Kahvihifistely

Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 680
Joo, viimeksi kun olin oikeassa italian maaseudussa ne oli tosi ihmeissään kun pyysin tupla-espresson. Aikani yritettyäni joku sitten selitti että toi on vähän kuin pyytäisit "tupla teen".

Harvassa maassa erikoiskahvit maksaa 3-5€ kuten suomessa, ja jos maksaa niin se on sitten siitä pöydästä enemmin kuin kahvista (esim. Italiassa tiskiltä tilattu espresso on merkittävästi halvempi). Kun kahvi on tarpeeksi halpaa niin miksi ostaa kotiin sitä törkeän kallista keitintä?
Joo, ei minulakaan olisi keitintä jos saisin hyvää espressoa muualta. Ja kun Italiassa kahvila on joka kulmassa niin käteväähän se on aamulla koukata essu huiviin ja huudella huomenet töihinmenessä.
Mutta jos Italiassa olisi Juhlamokkaa keittimessa kahvilassa, se olisi erikoiskahvia ja maksaisi taatusti. ;-)

Noista kahveista Italiassa: on siellä Doppio, ja Lungo, ja Americanokin.
Doppio on siis "2" espressoa, vastaa suomalaista espressoa, italialainen normiessu on "Ristretto".
Lungo on pitkä essu, eli annetaan valua yli, tuplan pituiseksi liruksi, ja on aina kitkerää.
Americano on taasen Doppio+ kuumaa vettä kunnes cappukuppi täys...

ja sitten nivaska muita: freddot, corretot, macciatot...
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Esimerkiksi Starbucks lienee tuossa hinnoittelussa kaikissa länsimaissa?
Starbucks ei oikeastaan kahvia myykään, vaan kaikkia lisuketta siihen. Kahvi on nykyisin vain sivujuonne, tärkeämpää on se kermavaahdon, makusiirapin, lisäsokerin ja muiden lisäaineiden tarjonta. Kun kahvimukin koko on 473ml (ns. perus-Grande), niin ei voida oikein puhua espressosta samassa lauseessa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
809
Starbucks ei oikeastaan kahvia myykään, vaan kaikkia lisuketta siihen. Kahvi on nykyisin vain sivujuonne, tärkeämpää on se kermavaahdon, makusiirapin, lisäsokerin ja muiden lisäaineiden tarjonta. Kun kahvimukin koko on 473ml (ns. perus-Grande), niin ei voida oikein puhua espressosta samassa lauseessa.
Eli tuossa lainaamassani lauseessa "...erikoiskahvit..." tarkoitti vain espressoa?
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Eli tuossa lainaamassani lauseessa "...erikoiskahvit..." tarkoitti vain espressoa?
Kuvittelisi sen tarkoittavan lähinnä kahvia ja missä panostetaan nimenomaan kahviin. Kermavaahdon hinta ei oikein liity kahvin hintaan. Ja aivan toinen kysymys onko perus Starbucks mitään erikoiskahvia, kun kaikki tulee samasta putkesta automaattisesti ilman käsityötä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
809
Kuvittelisi sen tarkoittavan lähinnä kahvia ja missä panostetaan nimenomaan kahviin. Kermavaahdon hinta ei oikein liity kahvin hintaan. Ja aivan toinen kysymys onko perus Starbucks mitään erikoiskahvia, kun kaikki tulee samasta putkesta automaattisesti ilman käsityötä.
Ymmärsin siis väärin; tarkoitettiin nimenomaan paikallista tavallista kahvia, ei erikoiskahvia.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 898
Joo, ei minulakaan olisi keitintä jos saisin hyvää espressoa muualta. Ja kun Italiassa kahvila on joka kulmassa niin käteväähän se on aamulla koukata essu huiviin ja huudella huomenet töihinmenessä.
Mutta jos Italiassa olisi Juhlamokkaa keittimessa kahvilassa, se olisi erikoiskahvia ja maksaisi taatusti. ;-)

Noista kahveista Italiassa: on siellä Doppio, ja Lungo, ja Americanokin.
Doppio on siis "2" espressoa, vastaa suomalaista espressoa, italialainen normiessu on "Ristretto".
Lungo on pitkä essu, eli annetaan valua yli, tuplan pituiseksi liruksi, ja on aina kitkerää.
Americano on taasen Doppio+ kuumaa vettä kunnes cappukuppi täys...

ja sitten nivaska muita: freddot, corretot, macciatot...
Doppiota kovasti pyytelin, mutta ei ne vaan tajunnut. Jopa siinä vaiheessa kun sain sen ymmärtämään haluavani 2 espressoa se ei ymmärtänyt miksi.

Tämä siis Apulia maakunnassa.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 680
Kaikki o mahdollista, sain minäkin Barcelonan liki rantabarissa kaksi espressoa ku koitin kaikki termit pitä tiesin pitkälle kahville...tosin 80-luvulla.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Joo, ei minulakaan olisi keitintä jos saisin hyvää espressoa muualta. Ja kun Italiassa kahvila on joka kulmassa niin käteväähän se on aamulla koukata essu huiviin ja huudella huomenet töihinmenessä.
Tämä on varmaan syy, miksi kotikeittimet eivät ole suuressa suosiossa. Kunnon koneilla tehtyä hyvää kahvia kun saa vähän joka nurkalta ja vieläpä kohtuuhinnalla. Samalle laatutasolle ei ole ihan helppoa päästä kotona vaikka olisi mitkä koneet. Tilaakin vievät mutteripannua enemmän.

En ota kantaa muuhun kuin siihen että Italiassa on aika huonot valikoimat markettipavuissa, kun kaikki käyttävät valmiiksijauhettua mokkapannuissaan. Varsinaista kotikahviharrastusta ei oikeastaan esiinny. Eli tavallaan tilanne samanlainen kuin Suomessa.
Tämmöinen havainto on kyllä tullut tehtyä, että italialaisen marketin kahvihylly ei välttämättä ole mikään papukahviharrastajan taivas. Toisaalta, ei ne pari kolme premium-vaihtoehtoa mitenkään huonoja ole.

Ranskassa on jo huomattavasti vaikeampaa valita.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 680
Joopa, Italiassa saattaa olla jossain paahtimon kahvilassa myytävänä papua, mutta sama kuin Suomessa myytävissä italialaisisa kahveissa: paahtopäivä saattaa olla puoli vuotta-> sitten, ja pavut avoinaisissa lasiastioissa...että tuolla varmin tapa saada hyvää kahvia on juua se tiskillä ;-) Tietysti voi lisätä että Italiassa kettiöt tuppaavat olemaan aika ahtaita ja epäkäytännöllisiä, ei sinne edes mikään kone mahtuisi. Italialaiset asunnot muutenkin aika monen sivun arvoisia ällistyksen aiheita...
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 966
Kuulostaa ihan mun kahvilta. Jos sitä vaikka ihan ekaa kertaa ostaisikin jotain, kun tohon viereen tuli viime kesänä Lidl.
Joo, just kuvauksen mukaista. Yhtä hyvää kuin Pauligin reilusti tumma Mundo, mutta puolet halvempaa. En varmaan erottaisi toisistaan sokkotestissä. Lidlin Espressosta siis kyse, AeroPressillä tehtynä.
 

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
1 012
Crema-verkkokaupan oma 100% Arabica espressopapu osuu kyllä omaan makuhermoon ja lujaa. Tulee tilattua kyllä seuraavaksi kerralla kilon pussi lisää :)
 

Liitteet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
880
Taas tuli Inkapaahtimolta tilaus. Viikonloppuna tilattu, ja tiistaina oli lähipostissa odottamassa reilu 2kg pääosin maanantaina paahdettuja papuja. Tilasin myös yhden 200g "maistelupussin" joka oli niinkin vanhaa kuin viime keskiviikkona paahdettua, mutta loput tosissaan vielä lähes paahtokoneen jäljiltä lämpöisiä :)

Mukaan tuli kilo aiemminkin paljon kehuttua India Monsoon Malabaria, joka on erinomaisen pehmeä tummapaahtoinen. Mitään kovin ihmeellisiä makunyansseja en tuosta pysty löytämään, kun ne on paahdettu pois, mutta lajityypissään tosissaan erinomainen suoritus. Toinen kilon pussi tuli Ethiopia Mensur Aba Hikaa, joka on minusta hyvä tyyppiesimerkki Ethiopilaisesta Natural-prosessoidusta kahvista. Vaalea paahto ja tässä niitä makunyansseja on sitten edellisenkin edestä. Älä pilaa tätä kahvia maidolla, vaikka yleensä sitä käyttäisitkin. Tilaan näihin yleensä mukaan 1-3 pikkupussia aiemmin itselle tuntemattomia kahveja ja nyt kokeeksi lähti mukaan Uganda Mwezia, mutta tuota en ole kerinnyt vielä maistelemaan.

(juon siis kahvini suodatinkahvina, joko Moccamasterilla tai Hariolla keitettynä/uutettuna)
 
Liittynyt
09.11.2019
Viestejä
161
Tuli laitettua Aeropressiin kestosuodatin, että ei käy enää niin, että etätöiden keskellä filtterit loppuvat. Kyllä tuo minusta vähän syventää ja pehmentää kahvin makua.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 251
Tuli laitettua Aeropressiin kestosuodatin, että ei käy enää niin, että etätöiden keskellä filtterit loppuvat. Kyllä tuo minusta vähän syventää ja pehmentää kahvin makua.
Metallinen suodatin päästää kahvin rasvat läpi toisin kuin paperinen, niin se parantaa makua.
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
148
Siemensin EQ.300 espressokone on pyydellyt puhdistusta jo hetken aikaa.

Ostin gigantista hätäpäissäni näitä:


Nämä ovat 2in1 ja kaikissa ohjevideoissa mitä netissä näkee, niin käytetään kahden tyyppisiä erilaisia tabletteja: toinen tabletti (Siemens-kalkinpoistotabletti) vesisäiliöön+0.5l lämmintä vettä ja toinen tabletti (Siemens-puhdistustabletti ) laitetaan tuonne kahvin suodatusyksikköön.

Paras video on tämä:



Videon oikea tablettilaatikko on just samoja kuin itsellä, mutta tässä videossa käytetty tabletti on yksivärinen ja kääressä, kun taas paketissa olevat ovat muovitaskussa ja kaksivärisiä.

Tarviiko tulla ryöstetyksi toisen kertaan ja ostaa noita pienempiä tabletteja ? Tablettien lukumäärä 3kpl:tta viittaisi juurikin siihen.

Hyvä Siemens, toisaalta ei yhtään kyllä yllätä ko. talon prosessit tuntien....

Sitten linkkiä tänne Aliexpressin toimiviksi havittuihin puhdistustabletteihin.

Edit: kylläpä se siltä näyttäisi että suodatinyksikölle on oma tablettinsa:


Edit 2: Tilasinpa näitä ihan Suomesta: Urnex Cafiza puhdistustabletit espressolaitteille 100 kpl 15,90 €
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 966
Mitään en asiasta ymmärrä, mutta laitan silti jutun jakoon. Kun noista Sixpotin kahveja on jonkin verran tullut maisteltua. On siis tutkittu akryyliamidia eri paahtimoiden kahveissa.

 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 680
Kahta laatua, kun kalkinpoistoon käytetään happoa, sitruunahappoa, varmasti tabuja halvempaa on jopa k-kaupan pikkupussit, mastekaupan iso purnukka parantaa edellen hintatasioa, ja agrikaupan 20kg säkki vielä lisää ;-)

Ja kahvia taas putsataan emäksisellä aineella, kuten juuri cafizalla, joka on tehokas, muttei kuitenkaan mikään kovin ärtsy, ei likikään niin emäksinen kuin esim tiskikoneaineet.
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
690
Ja tuosta:

 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 898
Mitään en asiasta ymmärrä, mutta laitan silti jutun jakoon. Kun noista Sixpotin kahveja on jonkin verran tullut maisteltua. On siis tutkittu akryyliamidia eri paahtimoiden kahveissa.

Mäkän en ymmärrä, mutta onpa tuskastuttavan huonot nettisivut kun yrittää kännykällä lukea vaihtoehdoista.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 966
Mäkän en ymmärrä, mutta onpa tuskastuttavan huonot nettisivut kun yrittää kännykällä lukea vaihtoehdoista.
Pikaisesti kokeilin iPhonella. En mä muuten mitään outoa huomannut, mutta aika heikosti isäntä kuvailee kahvejaan muuta kuin tarinoimalla. No paahtoaste sentään on mainittu pikakokeen perusteella. No onhan tuo fontti aika pieni ja vaalea taustaan verrattuna.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 680
Ja tuosta:


Niinpä. Tosin yllättävän vähän hintaeroa tähän:
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
690
Niinpä. Tosin yllättävän vähän hintaeroa tähän:
Ostoon menee tämä :thumbsup: On tuo pakkauksen koko kuitenkin niin paljon mukavampi.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Mitään en asiasta ymmärrä, mutta laitan silti jutun jakoon. Kun noista Sixpotin kahveja on jonkin verran tullut maisteltua. On siis tutkittu akryyliamidia eri paahtimoiden kahveissa.
Yhtä näytettä lukuunottamatta kaikki näyttäisivät läpäisevän tuon jonkun mainitun EU-arvon (ruokaviraston sivulla taas mainittiin ettei mitään raja-arvoa ole..). Toki, tuosta ei käy selville paljonko kuppiin päätyy, eikä wikipedian viittausten mukaan mitään tunnettua raja-arvoakaan ole mikä olisi vaarallista. Tämä on se sama aine kai josta ruotsalaiset hermostuivat sipseille, joita jos söi 500kg/päivä niin saattoi saada kohonneen syöpäriskin.

Kahvin tähän hetkisten tutkimusten mukaan syöpävaarallisin osa on lämpö. Eli kuumat juomat aiheuttavat kurkunpäänsyövän riskin kasvamista. Jos siis noita pelkää, niin kannattaa vetää kahvikin kylmänä.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 898
Pikaisesti kokeilin iPhonella. En mä muuten mitään outoa huomannut, mutta aika heikosti isäntä kuvailee kahvejaan muuta kuin tarinoimalla. No paahtoaste sentään on mainittu pikakokeen perusteella. No onhan tuo fontti aika pieni ja vaalea taustaan verrattuna.
Ehkä mun on vaan tosi vaikea saada tarinoista visualisoitua mikä on se kahvi mitä mä etsin... Päälle vielä, 200g pussit tuntuu pieniltä kun moni suomalainen firma tarjoaa nykyään isompiakin (ja päivät kotona istuessa tulee juotua aika paljon enemmän). Lopuksi vielä, 7,90 posteista tuntuu aika paljolta?

Mut jos näen noita jossain kaupassa yritän kattoa löytyiskö houkuttelevaa.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 898
Muuten aiheesta, mun Niche on nyt matkalla suomeen. Tulleja tuli 150€, eli suht tyyris yllätys alkuperäisen päälle, mutta tällä nyt mennään.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 680
Alvi nyt aina pitää maksaa, jonnekin, mutta paljonko kahvimyllyn tulli % oli?
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 898
En katsonut, kunhan maksoin. Tulihan tosta etukäteen varoitus, mutta lievä pettymys sen suhteen ettei tosta tilatessa ollut tietoa.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 680
On ilmeisimmin jossain vaiheessa ollut selvää, että nuo postitetaan Englannista, kun on tullut kirjoitettua Ristreton sivuilla, Joulukuu 02, 2019 : "Mutta katsoessani Nissen omia sivuja, huomasin että avustaessaan tätä projektia ei luvata, että saisi laitetta, eli hinta on vähän vaikeammin määriteltävä asia. Se, onko joku jäänyt saamati myllyä, sitä en tiedä. Toinen kiinnostava juttu on että ilmeisimmin haalivat alvit itselleen, vaikka mylly menisikin vaikka Japaniin. Ehkä tuo "lahjoitus" on porsaanreikä, kun lahjoittaja ei osta mitään, joten siinä ei ole alvia? " ja joku toinen kirjoitti jotta: "585€ plus postikulut briteistä. Mahdollisen brexitin jälkeen mahdolliset alv:t päälle. " ...eli haalivat tosiaan alvit itselleen nyt eu-kaupassakin.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 898
Toi ettei ole ”varmuutta” on kai vakio juttu kickstartterista. Ilmeisesti tekijät ovat jääneet sinne ettei tarvitse tehdä omia sivuja, toki ajan kanssa rupeaa jo olemaan noloa.

Ja toi muakin noissa alveissa häiritsi. Ekat erät tulivat EU’hun kunnes yhtäkkiä brexit rikkoi mallin. Tämän jälkeen joutuu maksamaan EU tullit (2.2%) ja alvit, mutta yleensähän se tarkottaisi että ne vähennettäisiin lähtömaan hinnasta.

Tuosta tuli kuitenkin etukäteen varoitus ja mahdollisuus perua. Sikäli kun olen kattonut netissä, kaikki jotka vastasivat varoitukseen peruvansa tilauksen saivat rahansa takaisin. Mulle tuli siis enemmän ”hörhö insinööri” kuin kusettaja fiilis.
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
482
Mietin joskus samaa asiaa ja päädyin vain päivittämään omaa gaggiaa. Kannattaa hankkia siihen parempi vaahdotin sekä nakukahva ainakin aluksi. Uuttopään levyn olen myös korvannut tällä. Sitten jos innostuu ja tietotaito riittää, niin voin lämpimästi suositella PID: n asentamista. Se pitää lämpötilan paljon tasaisempana. Tilasin aikoinaan tällaisen eikä ollut kovin vaikea asentaa. Ulkomaisilta foorumeilta löytyy paljon lisää tietoa :)
Nyt on sisäänajettu nakukahvaa ja vaahdotinta muutama viikko.
Pari huomiota.
- Vaahdottimen vaihto oli yllättävän työläs, O-rengas oli niin kulunut etten saanut sitä irti ja tuo uuden vaahdottimen pää ei sujahtanut ongelmitta sisään. Joutu käyttämään voimaa jolloin putki sisällä hiukan taipui, ei siinä mitään mutta samalla jengat meni sisemmäksi ja mutterin pyörittäminen vahdotinputken reiästä liki mahdotonta. Ei muuta kuin kansi auki ja vääntämään putkia takasin päin. Sitten kun vaahdotin viimein sujahti putkeen niin tuo Bulgarian vaahdottimen mutteri ei halunnutkaan mennä jengoille ja vaihdoin lopulta siihen tilalle vanhan vaahdottimen mutterin.

- Vaahdotin ruikkii vettä heti kun Gaggian laittaa lämpiämään, ei ole edes vesihöyrynappi päällä. Tämän ratkaisin niin että laitan vaahdotin kannun siihen alle, ei ongelma mutta laskee tuolta vettä läpi noin 0,5dl siinä lämmetessään.

- Vaahdotin on nyt ihan eri tason kuuma kun se Gaggian originaali muovinen. Millä te puhdistatte tämän, mitä nyt nopeasti keittiöliinoja olen kokeillut niin nehän palaa tuohon kiinni.

- Nakukahva on tyylikäs ja sopii täydellisesti Gaggia Classiciin, kahvia vaan kuluu enemmän kun nakukahvaan uppoaa relusti enemmän purua kuin Gaggian omaan tuplasihtiin.
 

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
1 012
Nyt on sisäänajettu nakukahvaa ja vaahdotinta muutama viikko.
Pari huomiota.

...

- Nakukahva on tyylikäs ja sopii täydellisesti Gaggia Classiciin, kahvia vaan kuluu enemmän kun nakukahvaan uppoaa relusti enemmän purua kuin Gaggian omaan tuplasihtiin.
Eikös nakukahvan kanssa käytetä kuitenkin grammoina ajatellen aivan sama määrä kahvia ? Miksi sitä siis enemmän kuluisi ?
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
482
Eikös nakukahvan kanssa käytetä kuitenkin grammoina ajatellen aivan sama määrä kahvia ? Miksi sitä siis enemmän kuluisi ?
Voi tulla tyhmiä kysymyksiä/kommentteja kun en ole niin paljon asiaan perehtynyt kuin monet täällä.

En mittaa grammoissa, ei ole sellaisia laitteita. On vain Gaggian single/doppio(/blind)-filtterit ja nyt naku mihin jauhan suoraan pavut myllystä. Parhaan espresson saan tuolla koneella niin että filtteri on aivan täynnä, tässä tapauksessa siinä maximiviivassa joka nakukahvassa on.
Joskus testailin vajailla filttereillä ja en saanut yhtä hyvin onnistumaan espressoja, jauhatuksesta se varmaan johtui mutta ei tullut yhtä helposti tasalaatuista.

Toisin sanoen nyt on kolme yllä mainittua mittaa laskea espresso, en koe tätä ongelmaksi.
 

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
1 012
Voi tulla tyhmiä kysymyksiä/kommentteja kun en ole niin paljon asiaan perehtynyt kuin monet täällä.

En mittaa grammoissa, ei ole sellaisia laitteita. On vain Gaggian single/doppio(/blind)-filtterit ja nyt naku mihin jauhan suoraan pavut myllystä. Parhaan espresson saan tuolla koneella niin että filtteri on aivan täynnä, tässä tapauksessa siinä maximiviivassa joka nakukahvassa on.
Joskus testailin vajailla filttereillä ja en saanut yhtä hyvin onnistumaan espressoja, jauhatuksesta se varmaan johtui mutta ei tullut yhtä helposti tasalaatuista.

Toisin sanoen nyt on kolme yllä mainittua mittaa laskea espresso, en koe tätä ongelmaksi.
Toisinsanoen mittaat jauhatuksesta tulevan kahvin määrän silmämääräisesti :) Ei siinä mitään kunhan lopputulos miellyttää itse juojaa.
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
482
Toisinsanoen mittaat jauhatuksesta tulevan kahvin määrän silmämääräisesti :) Ei siinä mitään kunhan lopputulos miellyttää itse juojaa.
Juu, ihan samalla tavalla kun monissa kaupallisissakin paikoissa lasketaan suoraan myllystä filtteriin, tamppaus ja kiinni koneeseen. Eihän sitä ainakaan mun logiikalla tarvitse mittailla tarkemmin kuin ekalla kerralla kun tulee avattua uusi kilon papupussi, silloin näkee ekasta shotista pitääkö jauhatustasoa hiukan muuttaa suuntaan tai toiseen.

Mun tapa ei tosiaan mene hifistely-teeman alle, enemmänkin jotain boheemimpaa ja nopeampaa. 12 kertaa muistaakseni olen Italiassa käynyt lomailemassa, toki siihen pyrin että maku on saman suuntaista ja tyytyväinen olen. En itse harrasta niin ristrettoa kun moni kuppila siellä laskee, välillä doppiotkin on mun makuun liian lyhyitä.
 
  • Tykkää
Reactions: |le
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Juu, ihan samalla tavalla kun monissa kaupallisissakin paikoissa lasketaan suoraan myllystä filtteriin, tamppaus ja kiinni koneeseen
|le viitttasi varmaankin myös siihen, että jos ei ole vaakaa, niin et myöskään tiedä paljonko niistä kahvipavuista tulit kahvia tehneeksi. Määrämitta ei oikein toimi kun siinä on cremaa, joka sisältää paljon ilmaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 389
Juu, ihan samalla tavalla kun monissa kaupallisissakin paikoissa lasketaan suoraan myllystä filtteriin, tamppaus ja kiinni koneeseen. Eihän sitä ainakaan mun logiikalla tarvitse mittailla tarkemmin kuin ekalla kerralla kun tulee avattua uusi kilon papupussi, silloin näkee ekasta shotista pitääkö jauhatustasoa hiukan muuttaa suuntaan tai toiseen.

Mun tapa ei tosiaan mene hifistely-teeman alle, enemmänkin jotain boheemimpaa ja nopeampaa. 12 kertaa muistaakseni olen Italiassa käynyt lomailemassa, toki siihen pyrin että maku on saman suuntaista ja tyytyväinen olen. En itse harrasta niin ristrettoa kun moni kuppila siellä laskee, välillä doppiotkin on mun makuun liian lyhyitä.
Ammattikäytössä käytetään myllyjä, joissa on painomittari sisäänrakennettuna tai vaihtoehtoisesti tehdään säännöllisesti dial in prosessi, jossa säädetään jauhatusaste ja kahvin määrä painomittarilla suhteessa jauhatusaikaan, jonka jälkeen mylly jauhaa lähes saman määrän joka kerta aikarajauksella. Kotikäytössäkin toi on suositeltava aina kun papuja vaihtaa. Käytännössä noi filtterit on suunniteltu tietylle grammamäärälle. Dial inissä jauhetaan myllyllä kyseinen filtterin suunniteltu grammamäärä, jonka jälkeen säädetään jauhatusaste siten että valutusaika pysyy siinä 25-30sec välissä. Sen jälkeen sit voi tuunata vähän maun mukaan kaikkia muuttujia (valutusaika, jauhatusaste, kahvin määrä) jos haluaa hifistellä. Jos nyt tilasit tuon linkatun nakukahvan niin sen mukana tuli 21g triple shot filtteri, jonka takia sitä kahvia kuluu enemmän ja saat vahvemman tai isomman espresson riippuen nyt miten pitkään valutat. Mikään ei estä käyttämästä vanhaa tai muuta pienempää filtteriä jos se vaan siihen nakukahvaan mahtuu fyysisiltä mitoiltaan.
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
482
Mikään ei estä käyttämästä vanhaa tai muuta pienempää filtteriä jos se vaan siihen nakukahvaan mahtuu fyysisiltä mitoiltaan.
Ei mahdu Gaggia filtterit tuohon nakun päälle.
Joka tapauksessa ei ole itselleni ongelma, triple shot on oikein hyvä kun tekee aamulla kahdelle shotit.

Niin ja tuo mun Sagen Dose control mylly on oikein hyvä omaan tarkoitukseen, saan siitä aina saman määrän suoraan kahvaan. Sillä tavoin mittaan toki papujauhatukset ja saan joka shotille saman verran tavaraa.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 680
Kahvin punnitus on itse asiassa aika uusi juttu, jos ostaa shottilaseja niin niissä on edelleen nestemäräviivoja...
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Harvassa maassa erikoiskahvit maksaa 3-5€ kuten suomessa, ja jos maksaa niin se on sitten siitä pöydästä enemmin kuin kahvista (esim. Italiassa tiskiltä tilattu espresso on merkittävästi halvempi). Kun kahvi on tarpeeksi halpaa niin miksi ostaa kotiin sitä törkeän kallista keitintä?
En tiedä mitä tarkoitat erikoiskahvilla, mutta ainakin täällä Aasian suunnalla (Kiina, Japani jne.) hipster-grade kahvit kustantaa yleensä sen 2.5-7€ kuppi. Perus americanot yleensä jotain 2.5€ ja sitten 7eleven sumpit jotain 1.5-2€ luokkaa.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 898
Ehkei pitäisi kyllä yleistää liikaa. Kyllä mä maksoin kans Krabissa suomi-hintoja kahvista jo 20v sitten, mutta ei niitä kyllä oikein juonutkaan muut kuin länkkärit (oli kyllä sen arvoista).
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 898
Sain eilen Nichen myllyn kiinni, ja tänään ekat tyypit. Samassa yhteydessä valitettavasti putsasin kahvinkeittimen (nyt ymmärrän miksi suositus on putsata usein), eli vaikea sanoa mikä osa maun paranemisesta on myllyn ansiota.

Mut onhan hyvää kahvia pitkästä aikaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
880
Olisiko jollain suositella termosmukia työmatkakahvihifistelyyn? Tilavuutta mielellään 3-4dl. Sulkusysteemin pitäisi olla niin varma, että uskaltaa laittaa läppärilaukkuun ja yhdellä kädellä käytettävä avausmekanismi olisi hieno, mutta voi mennä edellisen toiveen kanssa vaikeaksi. Hintaa saa olla vaikka 50e jos löytyy riittävän täydellinen.
Tuli hankittua Harion muki: Hario Stick Bottle termospullo 350 ml, harmaa 27,90 € Laatuvaikutelma on todella eri luokkaa jos vertaa edelliseen Clasun mukiin. Kahvit saa keiteltyä Harion suppilolla mukavasti suoraan mukiin - tosin tässä ongelmana on, että kahvi on mukissa liian kuumaa. Tuoreus kärsii jos kahvin antaa jäähtyä kansi auki ja kansi kiinni jäähtyminen juomalämpöön kestää turhan pitkään. No nämä on näitä todellisia first world -ongelmia :p

Tilasin samalla pari säilytysastiaa pavuille: Planetary Design Airscape® Ceramic 4" Small Slate 34,90 € Nämäkin vaikuttavat hyvin asiallisilta. Astiat on tiiviitä ja tuplakannen ansiosta ilman saa puristettua papujen ympäriltä minimiin. Kaksi pientä astiaa siksi että mulla on yleensä pari erilaista papua käytössä. Kilon pussit pakkasessa ja tuo 250g satsi on sopiva jotta pavut ei joudu seisomaan turhan pitkään availtavassa astiassa.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 459
Hei, ei nyt varsinaista "hifistelyä", mutta hakusessa on uusi kahvinkeitin. Tarkoitus ihan suodatinkahvia pavuista itse mylläämällä keitellä. Kriteereinä olis hyvä lopputulos niin pienelle kuin suurellekin määrälle. Tällä hetkellä kaksi keitintä, Moccamaster Cup Solo ja normaali Moccamaster. Alkaa viemään tilaa keittiössä liikaa. Useimmiten tulee keitettyä vaan mukillinen itselle, mutta välillä kestitä väkeä ja keittää täys pannu. Katselin että ainakin joissain keskihintaisissa Moccamastereissa joissa on manuaalinen tippalukko on mahdollisuus uuttaa hitaammalla vauhdilla pienempi määrä kahvia. Onkohan muissa laitteissa vastaavaa? Ei tullut nopealla etsinnällä vastaan.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 167
Onko suositella hyvää kahvimyllyä? Joko manuaalinen tai koneellinen. Puoliso tykkäisi krhm sisustuksen takia manuaalisesta, mutta ollaan nyt avoin kaikelle.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 898
Mä olen ainakin ollut tyytyväinen viime viikolla saapuneeseen Niche Zero myllyyn. Hinta on kyllä vähän suolainen, ja toimitusaika pitkä.

Ton myötä jäi ylimääräiseksi Rancilio Rocky jos kiinnostaa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 167
Mä olen ainakin ollut tyytyväinen viime viikolla saapuneeseen Niche Zero myllyyn. Hinta on kyllä vähän suolainen, ja toimitusaika pitkä.

Ton myötä jäi ylimääräiseksi Rancilio Rocky jos kiinnostaa.
Puhutaan nyt kuitenki alta 100€ tuotteesta, että taitaa jäädä hyllyyn :) Budjetin olisin voinut mainita kyllä.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
872
Sähköisistä myllyistä varmaan Wilfan malli on hintaansa nähden ihan hyvä ja tekee suhteellisen tasalaatuista, ja on ihan jauhava mylly silppurien sijaan. Sillä ei onnistu espressokoneen vaatima jauhatus, ja hienoin on mutteripannulle sopiva. Eivät kyllä lupaakaan sen hienompaa. Jos joku on hintaltaan samaa tasoa ja jauhatustulokseltaan parempi niin itsekin haluaisin siitä kuulla. Wilfan purulaatikko on umpisurkea ja meilläkin kansi rikki 3 vuoden käytön jälkeen ja lisäksi jotkut jauhatukset ovat aika sähköisiä ja lentelee laatikkoa avatessa pitkin pöytiä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 898
Mulla oli Wilfa ennen Rockyä, ja ittellä kans hajosi se muovinen kotelo. Tohon verrattuna Rocky oli aikamoinen parannus eikä käytettynä varmaan maksa hirveän paljoa enemmän.

Mut oli toi Wilfa selkeästi parempi kuin ne halvat mitä kokeilin ennen sitä. Tuota halvemmalla tuskin kannattaa edes jauhaa papuja itse.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 986
Viestejä
4 191 218
Jäsenet
70 836
Uusin jäsen
skh

Hinta.fi

Ylös Bottom