- Liittynyt
- 22.10.2016
- Viestejä
- 12 380
Jotenkin ne ovat sen pystyneet ilmeisesti ratkaisemaan, koska ovat tiettävästi jo käyneet lentelemässä siellä.
Toimintamatka riippuu mm. lastista ja lentoprofiilista.
F-35A:n toimintamatkaksi on muistakseni normaalissa sisäisessä ilmasta-maahan aselastissa ilmoitettu jossain n. 670 merimailia (n. 1200 eikä 1000 kilometriä) mutta tämä taisi olla korkeusprofiililla joka ei ole toimintamatkan kannalta optimaalinen. Jos lennetään kokoajan optimikorkeudessa voidaan päästä ehkä jonnekin n. 1300 kilometriin.
Ja tiedustelulento ilman aseita tarkoittaa pienempää polttoaineenkulutusta.
Ja Iran on iso maa, matka Iranin länsiosiin on selvästi lyhempi kun matka esim. Teheraniin ja paljon lyhempi kuin matka Iranin itäosiin
Eli näkisin, että Iranin länsiosien (jonne matka Israelista n. 1000km) pommitus F-35lla ei ole F-35n toimintamatkalle mikään ongelma, ja tiedustelulento jopa Teheranin (1500km) lähellä on mahdollinen. Sen sijaan Teheranin pommitus alkaisi olla selvästi F-35n (sisäisellä polttoaineella lennetyn) toimintamatkan ulkopuolella.
Ulkoisten lisäpolttoainesäiliöiden käyttö taas ei ole oikein optio koska pitää lentää parin muun maan yli ja se on paljon helpompaa jos ei vaan koskaan näyttäydytä niiden ilmapuolustukselle.
Mikäli toisen asekuiluista saisi täytettyä lisäpolttoainetankilla ja vain toisessa olisi aseita, pitäisi Teheraninkin pommituksen olla juuri ja juuri Israelille mahdollista. Jossain on raportoitu, että Israel olisi kehittelemässä jotain lisäpolttosäiliöitä F-35lle, mutta yksityiskohtia ei ole selvillä.
Mutta mitkään lisäpolttoainevirityksetkään eivät toisi Iranin itäosia F-35n toimintasäteelle, siihen tarvisi tankkausta jossain persianlahdella tms. (mikä taas käytännössä tarkoittaisi sitä, että Israelin pitäisi saada apua joltain muulta valtiolta, ilmatankkauskoneiden matka persianlahdelle eteläkautta kiertäen olisi liian pitkä ja vaarallinen.
Viimeksi muokattu: