Kahvihifistely

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 730
Jos oikeasti pitää maitokahvista tai vedellä laimennetusta "americanosta", niin mutteripannu on hauska laite, joka myös tarjoaa terapeuttista askartelua. Kahvin maku tosin kärsii lantringeista. Harva kykenee mutteripannun tuotosta mustana juomaan. Jotkut käyttävät vähemmän puruja ja saavat näin juotavampaa kahvia, tosin vain pikku tipan per pannullinen. Mutta jos tavoitteena on aamukahviksi riittävä määrä eli kahdelle henkilölle ainakin puoli litraa mustana juotavaa hyvää kahvia, niin suosittelen pressopannua. Sillä syntyy makuominaisuuksiltaan pannukahvin kaltaista juomaa siististi ja kätevästi, pannun koosta riippuen jopa litra kerrallaan. Italialainen keksintö tämäkin 1920-luvulta, tosin tyhmät amerikkalaiset käyttävät nimeä "french press".
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
842
Ei se mutteripannun kahvi tosiaan mitään espressoa ole, mutta lantrattuna ajaa asiansa.

Mustana olen itsekin juonut pannukahvia ja testaillut muutamia tuorepaahtoja, siihen hommaan parempi kuin mutteripannu.

Edit - pressopannu yllä liittyikin nimenomaan mustaan kahviin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 627
Aika harva tosian mutteriin pannujauhatusta on laittanut, ainakaan jos haluaa litran juoda...
maidolla tai nou ;-D
 

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 730
Ilmeisesti tämän keskustelun voi käsittää väärin monin tavoin.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
842
Siltä näyttää. Toivottavasti omat viestit ei ole niin epäselviä, kun huolellisesti yrittänyt asiansa ilmaista.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 241
Mikä olisi hyvä kahvikone hintaluokassa 400-500 euroa? Lähinnä nyt mustaa kahvia juon, eli ei tarvetta millekkään erikoiskahviohjelmille.
 
Liittynyt
08.12.2016
Viestejä
422
Onko kenenkään muun mielestä markettipavut aliarvostettuja? Mä todella pidän Pauligin tietyistä paahdoista. Toi Mundon tumma on ihan kärkeä, mitä olen juonut. Sitä ennen se Islanti-papu (hyvä peruskahvi, mutta aavistuksen liian vaalea paahto mulle) meni hyvin alas, enkä olisi uskonut, että löydän marketista parempaa. Enkä sylkäise Pirkka Parhaat tummankaan, erinomainen hinta/laatu noissa kaikissa. Ja sentään jonkin verran maistellut ns. paremman väen papujakin, eli pientuottajien tuotantoa. Sen sijaan monen ylistämät rekot ja löfbergit jäävät mun tapauksessa hyllyyn. Varsinkin tuo Reko on mun mielestä täysin yliarvostettu kahvi.
En ole löytänyt vielä Obaman voittanutta. Paljon olen eri papuja testannut, mutta kyllä Tumma Presidentti on toiminut parhaiten. Niitä löytää kohtuu tuoreina marketeista, muutaman viikon vanhoina. Tuoreushan tuossa se tärkein asia on. Ja edullisiakin ovat.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 795
Huomenna sitten hakemaan Lidlistä tarjous-Löfbergsin Kharismaa 2,99e. Ei riitä varmaan edes viiden sadan laatukeittimetkään, jos nautiskelee vain tarjouksessa aina oleva Juhla Mokka tai Kulta Katriinaa.
 
Liittynyt
09.04.2017
Viestejä
284
Onko kenenkään muun mielestä markettipavut aliarvostettuja? Mä todella pidän Pauligin tietyistä paahdoista. Toi Mundon tumma on ihan kärkeä, mitä olen juonut. Sitä ennen se Islanti-papu (hyvä peruskahvi, mutta aavistuksen liian vaalea paahto mulle) meni hyvin alas, enkä olisi uskonut, että löydän marketista parempaa. Enkä sylkäise Pirkka Parhaat tummankaan, erinomainen hinta/laatu noissa kaikissa. Ja sentään jonkin verran maistellut ns. paremman väen papujakin, eli pientuottajien tuotantoa. Sen sijaan monen ylistämät rekot ja löfbergit jäävät mun tapauksessa hyllyyn. Varsinkin tuo Reko on mun mielestä täysin yliarvostettu kahvi.
Mites Franskrost uppoaa? Olen nyt useamman vuoden juonut pelkästään tuota. En tosin ole mikään kahvihifistelijä.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
Mites Franskrost uppoaa? Olen nyt useamman vuoden juonut pelkästään tuota. En tosin ole mikään kahvihifistelijä.
Nordqvistin kahvit eivät maistu mulle. Tosin juuri tuo paahto on kokeilematta. Makuprofiilista löytyvät näköjään inhokkini pähkinä ja tumma suklaa. Se on outoa, koska tykkään pähkinöistä, suklaasta ja erityisesti pähkinäsuklaasta. Mutta kahvin makuvivahteina ne eivät vaan maistu mun suussa hyvälle. Eikä toi vaniljakaan vakuuta.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
842
Itse olen tykännyt Lidlin 400g / 4€ papupusseista. Omaan makuun paras on Colombia & Brazil. Lidlin ne isot papupussit evät ole häävejä, paitsi kausituotteena Se Italialainen on ihan hyvä.
 
Liittynyt
09.11.2019
Viestejä
161
Minusta taas tuo Kharisma on Aeropressin läpi huippuhyvä :)

Onko täällä espressokeitintietäjiä? Semiautomaattia olen harkinnut (esim. Sage Bambino Plus), mutta vielä epäilyttää jaksaisinko sen kanssa oikeasti puuhastella. Kuinka paljon ylläpitoa nuo vaatii ja onko puhdistus paha homma? Kellään kokemuksia tuosta kyseisestä keittimestä?
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
842
Yksi tuttu ei saanut espressokoneella kunnolla onnistumaan ennen kuin meni lyhyelle kurssille (joitain tunteja?). Ainakin jauhatuskarkeudessa oli ollut säätämistä jotta homma lähti toimimaan. Ilmeisesti ongelmana oli joko liian laiha kahvi tai sitten ei meinannut tulla kakun läpi kunnolla. En sen tarkempaan tiedä kun itse en tunne tuota prosessia noiden koneiden kanssa.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 627
Espressossa kahvin pitää olla tuoretta, eikä mitään muumiokaasupapua -lisäksi myllyn pitää yltää espressokarkeuteen. Jos aikoo harkata markettilavazzoilla, siinä voi mennä tovi, joten suosittelen ostamaan paahtimosta. Espressossa siis 1) kahvi 2) mylly, 3) keittäjä, 4) kone. Kuten aiemminkin mainittua noiden Sage/preville/mikäliehuomenna tilalle suosittelen Rancilio Silviaa tai Simonelli Oscaria. Pavonin vipukoneellakin saa loistokahvia, mutta se ei ole kovin helppo laite...
 

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
1 000
Minusta taas tuo Kharisma on Aeropressin läpi huippuhyvä :)

Onko täällä espressokeitintietäjiä? Semiautomaattia olen harkinnut (esim. Sage Bambino Plus), mutta vielä epäilyttää jaksaisinko sen kanssa oikeasti puuhastella. Kuinka paljon ylläpitoa nuo vaatii ja onko puhdistus paha homma? Kellään kokemuksia tuosta kyseisestä keittimestä?
Ei ole kokemusta kyseisestä keittimestä. Itsellä käytössä Gaggia Classic Pro. Ennen tätä oli Delonghi Dedica EC685. Kyllähän tällaisten manuaalista värkkäystä vaativien espressokoneiden kanssa menee tovi ennen kuin se kahvi on kupissa juotavaksi. Se on tiedostettava ennen kuin tekee ostopäätöksen. Myös laitteen käyttö vaatii enemmän tai vähemmän opettelua, jotta lopputulos alkaa miellyttämään. Mikäli ensimmäiset kupilliset maistuu karmealle niin vika ei näiden suhteen ole todennäköisesti itse laitteessa. Papujen jauhaminen (tai valmiiksi jauhettujen) mittaaminen/punnitseminen, valumisen ajan mittaaminen + mahdollinen maidonvaahdotus...lopullinen maku kupissa on monien osien summa. Toki hullun iso vaikutus on itse kahvipapujen laadulla. Toki sen täytyy olla sitte omaan makuaistiin sopivaa, mutta sen on syytä olla myös tuoretta.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
842
Kaverini tapauksessa oli vimosen päälle koneet, myllyt ja pavut mutta valmistusprosessissa oli opettelemista. Pari edellistä kommenttia avaa hyvin tuota, eli ei ole ihan yksinkertainen homma verrattuna vaikkapa tavalliseen kahvinkeittimeen. Sitten kun homma toimii niin tulos onkin eri maailmasta ja voi valmistautua pettymään peruskahviloiden kahviin.
 
  • Tykkää
Reactions: |le
Liittynyt
12.12.2019
Viestejä
108
Omaa delonghin espressokonetta ei tule kyllä montaa kertaa käytettyä vuoden aikana. Yllättävän iso vaiva tehdä esimerkiksi kaksi cappucinoa. Jauhan ensiksi pavut wilfalla, sitten pitää barista tyhjennellä ja täyttää välissä ja maidonvaahdotuskin oma hommansa. Toisaalta ihan mukava välillä vähän puuhastella ja nähdä vaivaa. Manuaalinen myllykin löytyy, mutta se tuntuu vähän turhakkeelta omalla kohdalla.
 
Liittynyt
09.11.2019
Viestejä
161
Joo toki nämä asiat on tiedossa ja uusi mylly tulisi myös kylkeen ja esim. vaakakin löytyy, mutta ylläpitoasiat vähän askarruttaa. Bambinossa on myös vedensuodatin, mutta liekö tuolla Suomen vedenkovuuksilla niin virkaa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 359
Joo toki nämä asiat on tiedossa ja uusi mylly tulisi myös kylkeen ja esim. vaakakin löytyy, mutta ylläpitoasiat vähän askarruttaa. Bambinossa on myös vedensuodatin, mutta liekö tuolla Suomen vedenkovuuksilla niin virkaa?
Eipä ne ylläpitojutut montaa minuuttia vie suhteessa kaikkeen muuhun.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 627
Jos tosiaan kyse on tästä: Sage The Bambino™ Plus espressokeitin niin en kyllä tuosta Sage-lelusta maksaisi ikinä viittäsataa jos Oskarin saa sataseitsemänkympin lisärahalla. Toki järkevä mylly on sitten n 400e lisää.. OSCAR II BLACK coffee machine NUOVA SIMONELLI mutta sitä se on joka tapauksessa. Ja kannattaa tosiaanmuistaa ettei nää laitteet oikeastaan mitään maksa, vaan kahvi. Kun alkaa ostaa 30e/kg-> kahvia ja vetää sitä pari kiloa kk, niin äkkiä on aika sama mitä ne laitteet maksoivatkaan...
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 627
..mutta en mä silti osta mitään näistä myllyistä, vaikka onhan noissakin kaikissa sanomista.
Niin tai näin, taas Haffmannilta kiinnostavia juttuja:
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
482
Onko vinkkejä kahvakoneeksi espressolle jos haluaisin päivittää Gaggia Classicin?

Olen ollut Gaggiaan tyytyväinen, toiminut hyvin liki 10 vuotta. Kahvan olen laittanut uusiksi sekä nyt hajosi ja on teipattuna tuo muovinen dip tray. Maksaisi 20€ + kulut tilata uusi.

Osaako joku kommentoida merkittäviä eroja, mitä hyötyisin jos päivittäisin koneen esimerkiksi yllä mainittuun Oscariin? Tai Lelittiin? Tai Rancilio Silvaan?

Sen verran googlettelin että maidon vaahdotus ei Classicissa ole parasta a-luokkaa, itsellä ei verrokkia niin en ole osannut vaatia.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 627
No ei se Silviassakaan ole, kun pitää kahvi ja maito tehdä eri aikaan. Mutta maailmassa on niin tuhottomasti hyviä koneita ja monella ei ole kokemusta kuin omastaan, niin silleen tulee herkästi vaan se kokemusasiantuntia esiin. Mä esim. tykkään vipukoneista. Ei oikein se Ulkan pärinä kiehdo. Saksanpojjaat teki aika kunnioitettavan katsauksen hx-koneista:
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
Teessä on teaniinia mikä vähentää kofeiinin vaikutuksia. Itse tulee usein laitettua l-teaniinijauhetta kahvin sekaan, niin tasattua vähän tärinöitä ja tuntuu että se kofeiini"boost" kestää hieman pidempään.
Teessä oleva "teiini" eli osimoilleen sama kuin kofeiini tuntuu tosiaan vaikuttavan vähän pehmeämmin, piristää ilman ns kaffeangstia. Ehkä se on tämän "teiinin" ansiota. Jotkut teelaadut eivät edes sanottavammin piristä.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Teessä oleva "teiini" eli osimoilleen sama kuin kofeiini tuntuu tosiaan vaikuttavan vähän pehmeämmin, piristää ilman ns kaffeangstia. Ehkä se on tämän "teiinin" ansiota. Jotkut teelaadut eivät edes sanottavammin piristä.
Teessä on kupillisessa niin paljon vähemmän kofeiinia että tuo voi olla se vaikutus. Teiini ei ole yhdisteenä olemassa, se on kofeiinia, mutta joku on halunnut keksiä sille uuden suomenkielisen nimen markkinointimielessä.

Teessä on teaniinia mikä vähentää kofeiinin vaikutuksia.
Tästä ei sitten ole tieteellisestä näyttöä. L-teaiinilla tiedetään olevan vaikutusta (se on piriste myös), mutta se ei varsinaisesti muuta kofeiinin toimintaa mitenkään pehmeämmäksi tai vähennä sen vaikutusta (vaikka nuo Googlattavat "healthline", "life" ja muut kaupat sellaista väittäisivät niin ainakaan Googlen scholar ei löydä sellaisia tutkimuksia jotka tuota tukisivat, ja niiden yhteiskäytössä olevia tutkimuksia kyllä on - kahden piristeen käyttö auttaa toki).
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
Espressossa kahvin pitää olla tuoretta, eikä mitään muumiokaasupapua -lisäksi myllyn pitää yltää espressokarkeuteen. Jos aikoo harkata markettilavazzoilla, siinä voi mennä tovi, joten suosittelen ostamaan paahtimosta. Espressossa siis 1) kahvi 2) mylly, 3) keittäjä, 4) kone. Kuten aiemminkin mainittua noiden Sage/preville/mikäliehuomenna tilalle suosittelen Rancilio Silviaa tai Simonelli Oscaria. Pavonin vipukoneellakin saa loistokahvia, mutta se ei ole kovin helppo laite...
Pavonin vipukone on jännä. Opin sillä laittamaan espressoa ja sain kelvollista maitovaahtoakin aikaiseksi (ihan höyryllä eikä sillä lisälaitteella)
Vaatii kunnollisen myllyn ja hieman tottumusta tampperon käyttöön. Tulos vaihtelee hieman ja kovin montaa kuppia ei mielellään tee. Kuten joku tästä keittimestä totesi: when everything is a variable. Kuitenkin, amatöörikin oppii löytämään sopivan jauhatuskarkeuden ja tamppausvoiman. Alussa tuli sellaisia uuttoja että kahva löi tyhjää ja kahvi oli laihaa luirua ja ehkä vielä useammin sellaisia että kahva ei painunut ollenkaan.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Kuten aiemminkin mainittua noiden Sage/preville/mikäliehuomenna tilalle suosittelen Rancilio Silviaa tai Simonelli Oscaria
Paitsi että Breville/Sage/Stollar/mikäliehuomenna Dual Boiler juoksee jokaisen Oscarin ja Silvian yli.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 879
Sitten mä varmaan käytin maanantaikappaletta kuukauden kaverilla. Ei ollut yhtään Silviaa parempi.
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
687
Onko vinkkejä kahvakoneeksi espressolle jos haluaisin päivittää Gaggia Classicin?

Olen ollut Gaggiaan tyytyväinen, toiminut hyvin liki 10 vuotta. Kahvan olen laittanut uusiksi sekä nyt hajosi ja on teipattuna tuo muovinen dip tray. Maksaisi 20€ + kulut tilata uusi.

Osaako joku kommentoida merkittäviä eroja, mitä hyötyisin jos päivittäisin koneen esimerkiksi yllä mainittuun Oscariin? Tai Lelittiin? Tai Rancilio Silvaan?

Sen verran googlettelin että maidon vaahdotus ei Classicissa ole parasta a-luokkaa, itsellä ei verrokkia niin en ole osannut vaatia.
Rancilio Silvian toimintaa nähneenä ja omaa Oscaria käyttänee osaan sanoa maidonvaahdotuksessa olevan suuria eroja.

Oscarissa on kohtuullisen hyvin tehoa tehdä vaikka parikin lattea. Silvian kanssa maidonvaahdotuksessa joutuu tekemään jonkin verran töitä.

Mutta riippuu vähän millaisia juomia on tarkoitus tehdä. Pidin omasta Oscarista todella paljon. Jos jotain negatiivista pitää etsiä, niin lämmöt sillä vähän surffaa. Mutta niin muissakin vastaavissa laitteissa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 879
Voisin kuvitella joo, jos et huomannut eroa dual boilerin ja single boilerin kanssa. Tai sitten et käyttänyt koko tuotetta.
Olis ehkä pitänyt mainita että espressoa varten...

En nyt tiedä mitä suurta hyötyä toisesta boilerista on jos ei höyrystä maitoa?
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
En nyt tiedä mitä suurta hyötyä toisesta boilerista on jos ei höyrystä maitoa?
Sagen kohdalla lämpötilan stabilius. Vesi nimittäin ensin vedetään HX-keittimen tyyliin höyryboilerin läpi ja sen jälkeen vasta siihen PIDattuun brew-boileriin. Lämpötila pysyy tasaisena koko uuton ajan, toisin kuin esim. Silviassa jossa lämpötila seilaa ilman uuttoakin jatkuvasti.

Toki, jos ei osaa vehkeitään käyttää, niin saahan millä tahansa vehkeellä pahaa kahvia.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 627
Joo, Ämeriikassakin yhdessä ryhmässä on noille markettikeittimille ihan äänekäs kannattajaryhmä. Kiinnostavaa vähintäänkin sosiologisesti.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 879
Toki, jos ei osaa vehkeitään käyttää, niin saahan millä tahansa vehkeellä pahaa kahvia.
Joo, enkä tässä tapauksessa osaa yhtään sanoa oliko ongelma mussa, koneen säädöissä vai missä. Eihän se siis erityisen pahaa ollut, mä jopa ajattelin että se oli yllättävän hyvä marketista ostetuksi (en vaan tajunnut että sen piti olla niinkin hyvä ennen kuin vasta jälkeenpäin).

En mä silviaakaan kovinkaan korkealle arvosta, mutta sen verran monta vuotta paininut sen kanssa että tunnen tiettyyn pisteeseen sen oikut. Voisin mielelläni ottaa tilalle vaikka ECM Puristikan jos joskus julkaisisivat.
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
Mites tollainnen mylly kun Niche Zero? Vois vaihtaa Gaggian halpion siihen jos taas innostuis espressoista. Tästä on ainakin ristretto.fi palstalla ollut juttua.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 879
Mä tilasin Niche’n joulukuussa, arvioitu saapuminen tais olla maaliskuussa. Aika ex-temporeen meni, katotaan sitten oliko järkeä...

Edit: ja tämänhetkisen tiedon perusteella joutuu Nicheen vielä maksamaan tullit ja verot päälle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 627
Jos tekee noita yhden kupin jauhatuksia, jotka nyt muotia, niin siihen Nisse on omiaan. Itse pistin pakkia kun nettisivuillaan eivät luvanneet myllyä vastineeksi rahastani. En tiedä joko lupaavat...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 359
Onko vinkkejä kahvakoneeksi espressolle jos haluaisin päivittää Gaggia Classicin?

Olen ollut Gaggiaan tyytyväinen, toiminut hyvin liki 10 vuotta. Kahvan olen laittanut uusiksi sekä nyt hajosi ja on teipattuna tuo muovinen dip tray. Maksaisi 20€ + kulut tilata uusi.

Osaako joku kommentoida merkittäviä eroja, mitä hyötyisin jos päivittäisin koneen esimerkiksi yllä mainittuun Oscariin? Tai Lelittiin? Tai Rancilio Silvaan?

Sen verran googlettelin että maidon vaahdotus ei Classicissa ole parasta a-luokkaa, itsellä ei verrokkia niin en ole osannut vaatia.
Gaggia Classic on vähän sen luokan "entry" vehje että siitä melkein kannattaa päivittää jo johonkin reilummin yli tonnin "end game" tason laitteeseen jos lähtee päivittämään. Silloinkin suurin konkreettinen ero tulee juurikin maitokahvipuolella kun päästää HX- ja dual boiler laitteisiin, joilla pystyy tekemään maitokahvit nopeammin ja helpommin mutta se ei tosiaan sua hirveästi hyödytä jos pelkkää espressoo vedät. Kyllähän se espressokin siis paranee mutta riippuu sit enemmän harrastuneisuuden ja hifismin tasosta kokeeko sen 1000 euron panostuksen arvoiseksi. Ylimmällä tasolla voi sitten jo hifistellä flow controllin ja muiden kanssa. Jos haluaa pienempää päivitystä niin myllykin kannattaa pitää mielessä vaikket siitä sanonut mitään.

Tässä on ihan hyvin koottu lyhyesti eroja mitä rahalla saa ja kaveri on siirtynyt juurikin Classicista Rocketin Appartamentoon:
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
Myllyä on kai jonkin verran kehuttu ja markkinaa riittää joten aika varovaista touhua on....pitää miettiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 359
Myllyä on kai jonkin verran kehuttu ja markkinaa riittää joten aika varovaista touhua on....pitää miettiä.
Onhan toi esim. Hoffmannin hypettämä mutta alkujaan syntynyt Indiegogosta, jonka kautta "uusi valmistaja" ja se yhdistettynä tuohon arvosteluhypeen niin ollut koko olemassa olon ajan kovasti saatavuushaasteita kun ei taida oikein tuotanto vastata vieläkään kysyntää:

 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 879
Joo, mä ajattelin pitää tilauksen voimassa vaikka brexit nostaakin veroja. En tiiä olisiko mahdollista että saisivat myöhemmissä tilauksissa optimoitua jos toisivat suoraan EU’hun, silloin säästäisi varmaan n. 150€.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 627
Toisaalta heidän pitäisi väentää oma alvinsa hinnasta, jos taxfreenä lähettävät tullialueen ulkopuolelle...mutta sinänsä kannattaa aina katsoa suomalaisin silmin näitä hypetyksiä , noinniinkuin yleisellä tasolla -itse sain sen karvaasti kokea kun menin ostamaan "ääriloistavan" Varion hypen perusteella. Samalla saitilla on vieläkin innokkaita Varion ystäviä, jotka ovat saattaneet avata myllynsä 10 kertaa ;-)
Omalle kahvinhörppimistavalle tuollainen kertajauhatus ei sinänsä tunnu sopivan, mutta ehkä siihen voisi adaptoitua. Ehkä ei. Enkä tiedä olisiko kahvikaan sen tuoreenpaa, jos availen pussia 60 kertaa, sen nykyisen 5 kerran sijaan...
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
482
Gaggia Classic on vähän sen luokan "entry" vehje että siitä melkein kannattaa päivittää jo johonkin reilummin yli tonnin "end game" tason laitteeseen jos lähtee päivittämään.
Kiitti kommentista.
Tähän aika nopeasti päädyin itsekin kun tässä nyt pari päivää olen miettinyt mahdollista päivittämistä. Gaggian tulisi hajota perusteellisemmin että hyötyisin vaihdosta, nyt ajaa asiansa hyvin ja eroja tuskin huomaan jos alan isommallakin rahalla päivittelemään, muussa kuin maihtovaahdotuksessa.
Kallistun sille kannalle että kun tämä hajoaa perusteellisemmin tai muoviosia hajoaa enemmän niin päivittelen huvin vuoksi paljon kehuttuun entry leveliin eli tuohon Rancilion Silviaan. Näkeepähän sitten toisen hyvän kotilaitteen käytössä ja saa kokemuksia siitä.

Myllyn päivitin puoli vuotta sitten Sage Dose Controliin ja ajaa asiansa mulle. Kartioterät ja saa jauhettua suoraan kahvaan oikean annoksen ja vaikka pölyä, asteikko on todella laaja.
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
482
Tässä on ihan hyvin koottu lyhyesti eroja mitä rahalla saa ja kaveri on siirtynyt juurikin Classicista Rocketin Appartamentoon:
Tästä videosta vielä lyhyesti. Tuossa itse asiassa mainitsee asiasta mikä olisi se yksi suuri päivittää. Back to back espressot eli siinä on ongelmia näillä entry leveleillä. Aiemmin tein aina kaksi doppiota putkeen ja oli todella hankalaa saada se toinen natsaamaan. Sain vinkkejäkin tähän kahvikauppiaalta että voisi kikkailla kahdella kahvalla, siihen en lähtenyt vaan vähensin kahvin juontia. Teen yksinkertaiset kerralla ja mikäli kaffehammasta kolottaa niin uutta sitten vähän ajan päästä kun kotikonttori tarjoaa mahdollisuudet tähän.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 879
Omalle kahvinhörppimistavalle tuollainen kertajauhatus ei sinänsä tunnu sopivan, mutta ehkä siihen voisi adaptoitua. Ehkä ei. Enkä tiedä olisiko kahvikaan sen tuoreenpaa, jos availen pussia 60 kertaa, sen nykyisen 5 kerran sijaan...
Uskaltaako nyt kysyä tyhmiä, mutta millä tavalla? Mietin lähinnä, että onko tulossa joku yllätys kun kone tulee...

Mä siis teen käytännössä joko espressoja tai americanoja, ja jauhan nykysellä myllyllä (rocky) aina suoraan portafilteriin. Mun mielestä tossa on aika vaikea mitata selkeästi kahvin määrää, eli oletan että mittaamalla suoraan papuina saisin yhden muuttujan suljettua pois.

Toki ymmärrän että jos vaikka haluisin kerralla jauhaa 100g papuja niin toi ei ole se paras vehje...
 
Liittynyt
16.09.2017
Viestejä
63
Onko vinkkejä kahvakoneeksi espressolle jos haluaisin päivittää Gaggia Classicin?

Olen ollut Gaggiaan tyytyväinen, toiminut hyvin liki 10 vuotta. Kahvan olen laittanut uusiksi sekä nyt hajosi ja on teipattuna tuo muovinen dip tray. Maksaisi 20€ + kulut tilata uusi.

Osaako joku kommentoida merkittäviä eroja, mitä hyötyisin jos päivittäisin koneen esimerkiksi yllä mainittuun Oscariin? Tai Lelittiin? Tai Rancilio Silvaan?

Sen verran googlettelin että maidon vaahdotus ei Classicissa ole parasta a-luokkaa, itsellä ei verrokkia niin en ole osannut vaatia.
Mietin joskus samaa asiaa ja päädyin vain päivittämään omaa gaggiaa. Kannattaa hankkia siihen parempi vaahdotin sekä nakukahva ainakin aluksi. Uuttopään levyn olen myös korvannut tällä. Sitten jos innostuu ja tietotaito riittää, niin voin lämpimästi suositella PID: n asentamista. Se pitää lämpötilan paljon tasaisempana. Tilasin aikoinaan tällaisen eikä ollut kovin vaikea asentaa. Ulkomaisilta foorumeilta löytyy paljon lisää tietoa :)
 

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
1 000
Mietin joskus samaa asiaa ja päädyin vain päivittämään omaa gaggiaa. Kannattaa hankkia siihen parempi vaahdotin sekä nakukahva ainakin aluksi. Uuttopään levyn olen myös korvannut tällä. Sitten jos innostuu ja tietotaito riittää, niin voin lämpimästi suositella PID: n asentamista. Se pitää lämpötilan paljon tasaisempana. Tilasin aikoinaan tällaisen eikä ollut kovin vaikea asentaa. Ulkomaisilta foorumeilta löytyy paljon lisää tietoa :)
Sivusta seurannut keskustelua ja ajattelin hoksauttaan varmuuden vuoksi, että täällähän on nyt puhuttu Gaggia Classicin eri malleista. Eli niin sanotusta "vanhemmista malleista" sekä tuoreemmasta PRO-mallista. Etenkin jos lähtee osia vaihteleen niin lienee syytä olla tarkkana, että kyseessä on oikea mall, jottei tule ongelmia yhteensopivuuden suhteen.

Mutta asiaan, mieli tekisi tilata omaan Classic Pro-malliin ihan testiksi tuollainen nakukahva :) Peruskahvakin on kyllä ajanut asiansa vaan ainahan tuollaista vois testata.

Onko vinkkiä millaista showerhead-osaa päivittelisi myös parempaan ?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 562
Viestejä
4 166 462
Jäsenet
70 423
Uusin jäsen
ngocminh247

Hinta.fi

Ylös Bottom