Tässä ovat maineikkaimmat työnantajat – Kehutun yrityksen organisaatio on kuin kaaoksen reunalla
Konsulttiyhtiö Futurice kipusi tuoreessa yrityskuvatutkimuksessa kärkikaartiin. Listan ykkösenä oli hissiyhtiö Kone.
Futuricen Suomen-maajohtaja Riku Valtasola sanoo, että yrityksen tavoitteena on palkata tänä vuonna kotimaassa yhteensä sata työntekijää. (KUVA: FUTURICE)
Kari Räisänen HS
Julkaistu: 11.7. 2:00 , Päivitetty: 11.7. 7:53
ONNEKSI olkoon, Futuricen Suomen-maajohtaja
Riku Valtasola. Yrityksenne on jälleen menestynyt kyselytutkimuksessa.
”Kiitos, kiitos. Mistähän tutkimuksesta on tällä kertaa kyse”, kesämökiltä tavoitettu Valtasola kysyy.
FUTURICE on suomalainen konsulttitoimisto, joka on menestysputkessa. Liikevaihto kasvaa noin 20–30 prosenttia vuodessa, ja liikevoitto pysyy kymmenen prosentin tuntumassa, vaikka yritys panostaa samaan aikaan toimintoihinsa ulkomailla.
Lisäksi Futurice pärjää työnantajakyselyissä.
Kahdesti Futurice on voittanut Euroopan tasolla Great place to work -kisan, ja nyt tuli paikka viiden joukkoon suomalaisessa T-Median tekemässä työnantajakuvatutkimuksessa.
Tekniikan ja kaupallisen alan työntekijöille tehdyssä kyselytutkimuksessa ykköseksi nousi hissiyhtiö Kone. Se sai arvostusta johtamisesta, taloudesta, tuotteistaan ja palveluistaan.
Toiseksi listalla kipusi
viimevuotinen voittaja, ohjelmistoyhtiö Vincit. Sitten seurasivat peliyhtiö Supercell sekä uusina Futurice ja nosturiyritys Pekkaniska.
Tutkimukseen otti osaa 2 757 henkilöä, joista 1 673 oli tekniikan ja 1 084 kaupallisen alan osaajaa.
VAIKKA Valtasolalla saattavat mennä tutkimukset sekaisin, hän sanoo arvostavansa saatuja tuloksia – niistä kun on apua rekrytoinnissa. Futuricen tavoitteena on palkata tänä vuonna Suomessa sata uutta ihmistä, ja nyt ollaan vasta vähän yli puolessa välissä.
”Tulos kertoo yrityksessä jo oleville, miten meillä menee suhteessa muihin. Kyselyt ovat myös osa yrityksen brändäystä”, Valtasola myöntää.
Rekrytoinneissa Valtasola ei voi tuijottaa tavoitteeksi asetettua lukua. Pyrkimyksenä on palkata vain sellaisia, jotka osaavat ja sopivat työkulttuuriin.
AINA kandidaateista ei ota selvää yhdellä haastattelulla, vaan joskus siihen tarvitaan kymmenen. Tänä keväänä Valtasola toi yhden hakijan koko Tampereen-toimiston tentattavaksi. Siellä työntekijöitä oli tuolloin 70.
”Otamme mielellämme haastatteluihin omaa porukkaa, jolloin hakija saa samalla tietoa yrityksestä. On tärkeää molemmille, että sovimme yhteen”, Valtasola sanoo.
Nyt töitä olisi muun muassa visuaalisille suunnittelijoille ja käyttöliittymäsuunnittelijoille. Kovin tarve on kuitenkin sellaisista ohjelmistokehittäjistä, joilla olisi jo jonkin verran työkokemusta.
Joskus hakija vakuuttaa, mutta juuri silloin ei ole sopivaa pestiä. Tuolloin pannaan nimi mieleen ja palataan asiaan, kun on myös pesti.
”Siinä voi mennä jopa vuosia”, Valtasola sanoo.
T-MEDIAN tutkimukseen osallistuneet sanoivat arvostavansa työpaikassa eniten mielenkiintoisia työtehtäviä. Lisäksi hyvä palkkataso ja työpaikan ilmapiiri olivat olennaisia.
Mielenkiintoisista työtehtävistä puhuu myös Valtasola. Ja jatkuvasta oppimisesta.
”Meillä ei voi olla yhdessä boksissa pitkään, vaan työt muuttuvat koko ajan. Odotamme, että ihminen pääsee kärryille nopeasti ja on innokas oppimaan uutta”, Valtasola kuvailee.
Valtasolan mukaan yrityksen organisaatio on tavallaan kuin ”kaaoksen reunalla”.
”Siinä kohtaa oppiminen on tehokkainta. Jokaisella on paljon vastuuta, ja kaikkiin luotetaan.”
NYT YRITYKSELLÄ alkaa kuitenkin olla jo sen verran kokoa, että tarvitaan ”joitain” sääntöjä ja työskentelymalleja, vaikka se haiskahtaakin perinteiseltä tavalta toimia. Valtasola kertoo, että yhdelle ihmiselle on annettu tehtäväksi mallintaa
futuway eli Futuricen työtapa.
”Se ei missään nimessä ole ainoa tapa toimia. Älykäs ihminen voi soveltaa sitä asiakkaan tarpeisiin.”
Valtasola tuli Futuriceen töihin kohta kymmenen vuotta sitten. Tuolloin yrityksen työntekijöiden keski-ikä oli 29 vuotta. Nyt luku on nippanappa yli kolmenkymmenen.
Vaihtuvuuttakin on, vaikka olisi arvioitu miten hyväksi työnantajaksi. Valtasola sanoo että monet työntekijöistä ovat yrittäjähenkisiä, ja heitä houkuttelevat lukuisat startup-yritykset. Niistä haetaan haasteita, vastuuta ja omistusta.
Futurice yrittää vastata kilpailuun perustamalla pieniä ja ketteriä tytäryhtiöitä. Nyt ovat jo toiminnassa esimerkiksi Columbia Road, joka erikoistuu verkkokauppaan, ja Aito, jossa tehdään töitä tekoälyn kehittämiseksi.
MITEN pitkälle mielenkiintoiset työtehtävät sitten oikeasti riittävät? Eikö muilla eduilla ole niin väliä?
”No on”, Valtasola sanoo.
”Toimiston pitää olla makea ja keskeisellä paikalla, ja muidenkin etujen pitää olla kunnossa. Meille on tärkeää panostaa kerran vuodessa FutuCamppiin.”
Tämä tarkoittaa yhdistettyä työ- ja vapaa-ajan matkaa.
Tänä vuonna kaikki työntekijät viettivät muutaman päivän Berliinissä. Yritykselle panostus merkitsi yli puolen miljoonan euron kustannusta.
Fakta
Futurice toimii viidessä maassa
- Futurice groupin liikevaihto oli 50 miljoonaa euroa vuonna 2017.
- Yrityksellä on toimipisteet Helsingissä, Tampereella, Lontoossa, Tukholmassa, Münchenissä, Berliinissä ja Oslossa.
- Työntekijöitä on yhteensä noin 500, joista 350 Suomessa.
- Futuricen työntekijöissä on 38 kansalaisuutta. Naisia on noin 30 prosenttia.
- Futuricen suurimmat omistajat ovat sen neljä perustajaa ja eläkeyhtiöt Elo ja Ilmarinen. Yrityksen osakkeita on noin 200:lla työntekijällä.