Itseajavat autot ja niiden kehitys

Jos teslojen onnettomuuksia katsoo niin tilastojen pohjalta on todella huono lähteä kieltämään teslojen automatiikkaa. Toki teslaa tutkitaan ihan kuten toyotan kaasupoljinta. Uhkakuvia on turha lähteä mielensyvyyksistä kaivamaan, kun tilastot eivät tue teslojen kieltämistä. Se mitä kuitenkin toivoisi on, että kuskit pitäisivät katseen tiessä ja kädet ratissa kuten teslalla on vaatimuksena. Turha syyttää autoa, jos kuski perseilee.

Teslaa tutkitaan jenkeissä 11 onnettomuuteen liittyen 3 vuoden ajalta. Samassa ajassa on känniääliöt yms. törttöilleet aika paljon enemmän. Se että tutkitaan ei tarkoita, että jokainen noista 11 onnettomuudesta todettaisiin teslan viaksi. 9.x FSD softaan liittyen en ole vielä nähnyt onnettomuuksia. Mutta eiköhän niitäkin tule, kun beta laajenee 10.x:n myötä.

 
Jos teslojen onnettomuuksia katsoo niin tilastojen pohjalta on todella huono lähteä kieltämään teslojen automatiikkaa. Toki teslaa tutkitaan ihan kuten toyotan kaasupoljinta. Uhkakuvia on turha lähteä mielensyvyyksistä kaivamaan, kun tilastot eivät tue teslojen kieltämistä. Se mitä kuitenkin toivoisi on, että kuskit pitäisivät katseen tiessä ja kädet ratissa kuten teslalla on vaatimuksena. Turha syyttää autoa, jos kuski perseilee.

Teslaa tutkitaan jenkeissä 11 onnettomuuteen liittyen 3 vuoden ajalta. Samassa ajassa on känniääliöt yms. törttöilleet aika paljon enemmän. Se että tutkitaan ei tarkoita, että jokainen noista 11 onnettomuudesta todettaisiin teslan viaksi. 9.x FSD softaan liittyen en ole vielä nähnyt onnettomuuksia. Mutta eiköhän niitäkin tule, kun beta laajenee 10.x:n myötä.

Kyllähän se tesla sitä PIKKUISEN ylimarkkinoi....

En hämmästyisi jos tuossa mennään oikeuteen.
 
Kyllähän se tesla sitä PIKKUISEN ylimarkkinoi....

En hämmästyisi jos tuossa mennään oikeuteen.

En minäkään hämmästyisi jos menisi oikeuteen/tesla saisi sanktioita/rajoitteita. Onko sinusta 11 onnettomuutta 3v sisällä amerikankokoiseen maahan vähän vai paljon? Montako ihmistä samassa ajassa kuolee känni ja huumeääliöiden aiheuttamiin auto-onnettomuuksiin? Entä matkapuhelimien vuoksi aiheutuvat onnettomuudet samassa ajassa? Entä ne lapset, jotka häiritsevät kuskeja, montako onnettomuutta aiheuttivat samassa ajassa? Tesla on niin pieni tippa tuossa meressä, että en mä lähtisi niitä kieltämään. Eri asia, jos yhtäkkiä teslojen aiheuttamat onnettomuudet lähtisivät valtavaan kasvuun ja ne olisivat merkittävästi aiheuttamassa liikennekuolemia/onnettomuuksia.
 
En minäkään hämmästyisi jos menisi oikeuteen/tesla saisi sanktioita/rajoitteita. Onko sinusta 11 onnettomuutta 3v sisällä amerikankokoiseen maahan vähän vai paljon? Montako ihmistä samassa ajassa kuolee känni ja huumeääliöiden aiheuttamiin auto-onnettomuuksiin? Entä matkapuhelimien vuoksi aiheutuvat onnettomuudet samassa ajassa? Entä ne lapset, jotka häiritsevät kuskeja, montako onnettomuutta aiheuttivat samassa ajassa? Tesla on niin pieni tippa tuossa meressä, että en mä lähtisi niitä kieltämään. Eri asia, jos yhtäkkiä teslojen aiheuttamat onnettomuudet lähtisivät valtavaan kasvuun ja ne olisivat merkittävästi aiheuttamassa liikennekuolemia/onnettomuuksia.
Aivan sama. En halua betatestauksen uhriksi, testatkoot suljetuissa olosuhteissa jos ei muuten kuskit pysty ajamaan laillisesit.
 
Intel aka. mobileye itseajavat näyttävät elonmerkkejä. 2022 vuonna saksaan avautuu robotaxipalvelua, joka käyttää mobileye:n ratkaisuja. Hieno juttu, että robotaxit etenevät, jos ei nyt loikkien niin ainakin pieniä askelia ottaen.

Mobileye, the Intel-owned company that specializes in chips for vision-based autonomous vehicles, announced that it will launch a robotaxi service in Germany in 2022
The taxi service will be operated in partnership with German rental car company Sixt and Moovit, an Israel-based startup that specializes in mobility data that was recently acquired by Intel for $900 million. Customers can hail a ride through either Sixt’s or Mobileye’s app.

But it won’t be a full-fledged robotaxi service at launch. Mobileye says it will begin “early rider testing” in Munich in 2022, but it won’t shift from testing to fully commercial operations until it has received approval from German regulators
 
GM kertoilee tarinoita seuraavasta askelestaan kohti itseajavia. Ultra Cruise tulee kai tarjolle 2023 cadillaciin ensimmäisenä.

Ultra Cruise is powered by a 5-nanometer, scalable computer architecture future-proofed through the Ultifi software platform and Vehicle Intelligence Platform. Ultra Cruise can add features, functions and services over time through frequent over-the-air updates.


Ultra Cruise will use a mix of cameras, radar, and lidar to create a 360-degree view of the world around the vehicle. The lidar sensor will be mounted behind the windshield to allow it to stay clean. (The optical camera that enables lane-keeping assistance on current cars is also found behind the windshield.)

"We believe that the combination of different sensors, or sensor fusion, leads to the most robust hands-free driver-assistance system for our customers," said Doug Parks, GM executive vice president of Global Product Development, Purchasing, and Supply Chain.
 
Uhkakuvia on turha lähteä mielensyvyyksistä kaivamaan, kun tilastot eivät tue teslojen kieltämistä. Se mitä kuitenkin toivoisi on, että kuskit pitäisivät katseen tiessä ja kädet ratissa kuten teslalla on vaatimuksena. Turha syyttää autoa, jos kuski perseilee.
Kommentoinpa vielä tätä, vaikka ei ihan uusi viesti olekaan. Itseajavien autojen problematiikan ydin on juuri siinä, että on erittäin vaikeaa varmistua siitä, että itseajaminen toimii ongelmitta aina ja kaikkialla. Aina tarvitaan ihminen paikkaamaan, jos automaatti alkaa tötöillä.

Ei perusajaminen hyvissä oloissa mitään rakettitiedettä ole. Jos 90-luvun alkupuolen tekniikalla tehtiin auto, joka ajoi parhaimmillaan yli sadan kilometrin moottoritiesiivuja ihmisen puuttumatta ajoon:
VaMP - Wikipedia

Turvallisuuden kannalta parempi automaatti ei ole pelkästään hyvä asia. Kuski pysyy valppaana, jos automaattia on paikattava tämän tästä, mutta entäpä jos riittää puuttua muutaman kerran vuodessa?
 
Kommentoinpa vielä tätä, vaikka ei ihan uusi viesti olekaan. Itseajavien autojen problematiikan ydin on juuri siinä, että on erittäin vaikeaa varmistua siitä, että itseajaminen toimii ongelmitta aina ja kaikkialla. Aina tarvitaan ihminen paikkaamaan, jos automaatti alkaa tötöillä.

Liekö ihminenkään täydellinen ajamaan, kun miettii miten paljon liikenneonnettomuuksia ja kuolemia tapahtuu vuodessa? Ehkä se realistinen tapa on mitata ajetut kilometrit versus raportoidut onnettomuudet. Itseajavat tulevat olemaan osana ja aiheuttamaan onnettomuuksia, mutta homman pitäisi olla a-ok. jos niitä onnettomuuksia tulee vähemmän kuin ihmiskuskeille samoilla ajoilla.

Mä en usko 100% itseajavaan lähivuosina tai edes vuosikymmeninä. Homma etenee ajoavustimena vielä pitkään. Täydellinen on riittävän hyvän pahin vihollinen. Autot oppivat "itseajamaan" tilanne kerrallaan. Kunhan saadaan sellainen tavanomainen lähiöstä töihin, töistä kauppaan(parkkihalli), kaupasta kotiin lenkki toimimaan niin se riittää useimmille 99% ajoista. Varsinkin, jos pidemmissä reissuissa moottoritiet menee automaatilla.

Suomen lapin talvi merkitsemättömillä/pikkuteillä lumisateella on viimeisen promillen käyttötapauksia, jotka ratkeavat ei ehkä koskaan. Urbaani kalifornia(ei tahoen/sierran vuoristot tms) ja muut kesäisemmät paikat(texas, florida), missä on paljon asukkaita lienevät prioriteettilistalla kärjessä.

Ehkä se tärkein juttu on, että itseajava tajuaa olla törmäämättä ja pysähtyy turvallisesti/menee ihmisen hallintaan tilanteissa mitä se ei hallitse. Ei välttämättä rakettitiedettä tämä suojatoimi.
 
Viimeksi muokattu:
Jatketaan monologia. Päivän uutisissa nvidia esitteli/julkisti ratkaisuansa itseajaville 2024 vuodelle. Kovat on kisat markkinoista. Lieköhän teslalla paljonkin etua siitä, että tekevät itse kaiken versus muut valmistajat, jotka pc-tyyliin kasaavat legoista autonsa+softan. Ainakin teoriassa teslan pitäisi pystyä etenemään nopeammin, kun ei tarvi neuvotella monen firman kesken siitä millaista rautaa, softaa tai autoa rakennetaan. Aika samantyylinen tilanne kuin apple vs. android matkapuhelinpuolella, joskin googlea vastaavaa pelaajaa ei taida (vielä?) olla autopuolella?

Nvidia founder and CEO Jensen Huang announced Tuesday at the company’s fall GTC event that Hyperion 8 — a production-ready platform that includes sensors, compute and software needed for AV development — is now available to buy for 2024 vehicle models.

Nvidia has scored a number of customers that are developing on the Nvidia’s Drive Orin computer system-on-chip, including Cruise, Mercedes-Benz, TuSimple, Volvo and Zoox. Nvidia touted several more design wins during the fall GTC event, including Lotus, Chinese self-driving startup Qcraft and Weltmeister, the EV brand owned by China’s WM Motor Technology Co.

“We do not expect to have a 100% market share, but we have a dominant portion of the market that’s developing on Nvidia Drive,” Danny Shapiro, vice president of automotive at Nvidia said in a briefing ahead of GTC. “And the reason that is, is because we have this entire end-to-end solution. It’s not just about one thing that goes in the car but it’s about the data center, it’s about the simulation, it’s about the vehicle and having that on the same architecture is a huge advantage.”
 
Robottibussi kolaroi Helsingissä:

Ei selvitty pienillä pintanaarmuilla:
01d50ff5ad434b94f633852748cecacb63a5abd1cdd7794e95fff4590e347add.jpg


Törmäys sattui ihmisohjauksessa, kun robobussi ei osannut ohittaa pysähtynyttä roska-autoa omatoimisesti. Tästäpä sitten hehkutusta, kuinka "ihmiset tekevät virheitä, ei robotti".

Millaiset hallintalaitteet bussissa on ihmisajoon? Kuvien perusteella näyttäisi siltä, että bussissa istuimia niin edessä kuin takana, joten missä on kuljettaja ja millainen työympäristö kuljettajalla on? Aika nihkeästi tuosta löytyy sisäkuvia.
 
On ikävää olla optimisti. Pettyy joka vuosi. Odotin enemmän teslan itseajavilta AI-päivien jälkeen. Kyllähän tuo "itseajaa", mutta aikalailla hazardi vehje edelleen. 2021 itseajavat voisi vetää yhteen, että melkoisia alpha tason tuotteita edelleen. Olisiko 2022 lopussa jo asiat paremmin tai sitten ei?

 
Se hetki kun itseajava Lada Samara ajelee nakkijonoon itse ja tuo krapulaa kärsivälle omistajalle makkaraperunat cokiksella
 
Oliko täällä?



Hän ajoi ulkomaalaiset perhetuttavat kyydissään Viitostietä pohjoiseen. Miehellä oli Model 3 -Teslassaan ajon aikana päällä automaattiohjaus, niin sanottu autopilot-toiminto sekä auton oma navigaattoriohjelma. Määränpäänä oli ajaa kohti Kuopiota ja siitä Kuusamoon.

Mäntyharjulla auto kuitenkin oikeuden papereiden mukaan jostain syystä yllättäen ohjasi auton alas rampille. Samaan aikaan risteystä lähestyi Toyota Corolla -mies. Tesla-mies rysäytti Corolla-miehen autoon, joka ajautui vastaantulijoiden kaistalle risteysalueen toiselle puolelle.

Tesla-kuski kertoi, ettei käyttänyt matkapuhelinta ajon aikana, eikä mikään muukaan seikka erityisesti häirinnyt hänen keskittymistään ajosuoritukseen.

Ennen onnettomuutta Tesla-mies kertoi havainneensa, että hänen nopeutensa oli ympäristöön nähden liian kova ja että hän ei ollut enää tiellä numero 5. Hän ei havainnut mitään nopeusrajoitus- tai muitakaan liikennemerkkejä, kunnes hän huomasi yllättäen tulevansa risteykseen ja että samaa risteystä on lähestymässä toinen auto. Syytetty kuski kertoi jarruttaneensa voimakkaasti ja luuli ensin näin välttävänsä törmäyksen.



-Ole kuskina autossa, väitä sinisilmäisesti ettei mikään asia häirinnyt keskittymistä ajosuoritukseen, mutta havaitse / ihmettele tilannetta vasta kun auto jo menee rampilta pois tieltä. Saa olla melko hitaat refleksit tai keskittymisen puute ettei osaa / ehdi tehdä asialle mitään ennen erkanemisrampin päässä olevaa risteystä?
 
Oliko täällä?



Hän ajoi ulkomaalaiset perhetuttavat kyydissään Viitostietä pohjoiseen. Miehellä oli Model 3 -Teslassaan ajon aikana päällä automaattiohjaus, niin sanottu autopilot-toiminto sekä auton oma navigaattoriohjelma. Määränpäänä oli ajaa kohti Kuopiota ja siitä Kuusamoon.

Mäntyharjulla auto kuitenkin oikeuden papereiden mukaan jostain syystä yllättäen ohjasi auton alas rampille. Samaan aikaan risteystä lähestyi Toyota Corolla -mies. Tesla-mies rysäytti Corolla-miehen autoon, joka ajautui vastaantulijoiden kaistalle risteysalueen toiselle puolelle.

Tesla-kuski kertoi, ettei käyttänyt matkapuhelinta ajon aikana, eikä mikään muukaan seikka erityisesti häirinnyt hänen keskittymistään ajosuoritukseen.

Ennen onnettomuutta Tesla-mies kertoi havainneensa, että hänen nopeutensa oli ympäristöön nähden liian kova ja että hän ei ollut enää tiellä numero 5. Hän ei havainnut mitään nopeusrajoitus- tai muitakaan liikennemerkkejä, kunnes hän huomasi yllättäen tulevansa risteykseen ja että samaa risteystä on lähestymässä toinen auto. Syytetty kuski kertoi jarruttaneensa voimakkaasti ja luuli ensin näin välttävänsä törmäyksen.



-Ole kuskina autossa, väitä sinisilmäisesti ettei mikään asia häirinnyt keskittymistä ajosuoritukseen, mutta havaitse / ihmettele tilannetta vasta kun auto jo menee rampilta pois tieltä. Saa olla melko hitaat refleksit tai keskittymisen puute ettei osaa / ehdi tehdä asialle mitään ennen erkanemisrampin päässä olevaa risteystä?

Voi vittu mitä paskaa, vedä kaksi pyöräisellä keulia ja saa sakot siitä, että ajoneuvo ei ole hallinnassa, päiväsakoiltaan jopa suuremmat kuin tässä tapauksessa. Tyhjällä motarilla alle 30km/h:n ylityksestä saa samat päiväsakot, 20kpl.

Ps, hieman herättää kateutta noi tulot...päiväsakkolaskuri auttaa.
 
Onko kilpailevista järjestelmistä kuulunut paljoa viime aikoina? VW I.D Buzz lupailtu tasoa 4?

GM:lta on tulossa qualcom pohjainen "ultra cruise". Tuotteiden pitäisi olla kuluttajien käsissä 2023 : GM Employs Qualcomm Power for Ultra Cruise Hands-Free Driving

Spoilerissa nvidian CES selitykset itseajavista. Nvidialla rautaa ja softaa, asiakas voi valita mitä haluaa. Ainakin rauta näyttää kelpaavan monelle firmalle. Mainitsivat myös ison saksalaisen, eli mersu/daimler diili vaikuttaa olevan edelleen elossa. Daimler aikoo pukata tuotetta ulos 2024 kuluttajille. Autonomous Driving | Daimler


Ford:lta on tulossa itseajavaa. Ford kiinnostaa, kun fordin bronco on mun ostoslistalla aika korkealla. Riittäisi ford:in cruise, joka itseajaa motarit aika pitkälle mun käytössä.


Intel kai spinoffaa mobileye:n omaksi yrityksekseen IPO:n avulla. IPO:n jälkeen saataneen paremmin tietoa mobileye:n asiakkaista ja bisneksistä, kun tulosta ei voi kätkeä intelin tuloksen sisään ja tulee pörssivelvoitteet tiedottamisesta päälle

Toyota aikoo julkaista oman systeeminsä 2025 mennessä. Toyotalla on myös aikeita lisensoida omaa järjestelmäänsä muille valmistajille(subaru) Toyota Announces New Self-Driving Auto Software, Challenging VW And Daimler

Minusta näyttää siltä, että teslan kilpailijat ovat 2023-2025 aikajanalla tulossa isosti markkinoille. Tuossa kohtaa lienee kilpaillaan tesan hw4:sta ja uudempaa softaa vastaan. Kisa kiristyy.
 
Viimeksi muokattu:
Liekö ihminenkään täydellinen ajamaan, kun miettii miten paljon liikenneonnettomuuksia ja kuolemia tapahtuu vuodessa? Ehkä se realistinen tapa on mitata ajetut kilometrit versus raportoidut onnettomuudet. Itseajavat tulevat olemaan osana ja aiheuttamaan onnettomuuksia, mutta homman pitäisi olla a-ok. jos niitä onnettomuuksia tulee vähemmän kuin ihmiskuskeille samoilla ajoilla.

Mä en usko 100% itseajavaan lähivuosina tai edes vuosikymmeninä. Homma etenee ajoavustimena vielä pitkään. Täydellinen on riittävän hyvän pahin vihollinen. Autot oppivat "itseajamaan" tilanne kerrallaan. Kunhan saadaan sellainen tavanomainen lähiöstä töihin, töistä kauppaan(parkkihalli), kaupasta kotiin lenkki toimimaan niin se riittää useimmille 99% ajoista. Varsinkin, jos pidemmissä reissuissa moottoritiet menee automaatilla.

Suomen lapin talvi merkitsemättömillä/pikkuteillä lumisateella on viimeisen promillen käyttötapauksia, jotka ratkeavat ei ehkä koskaan.
Väitän että talvi ja yksin ajo pikkuteillä on paljon pienempi ongelma kuin lähiöstä töihin liikennevirrassa. Ensimmäinen onnistuu kun vain nopeudesta tingitään. Toki oman elämänsä maanteiden kuninkaita sieppaa kun robottiauto ei suostu liukkailla ajaman kahdeksaakymppiä mutkasta leikkaamalla vastapuolen kaistan kautta. Ihmisethän ajaa huonossa kelissä pelkällä tuurilla, lumisateella ei nähdä nenää pidemmälle ja luotetaan siihen ettei keskellä tiellä ole mitään pysähtyneitä esteitä ollut.

Lentokoneetkin laskeutuu huonossa kelissä pelkästään automaattiohjauksessa.

Jälkimmäinen puolestaan on sosiaalinen ongelma. Ihmiset eivät keskenäänkään kykene esim. Vetoketju-periaatteen noudattamiseen ja tuovat muutenkin paljon arvaamatonta toimintaa teille....
 
Eikö se mersu jo tehnyt kaupunki-ajeluun sopivan autopilotin? Tarvii näitä säälittäviä Tesloja miettia.
 
Eikö se mersu jo tehnyt kaupunki-ajeluun sopivan autopilotin? Tarvii näitä säälittäviä Tesloja miettia.

Ei taida ainakaan yhdessäkään myynnissä olevassa mersussa olla kaupungissa täysin itseajavaa järjestelmää. Se mitä mersu teki oli ruuhkissa maanteillä itseajavan järjestelmän, mutta sellainen ajo nyt sujuu vakiovarusteisella perus teslan autopilotillakin hyvin. Siinä mersun systeemissä oli vain se uusi asia, että he olivat ottamassa jonkinlaista vastuuta kolaritilanteissa itselleen. Suurimmassa osassa uusiakaan mersuja ei ole edes adaptiivista vakkaria vakiona.
 
Eikö se mersu jo tehnyt kaupunki-ajeluun sopivan autopilotin? Tarvii näitä säälittäviä Tesloja miettia.
Ihan näppärä moottoritiepilotti kun max speed 60 kmh ja muut menee 160 kmh ohi viereisellä kaistalla. Saisivat tuon kaupunkiajoon nii tekisi jotain.
Tuo Mersun pilotti käyttää HD karttoihin perustuvaa lähestymistapaa lidarilla ja toimii Saksassa 13k kilsalla moottoriteitä ainoastaan ja haussa lupa ajaa Kaliforniassa ja Nevadassa seuraavaksi. Hyvä esimerkki siitä että aika beta vielä kun ei saatavilla massana kaikkiin mersuihin.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan näppärä moottoritiepilotti kun max speed 60 kmh ja muut menee 160 kmh ohi viereisellä kaistalla. Saisivat tuon kaupunkiajoon nii tekisi jotain.
Tuo Mersun pilotti käyttää HD karttoihin perustuvaa lähestymistapaa lidarilla ja toimii Saksassa 13k kilsalla moottoriteitä ainoastaan ja haussa lupa ajaa Kaliforniassa ja Nevadassa seuraavaksi. Hyvä esimerkki siitä että aika beta vielä kun ei saatavilla massana kaikkiin mersuihin.
Se ero on että toinen on valmis tuote mikä on lvl3 kun toinen on beta ja lvl2.
 
Se ero on että toinen on valmis tuote mikä on lvl3 kun toinen on beta ja lvl2.
Toki mitään kunniaa viemättä Hondan lvl 3 on valmiimpi kuin Mesen. Ei tuo kovin valmiilta tunnu kun rajatulla alueella ja rajatulla määrällä autoja sallitaan jotain. Eipä noita eqs tule vuodessa 10k kpl ja mikä osa myydään itse Saksassa puhumattakaan moniko jaksaa ajaa minuuttia pidempään moottoritiellä 60? Aika protolta vaikuttaa vaikka miten sanovat markkinointi mielessä ottavan vastuuta. Sen päivän haluaisin nähdä kun tuo pilotti päällä tulee edes 100k km täyteen kuluttajilla puhumattakaan milli. No jostain se on lähdettävä liikkeelle ja näyttää ottaneen helpoimman tien eli motari missä yksi suunta ilman hirveitä häiriötekijöitä. Ehkä jos joku automerkki tuo oikeasti Eurooppaan lvl 3 laajasti autovalikoimaan niin nostan heti hattua.
 
Toki mitään kunniaa viemättä Hondan lvl 3 on valmiimpi kuin Mesen. Ei tuo kovin valmiilta tunnu kun rajatulla alueella ja rajatulla määrällä autoja sallitaan jotain. Eipä noita eqs tule vuodessa 10k kpl ja mikä osa myydään itse Saksassa puhumattakaan moniko jaksaa ajaa minuuttia pidempään moottoritiellä 60? Aika protolta vaikuttaa vaikka miten sanovat markkinointi mielessä ottavan vastuuta. Sen päivän haluaisin nähdä kun tuo pilotti päällä tulee edes 100k km täyteen kuluttajilla puhumattakaan milli. No jostain se on lähdettävä liikkeelle ja näyttää ottaneen helpoimman tien eli motari missä yksi suunta ilman hirveitä häiriötekijöitä. Ehkä jos joku automerkki tuo oikeasti Eurooppaan lvl 3 laajasti autovalikoimaan niin nostan heti hattua.
Tuo 60kmh on tehty ruuhkiin. Muuten ajetaan ihan normaaleja nopeuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tuo kovin valmiilta tunnu kun rajatulla alueella ja rajatulla määrällä autoja sallitaan jotain.

Minusta tuntuu ettei moni oikein ymmärrä kuinka iso juttu on se että autonvalmistaja on valmis ottamaan vastuun auton tekemisistä, vaikka se olisikin rajoitetuissa olosuhteissa. Se on oikesti jättimäinen edistys askel ja kertoo kuinka paljon valmistaja luottaa ratkaisuunsa.
 
Se ero on että toinen on valmis tuote mikä on lvl3 kun toinen on beta ja lvl2.
Nuo tasot ovat yksinkertaistettuna 1: käyttäjä ohjaa aina, 2: käyttäjä ohjaa joskus, 3: käyttäjä ohjaa joskus, 4: käyttäjä ohjaa joskus, 5: auto ohjaa aina.

Ihan turha keulia jollakin level 3 -autonomialla, joka osaa seurata edessä olevaa autoa hiljaa suoralla tiellä. Sekä Teslan että Mersun viritykset ovat täysin käyttökelvottomia, jos kuvittelee voivansa ottaa rennosti autossa itse ajamisen sijaan. Eri tavoilla vain.
 
Ihan turha keulia jollakin level 3 -autonomialla, joka osaa seurata edessä olevaa autoa hiljaa suoralla tiellä. Sekä Teslan että Mersun viritykset ovat täysin käyttökelvottomia, jos kuvittelee voivansa ottaa rennosti autossa itse ajamisen sijaan. Eri tavoilla vain.

Mersu on ensimmäinen joka ottaa vastuun auton tekemisistä, se on oikeasti jättiaskel. Moni osaa tehdä level 3 kyvykkään auton mutta toistaiseksi kukaan muu ei ole uskaltanut ottaa vastuuta tekemisistään.
 
Mersu on ensimmäinen joka ottaa vastuun auton tekemisistä, se on oikeasti jättiaskel. Moni osaa tehdä level 3 kyvykkään auton mutta toistaiseksi kukaan muu ei ole uskaltanut ottaa vastuuta tekemisistään.
Hienoa tietysti korvata uusi ässä omaisille kuoleman tuottamuksesta?
No katsotaan mitä tapahtuu kun niin käy.
 
Hienoa tietysti korvata uusi ässä omaisille kuoleman tuottamuksesta?
No katsotaan mitä tapahtuu kun niin käy.

Kovasti tuntuu olevan happamia marjat.

Vastuun ottaminen auton tekemisistä on ensimmäinen askel level 4:n suuntaan, seuraavaksi varmaan nostetaan nopeuksia pikkuhiljaa kunnes kaikki on todettu toimivaksi.

Tapoja edetä on monta, jotkut valmistajat tappelee oikeudessa, toiset vievät autonomiaa eteenpäin.
 
Mersu on ensimmäinen joka ottaa vastuun auton tekemisistä, se on oikeasti jättiaskel. Moni osaa tehdä level 3 kyvykkään auton mutta toistaiseksi kukaan muu ei ole uskaltanut ottaa vastuuta tekemisistään.
Vastuun ottamisella ja auton kyvyllä hallita erilaisia liikennetilanteita ei ole yhtään mitään tekemistä toistensa kanssa. Minäkin voin ottaa täyden vastuun tason 4 autonomisesta autosta, joka siis osaa ajaa täysin itsenäisesti, mutta rajatulla alueella. Rajaan alueen tasan auton kokoiseksi suorakulmioksi pihallani.
 
Vastuun ottamisella ja auton kyvyllä hallita erilaisia liikennetilanteita ei ole yhtään mitään tekemistä toistensa kanssa. Minäkin voin ottaa täyden vastuun tason 4 autonomisesta autosta, joka siis osaa ajaa täysin itsenäisesti, mutta rajatulla alueella. Rajaan alueen tasan auton kokoiseksi suorakulmioksi pihallani.
Tesla ei tee edes sitä.
 
Vastuun ottamisella ja auton kyvyllä hallita erilaisia liikennetilanteita ei ole yhtään mitään tekemistä toistensa kanssa. Minäkin voin ottaa täyden vastuun tason 4 autonomisesta autosta, joka siis osaa ajaa täysin itsenäisesti, mutta rajatulla alueella. Rajaan alueen tasan auton kokoiseksi suorakulmioksi pihallani.

Kyllä on, jos ei ole täysin varma ratkaisun toiminnasta niin se julkaistaan betana ilman mitään vastuunottamista, tätäkin on nähty.

Esimerkkisi on aika huono oikeasti, tässä puhutaan kuitenkin yli 13000 kilometristä julkisia teitä ja järjestelmän saa oikeasti kuka tahansa käyttöönsä.

En oikein ymmärrä tätä vähättelyä, onko merkki väärä vai mistä johtuu.
 
Tesla ei tee edes sitä.
Ei, Tesla ei tunnu ottavan mitään vastuuta mistään. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö Tesla olisi tosiasiassa valovuosia MB:tä edellä autonomisessa ajamisessa. Ja se taas ei tarkoita sitä, että kummallakaan olisi valmista tuotetta, jota voisi millään määrällä mielikuvitusta kutsua autonomiseksi ajamiseksi.
Esimerkkisi on aika huono oikeasti, tässä puhutaan kuitenkin yli 13000 kilometristä julkisia teitä ja järjestelmän saa oikeasti kuka tahansa käyttöönsä.

En oikein ymmärrä tätä vähättelyä, onko merkki väärä vai mistä johtuu.
Puhutaan 13000 kilometristä etukäteen kartoitettuja teitä, joilla auto osaa vain pysyä kaistalla, jos edessä ajaa joku korkeintaan 60 km/h, sää on täydellinen eikä reitillä ole esimerkiksi tunneleita. Etukäteen tiedetyissä tilanteissa kuski saa 10 sekunnin varoituksen, yllättävissä tilanteissa auton ainoa liike on vetää hätäjarrutus. Se ei ole vähättelyä, vaan valmistajan julkaisemat rajoitukset.
 
Miten perustelet väitettäsi?
Tarviiko oikeasti perustella? Telsan FSD pystyy ajamaan kaupunkiliikenteen seassa. Siinä vain on rajatapauksia, joista ei koskaan tiedä, milloin ne iskevät ja auto lähteekin vasemmalle vilkutettuaan oikealle kohti pysäköityjä autoja. MB:n toteutus taas pystyy samaan kuin mikä tahansa aktiivinen kaistavahti ja adaptiivinen vakionopeudensäädin, mutta rajoitetummissa olosuhteissa.

Yksinkertaistettuna,
Tesla: ominaisuudet 5/5, turvallisuus 0/5
MB: ominaisuudet 0/5, turvallisuus 5/5
 
Tarviiko oikeasti perustella? Telsan FSD pystyy ajamaan kaupunkiliikenteen seassa. Siinä vain on rajatapauksia, joista ei koskaan tiedä, milloin ne iskevät ja auto lähteekin vasemmalle vilkutettuaan oikealle kohti pysäköityjä autoja. MB:n toteutus taas pystyy samaan kuin mikä tahansa aktiivinen kaistavahti ja adaptiivinen vakionopeudensäädin, mutta rajoitetummissa olosuhteissa.

Yksinkertaistettuna,
Tesla: ominaisuudet 5/5, turvallisuus 0/5
MB: ominaisuudet 0/5, turvallisuus 5/5

Tarvii perustella, todellakin. Teslan FSD EI pysty ajamaan kaupunkiliikenteen seassa ilman että kuski on koko ajan pulssi 150:ssä miettimässä milloin FSD päättää vetää rekan alle tai kääntyä toisen eteen, sille ei voi mitenkään antaa ominaisuuksiksi 5/5 juuri tästä syystä.

Miksi Tesla ei ota vastuuta mistään auton tekemisistä, edes lv3 rajatulla alueella? Mikä on se syy joka estää tämän?
 
Tarviiko oikeasti perustella? Telsan FSD pystyy ajamaan kaupunkiliikenteen seassa. Siinä vain on rajatapauksia, joista ei koskaan tiedä, milloin ne iskevät ja auto lähteekin vasemmalle vilkutettuaan oikealle kohti pysäköityjä autoja. MB:n toteutus taas pystyy samaan kuin mikä tahansa aktiivinen kaistavahti ja adaptiivinen vakionopeudensäädin, mutta rajoitetummissa olosuhteissa.

Yksinkertaistettuna,
Tesla: ominaisuudet 5/5, turvallisuus 0/5
MB: ominaisuudet 0/5, turvallisuus 5/5
Eikö mersu muka vaihda itsestään kaistaan jne.?
 
Kovasti tuntuu olevan happamia marjat.

Vastuun ottaminen auton tekemisistä on ensimmäinen askel level 4:n suuntaan, seuraavaksi varmaan nostetaan nopeuksia pikkuhiljaa kunnes kaikki on todettu toimivaksi.

Tapoja edetä on monta, jotkut valmistajat tappelee oikeudessa, toiset vievät autonomiaa eteenpäin.
En muuta kritisoi tuosta beta pilotista kuin että mainoskikka. Luodaan kuva että nyt on lvl3 saavutettu ja sitten joudutaan hiomaan vuosia eteenpäin että se laajennetaan muihin maihin saatavuudeltaan ja on varmasti totta että ajankuluessa nopeus nousee 60 kmh isommaksi ja kaupungissakin toimimaan jos niin haluavat. Tulee vaan niin mieleen Teslan fsd beta eli toimii Kaliforniassa kohtuu hyvin ei EUn alueella ja hiotaan vuosia ominaisuuksia paremmaksi.
Toki voi autonvalmistaja ottaa vastuuta en sitä kielellä, vähän niinkuin akkutakuut yks antaa tietyt prosentit ja vuodet toinen pelkät vuodet ja vakuutetaan asiakas sillä. Sama Mersulla kun Suomessa ihan autonvakuutukset riittäviä turvaamaan onnettomuus. On paljon mietitty Mersulla miten asiakkaita kalastellaan sama myös Kian pitkä takuu, näitähän riittää.
 
Sama Mersulla kun Suomessa ihan autonvakuutukset riittäviä turvaamaan onnettomuus.

Eri asia, vakuutus korvaa onnettomuudessa vahingot paitsi jos samalla syyllistyit johonkin vähän vakavampaan rikokseen (rattijuoppous, törkeä liikenteen vaarantaminen jne) jolloin voi lähteä osa tai kaikki korvauksista.

Tässä Mersun tapauksessa - ainakin ilmoituksen mukaan - Mersu valmistaja on se joka ottaa vastuun eli mahdollisissa onnettomuuksisa Mersu (tai Mersun omat vakuutukset) vastaavat korvauksista ja oikeudellisesta vastuusta.

Tämä on ensimmäinen kerta kun kukaan valmistaja lähtee tähän, kysyn edelleen miksei kukaan muu valmistaja ole tätä tehnyt?
 
Eikö mersu muka vaihda itsestään kaistaan jne.?
Ei, ja tämän haastattelun perusteella ei ole edes tarvittavaa rautaa kaistanvaihtoa varten:

MT: What do you need to do to make the next step in Level 3, which would involve autonomous operation at higher speeds with lane-change capability.
GK: For the lane change, which will be mandatory if you want to travel at more than 37 mph, we need to add some long-range radars at the rear of the car, to be sure the system can sense overtaking vehicles on both sides of the car before you go into a really safe lane change.
 
Eri asia, vakuutus korvaa onnettomuudessa vahingot paitsi jos samalla syyllistyit johonkin vähän vakavampaan rikokseen (rattijuoppous, törkeä liikenteen vaarantaminen jne) jolloin voi lähteä osa tai kaikki korvauksista.

Tässä Mersun tapauksessa - ainakin ilmoituksen mukaan - Mersu valmistaja on se joka ottaa vastuun eli mahdollisissa onnettomuuksisa Mersu (tai Mersun omat vakuutukset) vastaavat korvauksista ja oikeudellisesta vastuusta.

Tämä on ensimmäinen kerta kun kukaan valmistaja lähtee tähän, kysyn edelleen miksei kukaan muu valmistaja ole tätä tehnyt?
Kelasin viestejä taaksepäin, en ihan hahmottanut minkä lisävastuun Mersu ottaa.

Siis tarkoitatko että tietyllä sasalaisella 13 km moottoritie pätkällä max 60km/h nopeudella ottaa jonkin tavallista suuremman vastuun onnettomuuksista ?

Se miksi autonvalmistajat karsastaa lisäturvan tarjoamisesta johtuu ihan siitä että henkilövahingot ovat erittäin kalliita, todellisen lisä vastuun ottaminen pitää laskea tarkkaan.
 
Eli jos Mersun automatiikan ajaessa auto aiheuttaa onnettomuuden, Merssu nostaa käden pystyyn virheen merkiksi, eikä kyydissä istunutta kuljettajaa syytetä tapahtumasta. "Auto ajoi, minä en."
 
Eli jos Mersun automatiikan ajaessa auto aiheuttaa onnettomuuden, Merssu nostaa käden pystyyn virheen merkiksi, eikä kyydissä istunutta kuljettajaa syytetä tapahtumasta. "Auto ajoi, minä en."
Sehän on kaunis ajatus. Tässä on kuitenkin vielä yksi muuttuja: puhe on halpaa. Käsittääkseni tällaisen päätöksen vielä toistaiseksi tekee valtio(siis lainsäätäjä, viranomainen ja viime kädessä oikeuslaitos) tai sen saattaa alkuun EU, ei liikeyritys. Ehkä jossain tulevaisuuden korporaatiodystopiassa kansalaisuudet ja ihmisoikeudet lakkautetaan ja korvataan jonkin yhtiön työsopimuksella, mutta ei nyt vielä.

Totta kai tähän on pakko mennä oikeasti itsenäisten ajoneuvojen takia, ja silloin on myös loogista siirtää vastuu pois osa-aikaisesti kuljettajana toimivalta matkustajalta. Katsotaan nyt kuitenkin ensin, missä vaiheessa aidosti autonominen kaikessa liikenteessä käyttökelpoinen auto ilmestyy. Onnistuneeko jo 2040-luvulla.
 
Onpa täällä happamia ihmisiä kun aito saksalainen laatuautomerkki vetää pitemmän korren ottamalla vastuun autoistaan.
 
Onpa täällä happamia ihmisiä kun aito saksalainen laatuautomerkki vetää pitemmän korren ottamalla vastuun autoistaan.
Jokuhan on lopulta vastuussa henkilökohtaisesti? Eli lähteekö mersun toimari istumaan elinkautista murhasta jos itsestään ajava mersu ajaa jonkun kuoliaaksi?

Ei kyllä mikään rahamäärä riittäisi minulle palkaksi että ottaisin tuollaisen position vastaan. Joku softabugi ja istut loppuelämäsi vankilassa kun yhtäkkiä miljoona autoa ajaa kolarin?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 637
Viestejä
4 537 518
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom