Tätä olen itsekin ajatellut, että perusteellinen perehdyttäminen hommiin voisi toimia. Olen mentoroinut aiemminkin muiden firmojen työntekijöitä sekä pitänyt satunnaisia workshopeja yrityksille, joten tästä on jo kokemusta.Jos nyt unohdetaan palkka, niin junioria voisi kiinnostaa se, että kokenut ammattilainen todella mentoroi ja opettaa kädestä pitäen järkevän tavan tehdä töitä. Junioria voisi myös kiinnostaa kiinnostavat/vaihtelevat työtehtävät, bleeding edge -teknologiat ja stressitön+joustava työ.
Stackina on ensisijaisesti React Native, ReactVR/WebVR ja React, joten katsoisin tuon "bleeding edgen" toteutuvan. Harvempi firma kuitenkaan hakee näin spesifiä osaamista, joten hakijan oma mielenkiinto ja osaamisen kartuttaminen poikinee parempia kontakteja kuin geneeriset "teet vähän PHP:tä ja silloin tällöin vaikka Pythonia. Angulariakin pääset nakuttelemaan, jos siltä tuntuu. PS. meillä on kivat työkaverit"
Ja vaikka ison konsulttitalon muskelia ei ole, niin jos firmassa on erityisen hyvä yhteishenki ja kulttuuri, josta voi olla ylpeä, kannattaa sitäkin korostaa. Pienemmänkin palkan kanssa elää jos töissä on tosi kivaa. Myös mahdollisuus osakkuuteen saattaa motivoida työntekijää.
Myös osakkuuskuvioita olen miettinyt. Jos lähtisi siitä, että yritykseni arvo on vaikka 100k ja siitä antaa 10%, niin tuo 10k voi laskea vaikka siten, että saa kahden vuoden ajan ainakin +400€ palkan päälle. Samalla tapahtuisi sitoutuminen eikä olisi niin isoa pelkoa, että tyyppi karkaa toiseen firmaan koeajan jälkeen.
Tavallaan rekrytoin sokkona, jos lyön ilmoituksen koulu(je)n seinälle ja esim. tämänkin foorumin "Etsitkö koodaaja" -ketjuun. Mutta seulan pitää olla aika perusteellinen, sillä ensimmäinen työntekijä yksityisyrittäjälle on myös huomattava riski.Aiotko rekrytä "sokkona" vai ehkä joku teidän työntekijöistänne osaisi jo suositella sopivaa junnua, jota lähteä työstämään?