- Liittynyt
- 22.10.2016
- Viestejä
- 11 341
... paitsi että turbodieselissä sitä vääntöä nimenomaan liikkeellelähtötilanteessa EI ole merkittävästi enempää kuin perinteisessä vapaastihengittävässä bensakoneessa. Iso painava vauhtipyörä toki auttaa siinä liikkeellelähtötilanteessa, mutta se tekee sitten moottorista muuten laiskemman ja hitaammin kaasuun reagoivan, ja sen ison vauhtipyörän voisi ihan hyvin laittaa myös bensamoottoriin, käytännössä vaan ei laiteta muiden haittavaikutusten takia.Normaalissa ajossa, etenkin liikkelle lähtiessä, sillä alhaalta vääntävällä mottorilla on vain paljon mukavempi ajaa.
Keskivääntäöä monissa dieselmoottoreissa on monia bensakoneita enemmän pääosin, koska turbo.
Nimenomaan koska se on vapari. Turbo ei olisi yhtään sen parempi, olisi vaan huonompi tuossa.Munkin autossa liikkelle lähtiessä saa vain nostaa kytkintä kaasuun koskematta (pl. ylämäki, mutta tämä nyt on melko ilmiselvää) ja auto lähtee liikkeelle vaikka kone on 1.9 vapari.
Vertaatko nyt selvästi pienempiin bensakoneisiin?Bensalla joutuu melkeimpä aina painamaan kaasua.
Alaväännön vai keskiväännön?Sitten jos pitää vetää kärryä tai kuskata tavaraa niin alavaäännön merkitys korostuu vielä lisää,
Se, että ajetaan ylämäkeen liian suurella vaihteella, liian pienillä kierroksilla, on van typerää ajamista, jolla vaan kuormitetaan vaihdelaatikkoa ja aiheutetaan ylimääräistä polttoaineenkulutusta aivan turhaan.
Tämä on täysin pään sisällä oleva asia.ajaminen on paljon mukavempaa kun auto jaksaa lähteä menemään ilman, että konetta pitää huudattaa.
Jos ei osaa käyttää vaihdelaatikkoa, kannattaa hankkia automaativaihteinen auto.
Kannattaa katsoa peiliin, että kuka sitä ajaa väärin, jos ei uskalla käyttää moottoria ajotilanteeseen nähden järkevällä kierrosalueella hyväkseen, kun pelkää koneen "huudattamista".Eikä dieselin kanssa mitään automattia tarvita, jos kierrosalue tuntuu kapealta niin ajat väärin.
edit: ohoh, vastasinpa sitten 7 vuotta vanhaan viestiin..