Kahvinkeittimet

Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
472
En haluaisi olla ilkeä, mutta jos AeroPress on jotenkin monimutkainen käyttää tai sen puhdistus tuntuu vaikealta, niin sitten suosittelen pikakahvia tai kapselikeitintä. Oikeista kahvilaitteista selkeästi helpoin putsata. Jos kaksi liikkuvaa osaa on liikaa, niin sitten se pour over. Mutta tuohan on oikeasti aivan helkkarin simppeli laite käyttää ja putsata. Ja kun sillä saa huomattavasti parempaa kahvia kuin sähköisillä keittimillä, niin en voi muuta kuin pyöritellä päätäni epäuskoisena.
Kiitos mielipiteestäsi(jälleen), mutta jos ei ole muuta tuotavaa tähän keskusteluun, niin voit jatkaa pääsi pyörittelyä epäuskoisena...
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
472
Perus Bosch löytyy nytkin joten olisi luonnollinen päivitys. Mallikin näyttäisi olevan mukava kapea verrattuna esim juuri niihin moccamastereihin.
Hankin jokin aika sitten uuden keittimen ja tuo Boschin Styline ja Comfortline olivat listalla. Tuossa Stylinessä oli kuitenkin kun arvosteluja lueskeli, niin jonkinverran ollut ongelmia jonkin vesimäärän tunnistimen kanssa. Lisäksi tuo vesisäiliö on irroitettava(mikä sinällään on plussaa), mutta rakenne oli käpistellessä hiukan rimpulan oloinen, niin päätin jättää hyllyyn. Koko ei myöskään ollut erityisen pieni mielestäni. Toki jos käyttö ei ole hirveän intensiivistä, niin tuollainenkin varmaan toimii, mutta kannataa käydä jossakin kaupassa käpistelemässä jos mahdollista.
Päädyin lopulta Braunin KF5105 keittimeen, joka on ollut hyvä; Tekee hyvää kahvia, irroitettava vesisäiliö ja suodatinteline, sekä hitaampi "muutaman kupin" keittotila. Jos jotain huonoa, niin tippalukko ei ole kaikkein varmatoimisin...

Jos keitintä on satunnaisesti keittämään täyden pannullisen, niin ehkä joku perusmalli ilman irroitettavia säiliöitä ja fänsejä toimintoja on parempi, esim se mainittu Electrolux. Edellinen keittimeni oli Philips Gaia termoskannulla, oikein hyvä ja edullinen, termoskannu ehkä tarpeeton tosin tässä..?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 334
edit. Sellainen tuli vielä mieleen, kun joku kehui, että ei kannata ostaa halpaa, että ostapa vaikka kannu tuollaiseen halpis keittimeen, kun menee rikki. Että eipä löydykään helposti. No, se uusi kannu siihen moccamasteriin maksaa enemmän kuin tuo halpiskeitin. :D
IMO pointtihan on se, että ei tarvitse hyvää keitintä hävittää kun varaosia on saatavilla, ei niinkään se hinta. Itse ainakin arvostan että laitteet ei ole "kertakäyttökamaa" ja ympäristökin kiittää :kippis:
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
482
IMO pointtihan on se, että ei tarvitse hyvää keitintä hävittää kun varaosia on saatavilla, ei niinkään se hinta. Itse ainakin arvostan että laitteet ei ole "kertakäyttökamaa" ja ympäristökin kiittää :kippis:
Joo IMO pointti taas oli että jos keittää 5 kertaa vuodessa suodatinkahvia niin en raaskisi yli satasta maksaa vaikka luonto kiittelisikin mua.
Siihen sopii todennäköisesti oikein hyvin tämä Electrolux.

Loppuun vielä hassunhauska vertaus, jos käyttäisin autoa vain 5 kertaa vuodessa vs joka päivä niin sekin olisi hyvin erilainen. Varmaan vuokraisin sen. Kahvinkeittimen ajattelin kuitenkin ostaa kaapin täytteeksi.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 750
Kävin ihan tutkimassa oman keittimeni. Ei vaan tuollaista ongelmaa ole ollu :hmm:
Sama. Sellainen tuossa on, että jos kantta ei paina kunnolla kiinni. (naksahtaa), niin silloin tuo tuntuu vähän roiskivan. Voisikohan olla tuosta kyse?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 334
Joo IMO pointti taas oli että jos keittää 5 kertaa vuodessa suodatinkahvia niin en raaskisi yli satasta maksaa vaikka luonto kiittelisikin mua.
Siihen sopii todennäköisesti oikein hyvin tämä Electrolux.

Loppuun vielä hassunhauska vertaus, jos käyttäisin autoa vain 5 kertaa vuodessa vs joka päivä niin sekin olisi hyvin erilainen. Varmaan vuokraisin sen. Kahvinkeittimen ajattelin kuitenkin ostaa kaapin täytteeksi.
Tuossa sinun tapauksessasi varmasti onkin järkevämpää ostaa halppis keitin, mutta viestini nyt ei ollutkaan osoitettu sinulle. Meillä kahvinkeitin on sen verran kovalla käytöllä (väh. 2krt päivässä keitetään kahvit, joka päivä), että Moccamasterin 10v takuu ja se että pannuja löytyy joka marketista on sellainen valttikortti etten nyt kyllä halppis keittimen ostoa viitsi harkita vaikka keittäisikin marginaalisesti parempaa kahvia. Ja monesti nuo halppikset keittää kahvit niin hitaasti että jatkuvassa käytössä lähinnä vain v*tuttaisi odotella 15-20min että pannullinen on valmis. Mutta käyttötarkoituksia on monia ja siksi noita keittimiäkin on monen hintaisia. Jokaiselle jotakin :tup:
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 106
Ei nuo nykypäivän Moccamasterit taida olla enää yhtä hyvää tekoa kuin vanhemmat? Niitä ei tässäkään ketjussa niin paljoa näytä suositeltavan, vaikka tosiaan varaosia löytyy hienosti ruokakaupoista.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 026
Ei nuo nykypäivän Moccamasterit taida olla enää yhtä hyvää tekoa kuin vanhemmat? Niitä ei tässäkään ketjussa niin paljoa näytä suositeltavan, vaikka tosiaan varaosia löytyy hienosti ruokakaupoista.
Omasta hajos termari, ostin muinoin tuon elektroluksin kun varaosat ois maksanu useemman halppiskeittimen verran.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
205
Paperifiltterillinen AeroPress on kyllä kaikista helpoin putsata. Heti käytön jälkeen mällit roskikseen ja hanan alla kasattuna huuhtelu, osat irti ja kuivumaan.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
Paperifiltterillinen AeroPress on kyllä kaikista helpoin putsata. Heti käytön jälkeen mällit roskikseen ja hanan alla kasattuna huuhtelu, osat irti ja kuivumaan.
Mä pyyhkäisen irtopurut paperilla roskikseen ja annan jopa hiukan sienellä pesuainetta siihen kumitulppaan. Sitten vedän osat irti ja huuhtelen. Menee ehkä 30 s toimenpiteeseen.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
838
Itse myös vannoutunut mokkamaster mies jollainen taloudessa ollut vuodesta kivi jo ollut.

Vanha,oisko ostettu 2004? perus clubline manuaalisella tippalukolla vesisäiliö alkoi olla niin ruokottoman näköinen kun laiskana kaadellut aikoinaan kannulla vettä säiliöön että oli aika päivittää.

Monta päivää vietin foorumeilla yms etsien mahdollista eri merkkistä keitintä mutta aina tuli joku nou nou ominaisuus joko itselle tai vaimolle vastaan ja päädyin sitten kalliiseen tarjouksessa 190€(normi 210€) uuteen Moccamaster clubline automaattisella tippalukolla ja kalkinpoisto valolla.
Tuo automaattinen sammutus myös hyvä kun vanhassa sitä ei ollut.

Toivottavasti kestäisi ainaki sen 10v
 
Liittynyt
04.10.2017
Viestejä
30
Mulla on kans ollu juuri tämä sama keitin, ja omasta mielestä se oli aivan kuraa. Koitin todella useita erillaisia kapseleita, mutta todellisuus oli se että tuo ei millään kyennyt yhtä kuumaan kahviin kuin mitä olen moccamasterissa tottunut juomaan. Kahvi tuntui aina laimealta. Jos on tottunu kahvikupista ottamaan siten kiinni että kätensä polttaa jos kupin korvasta ottaa kiinni, niin tuo kapselikahvinkeitin ei kyllä ole siinä tapauksessa henkilölle se oikea. Siis itse kun tykkään juoda maitokahveja viellä. ja kyllä minulla oli tuohon viellä erikseen ne maitokapselitksi, että en itse lorauttanut sekaan sitä maitoa joka olisi sen kahvin jäähdyttäny. Tuo kone on vain liian tehoton kuuman kahvinkeittoon, yksi keino oli saada kuumaa kahvia, että kaadoin säiliöön kuumaa vettä, mutta se maistui pahemmalta kuin kylmästä vedestä keitetty kahvi. joten jos halusin parempaa kahvia, niin olisi minun pitänyt teekeittimellä keittää kuuma vesi ensin ja kaataa se tuonne kapselikeittimeen ja sitärataaa. Mutta siinätapauksessa oli jo sama itse puhkaissa se kapseli, kaataa sisältö mukiin ja lorauttaa päälle vedenkeittimestä kiehuvaa vettä. Ja loppuun myin pois kapselikeittimen, join loput kapselit käyttäen vedenkeitintä ja ostin normaaleita pikakahveja ja maustettuja pikakahvipurkkeja joita laitetaan lusikallinen keitettyyn veteen ja sekoitetaan. Suosikki oli pähkinän makuinen pikakahvi ja sekaan laitoin hyppysellisen kaakaota ja vedenkeittimestä vettä ja lopuksi kuohukermaa loraus.
Toisaalta tänne jatkamaan, Dolce gustosta kyse. Noissa halvoissa on lämpötila säädetty 80 asteeseen, mitä pidän ite miellyttävänä. Jos tekee pienen määrän kahvia, niin muki kannattaa lämmittää ensiksi kuumalla vedellä. Kiehuva ja levyllä poriseva kahvi menee kitkeräksi. Kalliimmissa esim. Genio S touch saa säädettyä kuumemmalle. Omasta mielestä noi kapselit on yllättävän ok ratkaisu, kun on kiire tai laiskottaa. :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Jatketaas tätä juttua täällä eikä tarjousketjussa.
Kyseessä siis Nespresson kampanja joka vinkattiin hyvien tarjousten ketjuun, osta 300 kapselia ja saat koneen kaupan päälle.

No näin siinä sit kävi, että päivän pähkimisen jälkeen mä tilasin sen perhanan Nespresson.
Kasasin sen vaadittavat 300 kapselia seteistä ja irtopurkeista mitkä vaikutti hyvältä ja pistin tilauksen sisään. Kaffit maksoi 196 euroa ja koneen saa sitten "ilmaiseksi". Tarjosivat myös ilmaisen pikatoimituksen ja postin pitäis tuoda kone huomenna ysiin mennessä kotiin niin pääsen heti testaamaan mihin perkeleeseen sitä tuli rahat laitettua. Ehkä sitä on varaa panostaa omaan kermaperseilyyn nyt tämän verran

Posti toi ei nyt ihan yhdeksäksi, mutta kymmenen jälissä koneen kotiovelle. Ihan kiva toimitusaika kun laite tilattu klo 14 ja seuraavana päivänä klo 10 se oli ovella, pointsit siitä sekä Nespressolle että Postille. Alkutoimet tuli tehtyä ja ensimmäinen kuppi kuumaa keitettyä. Aikas mukavat sumpit sievällä vaahdolla tuli tuosta testatusta Melozio-kapselista, eiköhän tämä ihan kivasti tuo piristystä (etä)työpäiviin kun voi keitellä kahvitauolla erikoiskahveeta. Varmaan tulee toki naukkailtua noita spessuja muulloinkin.

Itse laite vaikuttaa laadukkaalta ja on tanakkaa tekoa. Käyntiäänet on aika maltilliset, mikä on ihan plussaa verrattuna aiempaan dolce gustoon joka piti ihan infernaalista meteliä ja täristi koko pöytää. Vesisäiliö vetää 1,2 litraa, joten tuon voisi helposti sijoittaa myös huoneeseen jossa ei ole omaa vesipistettä, koska pystyy keittämään useamman kerran sumpit käymättä täytöllä välillä. Myös kapseleiden hylsyille on oma roskis koneen takaosassa.

Positiivista on se, että samalla koneella pystyy tekemään useita eri kokoja espressoista isoihin 4 dl kahveihin, niin on mahdollista juoda monipuolisesti eri kahveja.
Pääosin tuli tilattua tähän settiin noita Mug-kokoisia, eli 230 ml mukiin meneviä kahveja, koska se on se mun normaali annos kahvia. Vaihteluksi mukaan tuli myös vahvempia kahveja pienemmässä koossa. Nappasin satsiin myös latteihin tarkoitettuja maustettuja kapseleita, niin saa näitäkin herkkuja tehdä välillä. Pitää kaivella vielä vanha maidonvaahdotin esiin jostain niin voi vähän vaahdotellakin maitoa latteihin.

Näin niinkuin ensifiiliksenä ihan niin kermaperse en ole, että maksaisin tuosta koneesta sen normaalihinnan (229€) ja sitten 55-80 snt/kuppi kahveista, mutta nyt kun sillä parilla satkulla tuli sekä kone että 300 kapselia kahvia niin menkööt nyt elämän pienien ilojen piikkiin. Eiköhän tuolle käyttöä löydy hintansa verran.

:kahvi:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
871
Itselle sopisi hyvin parinkympin ok keitin kun suodatinkahvia teen max 5 kertaa vuodessa. Tuskin siinä käytössä ehtii kovin törkyiseksi nopeasti.

Tyhmä kysymys, miten se puuhtaanapito eroaa?
Kunhan kalkinpoistoa ajetaan läpi riittävän usein niin luulisi pysyvän ihan ok puhtaana. Kyllä moccamasteritkin on työpaikkojen kahvihuoneissa välillä aika hirveässä kunnossa, laite kun laite vaatii ne perus puhtaanapidot riittävän usein.
Jos kahvia keittää todella harvoin ja omistaa vedenkeittimen ja elektronisen keittiövaa'an niin joku Harion "suodatinteline" voi olla hyvä vaihtoehto: halpa, pienikokoinen ja tuolla keittää hyvät kahvit. Jos innostuu hifistelemään niin sekin onnistuu. Mulla tuollainen on sähkökeittimen kaverina hifistely- ja retkikäytössä.
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
94
Onko noissa Nespressoon sopivissa kapseleissa (tuo tarjous jossa on se 300 kpl) minkälainen parasta ennen päiväys?
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Onko noissa Nespressoon sopivissa kapseleissa (tuo tarjous jossa on se 300 kpl) minkälainen parasta ennen päiväys?
Mitä muutamista paketeista katsoin niin oli 05/2020 valmistettuja, ja vuodenhan noissa oli se ”parasta ennen” aika.
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
482
Jos kahvia keittää todella harvoin ja omistaa vedenkeittimen ja elektronisen keittiövaa'an niin joku Harion "suodatinteline" voi olla hyvä vaihtoehto: halpa, pienikokoinen ja tuolla keittää hyvät kahvit. Jos innostuu hifistelemään niin sekin onnistuu. Mulla tuollainen on sähkökeittimen kaverina hifistely- ja retkikäytössä.
Mulla on itse asiassa parinkymmenen vuoden takaa tuollainen keraaminen suodatinteline mikä laitetaan kupin päälle. En ole tällä vuosituhannella sillä tavoin laitellut kahvia.
Mutta aiheesta sen verran että kun olin syomässä krunikassa erittäin hyvässä michelin tähden ravintolassa lounasta Ravintola Ask:ssa noin viisi vuotta sitten, erittäin hyvä hintalaatu noin 20-30 € lounaalle niin jälkiruokakahvi tarjoiltiin suoraan kuppiin tällä tavoin. Kysyttiin mitä kahvia haluat, jauhoi pavut suodattimeen, laittoi suodattimen kupin päälle siinä mun edessä ja lorotteli pitkänokkaisella vesipannulla hiljaa vettä siihen tovin. Aika pehmeät sumpit sai aikaan.

Mun arkikahvit teen Gaggia Classicilla ja jauhan Sage Dose controllilla pavut. Tosiaan suodatinkahvia tarvitsen vain juhliin sen muutaman kerran vuodessa ja aina silloin 10 kuppia tai jopa 20 kuppia eli termaritkin käytössä. Mutta en oikein innostu termarikeittimestä, legendaarinen Airam hoitaa termariasian hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
871
Itse olen hyvän suodatinkahvin ystävä ja Hariolla ja laadukkaalla kahvimyllyllä pystyy vaikuttamaan todella moneen asiaan uuttotapahtumassa. Keittämisestä pystyy tekemään pienimuotoista tiedettä jauhatusasteiden, tarkkojen vaakojen, kellojen, kaatotekniikoiden jne kanssa, mutta mikäänhän ei estä keittämästä samalla systeemilla nopeasti vaikka Juhla Mokkaa kuppiin/termariin jos siltä tuntuu. Purut Harioon ja kuumaa vettä vedenkeittimestä päälle. Tämä on myös se retkitekniikka, eli mulla on retkikäytössä kevyt muovinen Hario, jauhan pavut kotona, keitän vedet nuotiolla ja uutan tuoretta kahvia termariin maastossa ilman vaakoja tai sekunttikelloja.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
429
Kävin hakemassa gigantista juuri uuden automaattisen espressokeittimen ja myllyn sisällä oli jäämiä kahvinpuruista :confused:
Menikö ne nyt perkele myymään mulle täyteen hintaan käytetyn koneen vai onko tämmöinen muka normaalia :angry:
Tämä keitin siis kyseessä.
IMG_20200906_160129.jpgIMG_20200906_160204.jpg
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Vaikka ne yleensä tehtaalla oikealla kahvilla testataan, niin sen jälkeen myös putsataan. Takaisin vaan.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Kävin hakemassa gigantista juuri uuden automaattisen espressokeittimen ja myllyn sisällä oli jäämiä kahvinpuruista :confused:
Menikö ne nyt perkele myymään mulle täyteen hintaan käytetyn koneen vai onko tämmöinen muka normaalia :angry:
Tämä keitin siis kyseessä.
Eiköhän toi ole asiakaspalautuskone joka on myyty uutena koska on palautettu ”käyttämättömänä”. Takas vaan ja vaadi avaamaton paketti tilalle..
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
429
Vaikka ne yleensä tehtaalla oikealla kahvilla testataan, niin sen jälkeen myös putsataan. Takaisin vaan.
Tätä juuri itsekkin mietin, kun tuote oli kuitenkin pakattu todella hyvin, kaikki muovit yms. koneessa paikallaan eikä uudelleen pakkauksen merkkejä, mutta tiedä sitten :woot:
Vittumaista kyllä jos tällaisia harrastavat gigantissa vaikka mainostavat kaikkien palautuksien yms. menevän outlettiin ja sitten pakkaillaan vaan takas myyntiin täyteen hintaan :whistling: Oisin kyllä voinut koneen tuossakin kunnossa ostaa jos asiasta olisi ilmoitettu ja hinnassa huomioitu mutta ei kyllä näin :facepalm:
 
Viimeksi muokattu:

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Jos kahvia keittää todella harvoin ja omistaa vedenkeittimen ja elektronisen keittiövaa'an niin joku Harion "suodatinteline" voi olla hyvä vaihtoehto: halpa, pienikokoinen ja tuolla keittää hyvät kahvit. Jos innostuu hifistelemään niin sekin onnistuu. Mulla tuollainen on sähkökeittimen kaverina hifistely- ja retkikäytössä.
Jos kahvia tekee muutaman kerran vuodessa niin todennäköisesti kiinnostus/ymmärrys kahvia kohtaan on tasoa ”Saludo” tai jopa ”Nescafe” jolloin ei tarvitse edes keittiövaakaa vaan riittää että hommaa Harion V60 muovitötterön tai jonkun vastaavan. Noin vähäisellä käyttöasteella varmaan saisi kotonakin askarreltua jonkinlaisen suppilon kohtuu helposti. Purut vain filtteriin, filtteri tötteröön ja kattilasta kuumaa vettä päälle. Kokonaisinvestointi on n. 0-7e.
 

Z69

Liittynyt
28.10.2017
Viestejä
53

Osuipas tuollainen silmiin niin jaetaanpas tänne myös jos joku katsoo tarpeelliseksi.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
45
Gigantissa on näköjään kahvipäivät ja tähän liittyen mm. kahvikoneita alessa. Itsellä tietämys noista vehkeistä aika minimaalista, mutta hankintahalut taas nousivat. Onko kellään selkeää suositusta näistä laitteista? Esim. Siemenssillä ja Philipsillä oli ihan kätevän oloisia laitteita joissa automaattisia puhdistustoimintoja. Siemensin koneessa esim. kätevä letku minkä voi laittaa maitotonkkaan eikä tarvitse maitoja erikseen kaadella minnekään keittimen kippoon. Suosituksia / varoituksia?
 

FinMaky

Tekee sitä ATK:ta
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
678
Gigantissa on näköjään kahvipäivät ja tähän liittyen mm. kahvikoneita alessa. Itsellä tietämys noista vehkeistä aika minimaalista, mutta hankintahalut taas nousivat. Onko kellään selkeää suositusta näistä laitteista? Esim. Siemenssillä ja Philipsillä oli ihan kätevän oloisia laitteita joissa automaattisia puhdistustoimintoja. Siemensin koneessa esim. kätevä letku minkä voi laittaa maitotonkkaan eikä tarvitse maitoja erikseen kaadella minnekään keittimen kippoon. Suosituksia / varoituksia?
Jos itse tilaisin niin juuri tuo letku olisi yksi tärkeimmistä ominaisuuksista minulle. Nespresson latissima+ kapselikoneessa on erillinen maitosäiliö, jota täyttelin ja jääkaapissa säilyttelin, mutta maito menee siinä nopeasti huonoksi joten sitä saa olla sitten tiskaamassa joka toinen päivä. No tiskikone sen teki, mutta kuitenkin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 443
Gigantissa on näköjään kahvipäivät ja tähän liittyen mm. kahvikoneita alessa. Itsellä tietämys noista vehkeistä aika minimaalista, mutta hankintahalut taas nousivat. Onko kellään selkeää suositusta näistä laitteista? Esim. Siemenssillä ja Philipsillä oli ihan kätevän oloisia laitteita joissa automaattisia puhdistustoimintoja. Siemensin koneessa esim. kätevä letku minkä voi laittaa maitotonkkaan eikä tarvitse maitoja erikseen kaadella minnekään keittimen kippoon. Suosituksia / varoituksia?
Itellä ollu jo päälle vuoden "ostoslistalla" kahvikone kun edellinen Wilfan keitin on ollut suoraan sanottuna aivan paska ostos. Kävin nyt eilen ostamassa Siemensin EQ.300:n kun tarjous sattui silmään ja nyt ensimmäisten aamukahvien (ja eilisten testikahvien jälkeen) olen jopa positiivisesti yllättynyt koneen laadusta. Tuo EQ.300 oli hintaan 299e tarjouksessa, tuo linkkaamasi EQ.6 Plus taitaa olla mallistossa seuraava ylöspäin.

Käyttö on ainakin tuossa mallissa sopivan loogista, maidonvaahdotinta en vielä testannut mutta tässäkin tuo sama logiikka, eli suutin tungetaan suoraan maitoon eikä erillistä säiliötä ole. Pestäväksi vaahdottimen käytöstä jää vain tuo suutinosa, joka on konepesun kestävä. Löfsbergin Karisma-pavuista ainakin teki todella hyvää kahvia eikä jurnuta mahdottoman pitkään perus pitkää mustaa kahvia tehdessä. Myllyn ääni toki on kova, mutta ei niin kova kuin mitä olen joissakin DeLonghin koneissa esimerkiksi kuullut. Oikeastaan ainoa miinus mitä keksin tähän hätään on aavistuksen pienet annoskoot, kun on tottunut vetämään aamukahvinsa tuollaisesta melkein puoli litraa vetävästä Marimekon mukista niin jos koko kupillisen haluaa kerralla saa tuohon valuttaa pitkääkin kahvia jo sen 2-3 annosta. Ongelma taitaa silti enemmän olla omissa annoskokotottumuksissa kuin itse koneen annoskokovalinnoissa.

Tuo puhdistamisen helppous/vaikeus on itellä ainakin melkeinpä se suurin kriteeri noissa kun ite olen helvetin laiska siivoilemaan, mutta päivittäispuhdistukseksi tuossa Siemensissä riittää ihan perus vesisäiliön huuhtelu käytön jälkeen sekä purujen tyhjentäminen sisältä + nopea astian huuhtelu ja ylimenoveden tyhjentäminen alussäiliöstä. Kahvinkeiton jälkeen noin minuutin homma. Kone itse puhdistaa kahvisuuttimet kuumalla vedellä kun koneen sammuttaa ja käynnistää. Siemens suosittelee viikottaista puhdistusta kahvimyllyosille, mutta mitä nyt noita testasin niin osat lähtee todella helposti irti niin en usko että sekään kummoinen projekti on. Lisäksi sitten välillä on ajettava tuo koneen oma puhdistusohjelma, kone ilmoittaa siitä kun on tarve. Siemensillä ainakin oli jotain omia puhdistustabletteja tuohon, niitä en ole vielä tilaillut mutta pitänee tänään laittaa tilaukseen jotta on sitten valmiina kun kone alkaa ilmoittelemaan.

Siemensillä on noissa laitteissa cashback-tarjous tällä hetkellä, sain tuosta omastani 40e takaisin kun rekisteröin sen Siemensille joten edulliseksihan nuo jää. EQ.6 Plussassa lienee isomman hinnan vuoksi isompi cashbackikin, maksimi noissa oli vissiin 150e.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
45
Jos itse tilaisin niin juuri tuo letku olisi yksi tärkeimmistä ominaisuuksista minulle. Nespresson latissima+ kapselikoneessa on erillinen maitosäiliö, jota täyttelin ja jääkaapissa säilyttelin, mutta maito menee siinä nopeasti huonoksi joten sitä saa olla sitten tiskaamassa joka toinen päivä. No tiskikone sen teki, mutta kuitenkin.
Tosiaan tuota maidon huonoksi menemistä en edes ajatellutkaan, noh tosiaan sitten etenkin voisi tuo letku olla hyvä ja ei paljoa taida sitten muita koneita olla vaihtoehtoina.

Itellä ollu jo päälle vuoden "ostoslistalla" kahvikone kun edellinen Wilfan keitin on ollut suoraan sanottuna aivan paska ostos. Kävin nyt eilen ostamassa Siemensin EQ.300:n kun tarjous sattui silmään ja nyt ensimmäisten aamukahvien (ja eilisten testikahvien jälkeen) olen jopa positiivisesti yllättynyt koneen laadusta. Tuo EQ.300 oli hintaan 299e tarjouksessa, tuo linkkaamasi EQ.6 Plus taitaa olla mallistossa seuraava ylöspäin.

Käyttö on ainakin tuossa mallissa sopivan loogista, maidonvaahdotinta en vielä testannut mutta tässäkin tuo sama logiikka, eli suutin tungetaan suoraan maitoon eikä erillistä säiliötä ole. Pestäväksi vaahdottimen käytöstä jää vain tuo suutinosa, joka on konepesun kestävä. Löfsbergin Karisma-pavuista ainakin teki todella hyvää kahvia eikä jurnuta mahdottoman pitkään perus pitkää mustaa kahvia tehdessä. Myllyn ääni toki on kova, mutta ei niin kova kuin mitä olen joissakin DeLonghin koneissa esimerkiksi kuullut. Oikeastaan ainoa miinus mitä keksin tähän hätään on aavistuksen pienet annoskoot, kun on tottunut vetämään aamukahvinsa tuollaisesta melkein puoli litraa vetävästä Marimekon mukista niin jos koko kupillisen haluaa kerralla saa tuohon valuttaa pitkääkin kahvia jo sen 2-3 annosta. Ongelma taitaa silti enemmän olla omissa annoskokotottumuksissa kuin itse koneen annoskokovalinnoissa.

Tuo puhdistamisen helppous/vaikeus on itellä ainakin melkeinpä se suurin kriteeri noissa kun ite olen helvetin laiska siivoilemaan, mutta päivittäispuhdistukseksi tuossa Siemensissä riittää ihan perus vesisäiliön huuhtelu käytön jälkeen sekä purujen tyhjentäminen sisältä + nopea astian huuhtelu ja ylimenoveden tyhjentäminen alussäiliöstä. Kahvinkeiton jälkeen noin minuutin homma. Kone itse puhdistaa kahvisuuttimet kuumalla vedellä kun koneen sammuttaa ja käynnistää. Siemens suosittelee viikottaista puhdistusta kahvimyllyosille, mutta mitä nyt noita testasin niin osat lähtee todella helposti irti niin en usko että sekään kummoinen projekti on. Lisäksi sitten välillä on ajettava tuo koneen oma puhdistusohjelma, kone ilmoittaa siitä kun on tarve. Siemensillä ainakin oli jotain omia puhdistustabletteja tuohon, niitä en ole vielä tilaillut mutta pitänee tänään laittaa tilaukseen jotta on sitten valmiina kun kone alkaa ilmoittelemaan.

Siemensillä on noissa laitteissa cashback-tarjous tällä hetkellä, sain tuosta omastani 40e takaisin kun rekisteröin sen Siemensille joten edulliseksihan nuo jää. EQ.6 Plussassa lienee isomman hinnan vuoksi isompi cashbackikin, maksimi noissa oli vissiin 150e.
Kiitokset tuosta toiminnan avauksesta. Etenkin tuo puhdistusoperaatio on näiden kohdalla ollut vähän epäselvää. Itsekin vähän pyörittelen vielä, että mikä malli se olisikaan. Useampi makuvaihtoehto toki paperilla viehättää, mutta onko sitten oikeasti niin väliä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 443
Tosiaan tuota maidon huonoksi menemistä en edes ajatellutkaan, noh tosiaan sitten etenkin voisi tuo letku olla hyvä ja ei paljoa taida sitten muita koneita olla vaihtoehtoina.



Kiitokset tuosta toiminnan avauksesta. Etenkin tuo puhdistusoperaatio on näiden kohdalla ollut vähän epäselvää. Itsekin vähän pyörittelen vielä, että mikä malli se olisikaan. Useampi makuvaihtoehto toki paperilla viehättää, mutta onko sitten oikeasti niin väliä.
Aloin itse kääntymään vähän sen kannalle, että kunhan kone tekee hyvin ne muutamat peruskahvit ja siinä on maidonvaahdotustoiminto niin sillä saa jo riittävät määrät "erilaisia" kahveja - makuvaihtoehtoja kun voi sitten itse tuunata manuaalisesti silloin kun niitä tekee mieli, mikä luultavasti on ehkä kerran kuussa jos sitäkään :p
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
415
Jahas, kahvinkeitin irtisanoi työsopimuksen tänä aamuna. Ilmeisesti edessä on Mokkamasterin hankinta. Sitä ennen tekisi kuitenkin mieli kysyä, millaisia instrumentteja nuo Wilfan keittimet ovat? Näyttävät hiukan MM tuotteilta. Wilfat näyttävät myös olevan tarjouksessa aika usein.

Kiitoksia vastauksista, vinkeistä ja linkeistä jo etukäteen!
Siinähän ne kaksi suosituinta merkkiä ovat, jakaa vahvasti mielipiteitä. Meiltä löytyy kumpikin, Moccamaster on kaapin perällä ja käytössä wilfan classic.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 282
Wilfan käyttäjäkokemukset mitä netissä on ei kovin rohkaisevia ole. Todella monella ollut ongelmia niiden kalleimpiekin mallien kanssa.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 092
Jahas, kahvinkeitin irtisanoi työsopimuksen tänä aamuna. Ilmeisesti edessä on Mokkamasterin hankinta. Sitä ennen tekisi kuitenkin mieli kysyä, millaisia instrumentteja nuo Wilfan keittimet ovat? Näyttävät hiukan MM tuotteilta. Wilfat näyttävät myös olevan tarjouksessa aika usein.

Kiitoksia vastauksista, vinkeistä ja linkeistä jo etukäteen!
Wilfa Classic täälläkin käytössä, vaihtui takuussa käyneen Melitta Aroma Signature Deluxin tilalle. Kuumaa kahvia keittää. Etenkin jos jättää hetkeksi levylle niin menee todella kuumaksi.
Miinuksia
-Keittolevyn pinta kuluu todella nopeasti
-Juoksutusputki voi unohtua sivuun -> vedet pöydälle
-40 min ajastin jota ei voi ohittaa, keitintä ei saa uudestaan päälle
-Manuaalinen tippalukko
-Vesisäiliön asteikko ei pidä paikkaansa, pitää mitata vesi
-Suodatinsuppilon hankalahko irrotus, pitää ottaa pussi ja laittaa se roskiin vs kipata se suppilosta
Plussaa
+Kuumaa kahvia
+Nopea
+Hiljainen
+pitkä takuu 5 vuotta
+edullinen vs Moccamaster
+uuttoajan säätö

Enpä tiedä tulisiko ostettua jos nyt keitintä ostaisin.
E: lisätty plussiin uutosnopeuden säätö
 
Liittynyt
03.01.2018
Viestejä
107
Ainakin oma kahvimylly Wilfa aroma svart vaikuttaa toimivalta ja arvosteluista saanut kehuja hinta/laatusuhteesta. Löytyy myös blenderi 10v moottoritakuulla, että ei tuo Wilfa mikään mikkihiirimerkki ole.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 982
Jahas, kahvinkeitin irtisanoi työsopimuksen tänä aamuna. Ilmeisesti edessä on Mokkamasterin hankinta. Sitä ennen tekisi kuitenkin mieli kysyä, millaisia instrumentteja nuo Wilfan keittimet ovat? Näyttävät hiukan MM tuotteilta. Wilfat näyttävät myös olevan tarjouksessa aika usein.

Kiitoksia vastauksista, vinkeistä ja linkeistä jo etukäteen!
Testeissä wilfan ne kalleimmat on keittäneet aina parempaa kahvia kun moccamasterit. Ongelmana on ollut muuttuvat mallit ja uusien mallien huonompi kestävyys. Ja tietysti siitä parhaasta wilfasta löytyy uutosnopeuden säätö jota mihinkään moccamasteriin ei saa.

Halvemmasta sarjasta ei ole mitään hyötyä ostaa. Bosch-siemens koneet jyllää siinä luokassa.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 092
Testeissä wilfan ne kalleimmat on keittäneet aina parempaa kahvia kun moccamasterit. Ongelmana on ollut muuttuvat mallit ja uusien mallien huonompi kestävyys. Ja tietysti siitä parhaasta wilfasta löytyy uutosnopeuden säätö jota mihinkään moccamasteriin ei saa.

Halvemmasta sarjasta ei ole mitään hyötyä ostaa. Bosch-siemens koneet jyllää siinä luokassa.
Tuossa Classic versiossa on myös uutosnopeuden säätö.
 
Liittynyt
20.01.2019
Viestejä
53
Tai sitten vain unohtaa hifistelyt ja keittää ne happamat aamusumppinsa parinkympin electroluxilla (EKF3300)
 
Liittynyt
18.01.2018
Viestejä
43
Kiitoksia kaikille vastanneille.

Käyttääkö joku keitintä ajastuksella? Eli lataa sen illalla, ja aamulla sumpit valmiina kun herää.
Jos itse keittimessä ei ole ajastus-toimintoa, niin senhän voi periaatteessa toteuttaa älypistorasialla, kunhan keittimessä on mekaaninen kytkin.
Aika monessa moccamasterissa taitaa olla mekaaninen kytkin, mutta miten on Wilfan laita?
Onko kukaan muu täällä virittänyt vastaavaa systeemiä?
 
Liittynyt
03.01.2019
Viestejä
716
Kiitoksia kaikille vastanneille.

Käyttääkö joku keitintä ajastuksella? Eli lataa sen illalla, ja aamulla sumpit valmiina kun herää.
Jos itse keittimessä ei ole ajastus-toimintoa, niin senhän voi periaatteessa toteuttaa älypistorasialla, kunhan keittimessä on mekaaninen kytkin.
Aika monessa moccamasterissa taitaa olla mekaaninen kytkin, mutta miten on Wilfan laita?
Onko kukaan muu täällä virittänyt vastaavaa systeemiä?
Electrolux keittimessäni on tuo ajastus jota käytin nimenomaan aamukahvien keittämiseen. Nykyään tosin pölyttyy kaapissa ja käytän Delonghin automaattia joka on huomattavasti vähävaivaisempi kun olen ainoa kahvia juova taloudessa...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 282
Itse laitan nykyään mmasteriin illalla veden ja jauhon suppiloon jotta ei tarvitse kuluttaa aikaa siihen aamulla ja saa näppärästi termosmukiin/duuniin. Ihan ok tuntunut kahvi olevan vaikka tietenkään ei saisi tuntikausia ennen laittaa keittimeen aineita.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 210
Testeissä wilfan ne kalleimmat on keittäneet aina parempaa kahvia kun moccamasterit. Ongelmana on ollut muuttuvat mallit ja uusien mallien huonompi kestävyys. Ja tietysti siitä parhaasta wilfasta löytyy uutosnopeuden säätö jota mihinkään moccamasteriin ei saa.

Halvemmasta sarjasta ei ole mitään hyötyä ostaa. Bosch-siemens koneet jyllää siinä luokassa.
Mutta kuinka monta pykälää siihen oikeasti tarvitsee? Moccamastereissahan uutosnopeuden vaihtoehdot on kiinni, hidas ja normaali, joka on itselle riittänyt arjessa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 210
Käyttääkö joku keitintä ajastuksella? Eli lataa sen illalla, ja aamulla sumpit valmiina kun herää.
Jos itse keittimessä ei ole ajastus-toimintoa, niin senhän voi periaatteessa toteuttaa älypistorasialla, kunhan keittimessä on mekaaninen kytkin.
Aika monessa moccamasterissa taitaa olla mekaaninen kytkin, mutta miten on Wilfan laita?
Onko kukaan muu täällä virittänyt vastaavaa systeemiä?
Itse lataan kahvit aina ilalla valmiiksi mun Moccamasteriin, se oli ennen ihan normaalin 5€ digiajastimen päässä, mutta kun se ajastin pari kertaa sekosi ja oli keittänyt kahvit yöllä niin nyt sitten teen niin, että aamulla kun herään niin ekana painan kahvinkeittimen päälle ja vasta sitten menen vessaan tms. aamutoimille ja kahvi on valmista kun tulen.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 982
Mutta kuinka monta pykälää siihen oikeasti tarvitsee? Moccamastereissahan uutosnopeuden vaihtoehdot on kiinni, hidas ja normaali, joka on itselle riittänyt arjessa.
Hidas on vähäiselle vesimäärälle. Ei tuolla tehdä mitään uutossäätöä papujen ja jauhatuksen mukaan. Jos sinä et sitä tarvi, niin et tarvi. Minun on hyvin vaikea arvioida muiden puolesta tarvetta.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
1 609
Joo IMO pointti taas oli että jos keittää 5 kertaa vuodessa suodatinkahvia niin en raaskisi yli satasta maksaa vaikka luonto kiittelisikin mua.
Siihen sopii todennäköisesti oikein hyvin tämä Electrolux.

Loppuun vielä hassunhauska vertaus, jos käyttäisin autoa vain 5 kertaa vuodessa vs joka päivä niin sekin olisi hyvin erilainen. Varmaan vuokraisin sen. Kahvinkeittimen ajattelin kuitenkin ostaa kaapin täytteeksi.
Tai sitten vain unohtaa hifistelyt ja keittää ne happamat aamusumppinsa parinkympin electroluxilla (EKF3300)
Tuleeko tuolla kuumaa kahvia jos keittää vain yhden kupin (2.5 dl)? Kysyn vaan koska jossain arvostelussa luki että "pienin ohjeen mukainen keittomäärä on kolme kuppia".
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
65
Tuleeko tuolla kuumaa kahvia jos keittää vain yhden kupin (2.5 dl)? Kysyn vaan koska jossain arvostelussa luki että "pienin ohjeen mukainen keittomäärä on kolme kuppia".
Mielestäni ihan tarpeeksi kuumaa, en ole kyllä mikään kahvi asiantuntija. Teen sillä melkein päivittäin 2,5dl mutta se mitta alkaa juurikin jostain 3 kupista tjsp. niin joudun mittaamaan vesimäärän erillisellä mitalla.

Aika muovinen tekele toki hintakin sen jo kertoo. Ehkä pari asiaa mitkä itteäni ärsyttää on että kannen alle kertyy paljon kosteutta. Jos kantta ei jätä auki aamupäivällä niin se on vielä iltapäivällä kostea. Myös jostain syystä kun avaan omassa kannen niin toisinaan suodatinastia jää kahvasta kiinni kanteen ja se nousee samalla.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
1 609
Mielestäni ihan tarpeeksi kuumaa, en ole kyllä mikään kahvi asiantuntija.
Tarkennan vähä kysymystäni: tuleeko niin kuumaa että sormia ei voi laittaa kahvimukin ympäri, koska palaisi sormet?

Nykyisellä halpiskahvinkeittimellä nimittäin tulee niin haaleaa että kun olen laittanu vähä kermaa sekaan, sormet voi helposti laittaa kahvimukin ympäri.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
65
Tarkennan vähä kysymystäni: tuleeko niin kuumaa että sormia ei voi laittaa kahvimukin ympäri, koska palaisi sormet?

Nykyisellä halpiskahvinkeittimellä nimittäin tulee niin haaleaa että kun olen laittanu vähä kermaa sekaan, sormet voi helposti laittaa kahvimukin ympäri.
Juon itse mustana mutta voin kuvitella että jos siihen laittaa maitoa tai kermaa niin käy juuri noin kuin epäilet. Joku muu joka juo maidolla/kermalla voisi toki kommentoida asiaa.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 026
Tarkennan vähä kysymystäni: tuleeko niin kuumaa että sormia ei voi laittaa kahvimukin ympäri, koska palaisi sormet?

Nykyisellä halpiskahvinkeittimellä nimittäin tulee niin haaleaa että kun olen laittanu vähä kermaa sekaan, sormet voi helposti laittaa kahvimukin ympäri.
Juon kahvini maidolla (siis en maitoani kahvilla) ja kyllä se oikeesti kuumaa on.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 517
Viestejä
4 164 966
Jäsenet
70 419
Uusin jäsen
KukkoPärssinen

Hinta.fi

Ylös Bottom