• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Julkisia hankintoja - menikö oikein vai vetikö hyväveli-verkosto omaan taskuun?

Olisiko tämä oikea paikka keskustella Finnairista ja sen tukemisesta?
Finnair peruu taas 50 lentoa maanantaina. Hesarin Juha-Pekka Raeste kirjoitti viikolla Hesarissa pitkän kirjoituksen Finnairin ongelmista vuosien varrelta (€):

ja kysyi itseltään lentoyhtiömme tukemisesta:
”Tajuatteko, että sen tukeminen on maksanut kriisivuosina yli miljoona euroa päivässä?” tekee mieleni kysyä."

Minulla ei ole oikeaa vastausta, mutta kysyn silti: kuinka kauan maksamme verovaroistamme Finnairin lentoja?

Me olemme ostaneet lentoja yli 2 miljardilla vuoden 2020 jälkeen. Finnair ei voi koskaan maksaa velkaansa meille.
Yhtiöön vuoden 2020 jälkeen kaadetut rahamäärät ovat valtavia.
Finnair on ottanut viiden vuoden aikana syömävelkaa liki kaksi miljardia euroa. Syömävelalla tarkoitetaan juokseviin menoihin valuvaa rahaa, joka kuluu muihin kuin investointeihin. Summaa voi verrata Finnairin markkina-arvoon, joka on noin 550 miljoonaa euroa. Finnairin arvo on siis noin neljäsosa summasta, jonka se on syömävelkana viidessä vuodessa kuluttanut.

Tässä on hyvä huomata, että tuo Finnairin syömävelka ei pidä sisällään minkäänlaista kaluston uudistusta. Se on ollut pelkkää lentojen ylläpitoa.
 
Tämä uutinen on erinomainen esimerkki Suomessa olevasta systeemitason touhuilusta ja sen laajuudesta.

Surullisen kuuluisassa Keskusta-taustaisessa Nuorisosäätiössä on vuosien mittaan tehty sellainen määrä kupruja, ettei niiden mittaamisen riitä järki eikä määrä. Allekirjoittaneelle on syntynyt käsitys, että viranomaiset katsoivat vuosia ko putiikin väärinkäytöksiä läpi sormien siihen asti, kunnes oli yksinkertaisesti pakko tehdä jotakin. Ylen uutisen mukaan Nuorisosäätiön eräs johtaja on ollut laajan petosvyyhden yksi pääepäillyistä. MOT:m selvityksen mukaan kyseinen johtaja on mm. siirtänyt Latviassa 12 miljoonalla eurolla omaisuutta tyttärensä nimiin.

Jostakin kummallisesta syystä johtuen Suomen syyttäjä ja poliisi ei ole pyrkinyt takavarikoimaan johtajan sukulaisilleen siirtämää ulkomailla sijaitsevaa omaisuutta, vaikka niillä olisi ollut siihen täysi mahdollisuus.

Tässä ei ole tietenkään kaikki. Viron poliisi on tutkinut johtajan epäiltyä rahanpesua ja tehnyt virka-apupyynnön Suomeen. Kaksi vuotta pyynnön jälkeen Suomen viranomaiset ilmoittivat, etteivät he aio resurssipulaan vedoten jatkaa asian tutkintaa ja palauttivat caseen liittyvät asiakirjat Viroon. Viron valtionsyyttäjä Jürgen Hüva kommentoi, että yhteistyö Suomen ja Viron viranomaisten välillä on yleensä sujuvaa ja nopeaa, mutta tämän kyseisen johtajan kohdalla näin ei ole jostakin syystä käynyt.

Lienee aiheellista kysyä, että mitä informaatiota tällä johtajalla on hallussaan, kun se pakottaa Suomen viranomaisten tarjoamaan hänelle "vapaudu vankilasta" -korttia(?).


 
Viimeksi muokattu:
Olisiko tämä oikea paikka keskustella Finnairista ja sen tukemisesta?
Finnair peruu taas 50 lentoa maanantaina. Hesarin Juha-Pekka Raeste kirjoitti viikolla Hesarissa pitkän kirjoituksen Finnairin ongelmista vuosien varrelta (€):

ja kysyi itseltään lentoyhtiömme tukemisesta:
”Tajuatteko, että sen tukeminen on maksanut kriisivuosina yli miljoona euroa päivässä?” tekee mieleni kysyä."

Minulla ei ole oikeaa vastausta, mutta kysyn silti: kuinka kauan maksamme verovaroistamme Finnairin lentoja?

Me olemme ostaneet lentoja yli 2 miljardilla vuoden 2020 jälkeen. Finnair ei voi koskaan maksaa velkaansa meille.


Tässä on hyvä huomata, että tuo Finnairin syömävelka ei pidä sisällään minkäänlaista kaluston uudistusta. Se on ollut pelkkää lentojen ylläpitoa.
Loputon lakkoilu ja ylipalkattujen etuoikeutettujen kiukuttelijoiden palkankorotusten ulkoistaminen suomalaiselle veronmaksajalle ei yllättäen ole kestävä malli. Lentoyhtiöiden kohdalla tämä vieläpä korostuu entisestään koska kilpailu on globaalia ja muut yhtiöt voivat aivan samallalailla lentää Suomeen ja ulos ilman että suomalainen AY-mafia voi heille mitään joten Finnairin on siirryttävä rehelliseen vapaamarkkinamalliin ellei tätä aiota subventoida jatkossakin veroeuroilla.
Kun Venäjän läpi pystyi lentämään ja ennen koronaa kun itäinen turismi oli huipussaan niin tämä vielä kulki siedettävyyden rajoilla, mutta nyt ei ole edes mitään insentiiviäkään enää jäljellä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
278 726
Viestejä
4 793 021
Jäsenet
77 810
Uusin jäsen
Arto v

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom