Kahvihifistely

Liittynyt
12.03.2019
Viestejä
120
Tuo sukka-ominaisuuden välttämiseen ei tartte mitään tonnin myllyä. Ihan tollainen ”halpis” Rocky hoitaa riittävän hienoa. En sano etteikö kalliimmissa olisi sitten muita ominaisuuksia, tasaisempaa laatua, kelloja yms. Itse olen miettinyt lähinnä jostain lukemani suosituksen ja grind-by-weight ominaisuuden takia Rockyn tilalle tällaista: Sette 270Wi - Baratza. Vaikka hyvin on ihan silmällä arvioimalla sopiva määrä osunut kohdalleen.
Baratzan Settelle ei suositusta täältä, noissa tyyppivikana että myllyn terän muovinen mekanismi kuluu rikki. Saa niitä toki varaosina, omaan hajonneeseen sellaisen vaihdoin ja myin eteenpäin.
 
Liittynyt
28.01.2020
Viestejä
190
^Kiitos, mietinkin sitä 1v takuuta Settessä.

edit: Postmortem of a pre-mortem Baratza Sette's motor assembly

To conclude - as somebody who works in mechanical design - I can nothing but be disgusted by what I see. There are so many common, mechanical sense no-no-s, that it makes absolutely no sense how such product couldn't have been released to begin with. This is the worst piece of Chinese, throw-away, plastic-fantastic rubbish I've seen to this date.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
107
Myllyjen makueroista kertonee että mielummin jauhan mielummin käsin JX-Prolla koska maistuu paremmalta kuin pöydältä löytyvä Rancilio Rocky. Rocky on jopa tilt-modattu niin myllyyn jäävä kahvi ei ole ongelma sen kanssa.
 
Liittynyt
28.01.2020
Viestejä
190
Rocky on hyvä n. parin huntin hintaansa nähden, kestävä laite. Ihan hyvää kahvia sillä saa aikaiseksi, ei tosiaan tarvitse tonnin myllyä siihen että ei tulisi ”sukkana läpi”. Mutta olenhan tässä korvaavaa myllyä miettimässä, en väitä etteikö myllyissä eroja olisi ;)
 
Liittynyt
28.01.2020
Viestejä
190
Mitäs huonoa olisi sitten Eureka Mignon Specialitassa? Muuta kuin että sen näyttö hajoaa?
 
Liittynyt
13.04.2022
Viestejä
299
Meninkö halpaan ja vanhanaikaiseen?
Etsiskelin sellaista hipsterimäistä lasista kahvatonta kahvilasia espressoshotille ja päädyin sitten Kahvikaverin sivuille. No kas, siellähän on sitten 7 eurolla samannäköisiä kippoja kuin joku 12-15 euron Bodumin Pavina, ja vieläpä ERIKOISTARJOUKSENA kaksi yhden hinnalla! Jaaha, mitäs mitäs, täällä lukee, että kampanja on voimassa vain 30.8. saakka! o_O
Äääk, äkkiä tilaamaan sixpäkki! Noutona Töölöstä 21 euroa, kun jopa Klarsteinin halpismukeista saisi maksaa 36 €. Juu, kyllä katsoin myös Kruven kippoja sillä silmällä, mutta...

Vaan oliko tuo "voimassa 30.8. saakka" kusetusta ja kun käyn huomenna kurkkaamassa, siellä on edelleen sama "tarjous"? No, kohtahan se selviää. Niin, olikos kellään noista mukeista kokemusta, että onko noissa jotakin vikaa ja kai ne nyt konepesun kestää?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
107
Mitäs huonoa olisi sitten Eureka Mignon Specialitassa? Muuta kuin että sen näyttö hajoaa?
Jos olet Rockystä päivittämässä niin tuo ei ole 400 euron arvoinen päivitys, ainakaan omasta mielestä. Tai 300€ pävitys jos saat 100€-ish rockyn myynnistä, maksoin omasta rockystä 80€ :geek:

Teräthän on vastaavat molemmissa; ok espresso, huono suodatinkahvi. Päivitykset olisi portaaton säätö ja pienempi hukkaprosentti laitteen sisälle jäävästä kahvista. Itse ehkäpä katselisin käsimyllyä tai jotakin kalliimpaa sähkömyllyä, esim Niche Zero tai DF64. DF64 vaatinisi muutamia modeja mutta on paljon halvempi kuin NZ.

edit: tai sitten tee tuo tilt-modi Rockyyn ja mieti että olisiko se riittävä päivitys.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 626
Tuo sukka-ominaisuuden välttämiseen ei tartte mitään tonnin myllyä. Ihan tollainen ”halpis” Rocky hoitaa riittävän hienoa. En sano etteikö kalliimmissa olisi sitten muita ominaisuuksia, tasaisempaa laatua, kelloja yms. Itse olen miettinyt lähinnä jostain lukemani suosituksen ja grind-by-weight ominaisuuden takia Rockyn tilalle tällaista: Sette 270Wi - Baratza. Vaikka hyvin on ihan silmällä arvioimalla sopiva määrä osunut kohdalleen.
Tuo Sette on erinomaine juuri tähän paikkaan!
Sen antaa ok jauhatusta, on halpa eikä jemmaa prua. Ja siinä sen hyvät puolet olivatkin.
Kaikki mitä Baratza tekee, on sitä, ihan ok, miltei takuajan. Lisäksi epäluotettavia, metelöiviä, ja plastiikaisia. Leluja, joiden ei odotetakaan kestävän.
En ostaisi, mutta muut saavat ostaa, ei ole minuklta pois, ja lisäksi saamme jatkossa käyttäjäkokemuksia jos saamme lisää koekaniineja...

ja malliksi oma Barantsan 400euron vitsini:

Katko on jossain, mutta eipä ole ohjauspiirikään kuin kaupan hyllyltä.


ja se originaalioire:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 626
Jos olet Rockystä päivittämässä niin tuo ei ole 400 euron arvoinen päivitys, ainakaan omasta mielestä. Tai 300€ pävitys jos saat 100€-ish rockyn myynnistä, maksoin omasta rockystä 80€ :geek:

Teräthän on vastaavat molemmissa; ok espresso, huono suodatinkahvi. Päivitykset olisi portaaton säätö ja pienempi hukkaprosentti laitteen sisälle jäävästä kahvista. Itse ehkäpä katselisin käsimyllyä tai jotakin kalliimpaa sähkömyllyä, esim Niche Zero tai DF64. DF64 vaatinisi muutamia modeja mutta on paljon halvempi kuin NZ.

edit: tai sitten tee tuo tilt-modi Rockyyn ja mieti että olisiko se riittävä päivitys.
Sama mkylly harvoin non optimaalinen eri keittotapoihin, ja vielä harvemmin kätevä vaihtaa eri keittotapojen välillä. Mutta kyllä Eurekalla saa muutakin kuin paremman jauhartuksen kuin Rockyllä. Sillä saa erinomaisen putsattavuuden kun säätö ei muutu putsauksen yhteydessä.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 626
Tunteeko suu tuon eron?
...kuten mainitsin, käsimyllyt ovat parempia kuin vastaavanhintaiset sähmövehkeet. Jos leikitään että 200e:n hyvä käsimylly vastaa 500e:n sähkövehjettä, niin tuplahintainen sähmömylly luultavasti antaa tasaisempaa purua, tasaisempaa annoskokoa, ja omaa nopeutta ja tehoa, eli luultavasti ei jurnahda niin helpolla. Se saattaa olla suunniteltu kahvilaan, jolloin se ei välttämättä ole hiljainen, tai kevyt, tai omaa pientä retentiota, eli se saattaa jemmata vanhaa purua, varsinkin jos se ei ole uusinta uutta vaan perinteistä suunnitttelua.
Mutta sanoisin että huomaa sen. Tässä halpaosastossa erot tulevat helposti, mutta jos kysyttäisiiin huomaako sen maussa jos vertaisimme 2000e:n mylly 4000e:n myllyyn...niin voisi olla hankalampaa.

Mutta sanon sen taas: on aika sama mitä vempaimet maksaa, se on se kahvi, josta suurin osa eroista tulee, sekä keitettävyyteen että makuun. Ja siihen lopulta huomaa rahatkin menneen.
 
Liittynyt
28.01.2020
Viestejä
190
Tilasin Eurekan eniveis, Saksasta löytyi iloisen keltaisena joka sopii keittiön sisutukseen, että sellaiset valintakriteerit.. (crema.fi ei pystynyt tilaamaan vaikka ovat maahantuoja?!). Kiitoksia siitä että vältin Sette 270-miinan.

Ransun tilt-modi on suhteellisen koominen, jätän väliin ;)
 
Liittynyt
28.01.2020
Viestejä
190
Juu Specialità, ei silenzio tai perfetta edes tullut oikeastaan mieleen. Keltainen ja mustalla nokalla, sopii mielestäni paremmin kuin krominen. Toivottavasti ainoa ero noilla on ulkoasu :)
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 626
Silenziossa 50mm terät, eikä menua. Perfetto 50mm menulla, Spessu 55mm menulla. XL olisi 65mm menulla.
 
Liittynyt
28.01.2020
Viestejä
190
Tarkoitin kromisen ja mustan ”nokan” omaavien eroja, mutta hyvä nuokin toistaa. Perfettossa myös nopea vaihto suodatin/espresso jauhatuksen välillä, itselle ei tarpeen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
870
Tuli ostettua aeropress ja netistä käyttöohjeita googletellessa huomasin, että tuon kanssa hifistelyn saa vietyä ihan uusille leveleille - mitkä olisi "perussäädöt" joista pääsisi liikenteeseen. Ohjeita on miljoona ja iso osa toistensa kanssa nätisti ristiriidassa :) Tavoitteena joku americano/perus suodatinkahvin tyyppinen lopputulos maidolla tai ilman (riippuen kuinka laadukkaista pavuista kahvia on tekemässä) Näin kodinhoidontuella elelevänä kaikkea kahvia ei ole varaa duunailla pienpaahtimoioden herkuista.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
Inverted method, muuta ei tarvita. Pannujauhatusta kukkuramitalliseen papuja ja tuubin täydeltä vettä, neljän minuutin haudutus. Americanot voi vetää vessasta alas.
 
  • Tykkää
Reactions: |le
Liittynyt
13.02.2018
Viestejä
142
Tuli ostettua aeropress ja netistä käyttöohjeita googletellessa huomasin, että tuon kanssa hifistelyn saa vietyä ihan uusille leveleille - mitkä olisi "perussäädöt" joista pääsisi liikenteeseen. Ohjeita on miljoona ja iso osa toistensa kanssa nätisti ristiriidassa :) Tavoitteena joku americano/perus suodatinkahvin tyyppinen lopputulos maidolla tai ilman (riippuen kuinka laadukkaista pavuista kahvia on tekemässä) Näin kodinhoidontuella elelevänä kaikkea kahvia ei ole varaa duunailla pienpaahtimoioden herkuista.
Aeropressilla ainakin vuoden joka päivä kahvin tehnyt, juurikin inverted method.
Hyväksi olen havainnut:

-Papuja 15-16g (olen jauhanut Aeropress asetuksella mikä löytyy Wilfan myllystä, aika hienoksi vetää)
-Jauhatuksen jälkeen Aeropressiin sisään
-Ei ihan kiehuvaa vettä(~90c, ehkä tummemmalla pavulla viileämpi) sen verran perään, että saa viel helposti sekoitettua
-Kevyt sekoitus ja odottelu, olen testaillut erinnäisiä aikoja 30sec-5min ja todennut, että 1min30min riittää ihan hyvin
-Sen jälkeen suodatin kiinni (tätä en ole jaksanut enää huudella, en ole huomannut makueroa) ja rauhassa painaa kuppiin

En ole mikään ammattilainen ja joku varmaan tekisi osan toisin, mutta itselle maistunut.
Löytyy myös se Aeropressiin tuleva metallisuodatin, toimi ainakin retkioloissa ihan hyvin. Jättää vähän enemmän sakkaa kuppiin, mutta ei ole haitannut.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 241
Löytyy myös se Aeropressiin tuleva metallisuodatin, toimi ainakin retkioloissa ihan hyvin. Jättää vähän enemmän sakkaa kuppiin, mutta ei ole haitannut.
Se metallinen suodatin päästää myös kahvin rasvat läpi, toisin kuin paperinen suodatin. Se on sitten makuasia, että onko se hyvä vai huono asia. Itse tykkään, että on kahvin rasvoja myös mukana.
 
Liittynyt
28.01.2020
Viestejä
190
Moema Espresso toimitti Eurekan. Sieltä löytyy aika hyvin värejä, paljon paremman näköinen omaan silmään musta+väri kuin kromiset. En ehtinyt kokeilla kun iltaisin en juo kahvia ja aamu oli liian kiireinen.
3AC9194A-B0D8-4BB7-B007-76803432B03B.jpeg
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
-Papuja 15-16g (olen jauhanut Aeropress asetuksella mikä löytyy Wilfan myllystä, aika hienoksi vetää)
Mä en ole ihan varma, sopiiko Wilfan AeroPress-karkeus inverted methodiin. Voisin veikata, että se on tehty americanolle, mikä on se vekottimen perusohje. Siinähän sekoitellaan veden lisäämisen jälkeen sillä lastalla 20 s ja sitten filtteri päähän ja painetaan kuppiin. Mä vedän huomattavasti karkeammaksi ja haudutan pitkään. Joskus joutuu säätämään karkeutta papujen mukaan, mutta kyllä se aika lailla suodatinkahvin ja pannukahvin väliin menee. Paitsi maultaan kirkkaasti ohi.

Joskus kokeillut noita hifistely-viilauksia prosessiin. En ole saanut mitään lisäarvoa purujen esikostuttamisella enkä sekoittamisella. Vesi vaan päälle ja korkki kiinni.
 
Liittynyt
13.02.2018
Viestejä
142
Mä en ole ihan varma, sopiiko Wilfan AeroPress-karkeus inverted methodiin. Voisin veikata, että se on tehty americanolle, mikä on se vekottimen perusohje. Siinähän sekoitellaan veden lisäämisen jälkeen sillä lastalla 20 s ja sitten filtteri päähän ja painetaan kuppiin. Mä vedän huomattavasti karkeammaksi ja haudutan pitkään. Joskus joutuu säätämään karkeutta papujen mukaan, mutta kyllä se aika lailla suodatinkahvin ja pannukahvin väliin menee. Paitsi maultaan kirkkaasti ohi.

Joskus kokeillut noita hifistely-viilauksia prosessiin. En ole saanut mitään lisäarvoa purujen esikostuttamisella enkä sekoittamisella. Vesi vaan päälle ja korkki kiinni.
Itse olen mennyt tuolla tavalla pitkän aikaa, pitänee kokeilla tuolla karkeamalla ja pidempää haudutusaikaa.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
Itse olen mennyt tuolla tavalla pitkän aikaa, pitänee kokeilla tuolla karkeamalla ja pidempää haudutusaikaa.
Mä kokeilin alussa hienoa jauhatusta ja lyhempää aikaa, ei sovi mulle. Eli AeroPress-mitallinen (kukkura) papuja n. pannujauhatuskarkeuteen (käytän samaa karkeutta pressopannuun) ja 3-4 minuuttia haudutus. Pavut paahtoastetta 3-4, ja mä lorautan aina hiukan maitoa mukiin.
 

TLA

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
448
Itse olen käyttänyt nykyään oikeastaan pelkästään James Hoffmannin tekniikkaa ilman mitään sekuntikelloja kunhan suurinpiirtein päättelee ajan:


Annostus/karkeus hieman vaihtelee paahdon/papujen mukaan, mutta ~13g tulee laitettua 1Zpresso Q2 käsimyllyyn ja max 90 asteista vettä päälle.
Helppoa, nopeaa ja hyvää kahvia, kunhan muutaman kerran opettelee.
 

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 730
Mä kokeilin alussa hienoa jauhatusta ja lyhempää aikaa, ei sovi mulle. Eli AeroPress-mitallinen (kukkura) papuja n. pannujauhatuskarkeuteen (käytän samaa karkeutta pressopannuun) ja 3-4 minuuttia haudutus. Pavut paahtoastetta 3-4, ja mä lorautan aina hiukan maitoa mukiin.
Minulla on periaatteessa sama resepti, mutta Aeropressin sijasta käytän Clever Dripperiä, eli hauduttavaa suodatinsuppiloa. Helppo ja siisti tapa tehdä yksi iso mukillinen. Jos tarvitaan kaksi, niin sitten pressopannu.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 626
Moema Espresso toimitti Eurekan. Sieltä löytyy aika hyvin värejä, paljon paremman näköinen omaan silmään musta+väri kuin kromiset. En ehtinyt kokeilla kun iltaisin en juo kahvia ja aamu oli liian kiireinen.
On mukavan näköinen kyllä!
Itse en pysty näitä juhlamokkia juomaan neljän jälkeen, ei saa nukutuksi, mutta italialaisia espressoja voin vetää vaikka pari justiinsa ennen nukumaanmenoa ;-)
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 565
Wilfan myllyllä täällä. Ostin paikallisesta kahvikaupasta. Vähän äänekäs, muuten ei valittamista.

Filter-asetuksella kahveet nykyisellään Moccamasteriin. Ei oo jaksanu enää Aeropressin kanssa veivata, vaikka sellainenkin löytyisi.

Ja kahviksi Lidlistä pääasiassa kilon pusseja Gold Crema -papua. Ei oo tuon löytämisen jälkeen tehnyt hirveästi mieli ostella mitään 20€ / 250g erikoiskahveja, vaikka reissuista yms. jotain vähän parempaa papua sattuukin matkaan puolisäännöllisesti. Tuo on sen verran asiallinen kahvi hintaansa nähden.

Nyt on jotain Porvoon paikallispaahtimoiden papua pari pussia kaapissa. Pitää jossain kohtaa ottaa testiin.
 
Liittynyt
28.01.2020
Viestejä
190
Mitäs se Lidlin kahvi sitten kustantaa? Reilusti alle tuon mainitsemasi 80€/kg suosittelen kokeilemaan Lehmuksen Sammenlahtea, n. 30€/kg.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 565
Mitäs se Lidlin kahvi sitten kustantaa?
Minusta se on ollut jotain luokkaa 8,90€ / kg, mutta ihan viimeisintä hintatietoa ei ole. Emäntä toi viimeksi pari, kolme kiloa tuota kaappiin. Mutta tuo on tosiaan ollut itelle hintalaatusuhteeltaan aika ylivoimainen.

Sammonlahdesta: ei oo nuo espressokahvit tyypillisesti oikein meikäläisen makuun, enemmän juon keskitummapaahtoja. Noi makunootit näyttää kyllä ihan hyviltä, ettei sinällään estettä testata joskus pikkupussia.

muoks. tarkennetaan, että kulutuskahviksihan tuo Lidlin papu on tarkoitettu. Kahvia menee kotoota töitä tehdessä paljon, ja tuo on tosiaan sen verran hyvää, ettei oo hirveästi mielenkiintoa ostella monta kertaa kalliimpia, joita sais lisäksi muistaa tilata jostain mistä lie, kun tuota saa kilsan päästä.

"Hifistelyyn" voi ostaa jotain erikoisempaa tai arvokkaampaa papua, on niitäkin täällä aika iso määrä käynyt, mutta harvakseltaan niistä on jäänyt fiilis, että oli hintansa väärti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 626
Joo, mun "kallis kahvi" on 32e/kg Monsoon malabar tuorepaahto, ja halvat sitten pyörii tuossa 16-24e/kg, hiukan koittanut pysytellä alta 20e kilossa. Espressoa toki keitetään aika vaaleistakin paahdoista, nykyisin.
Eli hifistelyyn en ole koskaan lähtenyt. Itse asiassa ne kokeilut joita olen lidlin espressopavuista tehnyt, Ne ovat olleet hifistelyä: maksaa kilo sitten mitä vain, jos pussi päätyy roskikseen, on se aika kallista leikkiä ;-)
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 626
Porpooni.

Olen tätä kehunut, mutta tilanteessa jossa ei kämpässä enää ollut sitä Monsoonmalabaria, jolla aina tapaan miksata italialaisiani, niin aika hankalaa oli. Tarkkaa puuhaa saada jauhatuskin kohdalleen.
Tänään sain hyppysiini taas pirkanmaan pussin, joten puolet-puolet miksi ja vot hyvää. Riittävän napolilaista minulle!
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 141
Liittynyt
28.01.2020
Viestejä
190
Tarkoitit vissiin että paahdetaan tilauksesta? No, monsuunisateet sopii tähän syksyyn, pari kiloa tulossa testiin.
 
Liittynyt
31.07.2017
Viestejä
1 531
Myllykeskusteluun muutama kommentti
Itselläni on käytössä fellowin ode, loistava mylly suodatin ja aeropress karkeuksille, espressoahan tuolla ei pysty jauhamaan. Kahvihukkahan tuolla on käytännössä olematon, koska mylly rakennettu single dosing käyttöön. Aijemmin oli espressokäytössä niche zero, joka olisi soveltunut myös suodatinkarkeuksille oikein hyvin, mutta luovuttuani espressomasiinoista tilanpuutteen johdosta myin myllyn samalla. Huomasimpa juuri että fellowiin olisi tarjolla päivitetyt terät, mitäköhän etua ssp mp terillä on oletusteriin ja saisikohan nuo hommattua myllyyn jossa perusterät. VOisikin tässä ottaa kupillisen harjon v60:lla tehtyä suodatinkahvia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
107
Myllykeskusteluun muutama kommentti
Itselläni on käytössä fellowin ode, loistava mylly suodatin ja aeropress karkeuksille, espressoahan tuolla ei pysty jauhamaan. Kahvihukkahan tuolla on käytännössä olematon, koska mylly rakennettu single dosing käyttöön. Aijemmin oli espressokäytössä niche zero, joka olisi soveltunut myös suodatinkarkeuksille oikein hyvin, mutta luovuttuani espressomasiinoista tilanpuutteen johdosta myin myllyn samalla. Huomasimpa juuri että fellowiin olisi tarjolla päivitetyt terät, mitäköhän etua ssp mp terillä on oletusteriin ja saisikohan nuo hommattua myllyyn jossa perusterät. VOisikin tässä ottaa kupillisen harjon v60:lla tehtyä suodatinkahvia.
Nuo ei suoranaisesti ole päivitetyt terät vaan SSP multi-purpose a.k.a. unimodal terät mitkä löytyy monista muistakin myllyistä, internetistä löytyy todella paljon kokemuksia esim. DF64 tai Lagom P64 myllyistä kyseisillä terillä. SSP:llä olisi myös high-uniformity terät mitkä on enemmän tarkoitettu espressoon. Kuitenkin on olemassa päivitettyjä versiota Fellowin omista teristä, niitä ei vain ole merkattu mitenkään itse tuotteeseen. V1.1 on sama makuprofiili kuin alkuperäinen V1 mutta jauhaa pikkasen hienompaan jauhatusta. V2 puolestaan on täysin uusi suunnittelu joka on makuprofiililtaan eriävä niin alkuperäiseen V1/1.1 kuin SSP MP:n kanssa.

Myllyistä puheenollen, tuo aikaisemmin linkattu DF83 on kieltämättä houkettelvan oloinen, 899usd normihinta+ verot = n.1120eur. Erittäin halpa tuon kokoluokan single dose myllyksi, voisipa melkeinpä harkita ostoa.
 
Liittynyt
31.07.2017
Viestejä
1 531
Nuo ei suoranaisesti ole päivitetyt terät vaan SSP multi-purpose a.k.a. unimodal terät mitkä löytyy monista muistakin myllyistä, internetistä löytyy todella paljon kokemuksia esim. DF64 tai Lagom P64 myllyistä kyseisillä terillä. SSP:llä olisi myös high-uniformity terät mitkä on enemmän tarkoitettu espressoon. Kuitenkin on olemassa päivitettyjä versiota Fellowin omista teristä, niitä ei vain ole merkattu mitenkään itse tuotteeseen. V1.1 on sama makuprofiili kuin alkuperäinen V1 mutta jauhaa pikkasen hienompaan jauhatusta. V2 puolestaan on täysin uusi suunnittelu joka on makuprofiililtaan eriävä niin alkuperäiseen V1/1.1 kuin SSP MP:n kanssa.

Myllyistä puheenollen, tuo aikaisemmin linkattu DF83 on kieltämättä houkettelvan oloinen, 899usd normihinta+ verot = n.1120eur. Erittäin halpa tuon kokoluokan single dose myllyksi, voisipa melkeinpä harkita ostoa.
Kiitos terälinkeistä, lähtevät ehdottomasti nuo v2 version terät tilaukseen.
 
Liittynyt
28.01.2020
Viestejä
190
Nyt meni tuo kommentti vähän ohi. Puhuit jauhamisesta kun tarkoitit paahtamista, mitä se tilaaminen asiaan liittyy.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 626
Nyt meni tuo kommentti vähän ohi. Puhuit jauhamisesta kun tarkoitit paahtamista, mitä se tilaaminen asiaan liittyy.
Haha, totta -mutta kyllä ne tosiaan jauhaakin sinulle, sen lisäksi että paahtavat sinulle, mutta kumpaakin vasta tilaamisen jälkeen -että sikäli liittyy tilaamiseen.
 
Liittynyt
28.01.2020
Viestejä
190
No viimein tuli myllyyn pavunvaihdon hetki. Varsin hyvää näin ensi tuntumalta on tuo pirkanmaalaisten monsuuni. Ei vie kärkisijaa samanhintaiselta Sammenlahdelta omissa kirjoissa, mutta sen verran tiukka kisa että tilanne voi vielä muuttua kun jauhatus tässä säätyy ;)

Ollakseen 4/5 paahtoasteeltaan on aika vaalea. Cremaa tuli rutkasti. Maussa marjaisa tumma suklaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.07.2018
Viestejä
82
V60 ja kahvimylly (Wilfa Svart Aroma) tuli hankittua alkuvuodesta. Vaikka tuoreista pavuista jauhettu kahvi ei ollutkaan mikään tajuntaa räjäyttävä elämys, niin on se kuitenkin parempaa kuin aiempi valmiiksi jauhettuna ostettu.

Pienpanimojen kahveista olen katsastanut Lehmus Roasteryn, Turun Kahvipaahtimon, Creman ja Mokkamestarit kahvivalikoimaa tähän mennessä. Kaffa Roasterya katselin myös, mutta kuljetuksen saisi vain DB Schenkerin kautta, joten se ei mennyt jatkoon. Tähän mennessä oma suosikkini on ollut Lehmus Roasteryn Pusupuisto (medium paahto).
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 565
Kaffa Roasterya katselin myös, mutta kuljetuksen saisi vain DB Schenkerin kautta, joten se ei mennyt jatkoon
Vanhasta duunista saatiin joku Kaffa Roasteryn herkkupaketti (suklaata ja kahvia) ja kerran pari tilasin sen jälkeenkin sieltä kahvia. Ihan ok kahveja, mutta kalliita, toimituksessa kestää ja toimitusmaksut aika korkeat. Hintalaatusuhde ei siis minusta parhaimmasta päästä.
 
Liittynyt
28.01.2020
Viestejä
190
Kannattaa kokeilla tuo Pirkanmaan Monsoon Malabar, mitä äsken juuri suositeltiin. 2kg erissä ilman postikuluja.

 
Liittynyt
28.01.2020
Viestejä
190
Huomasin Rancilio Silvia Pron suht edullisesti myynnissä tuolla RANCILIO SILVIA PRO ESPRESSO MACHINE, dual-boiler kone 833€. Hetken jo innostuin, mutta.. tuohan onkin se jo tuotannosta poistunut malli, eikä Pro X, joka olisi se paranneltu nyt tuotannossa oleva malli.

Pidän Rancilion muotoilusta ja kun itsellä on ollut perus-silvia täysin ongelmitta pitkään niin vähän merkkiuskollisuuttakin ehkä muodostunut. Mutta ei tuossa varmaan järkeä ole.. eihän.

Ehkä liikaa pyydetty, mutta olisiko ehdottaa jotain konetta?

Toiveiden tynnyri:
-joko lämpiää nopeasti käyttökuntoon, nopea aamukahvi on yleisin käyttötapaus (nykyinen Silvia on riittävän nopea), tai sisältäisi käynnistysajastimen. Silvia Pron ajastin on ilmeisesti käyttökelvoton, pitää asettaa joka päivä erikseen. Pistorasia-ajastin menee kikkailuksi, mutta en täysin poissulje.
-Laite saisi myös sammua automaattisesti jonkin ajan jälkeen. Ei välttämätöntä.
-Tekee hyvän vaahdon. Nykyisen Silvian heikkous on että sillä hyvä mikrovaahto onnistuu vain hyvin pikkutarkalla valmistelulla. Paljon helpompia koneita on, tätä voi parantaa.
-Tietysti hyvä kahvi perusoletuksena, siihen pääsee eri keinoilla.
-HX tai dual-boiler jostain syystä mielessä, mutta ehkä pitäisi vain PID-modata ja eristää tuo nykyinen Silvia.

Onpas tajunnanvirtaa. Haaveilenkohan mahdottoman perään.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 412
Viestejä
4 160 198
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom