Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
No eiköhän ne platypussia mahda esittää
Joku suomalainen saanut 14.9kg maailmanennätyskuhan. Edellinen ennätys kai 11,5 kiloa.
Vappuaattona joku saanut myös 13,4kg kuhan samalla konstilla.
Ongelmallisempaa mahtaa olla kudun jälkeinen pyynti, ei niinkään kutemattomien pyytäminen. Tuokin ennätyskala pääsee jatkamaan sukuaan tänäkin vuonna.Mä en ole vielä tähän päivään mennessä kehdannut kuhaa kutuaikaan käydä kiusaamassa....
Ei aikaakaan kun alkoi haukea nousemaan, isoin 4,9kg joka imuroi ison karikon aika ahnaasti kuten kuvasta näkyy
Vähän karsii pieniä pois, kun jättää lotot sun muut pikkuvieheet poisja kalastaa isommilla vieheillä. Minimissään 15cm vaaput tai isohkot jerkit jne. käyttöön. Tosin muistan jostain 90-luvun uistintestistä, että Erä-lehti tai M&K saivat 40cm vaapulla 1.5kg hauen uistellessa... Kyllä mäkin aikanaa sain ahvenia 15cm Nils Master Invinciblellä ja 18cm malliinkin on joku ahven tarttunut.Ovat kyllä todella ahnaalla tuulella. Lauantaina pienemmätkin hauet imuroivat lottoa kitusiin asti siinä määrin, että piti myös yksi turhankin pieni pulikka ottaa ruuaksi. Mutta aika pieniä ovat kyllä keskimäärin. Onkohan isot vielä kudulla? Mutta on noi pienetkin ihan hauskoja, kun ovat aika täynnä virtaa. Pari hienoa loikkaakin ottivat.
Vähän karsii pieniä pois, kun jättää lotot sun muut pikkuvieheet poisja kalastaa isommilla vieheillä. Minimissään 15cm vaaput tai isohkot jerkit jne. käyttöön. Tosin muistan jostain 90-luvun uistintestistä, että Erä-lehti tai M&K saivat 40cm vaapulla 1.5kg hauen uistellessa... Kyllä mäkin aikanaa sain ahvenia 15cm Nils Master Invinciblellä ja 18cm malliinkin on joku ahven tarttunut.
Ahvenia alkoi myös osumaan jigiin, joten alan keskittyä niihin todennäköisesti nyt.
Arvasin että @nuusk1s on kokeillut tuota fps:ää. Itsekkin varmaan jiggaisin hyrrällä jos vaan raaskisi ostaa lisää hyrriä ja uusia vapoja. Ainut pikkuhyrrä on viritelty sellaiseen hauenpuikkareiden hupikalastukseen.
Meni valitettavasti jo kaikki rahat mikrojigi settiin. Täytyy pitää taukoa hankinnoista. Muutenkin pitäisi ehkä keskittyä enemmän kalastukseen kuin parempien vehkeiden haalimiseen.Mulla on myynnissä myös vallan erinomainen jigihyrrä edukkaasti @Hug Eboner
Uusien lelujen alta pitäis siivoilla tavaraa pois
Varmaan jollain tämän tyyppisellä setillä lähtisin liikkeelle. Tuo inspira 20 on palvellut muutaman vuoden ihan hyvin omassa käytössä. Vavasta ole mitään tietoa, mutta joku tuollainen jigaukseen suunniteltu 5-25 gramman viehepainoille tarkoitettu vapa on aika varma valinta. Paha kyllä sanoa onko tuo ahvenille vähän liian jämy keppi. Vähän pihalla näistä suomessa myytävistä jigivavoista.
Okuma Inspira avokela (valkoinen) - Sissos.fi verkkokauppa
Savage Gear FPS Jigging avokelavapa (2-osainen) - Sissos.fi verkkokauppa
Miksei. Kyllä tuommosella varmaan niitäkin heittää, mutta tosiaan tuosta vavasta en osaa kauheasti sanoa.Kiitos vastauksesta! Voisko tollanen setti toimia myös pienten lippojen, vibrojen ja vaikka pienten minnow spoonien kanssa jigien lisäksi? Vavat ainekin ovat muuttuneet niin paljon niistä ajoista kun viimeksi olen kalastanut että noista ei ole mitään ymmärrystä
Toki jiggauksesta tässä nyt ensisijaisesti ollaan kiinnostuneita ja sitä pääsääntöisesti meinaan ruveta harjoittelemaan...
Minkäs kokosia haukia pienimmillään te saatte haukikumeilla. Olin tänään päijänteellä ja paiskoin siinä noita 18-20 senttisiä kumeja ilman tärpin tärppiä ja heti kun vaihtoi 14 senttiseen ricky the roachiin, niin ekalla heitolla iski joku 70-80 senttinen hauki. Kumma kun olin täysin samaa kohtaa koittanut kolmella isommalla kumilla ja ei mitään reaktiota vaikka väri oli sama kuin tuossa roachissa. Tuntuu että nuo pienemmät hauet ei ainakaan täällä noihin +18 senttisiin ota.
Tuli hankittua viime syksynä hyrrävapa "beastmaster dx 240mh kun halvalla sai. Alunperin ajattelin että heittelen jommalla kummalla döörillä (6500&6000) jotka tällä hetkellä puhtaasti vetouistelussa. Nyt kuitenkin heräsi ajatus, jos kuitenkin hommaisi jonkun paremmin heittouisteluun soveltuvan kelan tuon vavan kaveriksi...
Curado tai tatula varmaan olisivat hyviä keloja, mutta olisiko vähän edullisemmassa hintaluokassa hyviä vaihtoehtoja koska kela tulisi hyvin satunnaiseen käyttöön? kelan käyttötarkoitus heittokalastus rannalta meressä. Saaliskalana mm turska, sei jne ja uistinpaino varmaan pyörii tuon vavan (14-40g) yläpäässä.
Itse olen lähinnä ahven ul miehiä nykyään eikä kokemuksia nykyaikaisista heittohyrristä ole. Minkä kokoluokan Curado tuon vavan ja käyttötarkoituksen suhteen olisi sopiva? Saksasta noita kalliimpia keloja näyttäisi saavan vähän edullisemmin, mutta jostain syystä siellä näyttäisi olevan etupäässä vain vasemmalta kelattavia malleja saatavana