IT-alan työpaikat

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 715
Also, onko noihin sulariohjelmointityöpaikkoihin mitään asiaa ilman asiaan kuuluvaa pätevyyttä? Olen kironnut itseäni siitä, että menin opiskelemaan tkt enkä tietotekniikkaan, kun jälkimmäinen olisi ilmeisesti ollut lähempänä haluamaani työpaikkaa. Olen väsynyt webdevpöhinäpaskaan, jota en aio enää ikinä tehdä uudelleen. Tuli jo burnout siitä.
3v sitten yritin kysellä, että miksi olet väsynyt webihommiin tai bäkkärihommiin. Yhä saa vastata. Ja silloin kun kyselit sulautetuista, sait vinkiksi, että hommaa raspi ja yritä sillä. (Suosittelen myös paljon halvempia ESP32-mikrokontrollereja. Alle 20 eurolla saa.) Kokeilitko Raspia, miltä se tuntui? Teitkö jotain omia harrasteprojekteja sillä? Saitko jotain toimivaa aikaiseksi?

 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
155
3v sitten yritin kysellä, että miksi olet väsynyt webihommiin tai bäkkärihommiin. Yhä saa vastata. Ja silloin kun kyselit sulautetuista, sait vinkiksi, että hommaa raspi ja yritä sillä. (Suosittelen myös paljon halvempia ESP32-mikrokontrollereja. Alle 20 eurolla saa.) Kokeilitko Raspia, miltä se tuntui? Teitkö jotain omia harrasteprojekteja sillä? Saitko jotain toimivaa aikaiseksi?

En ostanut raspia mitään muutakaan. En tiedä mistä aloittaa eikä ole rahaakaan tehdä mitään juuri nyt.

Väsyin webbijuttuihin koska olin töissä ripuli-tier firmassa, jossa kaikki tehtiin päin persettä, koska esimiehet olivat vammasia pomottajia ja tiukat deadlinet. Eikä se oikeastaan kiinosta muutenkaan.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 003
En ostanut raspia mitään muutakaan. En tiedä mistä aloittaa eikä ole rahaakaan tehdä mitään juuri nyt.

Väsyin webbijuttuihin koska olin töissä ripuli-tier firmassa, jossa kaikki tehtiin päin persettä, koska esimiehet olivat vammasia pomottajia ja tiukat deadlinet. Eikä se oikeastaan kiinosta muutenkaan.
Ei noista asioista taida eroon päästä embedded puolella. Softa-alan luonne, että monessa firmassa on krooninen kiire, asioita ei keretä/osata tehdä oikein, kommunikaatio-ongelmaa asiakkaan-tekijän välillä jne. Rautaprojekteissakin on joku deadline missä laitteen tarvii olla myynnissä. Hommat alkaa protolaitteilla, jotka ei välttämättä edes toimi. Aikataulu koko ajan kutistuu samalla kun tukka lähtee päästä ja päivät pitenee.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
443
En ostanut raspia mitään muutakaan. En tiedä mistä aloittaa eikä ole rahaakaan tehdä mitään juuri nyt.

Väsyin webbijuttuihin koska olin töissä ripuli-tier firmassa, jossa kaikki tehtiin päin persettä, koska esimiehet olivat vammasia pomottajia ja tiukat deadlinet. Eikä se oikeastaan kiinosta muutenkaan.
Tässä yksi kurssi: Johdatus sulautettuihin järjestelmiin | FITech. DI opinnot voi suoritta loppuun myös etänä esim. Johtamisen ja tietotekniikan DI-ohjelma, Pori | Tampereen korkeakouluyhteisö. Käsittääkseni mahdollista opiskella monimuotona ja saada silti täydet työttömyys korvaukset, kannattaa kysellä TE-keskukselta. Valtio tarjoaa myös palkkatukea, muistaakseni pitkäaikaistyöttömälle jopa 50% vuoden palkoista. Pienemmät firmat ja startupit luulisi kiinnostuvan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
937
Ei noista asioista taida eroon päästä embedded puolella. Softa-alan luonne, että monessa firmassa on krooninen kiire, asioita ei keretä/osata tehdä oikein, kommunikaatio-ongelmaa asiakkaan-tekijän välillä jne. Rautaprojekteissakin on joku deadline missä laitteen tarvii olla myynnissä. Hommat alkaa protolaitteilla, jotka ei välttämättä edes toimi. Aikataulu koko ajan kutistuu samalla kun tukka lähtee päästä ja päivät pitenee.
Ei noita asioita kannata muutenkaan rivityöntekijänä stressata. "Kiire" ei merkkaa itselle juuri mitään, työt tehdään huolellisesti normaalina työaikana arkipäivisin, oli deadline miten lähellä tahansa. Jos joku projektijohdossa ei ole osannut arvioida työmäärä ja resurssien riittävyyttä oikein niin eipä se ole minun ongelma.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 003
Ei noita asioita kannata muutenkaan rivityöntekijänä stressata. "Kiire" ei merkkaa itselle juuri mitään, työt tehdään huolellisesti normaalina työaikana arkipäivisin, oli deadline miten lähellä tahansa. Jos joku projektijohdossa ei ole osannut arvioida työmäärä ja resurssien riittävyyttä oikein niin eipä se ole minun ongelma.
Stressin määrä tietty riippuu luonteesta. Osa stressaa ihan mistä tahansa ja osa porukasta syö painetta aamupalaksi. Toki paljon riippuu siitäkin onko tarkoitus olla rivityöntekijä vai ehkä hakee tai on jo jossain techlead tms. positiossa. Mä oon vain täällä töissä asenteella tuskin saa maksimoitua mahdollisuuksia. Ehkä maksimointi ei ole kaikille tarpeenkaan + veroprogressio jossain kohtaa myös osuu pottuvarpaaseen kipeästi.

Mutta onhan niitä hyviäkin firmoja tai hyviä tiimejä isompien firmojen sisällä missä hommat hoituu fiksusti.
 

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 027
Rauta puolen ohjelmoinnissa on tosiaan usein vähintään yhtä tiukat dedikset kuin webbipuolella. Eniten siihen kiireen tunteeseen vaikuttaa osaava projektin johto ja ympärillä oleva tiimi. Sekin tietty vaikuttaa jos ei osaaminen ole ihan tehtävän tasalla, niin tottakai se tuntuu siltä ettei koskaan ehdi tehdä kunnollista.

Ehkä tuossa kohtaa voisi auttaa jos saisi lähteä ihan juonioritasolta alkaen ilman sen kummempaa vastuuta tekemään kokeneemman tiimin kanssa?

Sitä ei kyllä voi poistaa ettei cv:ssä näytä erityisen hyvältä että hakee vauhtia menemällä kouluun kesken uran, muttei saa sitä valmiiksi ja jälkeen jää vain aukko historiaan. Ei se kuitenkaan ole este jos haastattelu(t) menee hyvin.
 
Liittynyt
28.07.2022
Viestejä
539
En ostanut raspia mitään muutakaan. En tiedä mistä aloittaa eikä ole rahaakaan tehdä mitään juuri nyt.

Väsyin webbijuttuihin koska olin töissä ripuli-tier firmassa, jossa kaikki tehtiin päin persettä, koska esimiehet olivat vammasia pomottajia ja tiukat deadlinet. Eikä se oikeastaan kiinosta muutenkaan.
Vaihtamalla paranee. Viimeiset vuodet IT-alalle on ollut kova tarve tekijöille, paikkoja riittää vieläkin.

Yritä hakea töihin nykyisellä osaamisella johonkin laajemmalla skaalalla konsultointia tekevään puljuun. Sisäinen siirto itseä kiinnostavampiin hommiin lienee helpompaa kuin yrittää ulkopuolelta sisään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 715
En ostanut raspia mitään muutakaan. En tiedä mistä aloittaa eikä ole rahaakaan tehdä mitään juuri nyt.
No osta ESP32 ja tutustu siihen. Raspejä on vaikea saada, tosin tarjonta ehkä paranee tänä vuonna. C-taidot ovat ehdottomasti hyödyksi. ESP32-devilaudat aksaa sen 20e kun tilaa AliExpressistä. Noilla saa kaikenlaista ihmeellistä aikaiseksi ja yhteisöt auttavat. Aloita vaikka jostain ledien vilkuttelusta ja I2C-lämpösensorien lukemisesta. Helppoa ja harmitonta puuhastelua.

Väsyin webbijuttuihin koska olin töissä ripuli-tier firmassa, jossa kaikki tehtiin päin persettä, koska esimiehet olivat vammasia pomottajia ja tiukat deadlinet. Eikä se oikeastaan kiinosta muutenkaan.
Ulosantisi perusteella kuulostaa hiukan siltä, että motivoidut aika vaikeasti asioista ja helposti menee negatiivisen puolelle. Se on asia, jota ehkä kannattaa työstää, sillä työelämässä aina joku asia tökkii jolle ei voi tehdä mitään. Tärkeää on koettaa parantaa asioita ja koettaa hoitaa se oma tontti niin hyvin kuin mahdollista ja saada kollegat ylisuoriutumaan. Paskassa firmassa voi kuitenkin oppia, miten asioita ei kannata tehdä. Eli positiivisen kautta. Liian tiukat dedikset on toki paska juttu ja lisäävät stressiä.

Jos webhommat eivät kiinnosta lainkaan, niin mikä sitten kiinnostaisi? Puhut sulautetuista, mutta et ole 3 vuoteen kuitenkaan tehnyt mitään niiden kanssa? Eli nyt hommaat sen ESP32:n tai Raspin ja otat ja kokeilet, miltä niiden kanssa puuhastelu tuntuu. Ei tämä projekti muutoin etene.

Myös se on vähän huono signaali, ettet "jaksanut/viitsinyt" etsiä töitä pandemian aikana. Eli selvästi sun kannattaa pohtia, että mitä haluaisit elämässä tehdä ja mikä saisi innostumaan asioista. Mikä olisi unelma? Ja mikä olisi sellainen ihan OK-homma, jolla arki saataisiin pyörimään mukavasti, vaikkei nyt mitään jatkuvaa tähtisadetta tarjoaisikaan.
 
Liittynyt
18.07.2021
Viestejä
4
Täällä aiemmin kerrottua, että konsulttialalla olisi nyt vaikeuksia, niin vieläkö tämä pitää paikkansa? Ainakin Linkedinin lähettämissä työpaikkasuosituksissa on aina konsulttitaloja joukossa, niin voisi kuvitella, ettei kaikilla ainakaan mene huonosti jos uutta väkeäkin yritetään palkata? Olen pari vuotta mietiskellyt josko pitäisi kokeilla miltä konsultin hommat maistuu, mutta ei viitsisi lähteä koeajalle jos ajat ovat kovin epävakaat.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 072
Täällä aiemmin kerrottua, että konsulttialalla olisi nyt vaikeuksia, niin vieläkö tämä pitää paikkansa? Ainakin Linkedinin lähettämissä työpaikkasuosituksissa on aina konsulttitaloja joukossa, niin voisi kuvitella, ettei kaikilla ainakaan mene huonosti jos uutta väkeäkin yritetään palkata? Olen pari vuotta mietiskellyt josko pitäisi kokeilla miltä konsultin hommat maistuu, mutta ei viitsisi lähteä koeajalle jos ajat ovat kovin epävakaat.
Varmaan on yleisiä vaikutuksia talon ulkopuolisten konsulttien käytölle, jotka koskevat koko "konsulttialaa", mutta kai sitä merkittävämpi tekijä on konsultin erikoisosaamisen aihepiiri ja osaamisen taso, kuten yleisestikin työmarkkinoilla. Jos osaamisalueesi on sellainen, jossa on erityisosaamiselle tarvetta, ja oma osaamisesi on riittävän korkealla tasolla, niin eiköhän kykyjäsi kaupaksi saada.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
560
Onks nykyään yleistä että työnhaun jälkeen ei olla yhteydessä jos tippuu pois? Oon hakenut kahteen työpaikkaan tässä lähiaikoina ja toisessa kävin haastattelussa jossa sanottiin, että kuun loppuun mennessä saadaan asia päätökseen. No nyt on 4. päivä ja tuli sähköpostiin vain "auta meitä kehittymään" lomake. Toisessa ei toistaiseksi ole tullut muuta kuin hakuaika on päättynyt ja olemme yhteydessä mahdollisimman pian. Oishan se kiva saada edes se viesti valitettavasti teitä ei valittu, jää ainakin itellä muuten paska maku suuhun koko lafkasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 715
Onks nykyään yleistä että työnhaun jälkeen ei olla yhteydessä jos tippuu pois? Oon hakenut kahteen työpaikkaan tässä lähiaikoina ja toisessa kävin haastattelussa jossa sanottiin, että kuun loppuun mennessä saadaan asia päätökseen. No nyt on 4. päivä ja tuli sähköpostiin vain "auta meitä kehittymään" lomake. Toisessa ei tullut muuta kuin hakuaika on päättynyt ja olemme yhteydessä mahdollisimman pian. Oishan se kiva saada edes se viesti valitettavasti teitä ei valittu.
En osaa sanoa, onko yleistä vai ei, mutta musta tosi epäkohteliasta jos ei mitään ilmoiteta. Ja musta vielä parempi on antaa kandidaatille palautetta haastattelusta - vähintään pyydettäessä mutta miksei muutoinkin.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 697
Onks nykyään yleistä että työnhaun jälkeen ei olla yhteydessä jos tippuu pois? Oon hakenut kahteen työpaikkaan tässä lähiaikoina ja toisessa kävin haastattelussa jossa sanottiin, että kuun loppuun mennessä saadaan asia päätökseen. No nyt on 4. päivä ja tuli sähköpostiin vain "auta meitä kehittymään" lomake. Toisessa ei toistaiseksi ole tullut muuta kuin hakuaika on päättynyt ja olemme yhteydessä mahdollisimman pian. Oishan se kiva saada edes se viesti valitettavasti teitä ei valittu, jää ainakin itellä paska maku suuhun.
Riippuu ihan firmasta, jotkut vastaa ja toisista ei kuulu mitään. Hyviin tapoihin kyllä kuuluisi jotain vastata, hakuajan jälkeen ei kiitos tai jos haastatteluihin on päässyt niin vastaavasti että valittiin toinen henkilö tällä kertaa.

Oma suosikkini on työnhaku, jossa hakemuksen jälkeen sain sähköpostiin kysymyksen "onko kokemusta alan x softaprojektien vetämisestä?", vastasin että ei ole (kun työpaikkailmoituksessa ei viitattu sanallakaan softaprojektien vetämiseen tai alaan x). Mitään muuta siitä firmasta ei sitten kuulunutkaan.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 590
Onks nykyään yleistä että työnhaun jälkeen ei olla yhteydessä jos tippuu pois?
No ei se minusta ainakaan kauhean tavatonta ole, jos näin toimitaan. Paljon tietty näkee höpinää työnantajamielikuvasta yms., mutta ihan herran hallussa minusta, millainen käytäntö missäkin talossa on.

Osittain varmasti myös resurssikysymys, ts. jos rekryäminenkin on jonkun miljoona rautaa tulessa -pomon niskoilla, niin aika isolla todennäköisyydellä ei ruveta käymään kanditaatteja läpi ja kirjoitella henkilökohtaista palautetta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 072
Osittain varmasti myös resurssikysymys, ts. jos rekryäminenkin on jonkun miljoona rautaa tulessa -pomon niskoilla, niin aika isolla todennäköisyydellä ei ruveta käymään kanditaatteja läpi ja kirjoitella henkilökohtaista palautetta.
Kukaan osaava johtaja ei anna mitään henkilökohtaista palautetta. Maailmassa on sellaisia kusipäitä, että saattavat lähteä riitelemään ja jokainen sana on oikeusriidan polttoainetta, laitoit mitä tahansa.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 855
Onks nykyään yleistä että työnhaun jälkeen ei olla yhteydessä jos tippuu pois? Oon hakenut kahteen työpaikkaan tässä lähiaikoina ja toisessa kävin haastattelussa jossa sanottiin, että kuun loppuun mennessä saadaan asia päätökseen. No nyt on 4. päivä ja tuli sähköpostiin vain "auta meitä kehittymään" lomake. Toisessa ei toistaiseksi ole tullut muuta kuin hakuaika on päättynyt ja olemme yhteydessä mahdollisimman pian. Oishan se kiva saada edes se viesti valitettavasti teitä ei valittu, jää ainakin itellä muuten paska maku suuhun koko lafkasta.
Mitä olen itse noita rekryjä seuraillut hyvinkin läheltä, niin ei nuo aikarajat välttämättä edes pidä paikkaansa ellei sitten HR erikseen hoida niitä. Jos on joku peruspäällikkö tai pahimmillaan johtotason henkilö, kuka tekee sen lopullisen valinnan niin ratkaisuilla on taipumus venähtää kun aina tulee kalenterit täyteen jotain muuta.

Moni firma ei käytä mitään kunnollista rekryjärjestelmää, jolloin ei edes tule automaattiviestejä kun rekry suljetaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 715
Maailmassa on sellaisia kusipäitä, että saattavat lähteä riitelemään ja jokainen sana on oikeusriidan polttoainetta, laitoit mitä tahansa.
Mitähän tää tarkoittaa. Millaisesta palautteesta firman pitää pelätä oikeuskannetta Suomessa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 715
Esim. että palkkapyyntösi oli liian korkea niin et pääse jatkoon (tarjoamatta ensin pienempää palkkaa).
Tuossa keississä hakijaa ei tosin edes pyydetty haastatteluun, enkä ehkä tässä ajattele että palkkatoiveen torjuminen olisi "palautteen antamista". Mutta kieltämättä oli todella outo tapaus ja olisi mukava kuulla siitä vähän tarkemmin. Tuntuu, että jotain oleellista ei ole siitä kerrottu.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 590
Henk. koht en tiedä kaipaanko edes mitään rekry-palautteita.. Jos tulee hylsy, niin sitten tulee hylsy ja uutta matoa koukkuun. Tiedän aika hyvin omat vahvuuteni ja osaan ne kyllä tuoda esiin ja jos ne ei johonkin riitä, niin sitten ei.

Useampi haastis ollu parin vuoden aikana, oisko tilastot jotain 1 vastaanotettu työpaikka, useampi kommentti että "kyllä me sinut otettais töihin, jos haluat tulla" ja sitten yksi hylsy, jota jäin vähän ihmettelemään. Kysäisin sitten, että oliko haastiksessa tai työkokemuksessa jotain, mikä tökkäisi, niin vastaus, että meillä ei ole sopivaa projektia nyt sinulle. Enemmän tuo vastaus kuulosti valkoiselta valheelta kuin sellaiselta, millä minä tekisin yhtään mitään tulevissa rekryissä. Peilaten siis siihen, mitä juteltiin haastiksessa ja mitä tiedän muutenkin tuttujen kautta talosta.
 
Viimeksi muokattu:

nbzero

Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
103
Onks nykyään yleistä että työnhaun jälkeen ei olla yhteydessä jos tippuu pois? Oon hakenut kahteen työpaikkaan tässä lähiaikoina ja toisessa kävin haastattelussa jossa sanottiin, että kuun loppuun mennessä saadaan asia päätökseen. No nyt on 4. päivä ja tuli sähköpostiin vain "auta meitä kehittymään" lomake. Toisessa ei toistaiseksi ole tullut muuta kuin hakuaika on päättynyt ja olemme yhteydessä mahdollisimman pian. Oishan se kiva saada edes se viesti valitettavasti teitä ei valittu, jää ainakin itellä muuten paska maku suuhun koko lafkasta.
Noh, mulle ei ole aina vastattu ajoissa, vaikka oon saanut paikan ja sitten lopulta ottanut sen vastaan. Jouduin esim kyselemään perjantai-iltana, että:
"Hei, lupasitte ilmoittaa rekrytoinnin tuloksista tähän päivään mennessä. Oletteko saaneet päätöstä tehtyä?"
johon tuli sitten hieman tympeä
"No minähän lupasin vastata sinulle tähän päivään mennessä. Olet saanut paikan jada jada..."

Ja nyt aika isossa firmassa tiedän, että jos sopivat henkilöt ovat pitäneet lomakauden lopussa puolipakolla käyttämättömiä lomia pois, tai ylempi komentoketjussa ei ole allekirjoittamassa, asiat saattaa venyä esim 4 viikkoa ylimääräistä.

Nykypaikan oma (silloin tuleva) esimies onneksi infosi vaiheista hyvin, ja kertoi että työt alkaisi silloin ja silloin, muttei kannata esim irtisanoutua ennen kuin on kaikki allekirjoitukset ja muut heidän puolestaan varmistettu. Meinasi tulla kiire aloittaa, kun vanhassa oli kuukauden irtisanomisaika.

Mutta itse sanoisin, että organisaatiokohtaista (ja hieman komentohierarkiasta ja henkilöistäkin) riippuvaista tuo on.
 
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
374
Kukaan osaava johtaja ei anna mitään henkilökohtaista palautetta.
Tämä oli itseasiassa yksi osa erään suurehkon amerikkalaisfirman Suomen konttorin esimieskoulutuksessa jo pitkälle toistakymmenta vuotta sitten. Ei palautetta, vain ilmoitus, että ei jatkoon. Myöskään pyydettäessä palautetta ei saanut ohjeistuksen mukaan antaa.

Ei siis kannata ottaa mitenkään henkilökohtaisesti, jos palautetta ei tule.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
668
Onks nykyään yleistä että työnhaun jälkeen ei olla yhteydessä jos tippuu pois? Oon hakenut kahteen työpaikkaan tässä lähiaikoina ja toisessa kävin haastattelussa jossa sanottiin, että kuun loppuun mennessä saadaan asia päätökseen. No nyt on 4. päivä ja tuli sähköpostiin vain "auta meitä kehittymään" lomake. Toisessa ei toistaiseksi ole tullut muuta kuin hakuaika on päättynyt ja olemme yhteydessä mahdollisimman pian. Oishan se kiva saada edes se viesti valitettavasti teitä ei valittu, jää ainakin itellä muuten paska maku suuhun koko lafkasta.
Tämä mielestäni on nykyään enemmän sääntö kuin poikkeus, poikkeuksena juuri paikat jotka ilmoittaa " valintamme ei kohdistunut tällä kertaa teihin", muista ei juurikaan mitään kuulu.

Erittäin ikävää huonotapaista toimintaa varsinkin hakeminen käy nykyään "ihan työstä' koska jokaisella firmalla on oma systeeminsä johon pitää rekata ja täyttää vi*** lomakkeita. Ennen riitti vakiomuotoinen sposti & cv pienellä viilauksella.

Vai onko syynä se että systeemin unohtui speksata ja koodata ko. ominaisuus ja ei valittujen hakijoiden spostien poiminen bcc kenttää on HRn mielestä liian työlästä?
 
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
687
Tämä oli itseasiassa yksi osa erään suurehkon amerikkalaisfirman Suomen konttorin esimieskoulutuksessa jo pitkälle toistakymmenta vuotta sitten. Ei palautetta, vain ilmoitus, että ei jatkoon. Myöskään pyydettäessä palautetta ei saanut ohjeistuksen mukaan antaa.

Ei siis kannata ottaa mitenkään henkilökohtaisesti, jos palautetta ei tule.
Osa firmoista vaan ei tahdo ilmoittaa edes että ei jatkoon. Hain joskus aikoinaan ARM:lle töihin ja vieläkin ärsyttää, että eivät koskaan ilmoittaneet mitään. No, konttori meni täältä kiinni (ähäkutti), joten ihan hyvä vaan ettei edennyt.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
198
Ihan tuurista kiinni tuleeko vastausta vai ei. Esimerkiksi olen Nesteelle laittanut pari hakemusta heidän oman rekrypalvelun kautta. Toisella kerralla tuli kiitos ei kiitos ja toisella ei mitään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
827
Osa firmoista vaan ei tahdo ilmoittaa edes että ei jatkoon. Hain joskus aikoinaan ARM:lle töihin ja vieläkin ärsyttää, että eivät koskaan ilmoittaneet mitään. No, konttori meni täältä kiinni (ähäkutti), joten ihan hyvä vaan ettei edennyt.
Ois kannattanu päästä, ei Oulussa tule varmaan ikinä olemaan toista paikkaa, joka maksaa rividuunareille 100k palkkaa. Olihan ne lopunajat stressaavia, mutta sai siitä niin paljon rahaa, että aiemmin olisi pitänyt vaan mennä.
 
Liittynyt
19.06.2018
Viestejä
646
Mun mielestä noiden ilmoitusten suhteen että onko valittu, kannattaisi toimia jotenkin niin että hakijoille ilmoitetaan s-postilla että haku on päättynyt ja jos mahdollista niin se tieto että "valinta ei kohdistunut teihin". Sit jos puhutaan vaativammasta paikasta ja siitä että hakijoita on viimeisellä kierroksella 1-5 tai jotain niin mun mielestä on kiva jos kommunikoidaan kunnolla että miksi valinta tehtiin miten tehtiin. Eihän tuo iso asia ole ja joku voi käyttää jotain valkoista valhetta mutta parempi fiilis tästä jää kuin jos ei ilmoiteta yhtään mitään.

Itsellä viimeiset 2 hakua on ihan soitettu ja selitetty jotenkin tyyliin että:
"tässä ja tässä teknisesti olisi haluttu kokeneempi" - tää oli yksi rekry johon olisin mennyt kaverin suosituksella eli ei mitään paikkaa ollut auki joten aika luonnollista että ilmoitettiin kunnolla
"tässä ja tässä olisi haluttu enemmän tietoa ja kokemusta markkinoista" - tässä oli varmaan 2-10 henkeä hakuprosessissa toisen kierroksen jäleen

Muistuupa muutaman vuoden takaa IT-alalta yksi paikka jota hain ja hakemuksen ja 2 kahden keskustelun jälkeen tuli vielä jotain kysymyksiä sähköpostiin johon vastailin parhaani mukaan, tämän jälkeen firmasta ei kuulunut mitään. Tuo oli kans aika täsmä-haku joten ihmettelin miksi sieltä ei ilmoitettu mitään. Liekö kiire sit ollut syynä.

Jos olet kiihkeästi jonkun paikan perään työnhakijana niin kannattaa sinne soittaa tai laittaa s-postia jos ei ala mitään kuulumaan. Voi olla että on jotain yllättäviä juttuja tapahtunut ja vaikka koko rekry menee kiinni tai jotain.

Ois kannattanu päästä, ei Oulussa tule varmaan ikinä olemaan toista paikkaa, joka maksaa rividuunareille 100k palkkaa. Olihan ne lopunajat stressaavia, mutta sai siitä niin paljon rahaa, että aiemmin olisi pitänyt vaan mennä.
Ja hieman jatkan OT, niin samaa olen kuullut ARM:sta että palkka ja edut olivat erittäin hyvät. Harmi että hyvä palkanmaksaja lopetti Oulussa.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 003
Ja hieman jatkan OT, niin samaa olen kuullut ARM:sta että palkka ja edut olivat erittäin hyvät. Harmi että hyvä palkanmaksaja lopetti Oulussa.
Samanlaista trendiä on ainakin muutamassa muussakin ulkomaisessa yrityksessä joilla on "verrattain pieni" konttori suomessa. Maksavat piilaakso/ulkomaan palkkaa mikä on reilusti yli suomen normaalin it-alan liksan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
167
Samanlaista trendiä on ainakin muutamassa muussakin ulkomaisessa yrityksessä joilla on "verrattain pieni" konttori suomessa. Maksavat piilaakso/ulkomaan palkkaa mikä on reilusti yli suomen normaalin it-alan liksan.
Mistähän firmoista esimerkiksi mahtaa olla kyse? Saattaisi hieman kiinnostaa.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 648
Mistähän firmoista esimerkiksi mahtaa olla kyse? Saattaisi hieman kiinnostaa.
Huawei, Xiaomi, Nvidia, Google, Intel, Microsoft, oikeastaan aika moni iso ulkomainen menestyvä teknologiafirma. Muista aloista en osaa niin sanoa. Kotimaisethan ei maksa suhteessa oikein mitään koodinvääntäjille. Mutta kuten mainittu, valitettavan vähän noilla hyvin maksavilla firmoilla on paikkoja Suomessa ja monella ei ollenkaan. Euroopan tasolla sitten on vähän enemmän noita firmoja ja isompia konttoreitakin, jos ei ihan esim. jenkkilään jaksa lähteä.

Edit: En kyllä yhtään ihmettele, jos Suomesta alan osaajat alkavat kadota enenevissä määrin. Palkkataso on nykyään samassa luokassa perusfirmoilla kuin mitä jossain ns. Euroopan halpamaissa, että jos rahkeita on ja mikään ei pidä Suomessa, niin miksipä sitä tänne jäisi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
937
Huawei, Xiaomi, Nvidia, Google, Intel, Microsoft, oikeastaan aika moni iso ulkomainen menestyvä teknologiafirma. Muista aloista en osaa niin sanoa. Kotimaisethan ei maksa suhteessa oikein mitään koodinvääntäjille. Mutta kuten mainittu, valitettavan vähän noilla hyvin maksavilla firmoilla on paikkoja Suomessa ja monella ei ollenkaan. Euroopan tasolla sitten on vähän enemmän noita firmoja ja isompia konttoreitakin, jos ei ihan esim. jenkkilään jaksa lähteä.
Piilaakso-palkkojen lisäksi noissa on usein myös piilaakso-rekryprosessit, eli pitkät ja vittumaiset. Jos lukuisat haastattelut, ajastetut ja valvotut koodaustehtävät, tai soveltuvuusarvioinnit/palikkatestit ahdistavat niin kannattaa jättää suosiolla hakematta.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 003
Huawei, Xiaomi, Nvidia, Google, Intel, Microsoft, oikeastaan aika moni iso ulkomainen menestyvä teknologiafirma. Muista aloista en osaa niin sanoa. Kotimaisethan ei maksa suhteessa oikein mitään koodinvääntäjille. Mutta kuten mainittu, valitettavan vähän noilla hyvin maksavilla firmoilla on paikkoja Suomessa ja monella ei ollenkaan. Euroopan tasolla sitten on vähän enemmän noita firmoja ja isompia konttoreitakin, jos ei ihan esim. jenkkilään jaksa lähteä.
Mä uskon ehkä virheellisesti, että juuri paikkojen vähyys/toimistojen pienuus mahdollistaa epätyypilliset palkat. Jos yrittäisivät palkata massaa niin olisi vaikea maksaa superliksaa tai ainakin keskiarvo/mediaanipalkka painuisi alaspäin. Poimivat rusinoita pullasta.

Piilaakso-palkkojen lisäksi noissa on usein myös piilaakso-rekryprosessit, eli pitkät ja vittumaiset. Jos lukuisat haastattelut, ajastetut koodaustehtävät ja soveltuvuusarvioinnit/palikkatestit ahdistavat niin kannattaa jättää suosiolla hakematta.
Työkulttuuri ja siitä seuraava stressi voi olla myös erilaista kuin mihin suomifirmassa on tottunut. Toki tes+lait suojelee, mutta jos saa isoa liksaa niin moni myös mieltää että sitä vasten tarvii asioita toimittaa tai hommat ei jatku.

----------

Nvidian työpaikkoja yritin etsiä ja nollaa pukkaa. Taitaa olla rekrykieltoa päällä? Eivät tosin ole irtisanoneet kuten intel/amazon/... Ajat on ehkä laihat eikä paras mahdollinen hetki vaihtaa duunia muuten kuin suhteilla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
687
Huawei, Xiaomi, Nvidia, Google, Intel, Microsoft, oikeastaan aika moni iso ulkomainen menestyvä teknologiafirma. Muista aloista en osaa niin sanoa. Kotimaisethan ei maksa suhteessa oikein mitään koodinvääntäjille. Mutta kuten mainittu, valitettavan vähän noilla hyvin maksavilla firmoilla on paikkoja Suomessa ja monella ei ollenkaan. Euroopan tasolla sitten on vähän enemmän noita firmoja ja isompia konttoreitakin, jos ei ihan esim. jenkkilään jaksa lähteä.

Edit: En kyllä yhtään ihmettele, jos Suomesta alan osaajat alkavat kadota enenevissä määrin. Palkkataso on nykyään samassa luokassa perusfirmoilla kuin mitä jossain ns. Euroopan halpamaissa, että jos rahkeita on ja mikään ei pidä Suomessa, niin miksipä sitä tänne jäisi.
Nordic Semiconductorsilla kuulemma kanssa, just tänään kuulin. Tosin työympäristö ei kuulemma sitten taas ole niin priimaa. Oulussa oli Tellabsilla myös aikoinaan kovat palkat, sittemmin löivät konttorin kiinni.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 003
Helppo keino firmojen palkkaustason selvittelyyn on linkedin:sta hakea työntekijöitä ja hs/iltalehti verokoneeseen nimet. Jos tulee hittejä niin tietää, että liksat kohdallaan. Näin olen tehnyt ja monen liksan kokoluokka selvisi.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 648
Mä uskon ehkä virheellisesti, että juuri paikkojen vähyys/toimistojen pienuus mahdollistaa epätyypilliset palkat. Jos yrittäisivät palkata massaa niin olisi vaikea maksaa superliksaa tai ainakin keskiarvo/mediaanipalkka painuisi alaspäin. Poimivat rusinoita pullasta.

Työkulttuuri ja siitä seuraava stressi voi olla myös erilaista kuin mihin suomifirmassa on tottunut. Toki tes/lait suojelee, mutta jos saa isoa liksaa niin moni myös mieltää että sitä vasten tarvii asioita toimittaa tai hommat ei jatku.
No eipä se oikeastaan ole tuosta kiinni, lähinnä pienuus tuntuu olevan kiinni toimiston tiiviistä fokuksesta. Esim. jenkkifirmat tuntuvat mielellään keskittävän massa-RnD:t pääkampukselle tai -kampuksille eikä sivukonttoreille anneta isoja vastuita.

Palkat menee samalla haitarilla kuin isommissakin saman firman konttoreissa. Tietty jos palkataan vain senioreita 140k€ vuodessa ja siitä ylöspäin, niin keskiarvo on korkeampi kuin jos siellä olisi enemmän esim. 100k€ paikkeilla olevia ei-senioreita. Palkkauserot on melkoiset myös sillä ei-seniori tason porukalla kotimaisiin. Tosin niitä ei-seniori+ tekijöitä pakkaa olla vähemmän, kun konttorit ovat muutenkin pieniä eli jos esim. yksi junnu otetaan vuodessa tai vähemmän niin eipä niitä paljon kerry.

Työkulttuurista on vaikea sanoa. Ainakaan jenkkifirmoissa eurooppalaisena ei ole muuta ihmeellistä yleisesti ottaen kuin palaveriajat, idän ihmeissä on kai vähän enemmän outoja piirteitä :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
937
Työkulttuuri ja siitä seuraava stressi voi olla myös erilaista kuin mihin suomifirmassa on tottunut. Toki tes+lait suojelee, mutta jos saa isoa liksaa niin moni myös mieltää että sitä vasten tarvii asioita toimittaa tai hommat ei jatku.
En luottaisi siihen että suojelee, jos jenkeissä oleva pikkupomo haluaa että osallistut palaveriin klo 22 Suomen aikaa niin vaikea siitä on kieltäytyä. Jos alat siinä siteeraamaan kotimaista työaikalakia niin työsuhteesta tuskin tulee pitkä.

Perustason duunarille tuon riski on ehkä vähäisempi, mutta mitä korkeammalla organisaatiossa ollaan sitä enemmän tuota joutuu sietämään.

Kaikki varmaan muistaa nyt jo surullisenkuuluisan Huawein "en ole pitänyt lomaa vuosiin" Suomen johtajan.
 
Viimeksi muokattu:

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 003
En luottaisi siihen että suojelee, jos jenkeissä oleva pikkupomo haluaa että osallistut palaveriin klo 22 Suomen aikaa niin vaikea siitä on kieltäytyä. Jos alat siinä siteeraamaan kotimaista työaikalakia niin työsuhteesta tuskin tulee pitkä.

Perustason duunarille tuon riski on ehkä vähäisempi, mutta mitä korkeammalla organisaatiossa ollaan sitä enemmän tuota joutuu sietämään.
Tuo palaverirumba on kyllä ihan varma, jos on senioripositiossa. Tarkoitin sitä, että piilaaksossa on ihan normaalia teettää 50h-60h työviikkoja, viikonloput töissä ja ei tule mitään erillisiä korvauksia(kokonaispalkkaus, työaika sen mitä esimies käskee). Monen firman tapauksessa vuosilomapäivätkin pitää erikseen aina neuvotella. Suomessa toki moni tekee hulluja työviikkoja, mutta se on enemmän omaehtoista kuin esimiehen käskemää.

Ei ole ilmaita lounaita. Jos meinaa superliksaa saada niin todnak. joutuu sitten sen eteen sykkimäänkin tai pitää olla tavattoman pätevä verrattuna muihin.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 003
Työkulttuurista on vaikea sanoa. Ainakaan jenkkifirmoissa eurooppalaisena ei ole muuta ihmeellistä yleisesti ottaen kuin palaveriajat, idän ihmeissä on kai vähän enemmän outoja piirteitä :)
Piilaaksossa tein duunia reilun 10v. Iso ero eurooppaan oli siinä, että työajat sen mitä esimies käskee, pitkiä pätkiä meni viikonloput töissä 50h-60h viikkoja, vuosilomat oli rajattomat joka tarkoitti 0 lomapäivää oletuksena ja joka vuosi piti neuvotella uudestaan miten lomailee. Ylityö tuntematon käsite, sama liksa teit sitten 30h viikko tai 60h viikko. Toki bonukset jälkikäteen onneksi meni niille, jotka sykki ja sai aikaiseksi eniten. At will työsopimus voi vaikuttaa henkiseen puoleen vaikka ei sitä pykälää yritetä usein käyttää.

Lomapäivistä näin firman HR dokkarin missä todettiin, että rajattomiin lomiin siirtyminen oli iso voitto. Se vähensi jengin lomailua versus aikaisempi tilanne missä oli kirjattu tietty määrä lomapäiviä per vuosi työsopimukseen/firman politiikka. Parhaana vuonna pidin 4vk lomaa, huonoimpana 2vk. Toki kalifornialla on omat lakinsa, jonka takia kuuluu tietty määrä juhlapyhiä palkalliseksi lomaksi. Firma saa valita mitkä pyhäpäivät on lomia. Eipä tuo estänyt työn tekoa tosin. Useamman kerran joutui kiitospäivän ja kiitospäivän viikonlopun tekeen duunia.

Paljon riippuu firmasta. On hikipajoja ja ei niin hikipajoja. Mä päädyin hikipajaan tietoisesti, kun siitä maksettiin. Ennemmin vähemmän aikaa kovaa menoa kuin pitkään puolivaloilla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
687
Työkulttuurista on vaikea sanoa. Ainakaan jenkkifirmoissa eurooppalaisena ei ole muuta ihmeellistä yleisesti ottaen kuin palaveriajat, idän ihmeissä on kai vähän enemmän outoja piirteitä
Yksi tuttu oli Nokian modeemipuolella, joka myytiin ensin Renesassille, joka sitten joutui myymään toiminnot Broadcomille. Japsifirma oli kuulemma hyvä työnantaja, tuo jenkkifirma oli ihan perseestä.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 648
Piilaaksossa tein duunia reilun 10v. Iso ero eurooppaan oli siinä, että työajat sen mitä esimies käskee, pitkiä pätkiä meni viikonloput töissä 50h-60h viikkoja, vuosilomat oli rajattomat joka tarkoitti 0 lomapäivää oletuksena ja joka vuosi piti neuvotella uudestaan miten lomailee. Ylityö tuntematon käsite, sama liksa teit sitten 30h viikko tai 60h viikko. Toki bonukset jälkikäteen onneksi meni niille, jotka sykki ja sai aikaiseksi eniten. At will työsopimus voi vaikuttaa henkiseen puoleen vaikka ei sitä pykälää yritetä usein käyttää.

Lomapäivistä näin firman HR dokkarin missä todettiin, että rajattomiin lomiin siirtyminen oli iso voitto. Se vähensi jengin lomailua versus aikaisempi tilanne missä oli kirjattu tietty määrä lomapäiviä per vuosi työsopimukseen/firman politiikka. Parhaana vuonna pidin 4vk lomaa, huonoimpana 2vk. Toki kalifornialla on omat lakinsa, jonka takia kuuluu tietty määrä juhlapyhiä palkalliseksi lomaksi. Firma saa valita mitkä pyhäpäivät on lomia. Eipä tuo estänyt työn tekoa tosin. Useamman kerran joutui kiitospäivän ja kiitospäivän viikonlopun tekeen duunia.

Paljon riippuu firmasta. On hikipajoja ja ei niin hikipajoja. Mä päädyin hikipajaan tietoisesti, kun siitä maksettiin. Ennemmin vähemmän aikaa kovaa menoa kuin pitkään puolivaloilla.
Jep, tiedän kyllä, että paikan päällä jenkkilässä tuota vaihtelua tosiaan on reilusti. Voi olla jopa firman sisällä, jos sattuu ikävä esimies. Tarkoitin siis Suomesta (tahi ylipäänsä Euroopasta) noille isoille jenkkifirmoille työskentelyä paikallisella työsopparilla. Rajoittaa kummasti ylilyöntejä. Huvittavia oli myös ne jenkit, jotka valittelivat Suomen kesälomista ja sitten katosivat itse satunnaisen lomailun lisäksi koko joulukuuksi, kun oli mm. pitämättömiä sairaslomia. Mutta joo, vaihtelu on selkeästi suurempaa kuin täällä.

On niitä ikäviä firmoja Suomessakin, mutta lainsäädäntö on sen verran selkeä, että ehkäisee työnantajan enimpiä hölmöilyjä, varsinkin kun hikipajoista ei saa edes tuota kunnon rahallista korvausta. Startupit ja ns. yrittäjä-työntekijät on sitten asia erikseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 648
Yksi tuttu oli Nokian modeemipuolella, joka myytiin ensin Renesassille, joka sitten joutui myymään toiminnot Broadcomille. Japsifirma oli kuulemma hyvä työnantaja, tuo jenkkifirma oli ihan perseestä.
Olisi mielenkiintoista kuulla tarkemmin miksi :) Tietty aikaero ainakin on mukavampi Japanin suuntaan, kun tuskin vaativat kohteliaisuuttaan osallistumista palavereihin keskellä yötä ja aamusta vielä ehtii, kun saattavat olla myöhään toimistolla Japanin päässä. Aasiankin suuntaan on tullut hommia tehtyä. Sekin vaikuttaa, että millä idealla jenkit ovat tuon ostaneet, pumpataanko tekniikka sekä liiketoiminta ulos ja porukka pihalle vai onko ollut edes tarkoitusta jatkaa toimintoja Suomessa. Ensimmäisessä tapauksessa ei välttämättä pahemmin ole panostettu henkilöstön viihtyvyyteen tai palkitsemispuoleen. Muistan kyllä tuon kuvion, mutta en muista esim. palkkasiko Broadcom ikinä lisää porukkaa paikallisesti, mikä usein kertoo siitä ollaanko jäämässä vai lähdössä.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 590
Niin en tiedä oonko ainut, ketä noi monikansalliset talot liksoineen ei juurikaan kiinnosta. 140k€ bruttona vuoteen tarkoittais kotimaisella verotuksella luokkaa 2k€ isompaa nettoa per kk verrattuna ihmiseen, joka tienaa reippaan kutosen kuussa bruttona ja saa nelisen kiloa nettoa ja jos toi tarkoittaa samalla jotain kellon ympäri palavereissa istumista ja 50-60h työviikkoja, niin katoaa nopeasti hohto tuosta liksasta.

Ts. ainakin itelle mieluummin se kutonen kuussa helposta etätyöstä ja säännöllisistä (40h) työviikoista kotimaan ajassa eikä tarvii ihan hirveästi edes miettiä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
827
Ja hieman jatkan OT, niin samaa olen kuullut ARM:sta että palkka ja edut olivat erittäin hyvät. Harmi että hyvä palkanmaksaja lopetti Oulussa.
Armin kummallisuus suomalaisessa it-kentässä oli ennemminkin se, että niitä normaaleita etuja ei juuri ollut. Ei puhelinetua, jos et nimenomaisesti ollut myyjä/johtaja, ei lounasetua autoista puhumattakaan, työterveys vakuutuspohjainen kiinteällä kokonaissummalla (joka toki oli niin iso, että kattoi normaalit jutut pitkäksi aika).

Varsinaiset edut olivat pari sataa vuodessa liikunta-epassiin ja autohallipaikka Oulun keskustasta 30 €/kk ja konttorin kattosauna. Mutta sitten sitä irtorahaa sai normaalin palkan päälle alkaen 20k€/vuosi erilaisilla award-nimikkeillä ilman mitään vaatimuksia.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 648
Niin en tiedä oonko ainut, ketä noi monikansalliset talot liksoineen ei juurikaan kiinnosta. 140k€ bruttona vuoteen tarkoittais kotimaisella verotuksella jotain luokkaa 2k€ isompaa nettoa per kk verrattuna ihmiseen, joka tienaa jonkun reippaan kutosen kuussa bruttona ja saa nelisen kiloa nettoa ja jos toi tarkoittaa samalla jotain kellon ympäri palavereissa istumista ja 50-60h työviikkoja, niin katoaa nopeasti hohto tuosta liksasta.

Ts. ainakin itelle mieluummin se kutonen kuussa helposta etätyöstä ja säännöllisistä (40h) työviikoista kotimaan ajassa eikä tarvii ihan hirveästi edes miettiä.
Kyllä noista voi sen vuosipalkan saada ihan normaalilla 37,5h per viikko. Tosin pitää muistaa, että usein iso osa tuosta vuositasosta tulee bonuksina ja osakkeina, vaikka tyyli onkin noiden osalta vakaampi maksamisen osalta kuin paikallisissa ts. nollille eivät normaalisti mene, kun muodostavat merkittävän osan korvauksesta. Iltapalavereilta voi olla hankala täysin välttyä, jos pitää suoraan jenkkilään tehdä hommia, mutta ei niihin tarvitse ylimääräisiä tunteja tehdä. Kannattaa kyllä selvittää asiaa etukäteen mahdollisuuksien mukaan, koska vaihtelua työtavoissa voi olla firmojen välillä.

Jenkkilässä palkat on sitten vielä selkeän pykälän suurempia samassakin firmassa. Onko sitten paikallisella työajalla ja muilla rajoituksilla vaikutusta asiaan, niin enpä ole kuullut minkään HR:n tuota kertovan suoraan, mutta jotain voisi olettaa asiasta.
 
Viimeksi muokattu:

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 697
Olin itse pari vuotta töissä ulkomaalaisessa firmassa, jolla oli tytäryhtiö Suomessa. Oma työsopimus siis tähän suomalaiseen firmaan, mutta oli kuitenkin sen verran pieni firma että kaikki johtaminen tapahtui sieltä ulkomaan pääkonttorilta, ja myös päivittäin tehtiin yhdessä hommia. Ylityöt oli kielletty eli suomalaiset teki normiviikkoa, ulkkarit siellä omalla toimistolla tekivät pitkää päivää vaikka ylityöt oli kielletty. Kyselin että miksi te teette 10-12h päiviä jos niistä ei saa kirjata ylitöitä niin aina jotain epämääräistä "no kun pomo käski ja pitää saada valmiiksi" jne.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 590
Kyllä noista voi sen vuosipalkan saada ihan normaalilla 37,5h per viikko. Tosin pitää muistaa, että usein iso osa tuosta vuositasosta tulee bonuksina ja osakkeina, vaikka tyyli onkin noiden osalta vakaampi maksamisen osalta kuin paikallisissa ts. nollille eivät normaalisti mene, kun muodostavat merkittävän osan korvauksesta. Iltapalavereilta voi olla hankala täysin välttyä, jos pitää suoraan jenkkilään tehdä hommia, mutta ei niihin tarvitse ylimääräisiä tunteja tehdä. Kannattaa kyllä selvittää asiaa etukäteen mahdollisuuksien mukaan, koska vaihtelua työtavoissa voi olla firmojen välillä.

Jenkkilässä palkat on sitten vielä selkeän pykälän suurempia samassakin firmassa. Onko sitten paikallisella työajalla ja muilla rajoituksilla vaikutusta asiaan, niin enpä ole kuullut minkään HR:n tuota kertovan suoraan, mutta jotain voisi olettaa asiasta.
Oolrait. Vähänlaisesti tullut vastaan kokemuksia juurikin Suomesta. Jenkkidevaajien keskusteluja kun lukee, niin Googlesta näkee tyypillisesti juttua, että selviäis normaalisti tuollaisella meidän mittapuulla normaalilla työviikolla. Fabot, Amazonit ja muut sitten enemmän sitä 50h+ viikkoon.

Mutta joo, ei nää meikäläistä juuri kosketa. Eniten kiinnostais tällä hetkellä pitää liksa osapuilleen samana, mutta jotkut TES:it / työnantajat taitaa mahdollistaa lomat 6-7 viikkoon saakka ja tuollainen ois varsin toimiva yhtälö. Vttuako rahalla tekee, jos ei oo töiden päälle aikaa tai energiaa sitä kuluttaa :D
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 406
Viestejä
4 197 891
Jäsenet
70 903
Uusin jäsen
peeki7i

Hinta.fi

Ylös Bottom