Intel Raptor Lake (LGA1700, Z790) kokemukset & emolevyt

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Itselläni 13700K EK 240mm AIO:n perässä pienessä ITX-kotelossa, ja ai että kun on pikkunen all in one hätää kärsimässä. :D Itselläni tarkoitus vakiokelloille löytää virrankulutukseltaan optimaaliset asetukset ja hioa kaikki ylimääräiset watit pois, mutta silti tarvii vielä vähän lisäviilennystä. Pistin kans Jimmyltä tilate TG:n framen ja verkkiksestä Phanteksin T30 tuulettimet AIO:n kaveriksi, jos noilla sais muutaman kriittisen asteen hiottua pois. Nyt PL1 & PL2 rajoitettuna 200w ja offset alivoltituksella cinebenc R23:ssa jää pisteet hieman alle 28K, mikä taitanee vastata aikalailla stock-kelloilla ja täydellä höökillä puskevaa 12900K:ta. Tolla 200w kuormalla muutama ydin hipoo 100c rajaa. Toivottavasti freimillä ja Phanteksin 30mm tuulettimilla saa hitusen pelivaraa lisää.

TG:n freimistä ei nyt ihan mahdottomasti apua ollut. Pari viileintä P-ydintä käy nyt muutaman asteen viileämpänä, muutama ydin edelleen saavuttaa sen 100c (Cinebench R23). Ehkä järeämmällä jäähyllä freimistä saa enemmän irti, nyt taitaa tämä 240mm AIO olla 200w kuormalla jo niin tiukilla ettei freimikään sitä helpota.

Tänään pitäisi tulla postiin noudettavaksi Phanteksin T30:set, katotaan jos niiden avulla sais vielä noi muutamat kuumimmat ytimetkin pysymään alle satkun lämpötilan.
 
Se o varmaankin syy juuri tuossa wateissa, vuorostaan 280 ja 360 kennojen jäähdytyspinta-ala tais olla hyvin lähellä toisiaan.

Jos laitat fixed 1.250v ja testaat et mis lämmöt menee ilman limittereitä, mielestäni parempi säätää jännite jäähyn mukaan... sen jälkeen allcoretaajuuksia hieromaan mihin sillä jännitteellä pystyy.

Lisäksi Freezer II AIOn pumpulle hyvä minimitaso on n. 550rpm jotta "ehtii ajoissa mukaan" ja ei lämmöt räjähdä käsiin. Testailin että kaikki 100% nopeuksilla ja sitten ronatessa huomasin että 400rpm idlestä on liian hidas ja lämmöt kerkee käydä ylhäällä, kun käyrääni tein.
Mulla on tällä hetkellä pumpun minimi 1000rpm, mutta olen viivästänyt yhden stepin sen reagointiaikaa lämmön nousuun ettei se sahaisi jatkuvasti lyhkäisten lämpöpiikkien mukana.

Jännite on tällä hetkellä offset -0.06000 , LLC3 ja PL 200w. CInessä jännitte tippuu 1.24-1.125 paikkeille, kevyellä kuormalla huitelee yli 1.4.

Olen kokeillut tota että laitan kiinteän vcoren, mutta sen kanssa tuntuu olevan jotain häikkää. Jos pistän mitä tahansa vaikka väliltä 1.25-1.4 ja LLC7 (eli max), niin Cinebenchin pisteet tippuu 12k paikkeille. Hwinfo raportoi kyllä vcoren olevan juuri sen mitä käsin on asetettu, mutta suorituskyky sakkaa täysin.
 
Arctic Liquid Freezer II:n pumpun voi pitää kyllä 100 %:lla koko ajan. Ottaa vaan sen rasittavan VRM-tuulettimen irti - olettaen että tuuletus kotelossa on muuten kunnossa. On aivan riittävän hiljainen niin. Radin flektit sitten pyörimään erikseen haluamallaan tavalla lämpöjen mukaan.
 
Mulla on tällä hetkellä pumpun minimi 1000rpm, mutta olen viivästänyt yhden stepin sen reagointiaikaa lämmön nousuun ettei se sahaisi jatkuvasti lyhkäisten lämpöpiikkien mukana.

Jännite on tällä hetkellä offset -0.06000 , LLC3 ja PL 200w. CInessä jännitte tippuu 1.24-1.125 paikkeille, kevyellä kuormalla huitelee yli 1.4.

Olen kokeillut tota että laitan kiinteän vcoren, mutta sen kanssa tuntuu olevan jotain häikkää. Jos pistän mitä tahansa vaikka väliltä 1.25-1.4 ja LLC7 (eli max), niin Cinebenchin pisteet tippuu 12k paikkeille. Hwinfo raportoi kyllä vcoren olevan juuri sen mitä käsin on asetettu, mutta suorituskyky sakkaa täysin.

Jälleen itse itseäni lainaten: Aloin epäilemään asennusvirhettä, kun tulokset freimin asennuksen jälkeen alko näyttää kautta linjan huonommalta mitä aiemmin. Irrotin blokin ja huomasin että freimissä oli vielä reilusti kiristyvaraa, olin ehkä liian varovainen ekalla kerralla sen kanssa kun luin jostain täältä jonkun kokemuksia jossa oli freimiä ilmeisesti kiristänyt liikaa ja muistipaikat tjms. lakkasi toimimasta. Kiristin kuitenkin ruuveja ihan reilusti lisää ja laitoin blokin takaisin paikalleen, ja voi herramunjeesus kun tulikin paremaa tulosta! Nopeella katsauksella cinebenchin pisteisiin 1k lisää ja vielä ei yksikään ydin käynyt sadassa asteessa.
 
TG freimin apustusts dataa 13700K:n kanssa.

Ennen freimiä max PL mitä saatoin käyttää oli 200w ja silti muutama ydin piikkaili 100c asti, P-ytimet pyöri cinebench ajossa 4.8Ghz-4.9Ghz välissä, scoret max noin 27400. <- tästä ei ikävä kyllä kuvaa. :(

Freimin kanssa PL 200w kaikki ytimet jäi alle 90c, P-ytimet pääosin 4.9GHz ajon aikana, score 27633.

Freimin kanssa PL 225w ja vielä kaikki ytimet jäi alle 100c, P-ytimet pääosin 5.0-5.1Ghz, jotkut piikkasi 5.2GHz asti, score 28425.

Freimin kanssa PL 240w, nyt jotkut ytimet saavutti sen 100c, P-ytimet seilasi välillä 5.0-5.2Ghz, score 28688.

EDIT. Testattu vielä 250w. Edelleen kolme ytimistä saavuttaa 100c ja loput jää alle, score 29171. Alan tästä lähin loppaan tota freimiä ovelta ovelle, ilman sitä mulla ei ollut mitään asiaa yli 200w kuormaan, ja sen ylittäminen vain laski tulosta koska lämpöthrottlaus.

Eli noin 40w sain antaa virtaa lisää ennen kuin ytimet alkaa throttlaamaan lämpörajan saavuttamisesta kun freimi on käytössä. Plussana myös ytimien väliset lämmöt on tasaisemmat freimin kanssa kuin ilman, pois lukien core #1 joka on koko ajan ollut yli 10c viileämpi kuin kuumimmat ytimet.

Kotelona 11-litrainen Lian-Li Dan A4-H2o ITX-pönttö ja jäähynä EK 240 Basic AIO jossa nyt Phanteksin T30 tuulettimet. Tuulettimissa olisi kytkin jolla ne saisi pyörimään max 3000rpm tämän hetkisen max 2000rpm sijaan. Saisi ehkä asteen tai pari hierastua pois, mutta menisi varmaan niin äänekkääksi ettei taida olla sen arvoista.
 

Liitteet

  • 200w.png
    200w.png
    771,5 KB · Luettu: 11
  • 225w.png
    225w.png
    769,3 KB · Luettu: 13
  • 240w.jpg
    240w.jpg
    701,2 KB · Luettu: 17
  • 250w.png
    250w.png
    761,7 KB · Luettu: 16
Viimeksi muokattu:
TG freimin apustusts dataa 13700K:n kanssa.

Ennen freimiä max PL mitä saatoin käyttää oli 200w ja silti muutama ydin piikkaili 100c asti, P-ytimet pyöri cinebench ajossa 4.8Ghz-4.9Ghz välissä, scoret max noin 27400. <- tästä ei ikävä kyllä kuvaa. :(

Freimin kanssa PL 200w kaikki ytimet jäi alle 90c, P-ytimet pääosin 4.9GHz ajon aikana, score 27633.

Freimin kanssa PL 225w ja vielä kaikki ytimet jäi alle 100c, P-ytimet pääosin 5.0-5.1Ghz, jotkut piikkasi 5.2GHz asti, score 28425.

Freimin kanssa PL 240w, nyt jotkut ytimet saavutti sen 100c, P-ytimet seilasi välillä 5.0-5.2Ghz, score 28688.

EDIT. Testattu vielä 250w. Edelleen kolme ytimistä saavuttaa 100c ja loput jää alle, score 29171. Alan tästä lähin loppaan tota freimiä ovelta ovelle, ilman sitä mulla ei ollut mitään asiaa yli 200w kuormaan, ja sen ylittäminen vain laski tulosta koska lämpöthrottlaus.

Eli noin 40w sain antaa virtaa lisää ennen kuin ytimet alkaa throttlaamaan lämpörajan saavuttamisesta kun freimi on käytössä. Plussana myös ytimien väliset lämmöt on tasaisemmat freimin kanssa kuin ilman, pois lukien core #1 joka on koko ajan ollut yli 10c viileämpi kuin kuumimmat ytimet.

Kotelona 11-litrainen Lian-Li Dan A4-H2o ITX-pönttö ja jäähynä EK 240 Basic AIO jossa nyt Phanteksin T30 tuulettimet. Tuulettimissa olisi kytkin jolla ne saisi pyörimään max 3000rpm tämän hetkisen max 2000rpm sijaan. Saisi ehkä asteen tai pari hierastua pois, mutta menisi varmaan niin äänekkääksi ettei taida olla sen arvoista.
Hyvä puhe ja piti vihdoinkin laittaa tuo frame tilaukseen.
Joutuu vaan aikansa odottelemaan, että saa perille.
Olisi juuri tuollainen 30W jäähdytysvajaus, että viitsii nostaa kerrointa pykälällä. Kyse on mulla vajaan 300W kuorman lämpöjen hallitsemisesta.

Eilen irroitin blokkia ja tuoreen tahnan kuvio oli just sellainen että kuperaksi vääntää vakiona.
 
Tarkotus olis päivittää koneeseen 13600k tai 13700k. Ostin jo DDR5 muistit valmiiksi (Kingston 6000MHz CL36, KF560C36BBEK2-32). Nuissa ilmeisesti on jonkinlainen kellotusvara, kun pitäis olla SK Hynixin :hmm:. Nyt sitten oon katellu emolevyjä, mutta niitä ei näytä olevan missään varastossa? Onko järkevää ostaa Z690 lauta kaveriks tuohon vai odotella, että tulis Z790 lautojakin? Kellottuuko muistit paremmin Z790 emoilla?
Asusta ollu aiemmin käytössä, mutta nyt katellu myös MSI:n emoja kuten Z790 Carbon ja Tomahawk. Halvin Asuksen emo, jossa on edes tuo 2 digit debug code näyttö on Strix E 750e :rofl:. Asuksen emoissa muutenkin tuntuu tuo brändi maksavan, kun ei niissä ainakaan ominaisuudet voi maksaa. Tuonkin takia voisin vaihtaa merkkiä. Pro Shop myy Carbonia n.560e ja siinä on tuo boot code näyttö. Varmaan tyhmää maksaa tuosta ominaisuudesta nuin paljon, mutta oishan se ihan kiva olla. En myöskään etsi mitään budjettiratkaisua, kun ei näitä päivityksiä tule joka vuosi tehtyä. Myös tämän takia ehkä ostaisin Z790 emon vaikka se on lähes samoilla ominaisuuksilla kuin Z690.

Viimeks oon päivittäny prossun, emon ja muistit vajaa 6 vuotta sitten. Alla siis 7700k ja Prime Z270-A eli päivitys on todella iso :giggle:. Käyttö on vaan pelailua 144Hz näytöllä ja onhan kellottelukin mukavaa, vaikka näillä tulee tuo lämpöteho ongelmaksi.
 
13900k, Hero z790, TG frame, kellot 5,8Ghz p-ytimille 1,4 voltilla, ja Mora. Lämmöt kohoaa 97 asteeseen ihan vaan Cinebenchin testiajossa. Ei jumalauta mikä kiuas! :lol:
Edit: typo korjattu
 
Viimeksi muokattu:
Sehän on vissi ihan hyvä jos noi menee samalla kaavalla 12genin kanssa :hmm:
Käsittääkseni aika keskiverto p-ytimien suhteen. 120 onkin sitten jo god-tier ja harvinainen. Ihan jees pitäisi olla, ja pitää vielä tutkia biosia, josko saisi vakautta alemmilla volteilla. Nyt cache 4.7, e-coret 4,4 ja p-coret 5,7Ghz. Muistit xmp:llä.
 
Joo nyt ajeltu vähä jotain testejä uudella alustalla.

ASUS z790 strix-e, 13900k, 6400MTs cl32

Mutta tuli murheita vastaa kun Timespy CPU score romahti 24300 --> 20300

24300 vanhalla win11 ei puhdas asennus, bios 0401 ja xmp

20300 uusi win11 asennus, bios 0502 ja xmp

Cinebench 23 tulee kyl 40k pistettä molemmilla comboilla.

En löydä syytä tähän.
Nousee vaan 23500 jos vaihtaa microcode current --> 0x104 biossista täl 0502 biossilla.

Lisäksi koitin hvci tpm meltdown spectre pois, mutta ei nouse tuohon 24300 enää

Mikähän tän olisi korjaus että pisteet ja tehon saa takas?
 
Onko järkevää ostaa Z690 lauta kaveriks tuohon vai odotella, että tulis Z790 lautojakin? Kellottuuko muistit paremmin Z790 emoilla?
Itse olen pohtinut tässä samaa kysymystä. Z790 on parempi DDR5 controlleri, jossa 5600 MT/s on tuettuna suoraan ilman ylikellotusta verrattuna Z690 emolevyn 4800 MT/s nopeuteen. Eli itse järkeilisin, että kyllä z790 emolevyillä on paremmat ylikellotus mahdollisuudet muisteissa.
 
Itse olen pohtinut tässä samaa kysymystä. Z790 on parempi DDR5 controlleri, jossa 5600 MT/s on tuettuna suoraan ilman ylikellotusta verrattuna Z690 emolevyn 4800 MT/s nopeuteen. Eli itse järkeilisin, että kyllä z790 emolevyillä on paremmat ylikellotus mahdollisuudet muisteissa.
No ei se kyllä se muistiohjain ole emolevyssä vaan CPU:ssa. Nopeusero tulee siitä mitä alder lake tukee vs raptor lake.
 
Tosiaan tuli typo viestiin. 5.8Ghz ja 1,4v manuaalisesti laitettu. Väsymys oli liikaa, kun koko päivän näpertänyt koneen parissa.
Onko sulla contact frame, mikä blokki ja paljon cooling rating bioksessa?
Mulla on 2/3 osaa Moran jäähdytystehosta ja ja samainen 111 P-core rating ja throttlaa jo x56. Cooling rating pyörii jossain 167 paikkeilla, mutta jotain on pahasti vialla. Contact frame ja blokkiin lga1700 kiinnikkeet tulossa (nyt lga1200 kiinnikkeet kun Asuksessa niille reiät). En tiedä auttaako ne.
 
Viimeksi muokattu:
Käytättekö adaptive voltagea vai manual voltagea? Ja paljonko ootte biosista laittanu? Entä ootteko v/f curvesta säätäny offsettia?
 
Onko sulla contact frame, mikä blokki ja paljon cooling rating bioksessa?
Mulla on 2/3 osaa Moran jäähdytystehosta ja ja samainen 111 P-core rating ja throttlaa jo x56. Cooling rating pyörii jossain 167 paikkeilla, mutta jotain on pahasti vialla. Contact frame ja blokkiin lga1700 kiinnikkeet tulossa (nyt lga1200 kiinnikkeet kun Asuksessa niille reiät). En tiedä auttaako ne.
On juu. Thermal Grizzlyn frame. Lukeekin tuolla aiemmassa viestissä. Cooling rating oli muistaakseni 137 tjsp. Sovitin blokin kolmesti ennen lopullista asennusta, kun tuntui ettei oikein tahnat leviä hyvin. Jotenkin vain toispuoleisesti, kun toinen puoli jäi melkein paljaaksi tahnasta. Voihan se olla, että tämä oikeasti pitäisi korkata, jotta lämmöt saisi kuriin. Muistithan ottaa thermal velocity boostin pois päältä ennen kellotusta? Se kuulemma aiheuttaa throtlausta kellottaessa. Ai niin... blokkina EK:n Velocity 2.

Edit: manual voltage käytössä ja llc6. Asetettu nyt 1.32v biosista ja rasituksessa asettuu noin 1.22v.
 
Viimeksi muokattu:
On juu. Thermal Grizzlyn frame. Lukeekin tuolla aiemmassa viestissä. Cooling rate oli muistaakseni 137 tjsp. Sovitin blokin kolmesti ennen lopullista asennusta, kun tuntui ettei oikein tahnat leviä hyvin. Jotenkin vain toispuoleisesti, kun toinen puoli jäi melkein paljaaksi tahnasta. Voihan se olla, että tämä oikeasti pitäisi korkata, jotta lämmöt saisi kuriin. Muistithan ottaa thermal velocity boostin pois päältä ennen kellotusta? Se kuulemma aiheuttaa throtlausta kellottaessa. Ai niin... blokkina EK:n Velocity 2.

Edit: manual voltage käytössä ja llc6. Asetettu nyt 1.32v biosista ja rasituksessa asettuu noin 1.22v.

Jees :thumbsup:


Onko sulla contact frame, mikä blokki ja paljon cooling rating bioksessa?
Mulla on 2/3 osaa Moran jäähdytystehosta ja ja samainen 111 P-core rating ja throttlaa jo x56. Cooling rating pyörii jossain 167 paikkeilla, mutta jotain on pahasti vialla. Contact frame ja blokkiin lga1700 kiinnikkeet tulossa (nyt lga1200 kiinnikkeet kun Asuksessa niille reiät). En tiedä auttaako ne.

Mulla cooling rate about sama 172 ulkosella radilla ja 2x 420mm radilla ja corsairin vesiblokilla sekä Kiina contact framella. Throtlaa ihan huolella, mutta en oo vielä kerennyt volttien kanssa säätää, ku pitäny uutta codia pelata (on muuten iha paska peli :lol:). Ehkä warzone sitten parempi taas.
 
Viimeksi muokattu:
Jees :thumbsup:




Mulla cooling rate about sama 172 ulkosella radilla ja 2x 420mm radilla ja corsairin vesiblokilla sekä Kiina contact framella. Throtlaa ihan huolella, mutta en oo vielä kerennyt volttien kanssa säätää, ku pitäny uutta codia pelata (on muuten iha paska peli :lol:). Ehkä warzone sitten parempi taas.
Pientä säätöä on sitten vailla. Tässä pelaillessa lämmöt pyörii 50 asteen hujakoilla.
 
Kuinka kireelle ootte ton contact framen vetäny. Voisin kokeilla uudestaan asetella vesiblockin ja samalla säätää tota framee ehkä vähän kireemmälle? Vedin nyt siihen asti, että alko tuntua vastusta. Jos siitä vetäis vielä 90 astetta tai jotain?
 
Säädöt on nyt 5,6 p-core, 4,5 e-core ja 4,7 cache. Muistit xmp:llä. Laskin vähän kelloja, niin ei tarvitse niin kuumana ajaa. Tuosta framesta. Itse vedin ns pohjaan asti tasaisesti kiristäen ristiin niitä ruuveja.
 
Vähä näyttäis toispuoleiselta kontakti.
 

Liitteet

  • 793D1A62-1C02-43E5-9482-3B32A9BF7ED0.jpeg
    793D1A62-1C02-43E5-9482-3B32A9BF7ED0.jpeg
    807 KB · Luettu: 101
Tuntuu jotenkin oudolta, miksei tuota TG framea voitu mitoittaa niin että sen voisi kiristää huoletta pohjaan. En ole vielä saanut kaikkia hiluja, mutta 13700K niskassa itsellä tuo frame jo odottelee. Kiristin hyvin hellällä etusormi-peukalo -otteella. Ilmeisesti ns. halpisframet on mitoitettu niin että se pohjaa emoon ja saa kiristää huoletta.
 
Tuntuu jotenkin oudolta, miksei tuota TG framea voitu mitoittaa niin että sen voisi kiristää huoletta pohjaan. En ole vielä saanut kaikkia hiluja, mutta 13700K niskassa itsellä tuo frame jo odottelee. Kiristin hyvin hellällä etusormi-peukalo -otteella. Ilmeisesti ns. halpisframet on mitoitettu niin että se pohjaa emoon ja saa kiristää huoletta.

Joo tähän asti oon vetäny halpiksella ihan etusormi-peukalo taktiikalla ku sellasta luin suositeltavan. Nyt vedin ekan kerran tiukemmalle. Saa nähä kuinka käy. Nesteet sisään ja testiä.
 
Tuntuu jotenkin oudolta, miksei tuota TG framea voitu mitoittaa niin että sen voisi kiristää huoletta pohjaan. En ole vielä saanut kaikkia hiluja, mutta 13700K niskassa itsellä tuo frame jo odottelee. Kiristin hyvin hellällä etusormi-peukalo -otteella. Ilmeisesti ns. halpisframet on mitoitettu niin että se pohjaa emoon ja saa kiristää huoletta.
Niin siis eikö sitä kuulu kiristää pohjaan asti? Näin itse siis tein kyseisellä vempeleellä. Jotenkin oletin ruuvien olevan oikein mitoitettu, kun niiden kierteille saanti oli niin pirun vaikeaa (ruuvit siis todella lyhyet).

Edit: No tuli nyt sitten katsottua valmistajan asennusvideo. Ei sitä kuulu pohjata, vaan todella hellällä momentilla kiinni. Pitääkin avata oma, ja korjata :vihellys:
 
Viimeksi muokattu:
Jep eli korkkaus on takaisin. Thaimaalainen korkkasi 13900K:n ja menee 6.2GHz Cinebench vedellä, lämmöt alle 60c kun jäähy suoraan sirua vasten nestemetallilla. @Sampsa @Kaotik @Hiikeri



Käykö tän korkkaamiseen ihan 12900k kanssa sama härveli? Mahtaako näitä löytyä jimmsiltä esim? Täytyy tää oma korkata, kun lämmöt vetää iha omissa lukemissa. Osaatko sanoa pitääkö ihs hioa matalammaksi, että ottaa kontakia siruun, kun laittaa nestemetallit väliin?
 
Niin siis eikö sitä kuulu kiristää pohjaan asti? Näin itse siis tein kyseisellä vempeleellä. Jotenkin oletin ruuvien olevan oikein mitoitettu, kun niiden kierteille saanti oli niin pirun vaikeaa (ruuvit siis todella lyhyet).

Edit: No tuli nyt sitten katsottua valmistajan asennusvideo. Ei sitä kuulu pohjata, vaan todella hellällä momentilla kiinni. Pitääkin avata oma, ja korjata :vihellys:

TR framen kiristelin silleen, että just ja just ei ole ruuvit löysällä. Ehkä joku 45 astetta siitä kun ruuvi tuntuu sormissa kiristävän framea emoa vasten. Mutta minä ainakin käytin emon socketin ruuveja.
 
TR framen kiristelin silleen, että just ja just ei ole ruuvit löysällä. Ehkä joku 45 astetta siitä kun ruuvi tuntuu sormissa kiristävän framea emoa vasten. Mutta minä ainakin käytin emon socketin ruuveja.
Okei. Kiitti. Otin itse kanssa sen verran purkaen, että löysäsin ruuvit, ja kiristin uudestaan melko hellästi. Tosin eroa lämmöissä tai muutenkaan toimivuudessa en huomannut. Mutta eipähän tarvitse pelätä, että tekee mitään vahinkoa.
 
Käykö tän korkkaamiseen ihan 12900k kanssa sama härveli? Mahtaako näitä löytyä jimmsiltä esim? Täytyy tää oma korkata, kun lämmöt vetää iha omissa lukemissa. Osaatko sanoa pitääkö ihs hioa matalammaksi, että ottaa kontakia siruun, kun laittaa nestemetallit väliin?

Pitäisi käydä sama työkalu kuin 12900K ja juotos saatava pois. Toi tulos oli saatu direct die että sillähän sen parhaan tuloksen saisi.
 
Pitäisi käydä sama työkalu kuin 12900K ja juotos saatava pois. Toi tulos oli saatu direct die että sillähän sen parhaan tuloksen saisi.

Sellasenkin voisi hommata. Toimi hyvin ainakin 9900k:n kanssa. Ketäs noita direct die valmistaa jotka sopii 13xxx kanssa?
 
Sellasenkin voisi hommata. Toimi hyvin ainakin 9900k:n kanssa. Ketäs noita direct die valmistaa jotka sopii 13xxx kanssa?

 
EK:lta ilmeisesti tulossa, jotain testipätkiä YouTubesta löytyikin mutta valmista tuotetta ei ole näkynyt.

Joo koitin tossa katella korkkaustyökalua ja direct die kiinnitystä, mutta en löytänyt kuin jenkeistä rockit coolin. Ei vaan vittu maksaa 100$ korkkaustyökalusta.
 
Joo koitin tossa katella korkkaustyökalua ja direct die kiinnitystä, mutta en löytänyt kuin jenkeistä rockit coolin. Ei vaan vittu maksaa 100$ korkkaustyökalusta.

Kato toi SuperComputer jos olisi 77 usd työkalu + direct die ratkaisu. Työkalua voi sit kierrättää.
 
Säädöt on nyt 5,6 p-core, 4,5 e-core ja 4,7 cache. Muistit xmp:llä. Laskin vähän kelloja, niin ei tarvitse niin kuumana ajaa. Tuosta framesta. Itse vedin ns pohjaan asti tasaisesti kiristäen ristiin niitä ruuveja.
Pystytkö vielä kertomaan, mihin sulla nousee noilla asetuksilla Cinebenchissä CPU Package ja vedenlämmöt?
 
Pystytkö vielä kertomaan, mihin sulla nousee noilla asetuksilla Cinebenchissä CPU Package ja vedenlämmöt?
Kuinka pitkää ajoa olet vailla? Sen muistan, että kuumin ydin oli 95 astetta. Aika paljon vaan muuttujia tuossa, jos verrata ajattelit. Tällä hetkellä olen töissä.
 
Mikäs on paras tapa rajoittaa 13600K virrankulutusta B660 ITX lankulla? Voiko sille laittaa jotain power limitia vai onko fiksuinta vain käyttää esim. dynamic voltage offsetia? En tiedä mitä optioita tuo tarjoaa kun ei ole vielä emoa itsessään, kyselen etukäteen.
 
Kuinka pitkää ajoa olet vailla? Sen muistan, että kuumin ydin oli 95 astetta. Aika paljon vaan muuttujia tuossa, jos verrata ajattelit. Tällä hetkellä olen töissä.
En tiedä kauan Mo-Ra:lla ottaa, että vedenlämmöt alkaa stabiloitumaan. Lieneekö joku 10 min ajo riittävästi.
Vertailu kiinnostaa siinä mielessä, kun sinulla on tuolla samalla P-ratingilla, mutta itsellä tarvitsee +50mV enemmän Vcorea bioksesta asetettuna. Myös muilla kenellä P110 paikkeilla, tuntuu olevan se tilanne että tarvitsevat tuon 50mV vähemmän ja en keksi muuta syytä kuin lämmöt. En tuon lisäjännite tarpeen vuoksi voi edes ajaa Cinebenchiä läpi täysin throtlaamatta x56 kertoimella. Tarvitsen x56 1.38V bioksesta LLC#6.

Kokeilin tänään avata ulko-ovea sen verran, että vedenlämmöt tippui normaaliin verrattuna noin 7 astetta ja avg package 10 astetta. Tuon ansiosta sai suurinpiirtein laskea Vcorea sen 50mV. Eli 25.5C vesillä toimi 1.33V.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 337
Viestejä
4 504 900
Jäsenet
74 383
Uusin jäsen
pskrn

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom