Meille haetaan ainakin koko ajan C/C++ osaajia, eikä tarve ainakaan ole pienemään päin.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Nimenomaan. Tätä ei olisi voinut paremmin ilmaista.
Tuo milleniumin Intia-buumi kuivui kasaan juuri sen takia ettei tajuttu miten kapitalismi toimii. Jos ja kun siellä Intiassa on niitä oikeasti päteviä devaajia tai sitten suoranaisia "hardcore rokkistaroja" niin on aivan naurettava ajatus, että nämä tyypit jäisivät sinne kiltisti ottamaan ruoskaa selkään ja koodaamaan hikipajassa orjapalkalla kun voivat lähtä Piilaaksoon, Eurooppaan yms. nostamaan kunnon tiliä ja elämään huomattavasti turvallisemmassa ja muutenkin paremmassa yhteiskunnassa. Ne jotka sitten jäävät ovat kyllä halpoja, mutta kuten sanoit niin laatu seuraa perässä.
Ja niille jotka kuvittelevat Kiinan olevan hyvä ulkoistuspaikka niin näin Kiinassa asuvana ja IT-alalla töissä olevana (vaikutan useammassa kiinalaisessa suurkaupungissa), voin hiukan avata tilannetta.
- Devaajien palkat suurissa kaupungeissa alkavat n. 1900e ja jatkuvat aina 10 000e/kk asti. Keskipalkka devaajille on kovempi kuin Suomessa, mediaanipalkka hiukan alle Suomen tason.
- Laatu on selvästi huonompaa kuin Suomessa (keskimäärin). Ei ole mitenkään poikkeuksellista, että Kiinalainen "senior-devaaja" on samalla tasolla kuin vastavalmistunut suomalainen keltanokka tai parikymppinen innokas kesätyöläinen.
- Kommunikaatio, projektitaidot yms. ovat usein aivan hukassa. Monesti muuten helvetin kova ja pätevä devaaja ei meinaa saada millään esim. jira-tikettejä päivitettyä, ilmesty dailyyn, 5min code review:n vastaamisessa menee 2-3 vuorokautta yms. Asioista voi muistuttaa vaikka kuinka monta kertaa, mutta tavat ei juuri muutu.
- Dokumentaatiosta, kommenteista tai yksikkötestien olemassaolosta ei tarvitse edes puhua.
Pieni disclaimer: Yleisesti ottaen kiinalaiset ovat todella fiksua ja älykästä porukkaa ja heillä on imo. äärimmäinen potentiaali, mutta (kommunisti)kulttuurin tavat ja tottumukset ovat se suurin jarruttava tekijä.
Kun tässä offshore mainittiin, niin itse olin kahteen otteeseen seuraamassa Intian surkuhupaisaa säätöä. Ei se vaan toimi. Kommunikointi, vastuunottokyky jne ovat aika matalalla, vaikka itse osaamista olisikin. Pelkkä tekninen osaaminen ei riitä, pitää olla myös omat aivot pään sisällä ja tehdä peliliikkeitä.
Onko kokemusta offshoresta euroopan sisällä, onko meininki ja säätö samaa tasoa kuin Intia tai Kiina?
Kun tässä offshore mainittiin, niin itse olin kahteen otteeseen seuraamassa Intian surkuhupaisaa säätöä. Ei se vaan toimi. Kommunikointi, vastuunottokyky jne ovat aika matalalla, vaikka itse osaamista olisikin. Pelkkä tekninen osaaminen ei riitä, pitää olla myös omat aivot pään sisällä ja tehdä peliliikkeitä.
Onko kokemusta offshoresta euroopan sisällä, onko meininki ja säätö samaa tasoa kuin Intia tai Kiina?
Virosta tosi ristiriitaisia tunteita ihan ruohonjuuritason it-tuesta, tullut vastaan hyvää ja huonoa väkeä. Hyvät tekijät tuntuu pakenevan kun halvalla palkataan tosin onko se sitten yhtään erilaista kuin Suomessa.
...
Täältä ketjusta varmaan löytyy koodareita, niin kommenttia kiitos, kaipaatteko enemmän kontaktia muihin ihmisiin? Esim joku kaupan kassahan on koko ajan kontaktissa ihmisten kanssa, tämä toisena ääripäänä, niin koetteko koodauksen sellaisena sosiaalisen vetäytyjän ammattina?
Mietin vaan et ihan sama vaikka palkka olisikin korkea, suurin osa ihmisistä tuskin tykkäisi istua koneella 8h päivässä pelkkää koodia vääntäen.
Aika harva se softakehityshomma jossa tuijotetaan 8h ruutua päivässä ilman ihmiskontaktia vaikka joskus 80-luvulla tällainen stereotypia eli.Taas uutinen koodaripulasta. Yksi puoli näissä uutisissa unohdetaan aina: kuinka moni ihminen oikeasti haluaisi koodata työkseen 8h/päivä, vaikka siihen heillä olisikin älylliset lahjat?
Olen töissä it-alan firmassa jossa on sekä konsultteja, koodareita että muuta henkilöstöä, ja kun on nyt pidemmän aikaa katsellut koodareiden työskentelyä lähietäisyydeltä, niin en kyllä itse tykkäisi siitä. Näyttää aika yksinäiseltä hommalta. Saavat jonkun toimeksiannon, ja sitten sitä koodia tutkitaan päiväkausia itsenäisesti.
Itse kaipaan sosiaalista kontaktia, ja tuollainen itsenäinen koodailu ilman asiakaskontakteja näyttää aika tylsältä.
Täältä ketjusta varmaan löytyy koodareita, niin kommenttia kiitos, kaipaatteko enemmän kontaktia muihin ihmisiin? Esim joku kaupan kassahan on koko ajan kontaktissa ihmisten kanssa, tämä toisena ääripäänä, niin koetteko koodauksen sellaisena sosiaalisen vetäytyjän ammattina?
Mietin vaan et ihan sama vaikka palkka olisikin korkea, suurin osa ihmisistä tuskin tykkäisi istua koneella 8h päivässä pelkkää koodia vääntäen.
Taas uutinen koodaripulasta. Yksi puoli näissä uutisissa unohdetaan aina: kuinka moni ihminen oikeasti haluaisi koodata työkseen 8h/päivä, vaikka siihen heillä olisikin älylliset lahjat?
Olen töissä it-alan firmassa jossa on sekä konsultteja, koodareita että muuta henkilöstöä, ja kun on nyt pidemmän aikaa katsellut koodareiden työskentelyä lähietäisyydeltä, niin en kyllä itse tykkäisi siitä. Näyttää aika yksinäiseltä hommalta. Saavat jonkun toimeksiannon, ja sitten sitä koodia tutkitaan päiväkausia itsenäisesti.
Itse kaipaan sosiaalista kontaktia, ja tuollainen itsenäinen koodailu ilman asiakaskontakteja näyttää aika tylsältä.
Varsinkin jos konsulttina on koodaamassa niin väittäisin, että ei tarvitse pelätä ihmiskontaktien puutetta, harvoin on päiviä jolloin ehtii tuon 8h istumaan omassa rauhassa ja vääntää sitä koodia. Palavereissa ja muiden kanssa keskustellen voisi helposti viettää vaikka päivät pitkät mutta kun pitää saada jotain aikaseksikin.Taas uutinen koodaripulasta. Yksi puoli näissä uutisissa unohdetaan aina: kuinka moni ihminen oikeasti haluaisi koodata työkseen 8h/päivä, vaikka siihen heillä olisikin älylliset lahjat?
Millaiset kokemukset tyypeillä on softakehittäjä-CV:n kirjoittamisesta kokonaan englanniksi? Lentääkö HR:ssä todennäköisemmin roskiin vai onko plussaa? Jos oletetaan että tuotettu taso ei ole finglishiä vaan ihan sujuvaa kieltä.
En ole "oikea" koodari vaan koneinsinööri, mutta parasta työssä ovat sellaiset päivät kun saa koko päivän suoltaa Pythonia. Ei malttaisi kotiin lähteä. En kaipaa ihmiskontaktia välttämättä lainkaan.Taas uutinen koodaripulasta. Yksi puoli näissä uutisissa unohdetaan aina: kuinka moni ihminen oikeasti haluaisi koodata työkseen 8h/päivä, vaikka siihen heillä olisikin älylliset lahjat?
Toisaalta mitään tutkintoa alalta mulla ei ole, niin taitaa päiväuniksi jäädä.
Ei se aina ole mitään chilliä omassa rauhassa naputteluakaan kun joutuu korjaamaan edellisen tiimin peruuttamattomasti pilalle paskomaa codebasea ja siihen päälle vielä lauma bisnesmanagereita spämmämään slack-viestejä/maileja siitä kuinka vielä kuukauden mittainen työ olisi pitänyt olla jo eilen valmis.En ole alalla, mutta juurikin tuo välillä saa haluamaan alanvaihtoa. 8h päivässä koodia vääntäen omassa rauhassa ja joku vielä maksaisikin siitä. Kuulostaa mahtavalta ja tämä täysin ilman ironiaa.
Toisaalta mitään tutkintoa alalta mulla ei ole, niin taitaa päiväuniksi jäädä.
Näinhän se varmaan on. Omista koodausprojekteista, joihin vapaa-aika ei vain riitä, tuo unelmointi tuleekin. Pitkästä aikaa onnistuin nipistämään välin koodailla yhtä isompaa projektiani ja näköjään edellinen commit oli 2015-10.Ei se aina ole mitään chilliä omassa rauhassa naputteluakaan kun joutuu korjaamaan edellisen tiimin peruuttamattomasti pilalle paskomaa codebasea ja siihen päälle vielä lauma bisnesmanagereita spämmämään slack-viestejä/maileja siitä kuinka vielä kuukauden mittainen työ olisi pitänyt olla jo eilen valmis.
Yleensä nuo 8h omassa rauhassa koodaussessiot toteutuvat lähinnä silloin kun tekee viikonloppuisin jotain omaa projektia.![]()
Tutkinto ei ole vaatimus, vaan taidot ja osoitus oppimiskyvystä ja -halusta.
Jos ei ole softakehityksestä työkokemusta niin tod. näk. saat alkuun 2500-3000e/kk 37.5h työviikolla. Toisaalta sitten jos hommat onnistuu ja näytät arvosi niin varmaan aika pian (= parissa vuodessa) olet 4000e ja siitä sitten ylöspäin senioriteetin ja kyvykkyyden mukaan. Firmasta riippuen alalla saa myös yleensä aika hyvät edut.Toisaalta sitten on palkkaus. Jos nyt onnistuisinkin jonkun apinakoodarin paikan saamaan, niin olisiko palkka merkittävästi parempi kuin nykyisessä ope duunissa, mistä tulee 3,4k noin 30h työviikolla?
Ei mulla ikinä ole oma CV ollut muulla kielellä kuin englanniksi. Jonkin verran kulkee CV:itä käsien läpi töissä ja sanotaanko näin, että jos CV on suomeksi niin se saa hieman kulmat kohoamaan, jos kyse ei ole aivan junioritason tekijästä etenkin, kun meidän talossa työpaikat julkaistaan vain englanniksi.Millaiset kokemukset tyypeillä on softakehittäjä-CV:n kirjoittamisesta kokonaan englanniksi? Lentääkö HR:ssä todennäköisemmin roskiin vai onko plussaa? Jos oletetaan että tuotettu taso ei ole finglishiä vaan ihan sujuvaa kieltä.
Ei mulla ikinä ole oma CV ollut muulla kielellä kuin englanniksi. Jonkin verran kulkee CV:itä käsien läpi töissä ja sanotaanko näin, että jos CV on suomeksi niin se saa hieman kulmat kohoamaan, jos kyse ei ole aivan junioritason tekijästä etenkin, kun meidän talossa työpaikat julkaistaan vain englanniksi.
Näinhän se varmaan on. Omista koodausprojekteista, joihin vapaa-aika ei vain riitä, tuo unelmointi tuleekin. Pitkästä aikaa onnistuin nipistämään välin koodailla yhtä isompaa projektiani ja näköjään edellinen commit oli 2015-10.
Olen vain julkisella ollut töissä ja vähän kärjistäen siellä muulla ei ole merkitystä kuin tutkinnolla.
Voisihan sitten rahkeet riittääkin. Olen pitkän sivuaineen lukenut tietojenkäsittelystä yliopistossa ja tosiaan sen jälkeen koodaillut kaikenlaista. Pääasiassa pythonilla, mutta moni muukin kieli sujunut kun kokeillut.
Toisaalta sitten on palkkaus. Jos nyt onnistuisinkin jonkun apinakoodarin paikan saamaan, niin olisiko palkka merkittävästi parempi kuin nykyisessä ope duunissa, mistä tulee 3,4k noin 30h työviikolla?
Taas uutinen koodaripulasta. Yksi puoli näissä uutisissa unohdetaan aina: kuinka moni ihminen oikeasti haluaisi koodata työkseen 8h/päivä, vaikka siihen heillä olisikin älylliset lahjat?
Koodaus tehdään yleensä tiimeissä. Integrointi on jatkuvaa, eli monta kertaa viikossa pyöritetään koodikatselmointia ja kommentoidaan muiden koodeja. Konsultit usein nimenomaan tekevät sen koodauksen. Harvemmin se on yksin tekemistä, nykyään scrumit ja muut systeemit käytössä, eli joka päivä lyhyt palaveri. Muitakin palavereja on yleensä. Näillä prosesseilla päästään siihen, että tiimit ovat perillä muidenkin koodeista, eikä joku hiero jossain nurkassa piilossa koko vuotta jotain palikkaa, joka sitten on täysi spagetti kun muut sen näkevät ensi kertaa.Varmaan riippuu vähän firmasta tai työskentelytavoista mutta eikö nykyyään hommia pääasiassa tehdä tiimeissä tiiviisti yhdessä? Tauoilla jutellaan työkavereiden kanssa ja muutenkin vaihdetaan ajatuksia. Asiakkaidenkin kanssa paitsi palaveerataan niin myös muutenkin ollaan yhteydessä. En mä oo kyllä useamman firman kokemuksen perusteella nähnyt yksinäistä koodarin hommaa ilman ihmiskontakteja.
Musta paljon ihmiskontaktia ja hieman erilaista kun jossain kassalla: "Moi! Onko plussakorttia? Kiitos ja näkemiin!".
Itselle on jäänyt vaikutelma, että HR haluaa nähdä positiorelevanttia kokemusta eikä helpolla jää antamaan siimaa jos tätä ei löydy. Etenkin jos hakee ilman alan koulutusta, kannattaa varmaan orientoitua vakuuttamaan HR siitä, miten firma hyötyy omista kyvyistä mahdollisimman suoraan, eikä ainoastaan siihen, että osaa koodata ja on kyvykäs ja innokas oppimaan uutta, vaikka miten olisi lukenut koodaripulasta. Tämä ilman alan koulutusta hakevan näkökulmasta.
Viimeisimmästä kahdesta hakemastani paikasta, joista hylsyn jälkeen kysyin vinkkejä jatkoon, toinen keskittyi palautteessaan siihen, että haluaa nähdä CV:ssä asiat x, y ja z, ja toinen taas oli katsonut myös GitHubin ja antoi vähän syvällisempää vinkkiä. Yleisesti en kyllä usein kuule sanaa GitHub noissa vastauksissa.
Isoon taloon pääsee helpoiten konsulttitoimiston kautta. Konsulttitaloon pääsee helpoiten sisään kun työsoppari tehdään vasta kun ensimmäinen asiakas tilaa sinut töihin.Itselle on jäänyt vaikutelma, että HR haluaa nähdä positiorelevanttia kokemusta eikä helpolla jää antamaan siimaa jos tätä ei löydy. Etenkin jos hakee ilman alan koulutusta, kannattaa varmaan orientoitua vakuuttamaan HR siitä, miten firma hyötyy omista kyvyistä mahdollisimman suoraan, eikä ainoastaan siihen, että osaa koodata ja on kyvykäs ja innokas oppimaan uutta, vaikka miten olisi lukenut koodaripulasta. Tämä ilman alan koulutusta hakevan näkökulmasta.
Viimeisimmästä kahdesta hakemastani paikasta, joista hylsyn jälkeen kysyin vinkkejä jatkoon, toinen keskittyi palautteessaan siihen, että haluaa nähdä CV:ssä asiat x, y ja z, ja toinen taas oli katsonut myös GitHubin ja antoi vähän syvällisempää vinkkiä. Yleisesti en kyllä usein kuule sanaa GitHub noissa vastauksissa.
Kirjoitat CV:n siten että toi pitkä litania erilaista sekalaista sälää kuulostaa enemmän koodaukselta. Keskityt siihen mitä osaat parhaiten ja mistä sulla on näyttöä. PowerShell ja Python. En yhtään tiedä mitkä on työmarkkinat PowerShell tms. admin koodaajilla. Mutta varmaan niillekkin on käyttöä ja maksetaan ok.Mitenkähän onnistuisi suunnanvaihto omalla alalla? Olen nyt tehnyt 1,5v system integraatiota, myynnin tukea, speksausta, Linuxin pyörittelyä, sysadmin hommia, kyberturvallisuusasioita, verkon suunnittelua yms. paitsi "kunnon" koodausta. Ja olen koneautomaatioinsinööri koulutukseltani.
Koodasin paikkaan X OT ympäristössä toimivan PowerShell skriptin ja ne työviikot olivat kyllä nopeimpia mitä ikinä on ollut. En kyllä valita nykyisistäkään hommista mutta ehkä näen että ura koodarina olisi "parempipalkkaisempaa", "haastavampaa" ja löytyisi enemmän potentiaalisia työnantajia, mene ja tiedä. Ehkä kyberturvallisuushommat alkavat nykypäivänä olemaan samanlaista kuin haudankaivajakin, asiakkaat eivät koskaan lopu kesken.
Pythonia yms. on tullut harrasteltua mutta en usko että vielä näillä taidoilla uskaltaisi hakea sitä ammatikseen. Mene ja tiedä, taidan kuitenkin nykyisessä paikassa ainakin vielä vuoden olla että saan "tarpeeksi" työkokemusta että on sitten paikanvaihdon edessä paremmin mahdollisuuksia.
Ehkä tässä taas käy "ruoho on vihreämpää aidan toisella puolella"-ilmiö.
Sivuhuomiona mainittakoon, että Powershell on käsittämättömän fiksu ja monellakin tavalla pätevä kieli vaikka mihin, mutta pelkästään sillä ei varsinkaan Suomessa kuuhun mennä, eli osaamista pitää olla laajemmin, jotta sitä voi käyttää tehokkaasti siellä mihin se on alunperin suunniteltu, eli erilaisten Microsoft-ympäristöjen hallinnassa/automatisoinnissa olivat ne sitten omassa konesalissa, Azuressa tai missä tahansa. Voi sillä toki tehdä paljon muutakin, mutta noissa se Powershellin juju konkreettisimmin aukenee. Python on monin paikoin aika lähellä Powershelliä. Itse pidän jälkimmäisestä enemmän, mahdollisesti siksi koska työskentelen enemmän juuri MS-kikkareiden kanssa.Kirjoitat CV:n siten että toi pitkä litania erilaista sekalaista sälää kuulostaa enemmän koodaukselta. Keskityt siihen mitä osaat parhaiten ja mistä sulla on näyttöä. PowerShell ja Python. En yhtään tiedä mitkä on työmarkkinat PowerShell tms. admin koodaajilla. Mutta varmaan niillekkin on käyttöä ja maksetaan ok.
Ei se ole koskaan vihreämpää, se on vaan vähän erilaista. Ongelmat muuttuvat hieman erilaisiksi, erilaisten ihmisten kanssa, mutta toisaalta sekin muutos on usein virkistävää.Ehkä tässä taas käy "ruoho on vihreämpää aidan toisella puolella"-ilmiö.
Kyllä tuolla taustalla voi hyvinkin päästä tekemään enemmän koodausduunia, kannattaa tosiaan ilmoittaa kiinnostuksesi siirtyä enemmän sinne devaushommiin ja pikkuhiljaa opetella enemmän työn ohella ja vapaa-ajalla, en näkisi mitään ongelmaa miksei onnistuisi jos kiinnostusta riittää. Ainekin omassa duunissa joudun myös noita kyberturvallisuusjuttuja sekä linuxin pyörittelyä sekä conffausta tekemään paljonkin vaikka softadevaaja olenkin, eli noi ovat hyviä taitoja sitä ajatellen.Mitenkähän onnistuisi suunnanvaihto omalla alalla? Olen nyt tehnyt 1,5v system integraatiota, myynnin tukea, speksausta, Linuxin pyörittelyä, sysadmin hommia, kyberturvallisuusasioita, verkon suunnittelua yms. paitsi "kunnon" koodausta. Ja olen koneautomaatioinsinööri koulutukseltani.
Koodasin paikkaan X OT ympäristössä toimivan PowerShell skriptin ja ne työviikot olivat kyllä nopeimpia mitä ikinä on ollut. En kyllä valita nykyisistäkään hommista mutta ehkä näen että ura koodarina olisi "parempipalkkaisempaa", "haastavampaa" ja löytyisi enemmän potentiaalisia työnantajia, mene ja tiedä. Ehkä kyberturvallisuushommat alkavat nykypäivänä olemaan samanlaista kuin haudankaivajakin, asiakkaat eivät koskaan lopu kesken.
Pythonia yms. on tullut harrasteltua mutta en usko että vielä näillä taidoilla uskaltaisi hakea sitä ammatikseen. Mene ja tiedä, taidan kuitenkin nykyisessä paikassa ainakin vielä vuoden olla että saan "tarpeeksi" työkokemusta että on sitten paikanvaihdon edessä paremmin mahdollisuuksia.
Mitenkähän onnistuisi suunnanvaihto omalla alalla? Olen nyt tehnyt 1,5v system integraatiota, myynnin tukea, speksausta, Linuxin pyörittelyä, sysadmin hommia, kyberturvallisuusasioita, verkon suunnittelua yms. paitsi "kunnon" koodausta. Ja olen koneautomaatioinsinööri koulutukseltani.
Minkälaiset työajat teillä on, ja miten vapaa meininki teidän mielestä on IT-alalla? Iso ero varmaan tuotanto vs. kehitys tai vs. projektit?
Käyttääkö IT-alalla jokin firma vielä kellokorttia?
Minkälaiset työajat teillä on, ja miten vapaa meininki teidän mielestä on IT-alalla? Iso ero varmaan tuotanto vs. kehitys tai vs. projektit?
Tuotekehityksessä, nimellisesti 7.5h/päivä, mutta käytäntö on jotain 0-10h/päivä väliltä (yli 8h on kyllä harvinaista, vaatii todellisen flow-tilan tai älyttömän kiireen jonkun asian kanssa).Minkälaiset työajat teillä on, ja miten vapaa meininki teidän mielestä on IT-alalla? Iso ero varmaan tuotanto vs. kehitys tai vs. projektit?
"EU-tuomioistuimen päätöksen mukaan kaikkien jäsenmaiden työntekijöiden työaikoja tulee seurata päivätasolla. Tämä tulee vaikuttamaan meihin kaikkiin ja jää nähtäväksi, millä aikataululla pystytään ottamaan jokin työaikojen seurantamenetelmä käyttöön kaikilla työpaikoilla."
OIKEUDEN päätös jättää menetelmät työnantajien valittaviksi eri aloille sopiviksi. Niitä voivat olla esimerkiksi sirukortti, kirjausohjelma kannettavalla työtietokoneella tai mobiilisovellukset. Käytännössä ne olisivat digiajan vastineita perinteiselle kellokortille.
Tavoitteena on saada todenmukaista tietoa tehdyistä ylitöistä ja työntekijöiden lepoajoista. Oikeus perusteli päätöstään sillä, että työntekijät eivät ole voineet luotettavasti määritellä työtuntejaan ja lepoaikojaan. Näin on lähes mahdotonta varmistaa, että heidän oikeutensa toteutuvat, oikeus linjasi.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.