Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ainakin tiedon automatisoitua siirtoa kahden (tai useamman) järjestelmän välillä. Tuota tosin ehkä vähemmän softakehityksen puolella, ja enemmän tuotantokäytösssä oleviin tietojärjestelmiin liittyen.
Juurikin näin, oma kokemus on enemmän tuolta käyttöönottojen puolelta, ja siellä oli aina erikseen integraatiotyypit ja niitä haettiin töihin ihan kohdistetuilla hauilla.En nyt tiedä, kannattaako tuohon vastata mitään ympäripyöreää, jos haluaa tulla palkatuksi. Joko integraatioita on tehnyt tai sitten ei. Jos termi on vieras, niin oletettavasti vastaus on "ei".
Kokemuksia tästä? Palkka 3100e/kk ja vaaditaan yliopistotutkinto
Data Engineeriksi intensiivikoulutuksella - Skillio Oy - Työpaikat - Duunitori
Koulutushaku: Data Engineer - Skillio
Onko tuo samanlainen puhallus kuin se takavuosien Saranen Consulting?
Eli pikakoulutus, lupaus vakkarityöstä ja työntekijä pistetään sitoutumaan harjoittelupalkalla töihin ainakin vuoden ajaksi, määräajan loputtua työtä ei olekaan tarjolla.
Veikkaan, että on ihan hyvä koulutus, kun Skillion vetäjät ovat aiemmin tehneet noita Academic workin koulutuksia.Kokemuksia tästä? Palkka 3100e/kk ja vaaditaan yliopistotutkinto
Data Engineeriksi intensiivikoulutuksella - Skillio Oy - Työpaikat - Duunitori
Koulutushaku: Data Engineer - Skillio
Onko tuo samanlainen puhallus kuin se takavuosien Saranen Consulting?
Eli pikakoulutus, lupaus vakkarityöstä ja työntekijä pistetään sitoutumaan harjoittelupalkalla töihin ainakin vuoden ajaksi, määräajan loputtua työtä ei olekaan tarjolla.
Jos et juuri nyt Azuren kanssa tekemisissä, niin työllistymisen osalta noida certeillä voi pyyhkiä takalistonsa. Mutta jos taas kokoajan olet töissä käyttämässä Azurea paljon, niin sitten certit työpaikkaa vaihtaessa voikin olla merkittäviä. Varsinkin jos yritys tarjoaa Azure palveluita asiakkailleen. Mutta siis ilman Azure työkokemusta ja sitten koittaa certin kanssa työllistyä niin siinä on huonot mahdollisuudet. Se pätee mielestäni jokaiseen certtiin, eikä vain Azureen.Mitä mieltä Azuren sertifikaateista ja niiden vaikutuksesta työllistymiseen? Mitä kannattaa erityisesti käydä, jos mahdollisesti kiinnostaisi tulevaisuudessa hommat pilven parissa? Sen verran epävarma työmarkkinatilannekin, että yritän kaikin keinoin pönkittää omaa asemaa. Juuri selvitty YT-neuvotteluista, mutta vähän sellainen fiilis, että lisää saattaa tulla.
AZ-900 oli aika läpsyttelyä ja nyt olen kovasti lukenut AZ-104:n kokeeseen. Valtava määrä opeteltavaa, mutta todella yleissivistävä kurssi ihan Azuren ulkopuolellekin. Nyt jo osaaminen alkaa olla kohtalaisella tasolla ja joulun jälkeen voisi ottaa kokeen.
AZ-305 olisi ilmeisesti luonnollinen jatko AZ-104:n aiheille. Toisaalta koen, että jo tuo 104 riittää itselleni pilvi-infrastruktuurien suunnittelun ja rakentamisen suhteen ja ei välttämättä kiinnosta jatkaa samasta. SC-300 voisi olla hyödyllinen omien työtehtävien suhteen ja ehkä valmistelisi joihinkin ylläpitäjän työtehtäviin. Toisaalta AZ-104 viisti jo tuonkin aiheita. Tällä hetkellä kallistun AZ-400:aan. DevOpsista ja Azure DevOpsista on jo jonkun verran kokemusta, tuosta olisi työtehtävissä hyötyä ja konkreettinen DevOps-osaaminen voi näyttää CV:ssä varsin hyvältä.
Samaa mieltä. Pääosin sertifikaattien hyöty tulee lähinnä niiden käytöstä palveludentarjoajien kilpailutuksissa ja kun niistä saa partnerit vendor-alennuksia. Useimpien suorittaminen on aika suoraviivaista eikä oikeastaan auta työllistymistä jos työkokemus on nolla.Jos et juuri nyt Azuren kanssa tekemisissä, niin työllistymisen osalta noida certeillä voi pyyhkiä takalistonsa. Mutta jos taas kokoajan olet töissä käyttämässä Azurea paljon, niin sitten certit työpaikkaa vaihtaessa voikin olla merkittäviä. Varsinkin jos yritys tarjoaa Azure palveluita asiakkailleen. Mutta siis ilman Azure työkokemusta ja sitten koittaa certin kanssa työllistyä niin siinä on huonot mahdollisuudet. Se pätee mielestäni jokaiseen certtiin, eikä vain Azureen.
Täällä oli inauksen keskustelua aiemmin noista sertifioinneista: IT-uran luonti ja sertifikaattien hyödyllisyysMitä mieltä Azuren sertifikaateista ja niiden vaikutuksesta työllistymiseen? Mitä kannattaa erityisesti käydä, jos mahdollisesti kiinnostaisi tulevaisuudessa hommat pilven parissa? Sen verran epävarma työmarkkinatilannekin, että yritän kaikin keinoin pönkittää omaa asemaa. Juuri selvitty YT-neuvotteluista, mutta vähän sellainen fiilis, että lisää saattaa tulla.
AZ-900 oli aika läpsyttelyä ja nyt olen kovasti lukenut AZ-104:n kokeeseen. Valtava määrä opeteltavaa, mutta todella yleissivistävä kurssi ihan Azuren ulkopuolellekin. Nyt jo osaaminen alkaa olla kohtalaisella tasolla ja joulun jälkeen voisi ottaa kokeen.
AZ-305 olisi ilmeisesti luonnollinen jatko AZ-104:n aiheille. Toisaalta koen, että jo tuo 104 riittää itselleni pilvi-infrastruktuurien suunnittelun ja rakentamisen suhteen ja ei välttämättä kiinnosta jatkaa samasta. SC-300 voisi olla hyödyllinen omien työtehtävien suhteen ja ehkä valmistelisi joihinkin ylläpitäjän työtehtäviin. Toisaalta AZ-104 viisti jo tuonkin aiheita. Tällä hetkellä kallistun AZ-400:aan. DevOpsista ja Azure DevOpsista on jo jonkun verran kokemusta, tuosta olisi työtehtävissä hyötyä ja konkreettinen DevOps-osaaminen voi näyttää CV:ssä varsin hyvältä.
Toi tummennettu on kyllä oikeasti hitokseen laaja asia. Kyllähän pilveen saa pystyyn suht helposti vaikka minkälaista himmeliä, joka voi sit maksaa ihan helvetisti, vikailla sieltä täältä jatkuvasti, vuotaa pääsynhallintojen suhteen yms., jotka tulee vastaan auditoinneissa ja siis oikeasti fiksun pilviympäristön rakentaminen ei oo kuitenkaan ihan yksinkertaista.AZ-305 olisi ilmeisesti luonnollinen jatko AZ-104:n aiheille. Toisaalta koen, että jo tuo 104 riittää itselleni pilvi-infrastruktuurien suunnittelun ja rakentamisen suhteen ja ei välttämättä kiinnosta jatkaa samasta. SC-300 voisi olla hyödyllinen omien työtehtävien suhteen ja ehkä valmistelisi joihinkin ylläpitäjän työtehtäviin. Toisaalta AZ-104 viisti jo tuonkin aiheita. Tällä hetkellä kallistun AZ-400:aan. DevOpsista ja Azure DevOpsista on jo jonkun verran kokemusta, tuosta olisi työtehtävissä hyötyä ja konkreettinen DevOps-osaaminen voi näyttää CV:ssä varsin hyvältä.
Mun pitäs varmaan tehdä joku Azure-sertikin, kun pitäs larpata jonkinlaista pilviarkkaria uudessa projektissa, jossa Azuren pilvi.
Toi AZ-900 fundamentals näyttää ainakin olevan aika läpihuuto, kun konseptit tuttuja vuosien AWS-duuneista ja lähinnä pitää koittaa perata, mikä nyt on olennaisesti eri tavalla. Tuon nyt vois lämpimikseen tehdä tässä ihan lähiaikoina, jos firma vaan kuittaa laskun ja kattoa noita edistyneempiä alkuvuodesta..
Ja mitä tuohon keskusteluun tulee, niin joo, ei niillä lapuilla itessään tee mitään, jos ei osaa kanssa tehdä pilvessä asioita, mutta kyllä niistä on firman myynnissä apua, kun asiakkaat voi pisteyttää pilvisertifikaatteja. Ja tätä kautta ne on ihan hyödyllisiä tekijällekin rekryissä. Plus noi perussertit on oikeasti hyviä saada se ensikosketus pilveen ja mistä siinä on kyse plus kyseisen pilvitoimittajan tarjoomasta.
En minä sitä elättele, että noita edistyneempiä sais kylmiltään läpiAZ-900 on sitten ihan eri planeetalta kuin AZ-305 joka on ton arkkarisertin vaatimus. Jos kylmiltään saa 305:n (aiemmin näitä oli kaksi, en muista enää numeroita) läpi niin voi olla erittäin ylpeä omasta osaamisestaan. Tietysti yksilötason kokemukset siitä miten serteistä on hyötyä vaihtelee, mutta yleisesti ottaen varsinkin noi pilviarkkarisertit ovat erittäin hyviä juttuja hanskata sekä oman ammatillisen osaamisen tukena että pääsylippuina mielenkiintoisiin projekteihin / duuneihin. Terveisin arkkareiden ex-esihlö & erilaisten koulutuspolkujen speksaaja.
Oletettavasti payroll asiat hoidetaan jonkun HR tarjoajan kautta joka hoitaa sinulle palkat + edut paikalliseen tapaan esim vakuutukset yms.Linkkarissa kun selaa IT-työpaikkoja ja on asettanut lokaatioksi oman kotipaikkakunnan, niin tarjoaa sinne silti myös työpaikkoja joissa lokaationa on "European Union". Ajoittain niitä on runsaastikin siellä. Katsoin yhtä sellaista niin oli joku Sveitsissä sijaitseva firma. Mitä nuo käytännössä ovat, siis että ollaanko silloin työsuhteessa ulkomaille ja tehdään etänä? Onko joku hakenut tuollaiseen "European Union" paikkaan?
Oletettavasti payroll asiat hoidetaan jonkun HR tarjoajan kautta joka hoitaa sinulle palkat + edut paikalliseen tapaan esim vakuutukset yms.
Saanko udella miten aloitit koodaajan hommat? Itse kanssa haluan vaihtaa alaa tähän ja hukassa mistä kannattaa aloittaa.Iso kiitos jos viitsit kertoa mahdollisimman paljon.Mä päädyin joskus YT’eitten jälkeen koodaajaksi, ja aloitin aika tyhjästä. Ei mulla ollut ajatuksena olla ”täysin koodaaja”, mutta se olikin tosi hauskaa. Osittain se ehkä johtu hyvästä työilmapiiristä ja kolleegoista.
Tein sitä muutaman vuoden, ja vaikka olin mielestäni ihan hyvä, rupesin epäilemään voisinko koskaan olla yhtä hyvä kuin ne parhaimmat mitä ihailin. Näin 15v myöhemmin olen tajunnut, että kyllä varmaan olisin voinut olla. Olihan ne tehnyt sitä yli 10v pidempään…
Joka tapauksessa siitä on ollut valtavan paljon hyötyä myöhemmin. Siitä lähtien olen työskennellyt lähellä koodaajia ja kokemus mahdollistaa ihan erilaisen yhteistyön.
Olin opiskellut tietojenkäsittelytieteiden kandin tutkinnosta yli puolet työn ohella ja työnantaja oli siitä tietoinen. He ehkä olettivat että sen myötä olisin valmiimpikin (tai että opinnot olisivat olleet valmiimmat), mutta ei se muodostunut ongelmaksi.Saanko udella miten aloitit koodaajan hommat? Itse kanssa haluan vaihtaa alaa tähän ja hukassa mistä kannattaa aloittaa.Iso kiitos jos viitsit kertoa mahdollisimman paljon.
Olin opiskellut tietojenkäsittelytieteiden kandin tutkinnosta yli puolet työn ohella ja työnantaja oli siitä tietoinen. He ehkä olettivat että sen myötä olisin valmiimpikin (tai että opinnot olisivat olleet valmiimmat), mutta ei se muodostunut ongelmaksi.
Tiimi johon päädyin oli vähän erikoisessa roolissa. Muut tiimit tekivät isompia featureita, me monitoroitiin miten hommat toimivat ja fiksailtiin bugeja. Tämä oli siis n. 15v sitten eikä devops ollut niin juttu vielä. En ole nähnyt vastaavaa setuppia muualla, käytännössä jokainen tiketti oli täysin eri palveluihin / osiin ja pääosa ajasta meni muiden koodia lukiessa / ymmärtäessä ja sitten korjatessa. Mun mielestä täydellinen tapa aloittaa kun muut tiimissä olivat aika senioreita ja avuliaita.
Mut käytännössä jos haluat koodaajaksi niin ihan ensin pitäisi oppia koodaamaan. Todennäköisesti kannattaa ensimmäiseksi myös valita kieli joka on just nyt cool, esim. javascript (tai python).
Kun olet oppinut perusteet tarvitset harjoitusta jotta olisit hyödyksi. Joko löydät jotain ongelmia tarkaistavaksi, tai yrität osallistua johonkin open source proggikseen. Muista myös, että tietynlaiset työkalut kuuluu aika läheisesti koodaajille, vaikkapa versionhallinta, mut myös pilvipalvelut ja build ympäristöt. Kaikkea ei välttämättä kannata opetella kerralla.
Mun suurin onni oli saada mahdollisuus silloisella työnantajalta, ulkoa ei olisi palkattu mun tasoista. Alan vaihto voi tapauksesta riippuen tuoda myös mahdollisuuksia. Tämä toki riippuu siitä mitä olet tehnyt, mutta vanhan uran myötä sulla on jotain ymmärrystä mitä muilla koodaajilla ei ehkä ole?

Eiköhän koodaajista tule taas pulaa kunhan talous lähtee vetämään, maailmassa on vielä paljon digitoitavaa.Näin alanvaihtajan näkökulmasta on ollut aika kylmä meininki nyt viime aikoina. Opinnot aloitin töiden ohella korona-aikaan ja viime vuoden keväällä oli tarkoitus jo valmistua, mutta oli ongelmia löytää edes harjoittelupaikkaa ohjelmoinnin (fullstack) parista. Nyt on sitten AMK-paperit kourassa ja työtilanne tuntuu vaan menevän huonompaan suuntaan. Trainee-ohjelmiin on tullut haettua myöskin tuloksetta ja githubiin tungettu jos jonkinlaista projektia. Yksi vaihtoehto olisi hakea tietojenkäsittelytieteen maisteriohjelmaan, mutta en oikein enää tiedä kannattaako sekään. Koodaripula kieltämättä...![]()
On kylla ollut niin erikoinen tama 20-luku. Joka toinen vuosi ääripäästä ääripäähän. Todennakoisesti 2025 kesalla on taas normaalimpaa.Eiköhän koodaajista tule taas pulaa kunhan talous lähtee vetämään, maailmassa on vielä paljon digitoitavaa.
Digialla ainakin rekry päällä: Vuoden isoin IT-rekry: Digia rekrytoi heti 75 ammattilaista
Tämä on kyllä aika armotonta arpapeliä, johon voi toki jossain määrin itse vaikuttaa viivyttelemällä. Kun itse aloitti opinnot finanssikriisin jälkeen ja heti perään iski eurokriisiä, niin näytti aika pahalta. Tuohon aikaan ei olisi huvittanut valmistua. Siinä voi helposti käydä niin, että kun tilanne alkaa parantua, niin uusi valmistuvien aalto näyttää työnantajan silmissä paremmalta kuin katveeseen valmistunut porukka.Ollaan monesti kavereiden kanssa puhuttu siitä miten markkinatilanne valmistumisen aikaan voi muokata ihmisen käsitystä työmarkkinoista, tai antaa niin vähän vaihtoehtoja ekalle työpaikalle että joutuu sitten ponnistamaan paljon alempaa.
Suomessa kai aika suuri osa IT-alan töistä on juurikin näitä julkisen sektorin hankkeita ja "konsultointia" (eli vuokratyövoimaa). Vai olenko väärässä?Olen ehkä aikaisemminkin kysynyt, mutta miten iso osa IT-bisneksestä on ollut ja on nykyään julkisen sektorin ostoja? siellähän on kovat leikkaukset päällä niin yllätä että ostavat myös vähemmän.
Mistähän saatais vientimyyjiä, jotka osaa sekä tekniikkaa että kieliä?Enemmän saisi olla tuotetaloja, joilla olisi joku oma tuote jota myydä myös ulkomaille.
Itsellä kävi noin myös, valmistuminen 2014 mutta vasta tuossa 2017-2019 "imussa" pääsi nollakokemuksella töihin. Se oli vaan CV sähköpostiin, nopea haastattelu ja sovittiin siinä samalla aloitus seuraavalle viikolle ja sillä tiellä edelleen ollaan.Tämä on kyllä aika armotonta arpapeliä, johon voi toki jossain määrin itse vaikuttaa viivyttelemällä. Kun itse aloitti opinnot finanssikriisin jälkeen ja heti perään iski eurokriisiä, niin näytti aika pahalta. Tuohon aikaan ei olisi huvittanut valmistua. Siinä voi helposti käydä niin, että kun tilanne alkaa parantua, niin uusi valmistuvien aalto näyttää työnantajan silmissä paremmalta kuin katveeseen valmistunut porukka.
Itse pääsin hyvässä imussa 2017, minkä jälkeenkin oli pari tosi hyvää vuotta, jolloin varmaan moni heikompikin tekijä löysi paikkansa maailmasta.
Koita ulkomaille?Näin alanvaihtajan näkökulmasta on ollut aika kylmä meininki nyt viime aikoina. Opinnot aloitin töiden ohella korona-aikaan ja viime vuoden keväällä oli tarkoitus jo valmistua, mutta oli ongelmia löytää edes harjoittelupaikkaa ohjelmoinnin (fullstack) parista. Nyt on sitten AMK-paperit kourassa ja työtilanne tuntuu vaan menevän huonompaan suuntaan. Trainee-ohjelmiin on tullut haettua myöskin tuloksetta ja githubiin tungettu jos jonkinlaista projektia. Yksi vaihtoehto olisi hakea tietojenkäsittelytieteen maisteriohjelmaan, mutta en oikein enää tiedä kannattaako sekään. Koodaripula kieltämättä...![]()
Ainahan koville tekijöille on kysyntää, ellei sitten oli ihan totaalinen lama menossa. Yleisesti ottaen tällä hetkellä on vielä haastavat ajat, varsinkin nuoremmilla tekijöillä jotka yrittävät päästä siihen ekaan paikkaan kiinni. En pidä itseäni mitenkään kovana tekijänä, mutta on minuakin kyselty ja haastateltu viimeisen 12kk aikana töihin, mutta ei se tarkoita yhtään mitään jos mietitään työmarkkinoiden tilannetta kokonaisuutena.Palstaa lukiessa täällä on ollut paljon alakuloista tunnelmaa, että työpaikat on tiukassa. Itselle on nyt kuukauden sisään pro-aktiivisesti soitettu kolmesta eri paikasta ja tarjottu suht potentiaalisia keikkoja. Kyse ei siis palkkatöistä, vaan toimeksiannoista: teen töitä oman yhden miehen firmani kautta.
Sikäli ristiriitaista, kun täällä on kirjoiteltu, että työmarkkinat ovat hiljentyneet. Itsellä ei ole aiemmin ollut tilannetta, että on asiakkaan/välittäjän toimesta soiteltu, että kiinnostaisiko toimeksianto. Tai siis on tullut kyselyjä, mutta yleensä ne on olleet sellaisia "tarvitaan sun CV" tai "Haemme kokenutta senioria, voimme maksaa 60 euroa tunti".
Harmittaa, että nuo kyselyt on pitkälti henkilöityneet minuun, mieluusti palkkaisin itselleni työkavereita tai ottaisin osakkaita.
Totta. Joo, tuo on kyllä todella ikävä piirre, että valmistuneille ei anneta mahdollisuutta. Jossain vaiheessa ollaan varmasti ihmeellisessä tilanteessa, kun ne kokeneemmat jää pois työelämästä, eikä ole niitä uusia senioreita (kun ei palkattu aikanaan niitä junioreita).Ainahan koville tekijöille on kysyntää, ellei sitten oli ihan totaalinen lama menossa. Yleisesti ottaen tällä hetkellä on vielä haastavat ajat, varsinkin nuoremmilla tekijöillä jotka yrittävät päästä siihen ekaan paikkaan kiinni. En pidä itseäni mitenkään kovana tekijänä, mutta on minuakin kyselty ja haastateltu viimeisen 12kk aikana töihin, mutta ei se tarkoita yhtään mitään jos mietitään työmarkkinoiden tilannetta kokonaisuutena.
Kyllähän näitä muutamia isompia taloja on, jotka ymmärtävät että junnuja kouluttamalla saa helpommin senioreja kuin hakemalla niitä markkinoilta.Silloin kun oli vielä paremmin kysyntää ~10 vuotta sitten, silloisessa firmassani aktiivisesti ja tietoisesti palkkasimme opiskelijoita ja vastavalmistuneita ensimmäiseen työpaikkaansa. Tässä työmarkkinatilanteessa tuokaan ei liene enää niin helppo toteuttaa.
Tämäkin on varmaan hiukan vaikeutunut. Kun olin palkkatöissä, silloisella (en mainitse nimeä) työnantajallani oli "Mestari-kisälli" -ohjelma juuri tuohon tarkoitukseen, saada uusia tulevaisuuden senioreita. Mutta nyt kun seuraan kyseistä (konsultti)yritystä, menee bisnes huonommin ja on tekijöitä niin paljon ilman toimeksiantoa, että epäilen että kyseinen "mestari-kisälli" -ohjelma on kovin aktiivinen.Kyllähän näitä muutamia isompia taloja on, jotka ymmärtävät että junnuja kouluttamalla saa helpommin senioreja kuin hakemalla niitä markkinoilta.
Heitän ihan omana mielipiteenä ilman mitään faktaa, että mitään varsinainaista koodaripulaa ei ole ollut kuin pieniä lyhyitä hetkiä. Se koodaripula on aina ollut osaavista senioreista, eikä firmat ole ymmärtäneet että niitä junnuja kannattaa palkata, ja järjestää sisäiset koulutukset ja oppimismahdollisuudet kuntoon.
edit: ja tosiaan halusin vain tuoda esiin, että jostain kumman syystä oma työtarjonta on parantunut viime aikoina aiempaan verrattuna. Vielä 1,5 vuotta sitten olin ilman töitä (toimeksiantoa) ja jännitin löytyykö mitään. Kun täällä on saanut lukea että tilanne 1,5 vuodessa mennyt ehkä huonompaan.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.