• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä

Kaupankäynnin kiistatilanteet (hintavirheet, takuut, palautukset jne.)

Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 272
Sain mainoslehtisen Maskuun, jossa kerrotaan että koodilla x saa -10% myös tarjoushinnoista.

Olin ostamassa erästä tuotetta (loppuunmyynti), ja lyömässä koodia sisään. Koodin hyväksyy, mutta hinta ei muutu.

Asiakaspalveluun yhteyttä --> :"Valitettavasti koodi ei sovellu käytettäväksi loppuunmyyntituotteiden kanssa"

--
Meneekö tämä nyt siis ihan oikein?

Ajattelin käydä kyllä liikkeessä yrittämässä tilata, mutta voiko muka noin olla, että erikseen oikein koodilapussa lukee, että myös tarjoushinnoista ja sitten kun onkin tuote loppuunmyyntihinnalla, niin ei sovellukaan? Vähän jäin ymmälleni.
 
Liittynyt
04.05.2019
Viestejä
1 147
Sattuuko joku tietämään kattaako Braunin partakoneen takuu myös akun?

21 kuukautta vanha ja akku todennäköisesti sökö. Ei kestänyt kuin yhden ajon. Täytyy vielä testata toinen kerta ettei vaan lataus jääny kesken.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 243
Sattuuko joku tietämään kattaako Braunin partakoneen takuu myös akun?

21 kuukautta vanha ja akku todennäköisesti sökö. Ei kestänyt kuin yhden ajon. Täytyy vielä testata toinen kerta ettei vaan lataus jääny kesken.
Uskoisin, että kattaa, kun noiden akut ei ole tarkoitettu käyttäjän itse vaihdettavaksi.
 
Liittynyt
04.05.2019
Viestejä
1 147
Ei kai se mikään edellytys ole? Onhan useimmissa puhelimissakin akulle erillinen 6 kk takuu, vaikka eivät ole tarkoitettu käyttäjän itse vaihdettaviksi.
Jonkun Braunin partakoneen manuaalin löysin googlella ja siinä ei ainakaan ollut takuun kohdalla mitään erikoismainintaa akusta. Täytynee yrittää.

Saako tuosta muuten kaikki rahat takaisin vai miten yleensä korvataan liki pari vuotta käytössä ollut tuote? Sama malli ei ole enää myynnissä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 160
Ei kai se mikään edellytys ole? Onhan useimmissa puhelimissakin akulle erillinen 6 kk takuu, vaikka eivät ole tarkoitettu käyttäjän itse vaihdettaviksi.
Tässä kai kyse siitä mitä tarkoitetaan sanalla "takuu" .
Jos kuluttaja kauppaa ja tuoteen oletettu elinikä, tai siis sen voidaan olettaa kestävän parivuotta tai pidempään ja käytetty ohjeiden mukaan, eikä erikseen sanottu että akkupitää merkkihuollossa vaihdattaa kesken elinkaaren (järki kustannuksin), niin silloin mahdollisesti korjataan myyjän/maahantuojan/valmistajan piikkiin.

Yritän sanoa että kannattaa kysyä takuunmyöntäjältä. Ne takuuehdot voi olla vähän varmanpäälle vastuiden välttelyyn.

Jos akku on Ni-Mh niin ne kyllä saa finaaliin nopeasti ihan huonolla käytöllä, mutta ne voi myös piristyä jos niitä vähän "elvyttelee".

Tosin sekin jäi epäselväksi kuinka hyvä akun kesto ko mallissa on ollut uutena, vajaan kahden vuoden käytön jälkeen ei oleteta että akku on entisellään, mutta jos se alunperin on luvattu kestävän 7 ajoa ja nyt niukka yksi, niin....


Saako tuosta muuten kaikki rahat takaisin vai miten yleensä korvataan liki pari vuotta käytössä ollut tuote? Sama malli ei ole enää myynnissä.
Isoilla taloilla eroja, jos siis valmistajaan/maahantuojaa vetoat, osa on "kertakäyttötuotteissa" antanut uuden laitteen (jos ei samaa antaa, niin vastaava), jotkut korjaa, hyvitys isoilla firmoilla voi olla vähän pyrokraattinen, jotkut tykkää niistä ostokuiteista, jotkut tuuppaa myyjän kautta.

Jos vetoa kuluttajansuojaan, niin minimi kai hankintahinta - käyttöarvo/hyöty.


(edellä oleva siis mutua ja mielipidettä, vuosien saatossa myös pykälät hivenen muuttuneet, mutussa kuitenkin taustalla jotain käytönnön historiallisia tilanteita)
 
Liittynyt
04.05.2019
Viestejä
1 147
Tosin sekin jäi epäselväksi kuinka hyvä akun kesto ko mallissa on ollut uutena, vajaan kahden vuoden käytön jälkeen ei oleteta että akku on entisellään, mutta jos se alunperin on luvattu kestävän 7 ajoa ja nyt niukka yksi, niin....



Isoilla taloilla eroja, jos siis valmistajaan/maahantuojaa vetoat, osa on "kertakäyttötuotteissa" antanut uuden laitteen (jos ei samaa antaa, niin vastaava), jotkut korjaa, hyvitys isoilla firmoilla voi olla vähän pyrokraattinen, jotkut tykkää niistä ostokuiteista, jotkut tuuppaa myyjän kautta.

Jos vetoa kuluttajansuojaan, niin minimi kai hankintahinta - käyttöarvo/hyöty.


(edellä oleva siis mutua ja mielipidettä, vuosien saatossa myös pykälät hivenen muuttuneet, mutussa kuitenkin taustalla jotain käytönnön historiallisia tilanteita)
Aikaisemmin tuolla on viikon tai kaksi ajanut ilman tarvetta ladata. Nyt toisena päivänä ei enää käynnistynyt. Jos syy ei ole huonossa latauksessa niin epäilen että akku on erittäin nopeasti lopettamassa toiminnan täysin. On kuitenkin alle kaksi vuotta vanha niin eiköhän tuossa Li-ion akku ole. Täytyy vielä testata pari päivää ettei ollut oma latausmoka tai jostain muusta syystä vajaa lataus.

Kun laite on ostettu citymarketissa ja kuitit on tallella niin sinne ajattelin viedä. Toivottavasti eivät ainakaan korjaukseen lähetä. Jos lähettävät niin pitää pyytää sijaiskone korjauksen ajaksi. :)
 

Kamis

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
588
Takuu on myyjän, valmistajan tai maahantuojan vapaaehtoisesti antama lisäturva. Takuu on eri asia kuin lainmukainen virhevastuu. Takuuajan päättymisen jälkeenkin ostaja voi vedota virhevastuuseen. Kannattaa aina vedota virhevastuuseen jos tavara hajoaa ennen oletettua kestoikää.



Kun laite on ostettu citymarketissa ja kuitit on tallella niin sinne ajattelin viedä. Toivottavasti eivät ainakaan korjaukseen lähetä. Jos lähettävät niin pitää pyytää sijaiskone korjauksen ajaksi. :)
Kuitti ei ole aina tarpeellinen, oston voi todistaa muillakin tavoilla.
 
Viimeksi muokattu:

mineraalimies

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 504
Olen tilannut ja maksanut Gigantista kompaktiuunin Bosch kompaktiuuni CMG8764C7 (musta) - Gigantti verkkokauppa tammikuussa. Tilausta on siirretty nyt arviolta kuusi kertaa ja tällä hetkellä lupaus on toimitukselle 09/2022. Ikävää on elää ilman uunia ja tuota kyseistä mallia ei saa mistään muualta. Oletan, että tarjoavat jotain 50€ lahjakorttia mutta ihan siihen en suostu sillä onhan tämä täysi farssi, että toimitusta siirretään jatkuvasti eteenpäin. Pitää valmistajan ja myyjän pystyä arvioimaan tuotteiden saatavuus paremmin.

Minkä suuruisesta alennuksesta kannattaa neuvotella jos/kun tuo uuni joskus tulee?
 
Liittynyt
04.05.2019
Viestejä
1 147
Olen tilannut ja maksanut Gigantista kompaktiuunin Bosch kompaktiuuni CMG8764C7 (musta) - Gigantti verkkokauppa tammikuussa. Tilausta on siirretty nyt arviolta kuusi kertaa ja tällä hetkellä lupaus on toimitukselle 09/2022. Ikävää on elää ilman uunia ja tuota kyseistä mallia ei saa mistään muualta. Oletan, että tarjoavat jotain 50€ lahjakorttia mutta ihan siihen en suostu sillä onhan tämä täysi farssi, että toimitusta siirretään jatkuvasti eteenpäin. Pitää valmistajan ja myyjän pystyä arvioimaan tuotteiden saatavuus paremmin.

Minkä suuruisesta alennuksesta kannattaa neuvotella jos/kun tuo uuni joskus tulee?
>Laki ei anna mahdollisuutta vaatia viivästyksestä hinnanalennusta, mutta sellaisesta kannattaa kuitenkin neuvotella. Yritys saattaa haluta korvata viivästyksen hinnanalennuksella, jotta sen ei tarvitse purkaa kauppaa.


Enpä usko että tuossa on hirveästi neuvoteltavaa. Gigantille ei tuo kaupanpurkaminen yksittäisessä tapauksessa merkitse juuri mitään. Ainoa hyöty hyvityksestä Gigantille on sinun pitämisesi tyytyväisenä. Jos olet suuri Gigantin asiakas voit saada vähän suuremman lahjakortin.
 

mineraalimies

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 504
>Laki ei anna mahdollisuutta vaatia viivästyksestä hinnanalennusta, mutta sellaisesta kannattaa kuitenkin neuvotella. Yritys saattaa haluta korvata viivästyksen hinnanalennuksella, jotta sen ei tarvitse purkaa kauppaa.


Enpä usko että tuossa on hirveästi neuvoteltavaa. Gigantille ei tuo kaupanpurkaminen yksittäisessä tapauksessa merkitse juuri mitään. Ainoa hyöty hyvityksestä Gigantille on sinun pitämisesi tyytyväisenä. Jos olet suuri Gigantin asiakas voit saada vähän suuremman lahjakortin.
Vahingonkorvausta voi vaatia ja onhan tämä suhteellisen helposti osoitettavissa käytännössä kuinka mittavaa vahinkoa niinkin oleellisen tuotteen kuin uunin puuttuminen taloudessa aiheuttaa. Myyjä on tässä tapauksessa toiminut törkeän huolimattomasti arvioidessaan tuotteen toimitusaikaa ja aiheuttanut vahingon.

  • Kuluttajalla on aina oikeus vahingonkorvaukseen viivästyksen aiheuttamista asianhoitokuluista kuten matka- ja puhelinkuluista.
    Jos vakiokorvauksesta mainitaan kauppaa koskevissa sopimusehdoissa, kuluttaja voi sopimusehdoissa mainituissa tilanteissa vaatia yritystä maksamaan sovitun vakiokorvauksen. Esimerkiksi, jos kyseessä on rakennustarvikkeiden, kuten keittiökaapiston kauppa, kannattaa tarkistaa, mitä sopimuksessa lukee vakiokorvauksesta toimituksen viivästyessä.
    Jos viivästyksestä kuluttajalle aiheutuneet kulut ylittävät sopimusehdoissa sovitun vakiokorvauksen, kuluttaja voi vaatia korvausta todellisten kulujen mukaan.
  • Välillisten vahinkojen korvaaminen
    Välillisen vahingon korvaamista voi vaatia silloin, kun vahingon on aiheuttanut yrityksen huolimattomuus kuten taitamattomuus tai varomattomuus. Välillisiä vahinkoja voi vaatia korvattavaksi, jos esimerkiksi
    • viivästys aiheuttaa tulonmenetystä. (Esimerkiksi, jos kuluttaja on joutunut olemaan viivästyksen vuoksi poissa työstään ja häneltä on vähennetty poissaolon ajalta palkka.)
    • viivästys aiheuttaa ostajalle vahinkoa muun sopimussuhteen yhteydessä. (Esimerkiksi, jos asennettavat kaapistot eivät tule ajallaan ja kuluttaja on hankkinut niitä varten turhaan asentajan. Tällöin kuluttaja voi vaatia asentajan palkkion korvaamista.)

Huomautan myös, ettei kaupan purku vapauta myyjää aiheuttamistaan vahingoista.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 649
Sattuuko joku tietämään kattaako Braunin partakoneen takuu myös akun?

21 kuukautta vanha ja akku todennäköisesti sökö. Ei kestänyt kuin yhden ajon. Täytyy vielä testata toinen kerta ettei vaan lataus jääny kesken.
Tuskin. Akku katsotaan yleensä kuluvaksi osaksi ja tuon ikäisessä tuotteessa myyjä vedonnee juuri siihen. Olen muistaakseni nähnyt läppäreitäkin joiden takuu oli kolme vuotta, mutta akun osalta vain yksi vuosi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 025
Olen tilannut ja maksanut Gigantista kompaktiuunin Bosch kompaktiuuni CMG8764C7 (musta) - Gigantti verkkokauppa tammikuussa. Tilausta on siirretty nyt arviolta kuusi kertaa ja tällä hetkellä lupaus on toimitukselle 09/2022. Ikävää on elää ilman uunia ja tuota kyseistä mallia ei saa mistään muualta. Oletan, että tarjoavat jotain 50€ lahjakorttia mutta ihan siihen en suostu sillä onhan tämä täysi farssi, että toimitusta siirretään jatkuvasti eteenpäin. Pitää valmistajan ja myyjän pystyä arvioimaan tuotteiden saatavuus paremmin.

Minkä suuruisesta alennuksesta kannattaa neuvotella jos/kun tuo uuni joskus tulee?
Pakko sanoa näin offtopicina, että jos jollain on vaikeuksia eri verkkokauppojen kanssa niin sinulla mitä tätä lankaa on tullut luettua.

Yleensä tuossa vaiheessa itse vihelletään peli poikki ja hankitaan muualta se uuni, vaikkei nyt 100% sama malli olekaan.
 
Liittynyt
04.05.2019
Viestejä
1 147
Vahingonkorvausta voi vaatia ja onhan tämä suhteellisen helposti osoitettavissa käytännössä kuinka mittavaa vahinkoa niinkin oleellisen tuotteen kuin uunin puuttuminen taloudessa aiheuttaa. Myyjä on tässä tapauksessa toiminut törkeän huolimattomasti arvioidessaan tuotteen toimitusaikaa ja aiheuttanut vahingon.
>Kuluttajalla ja myyjällä on velvollisuus menetellä niin, että vahingosta aiheutuneet kulut jäävät mahdollisimman vähäisiksi. Vahingonkorvauksen saaminen edellyttää näyttöä vahingon syntymisestä. Kustannuksista pitää olla kuitti tai muu luotettava selvitys.

Löytyykö sinulta luotettava selitys aiheutuneista kuluista?

Jos minulta uuni hajoaisi söisin ruokia jotka eivät vaadi uunia. Ei siitä oikein mitään kuluja syntyisi. Epämukavuutta vain.

>Pahasta mielestä, henkisestä kärsimyksestä tai vapaa-ajan menetyksestä ei kuitenkaan voi saada vahingonkorvausta.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
1 487
Ja vaikea nähdä, miten myyjä on toiminut "törkeän huolimattomasti". Eiköhän valmistaja ole ilmoittanut Gigantille, että "tällöin olisi tulossa seuraavat uunit", ja sitten ilmoittanutkin, että "komponenttipulan takia tuleekin tällöin". Tai ainakin itse syyttäisin tästä enemmän valmistajaa kuin myyjää.

Ja juuri kuten @Namel sanoi, voi koitua aikamoiseksi ongelmaksi osoittaa aiheutuneet kulut.
 

mineraalimies

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 504
Pakko sanoa näin offtopicina, että jos jollain on vaikeuksia eri verkkokauppojen kanssa niin sinulla mitä tätä lankaa on tullut luettua.

Yleensä tuossa vaiheessa itse vihelletään peli poikki ja hankitaan muualta se uuni, vaikkei nyt 100% sama malli olekaan.
Ai se onkin nyt meikäläisen vika, että tuotteen toimitus kestää arvioidun kuukauden sijaan tämänhetkisen arvion mukaan 9 kuukautta.

Jos keittiössä on kaikki koneet samaa sarjaa niin ajattelitko laittaa tilalle ulkomuodoltaan erilaisen tai toisen valmistajan uunin? Ei ehkä ihan hyvä idea kun puhutaan kuitenkin laitteista, jotka maksaa 2500€/kpl ja tuon kyseisen keittiön koneet on maksaneet yhteensä enemmän, kuin monen vuosiansio on.
 
Liittynyt
04.05.2019
Viestejä
1 147
Ja vaikea nähdä, miten myyjä on toiminut "törkeän huolimattomasti". Eiköhän valmistaja ole ilmoittanut Gigantille, että "tällöin olisi tulossa seuraavat uunit", ja sitten ilmoittanutkin, että "komponenttipulan takia tuleekin tällöin". Tai ainakin itse syyttäisin tästä enemmän valmistajaa kuin myyjää.
Tämä ei riitä syyksi.

>Sen sijaan pelkkä vetoaminen tavarantoimittajan aiheuttamaan viivästykseen ei vapauta vahingonkorvausvastuusta.

Ongelma on ettei todennäköisesti ole syntynyt mitään kuluja eikä ainakaan kuluja jotka pystyisi jotenkin todistamaan.
 

mineraalimies

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 504
Ja vaikea nähdä, miten myyjä on toiminut "törkeän huolimattomasti". Eiköhän valmistaja ole ilmoittanut Gigantille, että "tällöin olisi tulossa seuraavat uunit", ja sitten ilmoittanutkin, että "komponenttipulan takia tuleekin tällöin". Tai ainakin itse syyttäisin tästä enemmän valmistajaa kuin myyjää.

Ja juuri kuten @Namel sanoi, voi koitua aikamoiseksi ongelmaksi osoittaa aiheutuneet kulut.
Jos myyjä on arvioinut toimitusajaksi kuukauden, siirtänyt toimitusta kuusi kertaa ja toteutunut on tämähetkisen tiedon mukaan 9kk niin mielestäni jossain toimitusketjussa on menetelty törkeän huolimattomasti? Aiheutuneista kuluista en ole erityisen huolissani sillä jos Gigantin ehdottamata korvaus ei miellytä annan asian pätevän juristin hoidettavaksi.

Jos olet eri mieltä kanssani niin sitten on varmaan ihan ok toimittaa tilattu ja useampaan kertaan luvattu tuote vuoden päästä tilausajankohdasta.
 

mineraalimies

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 504
>Kuluttajalla ja myyjällä on velvollisuus menetellä niin, että vahingosta aiheutuneet kulut jäävät mahdollisimman vähäisiksi. Vahingonkorvauksen saaminen edellyttää näyttöä vahingon syntymisestä. Kustannuksista pitää olla kuitti tai muu luotettava selvitys.

Löytyykö sinulta luotettava selitys aiheutuneista kuluista?
Löytyy kyllä. Puuttuvan uunin takia on pitänyt ruokailla oman kodin ulkopuolella ja näistä ostoista on tietysti asianmukainen kirjanpito olemassa.
 
Liittynyt
04.05.2019
Viestejä
1 147
Jos myyjä on arvioinut toimitusajaksi kuukauden, siirtänyt toimitusta kuusi kertaa ja toteutunut on tämähetkisen tiedon mukaan 9kk niin mielestäni jossain toimitusketjussa on menetelty törkeän huolimattomasti? Aiheutuneista kuluista en ole erityisen huolissani sillä jos Gigantin ehdottamata korvaus ei miellytä annan asian pätevän juristin hoidettavaksi.

Jos olet eri mieltä kanssani niin sitten on varmaan ihan ok toimittaa tilattu ja useampaan kertaan luvattu tuote vuoden päästä tilausajankohdasta.
KKV:n sivujen perusteella tämä antaa sinulle oikeuden olla maksamatta ennen tavarantoimitusta tai oikeuden purkaa kauppa.

Vahingonkorvauksiin olet oikeutettu jos pystys osoittamaan vahingot jotka olet pyrkinyt minimoimaan.

>Pahasta mielestä, henkisestä kärsimyksestä tai vapaa-ajan menetyksestä ei kuitenkaan voi saada vahingonkorvausta.
 

mineraalimies

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 504
Tästä tuleekin mieleen jos olisin yrittäjä ja haluaisin kierrellä vastuusta, esim. hintavirheellisistä tuotteista tai muuten minulle epäsuotuisista tilaussopimuksista, niin helpointa on näköjään jättää vaan tavara toimittamatta ja vedota toimitusvaikeuksiin. Tässä tapauksessa vastuu näköjään jää olemattomaksi jos ei pidä oikeuksistaan kiinni.

Uskon, että tämä yleistyy tulevaisuudessa ja ilmeisesti ainakin HobbyHall hyödyntää tätä porsaanreikää aktiivisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 857
Tästä tuleekin mieleen jos olisin yrittäjä ja haluaisin kierrellä vastuusta, esim. hintavirheellisistä tuotteista tai muuten minulle epäsuotuisista tilaussopimuksista, niin helpointa on näköjään jättää vaan tavara toimittamatta ja vedota toimitusvaikeuksiin. Tässä tapauksessa vastuu näköjään jää olemattomaksi jos ei pidä oikeuksistaan kiinni.

Uskon, että tämä yleistyy tulevaisuudessa ja ilmeisesti ainakin HobbyHall hyödyntää tätä porsaanreikää aktiivisesti.
Kyllä. Siksi pitäisikin ihmisten enemmän tehdä kateostoja, niin jää kauppiaalle luu käteen. Toki tämä vaatii pääomaa ja riskinsietoa, mutta ei kauppiaat saisi ihan mahdottomasti asiakkaita pompitellakaan
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 154
Välillä positiivisia kokemuksia, Stockmann verkkokauppa.
Ostin sieltä pizzasetin jossa kivi, leikkuri ja lapio. Hinta toimituskuluineen kolmisen kymppiä.

Leikkuri oli aivan susi, typerä rakenne ja hajosi toisella käyttökerralla. Tein reklamaation netin kautta ja totesin etten edes halua uutta tilalle vaan voin ottaa pienen hyvityksen sen sijaan, koska muut osat toimivat hyvin. Nepäs hyvitti mulle 50% ostohinnasta ja päälle vielä alkuperäiset postikulut, sain melkein 2/3 tilauksen hinnasta takaisin.

Joskus näinkin päin :cool:
 
Liittynyt
04.05.2019
Viestejä
1 147
Tuskin. Akku katsotaan yleensä kuluvaksi osaksi ja tuon ikäisessä tuotteessa myyjä vedonnee juuri siihen. Olen muistaakseni nähnyt läppäreitäkin joiden takuu oli kolme vuotta, mutta akun osalta vain yksi vuosi.
21 kuukautta käytössä olleen Braunin partakoneen palautus Citymarkettiin meni ongelmitta. Koko ostosumma tuli takaisin.

En toki mitenkään akkuongelmaa korostanut palauttaessa. Kerroin vain että latasin eilen eikä tänään aamulla käynnistynyt. Mitään tarkempaa eivät kysylleet ja antoivat rahat kun samaa mallia ei enää ollut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 025
21 kuukautta käytössä olleen Braunin partakoneen palautus Citymarkettiin meni ongelmitta. Koko ostosumma tuli takaisin.

En toki mitenkään akkuongelmaa korostanut palauttaessa. Kerroin vain että latasin eilen eikä tänään aamulla käynnistynyt. Mitään tarkempaa eivät kysylleet ja antoivat rahat kun samaa mallia ei enää ollut.
Braun hyvittää Cittarille 1:1 tuon tuotteen, joten takuuaikana on aina hyvitetty viallinen tuote suoraan rahana sen enempää kyselemättä.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
79
Hei,

Ostin Hulluilta Päiviltä nyt keväällä Beurerin vaan. Ns. älyvaaka toimi älyttömän huonosti alusta lähtien ja näytti mm. itselleni painoksi välillä 55kg, joka ei ihan vastaa todellista lukemaa. Stockalta sanottiin, että he antavat vain uuden takuuajan puitteissa, mutta olisiko minulla asiakkaana ollut oikeuksia vaatia rahoja vain takaisin? Sen verran pettynyt olin älyvaakaan, jossa bluetoothin yhteys toimi joskus ja tosiaan paino heitteli miten sattui. Kiitos jo neuvoista etukäteen!
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
127
Ei olisi ollut. Ensisijaiset virheen oikaisutavat ovat korjaaminen tai vaihto virheettömään tavaraan. Olettaen, että kyseessä ei ollut etämyynti ja 14 vrk peruuttamisoikeus vielä voimassa.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
79
Ei olisi ollut. Ensisijaiset virheen oikaisutavat ovat korjaaminen tai vaihto virheettömään tavaraan. Olettaen, että kyseessä ei ollut etämyynti ja 14 vrk peruuttamisoikeus vielä voimassa.
Etämyynti oli kyseessä, mutta yli 14vrk oli mennyt kevyesti. Kiitos vastauksesta!
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 857
Ei olisi ollut. Ensisijaiset virheen oikaisutavat ovat korjaaminen tai vaihto virheettömään tavaraan. Olettaen, että kyseessä ei ollut etämyynti ja 14 vrk peruuttamisoikeus vielä voimassa.
Kannattaa tarkistaa ajantasainen lainsäädäntö. Noin se oli ennen, mutta nykyään kuluttajan oikeudet on paremmat

Kuluttajalla on jatkossa paremmat mahdollisuudet saada hyvitystä digitaalisten tavaroiden ja palveluiden virheistä. Lisäksi kuluttajan asemaa tavarankauppaa koskevissa virhetilanteissa vahvistettiin. Uusi laki astui voimaan 1.1.2022. Uudet säännökset koskevat sen jälkeen solmittuja sopimuksia.

 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
127
Kannattaa tarkistaa ajantasainen lainsäädäntö. Noin se oli ennen, mutta nykyään kuluttajan oikeudet on paremmat

Kuluttajalla on jatkossa paremmat mahdollisuudet saada hyvitystä digitaalisten tavaroiden ja palveluiden virheistä. Lisäksi kuluttajan asemaa tavarankauppaa koskevissa virhetilanteissa vahvistettiin. Uusi laki astui voimaan 1.1.2022. Uudet säännökset koskevat sen jälkeen solmittuja sopimuksia.

Lainaus linkistäsi: "Kuluttaja saa uuden kuluttajansuojalain myötä jatkossa valita, vaatiiko hän tavaran korjaamista vai vaihtamista."

Eli juuri kuten sanoinkin?
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 160
Lainaus linkistäsi: "Kuluttaja saa uuden kuluttajansuojalain myötä jatkossa valita, vaatiiko hän tavaran korjaamista vai vaihtamista."

Eli juuri kuten sanoinkin?
Lainataan vielä pykälää eteenpäin.
finlex sanoi:
Myyjä ei kuitenkaan ole velvollinen oikaisemaan virhettä ostajan vaatimalla tavalla tai lainkaan, jos siihen on este, jota hän ei voi voittaa, tai jos siitä aiheutuisi hänelle kohtuuttomia kustannuksia. Tässä tulee erityisesti ottaa huomioon virheen merkitys sekä tavaran arvo, jos virhettä ei olisi, sekä se, voidaanko oikaisu suorittaa muulla tavalla aiheuttamatta ostajalle merkittävää haittaa.
Mutta ilmeisesti vastasit tähän kysymykseen, vaikka et sitä erikseen lainannut. Jolloin vastauksesi oli varsin yksiselitteinen.
. Stockalta sanottiin, että he antavat vain uuden takuuajan puitteissa, mutta olisiko minulla asiakkaana ollut oikeuksia vaatia rahoja vain takaisin?
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
79
Toisin sanoen eli mikäli ymmärsin oikein uutta lainsäädäntöä en olisi ollut oikeutettu kaupan purkuun?
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 160
Hei,

Ostin Hulluilta Päiviltä nyt keväällä Beurerin vaan. Ns. älyvaaka toimi älyttömän huonosti alusta lähtien ja näytti mm. itselleni painoksi välillä 55kg, joka ei ihan vastaa todellista lukemaa. Stockalta sanottiin, että he antavat vain uuden takuuajan puitteissa, mutta olisiko minulla asiakkaana ollut oikeuksia vaatia rahoja vain takaisin? Sen verran pettynyt olin älyvaakaan, jossa bluetoothin yhteys toimi joskus ja tosiaan paino heitteli miten sattui. Kiitos jo neuvoista etukäteen!
Toisin sanoen eli mikäli ymmärsin oikein uutta lainsäädäntöä en olisi ollut oikeutettu kaupan purkuun?
Tuon tarinan perusteella ei yksiselitteistä, jos uusi laite toimi niin ei, jos ei toimi, eikä myyjä sitä pysty korjaamaan niin yleensä myyjälle helpoin juttu purkaa kauppa.

Samanlailla myyjät toimi ennen tuoreita muutoksia.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 630
Höpöhöpö. Kuten jo mainittiin, television oletettavissa oleva käyttöikä on vähintään 4 vuotta. Mm. OLED-ketjussa on keskusteltu tapauksista, joissa kalliin television hajoaminen 5 vuoden jälkeen on edelleen mennyt myyjän virhevastuun piikkiin.

Itselläni on tuossa juuri menossa sellainen tilanne, jossa vajaan 2000€ oled-television paneeliin on palanut kiinni merkittäviä jälkiä normaalissa käytössä ja paneelin keskellä on iso värivirhepallukka. Televisiolla on ikää vajaat 4 vuotta, mutta nämä kiinnipalaneet alueet ovat ilmaantuneet ensimmäisen kerran jo reilu vuosi sitten ja pahentuneet siitä sitten vähitellen koko ajan. Sekä myyjä, että valmistaja vetoavat surkuhupaisasti siihen että kyseessä on television ominaisuus, eivätkä siten suostu korvaamaan mitään.

Kuluttajaviraston kuluttajaoikeusneuvoja selvitteli asiaa ja oli sitä mieltä, että tähän kannattaa hakea ratkaisupyyntöä kuluttajariitalautakunnasta.
Kuten jo aikoinaan mainitsin, hain tähän ennenaikaiseen OLED TV:n kuvan kiinnipalamiseen ratkaisua kuluttajariitalautakunnasta. Käsittely kesti vajaat kaksi vuotta. Päätös tuli viime viikolla ja se oli minulle myönteinen. Vaikka sainkin jo aiemmin osittaisen korvauksen vakuutusyhtiöltä kotivakuutuksen kautta, päätyi kuluttajariitalautakunta suosittamaan myyjälle (Power) lisäkorvauksen maksamista, koska olin joutunut maksamaan omasta pussista vakuutuksen osalta ikävähennyksen ja omavastuun. En saanut ihan vaatimaani, mutta kohtuullisen korvauksen kuitenkin. Tätä paljon olennaisempaa on kuitenkin kuluttajariitalautakunnan linjaus jota lähdin ensisijaisesti hakemaankin, eli että "puheena olevan kaltaisen, keskimääräistä kalliimman television voidaan perustellusti odottaa kestävän selvästi pitempään kuin vajaat neljä vuotta".

Pari lainausta päätöksestä:
Kuluttajariitalautakunta toteaa, että puheena olevan kaltaisen, keskimääräistä kalliimman television voidaan perustellusti odottaa kestävän selvästi pitempään kuin vajaat neljä vuotta. Lautakunnalle ei ole esitetty selvitystä television vikaantumisen syistä. Lautakunta katsoo joka tapauksessa, ettei televisio ole kestävyydeltään vastannut sitä, mitä kuluttajalla on ollut perusteltua aihetta olettaa ja televisiossa on siten ollut kuluttajansuojalain 5 luvun 12 §:n mukainen virhe.

Lautakunta toteaa ostajan maksaneen vapaaehtoisen kotivakuutuksen maksuja omaa riskiään alentaakseen. Lautakunta toteaa myös, että kuluttajalla on valta valita, hakeeko hän hyvityksen vakuutuksesta vai myyjältä. Hakiessaan hyvitystä vakuutuksesta, eikä virhevastuun perusteella myyjältä, kuluttaja tekee
samalla valinnan, joka menestyessään hyödyttää myös virhevastuussa olevaa myyjää. Tällöin se hyöty, jonka myyjä saa käytännössä kuluttajan ottamasta vakuutuksesta, perustuu kuluttajan omaan tahdonilmaisuun.

Kuluttaja ei kuitenkaan hakiessaan hyvityksen vakuutuksestaan, menetä oikeuttaan vaatia myyjältä sitä virhevastuun osuutta, joka menee vakuutuskorvauksen yli. Ostaja vaatii tässä tapauksessa myyjältä yhteensä 650 euron hinnanalennusta. Lautakunta katsoo, että vakuutusyhtiön tekemä ikävähennys on virhevastuun näkökulmasta liiallinen television todelliseen arvoon nähden. Lisäksi kuluttaja on oikeutettu saamaan myyjältä omavastuuosuuden. Lautakunta harkitsee oikeaksi myyjän maksettavaksi hinnanalennuksen määräksi tässä tilanteessa 300 euroa.
Edit.
Näköjään Yle tehnyt jutunkin tästä kuluttajariitalautakunnan päätöksen pohjalta:

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 046
Telkkarista kysymys, että jos tilaan verkosta myymälään noudettavaksi, onko sillä normaali 14 vrk etämyyntipalautusoikeus?

Tässä on pitkälti kysymys vaan siitä, että olisin lomilla ja en haluaisi kotona odottaa lähetystä. Ja myin jo vanhan telkkarin pois, niin senkin puolesta olisi hyvä saada uusi telkkari mahd.pian.
 

Jeggu

Tukijäsen
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
375
Liittynyt
04.05.2019
Viestejä
1 147
Tilasin Amazon.de:ltä jääpalarasioita samalla kun tilasin muuta tavaraa prime dayna. Rasiat oli: Sold by pusheng euro and Fulfilled by Amazon.

Jääpalarasioiden välistä löytyi kortti joka sanoo seuraavaa:

Congratulations
You won A Prize!!!
Dear Customer
Thank you again for your purchasing.
Our company is launching a BUY ONE GET ONE event, contact us with the name of product you purchased and your Order ID, then you can get one more same pirduct in 7 days.
Email: jiameng_euro@hotmail.com
Melkoisen outo pienine kirjoitusvirheineen ja hotmail osoitteineen.

Onko muille tullut vastaavia? Onko joku kokeillut vastata tällaiseen?

Onko Amazonin tilausnumeron kertomisessa jotain vaaraa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 355
Tilasin Amazon.de:ltä jääpalarasioita samalla kun tilasin muuta tavaraa prime dayna. Rasiat oli: Sold by pusheng euro and Fulfilled by Amazon.

Jääpalarasioiden välistä löytyi kortti joka sanoo seuraavaa:



Melkoisen outo pienine kirjoitusvirheineen ja hotmail osoitteineen.

Onko muille tullut vastaavia? Onko joku kokeillut vastata tällaiseen?

Onko Amazonin tilausnumeron kertomisessa jotain vaaraa?
Kyllähän noissa välillä on ihan mitä sattuu mainoksia mukana, mutta poikkeuksetta itellä mennyt roskiin. Eipä ole niin hyviä tarjouksia ollut, että lähtisi johonkin tietojenkalasteluun mukaan.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 416
Tilasin Amazon.de:ltä jääpalarasioita samalla kun tilasin muuta tavaraa prime dayna. Rasiat oli: Sold by pusheng euro and Fulfilled by Amazon.

Jääpalarasioiden välistä löytyi kortti joka sanoo seuraavaa:



Melkoisen outo pienine kirjoitusvirheineen ja hotmail osoitteineen.

Onko muille tullut vastaavia? Onko joku kokeillut vastata tällaiseen?

Onko Amazonin tilausnumeron kertomisessa jotain vaaraa?
Puhelimen suojakuorien/kalvojen mukana on joskus tullut jotain vastaavia "tee 5/5 arvostelu Amazon ja laita tiedot osoitteeseen x niin saat toisen tuotteen ilmaiseksi" tms.
 

Alensia

Custom-titteli
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 831
Tilasin läppäriin LTE-modeemin verkkokauppa.comista outlet-tuotteena, ja itse modeemi puuttui kokonaan paketista :confused: Mukana oli kyllä johonkin ruskeaan jätepahvipussiin pakattuna ruuvimeisseli, ajuri-CD, ohjelehdykkä ja ilmeisesti modeemin kotelokin, mutta itse modeemi puuttui. Ensimmäinen kerta, kun on mennyt näin ohi maalin tilaus minkään liikkeen kanssa. Olin aspaan yhteydessä ja sanoivat selvittelevänsä ja palaavansa sähköpostilla asiaan. Kummalla osapuolella tässä on todistelutaakka, jos/kun vääntöä syntyy? En nyt tietenkään videoinut tuon paperipussin avaamista..
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
2 004
Tilasin läppäriin LTE-modeemin ... ja itse modeemi puuttui kokonaan paketista :confused:
:D
Ei varmasti naurattaisi jos osuu omalle kohdalle, mutta täysin ulkopuolisena vähän hymyilyttää. Yrittääköhän ne ikinä "jäljittää" palauttajaa näissä tapauksissa? Itse toki palautan kaiken mahdollisimman tarkasti originaalipaketointia mukaillen, mutta jotain tablettia lukuun ottamatta ei as.palvelija ole edes raottanut pakettia. Rehelliset kasvot jne... Täytyypä avata seuraava outlet ostos jo liikkeessä. Luulisi olevan sekin ihan ok, jos pyytää myyjältä luvan.

Joskus kaikkein härskeimmillä vedätyksillä on taipumus mennä läpi.. Roudaisi nyt vaikka hiki hatussa jotain 85" telkkua ja kotona nostaisi sieltä 50kg vanerilevyä. Kalibrointi kaupan päälle, tietysti.
 

Alensia

Custom-titteli
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 831
Juu lähinnä mietin eikö siellä katsota ollenkaan noita palautuksia :D "joo suurin piirtein sen näköistä tavaraa, teippiä päälle ja uudestaan myyntiin"
 
Liittynyt
13.02.2018
Viestejä
127
Pistetään vähän lisää detaileja kun alkuperäinen postaukseni meni liian mystiseksi, koska en avannut siinä yksityiskohtia.

Eli ostin 55" LG C1 Oledin Verkkokauppa.comin huutokaupasta Jätkäsaaren myymälästä. Tuote oli A-luokan outlet tuote eli pakkaus on vaurioitunut käsittelyn/toimituksen aikana, mutta ilmeisesti tuote on tarkastettu ja sen jälkeen uudelleenpakattu. Takuuta 6kk ja ei palautusoikeutta. Tilasin siihen kotiinkuljetuksen Verkkikseltä jonka hoiti Posti.

Jokusen päivää myöhemmin Postin kuljettaja soittaa, että on ongelma. Laatikon pohja oli valahtanut n.15 cm rappuni edessä. Menin katsomaan ja otin kuvan. Kun paketti saatiin kotiin huomasin, että TVeestä paneelin oikea yläkulma oli pahasti vääntynyt.

Pakkausta tarkastellessa pohja oli ollut kiinni neljällä teipillä ja ne olivat menneet kuljetuksessa poikki. Ainakin omasta mielestä tuo vaikuttaa kehnolta pakkaamiselta verrattuna uuteen, jossa paketti pysyy kiinni muovisilla pakettisiteillä.

Pistetään päivitys mitä C1-casessa kävi...

Tein ratkaisupyynnön kuluttajariitalautakuntaan ja meni vähän yli kuukausi, että se kirjattiin ja samalla siirtyi kirjeenvaihto vaiheeseen (4.7.).

Satuin toissa lauantaina katsomaan mitä OLEDeja Verkkiksellä on Outletissa ja siellä olikin tismalleen samanlainen A-luokituksella oleva 55" C1. Kysyin sähköpostitse kävisikö vaihto ja vastauksessa hieman kesti, mutta oli kuitenkin myöntävä. Televisio tuli eilen ja oli selvästi paremmin paketoitu... Nyt paketti oli tukevasti muovisilla pakettisiteillä kiinni eikä millään teippivirityksillä.

Luulen, että kuluttajariitalautakunnassakin olisi suurella todennäköisyydellä tullut voitto, mutta selvästi parempihan se on saada televisio nyt, kuin puolentoista vuoden päästä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 272
Motonet outlet. Ostin sodastreamik outletistä 40e hintaan. Lakkasi toimimasta. Takuuseen.

Tuotteen hinta kaupassa 99e.
Pitäisikö minun saada vastaava laite tilalle vai hyväksyä 40e korvaus? Siis jos menisi oikein.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 064
Motonet outlet. Ostin sodastreamik outletistä 40e hintaan. Lakkasi toimimasta. Takuuseen.

Tuotteen hinta kaupassa 99e.
Pitäisikö minun saada vastaava laite tilalle vai hyväksyä 40e korvaus? Siis jos menisi oikein.
Kyllä tavara pitäisi ensisijaisesti korjata tai vaihtaa vastaavaan.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 154
Motonet outlet. Ostin sodastreamik outletistä 40e hintaan. Lakkasi toimimasta. Takuuseen.

Tuotteen hinta kaupassa 99e.
Pitäisikö minun saada vastaava laite tilalle vai hyväksyä 40e korvaus? Siis jos menisi oikein.
Lähtökohtaisesti myyjällä on oikeus yrittää korjata tuote ja jos se ei onnistu niin silloin vaihtoehtoina korvaava tuote tai kaupan purku. Korvaavan tuotteen pitää olla ominaisuuksiltaan alkuperäistä vastaava, kaupan purun tapauksessa saat maksamasi rahan takaisin.

Jos ajat sitä takaa että saatko vaatia uutta vastaavaa tuotetta tilalle jos vanhaa ei saada korjattua, niin kyllä saat. Joskus kuulee näissä tapauksissa että myyjä ehdottaa että ostaisit uuden tuotteen alennetulla hinnalla, mutta siihen ei kannata suostua, vaan vaatia takuun puitteissa korvaava tuote tilalle.

Tuolta KKV:n ohjeistusta asiaan:
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 272
Lähtökohtaisesti myyjällä on oikeus yrittää korjata tuote ja jos se ei onnistu niin silloin vaihtoehtoina korvaava tuote tai kaupan purku. Korvaavan tuotteen pitää olla ominaisuuksiltaan alkuperäistä vastaava, kaupan purun tapauksessa saat maksamasi rahan takaisin.

Jos ajat sitä takaa että saatko vaatia uutta vastaavaa tuotetta tilalle jos vanhaa ei saada korjattua, niin kyllä saat. Joskus kuulee näissä tapauksissa että myyjä ehdottaa että ostaisit uuden tuotteen alennetulla hinnalla, mutta siihen ei kannata suostua, vaan vaatia takuun puitteissa korvaava tuote tilalle.

Tuolta KKV:n ohjeistusta asiaan:
Joo olin siis menossa vaihtamaan samanlaiseen, suoraan tiskille. Myyjä siinä että poistuva tuote, ei ole hyllyssä.
Noh pitkin hampain sitten se rahat takaisin 40e mitä olin maksanutkin.
Sitten sisälle kauppaan, ja kas siellä hyllyssä samaa mallia (eri väri). Niin että olisin ilmeisesti ollut oikeutettu tuon saamaan?
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 243
Joo olin siis menossa vaihtamaan samanlaiseen, suoraan tiskille. Myyjä siinä että poistuva tuote, ei ole hyllyssä.
Noh pitkin hampain sitten se rahat takaisin 40e mitä olin maksanutkin.
Sitten sisälle kauppaan, ja kas siellä hyllyssä samaa mallia (eri väri). Niin että olisin ilmeisesti ollut oikeutettu tuon saamaan?
Joku syy mikset laittanut sitä huoltoon? Ei liikkeellä ole mitään velvollisuutta antaa suoraan uutta. Sodastream olisi ollut oma huolto mitä kautta olisit asian saanut hoidettua.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 272
Joku syy mikset laittanut sitä huoltoon? Ei liikkeellä ole mitään velvollisuutta antaa suoraan uutta. Sodastream olisi ollut oma huolto mitä kautta olisit asian saanut hoidettua.
Täytyy myöntää, että olen ollut käsityksessä että myyjän kautta laitellaan ne huoltoon. Eli kun ostin motonetistä, niin että sitä kautta huoltoonkin.
Eli huoltoonko voi laittaa, vaikka ei edes sieltä ole ostanut? Vaatiiko ne ostokuittia, vai miten ne validoi että tämä kuuluu "takuuhuoltoon"?
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 649
Viestejä
4 197 320
Jäsenet
70 761
Uusin jäsen
aksl

Hinta.fi

Ylös Bottom