• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä
    • Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan huolimatta jotkut yritykset jatkavat Venäjällä liiketoimintaa. Tälläisissä tapauksissa tarjousketjuissa voi kertaalleen linkittää tähän viestiketjuun ja jatkaa keskustelua aiheesta siellä.

Kaupankäynnin kiistatilanteet (hintavirheet, takuut, palautukset jne.)

Hei kaikille,

Tuli vastaan tilanne, joka koskee erästä lähisukulaistani.

Latviassa sijaitseva yritys myy verkkokaupan kautta robottipölynimureita ja muuta pienelektroniikkaa/-kodinkoneita. Asiakas perui tilauksensa 9 päivää tuotteen saapumisesta. Asiakas on ilmaissut, ettei ole tyytyväinen tuotteeseen. Tuote on muuten täysin toimiva.

Yritys on tarjonnut 70% tuotteen hinnasta, koska tuotetta on käytetty ja siitä pitää vaihtaa mm. pölypussit. He perustelevat päätöstään arvonalenemisella, joka on kirjattu heidän sopimusehtoihin. Asiakas puolestaan vetoaa kuluttajansuojalain 14 päivän palautusoikeuteen, koska kyseessä on etämyynti, ja vaatii täyttä hyvitystä.

Kumpi on oikeassa tässä riitatilanteessa?
 
Näin niinkuin oletuksena tuotetta saa kokeilla muttei ottaa käyttöön. Jos sen ottaa käyttöön ja tavaran arvo alenee niin ei välttämättä ole oikeutettu täyteen hyvitykseen:

 
Hei kaikille,

Tuli vastaan tilanne, joka koskee erästä lähisukulaistani.

Latviassa sijaitseva yritys myy verkkokaupan kautta robottipölynimureita ja muuta pienelektroniikkaa/-kodinkoneita. Asiakas perui tilauksensa 9 päivää tuotteen saapumisesta. Asiakas on ilmaissut, ettei ole tyytyväinen tuotteeseen. Tuote on muuten täysin toimiva.

Yritys on tarjonnut 70% tuotteen hinnasta, koska tuotetta on käytetty ja siitä pitää vaihtaa mm. pölypussit. He perustelevat päätöstään arvonalenemisella, joka on kirjattu heidän sopimusehtoihin. Asiakas puolestaan vetoaa kuluttajansuojalain 14 päivän palautusoikeuteen, koska kyseessä on etämyynti, ja vaatii täyttä hyvitystä.

Kumpi on oikeassa tässä riitatilanteessa?
Yritys. Verkkokaupasta ostetun tavaran käyttöönotto tai kokeileminen

e. Hidas
 
Hei kaikille,

Tuli vastaan tilanne, joka koskee erästä lähisukulaistani.

Latviassa sijaitseva yritys myy verkkokaupan kautta robottipölynimureita ja muuta pienelektroniikkaa/-kodinkoneita. Asiakas perui tilauksensa 9 päivää tuotteen saapumisesta. Asiakas on ilmaissut, ettei ole tyytyväinen tuotteeseen. Tuote on muuten täysin toimiva.

Yritys on tarjonnut 70% tuotteen hinnasta, koska tuotetta on käytetty ja siitä pitää vaihtaa mm. pölypussit. He perustelevat päätöstään arvonalenemisella, joka on kirjattu heidän sopimusehtoihin. Asiakas puolestaan vetoaa kuluttajansuojalain 14 päivän palautusoikeuteen, koska kyseessä on etämyynti, ja vaatii täyttä hyvitystä.

Kumpi on oikeassa tässä riitatilanteessa?
Vähän riippuu tilanteesta, lähinnä käyttöönoton laajuudesta. Tuohon yllä olevaan kkv artikkeliin lakipohjaa tässä. Mutta kerran sopimusehdoissa on tuosta kerrottu ja tuotteen kokeilu ollut ilmeisen laajaa niin yrityksen puolelle kallistuisin.

1715086734997.png


9§ 1 momentti kohta 10:

Ennen koti- tai etämyyntisopimuksen tekemistä kuluttajalle on annettava seuraavat tiedot:

10) tarvittaessa peruuttamisoikeuden käyttämistä koskevat ehdot, määräajat ja menettelyt;
 

Liitteet

  • 1715086764132.png
    1715086764132.png
    8,7 KB · Luettu: 12
Olettaen että liike ei tarjoa poikkeavaa palautusoikeutta jossa tuotetta saa käyttää. Niinkuin esim Gigantti/power/verkkokauppa Suomessa. En tiedä tarjoaako latvia tämän tyylisiä kauppoja.
 
En tiedä nyt onks tää suoranaisesti oikea ketju tälle, mutta läheltä käy kuitenkin:

Perheenjäseneni osti erään verkkokaupan kautta jotain tuotteita, ilmeisesti vaatteita. Oli loppuunmyynti /varaston tyhjennys ja verkkokaupan lopetus kaikki samassa. Kävi silleen tyhmästi kuitenkin että tilauksen ja maksun jälkeen ei oo kuulukkaan asiasta mitään. Yhteydenpito ilmeisen huonoa siihen firmaan, puhelinnumeroon tai sähköpostiin ei vastausta saa.

Mitenköhän tota asiaa ajais eteenpäin? Toiminimi on edelleen aktiivinen

Onks se sitte poliisille ohjattava asia?
 
En tiedä nyt onks tää suoranaisesti oikea ketju tälle, mutta läheltä käy kuitenkin:

Perheenjäseneni osti erään verkkokaupan kautta jotain tuotteita, ilmeisesti vaatteita. Oli loppuunmyynti /varaston tyhjennys ja verkkokaupan lopetus kaikki samassa. Kävi silleen tyhmästi kuitenkin että tilauksen ja maksun jälkeen ei oo kuulukkaan asiasta mitään. Yhteydenpito ilmeisen huonoa siihen firmaan, puhelinnumeroon tai sähköpostiin ei vastausta saa.

Mitenköhän tota asiaa ajais eteenpäin? Toiminimi on edelleen aktiivinen

Onks se sitte poliisille ohjattava asia?
Suomalainen, siis oikeasti suomalainen niiin yhtiönä kuin johtona yms. Ja osoite suomessa.

Jos firma on edelleen olemassa, ja aitoa toimintaa, niin kuluttajaneuvonnan kautta. Jos mennyt konkurssiin, niin pesältä voi kysellä ei oota. Jos petos, niin sitten rikosilmoitusta.

Onko jotekin tunnettu, ja onko muilla asiakkailla samat kokemukset ?
 
Yksityinen elinkeinonharjoittaja, lahdessa ja taitaa se firman pyörittäjäkin olla lahtelainen. Myi käytettyjä vintage ja desing tuotteita.

Ilmeisesti vähän toimiala muuttunut mutta edelleen olemassa. Ei oo siis konkurssissakaan.

Voihan se toki olla että viestit ei vaan päädy perille, täytyy katella nyt hetki ja sit vaikka kuluttajaneuvonnan kautta.

Ei mikään isompi firma oo kyseessä, eikä ainakaan netistä katottuna oo nähny että kukaan muu olis kyselly rahojensa perään, niin voi toi homma tosiaan olla vaan hävinnyt tai unohtunut.
 
Melko positiviinen virhevastuucase Apple / Resete. Lahjaksi hankkimastani Apple Watch SE kellosta meni näyttö pimeäksi hieman vajaan kahden ja puolen vuoden jälkeen. Laitteessa ei näytön pieniä hiusnaarmuja lukuunottamatta mitään ulkoisia jälkiä, kello latautui ja käynnistyi, myös kosketus toimi mutta ruutu täysin musta.

Ilmoitin Applelle ja sanoin sieltä soittaneelle aspatyypille, että haluan Applen korjaavan tuon virhevastuun alaisena. Varasivat sieltä ajan Resetelle huoltoon mutta eivät nyt ihan suoranaisesti ottaneet kantaa kuka on maksumies.

Vein kellon Resetelle ja sieltä sanottiin, ettei järjestelmässä kyllä näy mitään siitä, että Apple olisi antanut korjauslupaa laitteeseen. Kerroin, että puhelimessa kyllä nimenomaisesti vaadin, että Apple tuon hoitaa ja niillä puheilla huolto varattiin. Reseten kaverit sanoivat tekevänsä Applelle virhevastuu / kuluttajansuojavaatimuksen. Vähän sain kuitenkin sellaisen fiiliksen, että eivät kovin hyvänä pitäneet vaatimuksen läpimenotodennäköisyyttä. Sanoivat myös, että jos ei mene läpi niin sitten minun pitäisi ottaa uudelleen Appleen suoraan yhteyttä (ja mahdollisesti hankkia mustaa valkoisella KKV:tä varten).

Eli vaikka ottivat kellon kyllä liikkeeseen niin melko varmana pidin itsekin, että KKV:n kautta ollaan menossa. Nyt kuitenkin 4 arkipäivän jälkeen Reseteltä tuli viesti, että huoltoon tuotu laite on nyt noudettavissa.

"Laite on toimitettu Apple tehdashuoltoon, jossa korjaustoimenpiteenä laite on vaihdettu" Hinta 0,00€

Mukavaa kun kerrankin tuote korjattiin virhevastuun nojalla ilman suurempaa vääntöä.
 
Viimeksi muokattu:
Voihan se toki olla että viestit ei vaan päädy perille, täytyy katella nyt hetki ja sit vaikka kuluttajaneuvonnan kautta.

Miksi odottaa? Kuluttajaneuvontaakin voi joutua jonottamaan (ainakin sähköpostitse), niin sinne vaan suoraan. Siellä osaavat auttaa ja ovat erikoistuneet .. kuluttajien auttamiseen kaupankäynnin kiistatilanteissa. Aivan varmasti sieltä saa parempaa apua kuin täältä ja ei se ole mikään rikosilmoitus, sieltä ei poliisit soita kauppiaalle, vaan neuvojatäti (joka kyllä tuntee lain ja pykälät).
 
Ostin miljoonannen kerran Subista hunajakaura leivän 25.4 ja jokin leivässä oli vikana kun se jo kääröstä avatessa haisi hiivalle tms.
Ostin tämän siis mukaan sovelluksella niin siksi laitoin palautetta vasta Subwayn nettisivun kautta.

Subista vastattiin 29.4 pahoittelujen kera ja kysyttiin tilinumeroa hyvitystä varten.
Vastasin sinne tilinumeroni 29.4 eikä rahoja alkanut näkyä.

Kysyin rahojen perään 7.5 sekä 15.5 ilman vastausta. Eilen laitoin sitten pidemmän viestin että asia siirtyy välittömästi Kilpailu ja kuluttajavirastolle kun eivät lupauksiansa pidä. Meni 5min ja rahat oli palautettu ja tuli "anteeksipyyntö" kun asiaa ei oltu hoidettu?

Eli ilmeisesti tarkoituskin oli kokoajan vitkutella ja yrittää että asiakas unohtaa asian? Kyse Jalasjärven Subway ravintolasta.

20240425_190637.jpg
 
Ostin miljoonannen kerran Subista hunajakaura leivän 25.4 ja jokin leivässä oli vikana kun se jo kääröstä avatessa haisi hiivalle tms.
Ostin tämän siis mukaan sovelluksella niin siksi laitoin palautetta vasta Subwayn nettisivun kautta.

Subista vastattiin 29.4 pahoittelujen kera ja kysyttiin tilinumeroa hyvitystä varten.
Vastasin sinne tilinumeroni 29.4 eikä rahoja alkanut näkyä.

Kysyin rahojen perään 7.5 sekä 15.5 ilman vastausta. Eilen laitoin sitten pidemmän viestin että asia siirtyy välittömästi Kilpailu ja kuluttajavirastolle kun eivät lupauksiansa pidä. Meni 5min ja rahat oli palautettu ja tuli "anteeksipyyntö" kun asiaa ei oltu hoidettu?

Eli ilmeisesti tarkoituskin oli kokoajan vitkutella ja yrittää että asiakas unohtaa asian? Kyse Jalasjärven Subway ravintolasta.

20240425_190637.jpg
Ei varmaan nostatus tai miksi sitä oikeasti kutsutaan ollut mennyt kunnolla ja sen jälkeen se paistetaan uunissa. Tullut katseltua miten ne noita patonkeja siellä tekee. Jos olet nähnyt miten pienestä palasta taikinaa tuo 30cm subi syntyy niin siitä voi päätellä, että sisältää paljon lisäaineita/hiivaa. Kuvassakin näyttää siltä, että patongin valmistuksessa on jotain mennyt pieleen.
 
Laitetaan nyt tännekin, eli tilasin Samsungin verkkokaupasta S24 puhelimen.
Puhelin saapui about viikossa ja siltä osin kaikki hyvin.

Ongelma Samsung kaupassa oli että sieltä ei saanut oikeaa kuittia tilauksesta, siis sellaista joka kävisi verotukseen. Saamassani tilausvahvistuksessa hinnat ja alv on pyöristetty tasaeuroihin ja kuitissa ei kerrota alv verokantaa ollenkaan. Myös kaupan ostoskorissa hinnat näytettiin pyöristettynä, mutta luottokorttimaksussa hinnat perittiin täysimääräisinä.

Oikeaa kuittia ei Samsungilta saanut edes pyytämällä.
Tämä siis tiedoksi muille jotka etsivät työpaikan sponsoroimaa puhelinta eli voi tulla ongelmia kululaskun kanssa.
 
Laitetaan nyt tännekin, eli tilasin Samsungin verkkokaupasta S24 puhelimen.
Puhelin saapui about viikossa ja siltä osin kaikki hyvin.

Ongelma Samsung kaupassa oli että sieltä ei saanut oikeaa kuittia tilauksesta, siis sellaista joka kävisi verotukseen. Saamassani tilausvahvistuksessa hinnat ja alv on pyöristetty tasaeuroihin ja kuitissa ei kerrota alv verokantaa ollenkaan. Myös kaupan ostoskorissa hinnat näytettiin pyöristettynä, mutta luottokorttimaksussa hinnat perittiin täysimääräisinä.

Oikeaa kuittia ei Samsungilta saanut edes pyytämällä.
Tämä siis tiedoksi muille jotka etsivät työpaikan sponsoroimaa puhelinta eli voi tulla ongelmia kululaskun kanssa.
Samsung lähettää tilauksesta tilausilmoituksen, lähetysilmoituksen sekä sitten tilaus valmis -ilmoituksen.

Ainakin omassa tilausilmoituksessa lukee tuotteen hinta sentilleen ja ALV-kannaksi on ilmoitettu 24%. Toki eihän tuo mikään virallinen kuitti ole, vaan sähköposti.
 
Joo, totta otin kuitin talteen Samsungin verkkosivulta ja siellä ei ole ilmoitettu alvia
Eli "kuitin" yhteenvedossa tosiaan lukee alv24% ja puhelimen osalta hinta oli tasa euroissa niin se meni about oikein.

Noiden lisätarvikkeiden kanssa hinta ei ollut tasa euroja niin niissä hinta oli "kuitilla" pyöristetynä.
 
Vastataan nyt omaan viestiin kun ketjuun eksyin. Tosiaan reklamoin tuon sohvan myyjälle ilman mitään vaatimuksia ja jopa yllättävästi myyjä tuntui olevan samoilla linjoilla ja pyysi kuvia sohvan painumista ja videota narinasta (:D). Nämä laittelin ja niistä myyjä kuitenkin totesi että ei kyllä näytä sellasielta että aletaan mitään tekemään mutta välitti kuitenkin kuvat tehtaalle. Sieltä sitten vastattiin että lähettävät uudet rungot molempiin moduuleihin (=kokonaan uusi sohva ilman jalkoja). Viimeviikolla saapuivat ja veivät vanhan mennessään, vähän elättelin toiveita että olis saanut tuonkin pitää kun ei ensin ollut mitään puhetta mutta muka tehtaalle lähettävät takaisin mikä tuntuu erikoiselta. Tietty tuosta varmaan saa ainakin rungon hyötykäyttöön osittain eli meniskö sit uusiokäyttöön. Sinänsä tää nyt meni ihan hyvin mutta en kyllä tän uudenkaan sohvan kanssa elättele toiveita että pysyisi sen parempana kuin tuo ensimmäinenkään. Vaikea uskoa että tälle mitään rakenteellisia/materiaalien muutoksia olisi tehty. Kaitpa tästäkin voi sit myöhemmin valittaa lisää jos on taas puolenvuoden käytöllä ihan lytyssä, oletan että tälläsen parin tonnin sohvan kestoikä on tosiaan useampi vuosi ja taitaa mahdollisissa tulevissa kiistatilanteissa kkv tulkita myyjänkin jo myöntäneen että valmistajan sohvissa on tälläisiä ominaisuuksia kun kerran jo vaihdettu,

Niin alkaa näyttää että tämä uusikin yksilö on ihan samaa laatua kuin aiempikin, narisee sekä on selkeästi painunut kasaan, tällä kertaa käyttöä takana nelisen kuukautta. Mitähän tässä seuraavaksi keksisi vaatia kun eipä tuo kummene jos samanlaisen paskan kantaa vanhan tilalle uudestaan ja uudestaan. Kaupan purkua vai hyvitystä? Muuten toi sohva ois just passeli mm. Ulkonäön puolesta ja mukava istua pl. Tuo saumakohdan läheisyys missä saa laudan perseen alle.
 
Painepesuri hajosi juuri ennen takuuajan umpeuduttua, reklamoitu myyjäliikkeeseen samana päivänä kun takuu umpeutui.
Ottivat vastaan ihan mukisematta mutta sanoivat että selvittelevät asiaa kun eivät enään myy kyseistä merkki, että mitä maahantuoja haluaa tehdä.

Nyt parin viikon odottelun jälkeen maahantuojan osoittama korjausliike sanoi ettei aijo tehdä pesurille mitään koska takuu ummessa, myyjäliike kertoi korjausliikkeelle että asiasta on reklamoitu ennen takuun umpeutumista kylläkin. Myyjä vain soitteli äsken että tämmöinen tilanne, sanoin että tehkää nyt selväksi että se on reklamoitu ennen takuuajan umpeutumista.

Meinaa hermo mennä, mun mielestä tämä olisi myyjän ja maahantuojan välinen kiista, ja muutenkin pesurilla on pesty max 10krt niin eikö tuossa voi johonkin virhevaatuuseen vedota jos noin helpolla hajoaa?
 
Sehän vasta oiskin kätevää jos myyjän ei tarvitsisi vastata takuuhommista senku pitää romuja "huollossa" kunnes takuut loppu.
 
Painepesuri hajosi juuri ennen takuuajan umpeuduttua, reklamoitu myyjäliikkeeseen samana päivänä kun takuu umpeutui.
Ottivat vastaan ihan mukisematta mutta sanoivat että selvittelevät asiaa kun eivät enään myy kyseistä merkki, että mitä maahantuoja haluaa tehdä.

Nyt parin viikon odottelun jälkeen maahantuojan osoittama korjausliike sanoi ettei aijo tehdä pesurille mitään koska takuu ummessa, myyjäliike kertoi korjausliikkeelle että asiasta on reklamoitu ennen takuun umpeutumista kylläkin. Myyjä vain soitteli äsken että tämmöinen tilanne, sanoin että tehkää nyt selväksi että se on reklamoitu ennen takuuajan umpeutumista.

Meinaa hermo mennä, mun mielestä tämä olisi myyjän ja maahantuojan välinen kiista, ja muutenkin pesurilla on pesty max 10krt niin eikö tuossa voi johonkin virhevaatuuseen vedota jos noin helpolla hajoaa?

Jeps kyllä se myyjä vastaa myymästään tuotteesta. Olisipa se noin helppoa et voi unohtaa homman jos jokin poistuu myymälän valikoimasta.
 
Kysymys, subwoofer hajosi vuosi takuun loppumisen jälkeen (2v takuu). Tiedetty ongelma valmistajalta mutta jostain syystä Suomessa noita ei ole sitten "automaattisesti" vaihdettu asiakkaille, toisin kuin jenkeissä.

Meneekö tämä virhevastuun alaiseksi? Kuitenkin pääasiassa kaiuttimien ja muiden hifilaitteiden elinikä on huomattavasti pidempi kuin kolmisen vuotta. Tuote ostettu Verkkokaupasta ja odottelen että heiltä tulee vastausta huoltotiimiltä tms.
 
Kysymys, subwoofer hajosi vuosi takuun loppumisen jälkeen (2v takuu). Tiedetty ongelma valmistajalta mutta jostain syystä Suomessa noita ei ole sitten "automaattisesti" vaihdettu asiakkaille, toisin kuin jenkeissä.

Meneekö tämä virhevastuun alaiseksi? Kuitenkin pääasiassa kaiuttimien ja muiden hifilaitteiden elinikä on huomattavasti pidempi kuin kolmisen vuotta. Tuote ostettu Verkkokaupasta ja odottelen että heiltä tulee vastausta huoltotiimiltä tms.
Aivan ilmiselvästi virhevastuun alainen keissi.

Tämä ei toki elektroniikkaliikkeen tiskillä aina (lue: juuri koskaan) tarkoita sitä, että liike hoitaa kuluttajansuojalain mukaisen vastuunsa asiasta.

Muista vedota nimenomaisesti kuluttajansuojalain mukaiseen virhevastuuseen (äläkä takuuseen), siihen ettei tuote kestänyt lähellekään odotettua käyttöikää ja siihen että virhe on ilmiselvästi ollut tuotteessa jo ostohetkellä (koska ns. tyyppivika).

Parasta on jos mukana hieman dokumentaatiota tyyppiviasta esim. valmistajan kommentti, uutinen, foorumiketju yms.

Jos verkkikseltä tulee vakiokommentti "takuu loppu, ei kuulu meille" niin kirjoita kuluttajariidan apurilla tai ChatGPT:llä virallinen reklamaatio. Siihen saadun vastauksen kanssa sitten kuluttajariitalautakuntaan ratkaisupyyntö vetämään.
 
Aivan ilmiselvästi virhevastuun alainen keissi.

Tämä ei toki elektroniikkaliikkeen tiskillä aina (lue: juuri koskaan) tarkoita sitä, että liike hoitaa kuluttajansuojalain mukaisen vastuunsa asiasta.

Muista vedota nimenomaisesti kuluttajansuojalain mukaiseen virhevastuuseen (äläkä takuuseen), siihen ettei tuote kestänyt lähellekään odotettua käyttöikää ja siihen että virhe on ilmiselvästi ollut tuotteessa jo ostohetkellä (koska ns. tyyppivika).

Parasta on jos mukana hieman dokumentaatiota tyyppiviasta esim. valmistajan kommentti, uutinen, foorumiketju yms.

Jos verkkikseltä tulee vakiokommentti "takuu loppu, ei kuulu meille" niin kirjoita kuluttajariidan apurilla tai ChatGPT:llä virallinen reklamaatio. Siihen saadun vastauksen kanssa sitten kuluttajariitalautakuntaan ratkaisupyyntö vetämään.

Jooh nyt odotellaan huoltotiimin vastausta, toivottavasti nyt hoitavat asian loppuun kunnolla.
Netistä löytyy pilvin pimein keissejä joissa käynyt samoin tuolle R-112SW subwoofferille joten kaipa heilläkin homma tiedossa on.
Korjaushan ei sinäänsä kai ole sen kummempi homma, mutta Klipchiltä löytyy päivitetty osa jossa on tuo valmistusongelma korjattu niin kaipa pitäisi olla aika "mutkaton" homma.

Nooh, katotaan miten käy.
 
Jooh nyt odotellaan huoltotiimin vastausta, toivottavasti nyt hoitavat asian loppuun kunnolla.
Netistä löytyy pilvin pimein keissejä joissa käynyt samoin tuolle R-112SW subwoofferille joten kaipa heilläkin homma tiedossa on.
Korjaushan ei sinäänsä kai ole sen kummempi homma, mutta Klipchiltä löytyy päivitetty osa jossa on tuo valmistusongelma korjattu niin kaipa pitäisi olla aika "mutkaton" homma.

Nooh, katotaan miten käy.
Kerro sitten miten käy. Itselläni sama woofer, ostettu 3 vuotta 2 kk sitten. Toimii ongelmitta, ja ostaessa jo oli tiedossa että tämmöisiä ongelmia on joillakin ollut.

Muistelen että syynä olisi ollut jokin virtalähteen komponentin kärähtäminen, jos subbari on aina päällä. Itse pidän sitä auto-asennossa. Varmin olisi napsauttaa se käsin päälle ja pois, mutta ei jaksa kun subbari on hankalassa paikassa ja muuten laitteet herää yhdellä kaukosäätimen painalluksella.
 
Kerro sitten miten käy. Itselläni sama woofer, ostettu 3 vuotta 2 kk sitten. Toimii ongelmitta, ja ostaessa jo oli tiedossa että tämmöisiä ongelmia on joillakin ollut.

Muistelen että syynä olisi ollut jokin virtalähteen komponentin kärähtäminen, jos subbari on aina päällä. Itse pidän sitä auto-asennossa. Varmin olisi napsauttaa se käsin päälle ja pois, mutta ei jaksa kun subbari on hankalassa paikassa ja muuten laitteet herää yhdellä kaukosäätimen painalluksella.

Juuh, konkat leviää nähtävästi ajansaatossa, mulla oli auto asennossa myös koko eliniän joten nähtävästi ei sen paremmin selvinnyt.
 
Kysymys, subwoofer hajosi vuosi takuun loppumisen jälkeen (2v takuu). Tiedetty ongelma valmistajalta mutta jostain syystä Suomessa noita ei ole sitten "automaattisesti" vaihdettu asiakkaille, toisin kuin jenkeissä.

Meneekö tämä virhevastuun alaiseksi? Kuitenkin pääasiassa kaiuttimien ja muiden hifilaitteiden elinikä on huomattavasti pidempi kuin kolmisen vuotta. Tuote ostettu Verkkokaupasta ja odottelen että heiltä tulee vastausta huoltotiimiltä tms.

Tämä virhevastuu on kyl melkoinen kummajainen kun se melkeinpä vaatii et joku on polkaissut vastaavan tuotteen ongelman lautakunnan kautta jolloin olisi sitten jokin näkemys kyseisen tuotteen osalta. Tyypillinen kuluttajaelektroniikan virhevastuu on siis 2-4v haarukassa.
 
"Hei,
harmi kuulla, että tuotteessa on vikaa!

Tuotteen voi toimittaa huoltoon Postin ja Matkahuollon maksuttomalla asiakaspalautuksella, tai tuomalla sen minkä tahansa Verkkokauppa.comin myymälän huoltopisteelle. Huoltotiimi tarkistaa sitten valmistajan kanssa meneekö laite virhevastuuseen. Jos tuot tuotteen myymälän huoltopisteelle, otathan mukaan kuitin tai tilausnumeron. "

Toivottavasti jos tuotteen tuonne vie niin ei joudu maksamaan mitään lisäkuluja jos nyt ei jostain syystä virhevastuuseen menekkään, onko kellään asian suhteen kokemusta?
 
Toivottavasti jos tuotteen tuonne vie niin ei joudu maksamaan mitään lisäkuluja jos nyt ei jostain syystä virhevastuuseen menekkään, onko kellään asian suhteen kokemusta?
Tarkastusmaksun räppäävät siitä, arviolta 60€. Voi selvitä puhumallakin jos neuvottelee taitavasti.
 
Tarkastusmaksun räppäävät siitä, arviolta 60€. Voi selvitä puhumallakin jos neuvottelee taitavasti.
Jooh noh, itseaiheutettu kyseinen vika ei kuitenkaan ole niin enpä usko että joutuu mitään maksamaan. Mahdollisesti joutuu tapella jos väittävät että 3v käytön jälkeen tuollaisen esineen hajoaminen on ok.
 
Jooh noh, itseaiheutettu kyseinen vika ei kuitenkaan ole niin enpä usko että joutuu mitään maksamaan. Mahdollisesti joutuu tapella jos väittävät että 3v käytön jälkeen tuollaisen esineen hajoaminen on ok.
ketju vähän katkes, niin kyse ilmeisesti "merkittömästä" subbarista
Kysymys, subwoofer hajosi vuosi takuun loppumisen jälkeen (2v takuu). Tiedetty ongelma valmistajalta mutta jostain syystä Suomessa noita ei ole sitten "automaattisesti" vaihdettu asiakkaille, toisin kuin jenkeissä.

Meneekö tämä virhevastuun alaiseksi? Kuitenkin pääasiassa kaiuttimien ja muiden hifilaitteiden elinikä on huomattavasti pidempi kuin kolmisen vuotta. Tuote ostettu Verkkokaupasta ja odottelen että heiltä tulee vastausta huoltotiimiltä tms.

Eli ilmeisesti noin 4 vuotta vanha, ja ns ohjeenmukaan käytetty. ja ilmeisesti suunnittelu/valmistuvika, eikä noissa yleensä mitään kuluvaa ole.

Jos ei mitään syytä odottaa lyhyempää käyttöikää, niin kuullostaa ihan siltä että menee virhevastuuseen, jos maahantuoja ei ole ihan ulkku, tai sippi. Jos ei mene niin mieti sitten mitenriitelet, mutta jos myyjä alkaa kyseleen tarkastusmaksun perään, niin se kyllä halvankin purkin kohdalla saa asiakaan takajaloille -> vaatii korjausta/hyvitystä.


Edit:
Oletan että ns olkkari suppari, eikä auto tai mukana raahattava. siis jos riitelyyn menee, ja käyttöhyötyä.
 
ketju vähän katkes, niin kyse ilmeisesti "merkittömästä" subbarista


Eli ilmeisesti noin 4 vuotta vanha, ja ns ohjeenmukaan käytetty. ja ilmeisesti suunnittelu/valmistuvika, eikä noissa yleensä mitään kuluvaa ole.

Jos ei mitään syytä odottaa lyhyempää käyttöikää, niin kuullostaa ihan siltä että menee virhevastuuseen, jos maahantuoja ei ole ihan ulkku, tai sippi. Jos ei mene niin mieti sitten mitenriitelet, mutta jos myyjä alkaa kyseleen tarkastusmaksun perään, niin se kyllä halvankin purkin kohdalla saa asiakaan takajaloille -> vaatii korjausta/hyvitystä.


Edit:
Oletan että ns olkkari suppari, eikä auto tai mukana raahattava. siis jos riitelyyn menee, ja käyttöhyötyä.
Olkkarisubbari joo, Kliptch subbari ei nyt "merkitön" kuitenkaan, iso amerikkalainen audiovalmistaja.
 
Olkkarisubbari joo, Kliptch subbari ei nyt "merkitön" kuitenkaan, iso amerikkalainen audiovalmistaja.
ok, eli ei mitään syytä odottaa että muutamassa vuodessa kypsyy ja jos brändiä ja tiedossa että "tyyppivika", niin ottaisin rauhallisin mielin.

Odotamme mielenkiinnolla hyvää lopputulosta.
 
Ostin eräästä suurehkosta suomalaisesta tietotekniikkakaupasta hiiren alle vuosi sitten. Vähän aikaa sitten tuote hajosi, joten lähetin sen takuupalautuksena takaisin kauppaan. Nyt kyseinen kauppa kertoo, että kyseinen tuote on sarjanumerotarkastuksen perusteella joskus myyty Hollannissa(???), eikä tuote siis siksi voi kaupan mukaan olla kyseisestä kaupasta ostettu. Kauppa kertoi samassa viestissä myös, että se on myös kysynyt asiasta tukkuriltaan, jonka mukaan tuote ei voi myöskään olla kyseiseltä tukkurilta peräisin.

Kauppa ei siis siksi aio takuukorjata/-korvata tuotetta, vaan se tarjoaa vaihtoehdoiksi joko rikkinäisen tuotteen palautuksen minulle tai tuotteen kierrättämistä.

Sarjanumero on minulla tallessa, ihan valokuvanakin, ja se täsmää kaupan sähköpostissa kertomaan sarjanumeroon eli kaupan omasta typosta tarkastuksessa ei kai ole kyse. Kuitti(numero)kin minulla on tietysti jo takuupalautusprosessin alussa ollut esittää kaupalle, mutta kuitissa ei tietystikään näy tuotteen sarjanumeroa. (Kustannussyistäkö kuitteihin ei voi merkitä sarjanumeroa tällaisten tilanteiden välttämiseksi?)

Olettaisin, että tuo sarjanumerotarkastus on tuotteen valmistajan tai muun kolmannen osapuolen järjestelmästä tarkastettu, koska kaupalla tuskin on mitään noin tarkkoja – eli jopa tuotteiden myyntimaita kattavia – myyntitietoja omassa järjestelmässään. Enkä myöskään edes ymmärrä, miten kaupan järjestelmässä minulle myydyksi merkatun tuotteen sarjanumero voisi erota saamani tuotteen sarjanumerosta. Eli eivätkö kaupat noin yleisesti sitten edes kirjaa minnekään ylös myymiensä tuotteiden sarjanumeroita?

Mitäköhän tällaisessa tilanteessa kuluttaja voi tehdä, kun tuote on kuitenkin ihan täydellä varmuudella kyseisestä kaupasta peräisin, vaikka kauppa muuta kertookin? Odotan edelleen kaupan vastausta tarkentaviin kysymyksiini, mutta sen uhalla, että kauppa jatkaa linjallaan, niin kokeillaan nyt samalla ennakoiden kysyä täällä, että onko täällä kenenkään kohdalle sattunut vastaavanlaista tilannetta ja miten siinä on toimittu. Toki myös muiden neuvot ja huomiot ovat tervetulleita.

Jätin täälläkin hyvin tunnetun kaupan ainakin vielä nimeämättä, koska en vielä ole varma, mihin ketjun osaan tässä syyttävän sormen osoittaisi: kauppaan, sen tukkuriin, tuotteen valmistajaan vai jonnekin muualle.

EDIT: Tämä kauppa on siis Jimm's PC Store; jatkoa viestissä #5007.
 
Viimeksi muokattu:
Ostin eräästä suurehkosta suomalaisesta tietotekniikkakaupasta hiiren alle vuosi sitten. Vähän aikaa sitten tuote hajosi, joten lähetin sen takuupalautuksena takaisin kauppaan. Nyt kyseinen kauppa kertoo, että kyseinen tuote on sarjanumerotarkastuksen perusteella joskus myyty Hollannissa(???), eikä tuote siis siksi voi kaupan mukaan olla kyseisestä kaupasta ostettu. Kauppa kertoi samassa viestissä myös, että se on myös kysynyt asiasta tukkuriltaan, jonka mukaan tuote ei voi myöskään olla kyseiseltä tukkurilta peräisin.

Kauppa ei siis siksi aio takuukorjata/-korvata tuotetta, vaan se tarjoaa vaihtoehdoiksi joko rikkinäisen tuotteen palautuksen minulle tai tuotteen kierrättämistä.

Sarjanumero on minulla tallessa, ihan valokuvanakin, ja se täsmää kaupan sähköpostissa kertomaan sarjanumeroon eli kaupan omasta typosta tarkastuksessa ei kai ole kyse. Kuitti(numero)kin minulla on tietysti jo takuupalautusprosessin alussa ollut esittää kaupalle, mutta kuitissa ei tietystikään näy tuotteen sarjanumeroa. (Kustannussyistäkö kuitteihin ei voi merkitä sarjanumeroa tällaisten tilanteiden välttämiseksi?)

Olettaisin, että tuo sarjanumerotarkastus on tuotteen valmistajan tai muun kolmannen osapuolen järjestelmästä tarkastettu, koska kaupalla tuskin on mitään noin tarkkoja – eli jopa tuotteiden myyntimaita kattavia – myyntitietoja omassa järjestelmässään. Enkä myöskään edes ymmärrä, miten kaupan järjestelmässä minulle myydyksi merkatun tuotteen sarjanumero voisi erota saamani tuotteen sarjanumerosta. Eli eivätkö kaupat noin yleisesti sitten edes kirjaa minnekään ylös myymiensä tuotteiden sarjanumeroita?

Mitäköhän tällaisessa tilanteessa kuluttaja voi tehdä, kun tuote on kuitenkin ihan täydellä varmuudella kyseisestä kaupasta peräisin, vaikka kauppa muuta kertookin? Odotan edelleen kaupan vastausta tarkentaviin kysymyksiini, mutta sen uhalla, että kauppa jatkaa linjallaan, niin kokeillaan nyt samalla ennakoiden kysyä täällä, että onko täällä kenenkään kohdalle sattunut vastaavanlaista tilannetta ja miten siinä on toimittu. Toki myös muiden neuvot ja huomiot ovat tervetulleita.

Jätin täälläkin hyvin tunnetun kaupan ainakin vielä nimeämättä, koska en vielä ole varma, mihin ketjun osaan tässä syyttävän sormen osoittaisi: kauppaan, sen tukkuriin, tuotteen valmistajaan vai jonnekin muualle.
Varmaan lähtisin kysymään kaupalta että miten ihmeessä sinulle myyty tuote tuosta kaupasta tuolla sarjanumerolla (laita vaikka kuva tilausvahvistuksesta tms). Kyllähän kaupan pitäisi tämä asia jollain tavalla saada hoidettua esim tarjoamalla uusi tuote tai vastaava.
Ottaisin myös yhteyden suoraan KKV:hen jollei kauppa ala hommaa korjaamaan millään tavalla, suosittelen myös kys. puljuun soittamista jos se on mahdollista koska yllättäen sillä on itsellä tälläiset takuusäädöt toimineet parhaiten.
 
Kai tuossa voi myös valmistajalta kysellä, että ottavatko hoitaakseen.
Logitechista kokemusta, että pistävät melko helposti uuden hiiren tulemaan eikä tarvitse edes vanhaa lähettää heille.
 
Ostin eräästä suurehkosta suomalaisesta tietotekniikkakaupasta hiiren alle vuosi sitten. Vähän aikaa sitten tuote hajosi, joten lähetin sen takuupalautuksena takaisin kauppaan. Nyt kyseinen kauppa kertoo, että kyseinen tuote on sarjanumerotarkastuksen perusteella joskus myyty Hollannissa(???), eikä tuote siis siksi voi kaupan mukaan olla kyseisestä kaupasta ostettu. Kauppa kertoi samassa viestissä myös, että se on myös kysynyt asiasta tukkuriltaan, jonka mukaan tuote ei voi myöskään olla kyseiseltä tukkurilta peräisin.

Kauppa ei siis siksi aio takuukorjata/-korvata tuotetta, vaan se tarjoaa vaihtoehdoiksi joko rikkinäisen tuotteen palautuksen minulle tai tuotteen kierrättämistä.

Sarjanumero on minulla tallessa, ihan valokuvanakin, ja se täsmää kaupan sähköpostissa kertomaan sarjanumeroon eli kaupan omasta typosta tarkastuksessa ei kai ole kyse. Kuitti(numero)kin minulla on tietysti jo takuupalautusprosessin alussa ollut esittää kaupalle, mutta kuitissa ei tietystikään näy tuotteen sarjanumeroa. (Kustannussyistäkö kuitteihin ei voi merkitä sarjanumeroa tällaisten tilanteiden välttämiseksi?)

Olettaisin, että tuo sarjanumerotarkastus on tuotteen valmistajan tai muun kolmannen osapuolen järjestelmästä tarkastettu, koska kaupalla tuskin on mitään noin tarkkoja – eli jopa tuotteiden myyntimaita kattavia – myyntitietoja omassa järjestelmässään. Enkä myöskään edes ymmärrä, miten kaupan järjestelmässä minulle myydyksi merkatun tuotteen sarjanumero voisi erota saamani tuotteen sarjanumerosta. Eli eivätkö kaupat noin yleisesti sitten edes kirjaa minnekään ylös myymiensä tuotteiden sarjanumeroita?

Mitäköhän tällaisessa tilanteessa kuluttaja voi tehdä, kun tuote on kuitenkin ihan täydellä varmuudella kyseisestä kaupasta peräisin, vaikka kauppa muuta kertookin? Odotan edelleen kaupan vastausta tarkentaviin kysymyksiini, mutta sen uhalla, että kauppa jatkaa linjallaan, niin kokeillaan nyt samalla ennakoiden kysyä täällä, että onko täällä kenenkään kohdalle sattunut vastaavanlaista tilannetta ja miten siinä on toimittu. Toki myös muiden neuvot ja huomiot ovat tervetulleita.

Jätin täälläkin hyvin tunnetun kaupan ainakin vielä nimeämättä, koska en vielä ole varma, mihin ketjun osaan tässä syyttävän sormen osoittaisi: kauppaan, sen tukkuriin, tuotteen valmistajaan vai jonnekin muualle.
Voisiko taustalla olla tuote, jonka joku muu on kertaalleen palauttanut ja palautuksen yhteydessä antanut muualta ostetun tuotteen. Tämä nimetön jälleenmyyjä on sitten myynyt tuon palautetun tuotteen uudestaan sinulle.

Ainakin Amazonin kanssa tähän on törmännyt, että pakkauksessa ollut tuote onkin kokonaan toinen tuote tai sama tuote mutta sarjanumero poikkeaa pakkauksen kyljestä. Ihmiset tekee erikoisia kikkoja, jotta säästäisivät rahaa.
 
Nyt sattuikin ensimmäinen vähän erikoisempi case ja jännittää miten tämän kanssa käy. Tilasin Outdoorexperten.fi verkkokaupasta vähän kaikenlaista Garminin navista NRS-märkäpukuihin. Yksi tilauksen tuotteista oli Outlet-valikoimasta löytynyt Mammut vaelluskengät. Tänään kun avasin pakkausta, niin huomasin että kenlälaatikossa oli vain yksi kenkä. Olen tilannut heiltä ennenkin ja tämä on ensimmäinen kerta kun käy jotain tällaista. Kaikenlisäksi kyseisessä verkkokaupassa ei ole mahdollisuutta soittaa, chat näyttää olevan jatkuvasti kiinni ja ainoa reklamaatioreitti oli heidän yhteydenottolomake. Saa nähdä miten tässä käy.
 
Nyt sattuikin ensimmäinen vähän erikoisempi case ja jännittää miten tämän kanssa käy. Tilasin Outdoorexperten.fi verkkokaupasta vähän kaikenlaista Garminin navista NRS-märkäpukuihin. Yksi tilauksen tuotteista oli Outlet-valikoimasta löytynyt Mammut vaelluskengät. Tänään kun avasin pakkausta, niin huomasin että kenlälaatikossa oli vain yksi kenkä. Olen tilannut heiltä ennenkin ja tämä on ensimmäinen kerta kun käy jotain tällaista. Kaikenlisäksi kyseisessä verkkokaupassa ei ole mahdollisuutta soittaa, chat näyttää olevan jatkuvasti kiinni ja ainoa reklamaatioreitti oli heidän yhteydenottolomake. Saa nähdä miten tässä käy.
Muista laittaa kuva puuttuneesta kengästä

a63u0lej26l61.jpg
 
Ekait se voi olla laillista, että yritys myy tuotetta, jonka pakkauksessa lukee selkeästi "5 years warranty" ilman mitään takuuehtoja. Kassalla sanotaan, että heidän kautta on yhden vuoden takuu ja 5 vuotta valmistajalta. Tässä nyt ei sinällään oo mitään ihmeellistä. Kuitenkin valmistajan sivulla lukee, että eivät hoida kuluttajareklamaatioita, vaan ne tulee hoitaa jälleenmyyjän kautta. Eli käytännössä sitä 5 vuoden takuuta ei ole olemassakaan, vaikka niin on paketissa luvattu.

Tämä tuote kyseessä Probuilder työntömitta digitaalinen 150mm
 
Viimeksi muokattu:
Ekait se voi olla laillista, että yritys myy tuotetta, jonka pakkauksessa lukee selkeästi "5 years warranty" ilman mitään takuuehtoja.

Kait se riippuu yrityksestä. Esim. Verkkokauppa vähät välittää mutta kun otin suoraan Kingstoniin yhteyttä täytyi itse vain lähettää postitse heille SSD levy ja sai sitten uuden (isomman) heidän puoleltaan ilmaiseksi kotiin toimitettuna.

Tämä siis jo 2016 koskien " Kingston 480Gb SSDNow kc300 " minkä korvikkeeksi sain " Kingston 512Gb SSDNow kc400 " levyn mikä taitaa toimia vieläkin vanhemmassa koneessa.
 
Kait se riippuu yrityksestä. Esim. Verkkokauppa vähät välittää mutta kun otin suoraan Kingstoniin yhteyttä täytyi itse vain lähettää postitse heille SSD levy ja sai sitten uuden (isomman) heidän puoleltaan ilmaiseksi kotiin toimitettuna.

Tämä siis jo 2016 koskien " Kingston 480Gb SSDNow kc300 " minkä korvikkeeksi sain " Kingston 512Gb SSDNow kc400 " levyn mikä taitaa toimia vieläkin vanhemmassa koneessa.
Tarkensin tuota mun alkuperäistä viestiä. Sitä mainostettua 5 vuoden takuuta ei ole siis olemassa ollenkaan, koska valmistaja ei hoida ollenkaan yksityisasiakkaiden takuuasioita ja Puuilo antaa vain 1 vuoden.

Kingston hoitaa kuluttaja-asiakkaiden takuuasoita, joten ei se ole mitään kusetusta, jos siinä paketissa luvataan vaikkapa 10 vuoden takuu ja sen oikeasti saa.
 
Ekait se voi olla laillista, että yritys myy tuotetta, jonka pakkauksessa lukee selkeästi "5 years warranty" ilman mitään takuuehtoja. Kassalla sanotaan, että heidän kautta on yhden vuoden takuu ja 5 vuotta valmistajalta. Tässä nyt ei sinällään oo mitään ihmeellistä. Kuitenkin valmistajan sivulla lukee, että eivät hoida kuluttajareklamaatioita, vaan ne tulee hoitaa jälleenmyyjän kautta. Eli käytännössä sitä 5 vuoden takuuta ei ole olemassakaan, vaikka niin on paketissa luvattu.

Tämä tuote kyseessä Probuilder työntömitta digitaalinen 150mm
Kai se on ok, että kauppa sanoo etteivät takuuseen hoida sitä enää 12 kk jälkeen. Mutta sitten vedotaan virhevastuuseen; ei siinä kauppiaalla pitäisi ihan kauheasti olla mahdollisuutta väittää, ettei oletettu käyttöikä ole yli 12 kk, jos tuotteen paketissa valmistaja mainostaa viiden vuoden takuuta.
 
Kyllähän se jälleenmyyjää sitoo, jos niiden myymän tuotteen takuuehdoissa (jotka asiakas joutui ite kaivamaan netistä) lukee jälleenmyyjän hoitavan takuun x vuoden ajan. Jos tuote lahoaa 4v11kk päästä niin pitää vaan olla mustaa valkoisella myyntihetkellä olleista ehdoista. Ja vaikka oliskin niin en epäile, että joutuu siltikin asiasta vääntämään.

Esim. Asus hoitaa komponenttien takuut vain jälleenmyyjien kautta, ihan yleistä ettei valmistajalla ole ollenkaan suoraa kanavaa takuuasioiden hoitoon.
 
Kai se on ok, että kauppa sanoo etteivät takuuseen hoida sitä enää 12 kk jälkeen. Mutta sitten vedotaan virhevastuuseen; ei siinä kauppiaalla pitäisi ihan kauheasti olla mahdollisuutta väittää, ettei oletettu käyttöikä ole yli 12 kk, jos tuotteen paketissa valmistaja mainostaa viiden vuoden takuuta.

Ei se ole ok, että kauppa sanoo et eivät hoida enää 12kk jälkeen kun lakisääteinen tuotetakuu on EU alueella 2 vuotta. Tuona aikana myyjä vastaa virheistä.
 
Ei se ole ok, että kauppa sanoo et eivät hoida enää 12kk jälkeen kun lakisääteinen tuotetakuu on EU alueella 2 vuotta. Tuona aikana myyjä vastaa virheistä.
Vastaa tietenkin. Mutta sitä vastuuta ei kai edelleenkään kutsuta Suomessa "takuuksi", vaan "virhevastuuksi". Eli kauppias voi laillisesti antaa yhden vuoden takuun (riippumatta mitä valmistaja lupaa), mutta kauppiaalla on edelleen vähintään kahden vuoden vastuu virheistä. Ja jos tuotteen valmistaja mainostaa viiden vuoden takuuta, niin kyllä se kauppiaan virhevastuukin venyy silloin vähintään siihen viiteen vuoteen. Tappeluksi se kauppiaan kanssa toki menee, mutta silti.

Takuun antaminen on vapaaehtoista. Ilman takuutakin myyjä vastaa virheestä lain virhevastuusäännösten perusteella. -
EU-lainsäädännön mukaan elinkeinonharjoittajan on annettava kuluttajalle vähintään 2 vuoden takuu (lakisääteinen takuu / virhevastuu) - Tuotetakuu, lisätakuut, hyvitykset ja palautukset - Your Europe
 
Ekait se voi olla laillista, että yritys myy tuotetta, jonka pakkauksessa lukee selkeästi "5 years warranty" ilman mitään takuuehtoja. Kassalla sanotaan, että heidän kautta on yhden vuoden takuu ja 5 vuotta valmistajalta. Tässä nyt ei sinällään oo mitään ihmeellistä. Kuitenkin valmistajan sivulla lukee, että eivät hoida kuluttajareklamaatioita, vaan ne tulee hoitaa jälleenmyyjän kautta. Eli käytännössä sitä 5 vuoden takuuta ei ole olemassakaan, vaikka niin on paketissa luvattu.

Tämä tuote kyseessä Probuilder työntömitta digitaalinen 150mm

Onko Puuilo oikeasti kieltäytynyt ottamasta vastaan tuotteen takuuna? Vai onko tämä tällainen tapaus jossa suututaan asiasta jota ei ole todellisuudessa tapahtunut? Oma veikkaus on että joko Puuilo tai valmistaja ottaa tuon takuukäsittelyyn vaikka verkossa lukee toisin.

Ensimmäisenä ottaisin yhteyttä Puuiloon ja kysyisin heiltä selvennystä tuohon takuu asiaan. Veikkaan etteivät ole edes huomanneet että valmistaja sanoo etteivät hoida kuluttajareklamaatioita.
 
Vastaa tietenkin. Mutta sitä vastuuta ei kai edelleenkään kutsuta Suomessa "takuuksi", vaan "virhevastuuksi". Eli kauppias voi laillisesti antaa yhden vuoden takuun (riippumatta mitä valmistaja lupaa), mutta kauppiaalla on edelleen vähintään kahden vuoden vastuu virheistä. Ja jos tuotteen valmistaja mainostaa viiden vuoden takuuta, niin kyllä se kauppiaan virhevastuukin venyy silloin vähintään siihen viiteen vuoteen. Tappeluksi se kauppiaan kanssa toki menee, mutta silti.

Takuun antaminen on vapaaehtoista. Ilman takuutakin myyjä vastaa virheestä lain virhevastuusäännösten perusteella. -
EU-lainsäädännön mukaan elinkeinonharjoittajan on annettava kuluttajalle vähintään 2 vuoden takuu (lakisääteinen takuu / virhevastuu) - Tuotetakuu, lisätakuut, hyvitykset ja palautukset - Your Europe

Jeps tässä nyt leikitellään sillä samalla asialla, jolla nyt vain sattuu olemaan arkikielessä ja lakipykälissä eri termi. Jos sen pituus on kaksi vuotta tai alle niin se on yhtä kuin laki sanoo eli EU alueella kaksi vuotta. Myyjä on vain ollut laiskalla päällä ja jäänyt kukkanen tuotetietoihin. Tuostahan voisi pyytää harhaanjohtavan tiedon korjaamisen sivuille ja ilmoittaa vaikka kulutttajavirastolle? Voi vaan kuvitella miten paljon viallisia tuotteita jää vastaavian virheellisten tietojen vuoksi kuluttajan harteille.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 385
Viestejä
4 493 618
Jäsenet
74 123
Uusin jäsen
Eezy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom