Lovi tai se puuttuminen ei ole mikään varma tuntomerkki. Pään muoto suupielineen on.Pilkut ei sinällä kerro täsmällisesti onko lohi vai taimen, mutta tuolla kalalla on selvä lovi pyrstössä, joka taimenella on suora.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Lovi tai se puuttuminen ei ole mikään varma tuntomerkki. Pään muoto suupielineen on.Pilkut ei sinällä kerro täsmällisesti onko lohi vai taimen, mutta tuolla kalalla on selvä lovi pyrstössä, joka taimenella on suora.
Ootteko ikinä seurannu Kuusamon uistimen Kalakalenteria?
Onkoha tossa jotain perää vai ihan mambojamboa?
Kuusamon Kalakalenteri
Kalasaalis.com kalakalenteria oon joskus piruuttain vilkassu... ei ainakaan niillä kerroilla ole kovin tarkka ollut. Isä seurasi joskus almanakan kalakalenteria ja sekin oli hyvin laveasti "siellä päin"Ootteko ikinä seurannu Kuusamon uistimen Kalakalenteria?
Onkoha tossa jotain perää vai ihan mambojamboa?
Kuusamon Kalakalenteri

Kalasaalis.com kalakalenteria oon joskus piruuttain vilkassu... ei ainakaan niillä kerroilla ole kovin tarkka ollut. Isä seurasi joskus almanakan kalakalenteria ja sekin oli hyvin laveasti "siellä päin"
Hyvin sherlokoitu! Löytyihän se selitys vihdoinkin.Onko Nuuskiksen fisut kuvattu tämmöisellä vekottimella, kun kuvissa näkyy aina älyttömiä vonkaleita?
![]()

Viikonreissu Inarijärvellä ohi, 35 lohikalaa kävi veneessä. Näyttäisi että rautu voittoinen oli kyseinen paikka, muina vuosina toisessa päädyssä ollut taimen pääosassa. Melko vaihtelevissa olosuhteissa ja isoimmat tuli pahimmassa kelissä. Suurin rautu 2.2kg, Jänkäkoiria tuli lukemattomia joita en edes laskenut, niistä isoin tais olla 9kg.
![]()
oliko k-marketin kalatiskillä hauet loppunu?![]()
25cm haukishadiin väärän rotuinen saalis tänään.
![]()
25cm haukishadiin väärän rotuinen saalis tänään.


Tulihan se Saimaalla käytyä. Lopputulemana pari haukea (1,5kg ja 2,5kg; fileiksi), ahvenaa kymmenkunta (ei punnittu; savustettiin) ja tusina karkuutusta. Kuviahan ei mokomista jaksanut.
Samalla tuli vähän harrastettua välinerunkkausta ennakkoperinnön muodossa![]()
ja
![]()
Jos Kekkonen sai näillä kalaa niin miksen minäkin
Laita vain tännekin kuvia ja tarinaa. Mukava katsella, kun itse ei nyt olosuhteiden pakosta pääse kalaan.vähän on semmoinen yksinpuhelun maku tässä ketjussa.. taidan jatkossa pitäytyä vaan fb/ig sektorilla.
Joo megassa on kyllä omaan silmään melko täydellisyyttä hipova kuva.@tsutsi megan viisto on kyllä ollut ihan omalla levelillään. Tuo uusi active imaging + hds live näyttää kyllä hyvältä, mut ei haastane megan paikkaa kukkulan huipulla viistorintamalla. Jotenkin odottelen että viistoon jollain taikatempulla saataisiin fish revealin tapainen näkymä jolla ne kalat oikein pomppaa esille. Teknistä puolta en toki tiedä miten se tehtäisiin![]()
Vertikaalijigausta olen parin kaverin kanssa harrastanut jonkin verran. Olen siinä uskossa että kaveri on varmasti suomen top kolmosesa kyseisessä asiassa.
Vertikaalijigauksen ongelma on se että se on liian tehokasta. Vastuuton kalastaja pystyy tuhoamaan muutamalla reissulla pienen järven isojen kalojen kannan.
Kaveri on saanut pitkälle yli sata +4kg kuhaa, yhden on joutunut ottamaan ruuaksi kun myöhästyi vastaiskussa ja koukku vaurioitti kiduksia.
Paras reissu 2016, kisoissa neljä kuhaa joistas pienin 72cm, hauki oli ensin 91cm joka parannettiin vielä 109cm. Kisan jälkeen vielä samoille paikoille josta 9kpl yli 68cm kaloja.
Vertikaalikalastuksen vaikeus on veneen ajaminen. Tyynellä ilmalla se on helppoa, 6m/s sivutuulessa liikkuvan kalan päälle osuminen joka 10m vasemmalla 5 sekuntia aiemmin vaatii kokemusta. Itselläni on viistokaiku myös edessä. Se helpottaa radikaalisti kalan kulkusuunnan hahmottamista.
Mikäli haluaa saada vertikaalijigauksesta parhaimmat tulokset, vaati se jokin verran elektroniikkaa veneeseen. Siinäkin voi päästä halvalla jos hommailee käytettyjä vehkeitä.
Itselläni on HDS7+LSS2 HD moduuliboksilla etuviistolle, HDS7+LSS2 HD moduuliboksilla takaviistolle, HDS 7Gen3 kartalle ja siihen on liitetty väyläkaapelilla HDS10 mikä näyttää Gen3:een kytketyn TM150m kuvaa alaspäin. Tämä anturi on veneen kyljessä vavan mitan päässä kuskin paikalta. Olen tullut tulokseen että kannattaa mieluummin olla useita erillisiä laitteita, muuten loppuu prosessoriteho heti kesken. Viistoluotaimet tuottavat niin paljon dataa ettei se mahdu kunnolla väylään. Sitten peräpeilissä on vielä P66 anturi kytkettynä etuviistoluotaimeen. Tätä voi käyttää sitten normaaliajossa kun etuviistoanturi on ylhäällä.
Mieli tekisi nyt rakenteilla olevaan kisaveneeseen laittaa 2kpl HDS16, pitää vaan miettiä miten niille saisi paikat järkevästi RS Busteriin. Järki vaan laittaa vastaan kovasti.
Perusteluna miksi 16" on se, että siinä on maksimi määrä vaakapikseleitä jolloin kun viistoluotaimen alueena on 18m+18m, saadaan 1920/36m=53,3pikseliä metrille jolloin yksi pikseli on vajaa pari senttiä. Se lisää tarkkuutta erottaa iso kala pienestä parvesta. Myös hauen erottaminen kuhan kaiusta helpottuu.
Siinä vaiheessa kun veneessä alkaa olla elektroniikkaa enemmän täytyy muistaa sähkönkulutus. Yamahassa laturi on joku naurettava 3A, siinä ja tässä pystyykö pitämään edes käynnistysakun täytenä. Mercuryllä laturi on ulkomuistista joku n.30A se on jo hyvä. Omaan kisaveneeseen valikoitui E-TEC koska siinä on 70A laturi. Vanhassa veneessä akkuja on 200Ah, seuravaan veneeseen tulee todennäkoisesti saman verran. Oli jotenkin mielenkiintoista kun viehekalastuksen SM kisoissa oli porukalla veneeseen hakattu +70k€ ja kunnon akkuihin ei oltu panostettu. Pikkaisen kovempi tuuli ja jo puolen päivän aikaan joutuivat turvautumaan perinteiseen ankkuriin.
Erilliset akut tulee ladat hyvällä laturilla joka kalastuspäivän jälkeen niin pysyvät kunnossa.
Itse en kyllä pysty noita wifi tms. kaikuja suosittelemaan. Toki en ole paras niistä puhumaan kun en moista ole ikinä omistanut, mutta mitänyt kaverin kommentteja kuullut et saa olla aina varavirtaa mukana et riittää puhelimessa/tabletissa akku jne. Olettamus on itsellä se ainakin, että mielummin kunnon laite omalla näytöllä.Eipä kukaan mun kilosia haukia halua nähdä. Jonkinlainen kaiku kyllä pitäisi hankkia soutuveneeseen. Pitäisi vaan olla mahdollisimman helposti liikuteltava ja halpa. Olisikohan semmosesta mihinkään joka vaan lähettäisi kuvan vaikka tabletille wlanin kautta? Joku uusi avokelavapakin tekisi mieli ostaa kevyeen hauen kalastukseen kun tuo daiwan vulcan on vähän tuommonen karvalakkimallinen. Tietenkin turhaa rahan menoahan se vaan on.![]()
Käytössä on Bosch S6 takana ja Sprinter AGM UPS käyttöön tarkoitettu akku edessä keukakoneelle. Ikinä ei ole valo Motorguidessa edes keltaiseksi muuttunut.Mitkä akut teikällä on käytössä?
Itsellä keulamoottorin akkuna on honkkarin 110Ah agm akku ja ainakin itselle riittänyt hyvin reeni+kisapäiväksi. Parhaimmillaan ns. tyynellä kelillä menty 4-5kpl 8h päivää tuolla akulla.
Evikassa on kyllä huima tuo latausteho verrattuna esim. oman paatin vm. 2017 jammuun, muistaakseni 30hp jammussa on 17A latausteho, toki se on riittänyt itsellä kahden 9" ja 7" lowikan pyörittelyyn starttiakun kautta.
Eipä kukaan mun kilosia haukia halua nähdä. Jonkinlainen kaiku kyllä pitäisi hankkia soutuveneeseen. Pitäisi vaan olla mahdollisimman helposti liikuteltava ja halpa. Olisikohan semmosesta mihinkään joka vaan lähettäisi kuvan vaikka tabletille wlanin kautta? Joku uusi avokelavapakin tekisi mieli ostaa kevyeen hauen kalastukseen kun tuo daiwan vulcan on vähän tuommonen karvalakkimallinen. Tietenkin turhaa rahan menoahan se vaan on.![]()
Siirtelin kaiusta screenshotteja koneelle ja onhan tuo nykyään hienoa kun pääsee kurkkimaan pinnan alle..
![]()
Onhan se alkuun varmasti melko "oudon" näköinen, mutta kun viistoa vain oppii lukemaan ja sellaisen omistaa niin ei ole paluuta. Sen verran verraton laite ainakin omassa käytössä.Ketjua on lueskeltu ja aikasemminkin näin jossain vastaavan kuvan kaiusta. Mietin jo silloin, että antaako se kaiku aina tuon kuvan noin? Minun silmään jotenki vaikea lukea kun kuva on 90 astetta "pielessä"(oletan tuon keskellä olevan viivan olevan jäätä?).
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.