Kalastus

Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
517
Onko kenelläkään kokemuksia keulakoneista täällä Perämeren rannikolla (Raahe-Oulu-väli). Riittääkö makean veden versio vai onko pakko olla suolaveteen tarkoitettu? Hintaeroa ei ole parhaimmassa tapauksessa kuin 200€, mutta rahaa se on sekin. Motorguide vs Minn Kota taitaa sitten olla enemmän makuasia.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
415
Onko kenelläkään kokemuksia keulakoneista täällä Perämeren rannikolla (Raahe-Oulu-väli). Riittääkö makean veden versio vai onko pakko olla suolaveteen tarkoitettu? Hintaeroa ei ole parhaimmassa tapauksessa kuin 200€, mutta rahaa se on sekin. Motorguide vs Minn Kota taitaa sitten olla enemmän makuasia.
Riittää makean veden versio eli ts. musta. OPM tästä antanut myös tiedon, että ei vaikuta takuisiin vaikka käyttäisikin mustaa versiota merellä.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
415
Riittää makean veden versio eli ts. musta. OPM tästä antanut myös tiedon, että ei vaikuta takuisiin vaikka käyttäisikin mustaa versiota merellä.
E: tämä siis MG osalta, MK:n osalta en osaa asiasta sanoa enkä tiedä Normarkin kantaa ko. asiaan.
EE: vahinko tuplat.. :facepalm:
 
Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
517
Kiitos. Eli menee Motorguiden Xi3:lla. Eiköhän tuo 55 paunaa riitä 5,3m veneeseen kun ei kovimmilla tuulilla kuitenkaan kalasta tai ainakin menee silloin suojan puolelle kalastamaan.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
415
Kiitos. Eli menee Motorguiden Xi3:lla. Eiköhän tuo 55 paunaa riitä 5,3m veneeseen kun ei kovimmilla tuulilla kuitenkaan kalasta tai ainakin menee silloin suojan puolelle kalastamaan.
Hyvä peli! Itsellä 5 metrisessä alupaatissa, eikä mitään ongelmia ollut vaikka rajussakin tuulessa menty.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
162
Riippuu paljon veneen tuulipinta-alasta. Kaverilla X Buster ja 150Ah ei meinaa riittää ja yli 6m/s tuulta niin jo loppuu pito. Akku kannattaa olla riittävän iso jottei pääse kovin syvälle purkautumaan. Alijännite rikkoo kaikkein eniten elektroniikkaa. Evinrude E-Tec taitaa olla ainoita moottoreita missä kunnon laturi. Eli erillinen kunnollinen verkkovirtalaturi pitää olla ja myös veneen käynnistysakku pitää usein ladata.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Motorguiden makeanveden vehkeiden takuu tosiaan kattaa myös meidän "meri" veden.

Akkuina kannattaa harkita litiumia (rebellcell jne) tai jos budjetti on rajallinen niin sininen optima on ollut suosittu vaihtoehto.
 
Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
517
Ei meinaa oma budjetti venyä kyllä oikein mitenkään Rebelcelliin, niin paljon on muutakin hankittavaa, että saa heittokalastusharrastuksen kunnolla käyntiin (ensimmäinen hankinta oli vene), joten mennään 75Ah sinisellä Optimalla. Vai välttäisikö Rebelcellin 50Ah versio? Siihen voisi juuri ja juuri riittää varat.

Uskotaan siihen, että tuo 55 paunan ja 54" varrella oleva Motorguide on sopiva Yamarin Cross 53 BR:ään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Rebelcellinhän voi ajaa käytännössä kuivaksi, eli se 50ah on käytössä aikalailla kokonaan, lyijyakuissahan on käytännössä käytössä joku 1/3 kapasiteetista (hatusta vedetty arvo)

Ja jos kannella täytyy laturiin niin rebelcellin paino on about 1/6 75ah bluetopista..

Bluetopilla jää toki enempi rahaa märkään :)
 
Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
517
Akku on pakko kantaa laturiin, joten se puoltaisi Rebelcelliä. Ei auta kuin miettiä mitä tekee. Tekisi kyllä mieli helpottaa elämää ja hommata Li-Ion ihan suosiolla.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
5kg painaa 12v50 rebelcell, 75ah optima 28kg

105ah lyijyakun korvaa 50ah rebelillä ainakin mainospuheiden mukaan.

Edit. Hintaero on aika tarkkaan satasen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
282
Olin aikeissa ostaa ensimmäisen heittohyrrän itselleni joululahjaksi, mutta nyt on kätisyyden kanssa pieniä ongelmia.

Avokelaa tulee kelattua oikeakätisenä oikealla kädellä, mutta tutun heittokelaa kuivalla maalla testatessa tuntui täysin luonnottomalta, ja vasuri oli se kelauskäsi.

Onko miten "normaalia", että eri kelamalleja tulee kelattua eri käsillä? Eli uskallanko luottaa perstuntumaan ja ostaa eri puolen kelan.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
298
Olin aikeissa ostaa ensimmäisen heittohyrrän itselleni joululahjaksi, mutta nyt on kätisyyden kanssa pieniä ongelmia.

Avokelaa tulee kelattua oikeakätisenä oikealla kädellä, mutta tutun heittokelaa kuivalla maalla testatessa tuntui täysin luonnottomalta, ja vasuri oli se kelauskäsi.

Onko miten "normaalia", että eri kelamalleja tulee kelattua eri käsillä? Eli uskallanko luottaa perstuntumaan ja ostaa eri puolen kelan.
Luulen, että tässä on niin monta vastausta kuin on kalastajaa :D Itse oikeakätisenä kelaan avokelaa vasemmalla kädellä, kun taas hyrräkelaa (uistelukäytössä) kelaan oikealla kädellä. Itse tykkään avokelassa siitä, että vahvempi käsi pitää vapaa ja heikompi suorittaa kelaamisen. Jotenkin uisteluhyrrässä se taas sopii toistepäin ihan hyvin. Heittohyrrässä tietty saattaisin valita itselle vasemman käden kelauksen, jotta heittäminen avokelalla ja hyrrällä olisi samanlaista.

Taisi tämä vaan hämmentää sua enemmän, mutta uskoisin perstuntumalla pääsevän pitkälle :)
 
Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
517
Minä kelasin ennen oikealla kädellä, mutta vaihdoin viime vuonna vasempaan, jotta oikeaa kättä ei tarvitse enää irrottaa vavasta kelauksen alkaessa. En ole katunut vaihdosta.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
441
Minäkin oikeakätisenä kelaan molempia, avokelaa ja heittohyrrää, vasemmalla kädellä. Vapakäsihän siinä enemmän voimaa, tarkkuutta ja herkkyyttä vaatii, kuin kelauskäsi. Heittohyrrällä myös peukalokontrolli tuntuu loogisemmalta hoitaa sillä itselleen "paremmalla" kädellä.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Minä kelasin ennen oikealla kädellä, mutta vaihdoin viime vuonna vasempaan, jotta oikeaa kättä ei tarvitse enää irrottaa vavasta kelauksen alkaessa. En ole katunut vaihdosta.
Tokihan tuon voi ratkaista myös heittämällä toiselta puolelta.

Itse olen oikeakätinen ja kelaan oikealla kaikkia kelatyyppejä. En vaihda otetta heiton jälkeen, vaan heitän vasemmalta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 118
Samoin, oikeakätinen ja vasemmalla heitto. En ole tuollaista vaihtamista nähnyt koskaan kenenkään tekevän heiton jälkeen. Jokainen tietty tavallaan mutta turhia välivaiheita kannattanee aina karsia pois.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
227
Onko miten "normaalia", että eri kelamalleja tulee kelattua eri käsillä? Eli uskallanko luottaa perstuntumaan ja ostaa eri puolen kelan.

Se on ihan normaalia, pääasia on nimenomaan että tuntuu luontevalta ja homma toimii. Vanhemmat gurut pitää jopa mukana paitsi avo-ja hyrräkeloja niin molempikätisiä malleja jotta voi kesken pitkän kalastuspävän vaihtaa puolta kun paikat väsyy.

Henkilökohtaisesti en voi käsittää miten jotkut oikeakätiset haluavat kelata vasemmalla, vavan pidossa ei tarvita juurikaan voimaa eikä finesseä joten se sopii vasemmalle kädelle mainiosti, oikealla sitten paitsi kelataan niin venekalastuksessa välillä pitää kesken actionin kääntää rattia ja kaasukahvaa, ohjata keulamoottoria, säädellä kaikuluotainta, radiota, kännykkää ja vaikka haukata patongista ja onhan se nyt luontevampaa hoitaa nuo oikealla kädellä samalla kun vasuri pitää vain vavasta kiinni. Tuo taitaa olla tullut nuorisolle jerkkikalastuksen yhteydessä, siinä ilmeisesti se saamarin vispaaminen onnistuu paremmin oikealla kädellä...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
441
Yllätys oli suuri, kun jigiin tarttui hieman runsaan kilon painoinen made, eli matikka. Pilkkifisuna minä olen noita aina tottunut pitämään, mutta ilmeisesti tämä kaveri oli vähän hätäinen kun lahti oli vasta puoliksi jäässä.

Capture.PNG
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Yllätys oli suuri, kun jigiin tarttui hieman runsaan kilon painoinen made, eli matikka. Pilkkifisuna minä olen noita aina tottunut pitämään, mutta ilmeisesti tämä kaveri oli vähän hätäinen kun lahti oli vasta puoliksi jäässä.

Kyllähän tämä loppusyksy/alkutalvi on avovedestä parasta matikka aikaa.

Itse olen pohjaongella kalastanut nyt mateita.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
188
Suosituksia kevyistä avokeloista?
Pitäisi avokela löytää Mikadon Sicario vapaan (painaa 107g). Itseltä löytyy pari tonnikoon kelaa: ~250g ja ~235g.
Nämä ainakin tuntuu äkkiseltään painavilta vavan kanssa.

Okuma ceymar C10FD olisi 170g ja varsin edullinen (50-60€) moneen muuhun verrattuna.
 
Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
517
Samoin, oikeakätinen ja vasemmalla heitto. En ole tuollaista vaihtamista nähnyt koskaan kenenkään tekevän heiton jälkeen. Jokainen tietty tavallaan mutta turhia välivaiheita kannattanee aina karsia pois.
Minulla on se, että olen aina heittänyt oikealta ja kelasin aikaisemmin myös oikealla kädellä. Nyt siis heitän oikealta ja kelaan vasemmalta. Pitäisi jaksaa opetella vasemmalta heittäminen joskus.

Tuota Shimanon Stradicia suosittelen minäkin, omani on tosin 1000 luokkaa, aivan loistava kela on. Hyrränä on sitten 201K Curado.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 809
Kirjolohen pohjaongintaa. Istutuskalaa tällä kertaa. Ei tunnu tulevan muuta kuin kokemusta ja raitista ilmaa. Mutta mieli lepää ja maisemat ja luonto on ihan jees.

FD6F0205-C539-4462-BAC7-5DC5EF2D6A97.jpeg
C833F2DB-4F6D-432D-8AFC-47DC1A29799F.jpeg
 
Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
517
Venehomma meni omalta osaltani maaliin. Pihaan tuli perjantaina pari vuotta vanha 495cx Faster, eiköhän tuo vältä minun kalastuksiin. Nyt aamulla laitoin tilaukseen motorguiden xi3 keulamoottorin tarvikesarjalla, keulamoottoriteline ja akkukaapelit olivat onneksi valmiina kiinni veneessä.

Onko vinkkejä meritaimenvavaksi ja kelaksi? 9 jalan SG custom coastal ja 2500 kokoluokan shimano stradic vai löytyykö parempaa järkevässä hintaluokassa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
33
Onko vinkkejä meritaimenvavaksi ja kelaksi? 9 jalan SG custom coastal ja 2500 kokoluokan shimano stradic vai löytyykö parempaa järkevässä hintaluokassa?
Jos venevalinta meni maaliin, niin kyllä tuolla setillä meritaimenhommatkin menee hyvin pitkälle kalkkiviivoille :)
Itsellä tuo keppi ollut käytössä, kaikinpuolin loistovalinta!
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 809
Mulla on stradic 2500 koossa kevyempään kalastukseen ja ci4+ 4000 koossa vähän järeämpään menoon. Löytyy myös kasa erilaisia hyrräkeloja todella järeistä keveämpiin ja jotain avokela ul vermeitä.

ci4+ on paras avokela mitä olen päässyt käyttämään. Todella kevyt ja pienikokoinen suorituskykyyn nähden. Jos olisin yhtä yleiskelaa ostamassa, jonka pitäisi vähän isommallekin sattumakalalle toimia niin ostaisin ci4+:an 4000 koossa
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
162
Stradic ci4+ kelasta on olemassa myös koko 3000 jota pidän parhaana kokoluokkana taimen hommiin.
Mulla olisi ylimääräisenä yksi noin 10h kalastettu 3000 Stella, mutta moni ei niin paljoa halua panostaa.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 809
Kävin yrittään merisyönnökseltä palaavaa kirjolohta. Hyvin oli puronsuu auki mereen ja kalalla tilaa palata jokeen. Minä ja muut heiteltiin pääasiassa tyhjää. Mulle yks tärppi lohenmätisyötillä. Joku random jantteri sai vaaksanmittaisen kirjonpoikasen.

Kävin kyllä tiukasti pakkia läpi, ei toiminut lipat, pellit tai lohenmäti. Syytän pallopäitä(hylkeitä) heikosta menestyksestä. Nilkit olivat päättäneet uida syvälle puroon syömään ja säikyttelivät sekä kalastajia että kaloja. Tuubivideossa puronsuuta, hieno ränni mihin nousuvesi painoi vettä sisään aika ahkeraan. Lähinnä tuo puronsuu näyttää oikealta joelta kiitos vuoroveden. Oli aamusta vuorovesi tapissaan, melkein 2m yli normaalitason.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
534
Se on ihan normaalia, pääasia on nimenomaan että tuntuu luontevalta ja homma toimii. Vanhemmat gurut pitää jopa mukana paitsi avo-ja hyrräkeloja niin molempikätisiä malleja jotta voi kesken pitkän kalastuspävän vaihtaa puolta kun paikat väsyy.

Henkilökohtaisesti en voi käsittää miten jotkut oikeakätiset haluavat kelata vasemmalla, vavan pidossa ei tarvita juurikaan voimaa eikä finesseä joten se sopii vasemmalle kädelle mainiosti, oikealla sitten paitsi kelataan niin venekalastuksessa välillä pitää kesken actionin kääntää rattia ja kaasukahvaa, ohjata keulamoottoria, säädellä kaikuluotainta, radiota, kännykkää ja vaikka haukata patongista ja onhan se nyt luontevampaa hoitaa nuo oikealla kädellä samalla kun vasuri pitää vain vavasta kiinni. Tuo taitaa olla tullut nuorisolle jerkkikalastuksen yhteydessä, siinä ilmeisesti se saamarin vispaaminen onnistuu paremmin oikealla kädellä...
Ärsyttäähän se vaihtaa kättä heiton jälkeen. Ei kyllä ole ikinä edes käynyt mielessä kelata oikealla kädellä. :confused:
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
227
Ärsyttäähän se vaihtaa kättä heiton jälkeen. Ei kyllä ole ikinä edes käynyt mielessä kelata oikealla kädellä. :confused:
Miksi ihmeessä sitä pitäisi vaihtaa? Minulla vapa on ikäänkuin tyhmän vasemman käden tyhmä jatke jolla liike on joko hyvin yksinkertainen(heitto, vastaisku) tai sitä ei ole(pidetään siiman suuntaisena), mutta kaiken finessen hoitaa oikea käsi näin oikeakätisenä. Eli vasemmalta puolelta heittäen mitään "käsiä" ei tarvitse vaihdella. Näin ainakin lähipiirissä 70-80-luvulta lähtien ihan kaikki tekivät poislukien setäni jolla vasurina oli vasemmalta veivattava 5000 dööri ja heitti myös oikealta.

Jos vasemmalta puolelta kelaaminen ja oikelta puolelta heittäminen tuntuu hyvältä niin sillä sitten luonnollisesti, turha sitä alkaa sen enempää ihmettelemään. Jossain Pike Fight-jaksossa yksi kilpailijoista selitti että tämä osittainen muutos tuli jerkkikalastuksen yhteydessä eli huomattiin että se tarvittava liike on helpompi tehdä oikealla kädellä, tiedä sitten, onneksi nykyään vehkeitä löytyy molempikätisinä yllin kyllin. En ole myöskään koskaan heittänyt näitä kumisaappaan kokoisia haukikumeja, eli loppuuko jossain vaiheessa vasemmasta kädestä ruuti niiden kanssa...
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Minä heitän niitä kumisaappaan kokoisia kumejakin vasen käsi ylempänä, ihan kuin lätkämailaa pidellessä, oikea kätisenä siis vasemmalta. Oikea käsi on heitossa vavan butilla ja kun vapa siirtyy kyynärvarren alle, siirtyy oikea käsi kelaamaan. Tarvittaessa esim ahtaassa paikassa heitän oikealta puolelta. Tuota molempikätisyyden ja vasemmalta kelaamisen paremmuutta on väännetty vuosia palstoilla. Itsehän olen sitä mieltä että kyllä se luontevin tekniikka hioutuu jokaiselle ajansaatossa. Jos se sisältää vaihdon heitoon jälkeen niin sitten se on niin. Ihmisiä ja ergonomioita on monenlaisia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
534
No joo en kyllä ymmärrä miten tuosta kiistelyn saa aikaan. Tietenkin jos osaisi kelata kummaltakin puolelta, niin saisi ostettua helpommin hyrräkeloja alennuksella.
 
Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
517
Onko kenelläkään kokemuksista Garminin live kaikuluotaimista? YouTuben videoiden perusteella ovat erittäin mielenkiintoisia, mutta meneekö kalastaminen sitten enemmän videopelin puolelle ja ainakin vielä hinnat ovat hirveitä.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Garminista ei, lowrancen livestä on. Ja onhan se koukuttavaa puuhaa, tuo tosiaan täysin uuden vinkkelin vedeenalaiseen maailmaan.

Parilla frendillä on garmin ja hyvää palautettahan niistä on, itse en ole luonnossa nähnyt niin en sano mitään.
 
Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
517
Hyvin samankaltaisia näkyvät olevan nuo kaikki livet ominaisuuksiltaan. Yleistyisivät nyt edes vähän ja hinnoista lähtisi uutuuslisä pois, niin voisi laittaa hankintaan. Jotenkin ei vain nappaa 1500€:n kaiku + 1500€:n anturi.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
No nyt on vasta ekat livet olleet kauden, eiköhän tuossa käy kuten viiston kanssa että muutaman vuoden päästä saa jo jonkinlaista kolmasosan hinnalla.
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
227
Eikö Garmin ole ikäänkuin jo seuraavaa sukupolvea ja siten luokkaa kehittyneempi? Onhan nuo hienoja pelejä, en taida vaan moiseen jatkuvaan anturin kääntelyyn ryhtyä ihan heti, sen sijaan omaan käyttöön Humminbirdin Mega360 voisi olla näppärä, maksaa tietysti vielä enemmän...
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Miks sitä anturia tarvii käännellä? Heitto hommassa se on heittosuuntaan ja vertsussa semoten kalastettavan kyljen suuntaan?
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
227
Ei kai sitä kukaan kääntelemään pakota, olen nähnyt aiheesta lähinnä Laaksosen Sakun videoita jossa sillä anturitelineessä se kahva jota kääntelemällä hakee oikean heittosektorin josta fisu löytyy ja sitten vaan oikealle etäisyydelle haukikumia perään (tai siis päälle). Jotain toista vastaavaa telinettä myös kehuttu kun siitä näkee heti anturin suuntauksen, joten kait niitä muutkin kääntelee ja etsii mistä sektorista kalat löytyy?! Mutta ei siis minkäänlaista omaa kokemusta....
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Täsmä kalastushan ei ole ainut vaihtoehto, mulle menee ainakin liian tylsäksi. Livellä näkee hienosti myös seurimot.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 809
Ahvenen kilpakalastusta. 6 tiimiä ja alueena eurooppa. Ihan loistosarja ja viihdettä tylsään hetkeen. Samalta kanavalta löytyy myös hauen kilpakalastusta.

 
Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
517
Ennemmin minä siian söisin itse kuin käyttäisin syöttinä hauelle, mutta komea on kyllä hauen suu.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 467
Viestejä
4 163 047
Jäsenet
70 412
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom