Kalastus

Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
415
Ketjua on lueskeltu ja aikasemminkin näin jossain vastaavan kuvan kaiusta. Mietin jo silloin, että antaako se kaiku aina tuon kuvan noin? Minun silmään jotenki vaikea lukea kun kuva on 90 astetta "pielessä"(oletan tuon keskellä olevan viivan olevan jäätä?).
Onhan se alkuun varmasti melko "oudon" näköinen, mutta kun viistoa vain oppii lukemaan ja sellaisen omistaa niin ei ole paluuta. Sen verran verraton laite ainakin omassa käytössä.

Tuo "keskiviiva" on veden pinta ts. kohta jossa anturi on.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
286
Minkälaista kaikua porukka suosittelisi jigaukseen ja satunnaiseen vetouisteluun hintaluokassa n. 500€?

Ensikesäksi saisi vihdoinkin kunnon veneen, mutta ei ole tullut tutustuttua noihin kaikujen sielunelämään, niin hieman hakusessa vielä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 340
Pilkkikausi tuli aloitettua pienemmällä järvellä itsenäisyyspäivänä. Ahventa lähdin hakemaan. Tuloksena 7 vai 8 haukea (isoin 1.74 kg) ja pari kuhaa. Täksi talveksi on myös kairaan akkuporakone.

Isompien vesien jäätymistä odotellessa... Sitä ennen on muutama pikkujärvi joissa voisi käydä hauen pulikoita kiusaamassa.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
415
Minkälaista kaikua porukka suosittelisi jigaukseen ja satunnaiseen vetouisteluun hintaluokassa n. 500€?

Ensikesäksi saisi vihdoinkin kunnon veneen, mutta ei ole tullut tutustuttua noihin kaikujen sielunelämään, niin hieman hakusessa vielä.
Tuohon budjettiin odottelisin keväälle/uusien laitteiden tuloon markkinoille, tai onhan niitä tullut jo mutta, ei oo vielä vaikuttanut vanhojen mallien hintoihin.
Ehdottomasti lähtisin liikkeelle esim. Hook2 mallilla esim. 7" koossa. Mikäli viistolle tarvetta niin tripleshot anturilla tai mikäli ei sille koe tarvetta niin splitshot.

Oma mielipide: mikäli kalastus on edes jonnin verran vakavampaa eikä pelkästään joka toinen viikonloppu mökillä ja painottuu esim. jigittelyyn, niin siinä tapauksessa suosittelen ehdottomasti(tarkoitan oikeasti tätä) pistämään lapaa hieman syvemmälle taskuun ja hommaamaan suoraan 9" viistolla. Tuo 2" vaikuttaa näyttökoossa aivan älyttömästi viistokaikuluotaimen luettavuuteen.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
415
Minultakin yks kuva, tuli vedettyä kesällä moinen mötkäle 2-10g ahven vavalla ylös.
Oli aika taiteilua saada turbosärki veneeseen ja vavasta olis todellakin kaipaillut tuossa tilanteessa reilusti potkua enemmän. :D

Photo 15-08-2018, 20.56.32 (3).jpg
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
415
Onkos täällä porukka kerinnyt jo pilkille?

Tänään tuli pari tuntia oltua järvellä ja ei tullut kuin kokemusta. Toki ei haitannut kyllä yhtään, mukava päästä jäälle taas pitkästä aikaa.:)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
191
Kyllä sitä on tullut käytyä (eilen viimeksi). Itse pilkin kaikuluotaimen avustuksella, ja se onkin tuonut mukavan lisän pilkkimiseen. Ilman luotainta ei viitsi enään jäälle lähteä kun siihen on tottunut.
Huonona puolena täytyy sanoa, että itse ainakin jään liian pitkäksi aikaa yrittämään "ei aktiivista" kalaa.
Pääosin pilkin pienillä ja isoilla tasapainoilla sekä jigeillä.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
415
Joo kaikuluotainta tullut nyt itse käytettyä pari talvea, on kyllä verraton vempele itselle, eikä myöskään tule ilman luotainta lähdettyä jäälle.:D Tasuria / pystyä tulee itse uiteltua eniten ja siinä sivussa pikku jigejä.
Melko heikkoja oli jäät vielä eilen, jossain kohti 5 senttiä ja 10m päässä vajaa 20cm.. Mutta eiköhän ne siittä hiljalleen paksune.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 340
Huh olipas "surkeimmat pilkkireissut" TOP 3 listalle yltävä suoritus tänään. Olis pitänyt jäädä kotiin...keli oli järkyttävä. Vuoron perään märkiä tiskirättejä ja vesisadetta, nollasyönti ja keuhkoputkentulehduksen jäänteet päällä päivä pilkkimässä. Jäällekin oli paikoin kerääntynyt 20cm loskaa. Oikein mukava fiilis. Kaveri sai pari ahventa, itse en tärppiäkään :dead:

Jos jotain positiivista niin akkuporakone oli kyllä huippuinvestointi, voi pistää huoletta reikää menemään ja voi keskittyä itse pilkkimiseen.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
415
Huh olipas "surkeimmat pilkkireissut" TOP 3 listalle yltävä suoritus tänään. Olis pitänyt jäädä kotiin...keli oli järkyttävä. Vuoron perään märkiä tiskirättejä ja vesisadetta, nollasyönti ja keuhkoputkentulehduksen jäänteet päällä päivä pilkkimässä. Jäällekin oli paikoin kerääntynyt 20cm loskaa. Oikein mukava fiilis. Kaveri sai pari ahventa, itse en tärppiäkään :dead:

Jos jotain positiivista niin akkuporakone oli kyllä huippuinvestointi, voi pistää huoletta reikää menemään ja voi keskittyä itse pilkkimiseen.
Tätä se kalastus on "parhaimmillaan", viime vuonna helmikuussa oli vähän sama tilanne. Saikku päällänsä, kunnon paskakeli.
Pitkään tuona aamuna mietin, että lähdenkö, aiemmilla kerroilla kun oli ollut huono keli niin syönti ollut hyvää joten pakko se oli sitten..
Kuinkas kävikään, koko päivä pelkkää tyhjää ja reikiä tuli tehtyä varmaa 40, litimärissä haalareissa aloin miettimään elämän tarkoitusta ja sitä, että onko tässä nyt oikeesti mitään järkeä enää.
Noh, lähtöä tehdessä ajattelin, että tehdääs vielä yksi reikä matkalla autolle. Siittä reiästä tulikin sitten solkenaan noin tunnin verran ahventa ja parhaimmat 400-500g luokkaa.:D
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 021
Jos jollain polttelee viistokaiku mielessä keväälle, niin mulla jää isomman ruudun alta joutilaaksi Lowrance Hook2 7x gps tripleshot. Halvalla tietenki . Yv tavoittaa. On mahdollista saada myös ram kilkkeistä kasattu siirrettävä kiinnike/anturiteline jolla ruuvaa kätevästi kiinni vaikka soudariin.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 688
Jos jollain polttelee viistokaiku mielessä keväälle, niin mulla jää isomman ruudun alta joutilaaksi Lowrance Hook2 7x gps tripleshot. Halvalla tietenki . Yv tavoittaa. On mahdollista saada myös ram kilkkeistä kasattu siirrettävä kiinnike/anturiteline jolla ruuvaa kätevästi kiinni vaikka soudariin.
Viistokaiku tavallaan kiinnostaisi, mutta tosiaan soutupurkkiin vähän siinä ja tässä onko järkeä. Tuolla toki saisi kalojen kokoa kasvatetua sen sijaan että joutuisi noita pienempiä kuhatumppeja kiskottua muutaman vauraamman toiveissa.
 
Liittynyt
27.04.2017
Viestejä
2 560
Lauantaina olisi tropiclandian edustalla 5 suurta ahvenpilkkikilpailu, mielenkiintoinen tapahtuma kun piisaa 5 suurta ahventa, tälläinen amatöörikin voisi pärjätä :) ja hyvät palkinnot :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 340
Taitaa tästä talvesta muotoutua vähän huonompi pilkkitalvi olosuhteiden puolesta. Lunta on jäällä jo reilunpuoleisesti eikä jäätyminen ole edistynyt. Todella hikistä tarpoa yhtään kauemmaksi ja kausi voi olla lyhyt jos jääpeite ei paksune. Ja lunta ripottelee vähän väliä lisää. Kohta siellä on lumen lisäksi myös vettä jäällä kun tarpeeksi kansi painuu...

Huomenna pilkille testaamaan mitä akkuporakone tykkää -15 asteen olosuhteista :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
552
Mikäköhän olisi hyvä edullinen avokela ultralight kalastukseen. Ajattelin tilata piruttain jonkun dragonin vavan jolla heittäisi helposti 1-10g vieheitä, mutta ul-kelat ei ole enää nykyään oikein muotia. Tietenkään eihän kelan koko haittaa, mutta se paino ja halvalla ei tahdo kevyitä saada. Onkohan okumat kevyimpiä noista halvemmista keloista?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
159
Tilaa www.hiki.at Shimano Stradic 1000. Hinta noin puolet Suomen hinnoista. tulevat perille noin viikossa. Puolenkymmentä tilausta olen tuolta tehnyt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
552
Onkos tää stradic CI4 parempi kuin normaali? Normaalista on vaan tota isomalla välityksellä olevaa mallia.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
415
Onkos tää stradic CI4 parempi kuin normaali? Normaalista on vaan tota isomalla välityksellä olevaa mallia.
CI4 on hieman kevyempi, hieman eri matskuja käytetty valmistuksessa.
CI4 stradicceja omistan pari kappaletta ja ovat todella kovassa käytössä olleet pari vuotta, eikä mitään ongelmia.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
298
Mulla alkoi viime vuonna Penn Battle 2000 mallin avokela rahisemaan ja toimi muutenkin kankeasti. Luultavasti ihan vaan sen vuoksi että olen laiminlyönyt sen huoltamista jo monta vuotta. Lähteekö tuommoinen rahina ja kankeus vielä pois, jos sille tarjoaa elvytystä ja miten se kannattaa tehdä? Jos teillä on tiedossa esim. hyviä YouTube-videoita tai muita vinkkejä avokelan huoltamiseen niin otan ilolla vastaan.

Lähinnä sillä mietin tuon huoltamista nyt, koska tällä hetkellä on monessa paikassa noi kesäkalastusvälineet alennuksessa niin voisi saada myös edullisesti uuden tilalle. Toisaalta olen pyrkinyt siihen, että ei heti ostaisi uutta vaan korjaisi ensin vanhaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
57
Itsellä oli ensimmäisessä UL-vavassa aikoinaan jostain tarjouskorista kympillä napattu Abu Garcia S10 ja nyt tällä hetkellä korvaajana on Abu Sorön S10, joka sekin on toiminut hienosti jo vuosia. Jos nyt pitäisi uutta UL-kelaa katsella niin Cardinal STX 10 olisi todennäköisesti ensimmäinen vaihtoehto. Kammen täysi takaliikkeettömyys, paksu sanka ja pieni koko kai näissä eniten viehättää ja hintakin on vielä valikoiman halvemmasta päästä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 360
Itsellä oli ensimmäisessä UL-vavassa aikoinaan jostain tarjouskorista kympillä napattu Abu Garcia S10 ja nyt tällä hetkellä korvaajana on Abu Sorön S10, joka sekin on toiminut hienosti jo vuosia. Jos nyt pitäisi uutta UL-kelaa katsella niin Cardinal STX 10 olisi todennäköisesti ensimmäinen vaihtoehto. Kammen täysi takaliikkeettömyys, paksu sanka ja pieni koko kai näissä eniten viehättää ja hintakin on vielä valikoiman halvemmasta päästä.
OT: Monta S10:iä sulla.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 021
Mikäköhän olisi hyvä edullinen avokela ultralight kalastukseen. Ajattelin tilata piruttain jonkun dragonin vavan jolla heittäisi helposti 1-10g vieheitä, mutta ul-kelat ei ole enää nykyään oikein muotia. Tietenkään eihän kelan koko haittaa, mutta se paino ja halvalla ei tahdo kevyitä saada. Onkohan okumat kevyimpiä noista halvemmista keloista?
Mulla on okuman ceymar 10:t käytössä , melko lyömätön hinta/laatu suhde, eikä tarvi tilailla ulkomailta.

 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 021
Mulla alkoi viime vuonna Penn Battle 2000 mallin avokela rahisemaan ja toimi muutenkin kankeasti. Luultavasti ihan vaan sen vuoksi että olen laiminlyönyt sen huoltamista jo monta vuotta. Lähteekö tuommoinen rahina ja kankeus vielä pois, jos sille tarjoaa elvytystä ja miten se kannattaa tehdä? Jos teillä on tiedossa esim. hyviä YouTube-videoita tai muita vinkkejä avokelan huoltamiseen niin otan ilolla vastaan.

Lähinnä sillä mietin tuon huoltamista nyt, koska tällä hetkellä on monessa paikassa noi kesäkalastusvälineet alennuksessa niin voisi saada myös edullisesti uuden tilalle. Toisaalta olen pyrkinyt siihen, että ei heti ostaisi uutta vaan korjaisi ensin vanhaa.
Totta kai niitä voi ja kannattaa huoltaa. Putsaus, öljyt ja rasvat uusiksi ja kovaa ajoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 340
Pilkkitalvi näyttää entistä synkemmältä. Viikolla oli kovia pakkasia joten ajattelin että jään päällä oleva sohjo olisi jäätynyt. Vielä mitä, vettä oli tullut jäälle lisää ja lunta myös. Pahimmillaan vettä/sohjoa oli lähes saappaanvarteen asti ja sen päällä vielä 10-20cm lunta. Ahkio kyntää siellä sohjossa ja on umpijäässä samantien kun pysähtyy. Sellaisen 30-50 askelta pystyi eteneen, sitten tauko. Oli suuret suunnitelmat mutta lopulta pääsin 500m päähän rannasta :dead:

Kun pääsin kotiin niin huomasin että yksi vapa+perhokela+tasuri kombo puuttui...Ajoin takaisin järvelle, rämmin pilkkireitin uudestaan ja lopulta löysin ongen hautautuneena lähelle autoa hankeen :beye:

Tällä hetkellä on etureidet suht kipeät, varsinkin tuosta polven yläpuolelta...

Ja säätiedotus lupaa lisää lunta viikolla. Todennäköisesti sohjo ei tule jäätymään. Mitähän tässä oikein tekisi... Ehkä pitää katsoa jotain rannan lähellä olevia kaislikoita ja siirtyä hauen pilkintään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
799
Kaikukeskustelu on mielenkiintoista täällä ja tosiaan uskon että kaikujen kehitys on vasta alkamassa kun ovat aika paljon jääneet jälkeen muuta elektroniikan kehitystä. Itellä on nyt EliteTi9, johon olen melko tyytyväinen, oikeastaan suurin ongelma on matalan resoluution näyttö ja viiston vähän kyseenalainen laatu. Täsmävertsua siis harrastelen ja kuten yllä todettu niin laji on tosiaan älyttömän tehokas. Monet kerrat uistelijat ajaa vierestä ja kysyy et mitä teen kun nostelen kokoajan kaloja ja itte vetävät tyhjää.
Tyypillisesti uistelemalla mun vesiltä saa 0-3 kuhaa ja vertsuttamalla tulee sellanen 20-40kpl iltapäivän aikana. :vihellys:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
163
Viikolla oli kovia pakkasia joten ajattelin että jään päällä oleva sohjo olisi jäätynyt. Vielä mitä, vettä oli tullut jäälle lisää ja lunta myös. Pahimmillaan vettä/sohjoa oli lähes saappaanvarteen asti ja sen päällä vielä 10-20cm lunta.
Päijänteen suunnalla sohjosta varoiteltiin myös ja tästä syystä suuntasin aamusella hieman pienemmälle järvelle, josta yhteys isommille reiteille. Olin järkeillyt, että ehkä tuolla olisi ollut vähemmän vaihtelua vedenpinnan korkeudessa ja tämän vuoksi vähemmän vettä/loskaa jäätyväksi. Ainakin tuolla oli loska jäätynyt kohvaksi, kerroksia ei oikein kairatessa edes huomannut ja päällä maltilliset 30cm pakkaslunta.
Vielä kun aamu venähti toukkien noudon (Tokmannit aukeaa klo 8) vuoksi hieman jo valkenevan puolelle niin rannalta reittiä tutkaillessa osui silmään moottorikelkan jäljet hieman sivutieltä päin. Reittiä pitkin olisi tallustellut melkeimpä pikkukengillä, harvinaista herkkua.
Järvihän oli toki jo sen verran tukossa, että ei nykyäkään mutta keskimääräistä parempi pilkkikeikka kuitenkin. Huomenna yksi kerrasto lisää haalarin alle ja uusiksi...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 340
Ahvenen pilkinnästä hauen pilkintään...Meni isoin aktiivivermeillä saadun kalan raja rikki kun tuli 6144g hauki ylös pilkillä :D Ei vielä Nuuskis kokoluokkaa mutta pisti hymyilyttämään. En meinannut saada millään päätä reikään ja kun lopulta luupää suoristi itsensä ja pää pilkisti reiästä niin siima (0,4mm mono) meni poikki. Kerkesin nappaan käden kiduskannen taakse ja pelastin tilanteen :cigar2:

Yksi jos toinenkin hauki on nyitty ylös tuolla kuvan Siek Haukisiepparilla. Kokoa lienee siinä 16cm pyrstön kanssa, tuntuu kelpaavan luupäille. Kilon peruspuikkarikaan ei vierasta tätä mollukkaa.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
415
Vähän on itsellä into mennyt jo tämän vuoden pilkkireissujen osalta.. 15cm vettä jonka päällä toiset mokomat jossei ylikin raskasta lunta..
Jostain syystä vaikka suhtkoht hyvä kuntoinen olenkin niin ei vaan innosta.

No mutta, tässä ehtii sitten venettä laittelemaan kesäkuntoon taas. Uusi humminbird helix mega+ tuli tilattua myös niin pääsee sitäkin asentelemaan sitten!:love:
Toki tilannetta vähän vaikeuttaa se, että vene on korjauksessa kun varkaat väänsivät syksyllä veneen laatikot auki ja samalla alumiinit mutkalle, onneksi ei tarvi itse maksaa.:nb:
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
10
Viime syksynä tuli jostain tarjouksesta hankittua Lowrance elite ti9. Itselle ensimmäinen "kunnon" kaiku. Kumpaas karttaa, C-MAP vai Navionicsia, suositellaan? Ajattelin tälle vuodelle kartat laitteeseen ostaa, vaikka 90% ajasta tuleekin ajeltua tutulla järvellä. Järvikartat siis, muut plussaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
17
Itse tilasin jenkeistä garmin panoptix ice fishing bundlen ja olen sitä käyttänyt nyt kuukauden päivät. Täytyy sanoa että on muuttanut aika tavalla pilkkiharrastuksen. Saalismäärä ja -laatu on parantuneet kun kalojen löytäminen on helpottunut. Toinen asia on se että suoraa näkee kalan reaktiot eri vieheitä ja uittotapaa kohtaan. Tietenkään sitä kalaa ei aina saa ottamaan vaikka kuinka näkisi livenä sen. Jos ei syö niin ei syö.

Ajattelin päivittää sen livescopeen kesän veneilykautta ajatellen. Onko kellään kokemusta panoptixista/livescopesta?
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
415
Viime syksynä tuli jostain tarjouksesta hankittua Lowrance elite ti9. Itselle ensimmäinen "kunnon" kaiku. Kumpaas karttaa, C-MAP vai Navionicsia, suositellaan? Ajattelin tälle vuodelle kartat laitteeseen ostaa, vaikka 90% ajasta tuleekin ajeltua tutulla järvellä. Järvikartat siis, muut plussaa.
C-Mapsista ei ole meikällä kokemusta, mutta navionicsia tullut nyt pari kolme vuotta käytettyä. Sille siis meikältä pointsit.
C-Mapsille pystyt tekemään omaa karttaa ilmaiseksi, navionicsillä maksullinen ns.
Navionicsillä kortin ostosta päivitykset 12kk ajan ilmaista. Sen jälkeen ostettava uusi lisenssi, mikäli haluaa päivityksiä. C-mapsin osalta en osaa sanoa kuinka niillä toimii.:)
 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
368
Kaira pitäisi ostaa, onko suosituksia mikä olisi kunnollinen. Ahvenia olisi siis tarkoitus käydä pilkillä kokeilemassa. Minkähän kokoinen on paras kompromissi reijän koon/kairaamisen keveyden suhteen?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
191
Rapalan kairat ovat testejä voittaneet (vuosi sitten 5" koossa).
Itselläni on 6" Heinola, taittomalli. Olen ollut siihen tyytyväinen. Eikä ole niin tarkkaa kalan nostamisen kanssa kun reikä on isohko.

Moralta on tullut mielenkiintoinen kaira: Mora Ice Ultra Light 150mm / 1,9kg / 99€
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 121
6" on sopiva. Kevyt kairata ja saa luupään vielä läpi. Veljellä 10" kaira jolla poraa käsin, itse olin jo aika hapoilla kahden reiän jälkeen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
163
6" sinisellä terällä on kevyt kompromissi kairaamiseen, tällä viitaten siis vanhaan UR:ään tai nykyiseen Heinolaan. Terässä on hyvä olla kovateräpala eli vaikka makean veden terällä (UR/Heinola Juhla/Jubilee, musta terä) kairoja edullisemmin saakin niin niissä voi olla terävyyden kestossa sitä myöten eroa.

Mikäli jostain vielä löytyy Rapala UR-kairoja vaihtoterillä ja komposiittikruunulla niin ei kannata ostaa vaikka kuinka poistohintaan saisi, kestävyys ollut vähintäänkin kyseenalaista. Sittemmin ovat käsittääkseni siirtyneet metallikruunuun joka kestää pakkasen, jään ja raa'an vääntövoiman yhdistelmää, tästä siis jo useampi vuosi. Myös sekalaiset Abu Garciat ym. Rocket Racerit kannattaa jättää väliin.

Perus satunnaiseen pystypilkkimiseen 4,5" kairakin riittää hyvin ja vähälumisina talvina ainakin etelän jäillä ei kierteen pituudellakaan ole aivan valtavaa merkitystä, enemmän voi joutua pumppailemaan. On pienempään reikään joskus hauki kolahtanut reiän alareunaan ja karkuun on päässyt mutta tarvitseeko niitä paijattavaksi nostellakaan muuta kuin jotain somea varten tietysti nykyään. Ja reunaan osuu kyllä 6" reiässäkin jos huono säkä käy tai ei ole tarkkana loppunoston kanssa.

Tällä haen lähinnä sitä, että alkuun pääsee pienemmälläkin sijoituksella ja kaverit ovat saaneet kyllä Bilteman kairallakin (olikohan Moran kopio tai jopa valmistama) hyvin reikää aikaiseksi, toisaalta kun ostaa kerralla kunnollisen ja riittävän suuren niin säästyy kahden ostolta. Eroa painossa tai kairatessa ei ihan valtavasti huomaa kunhan on kaira muuten kunnossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
542
Kannattaa suosiolla ostaa kuuden tuuman kaira. Huomattavasti monikäyttöisempi kuin perus nelonen. Ei niissä ole niin paljoa eroa kairatessa, että sen takia tyytyisi pienempään.

Itse olen ollut tosi tyytyväinen motonetin titaani runkoon ja siinä rapala-ur kruunu vaihto terillä. Maksaa hitosti, mutta kaikki harrastukset tuppaavat olemaan kalliita.
 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
368
Vaikuttaa että se 6" olisi sitten paras ostos. Pitää käydä katselemassa paikallisissa liikkeissä tarjontaa. Kiitokset neuvoista.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 121
On pienempään reikään joskus hauki kolahtanut reiän alareunaan ja karkuun on päässyt mutta tarvitseeko niitä paijattavaksi nostellakaan muuta kuin jotain somea varten tietysti nykyään.
Talvihaukihan on maultaan aivan helvetin hyvää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
552
Sain vihdoin hommattua ul-setin. Vapa oli kyllä kunnon heräteostos ja ei käytännössä ollut mitään tietoa minkälainen keppi kyseessä, mutta vaikuttaa ainakin hypisteltäessä pätevältä.
Edit: ai niin piti laittaa http eikä https että kuvat toimii

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
441
Olen saanut itseni solmuun lupa-asioiden kanssa. Kalastonhoitomaksu on tietysti maksettuna, mutta koska keväällä meinasin aloitella siianongintaa niin rupesin selvittelemään, mitä lupia tarvitsen Espoo/Helsinki jos useammalla vavalla aion siikoja narrata.

Hämää jotenkin ihan helvetisti, kun Helsingin sivustolla sanotaan Helsingin kaupungin viehekalastusluvasta, että "- oikeuttaa kalastamaan Helsingin vesialueilla lukuun ottamatta Vanhankaupungin koskea ja suvantoa". Mutta, eikö kalastonhoitomaksun maksamalla saa kalastaa joka tapauksessa Helsingin vesialueilla...? (lukuun ottamatta erityisalueita, kuten vanhankaupunginkoski).

Olenko ymmärtänyt kalastonhoitomaksun antamat oikeudet väärin, eli tarvitsenko kuitenkin Helsingin vesialueille myös Helsingin luvan, vai onko tuo Helsingin viehekalastuslupa vain sitä varten, että voin kalastaa usemmalla vavalla? (3 kpl rannalta). Ja tokihan kannattaa tietysti hankkia Helsinki/Espoo-lupa, ettei tarvi murehtia millä puolella rajaa on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
552
Olen saanut itseni solmuun lupa-asioiden kanssa. Kalastonhoitomaksu on tietysti maksettuna, mutta koska keväällä meinasin aloitella siianongintaa niin rupesin selvittelemään, mitä lupia tarvitsen Espoo/Helsinki jos useammalla vavalla aion siikoja narrata.

Hämää jotenkin ihan helvetisti, kun Helsingin sivustolla sanotaan Helsingin kaupungin viehekalastusluvasta, että "- oikeuttaa kalastamaan Helsingin vesialueilla lukuun ottamatta Vanhankaupungin koskea ja suvantoa". Mutta, eikö kalastonhoitomaksun maksamalla saa kalastaa joka tapauksessa Helsingin vesialueilla...? (lukuun ottamatta erityisalueita, kuten vanhankaupunginkoski).

Olenko ymmärtänyt kalastonhoitomaksun antamat oikeudet väärin, eli tarvitsenko kuitenkin Helsingin vesialueille myös Helsingin luvan, vai onko tuo Helsingin viehekalastuslupa vain sitä varten, että voin kalastaa usemmalla vavalla? (3 kpl rannalta). Ja tokihan kannattaa tietysti hankkia Helsinki/Espoo-lupa, ettei tarvi murehtia millä puolella rajaa on.
Käsittääkseni yhdellä vavalla saa kalastaa kaikkialla suomessa jos on maksanut kalastuksenhoitomaksun (lukuunottamatta erityisalueet), mutta jos kalastaa monella vavalla niin tarvii vielä lisää lupia.
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
205
Taas on tullut tuhlattua neljä päivää elämästä Vätsärin järvillä. Tähän aikaan vuodesta on vielä aika hiljaista. Pilkillä muutamia harjuksia, rautuja, ahvenia, taimenia ja mateita. Suurimmat noin kilon luokkaa lajissaan, paitsi raudut. Juomukset (talvella jään alla verkot) vielä kokematta. Naapurimökin erakko on saanut kymmenittäin siikoja verkoilla, niistä saatiin jo maistiaisia.

Harmittaa, kun on oppinut liian hyvälle kalastuksen suhteen. Ei enää tule lähdettyä sunnuntaipilkille lähijärvelle, kun on tottunut usean päivän reissuihin näin mahtaviin maisemiin.

Onko porukalla suositella pilkkihaalaria seuraavan kymmenen vuoden käytölle? Veden / tuulen pitävä, taskut nyky ajan laitteille, vyölenkit ja lahkeet saa vesitiiviisti saappaiden päälle. Lämmin ei tarvitse olla, alle voi kerrospukeutua.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 021
Olen saanut itseni solmuun lupa-asioiden kanssa. Kalastonhoitomaksu on tietysti maksettuna, mutta koska keväällä meinasin aloitella siianongintaa niin rupesin selvittelemään, mitä lupia tarvitsen Espoo/Helsinki jos useammalla vavalla aion siikoja narrata.

Hämää jotenkin ihan helvetisti, kun Helsingin sivustolla sanotaan Helsingin kaupungin viehekalastusluvasta, että "- oikeuttaa kalastamaan Helsingin vesialueilla lukuun ottamatta Vanhankaupungin koskea ja suvantoa". Mutta, eikö kalastonhoitomaksun maksamalla saa kalastaa joka tapauksessa Helsingin vesialueilla...? (lukuun ottamatta erityisalueita, kuten vanhankaupunginkoski).

Olenko ymmärtänyt kalastonhoitomaksun antamat oikeudet väärin, eli tarvitsenko kuitenkin Helsingin vesialueille myös Helsingin luvan, vai onko tuo Helsingin viehekalastuslupa vain sitä varten, että voin kalastaa usemmalla vavalla? (3 kpl rannalta). Ja tokihan kannattaa tietysti hankkia Helsinki/Espoo-lupa, ettei tarvi murehtia millä puolella rajaa on.
Tarvitset erillisen luvan jokatapauksessa kun käytössä on enemmän kuin yksi vapa. Tarvitset erillisen luvan jokaiselle vesialueelle jossa aiot useammalla vavalla kalastaa.

Monivapalupien nimikkeet ja käytännöt vaihtelevat melko kirjavasti, parhaiten asia selvinnee ottamalla yhteyttä kalastusalueen yhteyshenkilööön, niiden sevittäminenkin on varsinkin pienemmissä alueissa melko kiven takana.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
441
Tarvitset erillisen luvan jokatapauksessa kun käytössä on enemmän kuin yksi vapa. Tarvitset erillisen luvan jokaiselle vesialueelle jossa aiot useammalla vavalla kalastaa.

Monivapalupien nimikkeet ja käytännöt vaihtelevat melko kirjavasti, parhaiten asia selvinnee ottamalla yhteyttä kalastusalueen yhteyshenkilööön, niiden sevittäminenkin on varsinkin pienemmissä alueissa melko kiven takana.
Ok, pitänee varmistaa, mutta ilmeisesti nyt siis kuitenkin hankin sen "uistin/Espoo ja Helsinki" espoolaisena. Helsinki kutsuu samaa "Helsinki Espoo viehekalastuslupa", mutta molemmat maksaa 17e ja sillä saan kalastaa siikaa kolmella vavalla Espoon ja Helsingin vesialueilla. Onpas mukavaa että nämä on tehty noin selkeiksi.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
415
On tämä kalastonhoitomaksun myötä meikäläisen mielestä selventänyt/helpottanut lupien hankintaa, muutamia vuosia sitten piti kuitenkin olla erikseen vielä läänin lupa, niitäkin oli mukava ostella useampia kun kalasteli eri lääneissä. Nykyään pärjää kalastonhoitomaksulla ja jos tarvii useamman vavan esim. vetouistelua varten niin ostaa vesistökohtaiset vieheluvat vapojen määrän mukaan.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
441
Avasin heittokalastuskauden eilen, kun Lauttasaaressa on meri auki (on ollut ilmeisesti jo pari viikkoa). Saaliin suhteen oli hiljaista, mutta rattoisastihan tuollainen harmaa sunnuntaipäivä siinä meni. Pari siianonkijaa oli paikalla myös, joista yhtä jututin. Pari pientä sanoi saaneensa, joten kaipa niitä jo liikuskelee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
552
Minkäs kokonen koukku menee tuumaseen jigiin? Onko 6 koon koukku liian pieni vai iso?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 685
Viestejä
4 188 846
Jäsenet
70 780
Uusin jäsen
Tauno.T

Hinta.fi

Ylös Bottom