Hyviä näkemyksiä täällä. Ajattelin nyt aamupäivällä soittaa kuluttajaneuvontaan, meen sitten senmukaisesti miten neuvovat.
Kävi kuitenkin mielessä vielä
a) Vastaa vielä tohon Ukon vastattuun reklamaatioviestiin viitaten juuri siihen tiedottamiseen (en ole saanut tietoa mistään lähteestä, sähköposti ollut kaput), onko ollut oikeus laskuttaa suoraan ilman, että olen hyväksynyt muutosta (ei laskutusperustetta(?), palveluhan ollut aikaisemmin ilmainen, unohdin vain kortin sinne aikanaan), ja viittaan ehkäpä myös "reiluuden" nimissä vedoten siis siihen, että en ole palvelua käyttänyt ja se on ollut täysin musta aukko elämässäni. Eli jos saisin edes osan summista takaisin. Yrittänyttä ei lasketa.
Toki yrityksethän vissiin tekee tätä, että tyyliin "Teemme muutoksia palveluehtoihin nönnönnöö, hinnat nousee x alkaen nönnönnöö, sinun ei tarvitse tehdä mitään hyväksyäksesi nämä muutokset" tjsp. Joten varmaa vastaava case ollut tässä, ja eikä tässä vissii mitää väärää ole.
b) Kyselen pankilta asiaa. Omistaja-asiakkaana OP:lla debit kortissa on samat turvat kuin creditillä. Jos sieltä sais edes jotain takaisin.
Laittoivat muuten viestissä vielä kuvan ehdoista siinä viestissä:
Jo periaatteessa tämänkin pohjalta mietin, että onko edes järkevää laittaa tuota mun a) viestiä eteenpäin. Enkä tosiaan jaksa energiaani kuluttaa tämän jutun kanssa kovin pitkään.
Edit. Kävi mielessä laittaa tämänkaltainen viesti, jos nyt edes laitan:
Hei,
Kiitos vastauksestanne. Ymmärrän palveluehtojen mukaiset muutokset, mutta koen, että minua ei ole kohdeltu tässä tilanteessa reilusti. Tässä tarkemmat perusteluni:
- Tiedottaminen muutoksista:
Mainitsette, että palvelun veloituksettomaan käyttöön liittyvä muutos ilmoitettiin hyvissä ajoin. Valitettavasti en ole saanut mitään tietoa tästä muutoksesta, sillä alkuperäinen sähköpostiosoite (xxx) ei ollut enää käytössäni tuolloin, enkä saanut ilmoituksia veloitusten alkamisesta. Tämä teki mahdottomaksi toimia asianmukaisesti ja irtisanoa palvelu ajoissa.
- Hyväksyntä muutokseen:
Palvelu oli rekisteröity alun perin ilmaiseksi, ja tiedossani oli, että veloituksia ei synny, ellei liikevaihtoa kerry. Uuden hinnoittelumuutoksen astuttua voitteko osoittaa, että olen hyväksynyt kyseiset ehdot tai muuten antanut suostumukseni palvelun muuttumiseen maksulliseksi? Huolimatta siitä, että maksut ovat palveluehtojen mukaisia, ei ole mielestäni oikeudenmukaista, että veloituksia on tehty ilman aktiivista hyväksyntääni.
- Palvelun käyttämättömyys:
En ole käyttänyt palvelua kertaakaan sen jälkeen, kun alkuperäinen xxx jäi toteutumatta. Palvelu on ollut täysin passiivinen eikä liittynyt nykyiseen liiketoimintaani, joten koen kohtuuttomaksi, että olen joutunut maksamaan palvelusta, josta en ole saanut mitään vastinetta.
- Reiluuden periaate:
Vaikka myönnän, että olen ollut huolimaton jättäessäni korttitietoni palveluun, olin vakuuttunut siitä, että palvelun veloitukseton käyttö pysyy voimassa, koska liikevaihtoni oli 0 €. Koen kuitenkin, että yli 500 euron laskutus tilanteessa, jossa palvelua ei ole käytetty, on kohtuutonta. Toivon, että voitte huomioida nämä seikat ja harkita vähintään osittaista palautusta laskutetuista summista.
Arvostan yhteistyöhalukkuuttanne ja odotan pikaista vastaustanne.
Ystävällisin terveisin,
xxx