 
Kuluttaja oli siis tyytymätön toimituksen viivästymiseen. Tosin tässä tapauksessa en tee mitään ei ollut oikea tapa toimia.
Kuluttaja oli tyytymätön koko Yliopiston Apteekin farmaseuttien asiakaspalveluun ja meni vielä puolitoista viikkoa ennen kuin paketti lähetettiin. Tilausta ei voinut perua aiemmin, koska se oli jossain "käsittelyssä".
Tässä tapauksessa paketin noutamatta jättäminen oli helpoin tapa palauttaa tilaus, sillä olin jo 400 kilometrin päässä noutopisteeltä.
Laittoivat vielä viestiä että "tilaus voidaan hävittää tai lähettää takaisin". Kyllä se myyntiin olisi päätynyt hävittämisen sijaan, pelkkää vittuilua ja ajan tuhlausta YA:n asiantuntevilta farmaseuteilta :)
 
Corsodyl luetaan lääkkeeksi. Lääkkeillä ei ole palautusoikeutta. Case closed.

"Kaupan peruuttamisoikeuden puuttuminen kokonaan on kuitenkin lainvastaista. Lääkkeiden osalta palautusoikeutta voidaan rajoittaa vain, jos ne on toimitettu sinetöidyssä paketissa, joka on avattu. "

 
"Kaupan peruuttamisoikeuden puuttuminen kokonaan on kuitenkin lainvastaista. Lääkkeiden osalta palautusoikeutta voidaan rajoittaa vain, jos ne on toimitettu sinetöidyssä paketissa, joka on avattu. "


Tuossahan on ihan hyvä pointti. Lääke ei vaadi mitään tiettyä kylmäketjua tms. ja tässä tapauksessahan koko lähetyskin on ollut "sinetöity" tai siis ainakin avaamaton kun kuluttaja ei ole sitä noutanut.

Voisin itse ainakin ihan periaatteesta lähteä tuota vastaan taistelemaan, jos kerran kuluttajaliitollakin on asia tuolla tavalla jo tapetilla. Eikös noissa lääkepakkauksissa ole sinetit muutenkin, eli avatustakin lähetyksestä palautettavilla tuotteilla tulisi olla palautusoikeus?

Tuotteen hinnallahan ei tässä(kään) tapauksessa ole mitään merkitystä siihen, etteikö asiasta kannattaisi kiistellä, kun ajetaan kuitenkin kaikkien kuluttajien oikeuksia.
 
Tuossahan on ihan hyvä pointti. Lääke ei vaadi mitään tiettyä kylmäketjua tms. ja tässä tapauksessahan koko lähetyskin on ollut "sinetöity" tai siis ainakin avaamaton kun kuluttaja ei ole sitä noutanut.

Voisin itse ainakin ihan periaatteesta lähteä tuota vastaan taistelemaan, jos kerran kuluttajaliitollakin on asia tuolla tavalla jo tapetilla. Eikös noissa lääkepakkauksissa ole sinetit muutenkin, eli avatustakin lähetyksestä palautettavilla tuotteilla tulisi olla palautusoikeus?

Tuotteen hinnallahan ei tässä(kään) tapauksessa ole mitään merkitystä siihen, etteikö asiasta kannattaisi kiistellä, kun ajetaan kuitenkin kaikkien kuluttajien oikeuksia.
Ihan kaikissa lääkkeissä ei ole sinettiä. Ainoastaan muovipurkeissa olevat lääkkeet ovat alusta asti sinetöity. Niissä on sama sinetöinti kuin vaikka limupulloissa jota ei saa auki rikkomatta sinettiä. Pahvipakkauksissa tällaista ei yleensä ole mutta jos lähetyspakkaus on avaamaton ja noutamaton niin sen luulisi riittävän.
 
Ihan kaikissa lääkkeissä ei ole sinettiä. Ainoastaan muovipurkeissa olevat lääkkeet ovat alusta asti sinetöity. Niissä on sama sinetöinti kuin vaikka limupulloissa jota ei saa auki rikkomatta sinettiä. Pahvipakkauksissa tällaista ei yleensä ole mutta jos lähetyspakkaus on avaamaton ja noutamaton niin sen luulisi riittävän.

Totta, eli tuossa kohtaa kannattaa sinun @aatu89 lähteä haastamaan tuo palautusoikeus ja vaatia että siihen sallitaan Postista tai automaatista noutamattomat lähetykset tai sitten lähetyksen vastaanotosta kieltäytyminen kuriirin tuodessa pakettia tai Postin palvelutiskin äärellä. Tuohon ei pitäisi olla mitään nokan koputtamista.

Vaikka tässä kohtaa sitten myöntyisivätkin niin laittaisin silti myös noottia kuluttaja-asiamiehelle - viitteenä tuo kuluttajaliiton postaus - että yrityksen palautuskäytäntö vaatii täsmennystä.
 
Kuluttaja oli tyytymätön koko Yliopiston Apteekin farmaseuttien asiakaspalveluun ja meni vielä puolitoista viikkoa ennen kuin paketti lähetettiin. Tilausta ei voinut perua aiemmin, koska se oli jossain "käsittelyssä".
Tässä tapauksessa paketin noutamatta jättäminen oli helpoin tapa palauttaa tilaus, sillä olin jo 400 kilometrin päässä noutopisteeltä.
Laittoivat vielä viestiä että "tilaus voidaan hävittää tai lähettää takaisin". Kyllä se myyntiin olisi päätynyt hävittämisen sijaan, pelkkää vittuilua ja ajan tuhlausta YA:n asiantuntevilta farmaseuteilta :)

Tämä on muuten mielenkiintoinen tapaus näin alalla työskentelevän silmin. Missään apteekissa työurallani (olen työskennellyt kymmenissä) ei ole ollut palautusoikeutta jos lääke on luovutettu asiakkaan haltuun. Tähän syynä ainakin se että lääkkeitä koskee katkeamaton olosuhdeseuranta eikä oikeasta säilyttämisestä voida varmistua kun lääke on luovutettu asiakkaalle. Lisäksi Fimean määräys "Lääkkeiden toimittaminen" sanoo yksiselitteisesti että asiakkaan palauttamat lääkevalmisteet on hävitettävä lääkejätteenä.

Tässä tapauksessa mielenkiintoiseksi tilanteen tekee se ettei sitä lääkettä ole oikeastaan luovutettu asiakkaalle vaan se on ollut koko ajan kuljetusyhtiön hallussa. Tietääkseni verkkoapteekin tapauksessa täytyisi apteekin tarjoamissa kuljetusvaihtoehdoissa olla kuljetusolosuhteiden kunnossa jotta se lääke ylipäätään päätyy asiakkaalle käyttökelpoisena. Siksihän esim YA:n toimitusvaihtoehdoista on vain osa valittavissa talvella tietyille lääkkeille jotka on tod.näk. nesteet, voiteet yms mitkä ei saa jäätyä. Tässä tapauksessa tosiaan kun toimitusta ei ole luovutettu niin tavaranhan pitäisi näinollen olla ollut koko ajan asiallisesti säilytettynä (alle 25 celsiusasteessa). Toisaalta kuitenkin nykyisen kuluttajansuojalain mukaanhan (tietääkseni) passiivinen noutamatta jättäminen ei ole enää pätevä etämyyntisopimuksen peruuttamistapa, joten "hävitetäänkö vai lähetetäänkö uudestaan" on ihan validi kysymys. Sitten jos tilaa tavaralle uuden kuljetuksen ja ottaa sen vastaan niin sitä lääkettä et voi palauttaa, mutta ne muut romut voi.
 
Epäilen että tuo lääke on siellä varastossa tai edes hyllyllä 25C asteessa. Itse kun tuota hain niin hyllystä sen otin.
 
Ei kuuma mutta kuinka hyvin tuollainen kauppakeskuksen apteekki saa pidettyä lämpötilan otollisen 25C asteen alle?

Yleensä aika hyvin kun on koneellinen ilmanvaihto ja ilmastointi. Normaali "huonelämpötila" kuitenkin on sellainen 18-22C, kauppakeskukset ovat yleensä sieltä viileämmästä päästä. Joskus harvoin helteillä ja/tai koneiden hajotessa menee yli ja silloin täytyy määräysten mukaan tehdä selvitys mikä on poikkeaman merkitys. Yleensä huoneenlämmössä säilytettävissä poikkeamat eivät ole asteiltaan niin merkittäviä ja pitkäkestoisia että vaikuttaisi. Asiakkaalle luovutettu lääke sen sijaan voi olla ollut vaikka päivän auronkoiseen paikkaan parkkeeratussa autossa jossa sisälämpötila nousee saunalukemiin. Ei tarkoita sitä että epäiltäisiin asiakkaiden tahallaan paskovan lääkkeet vaan siitä että lääkeviranomaisen säännökset ovat tehty mnahdollisimman aukottomiksi eli jos valmisteet ovat "valvonnan ulkopuolella" ---> tuote luokitellaan epäkurantiksi (pilaantuneeksi, jätteeksi millä termillä nyt puhutaankin).

"Kaupan peruuttamisoikeuden puuttuminen kokonaan on kuitenkin lainvastaista. Lääkkeiden osalta palautusoikeutta voidaan rajoittaa vain, jos ne on toimitettu sinetöidyssä paketissa, joka on avattu. "


Lakimies taisi unohtaa että siinä samassa pykälässä on muitakin kohtia mihin voidaan vedota.

Jollei toisin sovita, kuluttajalla ei ole 14 §:ssä säädettyä peruuttamisoikeutta, jos:

4) sopimus koskee tavaraa, joka voi nopeasti pilaantua tai vanhentua taikka joka luonteensa vuoksi on sen toimittamisen jälkeen erottamattomasti sekoittunut muiden tavaroiden kanssa;

Toki viimekädessä oikeus ratkaisee onko lääkkeiden tapauksessa oikeutta vedota tähän.
 
"ollei toisin sovita, kuluttajalla ei ole 14 §:ssä säädettyä peruuttamisoikeutta, jos:

4) sopimus koskee tavaraa, joka voi nopeasti pilaantua tai vanhentua taikka joka luonteensa vuoksi on sen toimittamisen jälkeen erottamattomasti sekoittunut muiden tavaroiden kanssa; "

Ei kai apteekki voi tuohon vedota. Yhtä lailla se tavara pilaantuisi silloin jo kuljetuksessa asiakkaalle/noutopisteeseen, jolloin apteekki myös tietoisesti tavaraa, joka on pilalla jo saapuessa asiakkaalle.
 
"ollei toisin sovita, kuluttajalla ei ole 14 §:ssä säädettyä peruuttamisoikeutta, jos:

4) sopimus koskee tavaraa, joka voi nopeasti pilaantua tai vanhentua taikka joka luonteensa vuoksi on sen toimittamisen jälkeen erottamattomasti sekoittunut muiden tavaroiden kanssa; "

Ei kai apteekki voi tuohon vedota. Yhtä lailla se tavara pilaantuisi silloin jo kuljetuksessa asiakkaalle/noutopisteeseen, jolloin apteekki myös tietoisesti tavaraa, joka on pilalla jo saapuessa asiakkaalle.

Olisi kannattanut lukea ylempi osa viestistä sekä aiempi viestini ketjuun, en ihan samoja asioita joka kohtaan kirjoittanut kuitenkaan...

Ei ole kyse mistään mitattavissa olevasta pilaantumisesta vaan viranomaismääräyksestä että asiakkaan palauttama lääke on luokiteltava lääkejätteeksi, eli se on myyntikelvoton. Ainoastaan kuljetusliikkeen hallussa ollut ei täytä tätä kriteeriä, koska apteekin pitää käyttää sellaista kuljetuspalvelua jossa olosuhteet ovat riittävän hyvät kuljetettaville lääkevalmisteille. Aktiivinen olosuhdeseuranta on toki mahdotonta toteuttaa tai ainakin se aiheuttaisi sellaiset kustannukset ettei kukaan tilaisi lääkkeitä pakettitoimituksena. Mutta alkuperäisen kysymyksen kannalta ongelmalliseksi tulee se ettei tuota paketin noutamatta jättämistä katsota nykyään hyväksytyksi tavaksi palauttaa tavara eli saattaa jäädä rahat silti saamatta, paketin lunastamalla taas lääke siirtyy asiakkaalle eikä sitä voi palauttaa.

Mutta kuten sanoin niin halutessaan kansalainen voi yrittää lähteä käymään oikeutta jotakin apteekkia vastaan asiasta ja mittauttaa tämän.

edit. asian keskiössä on siis se että viranomaismääräyksistä johtuen lääkevalmiste on pilalla/epäkurantti/myyntikelvoton ilman että se on fysikaalisesti muuttunut millään tavalla
 
Viimeksi muokattu:
Laitetaan tänne thinkpad homman jatko.

Monen yrityksen jälkeen soitin asiaan ja sanoin että miksi ovat peruneet tilauksen kun hinnoitteluvirhe ei ole selkeä ja heidän pitäisi noudattaa syntynyttä sopimusta kun tilasin ja tuli vahvistus. Asia selitti että ei ole peruttu ja jotain DHL liittyvää ja tulleista missä ei ollut mitään järkeä. Sanoi että tilaus on kyllä voimassa viestistä huolimatta jossa se peruttiin... noh vaikea uskoa tätä.

Pyysin että laittaa mustaa valkoisella sähköpostilla että tilaus on edelleen voimassa. Lupasi laittaa puhelun jälkeen ja ei kuitenkaan laittanut kuten arvelin.

Katsotaan ensi viikolla miten jatkuu ja vastaavatko mailiin asiaan liittyen.
 
Laitetaan tänne thinkpad homman jatko.

Monen yrityksen jälkeen soitin asiaan ja sanoin että miksi ovat peruneet tilauksen kun hinnoitteluvirhe ei ole selkeä ja heidän pitäisi noudattaa syntynyttä sopimusta kun tilasin ja tuli vahvistus. Asia selitti että ei ole peruttu ja jotain DHL liittyvää ja tulleista missä ei ollut mitään järkeä. Sanoi että tilaus on kyllä voimassa viestistä huolimatta jossa se peruttiin... noh vaikea uskoa tätä.

Pyysin että laittaa mustaa valkoisella sähköpostilla että tilaus on edelleen voimassa. Lupasi laittaa puhelun jälkeen ja ei kuitenkaan laittanut kuten arvelin.

Katsotaan ensi viikolla miten jatkuu ja vastaavatko mailiin asiaan liittyen.
Mielenkiintoista.. itse tilaus tosiaan näkyy kyllä edelleen olevan ”käsittelyssä”.
 
Eikö tätä varten ole ryhmäkanne, jolla saataisiin toimijat kuriin...? Valitettavasti oikeus moiseen on vain rajoitettu, että kukaan yksityinen ei voi tätä alkaa ajamaan, vaikka syytä jo olisi koeponnistaa nämä tapaukset.
 
Vai vaihdoitko sen ite pannuun ja yrität kusettaa Giganttia :hmm:
Näkeehän ne postinseurantatiedoista paketin koko ja painoa. Niin varmaan aika helposti huomaavat postittaneen väärän tuotteen. Mutta se harmittaa kun Sirkka-Liisa tampereelta sai nyt näytönohjaimen, mutta toivottavasti joku tyttärenpojistaan ymmärtää näiden päälle..
 
Kannattaakohan tästä alkaa jupisemaan vai tyytyä kohtaloonsa?
Tein Gigantti-outletista myymälävarauksen tuotteeseen. Muutama minuutti tilausvahvistuksen saamisen jälkeen tuli tekstiviesti saldovirheeseen vedoten ja toivotettiin tervetulleeksi katselemaan vaihtoehtoja tilaukselle myymälästämme, oletettavasti täyteen hintaan.
Eikö tässä tilanteessa tulisi tarjota vastaavaa tuotetta samaan hintaan vai onko g-kaupan ostoehto niin voimallinen että asian voi kiertää?
 
Kannattaakohan tästä alkaa jupisemaan vai tyytyä kohtaloonsa?
Tein Gigantti-outletista myymälävarauksen tuotteeseen. Muutama minuutti tilausvahvistuksen saamisen jälkeen tuli tekstiviesti saldovirheeseen vedoten ja toivotettiin tervetulleeksi katselemaan vaihtoehtoja tilaukselle myymälästämme, oletettavasti täyteen hintaan.
Eikö tässä tilanteessa tulisi tarjota vastaavaa tuotetta samaan hintaan vai onko g-kaupan ostoehto niin voimallinen että asian voi kiertää?
No siis outlet-tuotehan oli itsellänikin siellä pöydällä mallikappaleena. Siinähän on voinut käydä vain tilanne että fyysinen asiakas juuri on jutellut siellä kyseisestä tuotteesta myyjän kanssa ja se on myyty sieltä pois. Eihän ne samantien sitä tietoa laita sinne, jos siellä on tuotteen kanssa kävellyt. Surullinen mieli siinä asiakkaalla liikkeessa olisi tullut, kun jos myyjä olisi todennut: "En myykkään tätä sulle, tämän juuri joku varasi netistä."
 
Laitetaan tänne thinkpad homman jatko.

Monen yrityksen jälkeen soitin asiaan ja sanoin että miksi ovat peruneet tilauksen kun hinnoitteluvirhe ei ole selkeä ja heidän pitäisi noudattaa syntynyttä sopimusta kun tilasin ja tuli vahvistus. Asia selitti että ei ole peruttu ja jotain DHL liittyvää ja tulleista missä ei ollut mitään järkeä. Sanoi että tilaus on kyllä voimassa viestistä huolimatta jossa se peruttiin... noh vaikea uskoa tätä.

Pyysin että laittaa mustaa valkoisella sähköpostilla että tilaus on edelleen voimassa. Lupasi laittaa puhelun jälkeen ja ei kuitenkaan laittanut kuten arvelin.

Katsotaan ensi viikolla miten jatkuu ja vastaavatko mailiin asiaan liittyen.
Nyt oli tullut yöllä sähköpostiin vahvistusta tilauksen perumisesta.
 
En kyllä itse näe, että outleet-tuotteesta kannattaisi ruveta riitelemään kun niiden kohdalla pitäisi selvästi ymmärtää, että on luultavasti yksittäiskappale. Vastaava tilanne jos nettisivulla näkyy, että hyllyssä on yksi Hilavitkutin mutta kun menet kauppaan ostamaan sitä niin se onkin ostettu tai joku toinen asiakas on napannut sen hyllystä ja on vasta menossa kassalle.
 
Nyt oli tullut yöllä sähköpostiin vahvistusta tilauksen perumisesta.

Sama homma. En saanut sitä viestiä minkä puhelinaspa lupasi että tilaus olisi voimassa. Nythän nuo on kiinni niin pitää vielä ensi viikolla kysellä. Laitan ensi viikon alusta viestiä jenkkien digital riverin asiakaskokemusjohtajalle miten ovat hoitaneet ja linkin kuluttajaviranomaisen sivulle enkuksi liittyen hintavirheisiin jos saisi vauhtia organisaatioonsa. :)
 
Kuten joku joskus jossain sanoi, niin selvissä hintavirhetapauksissa porukka aiheuttaa itkemällä sen, että ei kauaakaan, niin yritykset muuttaa toimintatapojaan siihen suuntaan, että rahan siirtyminen ei ole vielä tilaus eikä sähköpostiin tule tilausvahvistusta ja kuittia. Tulee vain viesti, että käsitellään ja odotellaan, ihmetellään ja mietiskellään.
Jos yritykset tekisivät noin, KKV ei ikinä hyväksyisi sellaista. Oikeus saada tilausvahvistus perustuu lakiin.
Etämyynnissä elinkeinonharjoittajan on toimitettava kuluttajalle vahvistus tehdystä sopimuksesta kohtuullisessa ajassa etämyyntisopimuksen tekemisestä ja viimeistään tavaroiden luovutusajankohtana tai ennen kuin palvelun suorittaminen aloitetaan. Vahvistus on toimitettava pysyvällä tavalla, ja siihen tulee sisältyä kaikki 9 §:ssä tarkoitetut tiedot sekä peruuttamislomake ja -ohje, jollei elinkeinonharjoittaja ole toimittanut näitä kuluttajalle pysyvällä tavalla jo aiemmin.
 
Nyt oli tullut yöllä sähköpostiin vahvistusta tilauksen perumisesta.

nyt tuli digital riveriltä vastaus joka hoitaa tuota kauppaa ilmeisesti ja pyysivät olemaan lenovoon yhteydessä jonne sitten laitoin nyt viestin seuraavaksi ja kkv hinnoitteluvirhe osion enkun kieliseen versioon linkin. Katsotaan ensi viikolla mitä sieltä vastaavat.
 
nyt tuli digital riveriltä vastaus joka hoitaa tuota kauppaa ilmeisesti ja pyysivät olemaan lenovoon yhteydessä jonne sitten laitoin nyt viestin seuraavaksi ja kkv hinnoitteluvirhe osion enkun kieliseen versioon linkin. Katsotaan ensi viikolla mitä sieltä vastaavat.
Sama viesti oli tullut nyt myös tänne. Välitin aiemmat viestit sinne ja kyselin miten haluavat edetä.
 
Kaverilla (jolle suosittelin) myös peruuntui tuo Thinkpad tilaus, mutta koska hintavirhe oli niin selkeä, niin eipä tuo jaksanut ruveta siitä painimaan. Toisaalta hyvä että jotku jaksaa kuluttaa omaa aikaansa näiden kanssa vääntämiseen niin pysyy myyjät varpaillaan ja ostajan oikeudet kohdillaan, mutta kannattaa selkeissä hintavirhe-tapauksissa (kuten tuo Thinkpad) löysätä paidan kaulusta ja pureskella pettymys.
 
Kaverilla (jolle suosittelin) myös peruuntui tuo Thinkpad tilaus, mutta koska hintavirhe oli niin selkeä, niin eipä tuo jaksanut ruveta siitä painimaan. Toisaalta hyvä että jotku jaksaa kuluttaa omaa aikaansa näiden kanssa vääntämiseen niin pysyy myyjät varpaillaan ja ostajan oikeudet kohdillaan, mutta kannattaa selkeissä hintavirhe-tapauksissa (kuten tuo Thinkpad) löysätä paidan kaulusta ja pureskella pettymys.

Samaa mieltä, mutta kumma että noita hintavirheitä ei oikein ollut 10 vuotta sitten. Nykyään niitä tuntuu olevan viikoittain ja samoilla firmoilla.
 
Samaa mieltä, mutta kumma että noita hintavirheitä ei oikein ollut 10 vuotta sitten. Nykyään niitä tuntuu olevan viikoittain ja samoilla firmoilla.

Kyllä niitä oli, mutta ei nyt ehkä niin säännöllisesti. CDON lähetteli vähän väliä vitosen koodeja perutuista tilauksista, mutta harvoin niistä lähdettiin vääntämään sen enempää. Liekö automatisoinnin lisääminen joka aiheuttaa enemmän virhehintoja kuin ennen, vaikka järjen mukaan pitäisi mennä toisin päin? Toisaalta silloin ei myöskään virheiden kyttäily ollut niin iso bisnes kuin nykyään. Ostettiin enemmän tarpeeseen, nykyään on ehkä levinnyt se meininki että kaikki kelpaa kunhan on riittävän hyvä tarjous. Korona varmasti myös pieni muuttuja tässä, ostokäyttäytyminen on muuttunut ja monella on enemmän pussin pohjalla ylimääräistä kun sitä ei ole päässyt muualle käyttämään joten hyvät tarjoukset kelpaavat vaikka tuote ei aina olekaan ihan tarpeeseen. Mitä enemmän ostajia tuotteesta välittämättä, sen enemmän näkyvyyttä hintavirheille ja niistä vääntämiselle. Samalla myös se kustannus hintavirheen tehneelle firmalle kasvaa kun hetkessä tuotetta on myyty parin kappaleen sijasta satoja tai tuhansia -> pakko perua -> tällaiselle ketjulle löytyy kysyntää.

Tämä ihan mutu-arviona bbs:n ja muita netin tarjousketjuja sekä kavereiden&omia ostoja seuranneena.
 
Kyllä niitä oli, mutta ei nyt ehkä niin säännöllisesti. CDON lähetteli vähän väliä vitosen koodeja perutuista tilauksista, mutta harvoin niistä lähdettiin vääntämään sen enempää. Liekö automatisoinnin lisääminen joka aiheuttaa enemmän virhehintoja kuin ennen, vaikka järjen mukaan pitäisi mennä toisin päin? Toisaalta silloin ei myöskään virheiden kyttäily ollut niin iso bisnes kuin nykyään. Ostettiin enemmän tarpeeseen, nykyään on ehkä levinnyt se meininki että kaikki kelpaa kunhan on riittävän hyvä tarjous. Korona varmasti myös pieni muuttuja tässä, ostokäyttäytyminen on muuttunut ja monella on enemmän pussin pohjalla ylimääräistä kun sitä ei ole päässyt muualle käyttämään joten hyvät tarjoukset kelpaavat vaikka tuote ei aina olekaan ihan tarpeeseen.

Tämä ihan mutu-arviona bbs:n ja muita netin tarjousketjuja sekä kavereiden&omia ostoja seuranneena.

Veikkaan itsekin automatisointia sekä sitä että nykyään hintapumppaillaan niin perkeleesti koko ajan. Nostetaan hintoja pari viikkoa ennen "alennusmyyntejä" jne. Siinä on automatiikka kovilla ja eihän sinne ketään palkata sitä automatiikkaa seurailemaan kun tähän asti on voinut vaan vedota virheeseen ja sanoa asiakkaille että parempi onni seuraavalla kerralla.

Itseä vaan hieman ärsyttää se ajatustapa että kuluttajalla olisi joku isompikin velvollisuus tietää kunkin tavaran "tämän päivän oikea hintataso" kuin että firmalla olisi velvollisuus hoitaa oma hinnoittelunsa kuntoon. Siinä siirretään liikaa vastuuta firmalta kuluttajalle. Ei se niin voi toimia ja onneksi nyt pikkuhiljaa myös viranomaiset alkaa heräilemään tähän ongelmaan.
 
Kaverilla (jolle suosittelin) myös peruuntui tuo Thinkpad tilaus, mutta koska hintavirhe oli niin selkeä, niin eipä tuo jaksanut ruveta siitä painimaan. Toisaalta hyvä että jotku jaksaa kuluttaa omaa aikaansa näiden kanssa vääntämiseen niin pysyy myyjät varpaillaan ja ostajan oikeudet kohdillaan, mutta kannattaa selkeissä hintavirhe-tapauksissa (kuten tuo Thinkpad) löysätä paidan kaulusta ja pureskella pettymys.

Kieltämättä tämän casen kanssa on itse myös rajamailla, kun malli on sen verran uusi ja saatavuudesta pulaa niin tuon voi helpommin hyväksyä hintavirheeksi. Katsotaan mitä vastaavat ja sen jälkeen käännyn Asus zenbookin puoleen, jossa saa samat sisukset about tuolla hinnalla :)
 
Vein käytettynä ostetun tuotteen Gigantin takuuhuoltoon. Sieltä ei kahteen kuukauteen ei kuulunut mitään, niin päätin käydä kyselemässä tilannetta paikan päällä. Eipä sieltäkään löytynyt mitään parempaa tietoa, missä tuote menee, niin suostuivat kaupan purkuun.

MUTTA, tämän jälkeen vetosivat mm. GDPR:ään ja sanoivat, että pystyvät palauttamaan rahat ainoastaan alkuperäiselle asiakkaalle Klarnalla (jolla hän oli tuotteen maksanut). Pyysin tätä ratkaisua kirjallisena ja sanoin kysyväni KKV:ltä asiaa, niin pienen neuvottelun jälkeen yllättäen sainkin rahat käteisenä takaisin, mutta ymmärsin että kyseessä oli "yksittäistapaus".

Eihän tää nyt näin voi mennä? Uskaltaako tässä ostaa enää mitään käytettynä :D
 
Vein käytettynä ostetun tuotteen Gigantin takuuhuoltoon. Sieltä ei kahteen kuukauteen ei kuulunut mitään, niin päätin käydä kyselemässä tilannetta paikan päällä. Eipä sieltäkään löytynyt mitään parempaa tietoa, missä tuote menee, niin suostuivat kaupan purkuun.

MUTTA, tämän jälkeen vetosivat mm. GDPR:ään ja sanoivat, että pystyvät palauttamaan rahat ainoastaan alkuperäiselle asiakkaalle Klarnalla (jolla hän oli tuotteen maksanut). Pyysin tätä ratkaisua kirjallisena ja sanoin kysyväni KKV:ltä asiaa, niin pienen neuvottelun jälkeen yllättäen sainkin rahat käteisenä takaisin, mutta ymmärsin että kyseessä oli "yksittäistapaus".

Eihän tää nyt näin voi mennä? Uskaltaako tässä ostaa enää mitään käytettynä :D
Käsittääkseni vain alkuperäisellä ostajalla on oikeus rahojenpalautukseen/kaupanpurkuun. Takuu ja huolto toimii toki normaalisti myös uudelle omistajalle.
 
sanoivat, että pystyvät palauttamaan rahat ainoastaan alkuperäiselle asiakkaalle Klarnalla (jolla hän oli tuotteen maksanut).
Tähänkin on poikkeuksia: palautin giganttiin viikonloppuna lg:n töllön ja koska heillä ei ollut antaa kassasta rahoja(999€ :D) päätyivät he laittamaan rahan suoraan tilille.
 
Käsittääkseni vain alkuperäisellä ostajalla on oikeus rahojenpalautukseen/kaupanpurkuun. Takuu ja huolto toimii toki normaalisti myös uudelle omistajalle.

Mielenkiintoista! Kyseessä oli näytönohjain, enkä siis omasta tahdostani olisi sitä kauppaa purkanut, sillä sain siitä rahallisesti vähemmän mitä itse maksoin.

Mutta kun näytönohjainmarkkinat ovat mitä ovat, niin ei ollut korvaavaa tuotetta tarjota, eikä näitä ilmeisesti korjatakaan :hmm:
 
Käsittääkseni vain alkuperäisellä ostajalla on oikeus rahojenpalautukseen/kaupanpurkuun. Takuu ja huolto toimii toki normaalisti myös uudelle omistajalle.
En ymmärrä mihin alkuperäisen myyjän virhevastuu katoaisi yksityishenkilöiden välisen kaupanteon yhteydessä. Jos alkuperäinen myyjä ei pysty tuotetta korvaamaa tai vaihtamaan toimivaan vastaavaan, ainoaksi vaihtoehdoksi jää kaupan purku.
 
En ymmärrä mihin alkuperäisen myyjän virhevastuu katoaisi yksityishenkilöiden välisen kaupanteon yhteydessä. Jos alkuperäinen myyjä ei pysty tuotetta korvaamaa tai vaihtamaan toimivaan vastaavaan, ainoaksi vaihtoehdoksi jää kaupan purku.
”Oikea” hyvitystapa olisi tuossa tapauksessa ollut sitten luultavammin esim. lahjakortti, jos ei ole mitään korvaavaa tuotettakaan antaa.
 
”Oikea” hyvitystapa olisi tuossa tapauksessa ollut sitten luultavammin esim. lahjakortti, jos ei ole mitään korvaavaa tuotettakaan antaa.
Ei olisi ollut. Oikea tapa on raha. Kuluttajan ei koskaan tarvitse hyväksyä lahjakorttia kun laitetta ei voi korjata tai korvaavaa ei ole saatavilla. Korvaus maksetaan rahana ellei yhdessä SOVITA jotain muuta.
 
Ei olisi ollut. Oikea tapa on raha. Kuluttajan ei koskaan tarvitse hyväksyä lahjakorttia kun laitetta ei voi korjata tai korvaavaa ei ole saatavilla. Korvaus maksetaan rahana ellei yhdessä SOVITA jotain muuta.
Näin toki alkuperäisen ostajan kanssa, mutta kun kyseessä ns. kolmas osapuoli, niin päteekö tuo myös silloin?
 
Näin toki alkuperäisen ostajan kanssa, mutta kun kyseessä ns. kolmas osapuoli, niin päteekö tuo myös silloin?
KKV:n sivulta: "Takuu on tuotekohtainen. Takuu annetaan tuotteelle ja se pysyy voimassa, vaikka tuote vaihtaisi omistajaa. Takuuta ei siis voi rajoittaa ensimmäiseen omistajaan, vaan takuunantaja vastaa sitoumuksestaan koko takuuajan tavaran omistajasta riippumatta. "

Samat takuun ehdot vaikka olisi tuotteen neljäs omistaja.

PS Moni unohtaa näissä takuukorjauksissa, -vaihdoissa ja -palautuksissa, että kuluttajalla on oikeus saada korvaus myös kuluista, joita syntyy esimerkiksi tavaran toimittamisesta huoltoon ja sen sieltä hakemisesta. (Matka- tai postikulut)
 
Jokohan se on aika kerätä kaikki tärkeimmät KKV:n pykälät samaan dokumenttiin, jota jokainen voi sitten pitää mukanaan ja lykätä tarvittaessa myyjän käteen, ku tilanne kiristyy... ;)
 
KKV:n sivulta: "Takuu on tuotekohtainen. Takuu annetaan tuotteelle ja se pysyy voimassa, vaikka tuote vaihtaisi omistajaa. Takuuta ei siis voi rajoittaa ensimmäiseen omistajaan, vaan takuunantaja vastaa sitoumuksestaan koko takuuajan tavaran omistajasta riippumatta. "

Samat takuun ehdot vaikka olisi tuotteen neljäs omistaja.

PS Moni unohtaa näissä takuukorjauksissa, -vaihdoissa ja -palautuksissa, että kuluttajalla on oikeus saada korvaus myös kuluista, joita syntyy esimerkiksi tavaran toimittamisesta huoltoon ja sen sieltä hakemisesta. (Matka- tai postikulut)
Itse takuun osalta ei ollut epäselvyyttä, mutta juuri tuo hyvitys/kaupanpurku tuollaisessa tilanteessa. Itse en ainakaan muista tuosta mitään tarkempaa kohtaa tai esimerkkitapausta :hmm:
 
Itse takuun osalta ei ollut epäselvyyttä, mutta juuri tuo hyvitys/kaupanpurku tuollaisessa tilanteessa. Itse en ainakaan muista tuosta mitään tarkempaa kohtaa tai esimerkkitapausta :hmm:
Ensimmäisen ostajan oikeudet siirtyvät sellaisenaan mahdollisille muille omistajille takuu- ja virhevastuuajan.
 
Monessa paikassa voi joutua vääntämään noiden Klarna/osamaksu ostojen rahanpalautuksien kanssa. En tiedä onko järjestelmät niin kankeita, mutta ei ole eka kerta kun kuulen ettei rahojen palautus onnistu kuin alkuperäiselle maksajalle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 385
Viestejä
4 493 618
Jäsenet
74 123
Uusin jäsen
Eezy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom