Kahvihifistely

Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 690
Joo, kallishan se on, mutta markkinaskaalassa vain alempaa keskihintaa. Ja jos pistää vaikka vain 400e vuodessa kahviin, jota ei saa koskaan takaisin, ja tuon arvonlasku 10 vuodessa tuskin on 50% -niin siinä valossa ihan ok sijoitus? ;-) Joku pistää 10 vuodessa aika tavalla enemmän jopa tietokoneeseensa, eikä sitä voi edes juua...

Minä en tuota osta, kun en tykkää tuosta mukaslideristä, enkä lapsellisesta appiohjauksesta, mutta koneena sinänsä ihan kiinnostava ja taatusti laatupeli. -jos haluaisin Marzoccon, kyttäisin yhden grupon oikeaa mp-Lineaa jostain kahvilasta.
Mutta pitkän tähtäyksen suunnitelmana on ostaa Bosco.
-tosin olin välillä intsinä " ACS vesuvius evo leva " koneesta, mutta mutta...
 
Liittynyt
10.02.2021
Viestejä
88
Pitkän pähkäilyn tuloksena en ostakaan automaattista kahvikonetta vaan jatkan Moccamaster-kahvimylly-kombolla. Kahvimyllynä Wilfa, joka pölisee todella paljon keittiön tasolle. Nyt tajusin, että olisi mahtavaa, jos olisi mylly, johon saisi mahtumaan suodatinpussin (eli kahvi menisi suoraan suodatinpussiin) tai peräti Moccamasterin suodatinosan pusseineen. Onkohan tällaista ratkaisua kukaan nähnyt tai jopa käytössä?
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 142
Pitkän pähkäilyn tuloksena en ostakaan automaattista kahvikonetta vaan jatkan Moccamaster-kahvimylly-kombolla. Kahvimyllynä Wilfa, joka pölisee todella paljon keittiön tasolle. Nyt tajusin, että olisi mahtavaa, jos olisi mylly, johon saisi mahtumaan suodatinpussin (eli kahvi menisi suoraan suodatinpussiin) tai peräti Moccamasterin suodatinosan pusseineen. Onkohan tällaista ratkaisua kukaan nähnyt tai jopa käytössä?
Lusikan kastat hanan alla ja sillä sekoitat pavut niin pölinä vähenee huomattavasti. Toki jos on papusäiliö täyssä papuja jatkuvasti niin ei toimi siihen kyllä tuo kikka kauhean helposti.
Itse tuli vaihdettua mylly Wilfasta Sage Smart Grinder prohon ja ainakin tuntumalta sanoisin, että pölisee vähemmän, osasyy saattaa toki olla, että samalla vaihtui muovinen kippo pois, niin ei ole sähköisyyden kanssa ongelmaa niin paljoa.
Mutta kysymääsi ratkaisua en ole missään kotikäyttö laitteessa nähnyt kyllä.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 072
Sage Smart Grinder pro
Meillä on tollainen ollut nyt kuutisen vuotta ja toimii erinomaisesti suodatinjauhatuksen kanssa, kun pussin laittaa kädessä myllyn suuaukon alle. Tykkään muutoinkin laitteesta, helppo säätä ja puhdistaa ja näköjään kohtuullisen kestäväkin.
 
Liittynyt
10.02.2021
Viestejä
88
Kiitos hyvistä vinkeistä! Tuo kostutus löytyi redditistä mutta ei oikein istu omaan aamuprosessiin, kahvi pitää saada nopeasti kiehumaan valmistumaan
 
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
68
Jos tarvetta käsimyllylle, niin Amazonissa nyt -20% Timemore C3 ja C3 Max. Jälkimmäisen tilasin. Toki myös vanhempi C2 löytyy tarjoushintaan. Ovat käsittääkseni hintaisekseen varsin asiallisia, vaikka kiinalaisia ovatkin.
 
Liittynyt
28.01.2020
Viestejä
190
Oli tuossa joulukuussa Kahvipaussin kahvikalenteri maistelussa (Kahviadventtikalenteri 2022, poistunut tietysti nyt myynnistä).

Omat suosikit oli vähän itseä yllättäen vaalea Gåshaga Etiopien ja keskipaahtoinen Uppsala Nollarton. Vielä kun löytäisi noita erikseen jostakin.

Sen verran pieniä pusseja kalenterissa oli, että jauhatuksen saaminen kohdilleen oli aika tuurista kiinni, saattoi vaikuttaa siihen mitkä ns. vei voiton.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 690
No linkissä suoraan oli tuota toista ;-) Uppsala kafferosteri Nollarton 500g

Toinen asia on viitsiikö moisesta tilata mahdollisesti vanhaa kahvia, "hyvällä hinnalla". Esim.
 
Liittynyt
28.01.2020
Viestejä
190
Kiitoksia, en edes huomannut että se oli tuossa noiden joukossa :) Paahtopäivää ei tosiaan mainita, laitoin kyselyn milloin on paahdettu.
 
Liittynyt
03.06.2021
Viestejä
51
Tässä on jo tullut turhan monta vuotta lipitettyä moccamaster suodatinkahvia. Suositelkaa vasta-alkajalle välineet tason nostoon.
 
Liittynyt
31.10.2022
Viestejä
150
Tässä on jo tullut turhan monta vuotta lipitettyä moccamaster suodatinkahvia. Suositelkaa vasta-alkajalle välineet tason nostoon.
Ei kait siinä Moccamasterissa mitään vikaa ole jos se vaan toimii. Vaihda kahvilaatua Juhlamokasta vähän hienompaan, tai ala itse jauhamaan eri papuja?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 359
Suosituksia pavuista? Tykkäsin Kahvikaverin valikoimasta löytyvistä Parallel 17 & 36 pavuista. Nyt en vain muista kumpiko noista oli oma suosikki, kun on jo aika kauan vierähtänyt aikaa kun noita tuli tilattua. Myös Lidlistä löytyvät pavut on olleet ihan jees. Mun hifistely on lähinnä ollut sitä, että sillon tällöin ostan vain jonkun pussin papuja ja testailen sitä eri jauhatusasteilla pressopannun ja Moccamasterin kanssa. Ei ole varsinaista makuprofiilia muodostunut. Nyt on viime aikoina ollut lähinnä tummapaahtoisia papuja, mutta aikalailla kaikki kelpaa. Olisko jollain heittää jotain suositusta vaikkapa amazon.de:n valikoimista löytyvistä pavuista, jotka osuisi noiden Parallel papujen profiiliin? Saa toki kotimaisista sivuistakin suositella, Amazonissa näytti vain olevan todella laaja valikoima.

Myllynä toimii halpa Delonghi KG79, joka tosin alkaa pikku hiljaa näyttää antautumisen merkkejä. Saako ~100e hintaluokasta jotain parempaa vai onko nuo kaikki halpiaiset käytännössä samaa tavaraa eri kuorissa?
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 072
Myllynä toimii halpa Delonghi KG79, joka tosin alkaa pikku hiljaa näyttää antautumisen merkkejä. Saako ~100e hintaluokasta jotain parempaa vai onko nuo kaikki halpiaiset käytännössä samaa tavaraa eri kuorissa?
Tämä on varma valinta:

Mitä noihin papuihin tulee, niin muuttujia on paljon: Kuinka valmistat kahvin? Laitatko maitoa? Sokeria? Kuinka mittaat käytetyn kahvin määrän? Ovatko papusi tuoreita?

Kaikki noi vaikuttavat vähintään yhtä paljon kuin se mistä paahtomosta papusi ovat peräisin. Pavut itsessään tuovat sitten erilaisia makuja, joiden kanssa esimerkiksi maito sopii tai ei sovi.
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Tässä on jo tullut turhan monta vuotta lipitettyä moccamaster suodatinkahvia. Suositelkaa vasta-alkajalle välineet tason nostoon.
- Vedenkeitin ja/tai hanhennokkakannu
- Esijauhetulle kahville pysyvä stoppi ja tilalle papuja + mylly. Mielellään tuoreita papuja, mutta mielummin vaikka 6kk vanhoja papuja kuin mitään esijauhettua.
- Ruokavaaka tai mielellään kahvivaaka
- Jonkinlainen V60 setuppi. Huom: Osta aina muovinen suppilo ja vältä metallisia/keraamisia.
What is V60 and How to Make Drip Coffee? - Blog Coffeedesk.pl

1674462931272.png


Jos haluaa hifistellä niin tuohon saa uppoamaan monia satasia ja yli tonninkin, mutta ihan MVP V60 setupin saa käyttämällä halpaa/valmiina kotoa löytyvää vedenkeitintä ja sitten vain ostaa muovisen V60 suppilon jollain 5-10e ja joku tokmannin ruokavaaka joka ei ole aivan täysin paska + mylly. Myllyjä saa laidasta laitaan, mutta mielellään "burr grinder" kuin perinteinen "blade grinder". Eli siis...

KYLLÄ

EI
Tips for Using a Blade Grinder - Coffee Brew Guides
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 975
Kahvivaaka kuulostaa minusta overkilliltä. Se ei ole yhdestä eikä kahdesta pavusta kiinni. Mä teen yhden mukillisen AeroPressillä ja papujen vaihdossa eka mukillinen kertoo, paljon niitä siihen AP:n mittalusikkaan kauhaistaan. Ja sitten jauhetaan ja satsi putkeen. Kukkurallinen vai ehkä hiukan vajaa kukkurallinen, siinä varianssi. Vettä tulee aina sama määrä, eli AP:n putki täyteen. Paljon isompi ero makuun tulee jauhatuksen karkeudesta. Jos on platkua, hienonnetaan jauhatusta. Jos sekään ei paranna makua, merkataan takaraivoon, että "noita papuja ei tartte enää ostaa".

Toki, jos keittää kerralla suuren määrän, eli mun mittapuun mukaan yli kaksi mukillista, määrän vakioinnin merkitys kasvaa. Mutta yksi muki = yksi mittalusikka, kaksi mukia = kaksi mittalusikkaa. Tuo AP:n mittalusikka on just sopiva yhteen putkelliseen kahvia. Kahta mukia varten on pressopannu, johon ko. määrä vettä juuri mahtuu.
 

Tim Apple

Amazing!
Tukijäsen
Team Apple
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
716
Wilfan 15g kahvimitta puruille oli todellisuudessa 16,4g. Kahvipavut ei koskaan ole myöskään saman kokoisia, joten ylipäätänsä kaikessa kemiassa kannattaa tilavuuden sijasta käyttää tarkkoja mittoja, kuten esim. kahvivaakaa. Jos siis haluaa lähteä hifistelemään, koska sen parhaan maun saa säätämällä annoksen kohdalleen jokaisella paputyypillä erikseen ja silloin ainoa tapa mitata luotettavasti on kahvivaaka. Eikä ne paljoa maksa.
 

Tim Apple

Amazing!
Tukijäsen
Team Apple
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
716
Kahvin kohdalla mua ahdistaa tuollainen extreme.
Tosi extreme ”yksi mitta, kaksi mittaa, kolme mittaa…” laskemisen sijaan kaataa papuja astiaan, kunnes alla oleva vaaka näyttää oikeaa lukemaa ja sitten jauhaa ne. :lonely:
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 997
Tosi extreme ”yksi mitta, kaksi mittaa, kolme mittaa…” laskemisen sijaan kaataa papuja astiaan, kunnes alla oleva vaaka näyttää oikeaa lukemaa ja sitten jauhaa ne. :lonely:
Tämä on juuri näin. Koko prosessi on helpompi noin kuin jollakin mitalla. Se on tarkempaa ja nopeampaa. Ainoa miinus on tietysti pöytätila. Minulla kahvivehkeet vaakoinen sopii pysyvästi pöydälle.
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Kahvin kohdalla mua ahdistaa tuollainen extreme.
Ketjun nimi on kahvihifistely. Jos haluaa juoda Saludoa työmaapannusta niin sille on oma ketju (ainakin muistaakseni?). Veden ja papujen punnitseminen ja suhteen laskeminen ei todellakaan ole mitään extremeä vaan täysin standardi toimenpide ja sanoisin jopa minimioletus.

Silloin kun on pakko hankkia melkein tonnin maksava zero retension mylly (esim. Niche Zero) tai aletaan koneoppimisalgoritmeilla analysoimaan valokuvista myllyn jauhannan konsistenssia voidaan puhua extremestä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 359
Tämä on varma valinta:

Mitä noihin papuihin tulee, niin muuttujia on paljon: Kuinka valmistat kahvin? Laitatko maitoa? Sokeria? Kuinka mittaat käytetyn kahvin määrän? Ovatko papusi tuoreita?

Kaikki noi vaikuttavat vähintään yhtä paljon kuin se mistä paahtomosta papusi ovat peräisin. Pavut itsessään tuovat sitten erilaisia makuja, joiden kanssa esimerkiksi maito sopii tai ei sovi.
Kahvi menee ilman sokeria ja maitoa laitan lähinnä pikkuisen "väriksi". Mustana juon satunnaisesti, mutta 95% maidon kanssa. Tietysti pitäisi varmasti kokeilla eri laatuja juoda ilman maitoa.

Jos teen 1l pressopannulla kahvia, niin mittaan keittiövaa'alla myllyyn 60-65g papuja (65g käytin aluksi, mutta nyt siirryin käyttämään tasan 60g. En maussa huomannut eroa, mutta säästyypä hieman papuja. Jauhatusaste riippuu ihan käytetyistä pavuista. Medium-Coarse välillä Delonghia säädän ja testailen mikä asento toimii sillä hetkellä käytössä olevilla pavuilla. Vaaka on joku halpis 1g tarkkuudella oleva, mutta oletan että pääsen tarpeeksi hyvään tarkkuuteen sillä, että kaadan papuja ensin yli halutun määrän ja otan pois päin muutama papu kerrallaan, kunnes vaa'an lukema vaihtuu oikeaksi. Todellisuudessa tuolla 1l pressolla saa varmaan 0,9l valmista kahvia, kun ei tuota voi täyteen asti laittaa, muuten kahvi tulvii yli kantta paikoilleen sovittaessa.

Tällä hetkellä kierroksessa olevat pavut on peräisin K-kaupan hyllyltä, että ei ne taida hirveän tuoreita olla. Avatun pussin sisällön siirrän patenttikorkilla varustettuun lasipurkkiin jota pidetään kaapissa valolta suojattuna.

Hoffmanin metodia on tullut välillä testailtua, mutta yleensä kaadan hieman vettä jauhetun kahvin päälle, odottelen 30-60sek, sekoitan, kaadan loput vedestä ja annan olla 4-6 minuuttia ja lopuksi painan männän hitaasti alas. Pressossa on metalliset suodattimet joita on olen laittanut muutaman päällekkäin että "kuran" määrä kupin pohjalla olisi minimoitu.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 975
Ketjun nimi on kahvihifistely. Jos haluaa juoda Saludoa työmaapannusta niin sille on oma ketju (ainakin muistaakseni?)
Oisko sen toisen ketjun nimi "Vastakkainasettelu"? Siis jos ei halua punnita papuja ennen jauhatusta, pitää juoda Saludoa työmaapannusta?
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 690
Jostain Amazonista ei ole varmaankaan pelkoa että saisi tuoretta papua, ettei tule tuoreusshokkia! ;-)
-Joko tilaat paikasta joka kertoo sen paahtopäivän, tai parasta-ennen -päivän, tai tilaat suoraan paahtimosta. Se on aina varminta.

Ja tosiaan, kahvimyllyssä on siis mylly, eli jauhin, ei mitään tehosekoittimen silppureita.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 975
Tämä on juuri näin. Koko prosessi on helpompi noin kuin jollakin mitalla. Se on tarkempaa ja nopeampaa. Ainoa miinus on tietysti pöytätila. Minulla kahvivehkeet vaakoinen sopii pysyvästi pöydälle.
Mä en keksi helpompaa tapaa mitata papuja myllyyn kuin mittalusikalla, jos nyt edes kohtuullisesta tarkkuudesta puhutaan. Pöytätila on meilläkin silleen kortilla, että heti tulee noottia, jos on joku esine työpöydällä lojumassa. Siispä vedenkeitin, mylly ja vaaka nököttävät siellä kaapissa käyttöjen välissä. Sitä vaakaa en käytä kahvinkeitossa, koska se ei anna mulle mitään lisäarvoa. Olen viimeistään kolmannen prosessin jälkeen 100 % tyytyväinen lopputulokseen, kun papupussi on vaihtunut toiseen. Tai jos en ole, juon pavut loppuun suu mutrussa ja yritän olla ostamatta enää samoja.

Ja vähintään 100 % varma olen siitä, että sokkotestissä antaisitte ristiriitaisia tuloksia, jos vaihtuvat parametrit ovat veden määrä 5 gramman askeleissa, papujen määrä gramman askeleissa, papujen jauhatuskarkeus +/- 2 pykälää hyväksi koetusta alkukarkeudesta, uuttoaika sekunneissa 5 s askeleissa ja astia, mistä kahvi nautitaan. Valmistusväline ja veden lämpötila saa pysyä samana. Huom! Nyt puhun haudutetusta tai suodatetusta kahvista. Maidosta en jaksa edes aloittaa.

Mun mielestä on absurdia hirttäytyä johonkin tiettyyn kaavaan asioissa, jotka kahvin makuun vaikuttavat. Papujen grammamäärän julistaminen on minusta turhaa siksi, että et voi toisen puolesta kertoa, miltä kahvin pitää maistua. Suuntaa antavia neuvoja voi kuunnella, jotta pääsee oikealle hehtaarille. Mutta lopputulos riippuu aina juojan omista mieltymyksistä. Jos meillä olisi vain yksi kahvipensas, mistä kaikki pavut kerätään ja vain yksi paahtimo, joka ne pavut paahtaa, voisi ehkä antaa jonkun tarkan suosituksen. Ja silti on ihmisiä, jotka tykkäävät vahvemmasta/laihemmasta kahvista kuin toiset.

Jotta olisin mahdollisimman tasapuolinen, voisin pyydettäessä tehdä ajan myötä testiä ja mitata sen lusikallisen papuja myllyn sijaan ensin vaa'alle ja tehdä vaikka kevyen raportin siitä, paljonko mulla on varianssia. Toki tuo vaaka kertoo totuuden gramman tarkkuudella, joten pseudotutkimuksesta olisi lähinnä kyse. Jotta oltaisiin edes lähellä tieteellistä tutkimusta, joku muistiinpano sopivalla asteikolla siitä, tuliko erinomaista vai priimaa.
 

Tim Apple

Amazing!
Tukijäsen
Team Apple
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
716
Ennustan ketjulle autistista vänkäysvaihetta ja poistun siinä vaiheessa koko ketjusta… mutta loppukaneettina totean vain, että sun jutussa ei ollut mitään järkeä. Jos yleisohje on 15g kahvia ja 250g (ml) vettä, niin kokeilun kauttahan selviää, että jos omaan mieltymykseen tulee parempaa kahvia esim. 17:250 -suhteella. Tai jos oma mieltymys on todella laiha 10:250, niin suotakoon sekin juojalle, ei täällä ole kukaan yrittänyt väittää millä suhteella tulee parasta kahvia. Niin sä et todellakaan pääse niihin sun mieltymyksiisi konsistentisti ilman sitä vaakaa, vaan se sun kahvin suhde heittelee kerrasta toiseen.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 975
Mä tein pikatestin, 10 punnitusta. Eka mitallinen se mun normaali. Toka sellainen, minkä mittaan ärtsymmälle paahdolle. Välissä yksi, missä mittasin niin paljon kuin sain mitassa pysymään. Lopputulos: 8x18 g, 1x16 g ja 1x19 g. Vettähän mä laitan AP:n putkeen aina niin paljon kuin sinne mahtuu. Riippuen paahdon tuoreudesta, saattaa olla joskus enemmän kuohua kuin jollain toisella erällä. Ei mitään käryä, mitä se tekee grammoissa ja mikä on varianssi.

E. piruuttani ihan vesijohtovedellä punnitsin muistinmukaisella nesteen määrällä 215-225 g ton mun mukin avulla punnittuna. Jos keittäisin @Tim Apple kertomalla yleisohjeen mittasuhteilla, vois tulla laihaa mun makuun. Julistan siis ainoaksi oikeaksi mittasuhteeksi 18:220!
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 690
MInä en mittaa kahvia en mitalla, enkä vaa-alla, mutta ei se minulta ole pois että muut nin tekevät.
Vaaka on erinomainen värkki moneen asiaan. Jos minulla olisi kerta-annosmylly, varmasti punnitsisin.
Mutta olen laiska, joten vanhanaikaisesti pakkasesta pavut myllyn papusäiliöön ja niin kauan jauhellaan ku papuja piisaa ja sitten taas lisäillään. Tässä on huonoja puolia: pavun vanhenevat myllyyn, ja myllyssä on supervanhaa valmista purua. En myöskään katso sekunteja uutoile ja valutuksille, ja sekin tulee omasta rutiinista ja laiskuudesta, sekään ei ole minulta pois että muut jaksavat vakioida kellon kanssa. En käytä myöskään lämpömittaria, en kahviin, enkä maitoon -ja siitäkin olisi hyötyä. Eikä mikään noista olisi ekstremeä.
Mutta sitä mieltä olen että rutiinin kasvaessa mitattavaa on vähemmän. On ala mikä tahansa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
880
Itse laitan normikeittimiin 7g/kuppi kahvia (pääsääntöisesti itse jauhettua). Ainakin isompien pannujen keitto on musta paljon työläämpää kahvilusikalla - eli tyyliin 7 mitallisen lappaaminen suodattimeen vs. suodattimen nosto vaa’alle ja n.50g kahvimäärä kaataminen siihen. Toki jos seiskan kertotaulu tuottaa ylivoimaisia haasteita niin se mittojen lappaaminen voi olla teoriassa helpompaa. Pavut vaatii sitten joka tapauksessa tuon vaa’an kun mitalla tarkkuus on samaa tasoa hihatuntuman kanssa.

Jos yleensä keitettävä kahvimäärä ja keittokalusto on enemmän tai vähemmän vakio niin sen oikean määrän oppii laittamaan silmämääräisestikin (esim duunissa kun keittelee täysiä pannuja 2-3krt/päivä). Musta kuitenkin tuo kahvin ja veden suhde on maun kannalta niin kriittinen, että jollain se pitää pääsääntöisesti mitata ja vaaka pieksee kahvilusikan sekä tarkkuudessa että käytettävyydessä 6-0.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.06.2021
Viestejä
51
- Vedenkeitin ja/tai hanhennokkakannu
- Esijauhetulle kahville pysyvä stoppi ja tilalle papuja + mylly. Mielellään tuoreita papuja, mutta mielummin vaikka 6kk vanhoja papuja kuin mitään esijauhettua.
- Ruokavaaka tai mielellään kahvivaaka
- Jonkinlainen V60 setuppi. Huom: Osta aina muovinen suppilo ja vältä metallisia/keraamisia.
What is V60 and How to Make Drip Coffee? - Blog Coffeedesk.pl



Jos haluaa hifistellä niin tuohon saa uppoamaan monia satasia ja yli tonninkin, mutta ihan MVP V60 setupin saa käyttämällä halpaa/valmiina kotoa löytyvää vedenkeitintä ja sitten vain ostaa muovisen V60 suppilon jollain 5-10e ja joku tokmannin ruokavaaka joka ei ole aivan täysin paska + mylly. Myllyjä saa laidasta laitaan, mutta mielellään "burr grinder" kuin perinteinen "blade grinder". Eli siis...

KYLLÄ

EI
Tips for Using a Blade Grinder - Coffee Brew Guides
Kiitos. Tätä ohjetta nyt seurattu. Kaikki hommattu paitsi pavut pitäisi jostain tilata. Suoraan paahtimosta suositellaan. Juonut pääsääntöisesti vain Löfsbergsin Kharismaa eli aika tummaa. Onko lonkalta heittää hyvä suositus mistä kannattaa tilata ja mitä, niin pistetään tulemaan.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 690
Riippuemn asuinpaikasta saattaa löytyäö hakumatkan päästäkin. Itsellä ei intoa ajaa edes Kaarinaan, joten tilailen. Aika usein joko Inkapaahtimo, tai Pirkanmaan paahtimo ollut kohteena. Kokeilin tässä taannoin myös Roger's coffeeta.

Tuossa jonkinlainen, varmaan jo vanha lista paahtimoista: Lista kotimaisista pienpaahtimoista - uuttaja.fi

Itse koittaisin pysyä sekoituksista poissa, koska sitten on jumisssa juuri siihen paahtimon sotkuun. Se saattaa ollla oivakin tapa toimia, mutta voi myös sen sekoituksen teko loppua tai koko paahtimo kadota, jolloin ollaan taas suu putkella.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 975
Ei pitänyt enää palata tähän grammojen viilailuun, mutta Hesarin torstai-liitteessä testattiin markettien halpiskahvit. Ei siis hifistelyä, mutta yksi huomio osui silmään. Testi tehtiin Moccamasterin keittimellä ja mittalusikalla. Testin voittanut halpisten halpis Xtra itse suositelee paketissa 7 g puruja per annos. Mutta kun testi tehtiinkin Moccamasterin suosituksilla, puruja tulikin 10 g per annos. Merkittävä ero ja todennäköisesti paransi voittaneen kahvin pistemäärää. Se on totta, koska se on lehdessä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
499
Ei pitänyt enää palata tähän grammojen viilailuun, mutta Hesarin torstai-liitteessä testattiin markettien halpiskahvit. Ei siis hifistelyä, mutta yksi huomio osui silmään. Testi tehtiin Moccamasterin keittimellä ja mittalusikalla. Testin voittanut halpisten halpis Xtra itse suositelee paketissa 7 g puruja per annos. Mutta kun testi tehtiinkin Moccamasterin suosituksilla, puruja tulikin 10 g per annos. Merkittävä ero ja todennäköisesti paransi voittaneen kahvin pistemäärää. Se on totta, koska se on lehdessä.
Pitää testimielessä ostaa paketti Xtraa ja Intensoa niin voi vertailla halppiksia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
417
Meillä on Sage Bambino Plus ja Smart Grinder Pro -combo ollut nyt n. vuoden käytössä. Uutokset on pikkuhiljaa saanut ihan hyvälle tasolle ja tuttujen papujen kanssa tietää suunnilleen mitä jauhatusta käyttää. Kerran kokeilin ihan eri papua kuin yleensä ja meni samoilla asetuksilla laite tukkoon.

Nakukahvalla uuttaessa huomaa kyllä, että tuppaa roiskimaan, jos puruja ei yhtään sekoittele jauhatuksen jälkeen. Eli jonkun verran mylly paakkuunnuttaa puruja. Onkin tullut viime aikoina jauhettua pavut suoraan purkkiin, josta pienen ravistelun jälkeen purut lusikalla filtteriin. Hiemanhan siinä on ekstrasäätöä, mutta ihan terapeuttista hommaa se lopulta on - eipä noita kiireessä tee kuitenkaan.

Voisin kyllä suositella noita kamppeita, jos on kiinnostunut espresson tekemisestä. Itse ainakin päässyt hienosti noilla alkuun eikä oikeastaan ole tullut hinku (vielä) edes upgreidata.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 690
Markettikeittimillä vastaan voi tulla varaosat ja huolto, mutta tuskin ne on huolista suurimpia kahvihommissa.
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
69
Espresso-ekskursiosta La Pavonin Europiccolalla on muutama vuosi sitten palattu harrastuksen alkujuurille, suodatinkahviin. Tässä on ehtinyt koota sekä kotisetin että matkasetin eli välineitä löytyy kolme myllyä, kolme suodatinsuppiloa, kaksi karahvia, kaksi vesipannua ja kolmannen kahvivaa'an tilasin juuri. Suodatinpapereita on kokeiltu varmaan kaikki CAFECin variaatiot mitä Cremalta on mahdollista tilata. Silti palasin Harion omiin japanilaisiin (ei ne Made in EU versiot, siis).

Hariosta puheenollen, uuton ydin on Harion V60 02-suppilossa ja hanhenkaulapannussa.

Resepteinä toimii yleensä Hoffmannin kahden kupin, Hoffmannin uusi yhden kupin ja Tetsu Kasuyan 4:6 resepti sekä yhdellä että kahdella kupilla.
 
Liittynyt
31.10.2022
Viestejä
150
Ainiin tuli tämmöinen mainos vastaan, jotain saattaa täällä kiinnostaa:


Nyt on muuten hifi-vekotin (kannattaa kuunnella äänien kera jossa selostetaan teknisiä ominaisuuksia).
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 690
Hah, Miksi se lämmittää vedenkään kun sen voisi itse tehdä? Tai miksi se likistää mäntää, kun senkin voisi itse tehdä?
Sen sijaan se jättää veden mittaamisen ihmiselle?
-No joo, mullakin keitin lämmittää itsensä ja veden, ja pistää sitten minut vääntämään kahvasta.
Juuei, tuossa nyt ei kyllä mikään innostanut sitten yhtään.
Eikä taatusti vaimokaan, pitäisi vaahdottaa cappun maito sitten erikseen toisella värkillä.

Toivottavasti kuitenkin sikahintainen ja helvetillinen putsattava ;-)
 
Liittynyt
09.12.2020
Viestejä
7
Kahvihifistely-alokas täällä. Tilasin vähän aikaa sitten elämäni ensimmäiset vastapaahdetut pavut täälläkin kehutusta Inka Paahtimosta, tänään vihdoin ensimaut kuppaamalla. Pöydällä oli:
1. Kahvikaverin Caprissimo (nykyään ilmeisesti Caprisette) Professional, pussin pohjat kontrollimielessä. Usean kuukauden vanhoja. Paahtoaste kai jotain 3 luokkaa
2. Costa Rica La Ortiga, lämpö-anaerobinen, paahtoaste 1
3. Guatemala Lampocoy, paahtoaste 3
4. Espresso Blend, brasilialaista arabicaa ja intialaista robustaa, paahtoaste 5.

Nämä valinnat tuli siis "yllätysboksista" johon pyysin mahdollisimman erilaisia kahveja.

Ensivaikutelma Costa Rican hajusta oli todella mielenkiitoinen. Lämpimän hedelmäinen muttei ylihapokas. Sama teema oli esillä maussa. Espresso Blend vahvasti päin näköä kuten olettaa saattaa, ei kuitenkaan epämukavalla tavalla. Jälkimaku lievästi mausteinen. Guatemalan ja Caprisetten välillä oli noviisilla aluksi vaikea tehdä eroa. Jälkimmäinen ehkä asteen pliisumpi. Onneksi tajusin haistaa, guatemalalaisessa aivan selkeä hedelmäisen hapokas aromi, joka viilentyessä tuli lopulta maussakin esille.

Kaikki erilaisia, kaikki hyviä!
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
69
Ensivaikutelma Costa Rican hajusta oli todella mielenkiitoinen. Lämpimän hedelmäinen muttei ylihapokas. Sama teema oli esillä maussa. Espresso Blend vahvasti päin näköä kuten olettaa saattaa, ei kuitenkaan epämukavalla tavalla. Jälkimaku lievästi mausteinen. Guatemalan ja Caprisetten välillä oli noviisilla aluksi vaikea tehdä eroa. Jälkimmäinen ehkä asteen pliisumpi. Onneksi tajusin haistaa, guatemalalaisessa aivan selkeä hedelmäisen hapokas aromi, joka viilentyessä tuli lopulta maussakin esille.
Analyysimetodiikkaasi en missään nimessä tuomitse, annan vielä lisävinkkejä:

- Tuoksu: puhutko uutetun kahvin tuoksusta? Meinaan kannattaa tuoksutella jo itse papuja pussista, sitten jauhettua kahvia ja siinä uuttaessa kostuvia puruja, ja sitten toki valmista kahvia heti kuumana ja sitten vielä juontilämpöiseksi jäähtyneenä. Tuoksumaailma voi olla näiden välillä hyvinkin erilainen.

- Cuppingia voi harjoittaa ilman mitään fancyjä cupping-lusikoita jne. tarvikkeita. Tarvitset vaan yhtä monta mukia tai kippoa kuin sulla kahvilaatuja + yhden poistokupin. Oma suositus on 9g jauhettua kahvia (9g papuja ei välttämättä ole 9g puruja (tämä johtuu myllystä, joihinkin jää residuaalia sisälle*), joten punnitse purut) ja jauha välissä sitä seuraavaa papua vaikka 2-3g, jotta mahdollinen residuaali* edellistä papua tulee myllystä ulos. 9 grammaan puruja noin 150g vettä on noin 1:17 suhde. Cuppingissa muutenkin on se idea, että suodatinpaperi ei imaise kahvin rasvoja. Anna hautua kolme-neljä minuuttia ja yritä sitten kaapia kupin pinnalle jääneet purut poistokuppiin. Huuhtele lusikkaa varsinkin eri kahvien välillä, jos käytät samaa lusikkaa. Jo tässä voi ryystää lusikasta, koska ryystäessä kahviin sekoittuu ilmaa suussa ja se tuo aromeja paremmin esiin. Anna kahvin myös jäähtyä ja ryystä uudelleen. Voit kokeilla myös niin, että lisäät noin 20g vettä kahviin, jolloin laimennat sitä ja saat sieltä vielä erilaisia aromeja irti. Näin blandaamalla et normaalisti joisi kahvia, mutta tässä haetaan kahvista aromeja mitä voi sitten yrittää löytää normaalisti uutetusta kahvista.

- Vaikka joisit mustana, kokeile myös maidolla. Toisiin kahveihin sopii paremmin kuin toisiin. Tämä on hauska testi joskus huomata mitä karamellin ja pähkinän aromeja löytyy tummapaahtoisista. Vaaleapaahtoisista voi löytyä vaikeita marjoja, gojia ja mustaherukkaa. Käytä rasvaista maitoa.

Sitten on vielä loputon kombinaatio papuja, myllyjä, suodatinpapereita, uuttotekniikoita, uuttoveden lämpötiloja ja puhutaan vasta pelkästä pour-over suodatinkahvista..
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 072
- Vaikka joisit mustana, kokeile myös maidolla. Toisiin kahveihin sopii paremmin kuin toisiin.
Todellakin. Tilasin Lehmukselta testipaahtoa (Peru, Jaén - Cajamarca, paahtoaste 3,5/5), jonka kuvaus "kaakaoinen body, tummaa suklaata, paahteinen" oli aika meeh mustana, mutta Valion Oddly-good baristan kanssa aivan totisinta totta. Jos olisi vakiovalikoimassa, niin siirtyisi varmaan vakio-ostolistallekin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
880
Minusta maito pehmentää ja peittää kahvin aromeita. Peruskura tulee juotua aina maidolla, mutta paremmat kahvit ilman.
 
Liittynyt
09.12.2020
Viestejä
7
Analyysimetodiikkaasi en missään nimessä tuomitse, annan vielä lisävinkkejä:

- Tuoksu: puhutko uutetun kahvin tuoksusta? Meinaan kannattaa tuoksutella jo itse papuja pussista, sitten jauhettua kahvia ja siinä uuttaessa kostuvia puruja, ja sitten toki valmista kahvia heti kuumana ja sitten vielä juontilämpöiseksi jäähtyneenä. Tuoksumaailma voi olla näiden välillä hyvinkin erilainen.

- Cuppingia voi harjoittaa ilman mitään fancyjä cupping-lusikoita jne. tarvikkeita. Tarvitset vaan yhtä monta mukia tai kippoa kuin sulla kahvilaatuja + yhden poistokupin. Oma suositus on 9g jauhettua kahvia (9g papuja ei välttämättä ole 9g puruja (tämä johtuu myllystä, joihinkin jää residuaalia sisälle*), joten punnitse purut) ja jauha välissä sitä seuraavaa papua vaikka 2-3g, jotta mahdollinen residuaali* edellistä papua tulee myllystä ulos. 9 grammaan puruja noin 150g vettä on noin 1:17 suhde. Cuppingissa muutenkin on se idea, että suodatinpaperi ei imaise kahvin rasvoja. Anna hautua kolme-neljä minuuttia ja yritä sitten kaapia kupin pinnalle jääneet purut poistokuppiin. Huuhtele lusikkaa varsinkin eri kahvien välillä, jos käytät samaa lusikkaa. Jo tässä voi ryystää lusikasta, koska ryystäessä kahviin sekoittuu ilmaa suussa ja se tuo aromeja paremmin esiin. Anna kahvin myös jäähtyä ja ryystä uudelleen. Voit kokeilla myös niin, että lisäät noin 20g vettä kahviin, jolloin laimennat sitä ja saat sieltä vielä erilaisia aromeja irti. Näin blandaamalla et normaalisti joisi kahvia, mutta tässä haetaan kahvista aromeja mitä voi sitten yrittää löytää normaalisti uutetusta kahvista.

- Vaikka joisit mustana, kokeile myös maidolla. Toisiin kahveihin sopii paremmin kuin toisiin. Tämä on hauska testi joskus huomata mitä karamellin ja pähkinän aromeja löytyy tummapaahtoisista. Vaaleapaahtoisista voi löytyä vaikeita marjoja, gojia ja mustaherukkaa. Käytä rasvaista maitoa.

Sitten on vielä loputon kombinaatio papuja, myllyjä, suodatinpapereita, uuttotekniikoita, uuttoveden lämpötiloja ja puhutaan vasta pelkästä pour-over suodatinkahvista..
Kiitos vinkeistä. Hieman typistetysti kirjoitin, mutta haistelin kyllä joka vaiheessa, eli papuina, jauhettuna, vettä päälle kaataessa, sekä maistelun ohessa (tämä se mikä meinasi unohtua). Pieniä eroja oli siellä täällä, mutta sen verran aloittelija etten osaa niitä oikein sanoiksi pukea.

Noudatin pitkälti Hoffmannin metodia, mikä näyttää vastaavan hyvin pitkälti sun kuvaamaa prosessia. Mitään oikeita cupping-varusteita mulla ei olekaan, muumimukeilla ja ruokalusikoilla mentiin. Oli muuten hieman säätöä kun halusin tehdä sokkona ja piti ruveta teippailemaan talouspaperia mukien ympärille ettei kuvat paljasta :D Laitoin 11g kahvia ja 200g vettä, jolloin mukit tuli lähes täyteen. Huomasin että helpompi kaapia roinat päältä pois täydemmästä kupista. Taitaa olla tuo kahvin ja veden suhde SCA:n suosittelema myös. Kesti maistelu toista tuntia kun välissä piti tehdä töitä, niin sai eri lämpötiloista kanssa vihiä. Lopuksi vielä vedin jokaisen yksitellen filtterin läpi ja maistelin maidon kera myös, pl Costa Rica. Nyt parhaillaan vetelen juuri sitä uudestaan ja lisäsin tällä kertaa maitoa, pakko sanoa että oli parempaa ilman. Yllätti hieman koska ennen oon aina maidolla/kermalla kahvini juonut.

AeroPressillä valmistettuna juon nyt ja viime aikoina normaalistikin. Hankin sen vuoden vaihteessa Wilfan myllyn kanssa. Ennestään löytyy myös pressopannu ja Moccamaster.
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
69
Minusta maito pehmentää ja peittää kahvin aromeita. Peruskura tulee juotua aina maidolla, mutta paremmat kahvit ilman.
Näin on, mutta varsinkin tummapaahdoista voi tuoda ihan uudenlaista puolta esille. Suosittelen testaamaan Caffin monsuuni-kahvin kanssa. Se on mustanakin kokeilemisen arvoinen kahvi, todella tumma ja hapoton, mutta jostain syystä herkullinen. Itse juon kaiken sumpin mustana, mutta joskus on ihan hauska maistaa maidon kanssa. Tosin, kun ei ole tottunut maitokahvin makuun, niin maku on aina hieman "yllätys".
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 605
Viestejä
4 206 040
Jäsenet
70 924
Uusin jäsen
hessunpessu

Hinta.fi

Ylös Bottom