• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä
    • Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan huolimatta jotkut yritykset jatkavat Venäjällä liiketoimintaa. Tälläisissä tapauksissa tarjousketjuissa voi kertaalleen linkittää tähän viestiketjuun ja jatkaa keskustelua aiheesta siellä.

Kaupankäynnin kiistatilanteet (hintavirheet, takuut, palautukset jne.)

Onko muilla ollut Gigantin tms. kanssa ongelmia saada toimituskuluista hyvitys. Vetoavat "palveluun joka on suoritettu" vaikka kuluttajansuojalaissa ja EU:n kuluttajanoikeusdirektiivissä mainitaan, että "Korvaukseen on sisällytettävä myös kaikki toimituskulut, paitsi jos olet erikseen pyytänyt pika- tai erikoistoimitusta."
Kyseessä siis 4,90€ maksava perustoimitus Postilla.
 
Viimeksi muokattu:
Kai se täytyy, mietin vain että mikä on normaalia kulumista sohvalle. Tainno, mielestäni ei puolessa vuodessa pitäisi noin lyttyyn mennä eli ei liene normaalia.
Yleensä noin kalliissa sohvassa on jo jokin 10v takuu tyynyille että pitävät muotonsa. Kankaillekkin riippuen tyypistä 5-10v ainakin itse kahdessa suomalais valmisteisessa sohvassa näin. Toisessa tuli jonkin 5-6 v jälkeen uuden perstyynyt kun olivat kuopalla.
 
Kyseessä on kuitenkin n. 2000e sohva joten ei ihan vastaa sitä laatuvaikutelmaa mitä tuon hintaiselta huonekalulta voisi olettaa. Oiskohan tässä tarpeeksi aihetta reklamaatioon? Millaista korvausta voisi pyytää?

Ikealta sain 1400 € sohvasta ensin 140 € hintahyvityksen kun reklamoin huonosta divaaniosan etureunan nahan niittauksesta pohjaan, mutta sitten tuli samaan divaaniosan nahkapintaan vikaa, niin toivat kotiin uuden ja veivät samalla vanhan mennessään + 60 € lahjakortti irrottamisen ja liittämisen vaivasta (8 pulttia).
 
Tänään tuli sama päätös. Nyt odotellaankin samsungin yhteydenottoa, josko ne suostuvat tv:n myymään.

edit: Näköjään samsungin yhteydenotto oli tullut jo päivällä, oli vain mennyt roskapostiin. Nyt on tv tilattu alkuperäiseen hintaan.
Ja tänään tuli tv kotiin, vielä kun saisi paikoilleen.
 
CompuSatin asiakaspalvelusta mielenkiintoinen kokemus. Tilattu tuote loppu heiltä ja tavarantoimittajalta -> Tilaus peruttu. Kyselyä mitä olisi tarjota korvaavaksi tuotteeksi. Ei vastausta ja puhelinnumero estolistalla ettei pysty soittamaan heille :)
Numero meni siis tuon korvaavan tuotteen kyselyn jälkeen estolistalle. Sitä ennen soitin heille kysyäkseni miksi tilaus peruttiin ja sain vastauksen, että laita sähköpostia.

Rahat kyllä palautuivat nopeasti tilauksen peruutuksen jälkeen. Kerran aikasemmin olen heiltä tilannut ja oli silloinkin ongelmia. Tuotteen saamisessa kesti ja kesti kunnes päätin perua tilauksen. Rahoja ei näkynyt ja kun kyselin asiasta niin vakuuttivat, että palautus on tehty. Olin sitten lopulta suoraan Vismaan (muistaakseni sitä kautta oli maksu tehty) yhteydessä ja sieltä todettiin ettei CompuSat ole mitään palautusta tehnyt. Taas yhteys CompuSatiin josta mumisten saan vastauksen että on tehty mutta tarkistaa nyt vielä tms. Noh siitä pari päivää niin rahat tulivat takaisin.

Noh laitoin tämän keissin nyt kuluttajariitalautakuntaan mutta kuluttajaneuvonnasta sanoivat, että yrityksen toiminta vaikuttaa siltä että tuskin kiinnostaa asiaa hoitaa.
 
CompuSatin asiakaspalvelusta mielenkiintoinen kokemus. Tilattu tuote loppu heiltä ja tavarantoimittajalta -> Tilaus peruttu. Kyselyä mitä olisi tarjota korvaavaksi tuotteeksi. Ei vastausta ja puhelinnumero estolistalla ettei pysty soittamaan heille :)
Numero meni siis tuon korvaavan tuotteen kyselyn jälkeen estolistalle. Sitä ennen soitin heille kysyäkseni miksi tilaus peruttiin ja sain vastauksen, että laita sähköpostia.

Rahat kyllä palautuivat nopeasti tilauksen peruutuksen jälkeen. Kerran aikasemmin olen heiltä tilannut ja oli silloinkin ongelmia. Tuotteen saamisessa kesti ja kesti kunnes päätin perua tilauksen. Rahoja ei näkynyt ja kun kyselin asiasta niin vakuuttivat, että palautus on tehty. Olin sitten lopulta suoraan Vismaan (muistaakseni sitä kautta oli maksu tehty) yhteydessä ja sieltä todettiin ettei CompuSat ole mitään palautusta tehnyt. Taas yhteys CompuSatiin josta mumisten saan vastauksen että on tehty mutta tarkistaa nyt vielä tms. Noh siitä pari päivää niin rahat tulivat takaisin.

Noh laitoin tämän keissin nyt kuluttajariitalautakuntaan mutta kuluttajaneuvonnasta sanoivat, että yrityksen toiminta vaikuttaa siltä että tuskin kiinnostaa asiaa hoitaa.

Näkyyhän tuosta puljusta olevan sekalaista juttua. Varohan mitä nettiin kirjottelet...

 
CompuSatin asiakaspalvelusta mielenkiintoinen kokemus. Tilattu tuote loppu heiltä ja tavarantoimittajalta -> Tilaus peruttu. Kyselyä mitä olisi tarjota korvaavaksi tuotteeksi. Ei vastausta ja puhelinnumero estolistalla ettei pysty soittamaan heille :)
Numero meni siis tuon korvaavan tuotteen kyselyn jälkeen estolistalle. Sitä ennen soitin heille kysyäkseni miksi tilaus peruttiin ja sain vastauksen, että laita sähköpostia.

Rahat kyllä palautuivat nopeasti tilauksen peruutuksen jälkeen. Kerran aikasemmin olen heiltä tilannut ja oli silloinkin ongelmia. Tuotteen saamisessa kesti ja kesti kunnes päätin perua tilauksen. Rahoja ei näkynyt ja kun kyselin asiasta niin vakuuttivat, että palautus on tehty. Olin sitten lopulta suoraan Vismaan (muistaakseni sitä kautta oli maksu tehty) yhteydessä ja sieltä todettiin ettei CompuSat ole mitään palautusta tehnyt. Taas yhteys CompuSatiin josta mumisten saan vastauksen että on tehty mutta tarkistaa nyt vielä tms. Noh siitä pari päivää niin rahat tulivat takaisin.

Noh laitoin tämän keissin nyt kuluttajariitalautakuntaan mutta kuluttajaneuvonnasta sanoivat, että yrityksen toiminta vaikuttaa siltä että tuskin kiinnostaa asiaa hoitaa.
Mä olen aina ihmetellyt, että jos kerran on huonoja kokemuksia niin miksi kaivaa verta nenästä ja kokeilla vielä kerran.
 
Mä olen aina ihmetellyt, että jos kerran on huonoja kokemuksia niin miksi kaivaa verta nenästä ja kokeilla vielä kerran.
Noh en nyt tuota ensimmäistä kokemusta niin huonona pitänyt että olisi liike suoraan boikottiin mennyt. Oletan siinä käyneen heillä joku moka eikä palautusta ollut sen takia tehty. Tuolloin kuitenkin asiakaspalvelu oli ok tasolla kun heille soittelin niin ei tuosta mitään pahaa makua sinällään jäänyt kun rahat kuitenkin sieltä ilman mitään "taistelua" palautuivat.

Nyt oli tosiaan tuotteet hyvässä tarjouksessa jonka takia ylipäätään lähdin tilaamaan. Jaoin kokemuksen tästä nyt ehkä siksi, että oli jotenkin jopa huvittavaa, että tilanne ei edeltänyt edes mitään vääntöä tai muuta ihmeellisyyttä josta olisin "ansainnut" estot.

Edit: Menisi aika monta yritystä estolistalle jos yhdestä neutraalista/negatiivisesta kokemuksesta sinne joutuisi.
 
Noh en nyt tuota ensimmäistä kokemusta niin huonona pitänyt että olisi liike suoraan boikottiin mennyt. Oletan siinä käyneen heillä joku moka eikä palautusta ollut sen takia tehty. Tuolloin kuitenkin asiakaspalvelu oli ok tasolla kun heille soittelin niin ei tuosta mitään pahaa makua sinällään jäänyt kun rahat kuitenkin sieltä ilman mitään "taistelua" palautuivat.

Nyt oli tosiaan tuotteet hyvässä tarjouksessa jonka takia ylipäätään lähdin tilaamaan. Jaoin kokemuksen tästä nyt ehkä siksi, että oli jotenkin jopa huvittavaa, että tilanne ei edeltänyt edes mitään vääntöä tai muuta ihmeellisyyttä josta olisin "ansainnut" estot.

Edit: Menisi aika monta yritystä estolistalle jos yhdestä neutraalista/negatiivisesta kokemuksesta sinne joutuisi.
Hienoa että kerroit kokemuksesi ja se että kerroit kaiken, tuo lisäarvoa lukijoille.

Yleensä pieniin yrittäjävetoisiin toimijoihin suhtaudun myötämielisemmin, mutta tämän firman kohdalla kannusta viemään asian loppuunasti.
 
Onko muilla ollut Gigantin tms. kanssa ongelmia saada toimituskuluista hyvitys. Vetoavat "palveluun joka on suoritettu" vaikka kuluttajansuojalaissa ja EU:n kuluttajanoikeusdirektiivissä mainitaan, että "Korvaukseen on sisällytettävä myös kaikki toimituskulut, paitsi jos olet erikseen pyytänyt pika- tai erikoistoimitusta."
Kyseessä siis 4,90€ maksava perustoimitus Postilla.
Gigantti hyvitti tämän pitkän ”tappelun” jälkeen ja lahjakorttikin tuli kaupan päälle eli pisteet siitä heille :happy:
KKV:n kun otti puheeksi, niin meni ilmeisesti ylemmälle henkilölle, kuulemma asia käsitelty nyt sisäisesti että ei jatkossa käy vastaavaa muiden asiakkaiden kanssa
 
Mitä mieltä kun itellä oli tämä tokmannin rm501 tapaus, jossa myyjä ei myynyt mulle siihen luvattuun klubihintaan 169€ ruohonleikkuria.

Sähköpostilla kyselin asiaa ja myönsivät virheen ja sanoivat että voin käydä ostaa sen siihen luvattuun hintaan + reilu 15€ lahjakortti päälle. Sanoin että eihän niitä leikkureita saa enää mistään ja ei 15€ lahjakortti paljon lämmitä. Vastasivat vaan, että jos en ole tyytyväinen niin maksaavat korvauksen käynnistä 0.25€ kilometri jolloin 52km käynnistä tuli 26€ lahjakortti.
 
Mitä mieltä kun itellä oli tämä tokmannin rm501 tapaus, jossa myyjä ei myynyt mulle siihen luvattuun klubihintaan 169€ ruohonleikkuria.

Sähköpostilla kyselin asiaa ja myönsivät virheen ja sanoivat että voin käydä ostaa sen siihen luvattuun hintaan + reilu 15€ lahjakortti päälle. Sanoin että eihän niitä leikkureita saa enää mistään ja ei 15€ lahjakortti paljon lämmitä. Vastasivat vaan, että jos en ole tyytyväinen niin maksaavat korvauksen käynnistä 0.25€ kilometri jolloin 52km käynnistä tuli 26€ lahjakortti.

Äkkiseltään kuulostaa ihan kelpo tarjoukselta. Usein näissä nostalleen käsiä ilmaan et nyt kävi näin.
 
Jatkoa tälle. Laittelin tosiaan kkv:lle viestiä ja ottivat käsittelyyn. Tänään 12 aikaan kkv:n henkilö laittoi viestiä ja kertoi että on yhteyttä motonettiin asian tiimoilta jonka jälkeen klo 14 motonetiltä tuli viestiä että "ottavat asian uudelleen käsittelyyn ja selvittävät voivatko tarjota korvaavan tuotteen".

On tämä saatana naurettavaa touhua motonetin puolelta. Varsin hyvin varmasti tietävät miten asian kanssa pitäisi toimia mutta pitää venkoilla.

Melkein tekisi mieli itkeä johonkin iltapaskaan jos saisi ne tekemään asiasta laajempaa reportaasia. Ei vain siis tämän oman keissin kohdalla vaan myös yleisesti niin kuluttajat paremmin tiedostaisi tämän asian ja osaisivat vaalia oikeuksiaan niin loppuisi tälläinen pelleily.


Hei.

Nyt ollaan saatu käsiteltyä tämä tapaus ja tosiaan tarjoamme vastaavaa tuotetta sinulle:
80-00284 Bestway Lay-Z-Spa Miami AirJet ulkoporeallas normaalihinta 349€

Hyvitämme sinulle tästä tuotteesta 259,30€ ja tämän summan tallennamme kanta-asiakastilillesi. Hyvityksen pystyt käyttämään tähän ostokseen tunnistautuessasi kassalla.

Saatiin tämäkin päätökseen. Huvittaa/vituttaa kyllä nuo motonetin sanamuodot. "Tarjoamme" kun aluksi ei annettu kuin ei-oota ja vittuilua mutta kkv:n yhteydenoton jälkeen muuttuukin tarjoamiseksi.
 
Eikö toi Compusat ole jonkun mamun pyörittämä pikkupulju? Asiakaspalvelu ainakin tuntuu olevan hyvin mielenkiintoista. :D

Ihme että pulju vielä pystyssä.
 
Saatiin tämäkin päätökseen. Huvittaa/vituttaa kyllä nuo motonetin sanamuodot. "Tarjoamme" kun aluksi ei annettu kuin ei-oota ja vittuilua mutta kkv:n yhteydenoton jälkeen muuttuukin tarjoamiseksi.
Ymmärsinkö oikein.
- Tilasit jonkin tarjous porealtaan, ja tilauksen jälkeen se peruttiin, sait rahat takaisin.
- Olit valmis suostumaan toiseen vähän isompaan malliin kohtuu lisärahalla.
- Nyt sinulle tarjotaan vastaavaa tuotetta 349€ hinnalla ja hyvittävät siitä 259,3€, eli erotus vajaa 90€ (onko tämä se hinta minkä sen alunperin tilaamasi tuotteen hinta?)

Sen verran tuosta vielä vedättävät että hyvitys laitetaan kanta-asiakastilille, tässä arveluttaa se voiko sen rahan nostaa ihan euroina, vai käytettävä ko liikkeessä ?


Edit Alla selitys, ei lopputulos tavoiteltu,
Tilasin pienemmän porealtaan hintaan 89.70€ myymälänoudolla jota en ehtinyt siis maksaa kun peruttiin lähes heti vedoten siihen ettei allasta ollut enää saatavilla vaikka tilausvahvitus tuli. Nyt siis tuonne kanta-asiakastilille tulee tuo 259.30€ jonka voi käyttää ainostaan tuon toisen altaan ostoon jolloin sen hinta on sama kuin sen pienemmän altaan jonka tilasin. Eli sinänsä kaikki menee nyt kuten pitää vaikka tapella taas sai.
 
Viimeksi muokattu:
Ymmärsinkö oikein.
- Tilasit jonkin tarjous porealtaan, ja tilauksen jälkeen se peruttiin, sait rahat takaisin.
- Olit valmis suostumaan toiseen vähän isompaan malliin kohtuu lisärahalla.
- Nyt sinulle tarjotaan vastaavaa tuotetta 349€ hinnalla ja hyvittävät siitä 259,3€, eli erotus vajaa 90€ (onko tämä se hinta minkä sen alunperin tilaamasi tuotteen hinta?)

Sen verran tuosta vielä vedättävät että hyvitys laitetaan kanta-asiakastilille, tässä arveluttaa se voiko sen rahan nostaa ihan euroina, vai käytettävä ko liikkeessä ?

Tilasin pienemmän porealtaan hintaan 89.70€ myymälänoudolla jota en ehtinyt siis maksaa kun peruttiin lähes heti vedoten siihen ettei allasta ollut enää saatavilla vaikka tilausvahvitus tuli. Nyt siis tuonne kanta-asiakastilille tulee tuo 259.30€ jonka voi käyttää ainostaan tuon toisen altaan ostoon jolloin sen hinta on sama kuin sen pienemmän altaan jonka tilasin. Eli sinänsä kaikki menee nyt kuten pitää vaikka tapella taas sai.
 
Ymmärsinkö oikein.
- Tilasit jonkin tarjous porealtaan, ja tilauksen jälkeen se peruttiin, sait rahat takaisin.
- Olit valmis suostumaan toiseen vähän isompaan malliin kohtuu lisärahalla.
- Nyt sinulle tarjotaan vastaavaa tuotetta 349€ hinnalla ja hyvittävät siitä 259,3€, eli erotus vajaa 90€ (onko tämä se hinta minkä sen alunperin tilaamasi tuotteen hinta?)

Sen verran tuosta vielä vedättävät että hyvitys laitetaan kanta-asiakastilille, tässä arveluttaa se voiko sen rahan nostaa ihan euroina, vai käytettävä ko liikkeessä ?
Täh? Mitä vedättämäistä tuo on? Tuolla vain varmistetaan se, että alennus on käytettävissä vain tuohon tuotteseen. Vedättämistä olisi, jos stanssi yrittäisi nostaa ne rahat ulos tuolta Motonetistä.
 
Yleensä noin kalliissa sohvassa on jo jokin 10v takuu tyynyille että pitävät muotonsa. Kankaillekkin riippuen tyypistä 5-10v ainakin itse kahdessa suomalais valmisteisessa sohvassa näin. Toisessa tuli jonkin 5-6 v jälkeen uuden perstyynyt kun olivat kuopalla.
10v muodossa pysyminen on vain erikseen ostettaville kylmävalutyynyille. En ole yhtään "vakio" sohvaa huomannut tuolla takuulla, riippumatta mitä maksaa.
 
Case Dustin ja RTX 3080 saatu vihdoin päätökseen. Tilasin näyttiksen lokakuussa 2020 n. 850€ hintaan, helmikuussa 2022 Dustin perui tilauksen yksipuolisesti vedoten saatavuusvaikeuksiin. Reklamoin peruutuksesta koska saatavuus oli juuri alkanut parantua. RTX 3080 -näytönohjaimia oli jo joillain jälleenmyyjillä ihan hyllyssä, vaikka toki hinta rajusti kovempi kuin julkaisussa.

Dustin pitäytyi peruutuksessaan ja väitti ettei kyseessä edes ollut sitova tilaus koska eivät lähetä tilausvahvistusta ennen kuin tavara lähtee asiakkaalle. Tein kateoston halvimmasta heti suomalaiselta jälleenmyyjältä saatavilla olevasta RTX 3080 -näytönohjaimesta noin 1700€ hintaan ja tein valituksen kuluttajariitalautakuntaan, missä vaadin Dustinia korvaamaan alkuperäisen tilauksen ja kateoston erotuksen.

Noin 2 viikkoa tilauksen yksipuolisen perumisen jälkeen Dustinille myös saapui iso erä RTX 3080 näytönohjaimia, jotka laitettiin myyntiin á 1800€. Ehdotin vielä tässä kohtaa, että voin palauttaa tuon kateostona hankkimani näytönohjaimen jos Dustin toimittaa minulle korvaavan näyttiksen alkuperäisellä myyntihinnalla, tämä ei käynyt.

Kuluttajariitalautakunnan käsittelyssä meni kaiken kaikkiaan 19kk, Dustinin kanta (jonka he esittivät lautakuntaan ruotsiksi) oli vain se, ettei heillä ole velvoitteita tilausta koskien koska sitovaa tilausta ei ole heidän mielestään syntynyt.

KRIL päätti asiassa seuraavasti:

Lautakunta arvioi asiaa seuraavasti:
Myyjä katsoo, ettei osapuolten välille ole syntynyt sitovaa sopimusta, koska ostajalle ei ole lähetetty varsinaista tilausvahvistusta. Lautakunta toteaa, ettei tilausvahvistus ole edellytys sopimuksen syntymiselle. Sopimus edellyttää tarjousta ja siihen annettua hyväksyvää vastausta. Jo se, että ostaja vie tilausprosessin loppuun ja lähettää tilauksen myyjälle on tällainen hyväksyvä vastaus myyjän tarjoukseen tuotteen toimittamisesta myyjän tarjoamalla hinnalla. Tilausvahvistus, kuten myös myyjän lähettämä ”kiitos tilauksestasi” -viesti, on siten vain vahvistus tällaisen hyväksyvän vastauksen vastaanottamisesta ja sisällöstä. Osapuolten välille on siten syntynyt sitova sopimus näytönohjaimen toimittamisesta.

Myyjä ei kiistä ostajan tehneen kateostoa kohtuullisessa ajassa ja huolella, eikä myöskään korvaavan tuotteen vastaavuutta. Lautakunta katsoo, että myyjän tulee korvata ostajalle hänen heiltä tilaamansa tuotteen ja hänen toisesta liikkeestä ostamansa tuotteen hintojen
erotus. Ostajalla on siten oikeus vaatimuksensa mukaiseen korvaukseen hinnanerosta.

Siitä Dustinille kuitenkin pisteet, että päätöksen jälkeen tuo korvaus maksettiin hyvin nopeasti ja asia hoitui yhdellä sähköpostilla.
 
Case Dustin ja RTX 3080 saatu vihdoin päätökseen. Tilasin näyttiksen lokakuussa 2020 n. 850€ hintaan, helmikuussa 2022 Dustin perui tilauksen yksipuolisesti vedoten saatavuusvaikeuksiin. Reklamoin peruutuksesta koska saatavuus oli juuri alkanut parantua. RTX 3080 -näytönohjaimia oli jo joillain jälleenmyyjillä ihan hyllyssä, vaikka toki hinta rajusti kovempi kuin julkaisussa.
...

KRIL päätti asiassa seuraavasti:

Lautakunta arvioi asiaa seuraavasti:
Myyjä katsoo, ettei osapuolten välille ole syntynyt sitovaa sopimusta, koska ostajalle ei ole lähetetty varsinaista tilausvahvistusta. Lautakunta toteaa, ettei tilausvahvistus ole edellytys sopimuksen syntymiselle. Sopimus edellyttää tarjousta ja siihen annettua hyväksyvää vastausta. Jo se, että ostaja vie tilausprosessin loppuun ja lähettää tilauksen myyjälle on tällainen hyväksyvä vastaus myyjän tarjoukseen tuotteen toimittamisesta myyjän tarjoamalla hinnalla. Tilausvahvistus, kuten myös myyjän lähettämä ”kiitos tilauksestasi” -viesti, on siten vain vahvistus tällaisen hyväksyvän vastauksen vastaanottamisesta ja sisällöstä. Osapuolten välille on siten syntynyt sitova sopimus näytönohjaimen toimittamisesta.

Myyjä ei kiistä ostajan tehneen kateostoa kohtuullisessa ajassa ja huolella, eikä myöskään korvaavan tuotteen vastaavuutta. Lautakunta katsoo, että myyjän tulee korvata ostajalle hänen heiltä tilaamansa tuotteen ja hänen toisesta liikkeestä ostamansa tuotteen hintojen
erotus. Ostajalla on siten oikeus vaatimuksensa mukaiseen korvaukseen hinnanerosta.

Siitä Dustinille kuitenkin pisteet, että päätöksen jälkeen tuo korvaus maksettiin hyvin nopeasti ja asia hoitui yhdellä sähköpostilla.

Jotenkin tuntuu siltä, että lopputuloksena vois olla, että verkkokaupat eivät enää lähetä ”kiitos tilauksestasi” viestejä :/
 
Jotenkin tuntuu siltä, että lopputuloksena vois olla, että verkkokaupat eivät enää lähetä ”kiitos tilauksestasi” viestejä :/
Ei sillä ole mitään merkitystä. Jos tilaus on mennyt läpi, ja rahat lähteneet tililtä, on tilaus silloin syntynyt. Tuo viesti on vain muodollisuus ja ilmoitus asiakkaalle siitä, että hei, tässä vielä varmistus siitä sinulle, että tilaus näkyy meillä. Ei varmasti yksikään firma jätä tuota pois, koska asiakaspalvelu ruuhkautuisi viesteistä "HEI TULIKO SE MUN TILAUS NYT LÄPI VAI EI?!?"
 
Haluan jakaa kokemukseni Dustinin verkkokaupasta.

Tilasin huhtikuussa Dustinilta 12 kpl Shelly WiFi -etäkatkaisimia. Sähkömies kävi asentamassa nämä asuntoomme toukokuussa ja käytimme niitä ongelmitta lokakuun alkuun asti, jolloin Espoossa oli iso sähkökatkos, joka jätti 25 000 taloutta sähköittä.

Sähkökatkoksen jälkeen muut kytkimet toimivat ongelmittta, mutta vessamme valoja ohjannut Shelly Plus 2PM relekytkin oli pimentynyt. Se ei herännyt henkiin, eikä Shellyn sovellus saanut siihen yhteyttä. Käänsin kyseisen tilan sulakkeen pois päältä ja laitoin sen takaisin päälle, mutta laite pysyi mykkänä.

Kävin ostamassa uuden vastaavan laitteen ja tilasin sähkömiehen asentamaan sen. Kun rasian kansi oli avattu, sähkömies kokeili Shelly Pro 2PM katkaisimen resetointia siinä olevasta painikkeesta muutaman kerran, mutta sekään ei auttanut.

Uusi kytkin vaihdettiin risan tilalle ja tein reklamaation Dustinille. Dustin vastasi heti seuraavana päivänä ja pahoittelivat tapahtunutta. He kysyivät haluaisinko korvaavan tuotteen rikkoutuneen tilalle vai palautettaisiinko sen hinta minulle. Pyysin korvaavan tuotteen, joka jää nyt varalle, koska uusi etäkatkaisin on jo hankittu.

Äsken sain ilmoituksen, että uusi Shelly Pro 2PM etäkatkaisin on postitettu minulle Dustinin toimesta.

Voin tämän kokemuksen perusteella arvioida, että Dustinin palvelu on ensiluokkaista ja voin lämpimästi suositella heiltä tilaamista.
 
Viimeksi muokattu:
Mites tuo case samsungin q70a hintaan 1300€ nyt menee. Kuuluin siihen joukkoon ketkä sen tilasi ja tilaus peruutettiin. Rekkulaa en tehnyt, mutta nyt mietin että pitäisikö kuitenkin lähestyä aspaa ja kysellä sen q70b perään, kun ovat sitä ilmeisesti tarjonneet tilalle.

Vai olisiko se virallinen reklamaatio pitänyt tehdä silloin, että on oikeutettu tuohon korvaavaan tuotteeseen?
 
Mites tuo case samsungin q70a hintaan 1300€ nyt menee. Kuuluin siihen joukkoon ketkä sen tilasi ja tilaus peruutettiin. Rekkulaa en tehnyt, mutta nyt mietin että pitäisikö kuitenkin lähestyä aspaa ja kysellä sen q70b perään, kun ovat sitä ilmeisesti tarjonneet tilalle.

Vai olisiko se virallinen reklamaatio pitänyt tehdä silloin, että on oikeutettu tuohon korvaavaan tuotteeseen?
TV on nyt reilun kuukauden ollut olohuoneessa. Onhan nuo riitalautakunnan käsittelyajat ihan tolkuttoman pitkiä.
 
TV on nyt reilun kuukauden ollut olohuoneessa. Onhan nuo riitalautakunnan käsittelyajat ihan tolkuttoman pitkiä.
Eipä se käsittelyajan venyminen ihme ole, jos porukka mm. tämmöstä settiä sinne laittaa;
FM.jpg


:rolleyes:
 
Jimm'sin ketjusta. Arcticin AIO oli ostettu 2 vuoden takuulla, Jimm's ei ottanut takuukorjaukseen. Sitten lähdettiin paukuttamaan KKV:tä, virhevastuuta ja kas kun ei poliisia - kun luultiin, että niihin kaikkiin on kuluttajalla oikeus.
Kävin sanomassa, että takuu on lisäpalvelu, jota ei ole pakko tarjota ja sopimuksessa on 2 vuoden takuu. Lisäksi huomautin, että virhevastuun pituus on kaksi vuotta. Tässä en muista, mistä tietoni on peräisin, mutta jätän todistustaakan Toffeelle, kun ei niin paljon kiinnosta. Periaatteessa, jos kaivan laista/KKV:lta, minulle pitäisi maksaa palkkaa tästä neuvonnasta..

KKV sanoo mm. tietokoneen näyttöä koskeneessa ratkaisussaan D/4292/32/2019 seuraavasti:


En nyt äkkiseltään löytänyt ratkaisuja yksittäisistä komponenteista, mutta maalaisjärjellä voisi kuvitella, että tietokoneen komponentit on rinnastettavissa tietokoneeseen, sillä tietokonehan muodostuu komponenteista.

Toki lainopillista neuvoahan tämä ei ole, vain pelkkää pohdintaa. KKV:n ratkaisut ovat muutenkin vain suosituksia, mutta noin 4/5 tapauksissa yritykset niitä noudattavat.


Tuossa samaisessa ratkaisussa muuten todetaan televisioiden osalta, että "television tulee kestää tavanomaisessa käytössä ilman kalliita korjaustoimenpiteitä yleensä vähintään neljä vuotta."

KKV ensinnäkin kestää, voi olla jopa vuosi. Sen ajan "rahat on sisällä" ja tuote mahdollisesti korjaamatta.

Toisekseen, KKV kysyy asiantuntijan arviota tuosta käyttöiästä, ja aivan varmasti Jimm'siltä löytyy asiantuntija, joka sanoo 2 vuotta. Ja sieltä löytynee kaveri, joka on näitä tehnyt 20v, niin tässä tuhlataan vain kaikkien aikaa.

Käyttäjä on siis tässä väitteineen alakynnessä ja taistelee tuulimyllyjä vastaan.

--

Minun koko mielipiteeni on, että tässä taas neuvotaan väärin ja väännetään kuviteltujen oikeuksien perusteella.
Lisäksi tämä:
Myyjä ei ole kuitenkaan virhevastuussa, jos vika johtuu luonnollisesta kulumisesta, onnettomuudesta tai käyttövirheestä.

Jimm's voi argumentoida, että virhe johtui käyttäjästä/normaalista kulumisesta. Vaikka pitäisi vaihtaa vedet ja kierrossa on ilmaa.

--

Enkä ole Jimm'sin kätyri, hakekaa vaan KKV:stä mielipide. Olen vaan edelleen sitä vastaan, että kaikesta pienestä haaskataan KKV:n, KRIL:n ja Jimm'sin aikaa. Ja jos mystisesti on vaikka 3 vuoden käyttöikä, niin käyttöhyöty vähennetään ja käyttäjä saa tästä kuluttajajärjestöjen kuormittamisesta jokusen kympin , ja koko kiista on vaan hyödyttänyt lakimiehiä, jotka ovat pennosista väitelleet KRIL:issä.
 
Jimm'sin ketjusta. Arcticin AIO oli ostettu 2 vuoden takuulla, Jimm's ei ottanut takuukorjaukseen. Sitten lähdettiin paukuttamaan KKV:tä, virhevastuuta ja kas kun ei poliisia - kun luultiin, että niihin kaikkiin on kuluttajalla oikeus.
Kävin sanomassa, että takuu on lisäpalvelu, jota ei ole pakko tarjota ja sopimuksessa on 2 vuoden takuu. Lisäksi huomautin, että virhevastuun pituus on kaksi vuotta. Tässä en muista, mistä tietoni on peräisin, mutta jätän todistustaakan Toffeelle, kun ei niin paljon kiinnosta. Periaatteessa, jos kaivan laista/KKV:lta, minulle pitäisi maksaa palkkaa tästä neuvonnasta..



KKV ensinnäkin kestää, voi olla jopa vuosi. Sen ajan "rahat on sisällä" ja tuote mahdollisesti korjaamatta.

Toisekseen, KKV kysyy asiantuntijan arviota tuosta käyttöiästä, ja aivan varmasti Jimm'siltä löytyy asiantuntija, joka sanoo 2 vuotta. Ja sieltä löytynee kaveri, joka on näitä tehnyt 20v, niin tässä tuhlataan vain kaikkien aikaa.

Käyttäjä on siis tässä väitteineen alakynnessä ja taistelee tuulimyllyjä vastaan.

--

Minun koko mielipiteeni on, että tässä taas neuvotaan väärin ja väännetään kuviteltujen oikeuksien perusteella.
Lisäksi tämä:


Jimm's voi argumentoida, että virhe johtui käyttäjästä/normaalista kulumisesta. Vaikka pitäisi vaihtaa vedet ja kierrossa on ilmaa.

--

Enkä ole Jimm'sin kätyri, hakekaa vaan KKV:stä mielipide. Olen vaan edelleen sitä vastaan, että kaikesta pienestä haaskataan KKV:n, KRIL:n ja Jimm'sin aikaa. Ja jos mystisesti on vaikka 3 vuoden käyttöikä, niin käyttöhyöty vähennetään ja käyttäjä saa tästä kuluttajajärjestöjen kuormittamisesta jokusen kympin , ja koko kiista on vaan hyödyttänyt lakimiehiä, jotka ovat pennosista väitelleet KRIL:issä.

Virhevastuun pituus ei ole kaksi vuotta. Se ei pidä paikkaansa, kuten on tuotu ilmi. Virhevastuun kestolle ei ole kiinteää ylärajaa, se riippuu tavarasta.

Meillä on täällä yhteiskunnassa palveluita, jotka pitävät kuluttajan puolta. On absurdia väittää ettei näitä palvelua pidä käyttää, perusteena että se vie kaikkien aikaa tai hyöty on olematon. Anonyymin nimimerkin takaa on myös absurdia arvottaa ettei tietty euromäärä, esim jokunen kymppi, ole minkään arvoinen.
 
Mielestäni olisi hyvä ratkaisu, että jos KRL viety valitus ei mene läpi, tulisi maksettavaa vaikka 50e. Tai sitten jos tuotteen hinta alle 100e, niin 20e. Tuovarmasti helpottaisi jo ruuhkaa, jos olisi riski joutua maksamaan turhasta valituksesta.
 
Mielestäni olisi hyvä ratkaisu, että jos KRL viety valitus ei mene läpi, tulisi maksettavaa vaikka 50e. Tai sitten jos tuotteen hinta alle 100e, niin 20e. Tuovarmasti helpottaisi jo ruuhkaa, jos olisi riski joutua maksamaan turhasta valituksesta.

Vielä parempi olisi, kun yritykset eivät yrittäisi luistaa esimerkiksi virhevastuun noudattamisesta, jolloin kuluttajien ei tarvitsisi perätä omia oikeuksiaan ja ottaa yhteyttä KKV, jolloin ruuhkat helpottuisivat.
 
Virhevastuun pituus ei ole kaksi vuotta. Se ei pidä paikkaansa, kuten on tuotu ilmi. Virhevastuun kestolle ei ole kiinteää ylärajaa, se riippuu tavarasta.

Virhevastuulle on tavarakohtainen yläraja. Se on ainakin ollut kaksi vuotta ja haen tuolle lähteen, jos kompensoit aikani, jonka käytän sitä tehdessä.
Olen vedonnut virhevastuuseen ja käyttänyt KKV:n palveluita.

Meillä on täällä yhteiskunnassa palveluita, jotka pitävät kuluttajan puolta. On absurdia väittää ettei näitä palvelua pidä käyttää, perusteena että se vie kaikkien aikaa tai hyöty on olematon. Anonyymin nimimerkin takaa on myös absurdia arvottaa ettei tietty euromäärä, esim jokunen kymppi, ole minkään arvoinen.

Taustalla on se, että tässä on jonkun anonyymin nimimerkin ihan oma mielipide virhevastuun kestosta. Hänellä on kirjallinen sopimus, jossa on takuu 2 vuotta, ja virhevastuun voi järjevästi olettaa olevan samaa luokkaa. Silti pitää vääntää ja työllistää, vaikka tällä ei ole oikeasti edes läpimenemisen mahdollisuuksia.

Sitten siitä seuraa käytännön esimerkkinä se, että tilaan Gigantista virtalähteen 16.6.. Saan tilausvahvistuksen. Gigantti peruu tilauksen, koska tavarantoimittajalla ei ole enää varastossa. Eikä vetoa hintavirheeseen. Tarjoutuu kuitenkin useaan otteeseen palauttamaan rahat ja useasti nuori nainen soitteli perjantai-iltana (siis Gigantista), puhutteli etunimellä ja sanoi olevansa iloinen, että voivat nyt palauttaa rahani. Eikä hänellä ole oikeuksia toimittaa tuoteta, niin "eikö tehtäisi niinkuin on helpointa?". Sitten tein heinäkuussa kuluttajaneuvontaan reklamaation, ja siellä ei ehditty käsitellä sitä. Tuli kyllä standardivastaus, että ovat minun puolellani tässä, mutta kaikki vänkääjät vievät heidän aikansa (ei noilla sanoilla). Jatkoimme asiasta vääntämistä elokuussa, ja syyskuussa. Kuluttajaneuvonta oli puolellani, mutta Gigantti ei.

Minulla olisi koko ajan ollut mahdollisuus viedä tapaukseni kuluttajariitalautakunnalle ja kiusata niitäkin. Minun tapaukseni oli päivänselvä väärinkäytös, jossa ei ole mitään mutua. Eikä Gigantti edes kiistänyt sitä.

Sitten, yli 3kk säännöllisen pommittamisen jälkeen tuli jostain Tampereen Gigantista virtalähde ja KKV vaan oli antanut suosituksia ja vastineita (edellisessä kuussa), jotka välitin Gigantille. Tässä on vuoteen 2022 tapahtunut muutoksia, kun oikeasti neuvottelivat liikkeiden kanssa. Silloin oli Verkkokauppa.comista taas tuote, jota eivät toimittaneet. Nyt ei vaan riitä aika, kun kaikesta pikkuisesta pitää vääntää, jos saisi vähän rahaa..

Koen omien hankintojen olleen periaatekysymyksiä, eikä mitään virhevastuun harmaata aluetta. Muut " MSI MPG A650GF virtalähde 650 W 24-pin ATX " virtalähteen tilaajat sieltä 4kk+ takaa kesäkuulta voivat olla yhteydessä, jos oma case on vielä KKV:llä. Gigantti ei kyllä ikinä myöntänyt mitään, mutta sain virtalähteen, niin siinä on rivien välissä myönnetty virhe. Ja jos on vaan satunnaista kirjeenvaihtoa, niin minullakin on vaan KKV:n neuvojan nimi ja suosituksia, mutta omalla nimelläni olen saanut kaupan loppuun.
 
Niin, mutta tuollainen nyt on ihan utopistinen toive. Yhtä todennäköistä kuin se, että kommunismi voisi toimia.

Käytetään aikaisempaa ideaasi mutta päinvastoin. Mikäli valitua menee läpi yritys maksaa sakkoa sen lisäksi että tottelee päätöstä. Sakon täytyy olla aika suuri koska pienellä sakolla yritykset vain jatkavat perseilyä kun sillä tienaa enemmän kuin sakot ovat.
 
Käytetään aikaisempaa ideaasi mutta päinvastoin. Mikäli valitua menee läpi yritys maksaa sakkoa sen lisäksi että tottelee päätöstä. Sakon täytyy olla aika suuri koska pienellä sakolla yritykset vain jatkavat perseilyä kun sillä tienaa enemmän kuin sakot ovat.
Tuokin toimisi. Jos kuluttaja häviää, joutuu tämä maksamaan KRL:lle, jos yritys häviää, maksaa tämä sakkoja valtiolle/KRL:lle tai kenelle rahat nyt menisivätkään. Olisi kynnys tehdä idioottimaisia valituksia, ja toisaalta yrityksillä kynnys vältellä vastuuta. Olisi pelkästään win-win-tilanne.
 
Mites kun itsellä tuli tällainen tilanne:

Tilasin 14.10 tuotteen verkkokaupasta: Emerio WK-122730 - tee-/vedenkeitin 33,99

Tilauksen teko hetkellä saatavuudessa näkyi että tuote olisi lähetettävissä n.viikon kuluessa tilauksesta. Tilausta ei kuulunut, ja 19.10 tuli sposti, jossa luki että odottavat edelleen tuotetta saapuvaksi, ja olivat kanssa muuttaneet sivuilleen tuon saatavuuden tilaksi "viivästynyt"

Tänään 27.10 tuli sitten viesti että tavaran toimittaja on lopettanut tuotteen toimittamisen, ja että he poistavat koko tuotteen myynnistä ja purkavat minun tekemäni tilauksen. tulleessa sähköpostissa luki näin:

"tilauksessasi XXXXXXXXX oleva tuote 778954 on valitettavasti poistunut valikoimastamme. Tavarantoimittajamme ilmoitti, että he eivät pystykään toimittamaan tuotetta, joten se on nyt poistettu tilauksestasi – pahoittelut toimitusongelmasta!

Jos tilaus oli maksettu etukäteen, löydät hyvitysohjeet täältä: https://asiakaspalvelu.verkkokauppa.com/hc/fi/articles/360012982839/

Halutessasi voit tilata poistuneen tuotteen tilalle vastaavan tuotteen: Vedenkeittimet "

Tuohon hintaan heillä ei kuitenkaan ole samanlaista tuotetta tarjolla (tee/vedenkeitin). Onko minun mahdollista lähteä vaatimaan toista samanlaista tuotetta, vaikka hinta olisikin kalliimpi? Tuote oli jo ennakkoon maksettu.
 
Valokuituketjusta markkinoinnista keskustelua

Ja kyllä, kuluttajalla pitää aina lukea otsikkoa pidemmälle, kun on tilaamassa jotakin. Ilmainen liittymä on ilmainen, oli se 0 euroa tai ilmainen. Sama asia.
Toki pitää lukea, mutta sellaiseen markkinointiin puututaan joka on harhaanjohtavaa mm. hinnan osalta.
Siihen on puututtu operaattorimarkkinoilla, siihen on puututtu matkalipuissa jne.

Jos ei tarjota jotain ilmaiseksi, vaan tarjotaan ilmaista kaupanpäällistä, niin se markkinointi pitää olla selkeää, ja hinnat pitää olla esillä, ja jos jotain määräaikaisia sopimukia, niin kokonais hinta pitää olla esille

Ei voi markkinoida niin että ilmainen maksaa oikeasti 1000€. Jos se olisi mahdollista, niin kaikkihan olisi ilmaista.

Ohjeet on pikkuisen väljentyneet, nykyään voi mainostaa 5€ moottorioljy, kaupanpäälle ilman 30% ylimääräistä.

Mutta ei voi markkinoida ilmaiseksi moottoröljyä. jos sen saadakseen pitää maksaa.

Adola markkinoi aiemmin ilmaisia valokuituliittymiä, se markkinoi sitä isolla eri medioisa, jopa saatavuus kyselyssä markkinoivat ilmaista valokuitulittymää, ilmaista asennusta, ilmaista liittymistä.

Tilauksen edetessä luki tyyliin, valitse vain sopa nettinopeus, jossa isommalla fontilla 6kk halvempi hinta, pienellä sen jälkeen isompi hinta. laatikossa luki 24kk määräaikainen, ei kokonaishintaa. Sekin oli vähän epäselvästi pitikö ottaa 24kk määräaikainen.

Jos Adola olisi markkinoinut 24kk määräaiksta nettia 1000€ johon olisi saanut kuidun asennuksen kaupanpäälle ilmaiseksi, niin ehkä niin päin. Kuluttajalle tulisi siitä selkeämpi mielikuva.

Nyt Adola/Valoo markkinoi paljon selkeämmin. Kerrotaan että pitää ottaa 24kk määräaiken netti, tai maksaa n 2400€, ja kerrotaan kokonaishinta, parantamisen varaa toki, mutta ollaan jo ns lähellä.

Markkinoilla on ollut ja on kilpailijoita jotka myivät/myyvät oikeasti kuituliittymiä 0€, ainoa kustannus oli vaiva ja rasite.

On myös puututtu hintamarkkinointiin jossa ei väitetä ilmaista, vaan esi liput 10€ , mutta todellinen kustannus on 11€ halvimmalla tavalla.
Eli silloin on markkinoitava liput 11€, eikä 10€

Ja näissä on jatkuvasti osalla haasteita, ja toki kyse aina tahallisesta, väärällä hintamielikuvalla allennetaan ostopäätöstä, ja en jälkeen asiakas helposti maksaa vielä vähän lisää.

Oikeiden hintojen ja kustannusten näkyminen on tärkeää, jotta kuluttaja voi tehdä sitä hintavertailua.
 
Viimeksi muokattu:
Valokuituketjusta markkinoinnista keskustelua


Toki pitää lukea, mutta sellaiseen markkinointiin puututaan joka on harhaanjohtavaa mm. hinnan osalta.
Siihen on puututtu operaattorimarkkinoilla, siihen on puututtu matkalipuissa jne.

Jos ei tarjota jotain ilmaiseksi, vaan tarjotaan ilmaista kaupanpäällistä, niin se markkinointi pitää olla selkeää, ja hinnat pitää olla esillä, ja jos jotain määräaikaisia sopimukia, niin kokonais hinta pitää olla esille

Ei voi markkinoida niin että ilmainen maksaa oikeasti 1000€. Jos se olisi mahdollista, niin kaikkihan olisi ilmaista.

Ohjeet on pikkuisen väljentyneet, nykyään voi mainostaa 5€ moottorioljy, kaupanpäälle ilman 30% ylimääräistä.

Mutta ei voi markkinoida ilmaiseksi moottoröljyä. jos sen saadakseen pitää maksaa.

Adola markkinoi aiemmin ilmaisia valokuituliittymiä, se markkinoi sitä isolla eri medioisa, jopa saatavuus kyselyssä markkinoivat ilmaista valokuitulittymää, ilmaista asennusta, ilmaista liittymistä.

Tilauksen edetessä luki tyyliin, valitse vain sopa nettinopeus, jossa isommalla fontilla 6kk halvempi hinta, pienellä sen jälkeen isompi hinta. laatikossa luki 24kk määräaikainen, ei kokonaishintaa. Sekin oli vähän epäselvästi pitikö ottaa 24kk määräaikainen.

Jos Adola olisi markkinoinut 24kk määräaiksta nettia 1000€ johon olisi saanut kuidun asennuksen kaupanpäälle ilmaiseksi, niin ehkä niin päin. Kuluttajalle tulisi siitä selkeämpi mielikuva.

Nyt Adola/Valoo markkinoi paljon selkeämmin. Kerrotaan että pitää ottaa 24kk määräaiken netti, tai maksaa n 2400€, ja kerrotaan kokonaishinta, parantamisen varaa toki, mutta ollaan jo ns lähellä.

Markkinoilla on ollut ja on kilpailijoita jotka myivät/myyvät oikeasti kuituliittymiä 0€, ainoa kustannus oli vaiva ja rasite.


On myös puututtu hintamarkkinointiin jossa ei väitetä ilmaista, vaan esi liput 10€ , mutta todellinen kustannus on 11€ halvimmalla tavalla.
Eli silloin on markkinoitava liput 11€, eikä 10€

Ja näissä on jatkuvasti osalla haasteita, ja toki kyse aina tahallisesta, väärällä hintamielikuvalla allennetaan ostopäätöstä, ja en jälkeen asiakas helposti maksaa vielä vähän lisää.

Oikeiden hintojen ja kustannusten näkyminen on tärkeää, jotta kuluttaja voi tehdä sitä hintavertailua.

Asiassa ei ole mitään harhaanjohtavaa. Asia on käsitelty jo tuhanteen kertaan.
Tämä asia on loppuunkäsitelty, piste.
 

Liitteet

  • Image1.jpg
    Image1.jpg
    132,6 KB · Luettu: 306
Asiassa ei ole mitään harhaanjohtavaa. Asia on käsitelty jo tuhanteen kertaan.
Tämä asia on loppuunkäsitelty, piste.
En tiedä onko tässä nyt äidinkieli, murre juttuja, vai mitä. Kommentoi yleisemmällä tasolla, jos paikallisesti satasen pizza on ilmainen, niin ok, en siihen puutu. Mutta jos turisti tulee sen mainoksen perässä, niin se ilmainen pizza pitää löytyä.

Adola Valoo on korjannut markkinointi, ei enään markkinoi ilmaisena, ja nykyään kertoo kokonais hinnan, aiemmin kuluttja joutu ihan laskeen tosissaan että sai selvyyden mitä se "ilmainen" maksaisi.

En tähän hätään löytänyt sitä esimerkkiä missä mentiin mainoksesta vaihe vaiheelta ilmaisen perässä, .

Mutta Liitteenä kuvia, mitkä kuvaa sitä markkinointia.
 

Liitteet

  • kuva_2023-10-31_131731482.png
    kuva_2023-10-31_131731482.png
    1,4 MB · Luettu: 218
  • kuva_2023-10-31_131806602.png
    kuva_2023-10-31_131806602.png
    37,2 KB · Luettu: 215
Milloinkahan kuluttajariitalautakunta puuttuu näiden Matsmartin ja Fiksuruoka.fi:n tekaistuihin alennuksiin. Vähittäismyyntihinnat molemmissa kauppapaikoissa täysin hatusta vedettyjä. En usko, että yksikään ketju Suomessa on myynyt näitä karkkipusseja n. 4,99€ hintaan.
Se ettei myy suositushintaan ei tarkoita ettei suositushintaa ole olemassa. Valmistaja/maahantuoja määrittelee suositushinnan, mutta kenenkään ei tarvitse sitä noudattaa. Tähän asiaan on olemassa lakikin.
 
Se ettei myy suositushintaan ei tarkoita ettei suositushintaa ole olemassa. Valmistaja/maahantuoja määrittelee suositushinnan, mutta kenenkään ei tarvitse sitä noudattaa. Tähän asiaan on olemassa lakikin.
Tässä taisi olla kyse siitä että liike mainostaa alennuksia jotka ei ole todellisia.

Edelleen kai sen alennuksen pitää olla todellinen, eli vertailuhinta jolla liike on myynyt aiemmin ja että se vertailuhinta ei ole keinotekoisesti alennusta varten välillä nostettu.

Tarviko makeisissa olla sitä 1kk alinhinta velvoitetta.
 
Milloinkahan kuluttajariitalautakunta puuttuu näiden Matsmartin ja Fiksuruoka.fi:n tekaistuihin alennuksiin. Vähittäismyyntihinnat molemmissa kauppapaikoissa täysin hatusta vedettyjä. En usko, että yksikään ketju Suomessa on myynyt näitä karkkipusseja n. 4,99€ hintaan.

Samaa mieltä että tähän pitäisi puuttua. Nuo hävikkikaupat on muutenkin hieman erikoinen ilmiö, olisi hyvä jos joku MOT tai vastaava tutkisi tuota bisnestä ja sen väitettyä ekologisuutta ja hävikkitavaroiden materiaalivirtoja.

Tuo kyseinen 400g Cloetta on huono esimerkki koska kaupoissa pakkauskoko lienee normaalisti puolet tuosta 400g koosta, ja niitä myydään tuolla 2,99€ hinnalla.

Tässäkin pitää kuluttajan olla tarkkana ja katsoa yksikköhintoja. Matsmartissa ja Fiksuruoassa on silloin tällöin ihan OK tarjouksia, mutta perusongelma on siinä että tarjoukset ovat usein vain hypermarketin normaalihintoja, ja silloinkin vain kaikenlaisesta halvasta ja epäterveellisestä roinasta. Kuten toki kaikkialla muuallakin nykyään, K-kaupankin sovellusetuja kun on seurannut niin halpaa roskaa sielläkin on usein nostettu kärkitarjouksiksi.
 
Milloinkahan kuluttajariitalautakunta puuttuu näiden Matsmartin ja Fiksuruoka.fi:n tekaistuihin alennuksiin. Vähittäismyyntihinnat molemmissa kauppapaikoissa täysin hatusta vedettyjä. En usko, että yksikään ketju Suomessa on myynyt näitä karkkipusseja n. 4,99€ hintaan.
Tämä on 400g pussi, peruspussit ovat 200g ja maksavat 3,25€ Prismassa ja 3,55€ Citymarketissa. Tämä on vielä joku erikoismaku (?) jota ei löydy hirveästi myynnistä, mutta 100g pussia myydään Partykingissä 2,90€ ja 400g pussia Rustassa 4,49€. En usko, että kuluttajariitalautakuntaa aivan hirveästi kiinnostaa tämä huolenaiheesi:srofl:
 
Milloinkahan kuluttajariitalautakunta puuttuu näiden Matsmartin ja Fiksuruoka.fi:n tekaistuihin alennuksiin. Vähittäismyyntihinnat molemmissa kauppapaikoissa täysin hatusta vedettyjä. En usko, että yksikään ketju Suomessa on myynyt näitä karkkipusseja n. 4,99€ hintaan.

Tuota 400g pussia myy aika harva kauppa. 200g näkyy olevan 3.25€ S-ryhmässä. Ainoan täsmälleen linkittämäsi pussin löysin Rustassa juuri nyt 4.49€. Kyllä minusta on todennäköistä että jossain välissä S tai K on myynyt juuri tuota pussia 4.99€ hintaan.

 
Milloinkahan kuluttajariitalautakunta puuttuu näiden Matsmartin ja Fiksuruoka.fi:n tekaistuihin alennuksiin. Vähittäismyyntihinnat molemmissa kauppapaikoissa täysin hatusta vedettyjä. En usko, että yksikään ketju Suomessa on myynyt näitä karkkipusseja n. 4,99€ hintaan.
Tässä mä kantelemassa kuluttajariitalautakuntaan 50 sentin hintaeron vuoksi :poop:. Ainakin Rusta myy samaa kokoa 4,49 eurolla per pussi (400g).

Hidas, mutta kertauksen vuoksi nyt.
 
4,49€. En usko, että kuluttajariitalautakuntaa aivan hirveästi kiinnostaa tämä huolenaiheesi
No meneeko valtakunnallinen markkinointi tuonne kuluttajaasiamiehen toimiston tontille.

Jos yritys mainostaa järjestelmällisesti alennuksia jotka ei ole todellisia, niistä kannattaa ilmoittaa ja toivottavasti puututaan. Se on kuluttajalla vahingollista ja väärin toimiva saa kilpailuetua niitä kohtaa jotka toimii oikein.

Hintavertailua kilpailijoihin voi tehdä mutta se sitten eri tapaus ja siitäkin on ohjeet ja säädökset.

Edit:
Joku jämäeräkauppias, jolla "tuoretta", että suositusajat lähestyvää tavaraa, ja valikoima vaihtelee.

Jos ottaa myyntiin uuden tuotteen, niin vaikea sitä alennuksessa myydä ainakaan aluksi, jos pudottelee hintaa, niin vertailu hinta on edellinen aitohinta, ei se isompi mikä joskus ollut.
Kilpailijaan voi verratta, mutta ei se alennuksella myynti jos kilpailia myy kalliimmalla.

Yritys ilmeisesti vetoaa siihen että kyse vain vertailusta tuntemattomaan kilpailijaan, mutta markkinointi on vahvasti alennusvetoista.
 
Viimeksi muokattu:
Missä tässä on tekaistu ohjevähittäishinta? Löydätkö 400 gramman pussin ohjevähittäishinnan joltain kolmannelta myyjältä? Mistä tiedät Rustan tuotteiden vanhentumispäivän, sitähän ei mainita missään? Ja ilmoittamasi kuva on Club Rustan jäsenille.

Clas Ohlson mainitsee saman 4,99 euron ohjevähittäishinnan myös sivuillaan.

Ettei nyt ole vaan asenne taas kyseessä, että on valitettava valittamisen vuoksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 773
Viestejä
4 498 640
Jäsenet
74 281
Uusin jäsen
staffanjohansson34

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom