Älä suunnittele liikaa, älä yritä mitään nopeaa ja suurta elämäntaparemonttia -tulee vain paineita, jää aloittamatta. Ala muuttaa vähän kerrallaan, otat jonkin pienen uuden rutiinin - jatkat vaikka aluksi ei huvittaisi. Jonkin ajan päästä mietit otatko jotain lisää, tai vaihdatko jonkin vanhan rutiinin toiseen.
Rutiinit luo odotusta ja vie ajatukset eteenpäin, niistä tulee jossain vaiheessa semmosia mukavia odotettavia asioita ns. normipäiviin. Esim. joskus muinoin odotettiin jotain tv-ohjelmia, kun ne tuli vain kerran viikossa. Jostain liikuntajutusta voi tehdä myös tuollaisen odotettavan rutiinin. Jokin tietty ruoka juuri tiettyyn aikaan viikosta. Sauna lauantai-iltana. jne. Tee tämmösistä uusi harmaan tasainen normaali elämä, versio 2.0.
Itse lopetin tissuttelun muutama vuosi sitten, en enää jaksanut. Voin suositella. Se tasoitti mielialaa hyvinkin paljon. Ei tullut enää nousua, mutta eipä tullut laskuakaan, eikä väsymystä. Jälkikäteen kuullut että alkoholi heikentää yöunen laatua, paljon, pienikin määrä - vaikka nukkuisitkin yhtä pitkän ajan. Rajanvetona toimi ja edelleen toimii, että en osta, koska muuten juon. Myöhemmin pyysin puolisoakin olemaan ostamatta, koska hän ei juonut, vaan minä join. Joskus jälkeenpäin olen välillä kokeillut ja aina muistanut, että ai niin se oli tätä -enkä minä tätä halua enää.
Syksy ja pimeä. Vasta pari vuotta sitten tajusin, että mielen synkkyys iskee usein syksyisin valon määrän vähentyessä. En ollut huomannut yhteyttä, vaikka sitä oli tapahtunut jo pitkään. En ole varsinaisesti tehnyt sille mitään, mutta tuntuu että asia on helpottanut kun sen tiedostaa.
Saavutukset. Samaan heräsin jossain vaiheessa: ei ole eikä tule, siis sellaisia isoja joita kansat ja historiakirjat kertoisi. En usko että juuri odotinkaan, mutta oli ja on se silti jotenkin tylsä tunne, että "mie en oo mittää". Parempi kai vain hyväksyä sellaisenaan? Se mitä on, se on.
Muut. Vähän saman huomion tehnyt eli tunnetilan, että kaikki muut tekee kaikkea kivaa. En tiedä onko se todellista, vai korostuuko se jotenkin nykyaikana( = joku käy kerran vuodessa jossain ja kertoo siitä. Muutaman suusta kun tällaisen kuulee, niin tuntuu että kaikki tekee koko ajan jotain). Itse ei jaksa, ei kiinnosta, ei saa aikaan. Ei kuulemma kannata verrata itseään muihin -pitää verrata itseensä: mitä olin eilen, mitä tänään, mitä teen huomenna. Haluaisinko oikeasti tehdä jotain "kivaa" ja poustata siitä someen, hmmm ... no vittu en varmaan oikeesti - en se ole minä.
Aloitin itse keväällä hitaan yrityksen parantua pitkään jatkuneesta väsymyksestä ja vitutuksesta, hiljalleen hakenut syitä ja seurauksia. Nukkumisessa parannettavaa, enemmän ja paremmin: aikaisemmin nukkumaan, ilmanvaihto paremmaksi, lämpötila paremmaksi, koira vittuun sängystä, paska viskoelastinen petari helkkariin, paska viskoelastinen patjakin pitäis vaihtaa, fyysistä väsymystä liikunnalla ja samalla kuntoa ehkä paremmaksi. Venyttelyä illalla (ja Rillit huurussa). Aamulla vähän punnerrusta. Selkä ollut pitkään huonona, lankutus ja noi venyttelyt oli fysioterapeutin määräys. Aloin katsella ruokaohjeita ja ostaa aina jotain mitä en ole kokeillut. Lounaaksi työpaikalla salaattia, eikä sitä raskasta mättöä. Välillä syömättä, niin että on kunnolla nälkä, ja syönyt vähemmän - en tiedä miksi tämä tuntuu toimivan.
Tuollaiset periaatteessa tarpeettomatkin muutokset on tuoneet vähän tunnetta, että minähän tätä paattia ohjaan, mikä tuntuu ihan hyvältä itsessään.
Ai niin, Podcasteista on tullut myös kiva rutiini työmatkoille ja auttanut positiivisemmassa ajattelussa. Esim. Esa Saarisen Filosofia ja systeemiajattelun luennot; kolme kertaa kuunnellut nämä Spotifysta. Motivaatiomies oli osin hyvä, osin ärsyttävä.
Ja olihan täällä muilla hyviä vinkkejä jo. Itsellä vielä lääkärit käymättä väsymyksen ja mielialan vuoksi, lähinnä koittanut nyt alkuun lisätä nukkumista, liikuntaa ja terveellisempää syömistä.
Aloita jostain heti, vaikka ei kiinnosta tai huvita - älä odota ja suunnittele liikaa.