Olin opiskellut tietojenkäsittelytieteiden kandin tutkinnosta yli puolet työn ohella ja työnantaja oli siitä tietoinen. He ehkä olettivat että sen myötä olisin valmiimpikin (tai että opinnot olisivat olleet valmiimmat), mutta ei se muodostunut ongelmaksi.
Tiimi johon päädyin oli vähän erikoisessa roolissa. Muut tiimit tekivät isompia featureita, me monitoroitiin miten hommat toimivat ja fiksailtiin bugeja. Tämä oli siis n. 15v sitten eikä devops ollut niin juttu vielä. En ole nähnyt vastaavaa setuppia muualla, käytännössä jokainen tiketti oli täysin eri palveluihin / osiin ja pääosa ajasta meni muiden koodia lukiessa / ymmärtäessä ja sitten korjatessa. Mun mielestä täydellinen tapa aloittaa kun muut tiimissä olivat aika senioreita ja avuliaita.
Mut käytännössä jos haluat koodaajaksi niin ihan ensin pitäisi oppia koodaamaan. Todennäköisesti kannattaa ensimmäiseksi myös valita kieli joka on just nyt cool, esim. javascript (tai python).
Kun olet oppinut perusteet tarvitset harjoitusta jotta olisit hyödyksi. Joko löydät jotain ongelmia tarkaistavaksi, tai yrität osallistua johonkin open source proggikseen. Muista myös, että tietynlaiset työkalut kuuluu aika läheisesti koodaajille, vaikkapa versionhallinta, mut myös pilvipalvelut ja build ympäristöt. Kaikkea ei välttämättä kannata opetella kerralla.
Mun suurin onni oli saada mahdollisuus silloisella työnantajalta, ulkoa ei olisi palkattu mun tasoista. Alan vaihto voi tapauksesta riippuen tuoda myös mahdollisuuksia. Tämä toki riippuu siitä mitä olet tehnyt, mutta vanhan uran myötä sulla on jotain ymmärrystä mitä muilla koodaajilla ei ehkä ole?