Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
2 099
Siirsin parempaan ketjuun.

Tarkoitus ei ollut sanoa, että luettelemani huoltotyöt olisivat jokin iso haaste. Minulla toinen auto on Auris hybrid, joka vaatii vähintään pikkuhuollon 15 tkm välein (minulla kerran vuodessa). Olen täällä aikaisemminkin kirjoittanut, että Auriksen kerran vuodessa huollossa käyttäminen kahdeksan vuoden ajan on ollut vaivattomampaa kuin Mii Electricin 2 v/30 tkm "valohoito" + raitisilma reilun neljän vuoden ajan.

Auris on käynyt sovitusti kerran vuodessa huollossa, ja lisäksi kerran ohikulkiessa öljyttiin maksutta takaluukun helteellä nariseva sarana.

Miillä on huoltojen lisäksi ollut pari takaisinkutsua (joista jälkimmäistä on siirretty viime hetkellä ennen sovittua aikaa kuukaudella eteenpäin). Sitten oli etäkäytön viallinen päivitys, jonka jälkeen pääkäyttäjätili jäi jonkinlaiseen välitilaan, jota selvitettiin kuukauden aikana 30 sähköpostilla teknisen tuen kanssa ilman tulosta, kunnes soitin isoherralle, jolloin homma tuli kuntoon alle vuorokaudessa. Huoltomuistutin on sekoillut pari kertaa. Väitti esim, että seuraavaan huoltoon olisi noin 150 pv, kun oikeasti oli 4 pv. Olivat kämmänneet mittariston päivityksen yhteydessä. Sitten sanoivat, että laitettiin kuntoon huollossa. Parkkipaikalla huomasin, että ei näytä oikein, ja palasin tiskille. Tiskillä väittivät, että kunnossa on, ja päivittyy kohta. Odotin yön yli. Odotin noin viikon, eikä vaan näyttänyt seuraavan huollon ajankohtaa ja matkaa oikein. En haluaisi muistella, mutta luultavasti tein taas ylimääräisen huoltoreissun. Seuraavaksi normaalilla radionkuuntelulla rikkoutuneen kaiuttimen korjaus vaati kaksi käyntiä. Sanoin aikaa varatessa, ettei kaiutin toimi. Ensimmäisellä käynnillä todettiin, että kaiutin ei tosiaan toimi, mutta varaosaa ei ollut, vaikka välissä oli reilusti aikaa. Kuulemma olivat laskeneet sen varaan, että olisi ollut johtosarjassa vika. Autolla oli silloin ajettu vasta 3,x vuotta ja 40 tkm. Toisella käynnillä kaiutin vaihdettiin takuuseen uuteen. Nyt kuulostaa olevan alkavaa laakerivikaa, muttei pyörissä. On vielä niin pieni ääni, ettei huvita alkaa taas varailla ties monettako käyntiä tänä vuonna K-autoon. Asentaja tuskin kuulisi mitään vikaa. No, antaapa äänen kasvaa selvemmäksi, niin ei joudu ylimääräistä ramppaamaan ja vääntämään.

Että sellaista patteriautoilua. Helpompaa on ollut Auriksella. En siis listannut @Oravamedian käpy :lle polttiksen huoltokohteita sen vuoksi, että niissä olisi haastetta, vaan siksi, että hän väitti täyssähkön ja polttiksen eroksi huollon osalta käytännössä vain sytytystulppia. Minusta 90 tkm välein vaihdettavat tulpat ovat rahallisesti ja ajallisesti pikkujuttu vs. kaikki muu tiheämmin tapahtuva huolto, joten siksi luettelin ne.
Softassa vikaa ja kauitin rikki? ei nyt aukea miten sähkömoottori noihin vaikuttaa?
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 275
Softassa vikaa ja kauitin rikki? ei nyt aukea miten sähkömoottori noihin vaikuttaa?
Ei vaikuta mitenkään.

Ensin väitettiin, että täyssähkön ja polttiksen ainoa suurempi huoltoon liittyvä ero olisi sytytystulpat. Ihan kuin öljynvaihdossakaan ei olisi eroa, vaan Model S:ään kuulemma Mobil 1:stä säännöllisesti. Tähän minä huomautin, että harvoin tapahtuvaa tulppienvaihtoa suurempi ajan- ja rahanmeno ovat polttomoottoriauton säännölliset öljyn-, suodattimien- (öljyns, moottori-ilm, polttoaines.) ja hihnanvaihdot (ihan kaikissa ei ole).

Tuon huoltotarve-eron korjaamisen jälkeen joku ihmetteli, että kuinka patteriautoilijat (tarkoitti minua) näkevät niin haasteellisena tavalliset polttiksen huoltotyöt. Tähän vastasin, että ei ollut tarkoitus sanoa, että olisivat haasteellisia. Esimerkkinä annoin, että polttiksen vuosihuoltoa haasteellisemmaksi voi mennä jo sillä, että se harvemmin säännöllistä huoltoa vaativa sähköauto sattuu olemaan hieman vähemmän laadukas, jolloin pikkuvikojen hoitaminen voi nopeasti olla enemmän aikaa, puhelinsoittoja ja s.postiviestejä vievää puuhaa, kuin kerran vuodessa tapahtuva määräaikaishuolto. Näin on käynyt 8-vuotiaan Auriksen ja 4-vuotiaan sähkö-Miin kanssa.

Toki Auriksen huolto on maksanut keskimäärin 2xx €/a vs. takuunalainen Mii vain 80 €/a (=160 € joka toinen vuosi), mutta:

Auris viim. 12 kk:

-yksi puhelinsoitto (huoltoajan varaaminen)
-kalenteriin merkintä yhdelle päivälle
-yksi määräaikaishuolto


Mii viim. 12 kk:

-useita puhelinsoittoja
-yli 30 viestiä pitkä s.postimaraton
-kalenteriin merkintä 5-6 päivälle (joista yhden peruivat viime tingassa, koska takaisinkutsuun liittyviä varaosia ei ollutkaan)
-4-5 kertaa telakalla liittyen vikojen selvittelyyn, korjauksiin, takaisinkutsuun ja määräaikaishuoltoon (takaisinkutsuun saatiin yhdistettyä yksi vianselvitys, mutta silti tuli 4-5 erillistä käyntiä eri päivinä)


Koin tuon sellaisena rumbana, että olisin maksanut mieluusti tuon alle 200 €/a -hintaeron ainakin viimeisen 12 kk ajalta, jos sillä olisi saanut Miillekin yhtä vaivattoman vuoden kuin Aurikselle.


Toki jos polttis- ja sähköauto olisivat molemmat laadukkaita, niin sähköauton huoltamisessa pääsisi vähemmällä vaivalla (ja rahalla). Polttiksenkaan huolto ei kuitenkaan ole niin haasteellista, etteikö siitä pahemmaksi voisi mennä softa- ja kaiutinvioilla (lisättynä takaisinkutsulla), jotka kaikki kolme hoidetaan kuntoon asiakkaan kannalta surkeasti.


Pointti oli alunperin, että Model S ei kaipaa säännöllisesti Mobil 1:stä siinä missä polttiskin. Joku Niro EV saattaa raskaiden olosuhteiden huolto-ohjelman mukaan kaivata peräöljyjen vaihtoa 120 tkm välein, mutta siitä on harvoin tapahtuvana silti vähemmän vaivaa kuin polttiksen 15-30 tkm välein tapahtuvasta öljynvaihdosta plus suodattimet, tulpat ja mahdolliset hihnat.

Jotkin sähköautomallit kaipaavat tietyissä olosuhteissa peräöljynvaihtoa harvakseltaan, mutta joka ikinen polttomoottoriauto vaatii öljynvaihtoa säännöllisesti ja tiuhaan.
 
Liittynyt
21.04.2020
Viestejä
1 957
rekka silti 5 tuntia enempää sähköä tarvitse kerrallaan. Silloin vaan täytyy joka tauolla latailla sen puolituntia. Oma kristallipallo sanoo että 1kw/kg on todellisuutta 2035 jolloinka ei ole mitään ongelmaa ajaa halki Euroopan raskasta yhdistelemää akuilla.
Millä oikeen lataat sen akun? Tollasen n. 200l dieselin energiamäärän lataaminen pikasella laskennalla vaatii 10 000-20 000 A jatkuvan virran johtokykyä johtimelta jos oletetaan 400V jännite. Kytkemällä jonkun 150*200mm kuparipalkin autoon? Millä sen sähkön vedät sinne "D-pisteeseen"?

Tuossa on aika valtavia ongelmia, mitä en usko kovin järkevästi ratkaistavan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 905
Tuossa on aika valtavia ongelmia, mitä en usko kovin järkevästi ratkaistavan.

Ei sita tarvitse 5 minuutissa ladata kun se kuskin tauko on kuitenkin puolituntia.

Millä sen sähkön vedät sinne "D-pisteeseen"?
Kylla Fingridilta saa ostettua. Taitaa 20 kV linjasta saada 20 MW.


Neste kokeilee pikkuisella aluksi

Kemppari lupaa 1.2 MW latureita
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.04.2020
Viestejä
1 957
Kylla Fingridilta saa ostettua. Taitaa 20 kV linjasta saada 20 MW.
et nyt ymmärrä ongelmaa. Laitatko tuon liittimen sen 150*200 tms. umpikupari tangon päähän? ja rakennat uuden teollisuuslaitos tason infran kaikkialle latauspisteille.

tässä törmätään siihen vääjäämättömään, missä ne synteettoiset polttoaineet on halvempi ja helpompi ratkaisu, etenkin kun se tarve on olemassa lentoliikennepuolella. Henkilöautopuolella sähköauto on OK sen polttiksen rinnalla kun liikutettava virtamäärä ei kasva ihan hulluksi ja latausajat saa olla pitkiä. Tämä ei ole mikään "kaikki tai ei mitään" tms. ideologinen juttu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.04.2023
Viestejä
76
Sähköpakettiautot, varsinkaan tonniluokan ja isommat, eivät kyllä ole vielä hinnan eikä käytännöllisyyden puolesta kilpailukykyisiä muutaman vuoden vanhaa dieselpakua vastaan.
Varsinkaan jos tulee matka-ajoa ja päivässä pitää ajaa välillä 300+ km. Ei liene muutosta tulossa tähän vielä moneen vuoteen, kenties ennen 2030-lukua.
 
Liittynyt
21.04.2020
Viestejä
1 957
Mutkun ongelma ei ole joku latausliitin (isoja liittimiä ja kytkentöjä on teollisuus täynnä), vaan kaikki muu. Millä sähkö liittimeen nykyisellä tai vaikka 1000V jännitteellä, millä sähköinfra tohon systeemiin.

Onko sulla hajuakaan mitä johtimilta vaatii joku tuhansien/kymmenien tuhansien amppeerien jatkuva virrankuljetus? Ei puhuta mistään piikkivirrasta, vaan jatkuvasta. Se kysymys on edelleen oleellinen että laitatko ton liittimen siihen paksun kuparipalkin päähän
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 473
Mutkun ongelma ei ole joku latausliitin (isoja liittimiä ja kytkentöjä on teollisuus täynnä), vaan kaikki muu. Millä sähkö liittimeen nykyisellä tai vaikka 1000V jännitteellä, millä sähköinfra tohon systeemiin.

Onko sulla hajuakaan mitä johtimilta vaatii joku tuhansien/kymmenien tuhansien amppeerien jatkuva virrankuljetus? Ei puhuta mistään piikkivirrasta, vaan jatkuvasta. Se kysymys on edelleen oleellinen että laitatko ton liittimen siihen paksun kuparipalkin päähän
Meinaatko, että tuon latausstandardin tekijät eivät osaa asiaansa?
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 275
Mutkun ongelma ei ole joku latausliitin (isoja liittimiä ja kytkentöjä on teollisuus täynnä), vaan kaikki muu. Millä sähkö liittimeen nykyisellä tai vaikka 1000V jännitteellä, millä sähköinfra tohon systeemiin.

Onko sulla hajuakaan mitä johtimilta vaatii joku tuhansien/kymmenien tuhansien amppeerien jatkuva virrankuljetus? Ei puhuta mistään piikkivirrasta, vaan jatkuvasta. Se kysymys on edelleen oleellinen että laitatko ton liittimen siihen paksun kuparipalkin päähän
Tuo 150 * 200 mm -kuparipalkki on omaa kuvitelmaasi. Sellaista ei todellisuudessa tarvita.

Alunperin väite kaiketi oli, että 5 h ajoa ja 30 min latausta. Se olisi 72 km/h keskinopeudella 360 km.

Volvo FH Electric kulutti Saksassa 1,1 kWh/km, joten 360 km matkalla kuluu energiaa 396 kWh.
Screenshot_2024-09-09-17-33-02-19_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg



Pyöristetään vähän ylöspäin 450 kWh:iin. Volvo FH Electric vm. 2025:een on tulossa arviolta yhteensä 1-1,08 MWh akustot (sisäinen + e-axle).

Kempowerin tuleva MCS lataa 800 voltin akustoja 1500 A virralla, jolloin latausteho on 1,2 MW. Edellä lasketun 450 kWh:n lataaminen kestäisi 22,5 minuuttia, jos auto ei rajoita.

Kempower | Megawatt EV Charging Systems & Infrastructure

Tuo 1,2 MW tarkoittaa Volvon ensi vuoden FH:ssa noin 1,1-1,2 C -latausnopeutta, mikä olisi henkilöautopuolella hyvinkin ok (Ioniq 5:ssä on peräti 3 C). Kuorma-autopuolella haetaan kuitenkin moninkertaista kilometrikestävyyttä, joten uskon Volvon rajaavan lataustehon noin 0,5-1 MW:iin. Tällöin 450 kWh:n lataaminen kestäisi 27-54 min. Puoli tuntia ei silloin välttämättä toteutuisi, mutta se ei jäisi kiinni latauspisteestä.

Tasan puoli tuntia vaatisi 900 kW, eli 800 V-akuston tapauksessa 1 125 A. Se ei ole samaa suuruusluokkaa kuin arvioimasi 10 000-20 000 A. Latauskaapelit voivat myös olla nestejäähdytettyjä, jolloin totutut poikkipinta-alakaavat eivät päde.

Kuparipalkkia ei tarvittu missään välissä.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 905
Mutkun ongelma ei ole joku latausliitin (isoja liittimiä ja kytkentöjä on teollisuus täynnä), vaan kaikki muu. Millä sähkö liittimeen nykyisellä tai vaikka 1000V jännitteellä, millä sähköinfra tohon systeemiin.

Onko sulla hajuakaan mitä johtimilta vaatii joku tuhansien/kymmenien tuhansien amppeerien jatkuva virrankuljetus? Ei puhuta mistään piikkivirrasta, vaan jatkuvasta. Se kysymys on edelleen oleellinen että laitatko ton liittimen siihen paksun kuparipalkin päähän
Hyvin näyttää tuo 1500A menevän vielä kasi voimin. Jos siinä 3000A versiossa on joku kevennin heikoille

1725893963436.png
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
252 242
Viestejä
4 388 931
Jäsenet
72 958
Uusin jäsen
d0gi85

Hinta.fi

Ylös Bottom