Mutta ongelma on se jälkimmäinen osuus minkä sanoin että jos väheksytään toiseen ryhmään kuuluvia ihmisiä ainoastaan sen takia että he kuuluvat siihen ryhmään. Tämä on laajasti tulkiten vaan rasistista ja ei ole kattavasti perusteltavissa.
Eri kulttuurien ja arvojen arvottaminen ei mielestäni ole rasismia. Se että pidän esim. ISIS:n kannattajia, natseja tai ksientologeja pääasiassa idiootteina ja heidän arvojaan jollain tapaa huonompina kuin minun kannattamiani arvoja, ei tee minusta rasistia. En kiellä etteikö heidänkin joukossaan voi olla minua paljon fiksuampiakin ihmisiä, ainakin Tom Cruise on onnistunut tekemään elämässään paljon enemmän rahaa kuin minä.
Se on vähän sama kuin esittäisi ettei kenelläkään ole oikeutta arvottaa eri poliittisia suuntauksia toisiinsa nähden. Natsi, kommari ja liberaali ovat kaikki yhtä hyviä poliittisia suuntauksia ja on väärin väittää jotain niistä huonommaksi.
Toki voidaan pelailla myös terminologialla. Voin esim. sanoa etten sinänsä pidä esim. islamin arvoja huonompia kuin omia enemmän länsimaisempia arvoja, mutta pidän islamin arvoja epäyhteensopivina länsimaisten arvojen kanssa. Eli kaikki kulttuurit arvot ovat muka ns. tasa-arvoisia, mutta jotkut niistä ovat keskenään enemmän tai vähemmän yhteensopivia.
Se miksi arvostan israelilaisten/juutalaisten kulttuuria ja kansaa palestiinalaisia/arabilaisia (muslimeja) korkeammaksi johtuu arvoeroista. Muslimien keskuudessa glorifioidaan kuolemaa ja uskoa viedään eteenpäin miekalla, israelilaiset ilmiselvästi kokevat enemmän tarvetta suojella siviileitään, ei tunneta ajatusta marttyyriudesta missä on ylevää kuolla vaikka siviilinä, kunhan jotenkin taistelee israelilaisia vastaan. Hamas on sanonut että palestiinalaisten pitää olla valmiita suojelemaan kotejaan paljaalla rinnalla (eli yksinkertaisesti kuolla, tämän takia Hamas ei kai sitten ole rakentanut siviileille pommisuojia, ainoastaan omille taistelijoilleen jne.), ja palestiinalaisäidit kertovat ylpeinä kuinka heidän lapsilleen suurin kunnia olisi kuolla marttyyreina.
Sori jos nyt pidän tuollaisia arvoja kovin puisevina.
Vielä lopuksi rasismin oikea määritelmä, johon liittyy kaksi uskomusta:
1. Usko että ihmiset on mahdollista lokeroida eri rotuihin.
2. Usko siihen että nämä ihmisrodut asettuvat hierarkisesti siten että jotkut rodut ovat muita ylempiä tai alempia.
Eli ei mitään tekemistä esim. kulttuurien tai uskontojen arvottamisen välillä.
Tää tietysti riippuu siitä miten käsitteen tulkitsee mut mun mielestä nationalismiin kuuluu implisiittisesti se että ryhmän ulkopuoliset ihmiset nähdään huonommiksi kuin ryhmän sisällä olevat. Eli vaikka ne Ukrainalaiset jotka eivät ole äidinkieltään Ukrainaksi vaihtaneet (syystä tai toisesta). Ja silloin se on mun mielestä huono asia. Riippumatta siitä että onko kyseessä lihaasyövä heteromies.
Minusta ei. Nationalismi voi tarkoittaa myös sitä että tuntee jonkun porukan omakseen, ja jonkun toisen porukan arvot ehkä epäyhteensopiviksi oman porukan arvojen kanssa, eikä siksi välttämättä halua heitä oman porukkansa sekaan.
Eli termeillä kikkailu että kaikki porukat ovat sinällään samanarvoisia, mutta voivat olla keskenään yhteensopimattomia. Eli minulle sinänsä on sama jos venäläiset tykkäävät Putinista ja haluavat elää diktatuurissa ja kokevat liberalismin syöpänä esim. johtuen huonoista oloista Neuvostoliiton romahdettua...
...kunhan jättävät meidät muut rauhaan ja elävät keskenään tuossa omassa todellisuudessaan. Minä lupaan sitten vastaavasti olemaan tuputtamatta heille woke-propagandaa, jos se heitä kovin kismittää. Tai afghanistanilaiset, jos he haluavat elää talibanin ikeen alla, siitä sitten vaan.
Eron suomalaisen ja venäläisen kulttuurin ja arvojen välillä mielestäni huomaa vaikka siitä että venäläisille on luultavasti ihan jees ajatus että Venäjä suorittaa GPS-häirintää, cyber-hyökkäyksiä ja erinäisiä tihutöitä Suomeen ja Baltian maihin, jotka eivät mitenkään uhkaa Venäjää, enintään uhmaavat sitä. Suomalaisille puolestaan lienee outo ajatus että suomalaiset tekisivät vastaavanlaisia tihutöitä ja kiusantekoa Venäjää kohtaan, rauhan aikana.
Ovatko suomalaiset kyberturvallisuusviranomaiset yrittäneet DDoSsittaa venäläisiä pankkeja viime aikoina? En usko, enkä luultavimmin olisi ylpeä siitä jos tekisivät sellaista (vaikka Venäjä olisi suht rauhallinen ja passiivinen Suomea kohtaan).
Lisäksi, no, sanotaanko että mielestäni venäläinen ja suomalainen kulttuuri suhtautuu eri tavalla valehteluun. Venäläinen saattaa kokea jopa ylpeyttä valehtelusta ja että valhetta uskova saa syyttää vain omaa tyhmyyttään, Venäjällä monet tuntuvatkin pitävän suomalaisia yksinkertaisina ja hyväuskoisina joita on ihan oikeinkin välillä vähän hönäyttää.
Eli suomalaisten mielestä venäläiset ovat "huonompia" koska siellä tunnutaan keskimäärin enemmän hyväksyttävän valehtelu (oma vika jos uskot valehtelijaa), kun taas suomalaisessa kulttuurissa valehtelua tai ainakin siitä kiinni jäämistä pidetään melko häpeällisenä, ainakin jos se aiheuttaa jollekulle vahinkoa. Se ei tarkoita että kaikki venäläiset olisivat valehtelijoita tai kaikki suomalaiset totuudenpuhujia, huomaahan sen jo tästäkin palstasta, kaikenlaista paskanpuhujaa ja möläyttelijää.