Ostin eräästä suurehkosta suomalaisesta tietotekniikkakaupasta hiiren alle vuosi sitten. Vähän aikaa sitten tuote hajosi, joten lähetin sen takuupalautuksena takaisin kauppaan. Nyt kyseinen kauppa kertoo, että kyseinen tuote on sarjanumerotarkastuksen perusteella joskus myyty Hollannissa(???), eikä tuote siis siksi voi kaupan mukaan olla kyseisestä kaupasta ostettu. Kauppa kertoi samassa viestissä myös, että se on myös kysynyt asiasta tukkuriltaan, jonka mukaan tuote ei voi myöskään olla kyseiseltä tukkurilta peräisin.
Kauppa ei siis siksi aio takuukorjata/-korvata tuotetta, vaan se tarjoaa vaihtoehdoiksi joko rikkinäisen tuotteen palautuksen minulle tai tuotteen kierrättämistä.
Sarjanumero on minulla tallessa, ihan valokuvanakin, ja se täsmää kaupan sähköpostissa kertomaan sarjanumeroon eli kaupan omasta typosta tarkastuksessa ei kai ole kyse. Kuitti(numero)kin minulla on tietysti jo takuupalautusprosessin alussa ollut esittää kaupalle, mutta kuitissa ei tietystikään näy tuotteen sarjanumeroa. (Kustannussyistäkö kuitteihin ei voi merkitä sarjanumeroa tällaisten tilanteiden välttämiseksi?)
Olettaisin, että tuo sarjanumerotarkastus on tuotteen valmistajan tai muun kolmannen osapuolen järjestelmästä tarkastettu, koska kaupalla tuskin on mitään noin tarkkoja – eli jopa tuotteiden myyntimaita kattavia – myyntitietoja omassa järjestelmässään. Enkä myöskään edes ymmärrä, miten kaupan järjestelmässä minulle myydyksi merkatun tuotteen sarjanumero voisi erota saamani tuotteen sarjanumerosta. Eli eivätkö kaupat noin yleisesti sitten edes kirjaa minnekään ylös myymiensä tuotteiden sarjanumeroita?
Mitäköhän tällaisessa tilanteessa kuluttaja voi tehdä, kun tuote on kuitenkin ihan täydellä varmuudella kyseisestä kaupasta peräisin, vaikka kauppa muuta kertookin? Odotan edelleen kaupan vastausta tarkentaviin kysymyksiini, mutta sen uhalla, että kauppa jatkaa linjallaan, niin kokeillaan nyt samalla ennakoiden kysyä täällä, että onko täällä kenenkään kohdalle sattunut vastaavanlaista tilannetta ja miten siinä on toimittu. Toki myös muiden neuvot ja huomiot ovat tervetulleita.
Jätin täälläkin hyvin tunnetun kaupan ainakin vielä nimeämättä, koska en vielä ole varma, mihin ketjun osaan tässä syyttävän sormen osoittaisi: kauppaan, sen tukkuriin, tuotteen valmistajaan vai jonnekin muualle.
EDIT: Tämä kauppa on siis Jimm's PC Store; jatkoa viestissä
#5007.