Kaupalliset NAS-laitteet (Synology, Qnap, yms.) yleisketju

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
74
Yleistä keskustelua kaupallisista NAS-laitteista: kokemuksia, arvioita, näkemyksiä, jne.

Artikkeleita, arvosteluja ja vertailuja:
http://www.anandtech.com/tag/NAS
http://www.smallnetbuilder.com/nas/nas-reviews
https://uk.hardware.info/category/25/nas-devices


Itselläni on ollut käytössä Synology DS414 WD:n Red-levyillä jo toista vuotta. Pääkäyttötarkoituksena on ollut median striimaus sekä läppärin ja pöytäkoneen back-uppaus, johon laite on sopinut mainiosti. Päivtykset ovat toimineet mallikkaasti ja erilaisia plugineja on saatavilla runsaasti: https://www.synology.com/en-us/dsm/app_packages/all_app

Näissä valmis-nasseissahan joutuu jonkin verran maksamaan preemiota itse tehtyyn (aiemmin käytössä mm. FreeNAS), mutta toisaalta saa vastikkeeksi Applemaista vaivattomuutta - seikka, joka tietysti voi olla joillekin negatiivinen.
 
Viimeksi muokattu:

WanhaPatu

Suurmöyhentäjä
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Edellinen purkki oli Synology DS214+. Se kuoli kesällä, kun ukkonen rikkoi verkkoliitännän. Tilalle tuli DS216+II. Siirsin kiintolevyt (2 x WB Red 2TB) vanhasta laitteesta uuteen, kytkin virrat, annoin laitteen asennella ja päivitellä softat ja kaikki oli niinkuin ennenkin, umurmur-serveriä myöten. Olin varautunut jonkinlaisiin ongelmiin, kun purkin prosessorikin vaihtui ARMista Celeroniin. Tästä vaivattomuudesta maksoin kun Synologyn valitsin ja hetkeäkään en ole katunut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
854
Reilu vuosi sitten tuli hankittua Asustor AS-5004T (3 x WD Red 3TB) ja useita eri NASseja vuosien varrella käyttäneenä tuo on osoittautunut vallan mainioksi laitteeksi. Onpahan samalla tehnyt HTPC:n tarpeettomaksi. Kodi (ja HDMI-liitäntä) tosiaan löytyy ja paljon muitakin "Appseja" esim. Mame, SNESX, Popcorn. TimeMachine ja PC backupit toimivat hienosti ja siirtonopeudet gigan verkossa huippuluokkaa. PIA VPN oli helppo konffata suoraan laitteeseen.

Kallishan tuo oli kuin mikä, mutta toiminut moitteetta ja ajanut enemmän kuin asiansa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
15
Itellä on ollut vuodesta 2012 saakka käytössä LG:n N2B1DD2. Levytilaa on 2x1TB. Erikoisuutena laitteessa on Blu-ray ja DVD Re-Writer asema. Hyvin on palvellut yleisenä tiedostojen säilytyspaikkana, ja lähiverkon mediatoistimena.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 705
Riittääkö noissa armeissa puhti kunnollisiin nopeuksiin vaikkapa 1G verkossa?
 

WanhaPatu

Suurmöyhentäjä
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Riittääkö noissa armeissa puhti kunnollisiin nopeuksiin vaikkapa 1G verkossa?
Itse en huomannut nopeuseroa kun vaihdoin ARMista Celeroniin. Sama reilu 110 MB/s kulkee molemmilla, isoilla tiedostoilla. Tämä siis Windowsin Explorerin ilmoittamana nopeutena, en tiedä miten luotettavasti tuo nopeuden ilmoittaa.
 

leripe

Ehdotuksia otetaan vastaan
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 395
Riittääkö noissa armeissa puhti kunnollisiin nopeuksiin vaikkapa 1G verkossa?
Kyllä ainakin ds215j jaksaa helposti 1g.
Prossuna tuossa: Marvell Armada 375 Dual Core 800MHz CPU
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
365
Qnap TS-251 käytössä. Hyvä kapine kaikenkaikkiaan. Pitäisi vaan opetella hyödyntämään edes puolet ominaisuuksista :D
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
71
QNAP TS-410 rullannut vuodesta 2010. Varsin kätevä laite, 4 x 1.5 teran HDD konffattu siten, että kolme muodostaa raid5 pakan, neljäs on hot spare joka hyppää lennossa kehään jos joku pettää. Sitten pömpelin päällä vielä viides identtinen levy odottamassa päivää kun joku hajoaa.

Olisko ollut 2014 kun sitten vielä tajusin miksi oikeissa räkkilaitteissa myös poweri on tuplattu. Kämpässä räpsähti ja Qnapin ulkoinen mokkula virtalähde päästi savut pihalle. Qnap sippasi luonnollisesti siihen ja olin varma että tää oli tässä. Uusi virtalähde maksoi Qnapilla n. 130eur. Ebaysta löyty Kiinasta n. 20eur/kpl joten laitoin kaksi tulemaan.

Kiina poweri kiinni ja systeemi nousi ylös, ei kyllä voi valittaa kun mitään ei kadonnut/hajonnut :)

On tuo melko monipuolinen laitos. Esim. ostamalla SSL sertin saa Webdavin viritettyä siten, että winkkarin resurssienhallinnasta voi suoraan yhdistää verkkolevyksi Internetin yli.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
73
Asia mistä olen todella huonosti löytynyt googlella tietoa: Mitenkäs näissä toimii ne valmiiksi asennetut torrent-softat? Ja löytyykö niistä järkevä/toimiva auto-download RSS-feedistä? Asustorin ja QNAPin malleja lähinnä olen katsellut mutta tuo askarruttaa. Saisi edes vähän säästettyä sähkössä, kun ei tarvitsisi pitää aina pöytäkonetta päällä jotta yön aikana on valunut valmiiksi tuoreet kröhöm Linux distrot ihmeteltäväksi.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
278
Asustor 6102T käyttöä reilut puoli vuotta takana. Kampe on melkoisen passeli backup- ja mediavarantokäytössä.

Myös virtualbox tuli testattua, kasasin Centos pohjaisen Elk Stackin keräämään logia eri kotiverkon laitteilta. Alussa esiintyi snadia epästabiiliutta, mutta firmispäivityksen jälkeen homma on pelittänyt ok. Toimiva lamaratkaisu.

+vakaa
+napakka suorituskyky
+sutjakka mediastream
+kompakti
+suht laaja ohjelmakirjasto
-turhan äänekäs HDD lättyjä käytettäessä
-saisi tukea paremmin virtualisointia
-halvemmallakin pääsee

Kaiken kaikkiaan peukku Asustorille.
 

GJ

Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
380
Synology DS412+ ollut vuodesta 2013 asti ajossa. Todella tyytyväinen olen ollut, ainut huono puoli on ettei tähän malliin saa BTRFS tiedostojärjestelmää käyttöön, saisi nipun mukavia ominaisuuksia. Sen verran tyytyväinen olen ollut, että töihin hankittu pari isompaa mallia myös, ei niistäkään mitään valitettavaa.

Mukana tuleva download station on ollut ihan toimiva torrent ja nzb lataamisessa, mutta saahan tuohon Dockerin kautta asennettua lähes minkä tahansa systeemin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
71
Asia mistä olen todella huonosti löytynyt googlella tietoa: Mitenkäs näissä toimii ne valmiiksi asennetut torrent-softat? Ja löytyykö niistä järkevä/toimiva auto-download RSS-feedistä? Asustorin ja QNAPin malleja lähinnä olen katsellut mutta tuo askarruttaa. Saisi edes vähän säästettyä sähkössä, kun ei tarvitsisi pitää aina pöytäkonetta päällä jotta yön aikana on valunut valmiiksi tuoreet kröhöm Linux distrot ihmeteltäväksi.
Valmiiksi asennettua en QNAP:ssa ole käyttänyt, mutta komentorivipohjainen transmission-daemon on erittäin vakaa ja kätevä laitos. On kyllä älytöntä pyörittää 4-ydin konetta, kun pikku NAS hoitaa saman homman 10-20 watin kulutuksella.

transmission-remote asentamalla tuota clienttia voi sitten kätevästi käskyttää ihan winkkarin GUI:n kautta: https://sourceforge.net/projects/transgui/

Oon edelleen vähän käsi tuon linuxin kanssa, mutta kun vaan saat opkg pakettimanagerin asennettua Qnappiin niin sillä on kyllä helppo asennella noita lisäsoftia. Eilen taistelin aiemman ipkg:n kanssa ja selvisi että optware / ipkg tuki on kokonaan loppunut ja nykyään opkg on oikea tapa saada softaa sisään boksiin ja esim tämä toimii suoraan ohjeena: https://wiki.openwrt.org/doc/uci/transmission

RSS feedit veikkaan että menee suoraan tällä transmissioniin http://flexget.com/InstallWizard/SynologyNAS vaikka ohje ei olekaan Qnapille.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 247
Vajaat kaksi vuotta ollut Zyxel NSA540 jossa 4x4 TB WD Red -kovot RAID-5:ssä. Muuten on toiminut ihan mukavasti, mutta uusin firmwarepäivitys sisälsi bugin, jonka takia koko hökötys jäi bootlooppiin. Johtui siitä että olin asettanut nassille kuukausittaisen boottauksen, ja uusi firmis ei sitten tuosta asetuksesta tykännyt. Korjaantui reset -nappia painamalla vehkeen käynnistyessä, joka siis palautti tehdasasetukset ja se "kamala" boottausaikataulu hävisi ja näin nassi osasi taas bootata loppuun asti.
Tuo on tosi halpa muihin markkinoilla oleviin 4-paikkaisiin nasseihin verrattuna, ja sen kyllä huomaa fyysisen rakenteen laadussa. Koko laitos tuppaa rämisemään kiintolevyjen kiihdyttäessä pyörimään, ja joskus se rämisee ihan huvikseen muuten vaan. Nyt on pari viikkoa osannut olla hiljaa jostain syystä.

Hyviä puolia laitteessa on edullinen hinta muihin verrattuna (~250e alkuvuodesta 2014) ja 2 x gigabitin verkkoliitännät. Ohjelmia tuolle löytyy jonkin verran, mutta en ole käytellyt oikeastaan mitään. Transmissionilla latasin joskus sellaisen parinsadan gigan jutskan jolla oli vähän seedaajia jonka takia lataus kesti pienen ikuisuuden. Ihan kätevä webbikäyttöliittymä siinä oli, helppo lisätä torrentit tai magnet-linkit.
Huonoa tuosssa on vähän halpa rakenne joka tuppaa joskus resonoimaan ja kai tuossa on vähän rajoittuneemmat ominaisuudet ja kevyempi prosessori kuin kalliimmissa vehkeissä.

Itselle tuo on riittänyt mukavasti, säilytän siellä esim. valokuvia, sarjoja, leffoja, musiikkeja ja backuppeja jne... Se on konffattu Windows-koneisiin verkkokiintolevyksi ja nassilla pyörivän Twonky-serverin kautta näkee mediat esim. tabletilta ja videot voi heittää pyörimään esim. chromecastin kautta telkkariin BubbleUPNP:n avulla.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 067
Asia mistä olen todella huonosti löytynyt googlella tietoa: Mitenkäs näissä toimii ne valmiiksi asennetut torrent-softat? Ja löytyykö niistä järkevä/toimiva auto-download RSS-feedistä? Asustorin ja QNAPin malleja lähinnä olen katsellut mutta tuo askarruttaa. Saisi edes vähän säästettyä sähkössä, kun ei tarvitsisi pitää aina pöytäkonetta päällä jotta yön aikana on valunut valmiiksi tuoreet kröhöm Linux distrot ihmeteltäväksi.
Onneksi ne saa halutessaan pois. Qnapin päivitys asentaa support ohjelman joka kerta ja joka kerta poistan sen. Muutenkaa ei kannata pitää palveluja mitä ei tarvitse, itsellä taitaa olla päällä vain Samba jota kautta siirrän tiedostot ja wetek player hakee niitä. Mitään torrentteja en halua nassissa pyörittää.
Itsellä linux lataukset hoitaa miniläppäri joten sähköä ei kulu turhaan ei laitteet jää nettiin jakelemaan turhaan.
Muutenkin reitittimestä kannattaa laittaa ip:n uusimisajat tappin, etti turhaa herättele nassia.
 
Viimeksi muokattu:

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 058
Synologyn DS216+ löytyy, tuommoinen hieman karsitumpi malli mutta kuitenkin Celeronilla ja muistikampa vaihdettu 8Gb. Mukavan pieni ja kompakti, mahtuu verkkolaitekaappiin eikä käytännössä kuulu sieltä, vaikka ilmanvaihto ei kovin kaksinen ole. x86 malleissa on Docker tuki mihin saa linux tunkkeja pyörimään niin ei tarvitse kaikkea "pikkusälää" ajella milloin milläkin purkilla.

Ainakin Synologyn download stationiin näyttää saavan RSS fiidejä lisättyä autodownloadilla, en ole itse kokeillut.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
73
Itsellä linux lataukset hoitaa miniläppäri joten sähköä ei kulu turhaan ei laitteet jää nettiin jakelemaan turhaan.
Tätäkin vaihtoehtoa olen kyllä miettinyt, että jos hommaisi NASin pelkästään verkkolevyksi. Vanhan kaapissa lojuvan miniläppärin valjastaisi sitten tekemään lataukset, jos NASin omat softat eivät tunnu sisältävän riittäviä ominaisuuksia.

RadMiken ehdotus linuxin kanssa säätämisestä kuulostaa vaan lähtökohtaisesti siltä, että mukavuuden haluisena ei sitä välttämättä jaksa alkaa niin paljoa ihmettelemään. Eli mahdollisimman simppeliä toteutustapaa etsitään.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
73
Kiitoksia tuosta! Synologyn NASeja en ollut edes tajunnut vertailla. Hinnat noissa kyllä sitten vähän tuppaa karkaamaan melkoisiksi.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
949
Eipä tommonen intelin nuc kone paljoa sähköö vie jos windowssia/linuxia haluais käyttää ja sitä kautta pitää ns. lataus/päivittäisessä käyttöön.
 

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 058
Tämä Synology malli on suhteellisen halpa, toki vaan 2-bay, 1 nic jne. Itse aikoinaan pähkäilin noita kanssa niin päätin ostaa vaan 2-bay mallin ja isommat kovot vs. useampi bay ja pienemmät kovot.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
73
Nelipaikkainen kiinnostaisi ihan siinäkin mielessä, että alkuun voisi hommata 2x 3TB WD Redit ja myöhemmin laajentaa toiset kaksi. Se kun olisi huomattavasti edullisempi vaihtoehto, kuin hommata toinen NAS rinnalle.

Kaksipaikkaiseen melkeinpä sitten olisi pakko ostaa heti alkuun 2x 4TB.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 630
En voi suositella 2 porttista, kun kapasiteetti on niin pieni jos ei osta latteen hintaisia kiintolevyjä siihen.
4kpl 2tB on raid 5 hieman alle 6TB
En ole katsonut miten nyt mutta silloin kun purkin ostin oli Qnapin 4- ja 5-paikkaisia sen verran vähän hinnaneroa että jälkimmäinen oli hyvä valinta, nelipaikkaisessa menee 25% tehollisesta kapasiteetista pariteettiin, viisipaikkaisessa enää 20%. Ainakin Qnapilla ja Synologylla on noita 5-paikkaisia.
 

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 058
Itse taas en luota RAID5:een siispä 2x4Tb RAID1 vaikka onkin kalliimpi. Tuohon Synologyyn saisi ulkoisen SATA häkin kiinni mutta Synon omat lisähyllyt ovat yhtä kalliita kuin NAS itse enkä ole bongannut mitään järkevää kiinalaista missä olisi pelkkä eSata port multiplier.
 

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
Synologyn ulkoinen esata-kotelo on hidas, latenssit ovat häiritsevän pitkiä, en suosittele jatkuvaan käyttöön.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 630
Itse taas en luota RAID5:een
Kokemusta vai fiilistä? En ole mitenkään liikaa ollut RAIDien kanssa tekemisissä mutta en ole huomannut eroa ykkösen ja vitosen välillä. On siitä ykkösestäkin datat hävinyt ennen kuin kaksi levyä ollut rikki joten varmuuskopioinnin kannalta se on ihan sama onko ykkönen vai vitonen ja käytännössä kuluttajakäytössä noissa ei oikein ole muuta eroa kuin hukkatilan määrä. Ja ehkä joissain kokoonpanoissa nopeus.
 

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
Oli käytössä 2 levyn lisäkotelo raid-1 käytössä, taisi olla ekan polven 8 paikkaisessa Atom Synologyssa. Verkon kautta käyttäessä kaikissa toiminnoissa oli useiden sekuntien viive, jatkuvan streamin luku ja kirjoitus toimi kuitenkin ihan hyvin katkeilematta.
 

TBO

Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
36
Näille koti(levy)palvelinpurkeille ilmeisesti olisi paljon hyötyä pienestä SSD:stä?
Ajatella se välimuisti/käyttöjärjestelmäkäyttöön, ja 4-paikkaisessa saa vielä rakennettua kylkeen vaikka RAID5 jos tahtoo.
Lukunopeuksia kuitenkin rajoittaa verkkopiuhan kupari enemmän kuin pyörivä ruoste, joten siinä sillä ei ole merkitystä.
 

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
Perus valokuvat/musiikit/leffat jne. tiedostopalvelin ei taida juurikaan hyötyä SSD-välimuistista, mutta jos käyttää virtuaalikoneita yms. raskaampia lisäosia, niin voi saada huomattavaa parannusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
854
Itse taas en luota RAID5:een siispä 2x4Tb RAID1 vaikka onkin kalliimpi. Tuohon Synologyyn saisi ulkoisen SATA häkin kiinni mutta Synon omat lisähyllyt ovat yhtä kalliita kuin NAS itse enkä ole bongannut mitään järkevää kiinalaista missä olisi pelkkä eSata port multiplier.
Itse n. 13 vuotta erilaisten RAID-pakkojen kanssa työskennelleenä en ole havainnut erityisiä ongelmia RAID5 konfiguraation tai sen luotettavuuden suhteen verrattuna vaikkapa RAID1 konfiguraatioon. Kyseessä tosin enterprise ympäristöt, mutta eipä entinen HP MicroServer kokoonpanoni eikä nykyinen Asustorin NASsikaan ole temppuillut RAID5 setin kanssa.
 

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 058
Itse n. 13 vuotta erilaisten RAID-pakkojen kanssa työskennelleenä en ole havainnut erityisiä ongelmia RAID5 konfiguraation tai sen luotettavuuden suhteen verrattuna vaikkapa RAID1 konfiguraatioon. Kyseessä tosin enterprise ympäristöt, mutta eipä entinen HP MicroServer kokoonpanoni eikä nykyinen Asustorin NASsikaan ole temppuillut RAID5 setin kanssa.
Jäi täsmentämättä sen verran, että kohdistan RAID5 kritiikkiäni sen käyttöön isojen ja hitaiden SATA levyjen kanssa. Harvemmin siinä on ongelmaa vaikkapa 300-600Gb 10k/15k SAS levyjen kanssa. Näissä vielä yleensä se hotsparekin. Ei taida kukaan vendorikaan suositella RAID5 tekoa NL-SAS levyistä?

Töissä tullut vastaan useita hajonneita RAID5 pakkoja, ihan merkkipalvelimissa HP/IBM/Dell. Yhteistä näille on ollut isot hitaat SATA tai NL-SAS levyt ja ovat olleet valmistajan omilla tarroilla. Yleisin lienee se, että yksi levy hajoaa, se vaihdetaan, rebuild lähtee -> toinen levy pamahtaa. Tai jos pari vähän nikottelee, muutama RAID5 stripe korruptoituu ja pakka alkaa hiljalleen korruptoitua. Se rebuildikin yleensä kestää aika kauan hitailla isoilla levyillä ja kuormittaa tietty sitä koko pakkaa 100% sen buildin ajan.

Ja horinani pointtina siis se, että ei siinä RAID5 kanssa varmaan mitään silloin kun kaikki levyt toimii. Mutta jos siellä joku alkaa nikottelemaan niin siinä kohtaa olisi hyvä olla varmuuskopio jo olemassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
854
Juu samojen merkkipalvelimien kanssa tullut jumpattua itsekin, ehkä ne huonot levyt ovat vain sattuneet kohdallesi ;)

Ja varmuuskopiot pitää jokatapauksessa olla olemassa - oli konfis mikä tahansa.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 133
Jotenkuten aiheeseen liittyen ja kun nyt RAID:sta puhuttiin niin...
TekEnterprisen (kanava nykyään Level1Enterprise) video jossa keskustellaan btrfs/ZFS ja perinteisestä RAID:sta ja sen tilanteesta. Samalla sitten sörkitään dataa (lue: bit rot) ja katsotaan mitä tapahtuu.



OT
TekSyndicatessa sattunut ja tapahtunut viimeisen parin kolmen kk aikana.
tl;dr Wendell ja Logan jatkaa omilla teillään, Logan piti TekSyndicate kanavan jonka rebrändäsi Crit TV:ksi ja Wendell piti foorumin + TekHardware/TekLinux/TekEnterprise kanavat jotka sitten rebrändäsi Level1Techs/Level1Linux/Level1Enterprise.
Foorumi nykyään forum.level1techs.com osoitteessa eli jos joku TekSyndicaten linkki ei toimi niin korvaa osoitteesta teksyndicate > level1techs.
/OT


Jos ei ole jolle kulle tuttu asia niin suosittelen katsomaan.

Näissä COTS NAS laitteissa taitaa nykyisin olla se btrfs vaihtoehtona? Tosin ilmeisesti se btrfs:n raid5/6 on edelleen pahasti buginen...sitä odotellessa.
Ja Synologyllähän se SHR on ilmeisesti mdraid vai onko siinä jokin muuttunut kun viimeksi asiaa tutkin?
 
Viimeksi muokattu:

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 058
Ainakin mun Synologyssä näyttäisi olevan mdadm, lvm ja brtfs sitten dataosion levyjärjestelmänä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
47
Noniin isi-pappa päätti lähteä NAS-maailmaan tilaamalla QNAP-TS-453A-8G ja siihen 4x3 TB WD RED. Tulee tiedostopalvelimeksi koko perheelle ja HDMI-liitännällä 4K-telkkuun oli tarkoitus laittaa, mutta tuossahan ei taida olla 4K@60 hz tukevaa HDMI-liitäntää? Kun tiedostopalvelimeksi tulee, niin mikä RAID kannattaa laittaa, kun 6 TB ehkä riittää, mutta 9 TB olisi optimi?
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 133
Tämä^. Jos tästä neljän aseman RAID5 konfiguraatiosta kosahtaa yksi asema niin se tietenkin pitää vaihtaa > heität uuden aseman hajonneen tilalle ja resync > seuraavat 7-8 tuntia (tai kauemmin) kolme vanhaa limppua on täydessä kuormassa kun RAID5 uudelleenrakennetaan. Sitten on helvetin hauskaa jos se toinenkin asema kosahtaa ennenkuin uudelleenrakennus on valmis..
Jos nyt RAID5 ja 6 välillä mietitään niin mieluummin se RAID6. Käytettävää tilaa on vähemmän mutta pakasta voi ne kaksi asemaa hajota yhden sijaan. Muista myös pitää ainakin se yksi limppu sitä hajoamista varten varalla niin saat levyrikon sattuessa kohdalle resyncit tulille mahdollisimman nopeasti.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
227
Itse suosin pelkästään RAID1 ja RAID10 vaihtoehtoja. Pariteettiraidit ovat poissa laskuista.

Esim. Dell julkisti seuraavan jo vuosia sitten:

RAID 5 is no longer recommended for any business critical information on any drive type
RAID 50 is no longer recommended for business critical information on Class 2 7200 RPM drives of 1TB and higher capacity.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
47
Noniin masiina ja limput haettu. Kiitoksia kommenteista... ajattelin Raid 5 riittävän, kun erittäin tärkeät tiedot pidän erillisellä ulkoisella levyllä. Eka raid tässä tulossa ja ei ole ollut levyrikkoja ennen, jossa datat menetetty, vaikka "serveri ollut 24/7 päällä. Onko raid niin paljon herkempi rikkoutumaan sitten? Kun levyrikko sitten tulee niin onko se helppoa vain laittaa uusi levy sisään ja kone hoitaa hommat?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
47
Tuli selailtua hieman myös Qnapin foorumia ja taidan tehdä RAID 10 pakan ja ostan yhden levyn suoraan kotiin hyllyyn, kun levyrikko tulee 4 levyn kohdalla luultavasti muutaman vuoden kuluessa...
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 133
Muista sitten että RAID10:stä voi teoriassa kaksi levyä hajota mutta paskalla säkällä voi hajota väärät kaksi.
RAID10:hän on siis nested raid, RAID1 pari ja ne on sitten RAID0:ssa keskenään.

Yllä olevasta kuvasta voi esimerkiksi Disk 0 ja Disk 2 hajota > korvaat levyt ja resync = data tallessa.
Mutta jos disk 0+1 tai 2+3 hajoaa niin sitten data on menetetty.

Ja eihän se ettei levyrikkoja ole ennen ollut takaa sitä etteikö se osuisi kohdalla. Shit happens.
Jos ei siinä ensimmäisen vuoden sisällä kosahda niin sitten joskus kolmen vuoden jälkeen saattaa alkaa tapahtumaan kun päästään amme käyrän toiseen päähän.
Hyvä että sinulla on erillinen paikka tärkeille tiedoille. RAID kun on vain RAID. Ainoa asia miltä se sinua suojaa on se levyrikko kun data tallennetaan useammalle levylle.
Se ei esimerkiksi suojaa sinua bit rot ongelmilta. RAID ohjain tietää asemista yhtä paljon kuin sinäkin jos vilkaiset SMART tietoja. Mistä RAID ohjain voi tietää palauttaako levy validia dataa? Ei mistään.
Jos bit rot meni yli hilseen, kiinnostaa ja on ~ tunti aikaa niin vilkaise #35 postauksen spoiler nappulan taakse.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
25
Ostin tossa black friday aikaan Synology DS216+II. + 2x 3TB WD RED levyä. helppokäyttöinen. Aluksi en tosin tajunnut, että oikeastaan kaikki palvelut ovat päällä suoraan, kun ne apit on asennettu.

Toinen juttu jota en heti tajunnut oli, että voin ladata android tv:hen ja Ipadiin applicaation(DS Video) jolla voi selata ja katsoa leffoja ja sarjoja, joita oon ladannut. Paljon parempi kuin kodi, jota käytin ensin.

Samaan aikaan katselin Qnapin vastaavia boxeja, jotka hinta / hardwaren suhteen pieksää Synologyn semi reilusti, mutta tuli semmoinen fiilis, että Tää ois hetppokäyttöisempi loppukäyttäjäsoftien puolesta, niin päädyin tähän, kun vaimo käyttää mediaa myös.

Plussaa
- Hyvä videonkatselusofta, Ipad, Android TV(Sony)
- SMB, NFS, DLNA, webapp, jne
- Backup softa...uu
- Helppokäyttöinen
- Omaan käyttöön ihan hyvin potkua. Ei ole t ullut pätkimistä vastaan missään, esim streamauksessa. en ole vielä 4k:ta kokeillut
- Tosi kätevä käyttöönotto
- Jos haluaa käyttää netin yli, niin mahdollista synologyn palvelun kautta(en käytä tietoturvasyistä) tai portforwardilla.

Miinusta
- Ei oo halvimmasta päästä
- Hieman äänekäs, eli en pitäisi makuuhuoneessa. Muuten ei erityisen huomattava.
 

CalEpitan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 702
Noniin isi-pappa päätti lähteä NAS-maailmaan tilaamalla QNAP-TS-453A-8G ja siihen 4x3 TB WD RED. Tulee tiedostopalvelimeksi koko perheelle ja HDMI-liitännällä 4K-telkkuun oli tarkoitus laittaa, mutta tuossahan ei taida olla 4K@60 hz tukevaa HDMI-liitäntää? Kun tiedostopalvelimeksi tulee, niin mikä RAID kannattaa laittaa, kun 6 TB ehkä riittää, mutta 9 TB olisi optimi?

Kerropa sitten kokemuksia!

Käykö kuumana, pitääkö meteliä? Telkkarin läheisyydessä ei mitään hurisevaa pönttöä voi pitää.
Jos tuohon laittaa 4 x 2 teraa levyä, niin paljonko käytettävissä tuolloin on tilaa, 6 teraa vai? Eli käytännössä pitäisi yksi levy ostaa varalle eli 5 x 2 teraa. Kallista lystiä..

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/41083/gmrgh/QNAP-TS-453A-8G-verkkolevypalvelin

4 x LAN, miksi niitä muuten on noin monta? Ihan vaan että voi ilman routteria laittaa 4 konetta kiinni? Vai voiko tuolla saada jonkun nelinkertaisen nopeuden lähiverkkoon noiden avulla :o
 

Yeenoghu

Neighbour of the beast
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 263
4 x LAN, miksi niitä muuten on noin monta? Ihan vaan että voi ilman routteria laittaa 4 konetta kiinni? Vai voiko tuolla saada jonkun nelinkertaisen nopeuden lähiverkkoon noiden avulla :eek:
Link aggregation, eli https://en.wikipedia.org/wiki/Link_aggregation

Ja juuri niin, tuolla saadaan lisää nopeutta, mutta vain tietyissä tilanteissa, sekä lisäksi tai vaihtoehtoisesti vikasietoisuutta.


Ja omaan tilanteeseeni liittyen. Oma Drobo-FS alkaa olla elinkaarensa päässä, kahdesta syystä. Tukee max. vain 16TB eli enää en levyjä suurempaan vaihtamalla saa lisää kapasiteettia. Ja toisekseen tuo rousku on rasittavan hidas. Isoilla tiedostoilla kirjoitusnopeus on n. 23 MB/s ja lukunopeus ei juurikaan suurempi. Pomminvarma laite noin muuten ja kapasiteetin lisääminen ei voi olla enää yksinkertaisempaa kuin Drobossa.

Niinpä olen kuumeisesti etsinyt seuraajaa ja QNAP:n ja Synologyn väliltä tulen luultavasti tekemään valintani, kun kriteerit ovat:
- Luotettava
- Tehokas
- Yli 4 levyä mahduttava (5-8)
- Tuki isoille levyille, eli nyt +8TB kiekoille ja laitteen elinkaarelle tukea vielä pitkään.
- Kirjoitusnopeus on RAID 5 /Hybrid RAID tai vastaavassa tilassa oltava gigabitin verkon siirtonopeuden tasolla eli n. 100MB/s
- Kapasiteetin lisääminen pitää sujua helposti ja ilman koko arrayn uudelleenalustusta.
- 10 Gb portit plussaa, muttei välttämätön
- Hardware encryption plussaa, muttei välttämätön
- Näytönohjainta tai mediantoisto-ominaisuuksia en kaipaa, sitä varten löytyy omat laitteet.
- Hinta alle 700€ ilman levyjä.

Itse bongasin QNAP:n valikoimasta mallit Qnap Turbo TS-563 ja QNAP TS-531X, eli tämä https://www.qnap.com/en/product/model.php?II=260&event=2 ja https://www.qnap.com/en-us/product/model.php?II=194

Ilmeisesti TS-531X on uudempi malli(?) ja hitusen heikosti saatavilla juuri nyt, mutta heittäkääs vielä Synologyltä vastaavia ehdokkaita. Muitakin merkkejä toki saa ehdottaa.

Onko jotain pahaa sanottavaa noista kahdesta kuunapista?
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 339
Viestejä
4 157 817
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom