Ja vielä, tohon ”pääsee hommiin suhteilla” teoriaan on vaihtoehto, eli on joskus onnistunut hyvin jossain ihan muissa hommissa ja ylennetty esimieheksi jossa tarvittaiskin ihan toisenlaisia taitoja.
Joku selitti joskus teoriaa siitä, miten kaikki hyvät työntekijät yritetään ylennetää yhden kerran liikaa, ja jos suostuvat muuttuvat turhiksi.
Peter principle - Wikipedia
Kun hain nykyselle työnantajalle järjestelmäarkkitehdiksi mua haastatteli tuleva esimies (istu hiljaa) joka oli kyllä palkannut mut aikaise.... Hän sitten soitti ja sanoi että olin paras hakija eikä tarkoitus ollut osata vastata kaikkiin kysymyksiin. Ne haastattelijat halusivat ihmisen joka sanoo suoraan seniorille ettei tiedä, tai että joku idea on huono.
On mulla ollut paljon muunkinlaisia haastatteluja, mutta harva on jäänyt noin vahvasti mieleen.
En it-alan jannu ole, mutta tuo rehellisyys on kyllä sellainen ominaisuus mitä arvostan myös. Mikään ei ole vahingollisempaa kuin se, että väittää tietävänsä ja osaavansa ja homma jää sen takia tekemättä kun ei oikeasti tiedä tai osaa tai ole edllytyksiä kehittää sitä osaamista ilman muita.