IT-alan työpaikat

Olen tässä katsellut uusia työpaikkoja ja kävin nyt läpi voimassa olevan työsopimuksen, niin siinä mainitaan että irtisanomisaika puolin ja toisin on 2kk. Kuulostaa omaan korvaani aika pitkältä ajalta tehdä vanhoja hommia viimeisen päälle, kun uusi paikka odottaa.

Luin että irtisanomisajan noudattamatta jättäminen työntekijän puolella tarkoittaa vain sitä että siltä ajalta ei sitten saakkaan palkkaa, eli työnantaja voi pidättää sen suoraan lopputilistä. Niin onko se sitten ihan sama lähteä vaikka yhden kuukauden jälkeen uuteen paikkaan? Uudessa paikassa olisi tarkoitus tehdä saman alan hommia, niin voiko kilpailukielto tms. rangaista minua jos siis menisin uuteen paikkaan jo 1kk päästä irtisanoutumisesta?

Käytössä on Tietotekniikan palvelualan
työehtosopimus.

Ei se nyt ihan niin mene että et vain saa palkkaa. Jos lopetat työskentelyn ennen irtisanoutumisajan päättymistä joudut maksamaan työnantajalle palasi vastaavan summan.

Lisäksi nuo irtisanomisajat ovat tosin lailliset. Laki rajoittaa niitä vain että voivat olla maksimissaan 6 kk ja työntekijän irtisanoutumisaika ei voi olla pidempi kuin työnantajan irtisanomisaika.
 
- Katsotaan vaatimuksia / osaamisperusteita pilkulleen ja luovutetaan kun pari puuttuu omalta listalta
Tuohon on kyl pakko kommentoida, että myös työpaikka ilmoituksen tekijällä on usein peliin katsomisen paikka, kun välillä ilmoituksissa on ihan liian vähän teknologia termejä, tai puuttuu täysin konkretiaa mitä osaamista haetaan tarkemmin. Itse teknisenä kaverina niin ilmoituksessa silmät iskee heti teknologia-luetteloon, eihä siihen diiba-daaba tekstiin.
 
Iso osa noista (rekrykonsulteista/headhunttereista jne..) on semmosta roskaa, että ne pari helmeä ei erotu seasta. Usein siis ihan perusasiat puuttuu kun lähdetään ottamaan yhteyttä. Kalastellaan "asiakkaalle" jonka nimeä ei voi kertoa => instant delete.
Joo tätähän se on. Eräällä viikolla tuli kahdelta eri rekrykonsultilta samasta lontoolaisfirmasta monta viestiä käsitellen samaa tarjolla ollutta paikkaa. Kun arvasin firman niin yhteydenpito loppui kuin seinään. Mistä lie tuokin sitten taas kertoo.
 
Nämä lontoon headhuntterit ovat kyllä välillä harvinaisen sitkeää porukkaa ja parhaimmillaan soittavat joskus 20:00 jälkeen illalla vielä. Firman nimeä ei tosiaan ikinä mainita joka tarkoittaa sitä, että kiinnostus lopahtaa samantien.

Mikä siinä muuten on, että suurin osa näistä headhunttereista on lontoosta?
 
Itselle tulee jatkuvasti meilejä ja soittoja java-recruitment.com puljusta, johtunee siitä että erehdyin kerran suostumaan puhelinkeskusteluun. Nykyään kun näkee Englannin suuntanumeron niin ei tarvitse vaivautua vastaamaan.
 
Työnantajan roolissa taas ärsyttää yksi lontoolainen suomalainen Kana, jolla ei ilmeisesti crm toimi, koska hän on nyt kolme (!) kertaa soittanut siten, että aloittanut saman myyntispiikin ns. nollista. Kehtaako siinä sanoa, että helvetti sentään sähän soitit jo mulle samalla myyntispiikiillä viime viikolla? Ei, ei edelleenkään tehdä Microsoftin softilla mitään, ei tarvita .Net-osaajia.

Minkähänlaisia kysymyksiä tämä samainen sankari sitten kyselee hakijoilta? "Kerro vähän itsestäsi"? "Kerro lisää?" "Asiakkaan vaatimuksena on .Net-taitoja min. 5 vuotta ja sinulla on 4 v 11 kk, onkohan se riittävästi?" Intialaiset yes i can -sankarit menee täydestä kun se kerran cv:ssä lukee?
 
Itselle tulee jatkuvasti meilejä ja soittoja java-recruitment.com puljusta, johtunee siitä että erehdyin kerran suostumaan puhelinkeskusteluun. Nykyään kun näkee Englannin suuntanumeron niin ei tarvitse vaivautua vastaamaan.
Täysin sama tilanne itsellä. Olen jopa miettinyt ”Java”-skillin poistoa Linkedinistä että pääsisi noista rotista eroon.
 
Täysin sama tilanne itsellä. Olen jopa miettinyt ”Java”-skillin poistoa Linkedinistä että pääsisi noista rotista eroon.

Pistä sinne joku "J a v a skills" tai jotain mikä kiertää sen searchin :D En tiedä riittääkö tuo välimerkki, sä varmaan tiedät :smoke:
 
Nämä lontoon headhuntterit ovat kyllä välillä harvinaisen sitkeää porukkaa ja parhaimmillaan soittavat joskus 20:00 jälkeen illalla vielä. Firman nimeä ei tosiaan ikinä mainita joka tarkoittaa sitä, että kiinnostus lopahtaa samantien.

Mikä siinä muuten on, että suurin osa näistä headhunttereista on lontoosta?

Itsellä on puhelimen blacklist appissa brittien suuntanumerolla alkavat ( +44* ) estossa , sieltä ei soita kun nuo tyypit tai sitten M$ haluaa myydä jotain lisäpalvelua. Kumpiinkaan puheluihin ei liiemmin kiinnosta vastailla :)
 
UcvDKE9.png


Harmi ettei lähettänyt enää "15 days ago"-viestiä. :(
 
UcvDKE9.png


Harmi ettei lähettänyt enää "15 days ago"-viestiä. :(

Itselle on tullut Kiralta kaksi meiliä, otsikoilla "whats your number?" ja "brand new in the market!" (tarkoittaa asiakasyritystä)

Kyllä, molemmat pienellä alkukirjaimella, ja "whats". En ole tietenkään vastannut mitään, mutta se ei näytä auttavan.
 
Viimeksi muokattu:
Mites on, menisittekö mielummin 30 vai 130 henkilön firmaan, jos siis muuten olisi samanlaiset palkat, ilmapiiri yms.? Olettaen että kumpikin yritys olisi taloudellisesti kannattavia ja vakaita. Mitä etuja isompi firma voisi tarjota urakehityksessä tms?

Itsellä kokemuksia lähinnä alan pikkufirmoista (10-20 henkeä).
Isommassa firmassa todennäköisesti useampia projekteja ja sitä kautta useammin tilanteita että roolia voi vaihtaa vastuullisempaan. Muutenkin varmaan parempi mahdollisuus päästä tekemään eri hommia jos alkaa kyllästyttämään. Pienessä taas voi olla mahdollista päästä tekemään hieman laajemalla roolilla vähän kaikkea.
 
Laskisin Suomen mittakaavassa alle kymmenen henkilön putiikit pieniksi firmoiksi. Usean kymmenen henkilön firma saattaa tietyillä sektoreilla olla jo markkinajohtaja.

Pienissä firmoissa pääsee halutessaan olemaan Artisti isolla A:lla, jos osaamista löytyy, mutta tiettyjä rajoitteita sitten taas löytyy.
 
Mites on, menisittekö mielummin 30 vai 130 henkilön firmaan, jos siis muuten olisi samanlaiset palkat, ilmapiiri yms.? Olettaen että kumpikin yritys olisi taloudellisesti kannattavia ja vakaita. Mitä etuja isompi firma voisi tarjota urakehityksessä tms?

Itsellä kokemuksia lähinnä alan pikkufirmoista (10-20 henkeä).

Riiippuu persoonasta minkälaisessa työyhteisössä haluaa olla. Isossa firmassa olet aina osa koneistoa. Tosin 130 henkeä ei nyt vielä kuulosta kovin suurelta yritykseltä.

Sanoisin, että jokatapauksessa pienemmän firman kohdalla kannattaa miettiä tarkemmin minkälaisesta firmasta on kysymys ja mikä siellä on meininki. Suuressa firmassa isommat kuviot pyörivät byrokratian rattaissa niin hyvässä kuin pahassakin...
 
Itselle tulee jatkuvasti meilejä ja soittoja java-recruitment.com puljusta, johtunee siitä että erehdyin kerran suostumaan puhelinkeskusteluun. Nykyään kun näkee Englannin suuntanumeron niin ei tarvitse vaivautua vastaamaan.
Itseäni on nyt tämän puljun headhuntterit pommittaneet linkedinissä kiivaasti. Taisi eilen tulla neljänneltä viestiä. Nyt oli pikkaisen eri muotoinen, aiemmat laittoivat kaikki saman viestin. Ei ole aikomus keskustella noiden kanssa. Symbio on ainakin yksi niiden asiakas noiden aiempien viestien perusteella. Tätä viimeisintä en jaksanut vielä selvitellä tarkemmin. Todennäköisesti joku Tieto, CGI tai muu paske johon kellään ei kiinnosta mennä. Kira, Elliot mitä näitä pommittajia nyt on. Käynyt mielessä välillä koko profiilin sulkeminen.
 
Naureskelin noille briteistä tuleville rekrypuheluille, niin eiköhän tänään tullut sähköpostia joltain inkkarilta ja samantien alko puhelimella pommitus Lontoon suuntanumerosta.
 
Riiippuu persoonasta minkälaisessa työyhteisössä haluaa olla. Isossa firmassa olet aina osa koneistoa. Tosin 130 henkeä ei nyt vielä kuulosta kovin suurelta yritykseltä.

Sanoisin, että jokatapauksessa pienemmän firman kohdalla kannattaa miettiä tarkemmin minkälaisesta firmasta on kysymys ja mikä siellä on meininki. Suuressa firmassa isommat kuviot pyörivät byrokratian rattaissa niin hyvässä kuin pahassakin...

Toisaalta kun meillä on 500+ työntekijän firmoja, joissa ei ole juurikaan hierarkiaa tai byrokratiaa (= työtekijöillä piikki auki/firman luottokortti hankinnoille, vapaus päättää omista menemisistään, vapaus vaikuttaa työtehtäviin jne.), on aika vaikea kuvitella että jossain 130 hengen kioskilla byrokratia olisi vielä mikään ongelma (IT-alalla).
 
työtekijöillä piikki auki/firman luottokortti hankinnoille
Tarkoitat nyt varmaan manager / senior positioita ? Vaikea kuvitella että missään organisaatiossa suorittavalla tasolla tai edes keskivertoa paremmalla koodarilla olisi firman luottokorttia
 
Tarkoitat nyt varmaan manager / senior positioita ? Vaikea kuvitella että missään organisaatiossa suorittavalla tasolla tai edes keskivertoa paremmalla koodarilla olisi firman luottokorttia
Ei tuo nyt niin erikoista ole, itse en ole manageri mutta firman luottokortti löytyy. Toki jos sillä jotain ostelee niin sen pitää olla perusteltua eli ei sitä nyt huvikseen höylätä.
 
Tarkoitat nyt varmaan manager / senior positioita ? Vaikea kuvitella että missään organisaatiossa suorittavalla tasolla tai edes keskivertoa paremmalla koodarilla olisi firman luottokorttia
Suomalaisista konsulttipuljuista ainakin Futuricella ja Reaktorilla on luottokortti tai firman laskutus täysin auki kaikille työntekijöille ja hankinnat päätetään/niistä vastataan itse eikä kukaan perään huutele ostipa sitten viinaa, lentolippuja tai mitä lienee.

Tuo suhde perustuu konsulttitoiminnan itsenäisyyteen ja luottamukseen työntekijöiden suhteen. Jos jokaisen hankinnan alkaisi hyväksyttää corporate bullshit-tyylillä niin sen lisäksi että kaikki toiminta ja päätöksenteko hidastuisi/vaikeutuisi, myös johtoportaalla ei olisi kohta aikaa muuhun kuin kuittien tutkimiseen ja pyörittelyyn.
 
Toisaalta kun meillä on 500+ työntekijän firmoja, joissa ei ole juurikaan hierarkiaa tai byrokratiaa (= työtekijöillä piikki auki/firman luottokortti hankinnoille, vapaus päättää omista menemisistään, vapaus vaikuttaa työtehtäviin jne.), on aika vaikea kuvitella että jossain 130 hengen kioskilla byrokratia olisi vielä mikään ongelma (IT-alalla).

Siksipä sanoinkin, ettei se nyt kovin isolta firmalta vielä kuulosta. Silti 130 hengen firmasta saattaa löytyä jo erikseen hallintoa ja HR, mitä harvemmin on missään 20 hengen puljussa.

Yleensä noissa 500+ puljuissa on kuitenkin selvät (tai ainakin jonkinlaiset) rajat missä puitteissa noita luettelemiasi asioita saa hyödyntää, ja rajojen ylittäminen onkin sitten hankalampaa. Pikkufirmassa taas kaikesta voi neuvotella suoraan pomon kanssa, joka voi päättää käytännössä kaikesta.
 
Tarkoitat nyt varmaan manager / senior positioita ? Vaikea kuvitella että missään organisaatiossa suorittavalla tasolla tai edes keskivertoa paremmalla koodarilla olisi firman luottokorttia

Futurice varmaan tunnetuin esimerkki. Kaikilla työtekijöillä (poikkeuksena ainoastaan kesätyöntekijät ja hekin vain siksi että luottokortin hinta tulisi turhan kalliiksi 2-3kk työsuhteelle) on luottokortit, jota saa käyttää ilman hyväksyntäprosessia työjuttuihin oman (vastuullisen) harkinnan mukaan vapaasti. Eli sen sijaan, että odotellaan hyväksyntäprosessia ja tapetaan kaikkien aikaa, voi sen EC2:n ostaa saman tien ja jatkaa hommia. Tai lähteä ulkomaille konferenssiin. Tai ostaa PostgreSQL-oppaan. Tai viedä asiakkaan lounaalle. Kaikkien aikaa ja rahaa säästyy kun päätöksen voi tehdä välittömästi.

Tämä vaatii toki luottamusta ja vastuullisen luottokortinkäyttökulttuurin omaksumista. Ja jos yksi perseilee, voivat kaikki kärsiä.

Reaktor ja Vincit ilmeisesti myös harrastavat tätä, varmaan on muitakin. Eikä kyse ole ihan pikkunakkikioskeista millään mittarilla. Sitä en tiedä, millä muilla aloilla tätä harrastetaan "perusduunaritasolla".
 
Kuulostaapa avokätiseltä ja riskaabelilta. Omassa työpaikassa ainoastaan muutamalla supertähdellä on luottokortti, muut kovaakin tulosta tekevät lähettelee kululaskuja jotka lähiesimies hyväksyy.

Eli jos haluan ostaa jotain, kysyn pomolta ”voinko ostaa x:n ja tehdä kululaskun?”. Jos pomo näyttää vihreää valoa, ostan tuotteen omalla luottokortillani omalta tililtä, skannaan kuitin jne, teen kululaskun, pomo hyväksyy kululaskun, ja sitten se siirtyy financen pöydälle jossa ne käsittelee sen.
 
Futurice varmaan tunnetuin esimerkki. Kaikilla työtekijöillä (poikkeuksena ainoastaan kesätyöntekijät ja hekin vain siksi että luottokortin hinta tulisi turhan kalliiksi 2-3kk työsuhteelle) on luottokortit, jota saa käyttää ilman hyväksyntäprosessia työjuttuihin oman (vastuullisen) harkinnan mukaan vapaasti. Eli sen sijaan, että odotellaan hyväksyntäprosessia ja tapetaan kaikkien aikaa, voi sen EC2:n ostaa saman tien ja jatkaa hommia. Tai lähteä ulkomaille konferenssiin. Tai ostaa PostgreSQL-oppaan. Tai viedä asiakkaan lounaalle. Kaikkien aikaa ja rahaa säästyy kun päätöksen voi tehdä välittömästi.

Tämä vaatii toki luottamusta ja vastuullisen luottokortinkäyttökulttuurin omaksumista. Ja jos yksi perseilee, voivat kaikki kärsiä.

Reaktor ja Vincit ilmeisesti myös harrastavat tätä, varmaan on muitakin. Eikä kyse ole ihan pikkunakkikioskeista millään mittarilla. Sitä en tiedä, millä muilla aloilla tätä harrastetaan "perusduunaritasolla".

Todennäköisesti nämä kuitenkin joutuu johonkin järjestelmään jälkikäteen naputtelemaan ja luokittelemaan, right? Ihan jo verottajan varalta?

Ite työskentelen hieman isommassa firmassa, työllistää tuhansia, ja suhteellisen vapaasti saa vinguttaa myös korttia. Toki on teoriassa selvät guidelinet miten tietyt asiat menee. Käytännössä pienet hankinnat (ei tuhansia) voi vinguttaa ja syöttää järjestelmään ja homma ok. Isommille vingutuksille sitten naputellaan formi etukäteen mihin esimies sitten voi painaa "joo". Ainahan voi toki ilman hyväksyntääkin vinguttaa ja pyytää sitä jälkikäteen, mutta sääntöjen mukaan ei tietenkään :D Byrokratia siis alkaa haista vähän isommissa firmoissa, mutta voivat myös koittaa olla jollain asteella ketteriä tämän suhteen..

Moni muu asia sitten onkin sellaista byrokraattista kurattia että oksat pois
 
Todennäköisesti nämä kuitenkin joutuu johonkin järjestelmään jälkikäteen naputtelemaan ja luokittelemaan, right? Ihan jo verottajan varalta?

Joo, eiköhän näin ole joka paikassa. Oleellista tuossa tosiaan on se, että kun tarvetta on hankinnoille, ne voi tehdä välittömästi. Kyllä ne silti jo ihan läpinäkyvyyden takia on hyvä kirjata ja verotuksen takia pakkokin omille ALV:eilleen. Hyvä systeemi olisi sellainen, että luottokorttikäyttö on firman sisällä julkista kaikille. (Kuten muidenkin taloustietojen pitäisi olla.)
 
Kuulostaapa avokätiseltä ja riskaabelilta. Omassa työpaikassa ainoastaan muutamalla supertähdellä on luottokortti, muut kovaakin tulosta tekevät lähettelee kululaskuja jotka lähiesimies hyväksyy.

Eli jos haluan ostaa jotain, kysyn pomolta ”voinko ostaa x:n ja tehdä kululaskun?”. Jos pomo näyttää vihreää valoa, ostan tuotteen omalla luottokortillani omalta tililtä, skannaan kuitin jne, teen kululaskun, pomo hyväksyy kululaskun, ja sitten se siirtyy financen pöydälle jossa ne käsittelee sen.

Järkevältä se kuulostaa, ainakin johonkin rajaan asti. Eihän tässäkään systeemissä mitään järkeä ole, että pitää saada joku yksikön vetäjä painamaan "joojoo" kun tarvii vaikka uuden akun läppäriin. Se, että pomo tuhlaa aikaansa trviaalien asioiden "miettimiseen" ja sinä niiden "perusteluun" on poissa järkevältä tekemiseltä.
 
Tässä isommassa eli 130 hengen firmassa on juurikin HR, joka on puuttunut kaikista pienistä firmoista joissa olen työskennellyt. Voiko siis olettaa että HR kantaa vastuun rekryistä, ja olisi todennäköisempää ettei firmassa ole suoer-negatiivisiä henkilöitä töissä? Nykyisessä firmassa muutama sellainen on onnistunut tuhoamaan hyvää ilmapiiriä.

Ennen kuin siirryin toiselle haastattelukierrokselle, sain muutaman netissä tehtävän testin, joista yksi oli juurikin persoonaallisuustesti. Itse pidän testiä positiivisena asiana. Testin tulokset ovat tietenkin vain pohjana seuraavalla haastattelukierroksella.

En sellaista johtopäätöstä vetäisi. Muutenkin on toivottavaa, ettei HR vastaa rekrytoinnista teknisissä organisaatioissa. Mutta HR osaa yleensä hoitaa kyllä lakisääteiset hommat ja käytännön asiat asianmukaisesti.
 
Suomalaisista konsulttipuljuista ainakin Futuricella ja Reaktorilla on luottokortti tai firman laskutus täysin auki kaikille työntekijöille ja hankinnat päätetään/niistä vastataan itse eikä kukaan perään huutele ostipa sitten viinaa, lentolippuja tai mitä lienee.
Tuskinpa. Verottaja puuttuu aika äkkiä moiseen toimintaa, jos firman korttia höyläillään miten sattuu.
 
Tuskinpa. Verottaja puuttuu aika äkkiä moiseen toimintaa, jos firman korttia höyläillään miten sattuu.

Ehkä siellä piti lukea "viinaa asiakastapaamisiin, lentolippuja työmatkoille tai mitä lienee tarpeellista työn suorittamiseksi".
Mullakin on firman Eurocard lompakossa, ja kyllähän sillä pystyy ostamaan ihan mitä tahansa, mutta ostot paukkuu automaattisesti selvitettäväksi järjestelmään ja jos se ei ole työosto, niin firma pidättää summan palkasta. Verottajakin vaatii nimittäin selvitykset noista, tai sitten niitä ei saa vähennyksiin ja ne on firman maksamaa palkkatuloa työntekijälle, ja sitä se tuskin on noissakaan firmoissa...
 
Tarkoitat nyt varmaan manager / senior positioita ? Vaikea kuvitella että missään organisaatiossa suorittavalla tasolla tai edes keskivertoa paremmalla koodarilla olisi firman luottokorttia

Itse en ole manager / senior positiolla, mutta ainakin meidän firmassa kortti pitää olla ihan vaan matkustamisen takia. Jos esim. kerran vuodessa on jokin workshop / team miitti mitä varten täytyy lentoja & hotelleja hoitaa, niin se ei käytännössä onnistu ilman firman korttia...
 
Suomalaisista konsulttipuljuista ainakin Futuricella ja Reaktorilla on luottokortti tai firman laskutus täysin auki kaikille työntekijöille ja hankinnat päätetään/niistä vastataan itse eikä kukaan perään huutele ostipa sitten viinaa, lentolippuja tai mitä lienee.

Näin todellakin on ja pari muutakin firmaa tätä harrastaa. Firman tuloksen ja asiakkaan etu, että tehokasta työaikaa ei tuhlata turhaan hömppään.

Todennäköisesti nämä kuitenkin joutuu johonkin järjestelmään jälkikäteen naputtelemaan ja luokittelemaan, right? Ihan jo verottajan varalta?

Avaat puhelimesta applikaation, otat kuvan kuitista ja napautat lähetä. Jos ei laskuteta asiakkaalta niin tämä riittää.

Totta kai kaikki täytyy tehdä juuri oikein verottajan näkökulmasta, mutta siihen ei tarvita mitään hankinnanestojärjestelmiä tai -prosesseja. "it just happens"
 
Tuskinpa. Verottaja puuttuu aika äkkiä moiseen toimintaa, jos firman korttia höyläillään miten sattuu.
Ei kortilla/laskutuksella ole tarkoitus omaan käyttöön hankkia huoria ja kokaiinia Kolumbiasta vaan käyttää sitä yrityksen toiminnan edistämiseen. Se voi sitten olla sitä että lennetään konffaan, viedään asiakas syömään ja baariin, vuokrataan auto, ostetaan elektroniikkaa tai mitä ikinä lienee. Kaikki laitetaan kirjanpitoon ja ilmoitetaan verottajalle normaalisti.

Olin aikoinaan Oulussa eräässä softatalossa missä haluttiin jäljitellä tätä Helsinkiläisten konsulttitalojen hankintapolitiikkaa ja antaa vastuuta työntekijälle, mutta se jäi valitettavasti vain markkinointipuheeksi.
Käytännössä hankinnoista piti tehdä helvetin epäkäytännöllinen ja rasittava kululasku fyysiselle paperille joka palautettiin "bumerangina" käytännössä aina jos yksikään musteatomi oli kuulakärkikynästä päätynyt väärään paikkaan ja vaikka ei olisi ollutkaan niin todellisuudessa jo yli 50e hankinnoista alettiin kauhistella ja nillittää.
 
Viimeksi muokattu:
Itse en ole manager / senior positiolla, mutta ainakin meidän firmassa kortti pitää olla ihan vaan matkustamisen takia. Jos esim. kerran vuodessa on jokin workshop / team miitti mitä varten täytyy lentoja & hotelleja hoitaa, niin se ei käytännössä onnistu ilman firman korttia...
Älä ymmärrä väärin, olen todellakin tuon kannalla että vastuuntuntoisilla työntekijöillä olisi homman sujuvoittamiseksi hyvä olla firman kortti.

Tuota en ymmärrä miksei onnistuisi ilman firman korttia. Matkuselen muutaman kerran vuodessa ulkomaankomennuksille, ja aina olen omalla kortilla maksanut ja sitten laittanut matkalaskun työnantajalle. Saan silloin sujuvasti itse vertailtua lennot ja aikataulut itselleni sopiviksi.

Harvemmin tosin tulee niin kauas tai pitkäksi aikaa mentyä ettei pari tonnia riittäisi kuluihin. Varmasti pyytäisin firman maksamaan etukäteen jos yli tuon menisi kustannukset.
 
on aika vaikea kuvitella että jossain 130 hengen kioskilla byrokratia olisi vielä mikään ongelma (IT-alalla).

Riippuu ihan johtoportaasta ja mitä lasketaan IT-alaksi, vanhojen Nokialaisten firmat monesti kukkivat raskaista prosesseista vaikka työntekijöitä 10 koska opitut tavat. Toiset ovat tosin oppineet poiskin ja menevät softatalon tavoilla, arvaa kummat menestyvät paremmin...

Itse myynnin puolella, mutta olen ollut muutaman kymmenen hengen firmassa jossa jokainen kympinkin hankinta piti periaatteessa kierrättää toimarin kautta. Tai siis niin, että ilmoitit assarille tai jollekin muulle oikealle henkilölle (kyllä, eri henkilöt eri tarpeisiin :) että tarvitsen tällaisen ja sitten joku hyväksyttää hankinnan toimarilla. Jos toimari oli Aasiassa niin sitten odoteltiin että tulee vastaus. Tämähän ajaa siihen että asioita tilaillaan omin lupineen, ei tuosta hirtetty mutta varmasti jossain tilanteessa olisi käytetty perusteena koventaa rangaistuksia koska kulttuuri tuo.

Siirryin muualle..
 
Riippuu ihan johtoportaasta ja mitä lasketaan IT-alaksi...

Näin varmasti. Meinasin, että 130 henkeä on vielä niin vähän että sen pääluvun ei pitäisi vielä automaattisesti aiheuttaa byrokratiaa 30-henkiseen firmaan verrattuna. Kulttuuri ja tottumukset on varmasti se oleellisempi tekijä. Kun on tottunut tekemään asiat yhdellä tavalla, tuntuu absurdilta joku toinen tapa. Tuota luottokorttipolitiikkaakin kauhistellaan ja ihmetellään, mutta niin se vaan on toiminut ihan hyvin mainituissa firmoissa ja paluu vanhaan ei tulisi kuuloonkaan.
 
Kysytäänpäs vaikka täällä tällaista. Eli jos on ollut työhaastatteluissa mukana kahden kierroksen ajan, mutta haluaakin vetäytyä hausta, mikä olisi se oikea tapa toimia? Ilmoittaa asiasta puhelimella tai sähköpostilla? Vai ottaa asia puheeksi vasta, jos jatkoon vielä pääsee? Vaikea sanoa, kuinka potentiaalinen ehdokas olen, eli toisin sanoen en tiedä, onko tieto rekrytointia vetävälle henkilölle kovinkin tärkeä vai enemmänkin kiviäkin kiinnostaa -kategoriaa.
 
Kysytäänpäs vaikka täällä tällaista. Eli jos on ollut työhaastatteluissa mukana kahden kierroksen ajan, mutta haluaakin vetäytyä hausta, mikä olisi se oikea tapa toimia? Ilmoittaa asiasta puhelimella tai sähköpostilla? Vai ottaa asia puheeksi vasta, jos jatkoon vielä pääsee? Vaikea sanoa, kuinka potentiaalinen ehdokas olen, eli toisin sanoen en tiedä, onko tieto rekrytointia vetävälle henkilölle kovinkin tärkeä vai enemmänkin kiviäkin kiinnostaa -kategoriaa.

Sanoisin että kerro mahdollisimman nopeasti.
 
Suosittelen ilmoittamaan heti. Säästyy molempien aikaa. Kakkoskierrokselle ei lähtökohtaisesti oteta jos ei ole potentiaalinen tehtävään.
 
IT-työvoimapulahype kyllä kauheasti toteudu. Tai noh... kaikki haluaa niitä valmiita kavereita, mutta eivät ole itse valmis panostamaan perehdytykseen/koulutukseen. Tässä jo puolen vuoden päästä pitäisi dippatyötä aloitella, mutta silti aika heikot ollut markkinat ainakin itsellä edes löytää kesätyöpaikkaa. Vinkkejä voi antaa mihin vielä voisi hakea junior/entry level tason paikkaa Tampereen alueella. Itsellä ei muuta kokemusta ole kuin mitä koulunpenkillä oppinut joten sekin vaikuttaa tietysti asiaan kun ei ole alaa muuten harrastanut ja muita omia projekteja tehnyt.
 
Itsellä ei muuta kokemusta ole kuin mitä koulunpenkillä oppinut joten sekin vaikuttaa tietysti asiaan kun ei ole alaa muuten harrastanut ja muita omia projekteja tehnyt.

Tämä vaikuttaa ehdottomasti. Eli kannattaa luoda tili GitHubiin ja alkaa tehdä sinne jotain omia projekteja sillä ajatuksella, että voi niitä esitellä työnantajille. Eikä tarvitse olla kyse valmiista killer-appsista, mutta jotain toimivaa, kohtuullisen viimeisteltyä ja hiukan dokumentoitua. Kun työnantaja näkee, että saat jotain konkreettista aikaiseksi (ehkäpä vielä jollain teknologialla, jonka osaajaa työnantaja hakee), laskee kynnys palkkaukseen merkittäväksi. Muutoin olet suuri kysymysmerkki.

Millaisesta koodauksesta olet kiinnostunut?
 
Tämä vaikuttaa ehdottomasti. Eli kannattaa luoda tili GitHubiin ja alkaa tehdä sinne jotain omia projekteja sillä ajatuksella, että voi niitä esitellä työnantajille. Eikä tarvitse olla kyse valmiista killer-appsista, mutta jotain toimivaa, kohtuullisen viimeisteltyä ja hiukan dokumentoitua. Kun työnantaja näkee, että saat jotain konkreettista aikaiseksi (ehkäpä vielä jollain teknologialla, jonka osaajaa työnantaja hakee), laskee kynnys palkkaukseen merkittäväksi. Muutoin olet suuri kysymysmerkki.

Millaisesta koodauksesta olet kiinnostunut?

Olen mä tonne githubiin työntänyt nuo kaikki kouluprojektit mitä tullut tehtyä tähän mennessä. Se vaan on kun koulussa niin yksipuolista teknologioitten suhteen. Lähinnä vain C++ vähän paremmin hanskassa. Webbi jutut menee jo vähän yli oman ymmärryksen tällä hetkellä vaikka tällä hetkellä koulun webbikurssia käynkin. Itsellä nyt vasta eka koodipaikka haussa niin vähän vaikeaa siltäkin osalta mitään sulkea poiskaan (kaikki käy kunhan saisi juuri sitä käytännön kokemusta :D).
 
Viimeksi muokattu:
Olen mä tonne githubiin työntänyt nuo kaikki kouluprojektit mitä tullut tehtyä tähän mennessä. Se vaan on kun koulussa niin yksipuolista teknologioitten suhteen. Lähinnä vain C++ vähän paremmin hanskassa. Webbi jutut menee jo vähän yli oman ymmärryksen tällä hetkellä vaikka tällä hetkellä koulun webbikurssia käynkin.

Kannattaa siis satsata harrastamiseen aikaa. Jos webpuoli kiinnostaa, niin lähde opiskelemaan perusteita: HTML/CSS:lla vaikka omat nettisivut pystyyn. Ehkä Javascriptiä ja Reactia siihen kylkeen. Laitat jotain simppeliä vaikka Herokuun pyörimään. Web-osaajille riittää kysyntää, joten vaiva tuskin menee hukkaan. Kouluprojektitkin kannattaa esitellä, mutta joku oma projekti voi olla vielä kiinnostavampi työnantajan silmissä, sillä se kertoo sinun omasta kiinnostuksestasi enemmän.

Lähde pienestä liikkeelle. Tuo webkurssi on varmasti hyvä tutustuttaminen aiheeseen.
 
IT-työvoimapulahype kyllä kauheasti toteudu. Tai noh... kaikki haluaa niitä valmiita kavereita, mutta eivät ole itse valmis panostamaan perehdytykseen/koulutukseen.

Näin aina sanotaan, mutta ei se ole ihan niin yksinkertaista. Riippuen hieman firman toimialasta koulun penkiltä osaajaksi kehittyminen voi viedä 5 - 10 vuotta ja siltikään kaksi kolmesta ei koskaan sellaiseksi kehity. Niistä jotka kehittyy, todennäköisesti kaksi kolmesta vaihtaa firmaa syystä tai toisesta. Ja jos viimein jostakusta saadaan koulittua osaaja, on se vaatinut firmassa valmiiksi olleiden osaajien työaikaa merkittävästi, joka taas on varsinaisista töistä pois. Lopputuoksena kannattavampaa (lue: ei tule tappiota) on vain myydä ei-oota. Ei firmat ilkeyttään jätä ketään palkkaamatta ja kouluttamatta, se ei vaan välttämättä ole hyvää bisnestä.

Yhtälö toki on kestämätön, en tiedä mikä siihen auttaisi. No allekirjoittaneen mielestä korkeakoulutus pitäisi IT-alan osalta myllätä täysin uusiksi, kyllähän nyt piru vie pitäisi koulun penkiltä tulla porukkaa, joka nopeammin oppii hommat, mutta se lienee toinen asia se. No, niin tain näin, meidän firmaan ainakin on palkattu juurikin koulun penkiltä porukkaa aika paljonkin. Olisikohan jotain 10 opiskelijaa ja 1 valmis osaaja muutaman viime vuoden aikana. Jos haluaa kasvaa, niin ei vaan ole mitään vaihtoehtoja, valmiita ei saa, vaikka ei pitäisi jäädä palkasta kiinni. Pääosin hyviä kaikki koulustakin tulleet, mutta aikaa se vaan ottaa.

Kuten edellinen kirjoittaja mainitsi, niin kannattaa satsata harrastamiseen. Nimenomaan näytöillä on merkitystä, ei opintorekisteriotteella tai lopputyöllä. Ihan sama mitä näyttöjä on, kunhan jotain. Vaikkei edes liippaisi läheltäkään toimialaa johon hakee töihin. Itse jos saisin palkata niin palkkaisin milloin tahansa jonkin toimivan pelin, weppikäkättimen, whatever tehneen dropoutin, kuin mitään oikeaa koskaan tekemättömän valmistuneen. Vaikkei edes olla kooditalo, niin kyllä se kyvykkyydestä jotain kertoo, että jotain on saanut aikaan.
 
Olen mä tonne githubiin työntänyt nuo kaikki kouluprojektit mitä tullut tehtyä tähän mennessä. Se vaan on kun koulussa niin yksipuolista teknologioitten suhteen. Lähinnä vain C++ vähän paremmin hanskassa. Webbi jutut menee jo vähän yli oman ymmärryksen tällä hetkellä vaikka tällä hetkellä koulun webbikurssia käynkin. Itsellä nyt vasta eka koodipaikka haussa niin vähän vaikeaa siltäkin osalta mitään sulkea poiskaan (kaikki käy kunhan saisi juuri sitä käytännön kokemusta :D).
Yritä painaa siellä koulussa joku yksinkertainen webbi-appi (siis jotain, jolla voi tehdä jotain oikeasti) githubiin ja laita se mielellään myös live-demoksi jonnekkin mistä sen saa tarvittaessa esiteltyä työhaastattelussa / listattua CV:ssa, niin se entry paikka aukeaa jostain vähän kuin itsestään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 471
Viestejä
4 497 530
Jäsenet
74 212
Uusin jäsen
floppana

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom