Vertikaalijigausta olen parin kaverin kanssa harrastanut jonkin verran. Olen siinä uskossa että kaveri on varmasti suomen top kolmosesa kyseisessä asiassa.
Vertikaalijigauksen ongelma on se että se on liian tehokasta. Vastuuton kalastaja pystyy tuhoamaan muutamalla reissulla pienen järven isojen kalojen kannan.
Kaveri on saanut pitkälle yli sata +4kg kuhaa, yhden on joutunut ottamaan ruuaksi kun myöhästyi vastaiskussa ja koukku vaurioitti kiduksia.
Paras reissu 2016, kisoissa neljä kuhaa joistas pienin 72cm, hauki oli ensin 91cm joka parannettiin vielä 109cm. Kisan jälkeen vielä samoille paikoille josta 9kpl yli 68cm kaloja.
Vertikaalikalastuksen vaikeus on veneen ajaminen. Tyynellä ilmalla se on helppoa, 6m/s sivutuulessa liikkuvan kalan päälle osuminen joka 10m vasemmalla 5 sekuntia aiemmin vaatii kokemusta. Itselläni on viistokaiku myös edessä. Se helpottaa radikaalisti kalan kulkusuunnan hahmottamista.
Mikäli haluaa saada vertikaalijigauksesta parhaimmat tulokset, vaati se jokin verran elektroniikkaa veneeseen. Siinäkin voi päästä halvalla jos hommailee käytettyjä vehkeitä.
Itselläni on HDS7+LSS2 HD moduuliboksilla etuviistolle, HDS7+LSS2 HD moduuliboksilla takaviistolle, HDS 7Gen3 kartalle ja siihen on liitetty väyläkaapelilla HDS10 mikä näyttää Gen3:een kytketyn TM150m kuvaa alaspäin. Tämä anturi on veneen kyljessä vavan mitan päässä kuskin paikalta. Olen tullut tulokseen että kannattaa mieluummin olla useita erillisiä laitteita, muuten loppuu prosessoriteho heti kesken. Viistoluotaimet tuottavat niin paljon dataa ettei se mahdu kunnolla väylään. Sitten peräpeilissä on vielä P66 anturi kytkettynä etuviistoluotaimeen. Tätä voi käyttää sitten normaaliajossa kun etuviistoanturi on ylhäällä.
Mieli tekisi nyt rakenteilla olevaan kisaveneeseen laittaa 2kpl HDS16, pitää vaan miettiä miten niille saisi paikat järkevästi RS Busteriin. Järki vaan laittaa vastaan kovasti.
Perusteluna miksi 16" on se, että siinä on maksimi määrä vaakapikseleitä jolloin kun viistoluotaimen alueena on 18m+18m, saadaan 1920/36m=53,3pikseliä metrille jolloin yksi pikseli on vajaa pari senttiä. Se lisää tarkkuutta erottaa iso kala pienestä parvesta. Myös hauen erottaminen kuhan kaiusta helpottuu.
Siinä vaiheessa kun veneessä alkaa olla elektroniikkaa enemmän täytyy muistaa sähkönkulutus. Yamahassa laturi on joku naurettava 3A, siinä ja tässä pystyykö pitämään edes käynnistysakun täytenä. Mercuryllä laturi on ulkomuistista joku n.30A se on jo hyvä. Omaan kisaveneeseen valikoitui E-TEC koska siinä on 70A laturi. Vanhassa veneessä akkuja on 200Ah, seuravaan veneeseen tulee todennäkoisesti saman verran. Oli jotenkin mielenkiintoista kun viehekalastuksen SM kisoissa oli porukalla veneeseen hakattu +70k€ ja kunnon akkuihin ei oltu panostettu. Pikkaisen kovempi tuuli ja jo puolen päivän aikaan joutuivat turvautumaan perinteiseen ankkuriin.
Erilliset akut tulee ladat hyvällä laturilla joka kalastuspäivän jälkeen niin pysyvät kunnossa.