Esimerkiksi Starbucks lienee tuossa hinnoittelussa kaikissa länsimaissa?Harvassa maassa erikoiskahvit maksaa 3-5€ kuten suomessa
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Esimerkiksi Starbucks lienee tuossa hinnoittelussa kaikissa länsimaissa?Harvassa maassa erikoiskahvit maksaa 3-5€ kuten suomessa
Joo, viimeksi kun olin oikeassa italian maaseudussa ne oli tosi ihmeissään kun pyysin tupla-espresson. Aikani yritettyäni joku sitten selitti että toi on vähän kuin pyytäisit "tupla teen".
Harvassa maassa erikoiskahvit maksaa 3-5€ kuten suomessa, ja jos maksaa niin se on sitten siitä pöydästä enemmin kuin kahvista (esim. Italiassa tiskiltä tilattu espresso on merkittävästi halvempi). Kun kahvi on tarpeeksi halpaa niin miksi ostaa kotiin sitä törkeän kallista keitintä?
Esimerkiksi Starbucks lienee tuossa hinnoittelussa kaikissa länsimaissa?
Eli tuossa lainaamassani lauseessa "...erikoiskahvit..." tarkoitti vain espressoa?Starbucks ei oikeastaan kahvia myykään, vaan kaikkia lisuketta siihen. Kahvi on nykyisin vain sivujuonne, tärkeämpää on se kermavaahdon, makusiirapin, lisäsokerin ja muiden lisäaineiden tarjonta. Kun kahvimukin koko on 473ml (ns. perus-Grande), niin ei voida oikein puhua espressosta samassa lauseessa.
Eli tuossa lainaamassani lauseessa "...erikoiskahvit..." tarkoitti vain espressoa?
Ymmärsin siis väärin; tarkoitettiin nimenomaan paikallista tavallista kahvia, ei erikoiskahvia.Kuvittelisi sen tarkoittavan lähinnä kahvia ja missä panostetaan nimenomaan kahviin. Kermavaahdon hinta ei oikein liity kahvin hintaan. Ja aivan toinen kysymys onko perus Starbucks mitään erikoiskahvia, kun kaikki tulee samasta putkesta automaattisesti ilman käsityötä.
Doppiota kovasti pyytelin, mutta ei ne vaan tajunnut. Jopa siinä vaiheessa kun sain sen ymmärtämään haluavani 2 espressoa se ei ymmärtänyt miksi.Joo, ei minulakaan olisi keitintä jos saisin hyvää espressoa muualta. Ja kun Italiassa kahvila on joka kulmassa niin käteväähän se on aamulla koukata essu huiviin ja huudella huomenet töihinmenessä.
Mutta jos Italiassa olisi Juhlamokkaa keittimessa kahvilassa, se olisi erikoiskahvia ja maksaisi taatusti. ;-)
Noista kahveista Italiassa: on siellä Doppio, ja Lungo, ja Americanokin.
Doppio on siis "2" espressoa, vastaa suomalaista espressoa, italialainen normiessu on "Ristretto".
Lungo on pitkä essu, eli annetaan valua yli, tuplan pituiseksi liruksi, ja on aina kitkerää.
Americano on taasen Doppio+ kuumaa vettä kunnes cappukuppi täys...
ja sitten nivaska muita: freddot, corretot, macciatot...
Ymmärsin siis väärin; tarkoitettiin nimenomaan paikallista tavallista kahvia, ei erikoiskahvia.
Tämä on varmaan syy, miksi kotikeittimet eivät ole suuressa suosiossa. Kunnon koneilla tehtyä hyvää kahvia kun saa vähän joka nurkalta ja vieläpä kohtuuhinnalla. Samalle laatutasolle ei ole ihan helppoa päästä kotona vaikka olisi mitkä koneet. Tilaakin vievät mutteripannua enemmän.Joo, ei minulakaan olisi keitintä jos saisin hyvää espressoa muualta. Ja kun Italiassa kahvila on joka kulmassa niin käteväähän se on aamulla koukata essu huiviin ja huudella huomenet töihinmenessä.
En ota kantaa muuhun kuin siihen että Italiassa on aika huonot valikoimat markettipavuissa, kun kaikki käyttävät valmiiksijauhettua mokkapannuissaan. Varsinaista kotikahviharrastusta ei oikeastaan esiinny. Eli tavallaan tilanne samanlainen kuin Suomessa.
Joo, just kuvauksen mukaista. Yhtä hyvää kuin Pauligin reilusti tumma Mundo, mutta puolet halvempaa. En varmaan erottaisi toisistaan sokkotestissä. Lidlin Espressosta siis kyse, AeroPressillä tehtynä.Kuulostaa ihan mun kahvilta. Jos sitä vaikka ihan ekaa kertaa ostaisikin jotain, kun tohon viereen tuli viime kesänä Lidl.
Metallinen suodatin päästää kahvin rasvat läpi toisin kuin paperinen, niin se parantaa makua.Tuli laitettua Aeropressiin kestosuodatin, että ei käy enää niin, että etätöiden keskellä filtterit loppuvat. Kyllä tuo minusta vähän syventää ja pehmentää kahvin makua.
Mitään en asiasta ymmärrä, mutta laitan silti jutun jakoon. Kun noista Sixpotin kahveja on jonkin verran tullut maisteltua. On siis tutkittu akryyliamidia eri paahtimoiden kahveissa.
Pikaisesti kokeilin iPhonella. En mä muuten mitään outoa huomannut, mutta aika heikosti isäntä kuvailee kahvejaan muuta kuin tarinoimalla. No paahtoaste sentään on mainittu pikakokeen perusteella. No onhan tuo fontti aika pieni ja vaalea taustaan verrattuna.Mäkän en ymmärrä, mutta onpa tuskastuttavan huonot nettisivut kun yrittää kännykällä lukea vaihtoehdoista.
Niinpä. Tosin yllättävän vähän hintaeroa tähän:
Maustepörssi sitruunahappo 750g
Monikäyttöinen sitruunahappo 750gPuhdista astianpesukone, pyykinpesukone, kahvinkeitin ja vedenkeitin sitruunahapolla.ASTIANPESUKONE: Annostele 30g (2rkl) sitruunahappoa astianpesukoneen lokeroon ja käytä tyhjänä +60-65 asteen ohjelma.PYYKINPESUKONE: Annowww.puuilo.fi
Mitään en asiasta ymmärrä, mutta laitan silti jutun jakoon. Kun noista Sixpotin kahveja on jonkin verran tullut maisteltua. On siis tutkittu akryyliamidia eri paahtimoiden kahveissa.
ostolaidalla
Pikaisesti kokeilin iPhonella. En mä muuten mitään outoa huomannut, mutta aika heikosti isäntä kuvailee kahvejaan muuta kuin tarinoimalla. No paahtoaste sentään on mainittu pikakokeen perusteella. No onhan tuo fontti aika pieni ja vaalea taustaan verrattuna.
Mietin joskus samaa asiaa ja päädyin vain päivittämään omaa gaggiaa. Kannattaa hankkia siihen parempi vaahdotin sekä nakukahva ainakin aluksi. Uuttopään levyn olen myös korvannut tällä. Sitten jos innostuu ja tietotaito riittää, niin voin lämpimästi suositella PID: n asentamista. Se pitää lämpötilan paljon tasaisempana. Tilasin aikoinaan tällaisen eikä ollut kovin vaikea asentaa. Ulkomaisilta foorumeilta löytyy paljon lisää tietoa
Nyt on sisäänajettu nakukahvaa ja vaahdotinta muutama viikko.
Pari huomiota.
...
- Nakukahva on tyylikäs ja sopii täydellisesti Gaggia Classiciin, kahvia vaan kuluu enemmän kun nakukahvaan uppoaa relusti enemmän purua kuin Gaggian omaan tuplasihtiin.
Voi tulla tyhmiä kysymyksiä/kommentteja kun en ole niin paljon asiaan perehtynyt kuin monet täällä.Eikös nakukahvan kanssa käytetä kuitenkin grammoina ajatellen aivan sama määrä kahvia ? Miksi sitä siis enemmän kuluisi ?
Voi tulla tyhmiä kysymyksiä/kommentteja kun en ole niin paljon asiaan perehtynyt kuin monet täällä.
En mittaa grammoissa, ei ole sellaisia laitteita. On vain Gaggian single/doppio(/blind)-filtterit ja nyt naku mihin jauhan suoraan pavut myllystä. Parhaan espresson saan tuolla koneella niin että filtteri on aivan täynnä, tässä tapauksessa siinä maximiviivassa joka nakukahvassa on.
Joskus testailin vajailla filttereillä ja en saanut yhtä hyvin onnistumaan espressoja, jauhatuksesta se varmaan johtui mutta ei tullut yhtä helposti tasalaatuista.
Toisin sanoen nyt on kolme yllä mainittua mittaa laskea espresso, en koe tätä ongelmaksi.
Juu, ihan samalla tavalla kun monissa kaupallisissakin paikoissa lasketaan suoraan myllystä filtteriin, tamppaus ja kiinni koneeseen. Eihän sitä ainakaan mun logiikalla tarvitse mittailla tarkemmin kuin ekalla kerralla kun tulee avattua uusi kilon papupussi, silloin näkee ekasta shotista pitääkö jauhatustasoa hiukan muuttaa suuntaan tai toiseen.Toisinsanoen mittaat jauhatuksesta tulevan kahvin määrän silmämääräisesti Ei siinä mitään kunhan lopputulos miellyttää itse juojaa.
Juu, ihan samalla tavalla kun monissa kaupallisissakin paikoissa lasketaan suoraan myllystä filtteriin, tamppaus ja kiinni koneeseen
Juu, ihan samalla tavalla kun monissa kaupallisissakin paikoissa lasketaan suoraan myllystä filtteriin, tamppaus ja kiinni koneeseen. Eihän sitä ainakaan mun logiikalla tarvitse mittailla tarkemmin kuin ekalla kerralla kun tulee avattua uusi kilon papupussi, silloin näkee ekasta shotista pitääkö jauhatustasoa hiukan muuttaa suuntaan tai toiseen.
Mun tapa ei tosiaan mene hifistely-teeman alle, enemmänkin jotain boheemimpaa ja nopeampaa. 12 kertaa muistaakseni olen Italiassa käynyt lomailemassa, toki siihen pyrin että maku on saman suuntaista ja tyytyväinen olen. En itse harrasta niin ristrettoa kun moni kuppila siellä laskee, välillä doppiotkin on mun makuun liian lyhyitä.
Ei mahdu Gaggia filtterit tuohon nakun päälle.Mikään ei estä käyttämästä vanhaa tai muuta pienempää filtteriä jos se vaan siihen nakukahvaan mahtuu fyysisiltä mitoiltaan.
En tiedä mitä tarkoitat erikoiskahvilla, mutta ainakin täällä Aasian suunnalla (Kiina, Japani jne.) hipster-grade kahvit kustantaa yleensä sen 2.5-7€ kuppi. Perus americanot yleensä jotain 2.5€ ja sitten 7eleven sumpit jotain 1.5-2€ luokkaa.Harvassa maassa erikoiskahvit maksaa 3-5€ kuten suomessa, ja jos maksaa niin se on sitten siitä pöydästä enemmin kuin kahvista (esim. Italiassa tiskiltä tilattu espresso on merkittävästi halvempi). Kun kahvi on tarpeeksi halpaa niin miksi ostaa kotiin sitä törkeän kallista keitintä?
Tuli hankittua Harion muki: Hario Stick Bottle termospullo 350 ml, harmaa 27,90 € Laatuvaikutelma on todella eri luokkaa jos vertaa edelliseen Clasun mukiin. Kahvit saa keiteltyä Harion suppilolla mukavasti suoraan mukiin - tosin tässä ongelmana on, että kahvi on mukissa liian kuumaa. Tuoreus kärsii jos kahvin antaa jäähtyä kansi auki ja kansi kiinni jäähtyminen juomalämpöön kestää turhan pitkään. No nämä on näitä todellisia first world -ongelmiaOlisiko jollain suositella termosmukia työmatkakahvihifistelyyn? Tilavuutta mielellään 3-4dl. Sulkusysteemin pitäisi olla niin varma, että uskaltaa laittaa läppärilaukkuun ja yhdellä kädellä käytettävä avausmekanismi olisi hieno, mutta voi mennä edellisen toiveen kanssa vaikeaksi. Hintaa saa olla vaikka 50e jos löytyy riittävän täydellinen.
Mä olen ainakin ollut tyytyväinen viime viikolla saapuneeseen Niche Zero myllyyn. Hinta on kyllä vähän suolainen, ja toimitusaika pitkä.
Ton myötä jäi ylimääräiseksi Rancilio Rocky jos kiinnostaa.