En nyt toisaalta tiedä miksi kädet pitäisi olla ratissa, jos vaan huomio on liikenteessä. Eihän jalankaan tarvitse olla jarrulla, vaikka kuskin pitää olla valmis jarruttamaan.
IMO ongelma on nimenomaan siinä, että ilmeisesti toteutuksen helppouden vuoksi nämä varmistelutekniikat perustuvat näissä nykyviritelmissä siihen, että havaitaan käsien kosketus tai vastusta ohjauspyörässä, ja tulkitaan tämä osoitukseksi siitä, että kuski seuraa tilannetta. Luulisi, että olisi fiksumpaa esim. jollain katseentunnistuksella onko katse tiessä.
Nykysysteemissähän järjestelmät kytkeytyy pois jos kuski seuraa haukkana tilannetta, mutta lepuuttaa käsiään sylissä tai käsinojalla pitkällä ajomatkalla. Sen sijaan jos kuski katsoo leffaa, mutta pitää kättä ohjauspyörällä, niin automatiikka tyytyväinen. Tasan yhtä nohevasti tuokin Tesla olisi betonivalliin pamauttanut, vaikka käsi olisi ratilla levännyt, jos kuskin huomio olisi ollut pois liikenteestä.
Tuo on siinä mielessä hullua, että tuo myös vie minun mielestäni aikalailla sen mukavuuushyödyn pois noista vehkeistä. Vähän sama kuin vakkari vaatisi, että jalan on oltava kaasupolkimella tai että välillä on kaasutettava itse, että auto tietää ettet ole nukahtanut. Eihän tuollaisella systeemillä tekisi yhtään mitään, kun koko idea on ettei jalan (tai käden) tarvitse olla siinä samassa staattisessa asennossa koko ajan.