Kuka korvaa, jos robottiauto aiheuttaa vahingon?
Turun yliopiston siviilioikeuden apulaisprofessori Mika Viljanen kommentoi vastuukysymyksiä yleisellä tasolla. Perinteinen liikennevakuutus voi pian olla tiensä päässä.
– Tässä on kaksi asiaa. Ensimmäinen on se, että Suomessa on pakollinen liikennevakuutus. Pakollinen liikennevakuutus korvaa ajoneuvon käyttämisestä liikenteessä aiheutuneet vahingot.
Lainsäätäjät ovat kuitenkin jo varautuneet uusiin tilanteisiin. Suomessa vakuutusyhtiöillä on jo nyt oikeus hakea vahingonkorvausta tuotteiden valmistajilta tuotevastuun perusteella. Viljasen mukaan liikennevakuutusyhtiöt voisivat tällä perusteella ajaa kanteita autonvalmistajia vastaan.
Useimmat vahingot liikenteessä kohdistuvat henkilöihin tai yksityisessä käytössä olevaan omaisuuteen. Tuotevastuulaissa lähtökohtana on, että valmistaja tai maahantuoja joutuu korvaamaan kaikki sellaiset vahingot, jotka johtuvat tuotteista, jotka eivät ole niin turvallisia kuin on aihetta odottaa. Kyse on tällöin tuotevahingosta.
– Keskeinen kysymys on, minkälaista turvallisuutta tuotteelta vaaditaan, sanoo apulaisprofessori Mika Viljanen.
Suomessa arvioidaan jo nyt, että robottiautot ja muut automaattiohjatut liikennevälineet voivat aiheuttaa merkittäviä muutoksia vakuutuksiin ja ylipäätään liikenteen omistus- ja vastuusuhteisiin.
Viljasen mukaan liikennevakuuttaminen tulee tulevaisuudessa muistuttamaan tuotevastuuvakuuttamista. Autojen omistaminen muuttuu ja omistamisesta tulee tulevaisuudessa entistä harvinaisempaa. Palveluja ostetaan yrityksiltä, jotka omistavat autoja tai muita liikennevälineitä.